تارا فایل

ورودی در مجتمع های تجاری


تحلیل ورودی مجتمع های تجاری

مرکز تجاری city center در دبی
این مرکز یکی از بزرگترین مجتمع های تجاری در سطح خاورمیانه بوده که در محل تلاقی سه خیابان اصلی شهر قرار گرفته است.
مجتمع city center متشکل از مجموعه ای از فروشگاه های خرد و کلان، هتل سیتی سنتر، 4 مجموعه سینمایی، مجتمع مسکونی، کمپانی اتومبیل، دفاتر اداری، بانک، پارکینگ های خدماتی و… می باشد که در یک واحد از بلوک های شهری قرار گرفته است.
فروشگاه های خرد آن به صورت واحدهای تجاری که ابعاد و اندازه آن متناسب با نوع کاربری آن است و فروشگاه های کلان آن به صورتی است که تمام مجموعه فقط یک نوع کاربری خاص را شامل می باشد همانندGold city, shoe city

ورودی ساختمان:
اولین چیزی که دریک ساختمان به چشم می خورد ورودی ساختمان است که اغلب مواقع با نمای ساختمان یکپارچه می باشد اما  ساختمان ها و مجتمع های تجاری برای اینکه به رهگذران و خریداران نشان دهند که ساختمان یک مجتمع برای بازدید عموم است حتماً باید برای پروژه یک ورودی منحصر به فرد و جذاب تعریف نمایند تا شهروندان به سمت این مراکز کشیده شوند.
ورودی درمراکز تجاری به دو قسمت تقسیم می شود ورودی سواره رو که به پارکینگ ختم می شود ورودی پیاده که باید مستقیم به داخل ساختمان، عابرین را هدایت کند.

ورودی شمالی:
مولفه های عینی مولفه های ذهنی
تمیزی آرامش
خوش نما بودن
استفاده از فضای سبز اصالت
هماهنگی با جداره خاطره انگیزی
هماهنگی و یا تنوع نسبت به
نماهای اطراف با معنا بودن
روشنایی سرزندگی
تنوع فرم صمیمیت و خودمانی بودن
دلباز بودن

پارکینگ جنوبی:

واحدهای تجاری آن نیز در راستاهایی قرار گرفته شده که هم به لحاظ نوع ویترین منظر مناسبی را ایجاد نمایند و هم به لحاظ نوع سیرکلاسیون حرکتی روان و خوانا داشته باشند.همچنین فضاهای مکث و تجمعی در این راستاها به جهت تنوع فضایی و حرکتی، استراحت و خاطره انگیزی فضا که در مراکز تجاری از اهمیت خاصی برخوردار بوده قرار گرفته شده است.

بررسی ورودی ویژگی های ورودی خوانا و جذاب دعوت کنندگی«نفوذپذیری » یکی از راههای احساس این ارتباط بسته نشدن مسیر دید از یک عرصه به دیگری در برخورد با ورودی است.

سیرکولاسیون

Eastgateچنانچه از نام آن نیز پیداست، مربوط به سایتی برجسته در لبه شرقی برلین است که به سهولت به خط آهن اصلی شهر و شبکه بزرگراه دسترسی دارد. در گوشه شمال غرب مرکز خرید، درست درورودی اصلی سایت است.در این مجموعه بام به پایین خم شده تا بعنوان پوششی برای نمای مجموعه عمل کند. سپس در شمال ادامه یافته تا عرشه ای برای عبور فراهم سازد. آن شکل ساده و موثری است که به حس حرکت – بلند شدن توسط نورهای LED در شب اشاره می کند.پوشش نما و سقف مرکز خرید از صفحات آلومینیومی با بازتاب بالا تشکیل شده است. در زیر آن، در امتداد طبقه همکف لاکی قرمز، زرد و نارنجی بر سوراخ هایی مشخص تاکید دارند؛ ساختار بتن مسلح بدلیل دلالت بر عناصر مهم نظیر خروجیهای اضطراری رنگ شده و در مقابل، شبکه توری ، پارکینگی که 1400 اتومبیل را در خود جای می دهد، می پوشاند.

مرکز خرید فونف هوف مونیخ آرشیتکت :هرتزوک و دمرون محل احداث: آلمان سال 1993 در مونیخ مساحت پروزه :257000 فوت
مسلما“ پروزه در تحریک احساسات موفق بوده است.

به خصوص هنگام عبور از زیر باغهای معلق پر شاخ و برگ .

یا از کنار دیوارهای آلومینیومی مشبک که در نور خورشید و جریان آب غوطه می خورند

طراحان پروژه از اتاق های بیرونی اقامتگاه سلطنتی باواریا در همان نزدیکی ود رمقیاس صمیمی تر بازارهای پیچ در پیچ درونگرای قرون وسطای اروپا سرمشق گرفته اند
با تاثیر از عواملی چنین متضاد :
پیچ درپیچ در برابرمستقیم ؛ مجموعه 4ورودی در 4طرف
ورودی های اصلی پروژه

ورودی

ورودی
سهولت دسترسی به فضاهای داخلی شاخص
و خوانا نمودن بنا در سیمای شهرالقاء حسّ دعوتکنندگی و پذیرش فرد

مردم دسته جمعی به این جا می آیند –به راحتی در گذرگاها می گردند-فروشگاها را نگاه می کنند و در حیاط –کافه و رستوران ها استراحت می کنند

مجتمع تجاری ایران اطلس مهندس منوچهر عزیزی
بر اساس برنامه فیزیکی دسته بندی فضاها به صورت یک معماری درو ن کالبدی در 3گروه دفاتر تجاری و اداری وفضاهای نمایشگاهی خرد(غرفه وبوتیک) پارکینگ و کلان(نمایشگاه های چند منظوره )و همچنین بخش انبارها و دسته بندی شده پیکره اصلی با قامتی به ارتفاع 60 متراست که همچون میزبانی با اغوش گشوده مهمانپذیری و دعوت کنندگی خود را به تماشا گذاشته در چشم اندازهای خارجی از تمامی بدنه های حجم خارجی می توان به عنوان فرصتهای تبلیغاتی که از فاصله چند کیلو متری قابل رویت بوده با نور پردازی جذاب در زندگی فعال شبانه همچنین امکان استقراره سیستم انرژی خورشیدی در پوشش نهاهی سقف که پاسخ مثبت به فرهنگ رو به گسترش حفاظت محیط زیست کره زمین و نمونه یک معماری پیشتازو (سبز

دسترسی به مجموعه ورودی خروجی
ظاهری متفاوت و هماهنگ، اصالت و تناسب ورودی بامکان، خوش نما بودن و توجه به میزان روشنایی در شب و در مجموع سرزندگی فضا

سر در بازار قیصریه

بازار وکیل شیراز
سر در سرای مشیر

.
مولفه های تاثیر گذار سیما و منظر عینی وذهنی کاربریهای مذهبی و تجاری سه بازارسنتی قیصریه وکیل ومشیرعبارتند از:
مولفه های عینی )خوشنما بودن، روشنایی، تنوع فرم و هماهنگی با جداره( و مولفههای ذهنی )آرامش و معنویّت، هویّت و خاطره انگیزی، اصالت، صمیمیّت و خودمانی بودن و سرزندگی
پاسخ شهروندان در زمینه ورودی این بازارهارانشان میدهد. اولویّت تاثیرگذاری عناصر ورودی مراکز تجاریددر دعوت کنندگی از دیدگاه شهروندان به ترتیب شامل میزان روشنایی % 13.1، اصالت القاء شده در ورودی بر آن مرکز خرید 11.2% است. هویّت شکل گرفته از دعوت کنندگی ورودی با10.5 درصد از میانگین، مولفه تعیین کننده دیگری است که فرد رابه این مراکز خرید جذب میکند. هماهنگی با
جدار ههای اطراف1. 10% ( و خاطره انگیزی ) 9.3% ( را میتوان به میزان تعامل باورودی به عنوان عنصر دعوت کننده منتسب نمود.

الماس شرق
مساحت زمین: حدود ۲۵٬۰۰۰ متر مربع
سطح زیر بنای مجتمع:۱۰۸،۰۰۰ متر مربع
سطح محوطه و فضای باز مجتمع: حدود ۳۳۰۰۰ متر مربع
تاسیسات برودتی و حرارتی: در داخل واحدهای تجـارتی با استفاده از فن کویل و در فضای عمومی مجتمع بوسیله هواساز و مبرد آن ابزربشن می باشد.
پارکینگ طبقاتی: با مساحتی بالغ بر ۳۱۰۰۰ متر مربع در ۵ طبقه مجاور مجموعه منظور گردیده است که بوسیله پـل و تونـل مستقیماً به مجموعه ارتباط دارد و گنجایش ۱۵۰۰ دستگاه خودرو را دارا می باشد. در این پارکینگ ۲ دستگاه آسانسور جهت جابجایی افراد در طبقات پیش بینی و نصب گردیده است.
نوع نماسازی و پوشش سقف: با تلفیق سبکهای سنتی و مدرن به صـورت ترکیبی شیشه،سنگ بایرامیکس و الکوباند می باشد.
نوع سازه: سازه این مجتمع به صورت ترکیبی از بتن و فلز اجرا گردیده است

ورودی اصلی

.
تاثیرگذاری ورودی مرکز تجاری الماس شرق در دعوت کنندگی از دیدگاه شهروندان به ترتیب میزان روشنایی )% 13.1 (، اصالت القاء شده در ورودی بر آن مرکزخرید )% 11.2 ( است. هویّت شکل گرفته از دعوت کنندگی ورودیبا 10.5 درصد از میانگین، مولفه تعیی کننده دیگری است که فرد را به این مراکز خرید جذب میکند. هماهنگی با جداره های اطراف )% 10.1 ( و خاطره انگیزی )% 9.3 ( را میتوان به میزان تعامل با ورودی به عنوان عنصر دعوت کننده انتساب داد

ساختمان های پیانو روشنایی، اصالت و هویّت ورودی در پذیرش دعوت کنندگی به مکان، تنوع فرمی، هماهنگی و خوش نما بودن
ورودی اصلی
ورودی B


تعداد صفحات : حجم فایل:48,696 کیلوبایت | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود