1.تعریف "شایستگی های پایه " چیست ؟
الف ) آن دسته از صفات و نگرش ، توانمندی ها و مهارت هاست که همه ، افراد جامعه باید آن ها را کسب کنند تا برای زندگی مطلوب و با کیفیت و در برهه تاریخی وروند تکاملی و استعلالی متناسب با عصر خود آمادگی لازم را پیدا کنند.
ب) آن دسته از صفات و ، توانمندی ها و مهارت هاست که همه ، افراد جامعه باید آن ها را کسب کنند تا برای زندگی مطلوب و با کیفیت و در برهه تاریخی وروند تکاملی و استعلالی متناسب با عصر خود آمادگی لازم را پیدا کنند.
ج) آن دسته از صفات ، توانمندی ها و مهارت هاست که همه ، افراد جامعه باید آن ها را کسب کنند تا برای زندگی مطلوب و با کمیت و در برهه تاریخی وروند اجتماعی و استعلالی متناسب با عصر خود آمادگی لازم را پیدا کنند.
د) آن دسته از صفات و نگرش ، توانمندی ها و مهارت هاست که همه ، افراد جامعه باید آن ها را کسب کنند تا برای زندگی مطلوب و با کمیت و در برهه زمانی وروند تکاملی و استعلالی متناسب با عصر خود آمادگی لازم را پیدا کنند.
2.در نظام تربیت رسمی و عمومی ، باتوجه به ……………..، نباید به دستگاهی برای یکسان سازی انسان ها تبدیل شود .
الف ) اصل وحدت
ب) اصل کثرت
ج) اصل وحدت در عین کثرت
د) اصل کثرت درعین وحدت
3. ویژگی های تربیت رسمی و عمومی به چند دسته طبقه بندی می شوند ؟
الف ) 2بخش _ عام _خاص
ب) 3بخش _عام _خاص _ اختصاصی
ج) 2بخش _ اختصاصی _ خاص
د)3بخش _ اشتراکی _خاص _ تخصصی
4.در فلسفه تربیت رسمی و عمومی این جمله " دولت ها ، امروز از عوامل اصلی و محوری سیاست گذار و تصمیم گیرنده در فرآیند تربیت و مسئول برنامه ریزی کلان جهت زمینه سازی برای کسب شایستگی های لازم و مورد نیاز افراد جامعه اند " به کدام ویژگی های عام اشاره می کند ؟
الف ) سامان یافتگی
ب) قانون مندی
ج) فراگیری نسبت به آحاد جامعه
د) الف و ج
5.باتوجه به ویژگی عام "فراگیری نسبت به آحاد جامعه " فلسفه تربیت رسمی و عمومی همه انسان ها در چه چیزی مشترک هستند ؟
الف ) فطرت و عقل
ب) فطرت و طبیعت
ج) ارزشهای مشترک اخلاقی
د) ارزشهای مشترک طبیعی و اجتماعی
6.براساس کدام اصل های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، همه آحاد کشور باید حق دسترسی برابر به فرصت های تربیتی را ، صرف نظر از خصوصیات فردی ، خانوادگی و اجتماعی ، داشته باشند ؟
الف) اصل سوم ، نوزدهم ، بیستم
ب) اصل چهارم ، نوزدهم ، بیستم
ج) اصل سوم ، نوزدهم ، بیست ویکم
د) اصل چهارم ، هیجدهم ، بیستم
7.عدالت تربیتی در بعد …………………، مستلزم ایجاد برابری فرصت دسترسی به تربیت رسمی و عمومی برای افراد جامعه است و همگان براساس آن حق دارند که به حد نصاب مقبولی از آن ( متناسب با شرایط و امکانات عصری ) دسترسی داشته باشند .
الف ) کیفی
ب) کمی
ج) کیفی و کمی
د) کیفی در بعد زمان
8.اصل اساسی در تحقق پوشش همگانی ، در تربیت رسمی و عمومی چیست ؟
الف ) اصل تنوع ویکپارچگی
ب) اصل تنوع و انعطاف پذیری
ج) اصل سامان یافتگی
د) اصل قانومندی
9.در فلسفه تربیت رسمی و عمومی نسبت بین فناوری اطلاعات و تربیت چیست ؟
الف) عموم و خصوص مطلق
ب) تساوی
ج)تباین
د)عموم وخصوص من وجه
10.عدالت تربیتی در سطح نظام تربیتی رسمی و عمومی مفهومی………………….است و تحقق کامل آن منوط چیست ؟
الف ) ذومراتب – ناظر به تامین اصل کثرت تربیت است .
ب) ذومراتب -ناظر به تامین اصل وجود تربیت است .
ج) تشکیکی – ناظر به قابلیت دسترسی برابر برای همگان است.
د) تشکیکی – ناظر به قابلیت دسترسی برابر برای قوانین است .
11. در فلسفه تربیت رسمی و عمومی کدام گزینه ویژگی خاص اشاره دارد؟
الف) عدالت محوری
ب) قانون مندی
ج) سامان یافتگی
د) ارزش مداری
12.یکی از نکات محوری و اساسی درمفهوم تربیت رسمی و عمومی چیست ؟
الف) دین مداری
ب) ارزش مداری
ج )عقل مداری
د) عدالت مداری
13.از منظر شهید ثانی در کتاب " منید المرید" فراگیری علومی که افراد جامعه برای تامین زندگی و گذران زندگی خود به آن نیاز دارند چه حکم فقهی دارند ؟
الف ) واجب نظامیه
ب) واجب الزام
ج)واجب کفایی
د) واجب عینی
14.با استنباط از آیات و روایات از جهت گیری اصلی دین اسلام چیست ؟
الف ) مبارزه با جهل در بین عموم انسان ها
ب)مبارزه با فلسفه در بین خواص انسان ها
ج) مبارزه با علم در بین عموم انسان ها
د) مبارزه با علوم غیر دینی در بین خواص انسان ها
15.در آیات و روایات مقوله …………..یکی از ارکان حیات اجتماعی تلقی شده و مورد توجه بوده است .
الف) عقلانیت
ب) ارزش ها
ج) عدالت
د) تساوی
16. یکی از عرصه های بنیادی بر پایی عدالت ………..، توسعه عدالت در امر ……………….است .
الف ) اقتصادی – آموزش
ب) اجتماعی – تربیت
ج) اقتصادی – تربیت
د) سیاسی – آموزش
17.منابع فهم عدالت در فلسفه تربیت رسمی و عمومی چه چیزی می باشند ؟
الف ) عقل و سنت ،اجماع
ب) عقل ، شرع ،وحی
ج) عقل ، شرع ، شهود
د) عقل ، شرع وعرف
18- کدام گزینه مربوط به اعتبار بخشی نتایج مطالعات در مرحله ای (طی فرایند انجام مطالعات) است؟
الف ) نظرخواهی مستمر از متخصصان برجسته ای که به عنوان ناظر از سوی کمیته مطالعات نظری انتخاب شده اند.
ب ) استفاده از روش مصاحبه با متخصصان و نظرسنجی از کارشناسان .
ج ) نقد و ارزیابی دیگر تحقیقات مربوط به تدوین سند ملی آموزش و پرورش برای جلوگیری از شکاف.
د ) استفاده از ملاک های مورد نظر در تلفیق نتایج مطالعات نظری و تدوین
19- در تبیین بنیان های دینی ،فلسفی، علمی سند ملی آموزش و پرورش محققان در پی شناسایی و تبیین کدام بنیان ها بوده اند ؟
الف ) مفروضات
ب ) یافته های پژوهشی
ج ) نظریه ها
د ) همه ی موارد
20- در روش شناسی مطالعات نظری در حوزه ساحت های تربیت با کدام رویکرد ها داده های مورد نیاز به دست آمده است؟
الف ) رویکرد تلفیقی و روش تحلیل کیفی
ب ) جمع بندی و مرور انتقادی تحقیقات پیشین
ج ) مطالعات اسنادی مرتبط
د ) همه موارد
21_انواع تقویت بر اساس نوع سازماندهی و اعتبار قانونی کدام است؟
الف)رسمی _ عمومی
ب) الزامی_ اختیاری
ج)عمومی _ تخصصی
د) علمی فناوری _ اعتقادی
22_اصول تربیت قواعدی تجویزی و……… اند که جهت بیان.. …… تحقیق غایت تربیت در جریان تربیت قرار می گیرند تا هریک وظایف تربیتی خود را به نحو مطلوب انجام دهند.
الف) کلی_ چگونگی
ب) کلی _ چرایی
ج) جزیی _ چگونگی
د) جزیی_ چرایی
23_(آن دسته ازشایستگی هایی که با تحلیل اهداف مشترک برای گروه یا فرد خاصی در سطوح ملی استانی منطقه ای و محلی تعیین گردد) به کدام نوع از هدف تربیت اشاره میکند؟
الف) اهداف ویژه تربیت
ب)اهداف کلی تربیت
ج)اهداف جزیی تربیت
د) اهداف مشترک تربیت
24-قابلیتی که آدمی به وسیله آن می تواند در مقام شناخت واقعیت های هستی با روش استدلال و برهان، برخی از آن ها را به صورت یقینی درک کند ، چه نام دارد ؟
الف) عقل ب) فطرت ج) ایمان د) تربیت
25-معرفت وگرایشی اصیل نسبت به خداوندکه قابلیّت شکوفایی دارد و می تواند به فراموشی سپرده شود، اما هرگز نابود نخواهد شد ، چیست ؟
الف) معرفت ب) فطرت ج) عقل د) تفکر
26-گزاره ناظر به بیان اثر ونتیجه مطلوب (مورد انتظار) از فعالیت نظام (یا زیرنظام) که برای تحقق غایت وانجام رسالت هر یک عوامل ونهادهای تربیتی ضروری باشند ، چیست ؟
الف) کارکرد ب) مبانی دین شناختی ج) کسب د) مبانی معرفت شناختی
موانع تربیت به چه نحوی است ؟
الف) بیرونی ب) درونی ج) در اختیار مربیان د) همه موارد
27-جهت دهی به حرکت آزادانه و آگاهانه متربی در مسیر دست یابی به هر نوع کمال شایسته ای که بتواند در راستای غایت زندگی انسان (قرب الی الله) و مراتب مختلف آن قرار گیرد. کدام یک از موارد زیر است ؟
الف) هویت ب) هدایت ج) موقعیت د) کسب
28- جامع نگری در طراحی جزء کدام یک از الگوهای نظری زیر نظام های اصلی است؟
1)الگوی نظری زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی
۲) الگوی نظری زیر نظام برنامه درسی
۳) زیر نظام تامین فضا تجهیزات و فناوری
4) الگوی نظری زیر نظام تامین و تخصیص منابع مالی
29- کدام جزء اصول تامین منابع مالی نیست؟
۱) جامع نگری در تربیت نیروی انسانی ماهر
۲) اقتصادی کردن فرآیند طراحی و ساخت فضا
۳) گسترش فرهنگ وقف و نیک اندیشی
۴) تجهیز محیط های تربیتی به کتاب و کتابخانه
30-کدام یک از وظایف زیر نظام پژوهش و ارزشیابی نیست؟
۱) توسعه تحول و ارتقاء پیوسته کیفیت
۲) پیش بینی چالش های پیش رو
۳) تشخیص مسائل و بحران های تربیتی
۴) نظارت بر وزارت آموزش و پرورش
31-دو جهت گیری در راستای رویکرد نظام تربیت رسمی و عمومی چیست؟
۱) جامع و کل نگر و ماموریت گرایی
۲) مستقیم و غیرمستقیم
۳) دینی و سکولار
۴) آزادی و اسارت
32-ارتباط میان مولفه ها و زیر نظام های اصلی یک رابطه ………. است.
1 ) سیستماتیک و غیرمستقیم
۲) سیستماتیک و پیوسته
۳) مستقیم
۴) غیرمستقیم
33-کدام یک از گزینه های زیر جزء زیر نظام های تربیت رسمی و عمومی نمی باشد؟
الف) رهبری و مدیرت
ب)تربیت معلم
ج)تربیت دانش آموز
د) تامین فضا و امکانات
34-ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮی ﺳﻨﺪ ﻣﻠﻲ آﻣﻮزش وﭘﺮورش ﺷﺎﻣﻞ ﻛﺪام ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ؟
اﻟﻒ) ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺗﻌﻠﻴﻢ وﺗﺮﺑﻴﺖ در ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان
ب) ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺗﻌﻠﻴﻢ وﺗﺮﺑﻴﺖ رﺳﻤﻲ ﻋﻤﻮﻣﻲ در ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان
ج) رﻫﻨﺎﻣﻪ ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﻴﻢ وﺗﺮﺑﻴﺖ رﺳﻤﻲ ﻋﻤﻮﻣﻲ در ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ
د) ﺗﻤﺎم ﻣﻮارد
35- ﻛﺪاﻣﻴﻚ از راﻫﺒﺮدﻫﺎ ﺗﻤﺎم اﻫﺪاف ﻛﻼن را درﺑﺮﻣﻴﮕﻴﺮد؟
اﻟﻒ) اﺳﺘﻘﺮار ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ رﺳﻤﻲ ﻋﻤﻮﻣﻲ
ب) ﮔﺴﺘﺮش و ﺗﻌﻤﻴﻖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﮋوﻫﺶ و ارزﺷﻴﺎﺑﻲ
ج) ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻧﻬﺎدﻳﻨﻪ ﻛﺮدن ﻋﺪاﻟﺖ آﻣﻮزﺷﻲ و ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﺸﻮر
د) اﺳﺘﻘﺮار ﻧﻈﺎم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺛﺮﺑﺨﺶ، ﻛﺎرآﻣﺪ
36.کدامیک از خصوصیات مدرسه صالح است.
الف . ساده سازی
ب. پالایش
ج. متناسب سازی
د. همه موارد
37. تعریف زیر به کدام یک از موارد مدارس صالح اشاره دارد .
زدودن برخی از عوارض و نتایج ناخوشایند نامطلوب احتمالی از برخی تجربیات مدرسه است.
الف . پالایش
ب. متناسب سازی
ج. ساده سازی
د. هیچ کدام
38.در کدام یک از ویژگی های مدارس صالح به اصل کثرت و اصل تفاوت های فردی تاکید دارد.
الف. انعطالف پذیری
ب.ساده سازی
ج . تعادل
د. هیچ کدام
39. یکی از محرومات مدارس صالح پرهیز از ………………است.
الف . حافظه گرایی
ب. عمل گرایی
ج. عقلانی گرایی
د. هیچ کدام
40. کدام یک از اصول زیر ناظر به روابط بیرونی تربیت رسمی و عمومی است .
الف . پاسخ گویی
ب. مشارکت
ج. تقدم مصالح تربیتی
د. همه موارد
41. کدام یک از موارد زیر از ساحت های تربیتی است؟
الف. ساحت تربیت اعتقادی ، عبادی ، اخلاقی
ب. ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی
ج. ساحت تربیت زیستی و بدنی
د . همه موارد
42. کدام یک از اصول زیر شامل ساحت تربیت زیستی و بدنی نیست.
الف . تاکید بر پرورش حواس
ب. توجه مستمر به تربیت بدنی متربیان
ج. توجه به کسب شایستگی های پایه
ج. توجه به تربیت جنسی
43. ارکان تربیت رسمی شامل کدام مورد زیر میشود.
الف. دولت اسلامی
ب. خانواده
ج. رسانه
د همه موارد
44. کدام یک از ویژگی های زیر شامل خانواده ک یکی از ارکان تربیت رسمی است می شود .
الف. انتخاب نوع مدرسه برای فرزندان
ب. نظارت بر کارکرد مدرسه .
ج. مشاوره و راهنمایی فرزندان
د. همه موارد
45 . کدام یک از موارد زیر دلائل حضور اثرگذار تر دولت در تربیت رسمی و عمومی است
الف . رســمیت داشــتن و قانونی بودن این شکل از تربیت و نیاز به حضور نهاد قدرتمندی برای
اعتبار آن؛
ب. وحدت بخشی تربیت رسمی و عمومی و فراهم آوردن زمینه شکلگیری هویت مشترک؛
ج. اجتناب ناپذیربودن حضور نهاد قدرت در تدبیر و مدیریت آن در صورتی که تربیت رسمی
و عمومی از واجبات نظامیه تلقی گردد
د. همه موارد
46. کدام یک از موارد زیر جزء ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای است.
الف . تلفیق مناسب تربیت اقتصادی و حرفهای با تربیت رسمی و عمومی در همه مراحل تربیت
رسمی و عمومی؛
ب . به حساب آوردن نیازهای فردی، تحول مشاغل و حرفه ها در جامعه؛
ج . توجه به تجربه کاری (که بخشی از فرآیند یادگیری است)
د. همه موارد
47. کدام یک از موارد زیر جزء ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری نمیباشد .
الف. توجه به شکل گیری و توسعه الگوی مصرف مبتنی بر نظام معیار اسلامی؛
ب . تاکید بر پرورش حواس؛
ج . فراهم سازی زمینه های مناسب پرورش تخیل و قوه خیال
د. تاکید بر فراهم سازی زمینه های کسب شایستگی رمز گذاری و رمزگشایی برای متربیان
48 . کدام یک از موارد زیر جزء ساحت تربیت اجتماعی وسیاسی میباشد .
الف. توجه به روابط سازنده متربی و جامعه
ب . فراهم ساختن زمینه خروج متربی از خودمحوری ، خودکامگی و استبداد
ج. نگریستن به حقوق و مسئولیتهای خانوادگی واجتماعی به صورت دو عنصر مکمل
د . همه موارد
49. این عبارت مربوط ب کدام یک از ویژگی مدارس صالح است .
محیط های تربیتی باید به جای تاکید بر مقایسه فردی و رقابت با دیگران در یادگیری، به ایجاد فضای رفاقت سالم و تعامل سازنده و موثر با دیگران و رقابت هر فرد با خودش (برای تعالی مداوم ظرفیتهای وجودی خویش) روی آورند
الف. مشارکت و تعاون
ب. انعطاف پذیری
ج. روابط احسان و عدالت
د. هیچ کدام
50 . نخستن ویژگی مدارس صالح چیست .
الف. ساده سازی
ب. مشارکت و تعاون
ج. روابط احسان و عدالت
د. انعطاف پذیری
51. مشارکت در فعالیت های مدرسه ای جزء وظایف کدام ارکان تربیت رسمی میشود.
الف. خانواده
ب. رسانه
ج. حکومت
د . هیچ کدام
52. کدام یک از موارد زیر جزء ارکان رسمی تعلیم و تربیت قرار ندارند
الف. مساجد و نهادهای مذهبی
ب. انجمنهای خیریه در زمینه های مختلف اما مرتبط با تربیت رسمی و عمومی
ج . انجمن های علمی معلمان و متخصصان علوم تربیتی
د . همه موارد
53-کدام یک از موارد زیر جز مهم ترین وظایف موسسات ارائه کننده خدمات تربیتی جانبی و مکمل (نیست).
الف-ایجاد روحیه علمی و پژوهشی برای درک واصلاح مداوم موقعیت سازمانی جهت ارائه خدمات تربیتی به جامعه
ب-مشارکت در برگزاری نشست های علمی-تربیتی و مستندسازی تجربه های تربیتی و مبادله آن در سطح ملی،منطقه ای و جهانی
ج-مشارکت سازنده با مراکز علمی و پژوهشی که به نوع شریک یا سهیم در جریان تربیت می باشد(در سطح ملی،منطقه ای و جهانی
د-کمک به شناسایی موانع و محدودیت هایی نظام تربیت رسمی و عمومی و ارائه راهبردها و راهکارهای اجرایی مبتنی بر معارف اسلامی
54-کدام یک از موارد زیر جزو عمده ترین وظایف موسسات و مراکز پژوهش و ارزشیابی است؟
الف-برگزاری نشست های مشترک با سطوح مختلف مدیریتی در نظام تربیت رسمی و عمومی برای بررسی موانع موفقیت جریان تربیت
ب-تحقق مراتب حیات طیبه در همه ابعاد- آمادگی متربیان برای تحقق ناآگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه
ج- تحقق مراتب حیات طیبه در همه ابعاد- آمادگی متربیان برای تحقق ناآگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد
د-تحقق درجات حیات طیبه در ابعاد گوناگون-آمادگی متربیان برای تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه
55-کدام یک از گزینه های زیر به غایت تربیت اشاره دارد؟
الف-تضمین کارآمدی و اثر بخشی
ب-راهبرد عوامل برای اهداف آموزشی
ج-توسعه و تقویت مشارکت میان سازمان ها
د-تحقق مراتب حیات طیبه در همه ی ابعاد
56-غایت تربیت و اهداف تربیت در الگوی نظری زیر نظام راهبردی ومدیریتی تربیت چیست؟
الف-تحقق مراتب حیات طیبه در ابعاد گوناگون-آمادگی متربیان برای تحقق ناآگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه
ب-تحقق مراتب حیات طیبه در همه ابعاد- آمادگی متربیان برای تحقق ناآگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه
ج- تحقق مراتب حیات طیبه در همه ابعاد- آمادگی متربیان برای تحقق ناآگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد
د-تحقق درجات حیات طیبه در ابعاد گوناگون-آمادگی متربیان برای تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه
57-فرآیند مداری و پیامبر محوری جزو کدام زیر نظام راهبردی و مدیریت تربیتی است؟
الف-تعریف و قلمرو
ب-وظایف
ج-اصول
د-رویکرد
58-کدام زیر نظام جزو رویکرد نظام تربیت رسمی وعمومی است؟
الف-زیر نظام راهبردی و گذشته پژوهی
ب-مخاطب محوری
ج-عقلانیت مداری
د-دانشگاه محوری
59-دین محوری و بسط عدالت تربیتی جزو کدام زیر نظام راهبردی و مدیریت تربیتی است؟
الف-اصول
ب-رویکرد
ج-وظایف
د-نظارت و قلمرو
60-توانمندسازی و بالندگی شغلی(منابع انسانی)زیر مجموعه کدام اصول است؟
الف-دین محوری وبسط عدالت تربیتی
ب-شایسته سالاری
ج-مسئولیت پذیری و پاسخگویی
د-مشارکت جویی
62-برنامه محوری و قانون گرایی زیر مجموعه کدام اصول است؟.
الف-استمرار و پیوستگی
ب-شفافیت در امور
ج-همه جانبه گری
د-پژوهش محوری
63-زیر نظام برنامه درسی شامل چند بعد می باشد؟
الف-3 بعد-طراحی،اجزا،ارزیابی
ب-4بعد-طراحی،تدوین،اجزا،ارزیابی
ج-3بعد-طراحی،اجزا،تدوین
د-4بعد-طراحی،تدوین،اجزا،ارزشیابی
64-در راستای رویکرد نظام تربیت رسمی و عمومی جهت گیری کلان این زیر نظام با توجه به قلمرو…….و……..است.
الف-موقعیت محوری-عدالت محوری
ب-عقلانیت مداری-ارزش مداری
ج-موقعیت محوری-یکپارچه نگری
د-عدالت محوری-یکپارچه نگری
65-کدام یک از تاکیدها و جهت دهی عناصر برنامه درسی در راستای تکوین و تعالی هویت متربیان برای دستیابی به عواقبی از حیات طیبه نادرست می باشد؟
الف-تاکید بر مضامین بنیادین رشته ای
ب-تاکید برکارکردهای ثانوی و فرایند برنامه درسی
ج-تاکید بر انعطاف در عین ثبات
د-تاکید بر همه جانبه نگری
66-کدام یک رویکرد اصلی برنامه درسی به سیاست ها،برنامه ها و روشها بر مبنای فلسفی،ارزش و دینی پرداخته شده است؟
الف-تاکید بر انعطاف در عین تغییر
ب-تاکید بر انعطاف در عین ثبات
ج-همه جانبه نگری
د-تاکید بر کارکردهای ثانوی و فرآیند برنامه درسی
67-این تعریف(معنا بخشیدن به فرآیند تربیت و تجربیات تربیتی در حال زیستن)در طراحی برنامه درسی از حیث جهت گیریی مکانی،زمانی چه تبیینی می رساند؟
الف-آینده نگری
ب-آینده پژوهی
ج-حال گرائی
د-الف و ب
68-کدام یک از موارد زیر از اصول و مولفه های منابع مالی نمی باشد.
الف-رعایت مبانی نظری و رویکرد ها در اجرا
ب-تحول در نظارت بر مصرف
ج-تولید اطلاعات مناسب برای سیاستگذاری
د-گسترش دامنه مشارکت های داوطلبانه
69-کدام یک از زیر نظام های زیر جزو زیر نظام تامین و تخصیص منابع مالی نمی باشد.
الف-تامین منابع مال
ب-تخصیص منابع مالی
ج-مصرف منابع مالی
د-محصول
70-کدام گزینه از(وظایف)الگوی نظری زیرنظام راهبردی و مدیریت تربیتی درست میباشد.
الف-تضمین کارآمدی و اثر بخشی
ب-راهبرد عوامل برای اهداف آموزشی
ج-توسعه و تقویت مشارکت میان سازمان ها
د-نظارت بر منابع و افراد در ابعاد مختلف
71.با توجه مبانی حقوقی و روان شناختی مذکور در فلسفه تربیت رسمی و عمومی قلمرو فعالیت نظام تربیت رسمی و غیر رسمی …………. می باشند .
1 -مسلمانان تابع نظام جمهوری اسلامی ایران
2 – مسلمانان تمام دنیا
3 – همه افراد تابع نظام جمهوری اسلامی ایران
4 – افراد فرهیخته جامعه
72.غایت و هدف کلی تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران ، دستیابی به مرتبه ای از آمادگی برای تحقق …….. در همه ابعاد است.
1 -شکوفایی استعداد ها
2 -رشد اقتصادی خانواده
3 -تربیت افراد برای بازار کار
4 – حیات طیبه
73.رهیافت حاکم بر نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، ……. محوری است .
1 -عقل
2 -دین
3 -فطرت
4 – شهود
74.ارکام نظام تربیت رسمی و عمومی برای تحقق رسالت وکارکردهای تربیت کدام گزینه است؟
1 – دولت اسلامی ، خانواده ، رسانه و نهاد ها ، سازمان های غیر دولتی
2 -مدرسه ، خانواده ، سازماه های خیریه ، سازمان های دولتی
3 -اداره آموزش و پرورش ، مدرسه ، انجمن اولیا و مربیان ، خانواده
4 – سازمان های غیر دولتی، سازمان های خیریه ، خانواده ، مدرسه
75.در نظام تربیت رسمی و عمومی مسئولیت اصلی سیاست گذاری، نظارت و پشتیبانی از امر تربیت رسمی و عمومی بر عهده ……….. است .
1 – حاکمیت
2 -ادارات آموزش و پرورش استانی
3 -ادارات آموزش و پرورش شهرستان
4 -اداره کل آموزش و پرورش
76.نقش ……….. در نظام تربیت رسمی و عمومی ، در تداوم نقش آفرینی تربیتی در مرحله پیش از ورود فرزندان به نظام تربیت رسمی و عمومی است .
1 – مهدکودک
2 – آموزش های قبل از مدرسه
3 – خانواده
4 – مدرسه
77.منظور از از نهاد ها و سازمان های غیر دولتی به عنوان رکن نظام تربیت رسمی و عمومی به ویژه آن دسته از این نهاد ها و سازمان های غیردولتی است که به صورت سازمان یافته یا داوطلبانه در جریان در جریان تربیت نقش آفرین بوده و بطور مشخص عهده دار مسئولیت خاصی در زمینه کمک به نظام تربیت رسمی و عمومی می شوند.
کدام گزینه یک نهاد و سازمان غیر دولتی نیست ؟
1 -جامعه خیرین مدرسه ساز
2 -انجمن اولیا و مربیان
3 -انجمن علمی
4 – سازمان صدا و سیما
78………… بالاترین سطح تعامل را با نظام تربیت رسمی و عمومی دارد.
1 – عوامل اقتصادی
2 – بازار کار
3 – محیط فرهنگی
4 – دانشگاه
79.نظارت بر عملکرد دستگاه های فرهنگی و هماهنگی بین سیاست ها و برنامه های آن ها بر عهده …….. است؟
1 – حاکمیت
2 – شورای عالی انقلاب فرهنگی
3 – مجمع تشخیص مصلحت نظام
4 – شورای عالی تربیت
80.کدام یک از ویژگی های دوره دوم تربیت نیست؟
1 – تدارک فرصت های تربیتی که امکان بکارگیری و پرورش ظرفیت شناختی را از طریق فعالیت و تلاش متربی فراهم کند
2 -ایجاد زمینه های عاطفی برای انس و موانست با مفاهیم قرآنی و ارزش های اسلامی متناسب با شرایط سنی متربیان
3 – پرورش روحیه کار جمعی و مسئولیت پذیری،قدرت تشخیص و بازشناسی ارزش ها
4 – زمینه سازی برای شناخت علاقه شخصی و پرورش خلاقیت
81.تدارک شرایطی که امکان برقراری رابطه و پیوستگی عمیق و ژرف میان ابعاد وجودی( جسمانی ،عقلانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی) شکل گیری، یکپارچه سازی و تکوین و تعالی هویت ویژه فرد را فراهم می کند.
از ویژگی های کدام مرحله ی تربیتی است؟
1 – مرحله سه
2 -مرحله یک
3 – مرحله دو
4 – مرحله چهار
82.شورای عالی تربیت رسمی و عمومی زیر نظر ……….. شکل می گیرد.
1 – شورای عالی انقلاب فرهنگی
2 – شورای عالی فرهنگی
3 – شورای عالی تربیت
4 – مجمع تشخیص مصلحت نظام
83.موسسات ارائه کننده خدمات تربیتی جانبی و مکمل تحت نظر کدام یک است ؟
1 – شورای عالی انقلاب فرهنگی
2 – شورای عالی تربیت
3 – نظام تربیت رسمی و عمومی
4 -اداره آموزش و پرورش
84.کدام یک از گزینه از موسسات ارائه کننده خدمات تربیتی جانبی و مکمل است ؟
1 – مرتبط با بخش های سه گانه برنامه درسی تجویزی ( الزامی )
2 – نیمه تجویزی ( انتخابی )
3 – غیر تجویزی ( اختیاری )
4 – همه موارد
85.ارکان موثر در تعلیم وتربیت کدام است؟
1 – خانواده
2 – رسانه
3 -نهادها و سازمان های غیر دولتی
4 – همه موارد
86.با توجه به متن کتاب کدام یک از عوامل زیر نقش (امر به معروف ونهی از منکر) در جامعه را دارد؟
1 -رسانه
2 -خانواده
3 -نهادها و سازمان های غیر دولتی
4 – دولت
87.عبارت((طرحواره ی منظم و مفهومی که از مبانی فلسفی و تربیتی در نظام تعلیم وتربیت رسمی وعمومی استفاده نموده است)) اشاره به کدام مفهوم زیر دارد؟
1 – نظامنامه
2 -رهنامه
3 -مبانی تربیتی
4 -همه موارد
88.کدام عبارت از ضروریات تدوین رهنامه نمی باشد؟
1 – ارائه راهبرد علمی و عملی
2 -ایجاد انسجام بین نهادهای تربیتی
3 – جلوگیری از روزمرگی
4 – هیچ کدام
89. کدام یک از مبانی از جمله مبانی اساسی تربیت رسمی و عمومی نیستند ؟
الف) مبانی حقوقی
ب)مبانی سیاسی
ج) مبانی اقتصادی
د)مبانی جامعه شناختی
90.کدام یک از جمله ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺳﻴﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺩﺭ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﻳﺮﺍﻥ،نیست ؟
الف)ﻫﺪﻑ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺩﻳﻨﻲ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺤﻘﻖ ﺣﻴﺎﺕ ﻃﻴﺒﻪ ﺍﺳت
ب)ﺗﺮﺑﻴـﺖ ﺷﺎﻳﺴـﺘﺔ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺑـﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺣﺎﮐﻤﻴﺖ ﺍﺻﻞ ﻣﺮﺩﻡ ﺳـﺎﻻﺭﻱ ﺩﻳﻨﻲ
ج)ﺩﺭﺣﮑﻮﻣﺖ ﺍﺳـﻼﻣﻲ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻭﺳـﻴﻠﻪ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺴﻂ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻭﻣﺘﻌﺎﺩل ظرفیت های وجودی افراد
د)دولت اسلامی دولت تحقق رفاه است
91.کدام یک از موارد زیر وظیفه ی دولت اسلامی از دیدگاه حضرت علی را بیان نمی کند ؟
الف)ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺎﻟﯽ
ب) ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﻣﻨﻴﺖ
ج)صرفا ایجاد دنیایی
د)عمران و ابادی
99. ……………… ﻳﮑﻲ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﻭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺍﺳﺖ؟
الف )شورا
ب)رهبری
ج)قوه ی مقننه
د) قوه ی قضاییه
100.طبق اصل سوم قانون اساسی ( ﺩﻭﻟﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺍﺳــﻼﻣﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻣﻮﻇﻒ ﺍﺳﺖ ……..) :؟
الف)ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺗﺤﻜﻴﻢ ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﻭ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﻴﻦ ﻫﻤﺔ ﻣﺮﺩﻡ
ب)ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺩﺍﺭﻱ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺣﺬﻑ ﺗﺸﻜﻴﻼﺕ ﻏﻴﺮ ﺿﺮﻭﺭ؛
ج)ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻗﺎﻧﻮﻥ؛
د)همه ی موارد
101. ﺍﺯ ﻣﻨﻈﺮ ﺭﻭﻳﮑﺮﺩ ﺗﻤﺪﻥ ﺳـﺎﺯﻱ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﺔ ﺍﺳﻼﻡ، ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﻧﻮﺳﺎﺯﻱ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻳﻚ ﺍﻟﮕﻮﻱ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﻭ ﺗﺄﺳﻴﺲ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﺳﺎﺯﻭﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻣﻴﺴﺮ ﺍﺳﺖ.کدام یک از موارد زیر به این رویکرد ها اشاره دارد ؟
الف)ﻧﮕﺮﺵ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺩﻳﻨﻲ
ب)ﭘﻲ ﺭﻳﺰﻱ ﺗﻤﺪﻥ ﻧﻮﻳﻦ ﺍﺳﻼﻣﻲ
ج)ضرورت تدویم الگو های اجتماعی
د)همه ی موارد
102ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﺔ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﻳﺮﺍﻥ از منظر اسلام کدام است ؟
الف)حق تربیت
ب)تکالیف دولت
ج )تکالیف خانواده
د)همه ی موارد
103.والدین در فرآیند تربیت رسمی و عمومی فرزندانشان از کدام حق بر خوردار نیستند؟
الف )حق انتخاب نوع تربیت فرزندان
ب)حق مشارکت در جریان تربیت فرزندان
۳)حق دسترسی برابر به فرصت های تربیتی
د)حق نظارت بر نظام تربیتی رسمی و عمومی
104.درصورتی که والدین وظیفه ی تربیتی خود را ایفا نکنند کدام نهاد باید این وظیفه رو به عهده بگیرد؟
الف)بهزیستی
2)دولت
ج)کمیته امداد
د)هیچکدام
105.کدام یک از گزینه ها تعهدات دولت نسبت به حق بر تربیت نیست؟
الف)تعهد به امنیت
ب)تعهد به رعایت
ج)تعهد به زمینه سازی برای تحقق کامل
د)تعهد به حمایت
106.کدام یک از گزینه از حقوق شهروندان جمهوری اسلامی از منظر تربیتی را نشان میدهد؟
الف)حق برخورداری از تربیت اگاهی بخش
ب)حق برخورداری از تربیت تفکر خلاق و برانگیز
۳)الف و ب
د)هیچکدام
107.کدام یک از مبانی روان شناختی در فلسفه رسمی و عمومی نمی باشد؟
الف)آدمی اساسا طبیعت فعال دارد
ب)یادگیری یکی از ظرفیت های وجودی آدمیست
ج)رشد آدمی در همه ابعاد رخ می دهد
د)آدمی با محیط تعامل دارد
108.کدام جمله بر اساس مبانی جامعه شناختی اسلامی در تربیت رسمی و عمومی صحیح می باشد؟
الف)جامعه حیاتی مستقل از حیات فردی آحاد خود ندارد
ب)نسبت فرد و جامعه نسبت وحدت و کثرت است
ج)نهاد های اجتماعی دارای غایت متفاوتند
د)الف و ب