تارا فایل

مقیاس ارزیابی تعلل ورزی تحصیلی تاکمن، 2001


 مقیاس ارزیابی تعلل ورزی تحصیلی (تاکمن، 2001) (TPS)1
1
معمولاً کارهایم را به تاخیر می اندازم، حتی وقتی که خیلی مهم هم باشد.
2
برای انجام کارهایی که دوست ندارم خیلی دیر دست به کار می شوم.
3
تصمیم گیری های مهم را به تاخیر می اندازم.
4
عادت های کاری نامناسبی دارم که باید اصلاح کنم ولی همچنان اصلاح آن را به تعویق می اندازم.
5
با وجود مشغله های ناخوشایند زندگی، کارهایم را درست انجام می دهم.
6
خیلی خوب می توانم عذر و بهانه ی موجهی را برای انجام نگرفتن کارها پیدا کنم.
7
وقتم را صرف کارهای ملال آور می کنم مثلاً مطالعه کردن. (مطالعه کردن را ملال آور حساب می کنم).
8
وقتی کاری ارزش دردسر را نداشته باشد آن را انجام نمی دهم.
9
من فردی هستم که وقتم را تلف می کنم و خوب هم نمی شوم.
10
اکنون فردی هستم که وقتم را هدر می دهم ولی واقعاً هم نمی توانم در مورد آن کاری انجام بدهم.
11
ای کاش می توانستم یک راه آسانی برای به حرکت درآوردن خود پیدا کنم.
12
همیشه کار های مهم را با وقت اضافه به پایان می رسانم.
13
وقتی دارم کارم را به پایان می رسانم، آن را وارسی می کنم.
14
برای به انجام رساندن یک کار مشکل دنبال میانبر یا راه گریزی می گردم.
15
حتی در صورت آگاهی از اهمیت شروع کاری که باید شروع می کردم، باز آرام در یک حالت خنثی می مانم.
16
کار امروز را به فردا نمی اندازم.

پاسخ نامه (1) : پاسخ نامه مقیاس تعلل ورزی تحصیلی تاکمن (TPS)
ردیف
در مورد من، درست است
"4"
به آن تمایل دارم
"3"
به آن تمایل ندارم
"2"
در مورد من، غلط است
"1"
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

مقیاس ارزیابی تعلل ورزی تحصیلی (TPS)2. این مقیاس توسط دیوید تاکمن و سکستون در سال 1989 طراحی شده است که نخستین بار در سال 2001 میلادی توسط تاکمن در دانشگاه تورنتو کانادا جهت سنجش میزان تعلل ورزی دانشجویان اجرا و هنجاریابی شد. پس از اجرای پرسش نامه 35 گویه ای بر روی 183 دانش آموز، با استفاده از تحلیل عاملی به 16 گویه کاهش یافت.
نمره گذاری مقیاس: این مقیاس دارای 16 گویه می باشد که دانشجویان در یک طیف لیکرتی 4 گزینه ای از 1 (اصلاً در مورد من صحیح نیست) تا 4 (کاملاً در مورد من صحیح است) پاسخ گفته اند. گرفتن نمره بالا در این مقیاس نشان دهنده تعلل ورزی بالاست. همچنین حداقل و حداکثر نمره تعلل به ترتیب 16 و 64 است.
روایی و پایایی مقیاس: این مقیاس دارای پایایی و روایی مطلوب گزارش شده است (فراری و سکستون، 1998) ضریب پایایی محاسبه شده برای آن 86/0 است. پایایی درونی محاسبه شده در تحقیقات مختلف در کشورمان، در حدود 90/0 گزارش شده و مصطفوی (1389)، آلفای کرونباخ آن را بر روی 100 دانشجوی دانشگاه تبریز، برابر 86/0 در پایان نامه خود گزارش نموده است.

1. The Procrastination Scale
2. The Procrastination Scale
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 2 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود