پروژه مالی
سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد
استاد راهنما:
……………………
گردآورنده:
………………..
"به نام خدا"
زندگی با همه وسعت خویش
محفل ساکت غم خوردن نیست
حاصلش تن به قضا دادن و پژمردن نیست
زندگی خوردن و خوابیدن نیست
زندگی جنبش و جاری شدن است
زندگی کوشش و راهی شدن است
از تماشاگه آغاز حیات، تا به جایی که خدا می داند
فهرست مطالب
تاریخچه 1
اهداف و وظایف سازمان 10
سرمایه و منابع درآمد سازمان 13
ارکان سازمان 14
وظایف و اختیارات سازمان 16
هیات مدیره 19
وظایف و اختیارات هیات مدیره 24
مدیر عامل 26
حسابرس 31
چارت سازمانی 36
سیستم حقوق و دستمزد 37
درآمد 40
سیستم حسابداری 41
سیستم خرید 54
تاریخچه
سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد
سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد زیر مجموعه ای از حوزه معاونت خدمات شهری است که بر اساس مصوبه سال 1375 وزارت محترم کشور در مجموعه شهرداری مشهد شکل گرفت.
رسالت و هدف سازمان بازیافت بر اساس تعریفی که در اساسنامه شده است به عنوان مدیریت مواد زائد جامد تقسیم بندی به 6 گروه شده و شکل داده و این مدیریت در 3 معقوله تولید، جمع آوری و حمل و دفن این گونه مواد مورد بررسی قرار می گیرد.
بر اساس همین تعریفی که از اهداف سازمان بازیافت شده به خاطر شکل گیری و به خطار شکل گیری سازمان 6 تا مدیریت جدا در سازمان قرار دارد که در حال حاضر مدیریت خاک و ستاد نخاله های ساختمانی، مدیریت امور زباله های بیمارستانی، صنعتی، خانگی، مدیریت امور دفع فاضلابها و زباله های بیمارستانی و صنعتی و مدیریت کارخانه کمپوست و مدیریت تحقیق و پژوهش در کل سازمان شکل گرفت. هدفی که در گروه مدیریت شکل گرفته بر اساس برنامه ریزی به سه معقوله تولید، جمع آوری و حمل و دفع مواد زائدی است که به آن اشاره شده است کل مجموعه پرسنلی سازمان حدوداً 97 نفر است. اولین سالی که بودجه سازمان تعیین شد مربوط به سال 76 بوده که برابر مبلغ 20000000000 ریال، و در سال 80 بودجه ای که برای سازمان در نظر گرفته شده 8300000000 ریال است. پرسنل سازمان که قبلاً اشاره شد حدوداً 97 نفر هستند که حدوداً 28 نفر از پرسنل دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند که در قسمت های مختلف مشغول به کار هستند. تمام سعی و تلاش در داخل این مجموعه این است که با ارتباطات و همکاری فی مابین سازمانهای شهری من جمله محیط زیست، مرکز بهداشت، فرمانداری و دیگر ارگانهایی که مرتبط با کار سازمان هستند بتوانیم سیاست های کلی و برنامه ها را تدوین کنیم.
1) کارخانه کود آلی (کمپوست)
بیش از 63 درصد از زباله های خانگی شهر مشهد از مواد آلی قابل تبدیل به کود آلی یعنی کمپوست تشکیل شده است. احداث یک کارخانه تفکیک زباله به کود آلی که سالیان قبل در شهر مشهد مد نظر قرار گرفت. بدین منظور پس از انجام مطالعات و بررسی های زیر بنائی و تحقیق بر روی روشهای مختلف پروسه مناسب ترین روش برای تبدیل زباله شهر مشهد انتخاب گردید کارخانه کود آلی در این شهر احداث شد برای تهیه کود پس از ورود ماشین های حمل زباله به کارخانه ابتدا عمل توزین صورت می گیرد. در تبدیل زباله های خانگی به کود آلی کمپوست که گونه ای از کودهای آلی می باشد با سرمایه گذاری حدوداً 000/000/000/25 ریال در مرداد ماه 1375 تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفت ظرفیت پذیرش کارخانه 250 تن زباله در روز می باشد. که هر روزه این زباله ها در سالن پذیرش و آماده سازی مواد تخلیه شده توسط یک دستگاه لودر خط ورودی کارخانه تغذیه می گردد. مواد توسط نوارهای نقاله به داخل یک دستگاه سرند دوار هدایت شده و مواد درشت از مواد ریز جدا می شود و همچنین در این سالن مواد قابل بازیافت دیگری نظیر پلاستیک و فلز از یکدیگر جدا شده و جهت بازیافت به کارگاههای مربوطه هدایت می گردد و سایر ضایعات بارگیری و از مجموعه خارج می شود. زیر گذر سرند که اکثر مواد آلی می باشد از طریق نوارهای نقاله به بخش تخمیر و تجزیه مواد هدایت می گردد. در سالن مواد به ارتفاع 2 متر روی هم انباشته شده و در دوره های خاص با هم زنی و هوادهی به موقع توسط دستگاه استوکر که جزء مواد آلی در یک دوره 22 روزه کامل شده و سپس مواد به خارج از سالن هدایت می گردد در این مدت بر اثر فعالیت میکروارگانیزمها درجه حرارت توده های زباله تا 65 درجه افزایش پیدا می کند. مواد پس از تخمیر به مدت 55 روز جهت تثبیت در محوطه انبار شده و سرانجام جهت تصفیه نهایی و دانه بندی وارد سالن های نهایی شده و کود درجه یک با دانه بندی 4 میلیمتر تولید می گردد و همه روزه دمای توده ها توسط آزمایشگاه کارخانه دقیقاً اندازه گیری و با ثبت مقادیر و رسم منحنی تغییرات دما برنامه ریزی لازم جهت هوادهی توده ها و کنترل پروسه صورت می گیرد همچنین آزمایشگاه کارخانه وظیفه کنترل کیفیت محصول را به عهده داشته و با نمونه گیری مداوم از محصول و انجام آزمایش های مختلف میزان عناصر تشکیل دهنده کود را دقیقاً مشخص می نماید.
کمپوست تولیدی دارای خواص فیزیکی و شیمیایی مطلوب بسیار زیادی بوده و در افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی و باغی و بهبود کیفیت خاک های کشاورزی نقش موثری ایفا می نماید. همزمان با تولید کود در کارخانه کمپوست طرحهای تحقیقاتی ویژه ای نیز در زمینه کاربرد و میزان مصرف این کود در گونه های مختلف گیاهی و اثرات استفاده از آن در افزایش عملکرد و کیفیت محصول توسط دانشگاه فردوسی مشهد در حال انجام می باشد به منظور توسعه کارخانه و افزایش ظرفیت پذیرش تا سقف 500 تن زباله در روز عملیات طراحی ساخت و نصب دستگاههای جدید در سالن های پذیرش و تخمیر مواد در حال اجرا می باشد.
2) ستاد اجرای طرح تفکیک:
ستاد اجراء طرح تفکیک از مبداء فعالیتهای اجرایی خود را از اردیبهشت ماه 8137 در مجموعه سازمان بازیافت آغاز نمود عمده فعالیت این واحد جمع آوری زائدات خشک شهروندان شامل نان خشک، کاغذ، پلاستیک، شیشه و فلزات طی یک برنامه منظم زمان بندی شده است. این عملیات به صورت هفتگی و در قبال دادن هدایایی به شهروندان صورت می گیرد در حال حاضر بالغ بر 200.000 خانواده یعنی نیمی از شهر مشهد در مناطق یازده گانه تحت پوشش طرح تفکیک از مبداء قرار گرفته اند.
نصب ظروف ویژه تفکیک زباله برای خانواده هایی که موفق به تحویل زائدات خشک خود به مامورین بازیافت در درب منازل نشده اند در محلات، مناطق و مجتمع های مسکونی از دیگر فعالیت های این ستاد می باشد. همچنین در راستای اجرای این طرح با نصب ظروف ویژه کاغذ باطله در 350 اداره و بیش از 950 مدرسه و موسسه آموزشی عملیات جمع آوری کاغذهای باطله نیز به صورت هفتگی انجام می شود.
3) ستاد خاک و نخاله:
آغاز فعالیت ستاد خاک و نخاله های ساختمانی از ابتدای سال 78 می باشد مهمترین هدف تشکیل این ستاد جلوگیری از تخلیه های غیر مجاز خاک و نخاله، فاضلابهای خانگی و صنعتی و هدایت آنها به محل های مجاز می باشد که در حال حاضر 3 محل جهت تخلیه خاک و نخاله در 3 نقطه مختلف شهر و یک محل جهت تخلیه فاضلاب خانگی که تصفیه خانه آستان قدس می باشد در نظر گرفته شده که در این راستا ضمن کنترل و نظارت بر نحوه جمع آوری حمل و دفع خاک و نخاله های ساختمانی جهت کلیه ماشین آلاتی که مرتبط با خاک برداری و حمل آن هستند تشکیل پرونده داده و کارت شناسایی صادر نموده است و همچنین کلیه پیمانکاران و افرادی که قصد خاک برداری دارند ملزم به اخذ مجوز لازم از ستاد مذکور می باشند طی دو سال گذشته بالغ بر 2200 دستگاه خودرو تشکیل پرونده و کارت شناسایی صادر شده و همچنین بالغ بر 265.000 سرویس خاک و نخاله توسط خودروهای مربوط به محل های مجازی که مشخص گردیده هدایت شده اند که در صورت عدم تشکیل این ستاد و در نتیجه عدم کنترل باعث آلودگی محیط و بد منظر شدن چهره شهر می گشت. در این راستا تعداد 800 مورد پرونده افراد متخلف که تخلیه غیر مجاز داشتند به عنوان متخلفین بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شده اند.
در حال حاضر به منظور رفاه حال شهروندان جمع آوری، حمل و تخلیه خاک نقاله ناشی از عملیات جزئی شهروندان به صورت مکانیزه توسط خودروهای ویژه و باکسهایی که بدین منظور ساخته شده است صورت می گیرد.
4) امور دفن زائدات جامد:
دفن بهداشتی زباله ها یکی از روشهای اصولی دفع مواد زائد جامد می باشد. ین واحد با شروع فعالیت خود در سال 76 و با مردود شمردن روش تلمبار کردن آنها با استفاده از خاک اقدام به دفع بهداشتی زباله ها می نماید اما با توجه به مشکلات موجود در محل فعلی دفن زباله ها از نظر موقعیت جغرافیایی همجواری آن با منطقه مسکونی و نیز قرار گرفتن در حاشیه دو آزاد راه ورودی شهر این سازمان جهت انتقال زباله ها به مکان مناسب دیگری اندیشید و در این راستا زمینی به مساحت 494 هکتار در محور جاده میامی مشهد انتخاب و پس از کسب استعلام های مورد نیاز از اداره های ذی ربط از جمله حفاظت محیط زیست منابع طبیعی و انجام مطالعات توسط مشاور عملیات اجرای پروژه فوق به دلیل بروز برخی اختلافات در تعیین حدود این زمین با مشکلاتی مواجه گردیده است که امید است با پیگیری های انجام شده این مشکلات مرتفع گردد.
5) امور دفن زائدات مراکز درمانی و بیمارستانی:
با توجه به طبقه بندی انجام شده زباله های مراکز بهداشتی و درمانی جزء مواد زائد خطرناک محسوب می شوند. به همین لحاظ در راستای حفظ محیط زیست و رعایت بهداشت عمومی و محیط از ابتدای سال 1378 سازمان بازیافت نسبت به تحت پوشش قرار دادن مراکز درمانی، بیمارستانی و آزمایشگاهی در سطح شهر مشهد همه روزه نسبت به دفن بهداشتی و جداگانه زباله های مربوطه اقدام و به صورت شبانه روزی از زباله های مراکز درمانی به منظور جلوگیری از بازیافت فعالیت مستمر می نماید.
نکته دیگر اینکه، تعداد مطب پزشکان، دندانپزشکن و سایر مراکز خدمات رسانی پزشکی سطح شهر متعدد و پراکنده نیز می باشد سازمان بازیافت نسبت به تهیه پلاستیک های مخصص زباله های بیمارستانی و همچنین توزیع کارتر یا قطع کن سر سوزن با همکاری بخش خصوصی اقدام می نماید که در هنگام تولید زباله تا مرحله دفع نهایی کمترین آسیب و یا انتقال آلودگی را شاهد باشیم. امید است همواره کلیه مراکز درمانی سطح شهر به منظور حفظ سلامتی مردم با این سازمان همگام باشند.
6) مجتمع صنعتی بازیافت:
یکی از مراحل پر اهمیت در مرحله بازیافت تبدیل بهداشتی مواد زائد به کالای مصرفی است در جهت نیل به این هدف ایجاد مجتمع صنعتی و بهداشتی بازیافت جهت کنترل و نظارت بر عملیات بازیافت در زمره برنامه اصلی این سازمان قرار گرفته است.
به این منظور در سال 1378 زمینی به مساحت 450 هکتار در حور کلات مشهد خریداری گردید تا با مشارکت بخش خصوصی نسبت به تاسیس واحدهای صنعتی اقدام گردد.احداث کارگاه بازیافت پلاستیک اولین گام در این جهت می باشد این کارگاه با 50.000.000.000 ریال سرمایه گذاری که 70 درصد آن توسط بخش خصوصی انجام گرفت در تیرماه سال 80 با ظرفیت روزانه یک تن و 8 نفر نیروی انسانی راه اندازی گردید.
فرآیند تولید کیسه زباله از زائدات پلاستیکی بدین صورت است که ابتدا مواد پس از رنگ بندی آسیاب شده و در دو مرحله شستشو و ضد عفونی می گردد بعد از خشک کردن مواد شسته شده که با حرارت لازم انجام می گردد مرحله تبدیل به گرانول است که توسط اکسترودول در حرارت بین 140 تا 160 درجه سانتی گراد گرانول تولید می شود، جهت خرد کردن گرانول ها این مواد مجدداً داخل آسیاب ریخته می شود سپس گرانول خرد شده داخل دستگاه تزریق ریخته شده و درحرارت حدود 120 تا 140 درجه سانتی گراد نایلکس تولید می شود جهت بدست آمدن کیسه زباله در سایزهای مختلف دستگاه دوخت قابل تنظیم است.
7) واحد برنامه ریزی پژوهش و آموزش:
اجرای برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی از دیگر فعالیت های این سازمان می باشد. از جمله این تحقیقات می توان به طرح جامع جمع آوری حمل دفع و بازیافت مواد زائد شهری اشاره کرد. بازیافت کاغذ، بازیافت لاستیک لزوم احداث زباله سوز، بررسی میزان ضایعات سبزی در شهر مشهد و کارخانه کمپوست از جمله موضوعاتی می باشد که سازمان بازیافت مشهد در خصوص آنها مطالعه و تحقیق نموده است آموزش شهروندان یکی دیگر از برنامه های زیر بنائی این سازمان می باشد. در این راستا طرح تشکیلات دانش آموزی پاک یاران در جهت ارتقاء دانش زیست محیطی و بهداشتی دانش آموزان در مدارس و آموزشگاههای شهر مشهد به اجرا گذارده شد. جهت آموزش خانواده ها خصوصاً بانوان با جلب همکاری رابطین بهداشت تحت عنوان رابط پاک یار آموزش چهره به چهره در منازل واقع در محدوده تحت پوشش طرح تفکیک زباله از مبداء به اجرا گذاشته شد.
8) واحد اداری و مالی:
این سازمان در ابتدای امر با سه کارشناس شروع به فعالیت نمود اما با توجه به وسعت فعالیت خود و سرعت انجام طرحهای اجرای طی 5 سال گذشته تعداد کارشناسان خود را به 21 نفر افزایش داده در حال حاضر این سازمان دارای 37 نفر پرسنل کارمند و 51 نفر پرسنل کارگری می باشد کلیه امور پرسنلی و رفاهی مستخدمین و پرداخت حقوق و دستمزد توسط مجموعه انجام می شود.
اهداف سازمان
مدیریت سیستم های جمع آوری، حمل، تخلیه، دفع، دفن و تبدیل و بازیافت بهداشتی زباله ها و نخاله ها و فضولات ساختمانی و مواد رسوبی شبکه های دفع آبهای سطحی شهر و ضایعات و دور ریزهای تولیدی در شهر اعم از خانگی، اداری، صنعتی و تجاری و صنفی کشاورزی، بیمارستانی و غیره از طریق تهیه طرح جامع بهداشت شهری و برنامه ریزی اجرایی و عملیات و سازماندهی و هماهنگی و نظارت و کنترل امور فوق در سطح شهر هماهنگ با سایر مراجع مسئول در امر بهداشت می باشد.
وظایف سازمان
سازمان جهت نیل به اهداف فوق با رعایت مقررات مربوط اقدام به اجرای موضوعات ذیل می نماید:
1ـ تهیه فهرست آحاد و جزئیات مربوط به هر یک از اقدامات مذکور هدف به وسیله کار سنجی و زمان سنجی به نحوی که در نهایت فهرست بهای آحاد مربوط به هر کار قابل تنظیم باشد.
2ـ انعقاد قرارداد با شهرداری و موسسات وابسته و مناطق آن برای تقبل مسئولیت های مرتبط با اهداف سازمان و یا تقبل نظارت بر کار امانی یا پیمانی مناطق شهرداری در امور مربوط.
3ـ تهیه و تنظیم مقررات و آیین نامه ها و ضوابط حمل و نقل زباله ها و دفن و بازیافت مواد قابل مصرف با رعایت کامل اصول بهداشتی.
4ـ ارائه نقشه های تیپ به مناطق و نظارت عالیه برای اجرای صحیح و تسلیم به مسئولین اجرایی برای اجرا
5ـ شناسایی و تملک اراضی و املاک مجاز جهت تامین نیازهای سازمان.
6ـ احداث کارخانجات کمپوست با مراکز زباله سوزی از طریق امانی، پیمانکاران و راهنمایی بخش خصوصی
7ـ آموزش و ایجاد مراکز آموزشی و تشکیل دوره های اختصاصی برای کارکنان شهرداریها سازمان و موسسات دولتی و خصوصی به طرق مختلف اعم از مکاتبه ای، خصوصی، تهیه برنامه های تلویزیونی و سینمایی، تشکیل سمینار و غیره.
8ـ اقدام جهت ایجاد دوره تحصیلات عالی در دانشگاهها برای تربیت تکنسین و مهندس در ارتباط با زباله ها .
نوع سازمان
سازمان بر اساس ماده 84 قانون شهرداری تاسیس می گردد و وابسته به شهرداری می باشد که دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری و مطابق با مفاد مواد این اساسنامه و آیین نامه های مصوب طبق اصول بازرگانی اداره می باشد.
مرکز سازمان شهر مشهد می باشد.
مدت سازمان از تاریخ تاسیس نامحدود می باشد.
سرمایه ومنابع درآمد سازمان
الف ـ سرمایه نقدی سازمان:
عبارت است از مبلغ صد میلیون ریال وجه نقد که تمامی آن از محل اعتبارات شهرداری نزد بانک ملی ایران شعبه مشهد واریز خواهد شد.
سرمایه غیر نقدی عبارت است از اموال منقول و غیر منقول اعم از ماشین آلات، زمین، ساختمان و تاسیسات قابل استفاده می باشد که از طریق شهرداری با رعایت مقررات و آین نامه مالی شهرداری و بر اساس ارزیابی کارشناسی و سعی دادگستری که به تایید شورای سازمان متعلق به شهرداری مشهد می باشد و قابل انتقال به غیر نمی باشد.در صورت انحلال سازمان، کلیه اموال منقول و غیر منقول و مطالبات به شهرداری منتقل می گردد. انتقال و واگذاری اموال سازمان تابع آیین نامه مالی و معاملاتی سازمان است.
ب ـ منابع درآمد سازمان:
سازمان می تواند جهت تامین هزینه ها و تقویت بنیه مالی خود و از طریق زیر با رعایت مقررات موضوعه کسب درآمد نماید.
1ـ درآمد حاصل از مشاوره و کارشناسی برای مراجعین بخش خصوصی و دولتی و عمومی شهرداریها در خصوص مسائل مربوطه.
2ـ درآمد حاصل از فروش مواد قابل استفاده، مواد زائد از جمله آهن آلات، کاغذهای باطله، پلاستیک، شیشه وغیره
3ـ درآمد ناشی از فروش کمپوست طبیعی بدست آمده در مراکز دفن بهداشتی زباله
4ـ درآمد حاصل از فروش کمپوست بدست آمده از کارخانه جات کمپوست در بازارهای داخلی و خارجی
5ـ درآمد حاصل از دفن ضایعات شهری و مواد زائد از مناطق شهرداری و کارخانجات و مراکز تولیدی و صنعتی و شرکتهای اقماری و سایر موسسات.
6ـ دریافت اعانات و هدایا با تصویب مصادیق آن مورد به مورد توسط شورای سازمان در کادر مقرارت و ضوابط مربوطه.
7ـ کسب سایر درآمدهای مرتبط با اهداف سازمان با تصویب شورای سازمان.
کیفیت و نحوه تحویل زباله، ضایعات و مواد زائد که از طریق مناطق شهرداری مشهد و سایرین تحویل سازمان می گردد بر مبنای توافق جداگانه مشخص و به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.
ارکان سازمان
ارکان سازمان عبارتند از:
الف ـ شورای سازمان
ب ـ هیات مدیره
ج ـ مدیر عامل
د ـ حسابرس (بازرس)
الف ـ شورای سازمان مرکب از پنج نفر می باشد
1ـ شهردار مشهد به عنوان ریاست شورا
2ـ معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد
3ـ سه نفر کارشناس به انتخاب شهردار و تایید وزارت کشور
در صورتیکه شهردار ظرف یک ماه موفق به اخذ تاییدیه وزارت کشور نشود وزارت کشور راساً دو نفر کارشناس معرفی خواهد نمود و شهردار نیز یک نفر کارشناس انتخاب می نماید.
تشکیل جلسات شورای سازمان و نحوه اتخاذ تصمیم
شورای سازمان به طور عادی سالی دوبار در تیر ماه برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و تفریق بودجه و در بهمن ماه برای تصویب برنامه بودجه سال آینده و انجام سایر وظایف به دعوت رئیس شورا تشکیل می شود.
جلسات شورا بنا به درخواست تقاضای مدیر عامل و یا رئیس هیات مدیره یا حسابرس (بازرس) و یا تقاضای دو نفر از اعضاء شورا تشکیل خواهد شد. دستور جلسات شورا را رئیس شورا بر اساس پیشنهاد متقاضی تعیین می نماید.
دعوت از شورای سازمان با ذکر تاریخ و محل تشکیل آن و موضوع دستور جلسه حداقل هفت روز قبل از تشکیل شورا به وسیله دعوتنامه کتبی اعضاء توسط رئیس شورا به عمل خواهد آمد.
جلسات شورا با حضور کامل اعضاء رسمیت می یابد و چنانچه در نوبت اول کل اعضاء حضور به هم نرسانند و در نوبت دوم که حداکثر ظرف پانزده روز آینده خواهد بود با حضور حداقل سه نفر تشکیل خواهد گردید. تصمیمات شورا به اتفاق آراء یا به اکثریت سه رای موافق در صورتی مناط اعتبار خواهد بود که شهردار یکی از آن سه نفر باشد. نظرات و دلایل مخالفین می بایستی کتباً و مستدلاً در صورت جلسه قید شود و متن آن نیز در صفحه مخصوصی (که توسط شورا برگ شماری و مشخصات دفتر در صفحه اول آن ثبت شده و به امضاء اعضاء رسیده است) درج شود.
وظایف و اختیارات سازمان
وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر می باشد:
1ـ استماع گزارش سالانه هیات مدیره و بازرس (حسابرس) راجع به امور سازمان و تصویب آن.
2ـ بررسی و تصویب ترازنامه، حساب سود و زیان سازمان بر اساس گزارش هیات مدیره و بازرس (حسابرس) و اتخاذ تصمیم نسبت به آنها.
3ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به خط مشی و برنامه ریزی برای فعالیت های سال آتی و برنامه های دراز مدت سازمان.
4ـ بررسی و تصویب بودجه، متمم و اصلاح و تفریغ بودجه، مصوبات شورای سازمان در امور فوق بلافاصله پس از تصویب به شورای اسلامی شهر یا جانشین قانونی آنها جهت تصویب ارسال خواهد شد.
شورای اسلامی شهر یا جانشین قانونی آن ظرف حداکثر 10 روز از تاریخ دریافت بودجه، متمم، اصلاح و تفریغ بودجه بررسی و تصویب خواهد کرد.
اتخاذ تصمیم در مورد ذخیره مالی سازمان پس از رسیدن به حد نصاب (یک پنجم) سرمایه به منظور استفاده فعال از ذخیره مذکور اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه سازمان و پیشنهاد آن برای تصویب به وزارت کشور.
انتخاب و تجدید انتخاب اعضاء انتخابی هیات مدیره از میان افراد معرفی شده توسط شهردار تعیین و تصویب میزان حق الجلسه اعضاء هیات مذکور و حقوق و مزایای حسابرس (بازرس) بر اساس مقررات مربوطه.
انتخاب حسابرس (بازرس) و معرفی وی جهت صدور حکم از طریق استانداری به همراه فرم مشخصات حسابرس به وزارت کشور.
رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور و موضوعات پیشنهادی که در قالب اهداف سازمان و طبق مقررات تجارت در دستور جلسه بوده و بایستی در شورای سازمان مطرح گردد.
اصلاح و تجدید نظر در مورد اساسنامه سازمان با وزارت کشور است، بدیهی است شورا نیز می تواند اصلاح و تجدید نظر در مورد اساسنامه را به وزارت کشور پیشنهاد نماید.
پیشنهاد انحلال سرمایه به وزارت کشور
در صورتی که سازمان کارآیی و بازدهی لازم را طبق مفاد اساسنامه نداشته باشد و یا در زمان مقرر و با رعایت مقررات مربوط محقق نشده باشد وزارت کشور پس از بررسی های لازم راساً (بدون پیشنهاد شورا) نسبت به انحلال تصمیم سازمان اتخاذ خواهد شد.
بررسی و تایید تشکیلات اداری سازمان که توسط هیات مدیره تهیه و پیشنهاد می شود و اجرای آن پس از اعمال قانون شهرداری و اخذ مصوبه به وزارت کشور خواهد بود.
با شروع به کار سازمان چنانچه در شهرداری برای انجام وظایف سازمان پست های مصوب وجود داشته باشد. پست های مذکور و شاغلین آنها تحت مدیریت سازمان قرار گرفته و از محل اعتبارات سازمان حقوق و مزایای خود را دریافت خواهد کرد بدیهی است چنانچه برای سازمان تشکیلات تفصیلی جداگانه ای بر اساس آیین نامه استخدامی شهرداری های کشور تهیه شود، شاغلین پست های مذکور در پست های جدید تطبیق خواهد یافت.
آیین نامه مالی و معاملاتی سازمان بر اساس قانون شهرداری توسط هیات مدیره تهیه و به شورا پیشنهاد می شود که پس از موافقت شورا با تصویب وزارت کشور به مورد اجراء درخواهد آمد، تا زمانی که سازمان آیین نامه مالی و معاملاتی خاصی نداشته باشد. آیین نامه مالی شهرداری ها مصوب 12/4/46 با رعایت مفاد اساسنامه سازمان ملاک عمل خواهد بود که در این صورت به جای انجمن شهر و شهردار به ترتیب هیات مدیره و مدیر عامل جایگزین خواهد شد.
تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل وفق مقررات موضوعه، ضمناً شورا می تواند طرح پرداخت حقوق و مزایا به صورت کارانه را برای مدیر عامل تنظیم و پس از تصویب وزارت کشور به مورد اجراء گذارد.
اعضاء شورا نمایندگان قانونی سرمایه سازمان بوده و به همراه اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل و حدود وظایف اختیاراتی که در اساسنامه دارند نسبت به سرمایه اموال و دارایی سازمان امین محسوب می شوند.
هیات مدیره
هیات مدیره سازمان مرکب از 3 نفر عضو اصلی و یک نفر علی البدل به شرح ذیل می باشد:
الف ـ معاون خدمات شهری شهرداری که سمت رئیس هیات مدیره را خواهد داشت.
ب ـ دو نفر کارشناس از بین اعضائی که تحصیلات عالیه و تجربیات علمی مورد نیاز سازمان را دارا باشند با پیشنهاد شهردار و تصویب شورا برای مدت چهار سال انتخاب خواهند شد و تمدید انتخاب آنها برای دوره های بعدی بلامانع است.
یک نفر که شرایط بند ب را داشته باشد به عنوان عضو علی البدل به ترتیب فوق خواهد شد که در صورت غیبت یکی از اعضاء اصلی انجام وظیفه خواهد نمود.
چنانچه هر یک از اعضاء هیات مدیره در انجام وظایفی که طبق مفاد اساسنامه عهده دار می باشد قصور ورزد شورا، می تواند با توجه به موارد ذیل پس از استیضاح چنانچه هر یک از اعضاء هیات مدیره در انجام وظایفی که طبق مفاد اساسنامه عهده دار می باشد قصور ورزد شورا، می تواند با توجه به موارد ذیل پس از استیضاح نسبت به عزل وی اقدام کند:
1ـ چنانچه وزارت کشور در نتیجه بازرسی به عملکرد هیات مدیره ایرادی داشته و یا آن را مغایر مقررات تشخیص دهد مراتب را به شورا منعکس می نماید رئیس شورا موظف است حداکثر تا پانزده روز بعد از دریافت نامه موضوع را در جلسه فوق العاده شورا مطرح ونتیجه را مستدلاً اعم از اینکه منجر به بقاء یا عزل عضو هیات مدیره شود بلافاصله به وزارت کشور گزارش نماید.
2ـ چنانچه هر یک از اعضاء شورا نسبت به عملکرد هر یک از اعضاء هیات مدیره سازمان اعتراضی داشته باشند می بایستی کتباً به رئیس شورا گزارش دهند و رئیس شورا می بایستی بر اساس گزارشات مذکور یا گزارشات واصله از بازرسی، جلسه فوق العاده شورا را تشکیل تا به موضوع رسیدگی شود. رئیس شورا موظف است، مطالب مذکور را به عضو هیات مدیره که مورد استیضاح قرار گرفته ابلاغ نماید.
فرد مورد نظر مکلف است در اولین جلسه شورا که توسط رئیس شورا تعیین می شود حضور به هم رسانیده و پاسخ ارائه نماید، چنانچه به عضو هیات مدیر افراد استیضاح شده رای عدم اعتماد دهد، بلافاصله از سمت خود عزل می شود. چنانچه عضو استیضاح شده هیات مدیره باشد که ضمناً معاونت خدمات شهری شهرداری را به عهده دارد جلسه شورا با حضور بدون حق رای وی تشکیل خواهد شد.
در این صورت تصمیمات به اتفاق آراء یا اکثریت سه رای مشروط بر آنکه یکی از سه نفر شهردار باشد اتخاذ شد و چنانچه رای بر عدم اعتماد باشد رئیس هیات مدیره علاوه بر برکناری از ریاست هیات مدیره با ذکر تخلفات به هیات رسیدگی به تخلفات اداری معرفی خواهد شد. بدیهی است تا تعیین جانشین وی یکی دیگر از معاونت های شهرداری با انتخاب شهردار و با اطلاع شورا عهده دار وظایف معاون مذکور در شورا و هیات مدیره خواهد شد.صورت جلسه شورا مبنی بر استیضاح رئیس هیات مدیره و رای عدم اعتماد با ذکر دلائل و مستندات می بایستی بلافاصله توسط رئیس شورا (شهردار) به وزارت کشور اداره کل امور شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها) ارسال گردد.
3ـ هر یک از اعضاء هیات مدیره می تواند استعفاء خود را از دو ماه قبل به اطلاع رئیس شورا برسانند، رئیس شورا می تواند با استعفاء مخالفت کند و عضو مذکور نیز می تواند بعد از یکماه از تاریخ اعلان، استعفاء مجدد خود را با درج مهلت دو ماهه اعلام و عضو جایگزین را معرفی کند. شورا موظف است قبل از اتمام مهلت دو ماهه عضو مستعفی نسبت به انتخاب عضو جایگزین اقدام کند. سایر اعضاء انتخابی ممکن است با تشخیص شورا تمام وقت یا نیمه وقت باشند و در صورت تمام وقت بودن مسئولیت اداره سرپرستی یکی از واحدهای اصلی و اساسی سازمان از طرف مدیر عامل به عهده هر یک از اعضاء محول خواهد شد.اعضاء تمام وقت حق اشتغال به هیچ نوع کاری را در خارج از سازمان غیراز کارهای آموزشی آن هم با موافقت شورا نخواهد داشت.
اعضای شورای سازمان و هیات مدیره و مدیر عامل حق ندارند در معاملاتی که با سازمان یا به حساب سازمان صورت می گیرد به طور مستقیم یا غیر مستقیم شرکت نموده یا سهیم شوند و همچنین مراعات قانون تجارت وضع مداخله کارمندان دولت در معاملات الزامی است.
طرز کار تشکیل جلسات هیات مدیره
جلسات هیات مدیره حداقل هر هفته یکبار در روز و ساعت معین در محل سازمان تشکیل می شود، چنانچه جلسه فوق العاده ضروری باشد با درخواست کتبی مدیر عامل یا اعضاء هیات مدیره و با دعوت رئیس هیات مدیره تشکیل خواهد شد.
تشکیل جلسات هیات مدیره به موجب دستور جلسه منضم به دعوت کتبی رئیس هیات مدیره خواهد بود که از اعضای اصلی و علی البدل به عمل می آید و عضو علی البدل می بایستی در کلیه جلسات حضور داشته باشد و در صورتیکه یکی از اعضاء اصلی هیات مدیره در جلسه شرکت نکند عضو علی البدل بجای عضو اصلی غائب، رای خواهد داد.
جلسات هیات مدیره با حضور کلیه اعضاء تشکیل می گردد و مصوبات به اتفاق آراء یا با اکثریت دو رای وقتی معتبر خواهد بود که ریئس هیات مدیره یکی از دو نفر باشد و در صورتیکه یکی از اعضاء رای مخالف داشته باشد می بایستی مراتب را به صورت مستدل در صورت جلسه ذکر نماید صورت جلسه هیات مدیره در دفتر صورت جلسات که توسط شورا شماره گذاری شده است ثبت و به امضاء اعضاء خواهد رسید.
موضوعی که یکباره با آن مخالفت شده باشد و به دلیل عدم کسب آراء وافق به تصویب نرسیده است نباید بدون حضور مخالفین مجدداً مطرح شود مگر آنکه مخالفین مستعفی یا برکنار شده باشند. چنانچه هر یک از اعضاء هیات مدیره سه مرتبه بدون عذر موجه یا سه ماه متوالی با عذر موجه در جلسه شرکت نکند به خودی خود مستعفی خواهد شد.
هیچیک از اعضاء هیات مدیره منفرداً مجاز به انجام اموری به نام سازمان نخواهد بود مگر به موجب تصویب هیات مدیره.
مدیر عامل اعم از آنکه عضو هیات مدیره باشد و یا نباشد موظف به حضور در جلسات هیات مدیره است مگر آنکه در معذوریت، مرخصی و یا ماموریت باشد که در این صورت جانشین وی که بر اساس اساسنامه تعیین شده در جلسات بدون حق رای حضور خواهد یافت.
وظایف و اختیارات هیات مدیره
هیات مدیره دارای اختیارات ذکر شده از طرف شورای سازمان برای اداره امور با توجه به موضوع و اهداف سازمان می باشد مگر در مواردی که اخذ تصمیم درباره آنها طبق اساسنامه در صلاحیت شورا می باشد.
هیات مدیره از جمله دارای وظایف و اختیارات زیر است:
1ـ بررسی بودجه، اصلاح و متمم و تفریغ بودجه سالانه تسلیمی مدیر عامل سازمان برای پیشنهاد به شورا جهت تصویب
2ـ بررسی ترازنامه و حساب سود و زیان سالیانه و پیشنهاد آن به شورا.
3ـ تهیه و تنظیم آیین نامه مالی و معاملاتی سازمان و پیشنهاد آن به شورا و نظارت بر اجرای آن.
4ـ تهیه طرح تشکیلاتی سازمان و واحدهای تابعه و پیشنهاد به شورا
5ـ بررسی و پیشنهاد معاملات و سفارشهای خرید خارجی به شورا
6ـ بررسی و پیشنهاد اخذ وام و مشارکت سازمان با بانک ها و موسسات اعتباری مجاز به شورا در قالب اهداف و موضوع سازمان و رعایت مقررات موضوعه.
7ـ بررسی و تصویب کلیه قراردادهایی با افراد حقیقی و حقوقی منعقد خواهد شد، با رعایت مقررات موضوعه.
8ـ نظارت در حفظ و نگهداری دارایی و سرایه و اموال سازمان
9ـ بررسی و پیشنهاد تجدید نظر در برنامه ها و طرحهای اجرایی به سازمان.
10ـ نظارت بر حسن اجرای وظایف مدیر عامل.
11ـ تصویب پاداش و برقراری حقوق و مزایای افرادی که به خدمت سازمان پذیرفته می شود، با رعایت مقررات مربوط.
12ـ بررسی و اظهار نظر و تصویب سایر پیشنهادات و اموری که از طرف مدیر عامل در قالب وظایف، پیشنهاد می گردد.
چنانچه اعضای هیات مدیره در مورد تصمیمات ومسائل مالی و حتی اداری سازمان اختلاف نظر داشته باشند می بایستی مراتب را کتباً به شورا اعلام نموده و تصمیمات شورا نسبت به مسائل مربوط نافذ می باشد.
اقامه وتعقیب از هر گونه دعوی یا انصراف از آن در کلیه مراجع حقوقی و کیفری با حق صلح وسازش و ارجاع به داوری وتعیین داور و کلیه اختیارات دیگر راجع به امر دادرسی، مصرح در قوانین و مقررات ذیربط و تعیین وکیل دعاوی با حق توکیل و عزل وکیل.
هیات مدیره می تواند در حدود اساسنامه وآئین نامه های مربوطه قسمتی از اختیارات خود را به مسئولیت خود به مدیر عامل تفویض نماید. مدیر عامل موظف می باشد که گزارش عملیات اجرائی در حدود اختیارات تفویضی همه ماهه به هیات مدیره تسلیم نماید.
غیر از مدیر عامل و اعضای انتخابی تمام وقت هیات مدیره که موظفند از سازمان حقوق و مزایای ماهانه دریافت خواهند کرد، دیگر اعضای هیات مدیره در ازای شرکت در جلسات غیر از حق الجلسه ای که از طرف شورا تعیین می گردد وجهی دریافت نخواهد کرد.
مدیر عامل
انتخاب مدیر عامل برای خدمت تمام وقت از بین اعضای انتخابی (اعم از اصلی یا علی البدل) هیات مدیره و یا خارج از سازمان (مشروط به داشتن شرایط حداقل مشابه اعضای انتخابی) برای مدت سه سال که با حکم رئیس شورا منصوب می گردد.
الف) رئیس شورا، مدیر عامل را به وزارت کشور معرفی و مدیر عامل بلافاصله پس از معرفی شروع به کار می کند. مشخصات کامل مدیر عامل می بایستی همراه معرفی نامه به وزارت کشور اعلام شود.
ب) تجدید انتخاب مدیر عامل بلامانع است و تا تعیین مدیر عامل جدید، مدیر عامل قبلی، وظایف مربوطه را انجام خواهد داد.
دوره خدمت مدیر عامل در موارد ذیل خاتمه می پذیرد.
1ـ چنانچه هر یک از اعضاء هیات مدیره سازمان به عملکرد مدیر عامل ایراد و یا اعتراض داشته باشند، می بایستی مطلب را کتباً به مدیر عامل و همچنین رئیس هیات مدیره تسلیم دارند و رئیس هیات مدیره می بایستی موضوع را در اولین جلسه هیات مدیره که با حضور مدیر عامل تشکیل می شود مطرح نماید. مدیر عامل پاسخ خواهد داد ودر صورتی که عضو معترض قانع نشده باشد سوال خود را کتبا به شورا ارسال خواهد داشت. در این صورت و همچنین در صورتی که هر یک از اعضاء شورا به عملکرد مدیر عامل اعتراض داشته باشند رئیس شورا می بایستی بر اساس گزارشات مذکور و یا گزارشات واصله از بازرسی و همچنین بر اساس نظرات اعلامی وزارت کشور جلسه فوق العاده شورا تشکیل تا به موضوع رسیدگی شود.
رئیس شورا موظف است مطلب مذکور را به مدیر عامل ابلاغ نماید. مدیر عامل مکلف است تا در جلسه عادی و یا فوق العاده شورا که توسط رئیس شورا تعیین می شود حضور به هم رسانیده و پاسخ ارائه نمایند و چنانچه شورا به مدیر عامل، رای اعتماد دهد مدیر عامل بلافاصله از سمت خود عزل می شود.
2ـ در موارد تعلیق طبق مقررات قانونی
3ـ خاتمه مدتی که برای آن دوره انتخاب شده است.
4ـ چنانچه فاقد هر یک از شرایط مربوط به انتخاب مدیر عامل باشد.
وظایف مدیر عامل:
مدیر عامل بالاترین مقام اداری و اجرایی سازمان است که در کلیه واحدهای تابعه سازمان سرپرستی و نظارت داشته و مسئول حسن جریان امور و منافع سرمایه و اموال و دارایی سازمان و اجرای مفاد اساسنامه و مصوبات شورا و هیات مدیره می باشد و در مقابل این دو مرجع مسئول خواهد بود.
مدیر عامل از جمله دارای وظایف و اختیارات زیر است:
1ـ اجرای مفاد اساسنامه و اقدام در اداره امور سازمان و کوشش در جهت پیشبرد و اهداف آن
2ـ اعمال مدیریت صحیح بر کلیه امور سازمان و حفاظت اموال و دارایی های آن
3ـ همکاری در بررسی و تهیه طرح تشکیلات آیین نامه مالی و معاملاتی و سایر آیین نامه های داخلی سازمان و یا پیشنهاد و اصلاح و تغییرات در آن به هیات مدیره
4ـ پیشنهاد استخدام پرسنل مورد نیاز سازمان بر اساس تشکیلات مصوب و همچنین پیشنهاد میزان حقوق و مزایای و پاداش پرسنل به هیات مدیره وفق مقررات استخدامی سازمان
امور اداری سازمان توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی منحصراً در قالب قراردادهای پیمانکاری که با آنها منعقد می شود با ذکر کارهای معین یا زمان مشخص و یا بر اساس برنامه مصوب سالانه سازمان انجام می شود به طوری که هیچگونه تعهد استخدامی برای سازمان ایجاد نشده و کلیه تعهدات ناشی از اجرای قوانین کار و تامین اجتماعی به عهده پیمانکار باشد، بدیهی است سازمان می تواند از خدمت کارکنان دیگر سازمانها که برای مقررات می توانند به سازمان مامور خدمت شوند به صورت مامور استفاده نماید.
استخدام پرسنل سازمان اعم از کارگری و کارمندی به تعداد محدود و صرفاً بر اساس پست های مصوب سازمان تفصیلی که پس از تایید شورای سازمان به تصویب وزارت کشور خواهد رسید مشمول مقررات آیین نامه استخدامی شهرداریهای سراسر کشور مصوب 13/2/68 خواهد بود.
5ـ نصب و عزل مدیر مالی به پیشنهاد مدیر عامل با تصویب هیات مدیره انجام خواهد گرفت که معیت مدیر عامل ذیحساب مشترک سازمان خواهد بود.
6ـ تهیه و تنظیم بودجه، متمم و اصلاح تفریغ بوجه جهت تسلیم به هیات مدیره.
7ـ نصب و عزل کارکنان و اعطای مرخصی و ترفیعات بر طبق مقررات استخدامی سازمان.
8ـ تهیه و تنظیم اساسنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارشهای مالی و عملیاتی سازمان جهت بررسی و طرح در هیات مدیره جهت تسلیم به شورا.
9ـ انجام کلیه معاملات و انعقاد و مبادله قراردادهای مالی و حتی مصوب هیات مدیره با رعایت مقررات و آیین نامه های مالی و معاملاتی سازمان.
10ـ امضاء کلیه اسناد و اوراق مالی تعهد آور قبولی، تعهد، ظهر نویسی، پرداخت و واخواست اوراق تجارتی، وصول مطالبات، پرداخت دیون و انجام هرگونه معامله اعم از خرید و فروش، اجاره، تغییر و تبدیل فسخ قراردادها، رهن گذاشتن اموال منقول و غیر منقول سازمان، تضمین دیون اجرای اسناد لازم الاجرا، حسب مقررات مربوط و در قالب مفاد اساسنامه سازمان.
11ـ مدیر عامل حافظ منافع سازمان بوده و با تصویب هیات مدیره به نمایندگی اختیارات را خواهد داشت.
12ـ انجام سایر اموری که طبق مفاد این اساسنامه و آیین نامه های مصوب به عهده مدیر عامل است.
13ـ مدیر عامل می تواند با تصویب هیات مدیره به منظور تسریع در امور جاری سازمان تمام و یا قسمتی از اختیارات تفویضی از سوی هیات مدیره را به هر یک از مسئولان سازمان تفویض نماید، لیکن این تفویض رافع مسئولیت مدیر عامل نبوده و مسئولیت حسن اداره امور و حفظ درایی سازمان همچنان به عهده او خواهد بود.
مدیر عامل موظف است در مدت معذوریت یا مرخصی و یا ماموریت به ترتیب فوق، عضو جانشین معین کند.
14ـ مدیر عامل هر شش ماه یکبار موظف است به تهیه و تسلیم صورتهای مالی و دارایی و دیون سازمان و ارائه آن به هیات مدیره می باشد. مسئولیت اعضای هیات مدیره و مدیر عامل در برابر سازمان علاوه بر مسئولیت های مصرحه در اساسنامه مسئولیت وکیل در برابر موکل است.
حسابرس (بازرس)
شورا سازمان یک شخص حقیقی یا حقوقی را به عنوان حسابرس (بازرس) برای مدت یک سال انتخاب و از طریق استانداری جهت صدور حکم به وزارت کشور معرفی می نماید.انتخاب مجدد وی برای دوره های بعد بلامانع می باشد.
وظایف حسابرس:
1ـ نظارت بر مسائل مربوطه به عملیات اجرایی صحیح مقررات مندرج در اساسنامه و آیین نامه های مربوط به بودجه مصوب سازمان.
2ـ رسیدگی به اظهار نظر نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه و سایر گزارشات.
سالانه سازمان و اعضای آنها و تسلیم آن 15 روز قبل از تشکیل شورا به رئیس شورای مذکور و رئیس هیات مدیره.
مدیر عامل هر یک از اعضای هیات مدیره و همچنین کلیه کارکنان سازمان موظفند هر نوع اسناد و مدارک و اطلاعات مورد نیاز که حسابرس (بازرس) یا بازرسان و حسابرسان وزارت کشور بخواهند در اختیار آنها بگذارند.
3ـ رسیدگی به حسابهای سازمان هر ماه یکبار و ارسال نسخه ای از نتیجه بررسی جهت اطلاع و اقدام لازم به مدیر عامل و رئیس هیات مدیره.
4ـ بررسی و اظهار نظر نسبت به بودجه های پیشنهادی هیات مدیره برای هر دوره مالی
5ـ رسیدگی به هر گونه اقدامات مالی سازمان به منظور حصول اطمینان از اینکه درآمد صحیحاً وصول و هزینه ها با رعایت مقررات بودجه مصوب و صرفه و صلاح سازمان انجام گرفته است.
6ـ همکاری با سازمان و حسابرسان وزارت کشور و ارسال نسخه ای از گزارشات خود راجع به امور سازمان به وزارت کشور.
7ـ گزارش هر گونه ابهام یا ایراد در حسابها یا روشهای مالی و عملیاتی سازمان به طور کتبی به شورا و اعلام مواردی که نیاز به طرح در شورا ندارد به هیات مدیره و مدیر عامل جهت اصلاح.
چنانچه وزارت کشور در نتیجه بازرسی عملیات هر یک از اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل را مغایر مقررات تشخیص دهد مراتب را به شورا منعکس می نماید. رئیس شورا موظف است حداکثر به فاصله 15 روز از دریافت نامه نسبت به تشکیل جلسه فوق العاده شورا اقدام و موضوع را در جلسه مطرح و نتیجه را مستدلاً اعم از آنکه منجر به ابقاء یا عزل عضو هیات مدیره یا مدیر عامل شود بلافاصله به وزارت کشور گزارش نماید. بدیهی است نظر واصله از وزارت کشور ملاک عمل خواهد بود.
ابهامات و نقائص مورد اشاره حسابرس (بازرس) می بایستی حداکثرظرف یک هفته در اولین جلسه هیات مدیره مطرح و برابر مقررات رسیدگی شود، در غیر این صورت حسابرس (بازرس) موظف به تسلیم گزارش کتبی به رئیس شورای سازمان می باشد.
8ـ چنانچه حسابرس (بازرس) در هر موقع از سال رسیدگی به اسناد مالی و دفاتر سازمان را ضروری بداند این امور را راساً با استفاده از همکاری حسابرسان یا کارشناسان مالی با تجربه انجام خواهد داد.
9ـ انجام سایر اموری که در اساسنامه به عهده حسابرس (بازرس) محول شده است، حسابرس (بازرس) حق مداخله مستقیم در امور اداری و معاملات سازمان را ندارد، ولی می تواند نظرات خود را کتباً به مدیر عامل و هیات مدیره و شورای سازمان ابلاغ نماید.
در صورت معذوریت یا فوت یا استعفاء یا سلب شرایط و یا عدم قبول سمت توسط حسابرس یا بازرس جهت انجام وظیفه شورای سازمان بلافاصله وفق مقررات اقدام خواهد کرد.
مقررات مختلف:
سال مالی سازمان از اول فروردین هر سال تا آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود. استثنائاً اولین سال مالی از تاریخ تاسیس تا پایان اسفندماه همان سال می باشد.
هیات مدیره موظف است همه سال تراز سالیانه و حساب سود و زیان، تفریغ بودجه سازمان را تهیه و یک نسخه از آن را به همراه گزارش عملکرد تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد برای رسیدگی به حسابرس و ناظر قانونی تسلیم نماید.
شورای سازمان جهت تصویب ترازنامه و صورت سود و زیان و تفریغ بودجه و سایر صورتهای مالی بایستی حداکثر تا اول تیرماه هر سال به درخواست رئیس هیات مدیره از طرف رئیس شورا دعوت و تشکیل جلسه دهد و حداکثر تا آخر تیرماه، شورا موظف است نظریه قطعی خود را اعلام نماید.
برنامه کار و بودجه سال آتی سازمان باید حداکثر تا 15 دی ماه هر سال برای بررسی و تصویب نهایی توسط هیات مدیره به شورای سازمان تسلیم شود و شورای سازمان رسیدگی به بودجه را حداکثر تا پایان بهمن ماه همان سال خاتمه خواهد داد.
افتتاح و مسدود نمودن حساب در بانک ها توسط دارندگان امضاء با تصویب و معرفی هیات مدیره خواهد بود.
کلیه مکاتبات سازمان با امضاء مدیر عامل سازمان و در غیاب او به امضاء جانشین وی که با اطلاع هیات مدیره تعیین می شود و مهر سازمان معتبر خواهد بود.
چنانچه مواردی که در اساسنامه پیش بینی نشده باشد بر اساس مقررات شهرداری و قانون تجارت عمل خواهد شد.
کلیه آگهی ها و اطلاعیه های سازمان در روزنامه رسمی کشور و یکی از جرائد کثیر الانتشار درج خواهد گردید.
چارت سازمانی
شماره پلاک اموال
شماره پلاک اموال بر اساس یک سری شماره های تعیین شده و بر اساس قیمت آنها می باشد این شماره گذاری برای تمام اموال درون سازمان گذارده نمی شود. فقط برای اموالی که از یک قیمت خاصی بالاتر باشد بر روی آنها شماره پلاک اموال ثبت می شود و بقیه اموال که از قیمت مورد نظر کمتر باشد هنگامی که انبار خارج می شود.
برگه درخواست صادر می شود و از طریق همین برگها اموال درون سازمان و انبار کنترل می شود.
سیستم حقوق و دستمزد
کنترل ورود و خروج:
ورود و خروج کارکنان سازمان از طریق سیستم کارت خوان کنترل می شود هر کدام از کارکنان سازمان ساعت ورود و خروج خود را از طریق کارتی که می زنند مشخص می شود در روز بعد ورود و خروج روز قبل کارکنان از طریق امور اداری کنترل می شود.
هر کدام از کارکنان در اواسط روز اگر احتیاج به مرخصی ساعتی داشته باشند از طریق پر کردن فرم مورد نظر و پس از امضاء رئیس قسمت می توانند از مرخصی استفاده کنند فرم شماره یک پیوست می باشد.
ساعت کار سازمان از ساعت 7 صبح تا 14 بعدازظهر می باشد از ساعت 1 بعدازظهر تا ساعت 21 (شیفت عصر) ساعت اضافه کاری به حساب می آید و در آخر ماه لیست اضافه کاری به رئیس قسمت ارجاء می شود و سپس با مشاوره مدیر عامل ساعت اضافه کاری تایید می شود.
فرم شماره 1
حقوق ماهانه هر یک از کارکنان شامل موارد زیر است:
حقوق پایه + افزایش سنواتی + بدی آب و هوا + حق جذب + فوق العاده شغل + حق اولاد و سایر مزایا
کسورات کسر شده از حقوق کارکنان بشرح زیر است:
بیمه تامین اجتماعی، مالیات، بیمه بازنشستگی، بیمه خدمات درمانی و در صورت وجود وام و مساعده کسر مساعده و وام دریافتی و سایر بدهیها و پس اندازها. البته قسمتی از این کسورات و مزایا به حقوق کارکنان تعلق می گیرد.
نحوه محاسبه اضافه کاری:
نحوه محاسبه اضافه کاری بشرح زیر است:
حقوق پایه + افزایش سنواتی = نرخ یک ساعت اضافه کاری برای کلیه کارمندان
175
4/1× حقوق پایه + مزد سنوات + مزد شغل= نرخ یکساعت اضافه کاری برای کلیه کارگران
220
(175 و 220 ساعت کار موظف ماهانه می باشد)
تمام اطلاعات حکم (احکام پرسنلی) توسط امور اداری وارد سیستم می شود و از طریق شبکه به سیستم حقوق و دستمزد حسابداری منتقل می شود و در قسمت حسابداری با تغییراتی که روی آن انجام می دهند (مانند کسورات، وام) روزآوری می کنند و فیش حقوق را پرداخت می کنند و لیست حقوقی به بانک ارسال و وجه مورد نظر به حساب واریز شده تا کارمندان و کارگران حقوق خود را از بانک دریافت کنند.
درآمدها
منبع درآمدهای سازمان از طریق موارد ذیل می باشد:
1ـ دفن زباله شهر مشهد از طریق پیمانکاران مختلف: صنعتی ـ بیمارستانی ـ خانگی
2ـ فروش ضایعات خشک که از درب منازل جمع آوری می شود.
3ـ نظارت بر جمع آوری و حمل نخاله های ساختمانی سطح شهر
4ـ فروش کود کمپوست
1ـ بابت دفن زباله ها از شهرداری ها ومناطق یازده گانه وابسته که جداگانه دریافت می شود مبالغی را دریافت می کنیم.
2ـ کاغذ باطله، فلزات، شیشه را به پیمانکارانی که خریداری می کنند به نرخی به آنها می فروشیم و تبدیل کردن مواد غیر قابل استفاده به مواد استفاده به عهده پیمانکار می باشد.
3ـ نظارت بر جمع آوری و صدور مجوز برای خاک برداری و خاک ریزی، تخلیه حمل آنها از مردم پول می گیرند.
4ـ زباله هایی که از سطح شهر مشهد جمع آوری می شود قسمتی که قابل تبدیل به کود می باشد تبدیل می کنند و قسمتهایی که قابل تبدیل نباشد به مصارف دیگر می رسانند و فروش کود به دو صورت پاکتی و فله ای صورت می گیرد و بعد از فروش آنها را به باغات و محل های کشاورزی ارسال می دارند.
درآمدهای جزئی سازمان:
1ـ حق التوزین و خدمات آمری (بابت وزن زباله پیمانکار)
2ـ درآمد حاصل از بازیافت
3ـ درآمد حاصل از خدمات مشاوره ای
4ـ درآمد حاصل از جمع آوری مواد قابل بازیافت
5ـ درآمد حاصل از جمع آوری مواد قابل بازیافت به شرکتها
6ـ سایر درآمدهای متفرقه
هزینه ها
هزینه های کلی سازمان به چهار گروه ذیل طبقه بندی می شوند:
1ـ هزینه های پرسنلی
2ـ هزینه های عمومی اداری
3ـ هزینه های سرمایه ای
4ـ هزینه های انتقالی
سیستم حسابداری
این سیستم در برنامه foxpro طراحی گردیده است.
در این سیستم کلیه حسابها بر مبنای کل و معین و تفضیلی به صورت 9 رقم طبقه بندی شده است که کدینگ حسابها به شرح زیر می باشد:
عناوین حسابهای کل:
این حسابها از کد 001 تا 999 تشکیل می گردد که به صورت عمده شامل حسابهای دفتر و بانک حسابهای دریافتی و حسابهای پرداختی، اسناد دریافتی و اسناد پرداختی و اموال، ماشین آلات و تجهیزات و حسابهای انتظامی و طرف حسابهای انتظامی و حقوق صاحبان سهام و… می باشد.
هر یک از حسابهای کل به نسبت حجم عملیات می تواند به تعداد حسابهای معین تقسیم می شود که سه رقم دوم کدینگ حسابها بیانگر حسابهای معین می باشد.
001 نقد
002 بانک
003 تنخواه گردان
مثلا = نقد و بانک 001 و 001
سه رقم سوم کدینگ بیانگر حسابهای تفضیلی هر سه فصل می باشد. که می تواند از 001 تا 999 حسابهای تفضیلی در هر یک از حسابها معین داشته باشد.
مثلاً: در سه فصل کل حساب نقد و بانک و معین بانک حسابهای با تفضیلی به صورت عنوان حسابهای جاری کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود.
نمای کلی برنامه
این برنامه از صد عنوان کلی تشکیل شده است که در یک به نوبه خود زیر مجموعه ای دارند. مثلاً صدور سند با امکانات
1ـ ثبت سند جدید
1ـ الف ) لیست اسناد ثبت شده
2ـ الف ) مشاهده اسناد حسابداری
3ـ الف) بازبینی اسناد حسابداری
4ـ الف) چاپ اسناد حسابدار می باشد.
1ـ برای ثبت سند جدید با انتخاب گزینه و زدن کلید Enter می توان سند جدید را ثبت نمود.در صفحه نمایش ظاهر شده که شکل یک سند حسابداری می باشد و در مرحله نخست شماره سند را وارد می کنیم که خود سیستم به صورت خودکار شماره سند را به ترتیب وارد می کند، مرحله بعد از تاریخ می باشد که خود سیستم به طور خودکار تاریخ روز را وارد می کند.
مرحله بعد باید کد طرف حساب بدهکار را وارد می کنیم و بعد شرح مورد نظر را نوشته و بعد مبلغ بدهکار شده را وارد می کنیم.
سپس با زدن کلید Enter مرحله بعد که طرف بستانکار حساب می باشد را می نویسیم و شرح و مبلغ را وارد می کنیم، بعد از اینکه تمامی اطلاعات را نوشتیم در صورتیکه سند بالانس باشد خود سیستم سند را ثبت می کند
با ثبت کردن سند اقلام بدهکار و بستانکار در حسابهای مربوطه ثبت می گردد و از طریق گزارشات مورد نظر می توان به آن دست پیدا کرد.
لیست اسناد ثبت شده
تمامی اسنادی که از اول سال مالی ثبت شده را تا آخر سال نشان می دهد با انتخاب این گزینه می توانیم فقط سند ثبت شده را مشاهده کنیم و هیچگونه تغییر نمی شود در آن داد.
بازبینی اسناد حسابداری
با انتخاب این گزینه در صورتیکه اسناد ثبت شده دائم نشده باشد می توان تغییر داد.
چاپ اسناد حسابداری
اسناد حسابداری به دو صورت پلکانی و خطی چاپ می شود.
1ـ ب) معرفی حسابها
با انتخاب این گزینه می توانیم در صورتیکه بخواهیم حساب جدیدی به سیستم معرفی کنیم. از این منو استفاده می کنیم. برای معرفی این حساب باید عنوان حساب، که حساب نوع حساب، ماهیت حساب را به سیستم بدهیم تا سند مورد نظر را به ما نشان دهد.
2ـ ب ) لیست حسابها
با انتخاب این گزینه می توانیم فقط عناوین کلیه حسابها اعم از کل، معین، تفضیلی را مشاهده کینم.
ج ـ گزارشات
شامل عناوین مختلفی همچون گزارش و دفتر معین، گزارش دفتر کل، گردش حسابها صورت گردش ریز حسابها، گزارشات دلخواه، جمع بدهکار و بستانکار اسناد، صورت مغایرت بانکی
گزارشات دفتر معین
با انتخاب این گزینه کد حساب مورد نظر جهت مشاهده را باید وارد سیستم کنیم سپس سیستم گردش و مانده حساب مورد نظر را نشان می دهد. نمونه شماره 3 پیوست می باشد.
2ـ ج) گزارشات دفتر کل
با انتخاب این گزینه می توانیم از کلیه حسابها در سطح کل، معین، تفضیلی گزارش و جمع گردش بدهکار، بستانکار و مانده حساب را از سیستم دریافت کنیم.
فرم شماره 4 پیوست می باشد.
گردش حساب سود(زیان ) انباشته سال 1382 سال 1381
سود خالص
49506730
40484474
سود انباشته در ابتدای سال
4763012
21998736
تعدیل سنواتی
4763012
6759312
سود انباشته در ابتدای سال
28599615
28758048
سود قابل تخصیص
78106345
69242522
تخصیص سود
5437009
4840239
اندوخته قانونی
19353123
17983560
سایر اندوخته ها
28644200
22582120
سود سهام پیشنهادی
53434332
45405919
سود انباشته در پایان سال
24672013
23836603
صورت سود و زیان جامع
برای سودمالی منتهی به 29 اسفند ماه 1382
سود خالص سال
49506730
40484474
مازاد تجدید ارزیابی دارایی ثابت
647566
ـــــــــــــــــــــ
سود جامع سال مالی
50154296
40484474
تعدیل سنواتی
4763012
6759312
سود جامع شناسایی شده از تاریخ گزارشگری دوره قبل
54917308
33725162
تسهیلات مالی در یافتی
800000000
ــــــــــــــــــــــ
تسهیلات مالی دریا فتی بلند مدت
1042127872
ـــــــــــــــــــــــ
دارایی های جاری
1382
1381
موجودی نقد
98183215
84403861
سر مایه گذاری کوتاه مدت
84210478
84210478
حساب ها و اسناد دریافتی تجاری
71691325
60603473
سایر حسابها و اسناد دریافتی
821966051
84297347
موجودی مواد کالا
105216709
103621009
سفارشات تا پیش پرداخت ها
31625108
36487129
جمع دارایی های ثابت
473123486
456643297
دارایی های غیر جاری
دارایی های ثابت مشروط
408732409
368597729
سر مایه گذاری های بلند مدت
747385220
748385220
سایر دارایی ها
432649939
375732194
1588767568
1491715143
بدی های جاری
سال 82
سال 81
حسابها و اسناد پرداختنی تجاری
34711847
26171485
سایر حسابها و اسناد پرداختنی
8274010
61502668
پیش در یافت ها
4576910
38610060
ذخیره مالیات
1270402
980240
سودسهام پیشنهادی و پرداختنی
286644200
22582120
تسهیلات مالی در یافتنی
ـــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــ
جمع بدیهای جاری
800000000
672500000
بدیهای غیر جاری حسابهاو اسناد
حسابها و اسناد پرداختنی بلند مدت
24527600
21435900
تسهیلات مالی دریافتنی بلند مدت
1042127872
108070200
ذخیره مزایای پایان خدمت کار کنان
7648502
6793520
جمع بدیهای غیر جاری
1074303974
1108959620
جمع بدیها
195178181343
184204793
سر مایه
60000000
60000000
اندوخته قانونی
5437009
4840293
سایر اندو خته ها
19353123
18476805
مازاد تجدید ارزیابی دارایی ثابت
647566
ــــــــــــــــــــــــ
سود انباشته
24672013
23836603
جمع حقوق صاحبان سهام
110109711
107153647
جمع بدیها و حقوق صاحبان سهام
2061891054
1948358440
سود و زیان
فروش خالص
سال 1382
سال 1381
بهای تمام شده کالای فروش
538173710
485298104
سود نا خالص
395297168
134152904
هزینه های فروش اداری عمومی
35747293
42179452
خالص سایر در امد ها
12739521
9493280
سود عملیاتی هزینه های مالی
13208153
14831298
خالص سایر در آمد ها
395297368
351145200
سود ناشی از فعالیتهیا عادی مالیات
62395372
51216174
اغلام غیر متقربه
7297400
ـــــــــــــــــــــــ
سود خالص
49506730
40484474
3ـ ج) خلاصه گردش حسابها
با انتخاب این گزینه می توانیم کلیه گردش حسابها را از اول سال مالی تا آخر سال مالی را مشاهده کنیم.
4 ـ ج) گزارشات دلخواه
با انتخاب این گزینه در صورتیکه در مورد یک موضوع بخصوص هیچ گونه اطلاعاتی در دست نداشته باشیم و بخواهیم در سیستم پیدا کنیم می توانیم با وارد کردن شرح یا تاریخ یا مبلغ مورد نظر و یا … به مطلب مورد نظر دسترسی پیدا کنیم.
این عناوین از مهمترین عناوینی هستند که مورد استفاده بیشتری قرار می گیرند.
از سایر عناوینی که ذکر نشده استفاده کمتری می شود
عملیات بستن حسابها
در انتهای سال مالی با انجام این مورد سیستم به طور خودکار کلیه حسابهای هزینه و درآمد را طی یک سند به حساب سود انباشته منتقل می کند و حسابهای دائم را طی سند دیگری حسابهای بدهکار شده را بستانکار و حسابهای بستانکار شده را بدهکار می کند همین سند را طی یک سند افتتاحیه به سال مالی بعد منتقل می کند. با انجام عملیات بستن حسابها امکان تغییر در اسناد به هیچ وجه وجود ندارد فقط می توان از طریق گزارشات به اطلاعات سال مالی گذشته دسترسی پیدا کرد.
سیستم خرید
سندها و فاکتورهای مورد استفاده در سازمان
1ـ برگ درخواست خرید کالا
اگر سازمان مربوطه بخواهد کالایی را خریداری کند از طریق برگ درخواست کالا اعلام می دارد که این برگه در ابتدا به امضاء واحد درخواست می رسد سپس رئیس قسمت درخواست کننده آن را امضاء می کند و بعد به امضاء مدیر عامل سازمان، مدیر عامل، کارپرداز و اعتبارات رسیده و قسمت اعتبارات آن را تامین می کند سپس نسبت به خرید آن اقدام می شود. (فرم شماره 5 پیوست می باشد)
÷
2ـ قبض انبار
قبض انبار در 3 نسخه تهیه می شود که نسخه اول مخصوص کارپردازی نسخه دوم به قسمت حسابداری و نسخه سوم به قسمت انبار و اموال ارسال می شود. قبض انبار به امضاء مسئول انبار و اموال و حسابداری اموال باید برسد.
(فرم شماره 6 پیوست می باشد.3 نسخه)
2
3ـ حواله انبار
حواله انبار نیز در 3 نسخه تهیه می شود که نسخه اول مخصوص کارپردازی، نسخه دوم به قسمت حسابداری و نسخه سوم به قسمت انبار و اموال ارسال می شود. حواله انبار به امضاء فرد تحویل گیرنده و مسئول انبار و اموال و مدیر امور مالی سازمان باید برسد. (فرم شماره 7 پیوست می باشد 3 نسخه)
4ـ برگ استعلام بهاء
این 2فرم مورد نظر برای خرید کالا مورد استفاده قرار می گیرد.
اگر کارپرداز بخواهد جنسی را خریداری کند از فروشگاهی که می خواهد جنس را بخرد یا درخواست کند که نوع کالا و قیمت آن را در برگه استعلام بهاء نوشته و کارپرداز آن را پس از تایید برای خرید آن اقدام کند.
(فرم شماره 8 پیوست میباشد) ( برگ استعلام بهاء)
برگ ماموریت اداری:
چون سازمان بازیافت از قسمتهای مختلفی تشکیل شده، هر کدام از کارکنان آن برای بازرسی از واحدهای تابعه که از سازمان خارج می شوند از این فرم استفاده می کنند. (فرم مذکور پیوست می باشد)
5ـ سند هزینه رسمی:
سند هزینه رسمی توسط کارپرداز امضاء می شود و در این سند هزینه کلی اجناس نوشته می شود و سپس برابر مبلغ آن چک یا پول صادر می شود.
(فرم شماره ی 9 پیوست می باشد)