تارا فایل

فراشناخت


نام ارائه دهنده
…..

فرا به معنی بالا و شناخت به معنی دانستن میباشد.
در روان شناسی به معنی نماد پردازی و حل مساله و استدلال و…
معنی لغوی فراشناخت

مایکن
باور
آگاه بودن افراد از سازمان شناختی خود و اینکه این سازمان شناختی چگونه کار میکند
کوستا
فراشناخت عبارت است از توانایی فرد به شناسایی دانسته ها و ندانسته های خویش
فلاول
فراشناخت یعنی دانش فرد درباره فرایند های شناختی خود و دربرگیرنده به عمل در آوردن،سامانیدن و هماهنگ کردن مجموعه این جریان هاست.
بایلر
اسنومن
فراشناخت یعنی دانش ما درباره فرایند های شناختی خودمان و چگونگی استفاده بهینه از آنها برای رسیدن به هدف های یادگیری.
شوتفلید
فراشناخت اصطلاحی است که به دانش فهمیدن و تنظیم فرایند های تفکر به وسیله فرد اشاره دارد
نلسون
دانش فراشناختی برای نظم بخشیدن به تفکر و یادگیری به کار می رود.
تعاریف فراشناخت از نظر صاحب نظران

شناخت
فرایند هایی که ما به کمک آنها یاد میگیریم فکر میکنیم و به یاد می آوریم

فراشناخت
فراشناخت عبارت است از دانش ما درباره فرایند های شناختی خودمان وچگونگی استفاده بهینه از آنها برای رسیدن به هدف های یادگیری

شناختی و یا فراشناختی بودن جملات را مشخص کنید
من تصمیم میگیرم معانی اصطلاحات مربوط به درس اصول فقه را بیاموزم
به مطالعه مطلب مورد نظر خود میپردازم
بعد از خواندن چند سطر مکث میکنم، احساس مبهمی از این که چیزی نفهمیده ام به من دست میدهد
آن دو سطر را دوباره میخوانم.
حال احساس میکنم دارم میفهمم.
شناختی و یا فراشناختی بودن جملات را مشخص کنید
تمرین
1
به خواندن ادامه میدهم و به هر تعریفی که بر میخورم، یکی دو بار آن را برای خودم تکرار میکنم
احساسی به من دست میدهد حاکی از این که دارم یاد میگیرم.
2
3
4
6
5
7
کارم را به پایان میرسانم . به هر یک از اصطلاحات نگاه میکنم و به آرامی تعریف آن را تکرار میکنم
8
از لین که مطلب را میفهمم احساس رضایت میکنم و تا امتحان فردا آنها را به خاطر خواهم داشت
9

5
1
دانش فرا شناختی میتواند به فرد امکان دهد که یادگیری خود را مدیریت کند (مدیریت بر تفکر و اندیشه)
دانش فراشناختی به ما کمک میکند تا نتایج تلاش هایمان را ارزیابی کنیم و میزان تسلط خود را بر مطالبی که آموخته ایم بسنجیم
دانش فراشناختی به ما کمک میکند تا به هنگام یادگیری و دانستن پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشیم
2
3
کاربرد های
فراشناخت

دانش مربوط به خود یادگیرنده
آگاهی از علایق،تقاط قوت و ضعف ، عادت های مطالعه و …
مثال:این که یادگیرنده میفهمد که میتواند در شب بهتر از روز درس بخواند
مانند اطلاعات مربوط به دشواری تکالیف مختلف و مقدار کوشش مورد نیاز برای انجام تکالیف تحصیلی
مثلا این که یادگیرنده بداند که بحث خاصی از کتاب چون سخت است به تلاش بیشتری برای فهم نیاز دارد
دانش مربوط به تکلیف یادگیری
به عنوان مثال:یک یادگیرنده باید از تکنیک ها و روش های مختلف درس خواندن اطلاع داشته باشد تا در موقع لزوم بتواند از آنها استفاده کند.
مانند:روش های تند خوانی ، خواندن سوالی ، دقیق خوانی و …
دانش مربوط به راهبرد ها و تکنیک های یادگیری
دانش فراشناخت به سه مطلب زیر اشاره میکند:

!
تحقیقات نشان میدهد افرادی که دارای آگاهی فراشناختی هستند ، در مقایسه با فراگیران ناآگاه از خود عملکرد بهتری نشان میدهند.
چرا که این افراد برای یادگیری خود برنامه ریزی میکنند و بر آن نظارت دارند.

!
نکته ای که رویکرد فراشناس را برتر از سایر رویکرد ها جلوه میدهد این است که فراگیر میتواند از پیشرفت یادگیری خود آگاهی کسب کند و نقاط قوت و ضعف کار خود را بشناسد.

براون :
فرد نه تنها قادر به فکر کردن و دانستن است بلکه می تواند در باره افکار و دانسته های خود بیاندیشد و آنها را گزارش کند
مکانیزم های اجرایی در مدل پردازش اطلاعات:
این بحث بیشتر درباره راهبرد های حل مساله و بررسی عملکرد هوشمندانه انسان میباشد
تاریخچه فراشناخت

انتقال از دیگر تنظیمی به خود تنظیمی :
براون ریشه این بحث را در نظریه ویگوتسکی جستجو میکند .
همان طور که ویگوتسکی میگوید کودکان باید آموزش های لازم را ببینند تا بتوانند کار ها را خودشان بدون عیب و نقس انجام دهند.
تاریخچه فراشناخت
خود تنظیمی:
1.خودکار(اولیه):در این نوع خود تنظیمی فرد یک منطبق کننده و یک هماهنگ کننده ناهشیار اعمال حرکتی خویش است.(پیاژه)
2.فعال:فرد به طور عینی با روش کوشش و خطا قادر به فرضیه آزمایی است اما هنوز تاثیر این کار را در بهبود عملکرد خود نمیداند.
3.انتزاعی: فرد عملیات یاد گرفته شده را بر روی اعمالی که انجام میدهد پیاده میکند و از این طریق یک مرکز کنترل فعال و هوشیار یادگیری ایجاد میکند.


تعداد صفحات : 13 | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود