تارا فایل

طرح کارآفرینی تولید قارچ صدفی




طرح کسبوکار

عنوان طرح:
طرح تولید قارچ صدفی

نام تهیه کنندگان:

تاریخ:

مشخصات صاحبان طرح

نام و نام خانوادگی:
تحصیلات:
شماره تماس:
آدرس محل سکونت:
آدرس پست الکترونیک
تجربه شغلی یا کارآفرینی (رزومه کاری پیوست شود):

نام و نام خانوادگی:
تحصیلات:
شماره تماس:
آدرس محل سکونت:
آدرس پست الکترونیکی:
تجربه شغلی یا کارآفرینی (رزومه کاری پیوست شود):
تجربه شغلی در بازار موتورسیکلت و آگاهی نسبی از بازار کسب و کار قارچ

1.
خلاصه اجرایی
محصولی که ارایه می دهیم قارچ می باشد که با پرورش آن در فضایی به مساحت 80 متر مربع در ابتدا و توسعه اش در مراحل بعدی می توانیم به افرادی که ازکمبود مواد مغذی در غذاهایشان رنج می برند کمک کنیم . علاوه بر ارزش غذایی قارچ می توان غذاهای بسیار لذیذ را با آن تهیه کرد که عاری از مواد هورمونی و شیمیایی است . توجه به مصرف به اینکه قارچ برای همه سنین مصرف دارد مشتریان هدف ما تمام سنین می باشند .
میزان سرمایه گذاری ثابت در حدود 000/000/40 ریال و سرمایه در گردش 000/000/25 ریال می باشد . درسال اول علاوه بر اشتغال مالک طرح برای سه نفر نیز شغل ایجاد می شود . که در مراحل بعدی این میزان بیشتر می شود که با کار بیشتر می توان این رفم را در پایان سال پنجم به بیش از 500 نفر رساند . در سال اول تولید میزان تولید در نقطه سر به سر 2177 و زمان رسیدن به آن در حدود دو ماه و ده روز می باشد . نرخ سوددهی کسب و کا ر در حدود 009/1 می باشد و دوره بازگشت سرمایه در حدود 6 ماه می باشد .

2. شرح کسب و کار
1.2. مالکیت شرکت، سرمایه گذاران و سهامداران اصلی:

ردیف
نام و نام خانوادگی
سمت
درصد سهام
تعداد سهام
مبلغ سهام
1-
عیسی سیلاوی
مالک طرح



2-
حسین سبزیان پاپی
مالک طرح


2.2. مکان و تاسیسات شرکت :
مکان تولید قارچ: استان خوزستان ، شهر هویزه می باشد. مساحت سالن تولید 80 متر مربع می باشد.

3.2. چشم انداز (Vision)
با توکل بر قدرت لایزال الهی ، و تلاش مسئولان این طرح و بهره گیری از نیروهای متخصص ، مجموعه تولید قارچ عیسی و حسین مجموعه ای است با امکانات تولیدی پیشرفته و ایجاد اشتغال برای بیش از 1000 نفرو دارای جایگاه اول در تولید قارچ در سطح کشور و دارای قدرت صادرات این محصول به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی .

4.2. ماموریت های شرکت (Mission)
با توجه به ارزش غذایی زیادی که این محصول می تواند برای بدن داشته باشد درصدد هستیم با تولید انبوه به نیار افراد برای مصرف این محصول در سطح ملی و منطقه ای پاسخ دهیم . با توجه به اینکه
قارچ استخوان ها را تقویت می کند، خستگی را رفع می کند و کمبود ویتامین D را جبران می کند که طبق آمار وزارت بهداشت و نهادهای مسول دیگر بسیاری از افراد در ایران و به ویژه در استان خوزستان از بیماریهای مرتبط با کمبود این مواد رنج می برند.. با پرورش و تغذیه قارچ صدفی تازه می توان ضمن تهیه غذاهای لذیذ و مقوی و ارزان ، کمبود پروتئین ، ویتامین های A ـ B ـ E ـ K و املاح معدنی از قبیل کلسیم ، آهن و فسفر مورد نیاز بدن را تامین کرد . مصرف قارچ صدفی تازه علاوه برتاثیر مطلوب بر کلیه ها و کبد ، بعضی از مشکلات روده ای را نیز بر طرف می کند. استفاده از آن در صنعت دارو سازی توصیه شده و دارای خواص درمانی می باشد .
از فرآوری آن می توان در صنایع تبدیلی از جمله کنسرو ، کمپوت ، مربا ، ترشی استفاده کردو یا به صورت پودر بسته بندی و به بازار فروش عرضه نمود.

5.2. اهداف شرکت
اهداف کوتاه مدت شامل رسیدن به سود بیش از 10 میلیون تومان در سال اول ، توسعه مزرعه از 80 متر به 150 متر ، استخدام 5 نفر، کسب 20/ سهم بازار در سطح استان .
اهداف بلند مدت : کسب سود بیش از 50 میلیون تومان در هر سال از سال سوم به بعد و روند افزایشی آن در سالهای پس از آن ، ایجاد اشتغال برای بیش از هزار نفر ، توسعه مزرعه به بیش از 2000 مترمربع ، کسب حداقل10/ از بازار ایران بعد از سال پنجم .

6.2. تحلیل SWOT
1.6.2. نقاط قوت درونی
بهره گیری از نیروی متخصص در زمینه پرورش قارچ ، همکاری گروهی و تیمی اعضا برای ارتقای محصول ، دادن آموزشهای لازم به کارگران در خصوص چگونگی پرورش قارچ ، بهره گیری از تکنولوژی مناسب در تولید .

2.6.2. نقاط ضعف درونی
نداشتن سرمایه لازم به ویژه در مراحل ابتدایی برای توسعه سالنهای تولید ، ناکافی بودن افراد شاغل در تولید ، استفاده نکردن از شیوه های بازاریابی و تبلیغات مدرن مانند تبلیغ از طریق اینترنت .

3.6.2. فرصتهای محیطی
وجود بازار بالقوه و اشباع نشده در استان خوزستان ، نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس ، وجود تقاضای خوب در هر فصل از سال ، وجود آب و هوای مناسب برای پرورش این محصول در سطح استان خوزستان .

4.6.2. تهدیدهای محیطی
فقدان قوانین و مقررات مناسب برای حمایت از تولید کنندگان قارچ ، ورود رقبای جدید به بازار ، آشنا نبودن برخی از مردم با فواید و ارزش غذایی قارچ، با در نظر گرفتن اینکه خاک لازم برای پرورش قارچ از هلند وارد می شود این امکان وجود دارد که با تحریم ایران در سطح بین المللی در این مورد دچار مشکل اساسی شویم .

7.2. رموز موفقیت شرکت
تلا ش و پشتکار و بهره گیری از نیروی متخصص در ادمه مراحل تولید و توسعه کسب و کار و نیز تبلیغات مناسب و اثرگذار برای جذب مشتری و بسته بندی مناسب و ارائه به موقع محصول به بازار .

8.2. راهبردها (Strategy)
توسعه کسب و کار به سه برابر ظرفیت تولید اولیه پس از گذشت 20 ماه از شروع تولید ، استفاه از تبلیغات دهان به دهان برای تبلیغ محصول ، ایجاد یک سایت و معرفی محصول ، عقد قرارداد با مشتریان عمده و دادن تخفیف به آنها بیشتر از رقیبان برای جذب آنان ، جذب نیروی متخصص بیشتر برای تولید ، ایجاد یک رستوران در برخی شهرها نزدیک و طبخ غذا هایی که با قارچ تهیه می شوند .

3. شرح محصول (خدمات یا کالاها)
1.3. معرفی محصولات (کالا یا خدمت)

ردیف
نام محصول
ظرفیت تولید سالیانه
واحد
قیمت فروش
1
قارچ صدفی
5
تن
هر کیلو 3400 تومان
2.3. مزیت های رقابتی محصولات
مدیریت درست فرایند تولید و کلیه مراحل به دلیل تخصص مالکان کسب و کار در زمینه مباحث مدیریت ، تولید محصول بدون استفاده از مواد شیمیایی ، بسته بندی مناسب محصول برای ارائه به مشتری ، تخفیف های ویژه به کسانی که در هر بار بیش از 200 کیلوگرم خریداری می کنند .
کاستی های تولید مانند تازه به کار بودن راه اندازی کسب و کار و عدم آشنایی کافی با بازار و مشتریان نسبت به رقبا .

3.3. دانش و فناوری مورد استفاده:
دانش مورد استفاده همان دانش موجود برای تولید قارچ به علاوه چند دستگاه دیگر که برای تولید قابل استفاده خواهند بود که سبب افزایش تولید می شوند.

4.3. محصولات آتی:
ایجاد یک رستوران کوچک در چند شهر نزدیک و ارائه غذاهایی که با قارچ تهیه می شوند ،

4. تجزیه و تحلیل بازار

1.4. تحلیل نیاز بازار
امروزه با توجه به رژیمهای غذایی نامناسبی که مردم دارند بسیاری از آنها از فقر مواد مقوی در غذاهای خود رنج می برند بنابراین سوق دادن آنها به مصرف غذاهای مفید لازم است . در این میان کمبود موادی مهمی مانند کلسیم و آهن در بدن افراد مشکلات زیادی برای آنها بوجود می آورد که . با پرورش و تغذیه قارچ صدفی تازه می توان ضمن تهیه غذاهای لذیذ و مقوی و ارزان ، کمبود پروتئین ، ویتامین های A ـ B ـ E ـ K و املاح معدنی از قبیل کلسیم ، آهن و فسفر مورد نیاز بدن را تامین کرد . به علاوه مصرف قارچ صدفی تازه علاوه برتاثیر مطلوب بر کلیه ها و کبد ، بعضی از مشکلات روده ای را نیز بر طرف می کند.با پرس و جویی که از فروشندگان این محصول در تقریبا تمامی شهرهای استان خوزستان به عمل آمده نتیجه گرفتیم که بازار بسیار خوبی دارد و فروش بالایی نیز صورت می گیرد. اما هنوز با آمارهای جهانی فاصله قابل توجهی وجود دارد . مصرف متوسط قارچ برای هر فرد در اروپا در حدود 18 کیلوگرم در سال است اما در ایران این رقم کمتر از 5/1 کیلوگرم می باشد.

2.4. تقسیم بندی بازار
1- از نظر جغرافیایی بازار را به سه بخش تقسم بندی کرده ایم . بازار اول و اصلی برای تولید محصول بازار داخلی در استان خوزستان می باشد . بازار دوم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و بازار سوم بازار داخلی کل کشور می باشد .
همچنین با توجه به اینکه مصرف قارچ در تمام سنین صورت می گیرد و حنی افرادی که درآمد خیلی بالایی ندارند می توانند از این محصول استفاده کنند تقسیم بندی خاصی از نوع افراد و درآمدهایشان صورت نمی دهیم . فقط در صورت امکان و موافقت آموزش و پرورش می تواننیم غذاهایی که با قارچ تهیه می شوند به عنوان جیره غذایی در برنامه تغذیه دانش آموزان قرار دهیم.

3.4. اندازه بازار و نرخ رشد
مشتریان در استان خوزستان حدود 1 میلیون نفر تخمین زده می شوند . همچنین مشتریان در بازار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تقریبا 2 میلیون و بازار داخلی ایران چندین میلیون نفر برآورد می شوند .

4.4. بازار هدف
با توجه به اینکه قارج در همه سنین مصرف می شود بنابراین تمام اقشار جامعه بازار هدف ما است در ابتدا بازار شهرستان و پس از توسعه کسب و کار بازار استان و در مراحل پیشرفته صادرات این محصول به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و سایر نقاط کشور مورد نظر خواهد بود .

5.4. بررسی رقبا
رقبا در این زمینه چندین تولید کننده در سطح استان می باشند که بیشتر تمرکز آنها بر شهرهایی مانند دزفول و شهرهای مجاور آن می باشد . سیستم مورد استفاده آنها در تبلیغات و بازاریابی خیلی ضعیف است و می توان گفت که از روشهای سنتی استفاده می کنند . همچنین بسیاری از آنها تمایلی به افزایش ظرفیت تولید خود ندارند زیرا اکثر آنها افرادی بدون تحصیلات هستند که خود را قادر نمی بینند که از عهده مسائل مدیریتی مجمو عه خود برآیند . تصاحب بازار امکان پذیر است و از طریق توسعه سالنهای پرورش و ازیاد تولید محصول و در نتیجه استفاده از اصول تولید انبوه و دادن تخفیف ها به مشتریان دائمی به این مهم جامه عمل پوشاند.

7.4. سیستم توزیع:
سیستم توزیع ما در ابتدا به صورت واسطه ای می باشد یعنی در ابتدا با چند فروشنده قرارداد منعقد می شود و در مراحل بعدی همزمان با ایجاد رستورانها در چند شهر می توان در کنار آنها محلی را در نظر گرفت و به فروش مستقیم محصول پرداخت . برای بازار کشورهای عربی با انعقاد یک قرارداد با توزیع کنندگان در آن کشورها به فروش محصول پرداخت . در سایر نقاط کشور میتوان با توزیع کنندگان عمده فرایند توزیع را انجام داد.
5. استراتژیها و عملیات اجرایی
1.5. استراتژی بازاریابی
1.1.5. تکنیک های موقعیت یابی
مشتریان ما از تمام سنین می باشند و به دلیل ارزش غذایی که این محصول دارد می تواند بسیاری از مواد مغذی بدن را تامین نماید . با توجه به اینکه امروزه در کشور ایران بویژه رژیم غذایی چندان درستی مصرف نمی شود بسیاری از افراد از کمبود مواد مفید در غذاهای خود رنج می برند در نتیجه به مصرف دارو و روشهای پزشکی دیگر روی می آورند . اگر بتوان با اطلاع رسانی و آگاه سازی دقیق به افراد درباره ارزش غذایی این محصول اطلاعات لازم را داد می توان هم به این افراد کمک کرد تا بسیاری مواد لازم برای بدنشان را دریافت کنند و هم می توان به فروش بالایی رسید . ما محصول خود را با کمترین استفاده از مواد هورمونی و شیمیایی تولید می کنیم و با بسته بندی بسیار مناسب از نظر طرح ، شکل و اندازه به مشتریانمان عرضه می کنیم .

2.1.5. استراتژی قیمت گذاری
در مراحل ابتدایی از استراتژی نفوذ استفاده می گردد اگر بخواهیم محصول خود را وارد یک بازار جدید که در آن رقابت وجود دارد کند، کالای خود را با قیمتی پائین تر از حد معمول عرضه خواهیم کرد تا مشتریان را جذب نماییم . در مراحل بعدی روش قیمت تمام شده مورد استفاده قرار می گیرد تا قسمتی از هزینه ای که در این فرایند شده است جبران گردد .

3.1.5. استراتژی های ترفیعی

در مراحل ابتدایی تبلیغات در زمینه فروش محصول عمدتا دهان به دهان و از طریق روزنامه ونیز وبلاگ که هزینه ای ندارد انجام می شود . در مراحل پیشرفته با ایجاد یک سایت اختصاصی و تبلیغات گسترده از تلویزیون کار خود را انجام می دهیم .

4.1.5. خدمات پس از فروش
با توجه به اینکه محصول قارچ می باشد خدمات پس از فروش وجود ندارد .
2.5. پیش بینی فروش
نمونه ای از این جدول می تواند بصورت زیر باشد:

فروش(تعداد واحد)
ماه اول و ماه دوم

ماه سوم و ماه چهارم

کالا اول
1 تن(1000 کیلو )
5/1 تن (1500 کیلو )
کالا دوم

کالا سوم

جمع
1 تن(1000 کیلو )
5/1 تن (1500 کیلو )
فروش(قیمت)
ماه اول و دوم

ماه سوم و چهارم

کالا اول
3400 تومان
3400 تومان
کالا دوم

کالا سوم

حاصلضرب تعداد در قیمت هر کالا
3400000 تومان
5100000 تومان
3.5. مراحل و فرایند تولید
فرایند تولید محرمانه می باشد .

1.3.5. نمودار فرآیند تولید

4.5. اقلام مورد نیاز
1.4.5. مواد اولیه و مصرفی
ردیف
مواد مورد نیاز
واحد
قیمت واحد(ریال)
مقدار مصرف در ماه
مبلغ کل ماهانه(ریال)
1
اسپان یا بذر قارچ
کیلوگرم
12000
150
1800000
2
کیسه پلاستیکی به قطر 45 سانتیمتر
کیلوگرم
11000
30
330000
3
کاه
کیلوگرم
300
1500
450000
4
آب ، برق ، سوخت ، استهلاک


یک دوره
920000
جمع کل هزینه های جاری یک دوره دو ماهه
000/500/3

.5. ماشین آلات و تجهیزات
ردیف
نام ماشین آلات
و تجهیزات
تعداد
قیمت هر واحد(ریال)
قیمت کل(ریال)
1
ساختمان(انبار 80 متری)
1
000/375
000/000/30
2
کولر آبی 6000
2
000/000/1
000/000/2
3
گرمکن گلخانه ای

1
000/000/2
000/000/2
4
دیگ پخت با مشعل
1
000/000/2
000/000/2
جمع
000/000/36

3.4.5. ساختمانها
ردیف
نوع ساختمان
تعداد
متراژ
هزینه هر متر مربع
هزینه کل
ملاحظات
1
سالن تولید
1
80
000/375 ریال
000/000/30

جمع کل
000/000/30

4.5. برنامه زمان بندی و عملیات
ردیف
مراحل اجرایی طرح کسب وکار
زودترین زمان شروع
زودترین زمان خاتمه
دیرترین زمان شروع
دیرترین زمان خاتمه
1
خرید سالن تولید
2 ماه
50 روز
4 ماه
7 ماه
2
آماده کردن سالن و تهیه تجهیزات مورد نیاز
1 ماه
25 روز
2 ماه
4 ماه
3
به کارگیری 2 کارگر
5 روز
20روز
1 ماه
2 ماه
4
راه اندازی تجاری
1 ماه
2 ماه
50 روز
5 ماه
6. مدیریت و تیم پرسنلی
1.6. نمودار سازمانی

2.6. تیم مدیریت
با توجه به این که فقط موسس مسولیت کارها را برعهده دارد در این حالت تیم مدیریتی وجود ندارد ولی در مراحل پیشرفته می توان از تیم تخصصی چند نفره استفاده کرد .

3.6. برنامه پرسنلی

ردیف
واحد سازمانی
سمت
تعداد نفرات
حقوق دریافتی هر نفر(ریال)
1

کارگر
2
000/500/1
2

کارشناس تولید
1
000/000/3
7. برنامه مالی
1.7. میزان تولید در نقطه سر به سر
=میزان تولید در نقطه سر به سر

میزان تولید در نقطه سر به سر = = 2177

=قیمت تمام شده یک واحد محصول

2.7. پیشبینی جریان نقد
صورت جریان وجوه نقد
عنوان/ماه
ماه اول و دوم
ماه سوم و چهارم
ماه پنجم و ششم
ماه هفتم و هشتم
ماه نهم و دهم
11
12
درآمد : (پیش بینی فروش)
(ریال)
000/000/34
000/000/51
000/000/51
000/000/51
000/000/67

هزینه ها:

هزینه مجوزها و…
000/500



اجاره




حقوق و دستمزد
000/000/6
000/000/6
000/000/6
000/000/6
000/000/6

آب،برق،تلفن،گازو..
000/920
000/920
000/920
000/920
000/200/1

خرید مواد اولیه و بسته بندی
000/500/3
000/500/3
000/500/3
000/500/3
000/400/3

آموزش




سایر هزینه ها

هزینه های پیش بینی نشده (10% اقلام بالا)
000/920/10
000/920/10

000/920/10

000/920/10

000/960

جمع کل هزینه ها
000/960/11
000/420/11
000/420/10
000/420/10
000/560/11

خالص جریان نقد

جمع خالص جریان نقد (مبالغ منفی)
(13960000) 3580000

3.7. پیشبینی صورتحساب سود و زیان

پیش بینی سود و زیان تولیدی عیسی و حسین
29/12/1388
صورت حساب سود و زیان
در آمد حاصل از فروش 000/000/85
بهای تمام شده کالای فروش رفته 000/000/5
سود ناخالص ( ناویژه) 000/000/90

هزینه های اداری و عمومی ( حقوق پرسنل ، اجاره ،بیمه ، هزینه پذیرایی و . . . ) 000/000/15
هزینه های بازاریابی ، فروش و توزیع 000/000/8
هزینه استهلاک 000/000/2
هزینه مالی 000/000/5
باقی هزینه ها 000/500/3

سود ( زیان ) قبل از کسر مالیات 000/500/56
مالیات ( 25/ سود) 000/125/14

سود پس از کسر مالیات 000/375/42

4.7. پیشبینی صورتحساب ترازنامه

داراییها
بدهیها
دارایی جاری
بدهی جاری
بانک
000/000/2
بستانکاران
00 0/000/12
موجودی فیزیکی
000/000/2
اسناد پرداختنی
000/000/1
اسناد دریافتنی
000/000/39

مجموع داراییهای جاری

000/000/26
مجموع بدهیهای جاری
000/000/13
داراییهای ثابت
بدهیهای بلندمدت
000/000/5
ساختمان و زمین
000/000/36
وام پرداختنی
000/000/50
وسیله نقلیه
000/000/1
مجموع بدهیهای بلندمدت
000/000/55

تجهیزات

000/000/8

مجموع بدهیها
000/000/68

سرمایه
مجموع داراییهای سرمایه ای

000/000/52
سرمایه مالکین کسب و کار
000/000/20
مجموع داراییها
000/000/88
مجموع بدهیها و سرمایه
0000/000/88

5.7. نسبتهای مالی
1.5.7. نرخ سود (نرخ بازدهی سرمایه)

= نرخ سود (نرخ بازدهی سرمایه)

=نرخ سود (نرخ بازدهی سرمایه

2.5.7 دوره بازگشت سرمایه
=دوره بازگشت سرمایه

= دوره بازگشت سرمایه

یعنی دوره بازگشت سرمایه در حدود 6 ماه می باشد

3


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود