آشنا شدن دانش آموزان با نحوه حرکت کره زمین و نتایج این حرکت
هدف کلی
حیطه
انتظار می رود شاگردان بعد از پایان این درس:
اهداف جزئی
شناختی
1. با نحوه حرکت زمین به دور خورشید آشنا شوند
شناختی
2. نحوه شکل گیری روز و شب را بدانند.
احساسی
3. بدانند که ما چرخش زمین را به دور خودش را احساس نمی کنیم.
شناختی
4. نحوه کار با نقشه ها و کره های جغرافیایی را بدانند.
مکانی
5 بدانند یک سال از 365 روز تشکیل شده است.
روانی- حرکتی
6.روش های مختلف درک کروی بودن زمین را یاد بگیرند.
شناختی
7. مفهوم مدارها و نصف النهار را درک کنند.
شناختی – حرکتی
8.. محل گذر خط استوا در روی کره زمین بدانند
نوع هوش
حیطه
انتظار داریم دانش آموزان در پایان تدریس :
هدف های رفتاری
ا
منطقی- مکانی
دانش
1. محل کشور ایران را در روی کره ی جغرافیایی پیدا کرده و نشان دهند در کدام نیمکره قرار دارد.
میان فردی- منطقی- موسیقی
درک و فهم
2. آیاتی از قرآن درباره کروی بودن و جرکت آن پیدا کرده و تلاوت نمایند.
میان فردی- منطقی-طبیعت گرا
تجزیه و تحلیل
3- نحوه ییدایش شب وروز و اختلاف ساعت را برای اعضای گروه خود توضیح دهند
زبانی- میان فردی-درون فردی
تجزیه و تحلیل
4. تفاوت آب و هوایی و فصل ها در نیکره شمالی و جنوبی را بیان کنند.
حرکتی- جسمانی-میان فردی
کاربرد
5.گروه های دانش آموزی بتوانند پیشنهادهای خود برای نمایش کروی بودن زمین در کلاس ارائه دهند.
مکانی- میان فردی
تجزیه و تحلیل
6.درباره انتخاب گرینویچ به عنوان نصف النهار مبدا تحقیق کنند.
مکانی- میان فردی-زبانی
درک و فهم
7.تفاوت خط استوا و خط نصف النهار را بیان کنند.
کتاب ، تخته ، رایانه، گروه نمایش، پروژکتور، نرم افزار پاور پوینت
وسایل آموزشی لازم
فعالیت های قبل از تدریس جدید
دانش آموزان بعد از اتمام این درس یه حرکت زمین پی ببرند.
اصول بنیادین
زمان
پرسش و پاسخ، نمایش، مشارکت، بارش مغزی، رسم نمودار و جدول، گردش علمی
روش تدریس
2 دقیقه
بعد از سلام و احوا لپرسی با دانش آموزان و تلاوت قرآن و حضور و غیاب آ ن ها، برای ایجاد انگیزه هندوانه ای دایره ای شکل به کلاس آورده و آن را از وسط نصف کرده و بیان می کنیم که زمین نیز مانند این هندوانه به دو نیمکره مساوی تقسیم شده و سپس ویژگی های هر نیمکره به لحاظ آب و هوا و تفاوت شب و روزها را بیان نموده و از آن ها می پرسیم به نظرتان ایران در کدام نیمکره قرار دارد
.
ایجاد انگیزه
دانش آموزان با توجه به صفحات 66 تا 71 کتاب مطالعات اجتماعی مطالب یاد گرفته شده را جمع بندی می کنند و بعد از آن معلم با توجه به تدریس انجام شده مطالب را در نموداری جمع بندی می کند.
جمع بندی
با توجه به تصویر منظومه شمسی درکتاب به سوالات پاسخ دهد.(باتوجه به آشنایی سال قبل)
1- سیاره های منظومه شمسی را نام ببرد .(براساس اطلاعات قبلی)
2- بیان کند کدام سیاره در منظومه شمسی است که زندگی در آن جریان دارد.
3- دورترین ونزدیکترین سیاره به خورشید را روی شکل نشان دهد.
ارزشیابی آ غازین
در حین تدریس معلم سوالات مختلفی از دانش آموزان پرسیده و از آن ها می خواهد داوطلبانه پاسخ گویند مواردی از قبیل یک سال از چند روز تشکیل شده ؟ یک شبانه روز چند ساعت می باشد؟ فصل ها چگونه بوجود می آیند.
ارزشیابی تکوینی
ارائه ی یک نمونه سوال تستی پاسخ کوتاه به دانش آموزان تا آنها به صورت گروهی به سوالات پاسخ دهند.
ارزشیابی پایانی
1. خورشید هرروز از…. طلوع و از…. غروب می کند.
2.یک گردش زمین به دور خورشید…. طول می کشد.
-یک ماه یعنی 30 روز
سه ماه یعنی 90 روز
6 ماه یعنی 180 روز
یک سال یعنی 365 روز
3.به خط استوا و خط های فرضی که به موازات آن کشیده می شود… می گویند.
4.تعریف نصف النهار ها و مهمترین نصف النهار کدام است؟
ارزشیابی تشخیصی