عنوان طرح
نام و نام خانوادگی:
آدرس شرکت : (برای مثال) استان گیلان-شهر رشت-میدان گاز-جنب دانشگاه علمی کاربردی- مرکز خدمات فناوران (TSC)
تلفن: …….331234-013 و …….331235-013
شماره پیامک: ………09111234
پست الکترونیک: Fanavaran-TSC@ABCD.com
میزان بودجه: 600 میلیون ریال
بودجه مورد نیاز: حدود 2 میلیارد و 28 میلیون ریال برای خرید ملک
تهیه شده در سال: 1394
نوع طرح: خدماتی (با مسئولیت محدود)
"فهرست مطالب"
خلاصه مدیریتی ……………………………………………………………………………………………… 2
توصیف کسب و کار …………………………………………………………………………………………. 7
تحلیل صنعت …………………………………………………………………………………………………. 9
بازاریابی ………………………………………………………………………………………………………… 11
ارزیابی ریسک……………………………………………………………………………………………….. 14
طراحی سازمانی……………………………………………………………………………………………… 15
طرح مالی………………………………………………………………………………………………………. 19
ضمائم…………………………………………………………………………………………………………… 29
خلاصه مدیریتی
* اهداف
هدف از اجرای این کسب و کار در حقیقت گردآوری یک مجموعه و تیم حرفهای جهت برآورده کردن نیازهای کلی و جزئی شهروندان و مشتریان در حیطه فناوری اطلاعات میباشد. این خدمات شامل کلیه خدمات مرتبط با سامانههای رایانهای و اینترنتی میباشد. در این مرکز با توجه به این که مشتریان کلیه خدمات مرتبط با رایانه را یکجا و به طور مجتمع مییابند، به راحتی میتوانند نیازهای خود را در یک مکان و در زمانی سریعتر تامین سازند.
* نکات مهم کسب و کار
این کسب و کار از سری کسب و کارهای نسبتاً نوین و به روز است، که از نوع خدماتی میباشد و کلیه خدمات مربوط به فناوری اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار میدهد. این کسب و کار در هر مکانی قابلیت اجرا دارد، ولی مکانی که از لحاظ جمعیتی و تقاضا مناسبتر باشد بهتر بازدهی خواهد داشت و فضای این کار بهتر است حداقل 36 متر مربع باشد.
تجهیزات مورد نیاز برای این کار تعداد 10 عدد رایانه، تجهیزات شبکه و اتصال به اینترنت پرسرعت، زیراکس طولی لیزری رنگی و سیاه و سفید، چاپگر صنعتی رنگی و سیاه و سفید هر کدام دو دستگاه، دستگاه لمینیت طولی، کاترپلاتر، تجهیزات اداری (میز و صندلی به تعداد کافی). تعداد کارمندان مورد نیاز برای این کار عبارتست از : دو نفر اپراتور و کارمند فروش و هماهنگ کننده و تعداد 2 نفر اپراتور خدمات اینترنتی.
افراد کلیدی برای این کسب و کار همان دو نفر اپراتور وکارمند فروش و هماهنگ کننده هستند، چرا که باید به تمام زوایای کار آشنا و به امور رایانه و دستگاههای چاپ و تکثیر کاملاً مسلط باشند و بهدلیل برخورد مستقیم این دو نفر با مشتریان و مراجعهکنندگان باید اشخاصی مسلط و با ظاهری آراسته و مناسب و قدرت بیان خوبی باشند. در این کار ماموریت در واقع همان انجام امور رایانهای و اینترنتی است که از ارائه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری گرفته تا در اختیار قرار دادن اینترنت پرسرعت در اختیار مشتریان و مراجعین.
* نکات مهم بازاریابی
خدمات این مرکز به سرعت و دقت و کیفیت خود معروف خواهد شد و نحوه برخورد پرسنل با مراجعین به نحوی برنامهریزی میشود که مراجعهکننده هرگز این مرکز را با هیچ دفتر مشابهی عوض نخواهد کرد، چرا که برخورد در کسب، حرف اول را میزند.
بازار هدف در این حرفه، قشر دانشجو، ادارات و در نهایت دانش آموزان و سایر افراد جامعه که به این گونه خدمات نیاز دارند است. در نتیجه تقریباً قشر بزرگی را مورد هدف قرار دادهایم که در صورت اجرای طرح در محل مناسب خود، درصد موفقیت کار بالا خواهد بود.
پتانسیل این مرکز برای رشد مناسب است، چرا که این کار در صورت جذب مشتری، به نحوی صعودی نیاز به رشد پیدا خواهد کرد، تا جایی که نیاز به مکان بزرگتر، دستگاههای بیشتر با کیفیتتر و سریعتر پیدا خواهد شد. این مرکز سهم بسزایی را در بازار از آن خود خواهد کرد، چرا که دلایل آورده شده برای این موضوع موید این مطلب است که نظم و سرعت و کارایی چند دفتر در یک مرکز مطمئناً با استقبال خوبی روبرو خواهد شد و با افزایش مشتریان و باالطبع تقاضاها، چارهای جز افزایش دستگاهها و پرسنل باقی نخواهد ماند.
مهمترین رقبای این مرکز متمرکز نخواهند بود و خدمات آنها متفرقه است، در نتیجه تاثیر آنها چشمگیر نخواهد بود ولی قابل چشمپوشی هم نیست. کافینتها, مراکز تکثیر، دفاتر فنی، دفترهای سخت افزار و نرم افزار رایانه از رقبای این مرکز هستند.
استراتژیهای کلیدی این مرکز در جهت جذب بازار و مشتریان به سمت خود عبارتند از :
1) گردآوری مجموعهای از خدمات گوناگون و مرتبط
2) ارائه خدمات با کیفیت و سرعت کم نظیر
3) برخورد مناسب و مشتری مدارانه با مراجعین
4) رعایت الگوی کار برحسب اجرای صداقت و درستی در کار
تاکنون اطلاعاتی مبنی بر وجود چنین مرکزی به دستمان نرسیده ولی این کار از نوع توسعهای است و برپایی و اداره چنین مرکزی شرایط امکاناتی و مالی خاصی را طلب میکند که هرکسی توانایی فکری و مالی آن را ندارد.
تامینکنندگان اصلی این مرکز به سه دسته تقسیم میشوند :
1) تامینکننده مالی : سرمایه گذاران شخصی
2) تامین کننده و خدمات دهنده دستگاههای چاپ و تکثیر حرفهای : از آنجایی که ارائه خدمات تکثیر و چاپ این الزام را پدید میآورد که همواره دستگاههای تکثیر خدمات شده و آماده به کار باشند، میبایستی تامین کننده قطعات و خدمات دهندهای مجرب در این زمینه با مرکز همکاری تنگاتنگ داشته باشد تا خدمات دهی مرکز لحظهای منقطع نگردد.
3) تامین کننده تجربیات و ارائه دهنده الگوی کاری : عدهای از همکاران سابق و فعلی اینجانب در این زمینه و زمینههای مرتبط هستند که تجربیات وسیع و مناسب ایشان در پیشبرد اهداف بلند این مرکز بسیار مفید بوده و در صورت راه اندازی مرکز به یک الگوی کاری و روند جاری نیازمند خواهیم بود که با توکل به خدا و استمداد از تجربیات و نظرات دوستان و همکاران قابل اعتماد این نیاز به نحوی اساسی تامین خواهد شد.
روابط مرکز با تامین کنندگان آن به صورت همکاری و در پارهای از موارد بصورت پورسانت و پاداش خواهد بود هر چند احتمال شراکت با دوستانی که تجربه و الگوی کاری مناسبی داشته و دارند زیاد است.
* مسائل حقوقی و قانونی مرتبط با این مرکز به دو دسته عمده تقسیم میشوند:
1) مسائل مربوط به صنف و اتحادیه:
این مسائل که عبور از آنها کمی دشوار به نظر میآید شامل گرفتن مجوز کسب برای چنین کاری مختلط و چند منظوره است که البته این امر نیز با اقدام به گرفتن جواز برای هر بخش از مرکز بصورت جداگانه قابل حل است. هرچند دارای هزینه و وقتگیر است.
2) مسائل مربوط به دولت، شهرداری و مالک:
مسائلی که ممکن است در ارتباط با مالک پیش بیاید کمتر از مسائلی است که یک مغازه دار ساده ممکن است داشته باشد. باتوجه به اینکه این مرکز یک مرکز چند منظوره و چند کاره است هرکسی به راحتی از عهده مدیریت و بهره برداری از آن بر نمیآید در نتیجه اتفاقی که معمولا در املاک تجاری دیگر رخ میدهد در اینجا تقریباً دارای احتمال بسیار کمی است و این احتمال این است که صاحب ملک پس از اتمام قرارداد خود راساً اقدام به ادامه کار مرکز نماید. مساله دیگر پیش بینی افزایش اجارهبها است که برای جلوگیری از تمام مشکلات میبایست قراردادی طولانی مدت با احتساب تمامی جوانب کار عقد گردد. هرچند که در صورت یافتن سرمایه گذار کلان، تمامی مشکلات مربوط به مالک به مشکلات مربوط به شراکت منتقل خواهد شد که در درجه ریسک کمتری نسبت به مشکلات مربوط به مالک قرار دارد.
مسائل مربوط به دولت و شهرداری نیز مشابه مسائل مربوط به صنف و اتحادیه است با این تفاوت که به لطف حضور مدیریت و پرسنل خدوم و زحمتکش شهرداری که معرف حضور آحاد ملت هستند با یک یا دو هزینه میلیونی قابل حل است. این مسائل شامل انواع عوارض، مالیات، زیبا سازی، نمای شهری و … میباشد.
* نکات مهم مالی
وضعیت مالی برای این مرکز به شرح زیر خواهد بود :
1. سرمایه اولیه این مرکز با برآورد اولیه در حدود 600 میلیون ریال در صورت رهن کامل ملک و چیزی در حدود 2 میلیارد و 28 میلیون ریال در صورت خرید ملک میباشد.
2. درآمد این مرکز در اوایل شروع به کار روزانه 400 هزار ریال و پس از 3 ماه روزانه یک میلیون ریال و پس از 6 ماه روزانه 1.5 میلیون ریال و در هنگام اوج خود به روزانه 4 میلیون ریال خواهد رسید (چشم انداز 4 ساله).
3. داراییهای این مرکز به طور میانگین مبلغی معادل 300 میلیون ریال خواهد بود.
توصیف کسب و کار (شرکت)
نامی که برای این مرکز برگزیده شده، برگرفته از کلمه خدمات + فناوری است که گویای تمامی مسائل و حواشی پیرامون این کسب و کار میباشد. در حقیقت ماموریت و رسالت این مرکز نیز از نام آن هویداست. در حقیقت این مرکز ماموریتی جز ارائه خدمات بروز و فناوریهای نوین بر پایه اینترنت و رایانه نخواهد داشت.
شکل کسب و کار نیز بصورت خدماتی و حضوری و در مواردی نیمه حضوری (برای مشتریان خاص و ثبت نام شده) است. از آنجایی که هیچ مرکز مجتمعی به این شکل جامع در منطقه موجود نمیباشد و دانشگاهیان و مدارس در اطراف خود مرکز مجهزی برای تامین این قبیل نیازهای خود ندارند، این تصمیم گرفته شد تا چنین مرکزی با امکانات مدرن پایهریزی گردد.
مشتریان میتوانند با شماره تلفن مستقیم مدیریت، ایمیل، سامانه پیام کوتاه و از طریق حضوری با اینجانب ارتباط داشته باشند و مشکلات و نیازهای خود را با شرکت در میان بگذارند تا مسائل پیگیری و در صورت نیاز مشکلات مرتفع گردد.
* توصیف خدمات
خدمات ارائه شده در این مرکز خدمات الکترونیک، اینترنتی، چاپی و رایانهای هستند که از ویژگیهای آن میتوان به کیفیت بالا، سرعت ارائه بالا، توان ارائه غیرحضوری خدمات و بروز بودن آنها اشاره کرد که جایگاهی شایسته در میان رقبا خواهد داشت، در وضعیتی که یک مرکز مجهز با افراد باتجربه و کاردان و با اخلاق با ارائه کلیه خدمات الکترونیک حضور دارند، عرصه فعالیت بر رقبای خرده کار، تنگ خواهد شد.
عملکرد و نحوه کار متمایز ما در قابلیت انجام غیر حضوری خدمات است. مشتریان سفارشات و کارهای خود را بر روی سایت مرکز ثبت میکنند و در صورت توان ارائه بصورت ایمیل سفارش خود را تحویل میگیرند، هزینهها را بصورت اینترنتی پرداخت میکنند و در صورت عدم توان ارسال بصورت ایمیل با پیک رایگان در محل خدمات ما را تحویل میگیرند.
* اندازه کسب و کار
این کسب و کار در هر مکانی قابلیت اجرا دارد، ولی مکانی که از لحاظ جمعیتی و تقاضا مناسبتر باشد بهتر بازدهی خواهد داشت و فضای این کار بهتر است حداقل 36 متر مربع باشد. این پیشه از نظر بزرگی و کوچکی در دستهبندیهای مختلف به شکلهای مختلفی ظهور میکند، از نظر تعداد کارکنان و کارمندان در دسته کوچک، از نظر میزان خدماتدهی و دستگاهها و نحوه ارائه خدمات در دسته متوسط و حتی میتوان گفت در دسته بزرگ واقع میشود.
* تجهیزات اداری و پرسنلی
تجهیزات مورد نیاز برای این کار تعداد 10 عدد رایانه، تجهیزات شبکه و اتصال به اینترنت پرسرعت، زیراکس طولی لیزری رنگی و سیاه و سفید، چاپگر صنعتی رنگی و سیاه و سفید هرکدام دو دستگاه، دستگاه لمینیت طولی، کاترپلاتر، تجهیزات اداری (میز و صندلی به تعداد کافی). تعداد کارمندان مورد نیاز برای این کار عبارتست از : دو نفر اپراتور و کارمند فروش و هماهنگ کننده و تعداد 2 نفر اپراتور خدمات اینترنتی.
جانمایی ماشین آلات بصورت دورچین خواهد بود به نحوی که اپراتورها به راحتی به دستگاهها دسترسی داشته باشند و در ارائه خدمات بهتر و سریعتر عمل کنند. عواملی که در این کار به بالا بردن کیفیت نهایی محصول منجر میشوند عبارتند از: تنظیم و تعمیر و نگهداری و استفاده صحیح از دستگاهها. در صورتی که ماشین آلات و لوازم مرکز از کار بیفتند مشکلات زیادی را بوجود میآورند، از جمله تحمیل هزینههای گزاف تعمیراتی و ضرر ناشی از عدم کار و در نهایت به حد نصاب نرسیدن درآمد روزانه که منجر به ضرر نهایی برای مدیریت و سرمایه گذاران خواهد شد. حالت دیگر قطع برق میباشد که به نحو نامطلوبی بر کار اثر میگذارد.
برای جلوگیری از این از کار افتادن، میبایست موتور قوی تولید برق دیزل یا گاز تهیه شده باشد که در صورت قطعی برق بتواند موجب ادامه کار شود و برای از کار نیفتادن نیاز به دستگاههای جایگزین داریم.
تحلیل صنعت
* دورنما و روند آتی
پتانسیل این مرکز برای رشد مناسب است، چرا که این کار در صورت جذب مشتری به نحوی صعودی نیاز به رشد پیدا خواهد کرد، تا جاییکه نیاز به مکان بزرگتر، دستگاههای بیشتر با کیفیتتر و سریعتر پیدا خواهد شد. این مرکز سهم بسزایی را در بازار از آن خود خواهد کرد، چرا که دلایل آورده شده برای این موضوع موید این مطلب است که نظم و سرعت و کارایی چند دفتر در یک مرکز مطمئناً با استقبال خوبی روبرو خواهد شد و در سال های آینده با افزایش مشتریان و باالطبع تقاضاها، چارهای جز افزایش دستگاهها و پرسنل باقی نخواهد ماند.
در بررسی وضعیت اجتماعی, افزایش مراکز آموزشی و دانشگاهی نقش بسزایی در توسعه فرهنگ استفاده از رایانه و خدمات اینترنتی و چاپی خواهد داشت که تمامی این موارد موجب افزایش استفاده تمامی اقشار مردم از خدمات ارائه شده در مرکز ما میشود.
تغییرات تکنولوژی نیز همانند تغییرات وضعیت اجتماعی تاثیر خوبی روی کار ما خواهدگذاشت باستثنای اینکه در چشم انداز هشت ساله بطور کلی میبایست کلیه تجهیزات و دستگاههای موجود در مرکز تعویض و نوسازی شوند که این امر موجب تحمیل هزینهای گزاف برای مرکز خواهد بود، اما در پی آن رضایت مشتریان، کارمندان مرکز و افزایش بهرهوری و در نهایت سوددهی بیشتر را در پی خواهد داشت، پس امری گریز ناپذیر است و واجب الاجرا.
در آینده واحد تبلیغات نیز به این مرکز اضافه خواهد شد که با ارائه خدماتی چون کلیه امور چاپی مرتبط با تبلیغات به مصاف مقابله با رقیبان خواهیم رفت. همچنین کلیه امور چاپی پیشرفته ( افست، لمینیت، کارت ویزیت، صحافی، چاپ کتاب و …) نیز به این مرکز افزوده خواهد شد.
* تحلیل رقیبان
مهمترین رقبای این مرکز متمرکز نخواهند بود و خدمات آنها متفرقه است در نتیجه تاثیر آنها چشمگیر نخواهد بود ولی قابل چشم پوشی هم نیست. کافینتها مراکز تکثیر، دفاتر فنی، دفترهای سخت افزار و نرم افزار رایانه از رقبای این مرکز هستند. از آنجایی که هنوز در منطقهای که قصد برپایی این مرکز را داریم به این شکل هنوز کسب و کار مشابهی برپا نشده است، رقیبی پیش رو نخواهد بود اما حتی با اینکه مرکزی به کاملی این مرکز حتی در سطح استان یا به جرات در سطح کشور وجود ندارد رقبا ابراز وجود نخواهند کرد.
با این وجود اگر رقیبی بتواند حتی در فاصلهای دورتر مشتریانی را جذب کند مطمئناً دلایل خودش را دارد مثلاً ممکن است عدهای از مشتریان به دلیل بُعد مسافت آنجا را برای دریافت خدمات انتخاب کنند که در این صورت کاری از دست ما بر نمیآید، هرچند درصورتی که هر کسی یکبار از این مرکز بازدید کند و خدمات دریافت کند به جای دیگری نخواهد رفت، اما با این حال اگر کسی کار فورس ماژوری داشته باشد مطمئناً به نزدیکترین مرکز خدماتی مراجعه خواهد کرد.
در غیر اینصورت اگر یک مشتری رقیب ما را به ما ترجیح دهد تنها مشکل موجود مشکل خود ما خواهد بود که در اینحالت میبایست علت را یافت که در اکثر موارد یک سوء تفاهم ممکن است عامل بوجود آمدن این مشکل شده باشد مثل یک برخورد غلط، یا یک مشکل در خدماتدهی، شامل مشکل تجهیزات یا مشکل در اتصال به اینترنت.
امکانات و تجهیزات بروز, ما را در نحوه خدماتدهی و سرعت و کیفیت آن با کلیه رقبا غیر قابل قیاس خواهد کرد، و در نهایت سامانههای مدیریت و حسابرسی و رسیدگی به شکایات مشتریان که در لحظه رسیدگی خواهد شد وجه تمایز بسیار خوبی برای ما خواهد بود.
بازاریابی
* بازار هدف
بازار هدف در این حرفه، قشر دانشجو، ادارات، و در نهایت دانش آموزان و سایر افراد جامعه که به اینگونه خدمات نیاز دارند است. در نتیجه تقریباً قشر بزرگی را مورد هدف قرار دادهایم که در صورت اجرای طرح در محل مناسب خود، درصد موفقیت کار بالا خواهد بود.
* روشهای توزیع
بازاریابی و توزیع خدمات در این مرکز به صورتهای گوناگونی قابلیت اجرا خواهد داشت. بدلیل واقع شدن مکان مرکز در محل تردد دانشجویان تعداد زیادی از مشتریان را به این وسیله جذب خواهیم کرد و خدمات ما قابلیت توزیع نخواهند داشت چرا که اغلب امور قابل انجام در مرکز، اموری است که میبایست طی انجام آن مشتری در محل مرکز حضور داشته باشد و سفارش خدمات و کار خود را به ثبت برساند.
مشتریان سفارشات و کارهای خود را بر روی سایت مرکز ثبت میکنند و در صورت توان ارائه بصورت ایمیل سفارش خود را تحویل میگیرند. هزینهها را بصورت اینترنتی پرداخت میکنند و در صورت عدم توان ارسال بصورت ایمیل با پیک رایگان در محل خدمات ما را تحویل میگیرند.
* قیمت گذاری
روش قیمت گذاری خدمات بر حسب میزان مصوب اتحادیه خواهد بود اما به نحوی که مشاهده میشود، همواره مشتریان ما از سطح قیمتی بسیار پایینتر از قیمتهای تعیین شده اتحادیه برخوردار خواهند بود چرا که با گسترش بازار فروش و مشتریان قیمت خدمات به خودی خود کاهشی محسوس را نشان خواهد داد.
* ارتقاء کالا
1. تبلیغات
برای تبلیغ خدمات شرکت میتوان از چند روش استفاده کرد : روزنامهها,کوپنهای تخفیف, نامههای مستقیم, تبلیغات اینترنتی, تبلیغات در تلویزیون و رادیو, نمایشگاهها, مجلات تجاری, تبلیغ کردن به وسیله بنر, کارتهای ویزیت و بیل بوردها، که میزان اثر بخشی آنها در قسمت هزینههای طرح مالی آمدهاست.
رضایت مشتری در راس امور این مرکز واقع است زیرا سود دهی تنها زمانی حاصل میشود که مشتریان مرکز از ارائه خدمات و محصولات مرکز رضایت داشته باشند و این امر خود باعث رشد روز افزون مشتریان ما خواهد شد که توسط معرفی مشتریان ثابتمان به جمع مراجعه کنندگان به این مرکز افزوده میشوند و این خود, نوعی تبلیغ محسوب میشود.
2. روابط عمومی
خدمات این مرکز به سرعت و دقت و کیفیت خود معروف خواهد شد و نحوه برخورد پرسنل با مراجعین به نحوی برنامهریزی میشود که مراجعهکننده هرگز این مرکز را با هیچ دفتر مشابهی عوض نخواهد کرد، چرا که برخورد در کسب حرف اول را میزند.
افراد کلیدی برای این کسب و کار, دو نفر اپراتور وکارمند فروش و هماهنگ کننده هستند که بدلیل برخورد مستقیم این دو نفر با مشتریان و مراجعه کنندگان, باید اشخاصی مسلط و با ظاهری آراسته و مناسب و قدرت بیان خوبی باشند.
مشتریان میتوانند با شماره تلفن مستقیم مدیریت، ایمیل، سامانه پیام کوتاه و از طریق حضوری با ما ارتباط داشته باشند و مشکلات و نیازهای خود را با شرکت در میان بگذارند تا مسائل پیگیری و در صورت نیاز مشکلات مرتفع گردد. مشاوران ما در این کسب و کار یک نفر از پیشکسوتان این حیطه و یک کارشناس بازاریابی میباشند.
ارزیابی ریسک
مشکلات مربوط به راهاندازی مرکز، اکثراً مشکلات مالی است چرا که پس از به ثمر رسیدن مرکز و به سود دهی افتادن آن روال کاری مشخصی را پی میگیریم که در آن روال هیچگاه شکست مطلق نخواهیم خورد. برای مقابله با مشکلات مالی راهی جز اندوختن میزانی سرمایه برای به اصطلاح خاکخوری کار وجود ندارد، چرا که ما هشت ماه میبایست بدون سود دهی کار کنیم و از جیب مبارک خرج کنیم حال، این خرج هرچقدر به ماه هشتم نزدیکتر میشویم کمتر میشود تا اینکه به مرز صفر و در نهایت به صفر میرسد.
در ابتدای کار میبایست از وارد شدن به مقولههای چاپ حرفهای پرهیز نمود چرا که کاری بسیار حرفهای و مسئولیت آفرین است در نتیجه کوچکترین اشتباه در این مورد موجبات به خطر افتادن وجهه در حال شکلگیری مرکز را فراهم میسازد.
تغییرات در نرخ بهره، اصولاً با تغییرات در قیمت خدماتدهی به مشتریان جبران میشود ولی به هرحال این کار دامنه وسیعی از سود دارد که در تغییرات ناگهانی میتواند این امر را پوشش دهد. تغییرات فناوری نیز از اصول کار ماست و مرکز میبایست هر 5 سال یکبار به تغییر و تحول در وضعیت سامانههای مربوط به فناوری خود دست زند.
تحریم بزرگترین مساله سیاسی مرتبط با کسب و کار ماست که اگر به همین منوال پیش رود در صورت عدم پوشش توسط سایر کشور های دارای رابطه حسنه، ما را در تنگنا و مضیقه قرار خواهد داد.
کوچکترین مشکلی در روند همکاری هر یک از پرسنل در هر بخش از مرکز پیش آید، روند پیشرفت کسب و کار ما را مختل خواهد کرد، این مشکل میتواند از یک مشکل کوچک خانوادگی برای یکی از پرسنل آغاز شود و به مشکلات بزرگتر ختم گردد. همچنین عدم انجام وظایف و عدم رعایت الگوی کاری در مرکز باعث انحراف از عملکرد مثبت و پرثمر میگردد که باید به محض مشاهده با آن مقابله شود.
نحوه جمع کردن سرمایه برای راهاندازی مرکز به شکل قرارداد شراکت خواهد بود و از آنجایی که قرارداد کوتاه مدت نخواهد بود تا زمانی که یکی از شرایط فسخ قرار داد پیش نیاید، هیچ کدام از سرمایه گذاران قانوناً و شرعاً نمیتوانند کنارهگیری کنند و کلیه روشهای مشکلزا برای ادامه حیات مرکز پیش بینی و از وقوع آنها پیشگیری میشود.
مرکز راهاندازی شده از سامانه اطلاع رسانی و نامهنگاری Paperless استفاده خواهد کرد و از سامانههای هوشمند حضور و غیاب و نرم افزارهای حسابداری بهره خواهد برد تا کوچکترین اتلاف وقتی بصورت غیرموجه رخ ندهد.
طراحی سازمانی
* ثبت شرکت
مجوزهای مورد نیاز برای شروع به کار :
1) درصورت ساخت ملک مجوزهای لازمه از شهرداری از قبیل جواز ساخت، جواز تجاریسازی، سند.
2) جواز کسب از اتحادیه صنف الکترونیک و کامپیوتر، اتحادیه صنف کپی و تحریرات هریک از کارمندان مسئول نظافت بخشی از مرکز خواهد بود چرا که برای این کار سرمایه لازم جهت استخدام یک نفر صرفاً برای نظافت مرکز موجود نمیباشد و هریک از کارمندان باید به تمیزی و نظافت قسمت مربوط به خود کوشا باشد.
نوعی از بیمه بنام بیمه سرمایهگذاری، ریسک این سرمایهگذاری که برای ما نسبتاً هنگفت بشمار میرود را به حداقل میرساند. تنها نام تجاری مرکز خدمات فناوران با حروف اختصار TSC به ثبت میرسد که عنوان شرکت خواهد بود و بصورت دائم ثبت خواهد شد (بامسئولیت محدود).
* چارت اداری
* مسئولیت اعضا
* سهامداران
سهامداران این مرکز 2 نفر میباشند که با مدیر عامل تشکیل یک هیئت مدیره سه نفره میدهند. هیئت مدیره نقش نظارت بر کار مدیر عامل و تک تک کارمندان را داشته و با توافق مدیر عامل حق کامل مدیریت بر نیروی انسانی مرکز را دارا خواهد بود. مدیر عامل که مدیریت مالی را نیز برعهده خواهد داشت بطور دائم در محل مرکز در قسمتی جداگانه حضور خواهد داشت و کلیه عوامل و شرایط را تحت کنترل و هماهنگی خواهد داشت.
مدیریت بازاریابی و فروش برعهدهی یکی از سرمایهگذاران که تحصیلات مرتبط با بازاریابی و مدیریت دارد خواهد بود. مشاوره ما در این کار بر عهده سرمایهگذار دیگر که در این کسب دارای تجربه نسبتاً خوبی است، خواهد بود.
* کارکنان
نیروی کار محلی به اندازه کافی در دسترس است و کلیه پرسنل (هر 4 نفر) میبایستی بصورت تمام وقت از 8 صبح الی 8 شب فعالیت داشته باشند. قرارداد منعقد شده با نیروی انسانی بصورت یک ماه تست و سپس یک ساله خواهد بود. البته در حین کار در صورتی که احساس شود هر یک از کارکنان شرایط لازم برای تصدی شغل خود را از دست دادهاند، بلافاصله نسبت به فسخ قرارداد و جایگزینی ایشان اقدام لازم مبذول خواهد شد.
میزان حقوق و دستمزد کارکنان بصورت مصوب وزارت کار خواهد بود و حق بیمه و خوار و بار و عیدی و مسکن و اولاد نیز محفوظ میباشد. اضافهکاری شامل حال کارکنان در صورت تمایل به کار در روزهای تعطیل خواهد شد و در صورت جذب کار و مشتری و انجام اموری غیر از امور محوله به نحوی که به کار روزمره آنان خدشهای وارد نشود شامل پاداش و پورسانت خواهد شد.
* کارمند فروش
وظیفه کارمند فروش در حقیقت کاربری رایانه و انجام امور چاپی و تکثیری میباشد که لازمه اینکار تسلط کافی بر نرم افزارهای کاربردی آفیس ویندوز فتوشاپ کورل و اتوکد است. یک کارمند فروش میبایست از اخلاق شایسته و صبر و حوصله زیاد و در عین حال سرعت عمل بالا برخوردار باشد تا با حفظ و افزایش مشتری مشمول پاداش و افزایش راندمان کاری خود گردد.
* کارمند خدمات اینترنت
میبایست بر نرم افزار ویندوز و کار با اینترنت مسلط بوده و دارای حسن خلق و سرعت عمل باشد. نیروی انسانی میبایست تا حدودی به وظایف خود آشنا باشد ولی در صورت نیاز میتواند طی دو هفته آموزشهای لازم برای تصدی شغل خود را بیاموزد و بکار بندد.
این آموزش توسط مدیر عامل به کارکنان داده خواهد شد. استخدام نیروی انسانی پورسانتی نیز در برنامههای آتی شرکت است. از این دسته میتوان به تایپیستها اشاره نمود که با استفاده از موقعیت و امکانات مرکز کارهای تایپ را از مشتریان تحویل گرفته و بصورت توافقی درآمد حاصل از آن را با مرکز شریک میشوند.
طرح مالی
* هزینه ها
ضعیف= 1 متوسط= 3 خوب= 4 عالی= 5
* تاسیسات
* حقوق و دستمزد
* آب و برق و سوخت
* هزینه تعمیرات و نگهداری (درسال)
* هزینه استهلاک
* هزینه ثابت (یکبار)
* جمع هزینه ها (درسال)
* تجهیزات مورد نیاز
در آمد تخمینی برای سال اول بصورت زیر خواهد بود :
سه ماهه اول
درآمد : 400000 × 25= 10000000 ریال
ماه چهارم
درآمد : 800000 × 25= 20000000 ریال
ماه ششم
درآمد : 1050000 × 25= 26250000 ریال
ماه هفتم
درآمد : 1300000 × 25= 32500000 ریال
ماه هشتم
درآمد : 1627003 × 25= 40675075 ریال
* شروع این حرفه بدون احتساب هزینه مکان 300000000 ریال هزینه در بر دارد.
* رهن کامل ملک 300000000 ریال
* خرید ملک 1728000000 ریال
* نقطه ی سر به سر
نقطه ی سر به سر انتهای ماه هشتم بعد از بهره برداری از مرکز خواهد بود.
نقطه ی سر به سر = 100 × {(فروش – هزینه متغیر) / هزینه ثابت}
37.68% = 100× {(32040060 – 40675075) /32540060}
* منابع تامین مالی
منابع تامین مالی سرمایهگذاران که همان شرکای ما در مرکز هستند خواهد بود.
از منابع مالی جهت خرید تجهیزات، تهیه ملک و تهیه مواد اولیه لازم استفاده خواهیم کرد.
* صورت سود و زیان
* صورت جریان نقدینگی
* برآورد سرمایه در گردش
* ترازنامه
ضمائم
0
4
1