تعداد هفته در سال * (تعداد ساعات ) یک ساعت کار تولید= ظرفیت اسمی
مترمربع 28590=52*7*24= ظرفیت اسمی
تعداد روزهای کامل * میزان تولید در یک روز = ظرفیت مورد انتظار
متر مربع 20530 =385* 72 = ظرفیت مورد انتظار
کارخانه سنگبری در دو شیفت کار می کند. که یک شیفت آن از 7 الی 13 و شیف بعدی آن از 14 الی 20 است که در مجموع 12 ساعت کار در روز می باشد لازم به تذکر است که در هر روز کاری شش تن سنگ قله ای خریداری و بریده می شود که از هر تن سنگ 12 تن مربع سنگ سالم بدست می آید و در کل ساعات کار 72 مترمربع سنگ تولید می شود و در کل سال این کارخانه روزهای جمعه و ایام عید و چند روز هم برای اتفاق پیش بینی کرده است.
این سنگبری در تاریخ 30/6/83 تحت شماره 74856 در شهرستان بوشهر به ثبت رسیده است. این کارخانه به نام سهامی خاص و سرمایه 000/009/75 تومان شروع به فعالیت کرده است. مدیران کارخانه تصمیم گرفته اند که سرمایه کارخانه را به مبلغ 077/846/19 تومان افزایش داده که این مبلغ 000/000/11 تومان را فقط سنگ قله ای خریداری می شود که این سنگبری فقط برای تولید سنگ گرانیت احداث شده است.
آدرس کارخانه: استان بوشهر – شهر بوشهر – جاده برازجان – بوشهر – شهرک صنعتی روبروی بانک تجارت.
جدول(1-1) مشخصات سهامداران و میزان سرمایه گذاری
ردیف
نام خانوادگی
مبلغ سرمایه هر شریک
درصد
1
2
ابوالفضل محمدی
حسین مهدوی
222/083/501
222/083/501
50%
50%
جمع
100%
لازم به تذکر است که کارخانه 000/000/77 وام خواهد گرفت و قرار است ظرف شش ماه آینده سرمایه گذاری مجدد به مبلغ 068/486/88 سنگ قله خریداری شود که کل سرمایه بالغ بر 068/486/770 خواهد بود.
جدول (1-4) پرسنل بعد از تولید تجاری (در ظرفیت مورد انتظار)
ردیف
محل خدمت
تعداد
حقوق و مزایای ماهیانه
حقوق و مزایای ماهیانه کل
حقوق و مزایای 15 ماه
1
2
3
4
کارشناس سنگ
کارگر دستگاه
کارگر بسته بندی
حسابدار نیمه وقت
1
24
2
1
000/165
500/148
000/110
000/33
000/165
000/564/3
000/220
000/33
000/475/2
000/460/53
000/300/3
000/495
جمع
28
500/456
000/982/3
000/730/59
مجوزات قانونی:
برای خرید زمین کارخانه سنگبری از شهرداری ناحیه اجازه اخذ شده و موافقت نامه اصولی به شماره 1098 در تاریخ 8/4/83 به نام کارخانه توسط وزارت صنایع و معدن جهت تولید سنگ گرانیت صادر شده و در تاریخ 31/6/83 تمدید گردید و چند ماه بعد پروانه تاسیس کارخانه صادر شده همچنین از وزارتهایی چون منابع طبیعی و بهداشت موافقت نامه اخذ گردید.
هدف پروژه:
هدف پروژه سنگ گرانیت تولید به میزان تقریبا 20520 مترمربع در سال در دو شیفت کاری 22 ساعته برای مصرف اکثر سازمانها و نهادهای دولتی و همچنین شخصی و قسمت عمده آن را هم صادرات تشکیل می دهد و اندکی هم برای نیاز ساختمانهای شخصی تولید می شود.
نیروی انسانی بخشهای مختلف پروژه:
با در نظر گرفتن ظرفیت مورد انتظار و عملی ماشین آلات و با توجه به موافقت اصولی و امکانات تولید نیروی انسانی کارخانه در مرحله تولید تجاری به شرح زیر پیش بینی می شود. نیروی انسانی بخش تولید 27 نفر و نیروی انسانی بخش غیر تولید و اداری 1 نفر می باشد. همچنین کارگران کارخانه و حتی حسابدار شرکت نه بیمه بوده و نه دارای مزایای حقوقی می باشد. به همین جهت هم شرکت دارای سود بیشتری می باشد و هم قیمت تمام شده شرکت پایین تر می آید.
مواد اولیه و مواد بسته بندی:
مهمترین ورودی واحد سنگ مذکور سنگهای گرانیتی می باشد، سنگ گرانیت به هر نوع سنگ آذین گرانیت اطلاق می شود و همچنین از دیگر مواد اولیه مصرفی مواد مورد نیاز برای بسته بندی می باشد که بنابه سفارش یا صادرات قسمتی از تولیدات سنگ گرانیت کارخانه به بسته بندی نیاز دارد چون کالای تولید شده ممکن است در مسافتهای طولانی حمل شود و امکان آسیب دیدن آن می رود لذا از ورقهای نازک مقوایی در بین سنگها استفاده می شود و سپس این سنگها که به صورت یکی در میان مقوا می شوند درون محکم چوبی قرار داده می شوند.
بخش دوم: بررسی فنی
هزینه های سرمایه گذاری طرح:
کلیه هزینه های سرمایه گذاری ثابت شامل تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز پروژه به شرح زیر برآورد می شود:
زمین:
کل مساحت زمین محل احداث کارخانه بالغ بر 4000مترمربع با طول تقریبا 100مترمربع و عرض40 مترمربع می باشد که این زمین از اداره صنایع و معادن به شماره ثبت 915 در محل کارخانجات سنگبری خریداری شد. که بعد از خرید زمین صنایع و معادن در حدود 99میلیون تومان وام می دهد که 24%سود و کارمزد دارد و هر دو شریک این وام را نصف کرده اند و سود و کارمزد را هر یک خود می پردازند و هر متر زمین در حدود 33000تومان می باشد.
جدول (2-3) مشخصات زمین
ردیف
متراژ مورد نیاز
متراژ خریداری شده
نحوه خرید یا واگذاری
بهای هر متر مربع
بهای کل
سایر هزینه های مربوطه
مبلغ کل پرداخت شده
مبلغ کل باقی مانده
1
000/4
متر مربع
000/4
متر مربع
بصورت نقد
000/33
000/000/132
000/55
000/055/132
–
جدول(2-1) سرمایه گذاری ثابت طرح
ردیف
سرمایه گذاری ثابت
مبلغ
درصد
1
زمین
000/050/120
9/26
2
تسطیح و محوطه سازی
000/280/124
28
3
ساختمانهای تولیدی و اداری
000/600/86
19
4
ماشین آلات و تجهیزات
000/515/38
9
5
تاسیسات
000/515/38
9
6
ابزارآلات و وسایل فنی
000/000/1
2/0
7
وسایل نقلیه
000/200/12
2
8
وسایل اداری و کارگاهی
000/930/3
8/0
9
هزینه های پیش بینی نشده
000/150/20
5
10
هزینه ها قبل از بهره برداری
385/556
1/0
جمع کل
385/796/445
100%
جدول (2-2) سطح و دیوارکشی
شرح عملیات
متراژ مورد نیاز
قیمت هر متر یا مترمربع
قیمت کل
تسطیح وخاک ریزی
3200مترمربع
625تومان
000/200/2
دیوارکشی
000/4
000/33
000/300/13
خیابان کشی
–
–
–
جدول بندی
40
500/16
000/660
فضای سبز و پارکینگ
60
800/8
000/528
روشنایی محوطه
300
400/4
000/220
جمع
000/708/136
مجموع هزینه های دیوار کشی ،تسطیح و محوطه سازی ،جدول بندی ،خیابان کشی و…. مورد نیاز در طرح بالغ به جدول (2-1) می باشد.
ساختمانها:
از آنجا که ماشین آلات تولیدی فاقد آلودگی هوا می باشند و به احاطه حفاظت بیشتر ماشین آلات و به جهت رعایت حال کارکنان همه ماشین آلات را در سالن تولید قرار می دهند . با توجه به نحوه قرار گرفتن ماشین آلات کل مساحت تولید بالغ بر 1000مترمربع می باشد که هزینه مسافت سالن تولید با کل امکانات هر متر 000/88 تومان می باشد.
مساحت انبارها:
الف) مساحت انبار مواد اولیه:
عمده ترین مواد اولیه سنگهای قله می باشند که این سنگ با تریلی به داخل انبارها منتقل می شوند و احتیاج به مصالح و یا هزینه ای برای نگهداری نمی باشند با توجه به میزان سنگ مصرفی واحد مساحت انبارمورد نیاز را بر مبنای نگهداری سه ماه ،مواد اولیه در نظر می گیریم و با توجه به وزن حجمی سنگ که در حدود 300کیلوگرم بر مترمکعب می باشد انبار موردنظر می بایست ظرفیت پذیرش حدود 220 مترمکعب را داشته باشد.
ب) انبار محصول:
همانطوریکه گفته شد محصول بنابر سفارش یا صادرات در قرار می گیرد که هر نوع محصول را در سالن تولید نگهداری می کنند که دو نوع محصول را در سالن تولید نگهداری می کنند و احتیاج به انبار مخصوص ندارد و در این صورت هم هزینه دربر نخواهد داشت و بسته بندی محصول در سالن تولید به انجام می گیرد.
ج) انبار ضایعات محصول:
از سنگ قله تا تولید نهایی مقداری از سنگهای غیر قابل وصول برای استفاده هزینه می شود و می بایست این ضایعات را در جایی نگهداری کنیم و این سنگها را در بیرون از سالن تولید تقریبا کنار انبار محصول اولیه نگهداری می کنند که هرچند وقت یکبار این ضایعات سنگ بوسیله تراکتور به کارخانه هایی همچون موزاییک سازی و یا پودر سنگ فروخته می شود که این انبار هم در حدود 300مترمربع مساحت دارد.
و) انبار برای نگهداری و تصفیه آب:
در کارخانه سنگبری برای اینکه برش به خوبی انجام گیرد احتیاج زیادی به آب دارد که از چاه تامین می شود که برای صرفه جویی در آب وقتی آب از دستگاه بر روی سنگ ریخته می شود آب با گلهای سنگ که بر اثر برش بدست می آید بر روی زمین ریخته می شود سپس پایین هر دستگاه به زمین به صورت شیب دار می باشد و آب و گل را به وسیله این شیبها به حوضچه مخصوص انتقال می یابد تا گل آن ته نشین شود و آب به وسیله پمپهای آب برای استفاده مجدد استفاده می شود و ته نشین آن هم به فروش می رسد و مساحت آن حوضچه در حدود 500 مترمربع می باشد.
ساختمانهای اداری ،رفاهی و سایر…
ساختمانهای اداری:
ساختمانهای اداری به منظور خرید و فروش سنگها و همچنین مکانی برای حسابداری و پذیرایی از مشتریان در نظر گرفته می شود همچنین این ساختمانها کنار خیابان می باشند و تابلوهایی از سنگها برای تبلیغ به دیوار آن نصب شده است. مساحت این ساختمان حدود 40 مترمربع می باشد.
ساختمان اداری بخش نگهبانی و سرایداری:
نگهبانی کارخانه که در حدود 30 مترمربع می باشد و کارگران می توانند شبها را در آنجا سپری کنند.
ساختمان رفاهی و بهداشتی:
ساختمان رفاهی برای صرف نهار و بخشی هم برای نمازخانه و قسمت بهداشتی آن برای استحمام و دستشویی می باشد که مساحتی در حدود 80مترمربع مورد احتیاج می باشد.
سایر مکانها:
که شامل پارکینگ در حدود 20 مترمربع و جدول کشی خیابان در حدود 40 مترمربع می باشد.
جدول (2-4) مشخصات و هزینه های ساختمان
ردیف
نوع ساختمان
تعداد
متراژ
مصالح مورد نیاز
هزینه هر متر مربع
هزینه کل
ملاحظات
1
ساختمان تولیدی
1
000/1
آجر-پنجره-سوله
000/88
000/000/88
2
ساختمان اداری
1
40
آجر-بتون
000/55
000/200/2
3
ساختمان رفاهی
1
80
آجر-بتون
000/55
000/440
4
انبار مواد اولیه و قطعات یدکی
1
20
آجر-بتون
000/33
000/660
در سالن تولید می شود.
5
انبار کالای ساخته شده
6
ساختمان پست برق
–
–
–
–
–
در سالن تولید می شود.
7
ساختمان نگهبانی
–
–
–
–
–
همان ساختمان رفاهی می باشد.
8
ساختمان مسکونی
–
–
–
–
–
9
سایر
–
–
–
–
–
جمع کل
4
1140
–
–
–
تاسیسات و وسایل آن:
برق:
تاسیسات برق:
که زیربنایی ترین تاسیسات جانبی هر واحد تولیدی می باشد که برای استفاده از دستگاههای الکتریکی و روشنایی محوطه استفاده می شود که مصرف هر یک از دستگاهها به شرح زیر می باشد:
نام دستگاه
برق مصرفی(وات)
کیلووات
دستگاه جرثقیل
5/2*1 دستگاه
30
دستگاه قله بر
90*2 دستگاه
180
دستگاه طول بر
10*1 دستگاه
10
دستگاه عرض بر
260*2 دستگاه
120
دستگاه ساپ
110*2 دستگاه
220
ماشین شیارزن
90*1 دستگاه
90
دستگاه تصفیه آب
6*2 دستگاه
12
نوار نقاله
17*5 دستگاه
85
اره برقی
3*1 دستگاه
3
گیوتین
8*1 دستگاه
8
جمع
758
که میزان تولید برای هر واحد 758 کیلو وات می باشد و علاوه بر آن برای روشنایی برای هر مترمربع به ترتیب ساختمان محوطه به 20 و 10 وات برق نیازمندیم که در کل 30 وات برق می باشد و در مجموع می توان گفت برق مصرفی در حدود 785 کیلووات می باشد امتیاز خرید برق برای کارخانه 000/500.5 ریال می باشد و هزینه کابل کشی 600/6 ریال و ترانس هم 000/400/15 ریال می باشد همچنین طبق آمار، ماهی 000/200/2 ریال در این کارخانه برق مصرف می شود.
جدول(2-7) هزینه های برق
ردیف
شرح
مبلغ- ریال
1
حق انشعاب
000/500/5
2
ترانس
000/400/15
3
توسعه شبکه
–
4
هزینه کابل کشی
000/590/7
5
هزینه تابلوها
–
6
خرید و نصب ژنراتور
–
7
هزینه روشنایی
000/990
جمع
–
000/480/29
آب مورد نیاز:
در کارخانه سنگبری آب از چاه تامین می شود که از پمپ یک لوله برای آشامیدن و فضای سبز و دیگری برای مصارف سنگبری استفاده می شود که برای دستگاههای برش و ساپ مورد استفاده قرار می گیرد.
مصارف آب هر یک از ماشین آلات طبق فرم زیر می باشد:
دستگاه لیتر تعداد لیتر در دقیقه
دستگاه قله بر 220 * 2 = 440
دستگاه طولی بر 33 * 1 = 33
دستگاه عرض بر 33 * 2 = 66
دستگاه ساپ و شیارزن 198 * 2 = 396
ماشین شیارزن 132 * 1 = 132
که در مجموع مصرف آب خط تولید بالغ بر………………لیتر در دقیقه می باشد که برابر با 2/58 مترمربع در ساعت می شود.که جهت صرفه جویی در آب از حوضچه هایی جهت تصفیه آب استفاده شده که بعد از ته نشین شدن گل و لای ،آب استفاده شده و دوباره از آن آب استفاده می شود و هزینه های پمپ آب بالغ بر 000/650/1 تومان می باشد که در حدود 40 متر مکعب تلفات آب وجود دارد. هزینه های تصفیه در حدود 000/100/1 تومان می باشد. آب مورد نیاز غیر تولیدی در آب تصفیه کننده فیزیکی چند مرحله ای با سختی گیری استفاده می شود. استفاده آب تصفیه شده در مرحله بعد به این صورت می باشد که در یک مخزن 2 متری مکعبی ذخیره شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
هزینه مصرف یک حلقه چاه 5000متری در حدود 000/600/6 تومان می باشد و هزینه کل آب مجموعا 000/350/9 تومان می باشد.
جدول(2-9) هزینه های آب
ردیف
شرح
مبلغ-ریال
1
2
3
4
5
هزینه انشعاب
هزینه حفر چاه
احداث منبع هوایی
دستگاه تصفیه با هزینه نصب
هزینه الکترو پمپ و لوله کشی
–
000/600/6
–
000/100/1
000/650/1
جمع
000/350/9
سوخت:
تجهیزات سرمایش و گرمایش:
برای تامین گرما از بخاری های صنعتی استفاده می شود که با توجه به ایجاد سالن تولید و اداری و رفاهی تعداد 7 عدد بخاری مورد نیاز خواهد بود که هزینه کل این بخش با احتساب 000/88 تومان برای هر بخاری بالغ بر 000/616 تومان می باشد و برای تامین سرما در تابستان از تعداد 3 کولر گازی در بخش اداری و رفاهی مورد استفاده قرار می گیرد که با احتساب هر کولر 000/165 تومان و بالغ بر 000/330تومان خواهد بود و در تابستان چون فضای کارخانه به صورت سالن است با باز کردن درهای بزرگ و پنجره ها و همچنین آب مصرفی دستگاهها ،آب مصرفی و فضای سبز داخل سالن خنک می شود. و هزینه کل سرما و گرمایش موردنیاز بالغ بر 000/092/1 می باشد.
ردیف
مقدار مصرف روزانه
مقدار مصرف سالیانه
هزینه هر واحد
هزینه کل
1
2
3
بنزین
گازوئیل
گاز
60 لیتر
10 لیتر
یک کپسول
لیتر810/18
لیتر135/3
کپسول313
600/128/1
700/62
750/156
جمع
–
–
–
050/348/1
سایر عوامل تاسیساتی:
خطر ناشی از آتش سوزی مواد اولیه وجود ندارد و احتیاجی برای استفاده از سیستم اطفاء حریق نمی باشد و فقط برای احتیاط 5 عدد کپسول اطفاء حریق در سالن ها و ساختمانهای اداری نصب شده است که هزینه تامین کپسولها 000/10 تومان خواهد بود و همچنین کارخانه سنگبری فاقد هرگونه آلودگی می باشد. ساپ و باقی مانده مواد اولیه سنگ و گل سنگ می باشد که از دستگاه تصفیه آب استفاده شده است. با وجود این در داخل سالن تولید از 25 عدد فن بزرگ جهت تویه هوای داخل سالن استفاده می شود که این تهویه ها 2 کیلووات مصرف دارند و هزینه هر کدام با درنظر گرفتن نصب آن بالغ بر 000/22 تومان خواهد بود که در مجموع 000/330 تومان خواهد بود.
هوای فشرده:
همچنین برای تامین هوای فشرده مورد نیاز دستگاه ساپ و صیقلی نیاز به یک کمپرسور با فشار 000/1 لیتری می باشد که هزینه تامین آن بالغ بر 000/650/1تومان می باشد.
جدول(2-8) تاسیسات موردنیاز طرح(داخلی)
ردیف
شرح تاسیسات
تعداد
مصرف سالیانه
هزینه یک واحد
هزینه کل
هزینه حمل و نصب
جمع کل
1
هزینه احداث چاه آب
1حلقه
364914
000/600/6
0000/600/6
–
000/600/6
2
هزینه تامین وسایل تصفیه پمپ
–
–
000/100/1
000/100/1
–
000/100/1
3
هزینه الکتروپمپ و لوله کشی
–
–
000/595/1
000/595/1
000/55
000/650/1
4
هزینه آب و برق
1
4921950
000/500/5
000/500/5
–
000/500/5
5
هزینه احداث چاه
1
–
000/600/6
000/600/6
–
000/600/6
6
هزینه روشنایی
30
–
700/29
000/891
000/99
000/990
7
ترانس
1
–
000/400/15
000/400/15
–
000/400/15
8
سوخت
لیتر
متفاوت
–
–
–
050/381/1
9
تجهیزات گرمایش
7عدد
–
000/88
000/616
000/44
000/660
10
تجهیزات سرمایش
2عدد
–
000/165
000/330
000/22
000/352
11
تجهیزات اطفاء حریق
5عدد
–
000/22
000/110
–
000/100/1
12
تجهیزات رفع آلودگ
15
عدد
–
000/22
000/330
000/33
000/363
13
هوای فشرده
1عدد
–
000/650/1
000/650/1
000/11
000/661/1
جمع
ماشین آلات و تجهیزات:
مجموع هزینه های خرید و نصب ماشین آلات و تجهیزات بالغ بر 000/847/264 ریال به شرح زیر است:
قیمت ماشین آلات داخلی 000/536/30
هزینه نصب ماشین آلات و تجهیزات 000/576/4
جمع کل هزینه ماشین آلات و تجهیزات تا مرحله راه اندازی 000/112/35
وسیله نقلیه و تجهیزات:
شرکاء کارخانه نیاز به 2 دستگاه اتومبیل سواری خواهند داشت و جهت جابجایی محصول تولید شده به یکی لیفتراک به ظرفیت 2 تن نیاز خواهیم داشت علاوه بر این جهت حمل و نقل وسایل از گاریهای دستی می توان بهره گرفت همچنین جهت انجام امور تدارکاتی یک دستگاه وانت درنظر گرفته شده است.
ابزارآلات و وسایل فنی و آزمایشگاهی:
هزینه خرید ابزار آلات فنی و وسایل تغییرماشین آلات بالغ بر 000/100/1 تومان برآورد قیمت می شود.
وسایل اداری و تجهیزات کارگاهی:
مجموع هزینه های خرید و فروش و نصب وسایل اداری و آشپزخانه بالغ بر 000/323/4تومان برآورد می شود که شامل وسایل و اثاثه اداری ابزارآلات غیر تولیدی و تجهیزات آشپزخانه می باشد که جدول صورت زیر این خریدها و فروشها به صورت زیر می باشد.
ردیف
نام وسیله نقلیه
مشخصات فنی
کشور سازنده
تعداد
قیمت ارز
قیمت هر واحد
قیمت کل
خرید داخل
1
تریلی های حمل
–
–
–
–
2
لودرروبولدزر
–
–
–
–
3
تراکتور
–
–
–
–
4
کامیون
–
–
–
–
5
وانت
1
000/600/6
000/600/6
–
6
سواری
2
000/500/5
000/100/11
–
7
لیفت تراک
1
000/500/5
000/500/5
–
8
گاریهای دستی
10
000/22
000/220
–
جمع
000/320/23
جدول(2-11)مشخصات وسایل اداری و کارگاهی
ردیف
شرح وسایل
تعداد
مشخصات فنی
قیمت یک واحد
قیمت کل
هزینه حمل و نصب
جمع کل
1
اثاثه اداری
–
–
–
000/100/1
000/55
000/155/1
2
اثاثه کارگاهی
–
–
–
000/110
000/11
000/121
3
قفسه بندی های انبار
–
–
–
–
–
–
4
دستگاههای ارتباطی
–
–
–
–
–
–
5
وسایل آشپزخانه و رستوران
–
–
–
–
–
–
6
وسایل رفاهی
–
–
–
000/330
000/11
000/341
7
خط تلفن
–
–
–
000/110
000/22
000/132
8
تلفن همراه
–
–
–
000/210/1
–
000/210/1
9
رایانه و چاپگر
–
–
–
000/770
000/22
000/792
10
وسایل پذیرایی
–
–
–
000/550
000/22
000/572
جمع
–
–
–
000/323/4
هزینه های قبل از بهره برداری و هزینه های تاسیس:
هزینه های قبل از بهره برداری شامل هزینه مطالعات اولیه تهیه طرح و صدور موافقت نامه اصولی و هزینه های مربوط به تسهیلات بانکی و بهره برداری آزمایشی مطابق با لیست زیر برآورد می شود.
هزینه تاسیس 000/165
هزینه سود کارمزد بانکی 000/000/22
جمع 000/165/22
پروژه احتیاجی به کارشناسی و توجیه طرح ندارد چون سنگبری یک طرح شناخته شده است همچنین نیازی به تولید آزمایشی و هزینه های آن هم ندارد.
هزینه های پیش بینی نشده:
به منظور پیش گیری از خطای احتمالی و محاسبات و رعایت اصل احتیاط و همچنین تامین هزینه های لازم برای پوشش افزایش قیمتها به علت تورم و عوامل غیرقابل پیش بینی در طول اجرای طرح معمولا تا درصد هزینه های سرمایه (کل سرمایه گذاری ثابت طرح به استثنای زمین و هزینه های قبل از بهره برداری ) به عنوان هزینه های پیش بینی شده در طرح باید منظور گردد که مبلغ 024/612 می باشد.
سرمایه در گردش مورد نیاز:
با درنظر گرفتن تولیدات کارخانه دوره تولید و عرضه سریع محصولات به بازار و جلوگیری از انباشت مواد اولیه با پیشگیری از کمبود و نقدینگی، پیشبینی سرمایه در گردش ناخالص از مهمترین بخشهای برآورد هزینه های طرح به حساب می آید مخصوصا برای سال اول بهره برداری که بسیار مهم است.
اقلام تشکیل دهنده سرمایه در گردش ناخالص عبارتند از (در ظرفیت مورد انتظار):
مواد اولیه داخلی مورد انتظار (2ماه) 123/677/4
مواد کمکی بسته بندی مورد انتظار(2ماه) 000/484
قطعات یدکی و لوازم مصرفی مورد انتظار(2ماه) 000/956/20
کالای ساخته شده(یک ماه) 500/936/40
مطالبات تجاری(15 روز فروش سالیانه) 400/103/11
هزینه تولیدی عملیاتی و غیرعملیاتی(1ماه) 000/016/38
جمع کل سرمایه در گردش ناخالص مورد نیاز 023/173/117
کل سرمایه گذاری پروژه:
الف)سرمایه گذاری ثابت 068/846/767
ب)سرمایه در گردش ناخالص 023/173/117
جمع کل سرمایه گذاری مورد نیاز پروژه 091/019/885
برنامه اجرای طرح:
قبل از اجرای طرح برای آنکه مراحل اجرای پروژه به طور هماهنگ و منظم بودن انجام شود می بایست درمورد هر یک از عملیات اجرایی مانند خرید زمین، انجام عملیات ساختمانی، انتخاب و سفارش ماشین آلات و مراحل آن تا نصب در کارخانه و غیره، برنامه زمانبندی خاص از زمان شروع و خاتمه وجود داشته باشد.
که با خرید زمین کارخانه شروع به خاکبرداری و تسطیع و بالاخره ساخت کارخانه نمودیم که مسئولین کارخانه با گرفتن مقداری از تهسیلات بانکی تصمیم به خرید ماشین آلات از داخل کشور و ساخت آنها را نمودند.
جهت تکمیل و اجرای پروژه طبق جدول زمانبندی طرح اقدامات زیر صورت می گیرد:
1) درنظر گرفتن کلیه عملیات اجرایی در مدت زمان تعیین شده در جدول.
2) رعایت مراحل تقدم و تاخر عملیات نسبت به یکدیگر.
3) انعقاد قراردادهای لازم با پیمانکاران متعهد و متعدد در ساخت ساختمانها و تاسیسات.
اقدامات تدارکاتی لازم برای تامین مواد اولیه:
در جهت اجرای برنامه زمانبندی طرح لازم است کلیه هزینه های سرمایه ای و سرمایه در گردش ناخالص متناسب با برنامه هزینه گردد.
برنامه های تولید و برآورد هزینه های تولید:
مواد اولیه اصلی و بسته بندی:
با توجه به بررسی های انجام شده درمورد مواد اولیه هزینه های تامین مواد اولیه مورد نیاز در حدود 760/806/2 تومان برآورد گردیده است.
حقوق و دستمزد مستقیم و غیرمستقیم:
با توجه به جدول قبل که در صفحات قبل آمده است (حقوق و دستمزد) به تعداد 28کارگر نیازمندیم که جمع حقوق و دستمزد و مزایای 15 ماهه آنها بالغ بر 000/155/67 تومان می باشد.
هزینه های تامین انرژی و سوخت مورد نیاز:
جدول (2-16)محاسبه هزینه انواع انرژی سالانه
ردیف
شرح
واحد
ظرفیت مورد انتظار
مصرف سالانه
هزینه هر واحد
هزینه کل
ملاحظات
1
برق
–
–
160/836/3 کیلو وات
000/200/2 هزار
000/400/26
2
آب
–
–
914/364 متر مکعب
–
–
3
گاز
–
–
یک کپسول
313کپسول
750/156
4
گازوئیل
–
–
10 لیتر
3135 لیتر
700/62
5
بنزین
–
–
60 لیتر
18810 لیتر
600/128/1
6
نفت
–
–
–
–
–
جمع کل
050/748/27
هزینه تعمیرات و نگهداری:
هزینه مربوط به تعمیرات و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات خط تولید و تاسیسات و هزینه تامین قطعات یدکی در جدول صفحه بعد آمده است.
جدول اجرای زمان بندی اجرای طرح
سال اول اجرا سال دوم اجرا
شرح-زمانبندی
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تهیه مقدمات کار و اخذ موافقت اصولی
تشکیل شرکت
تامین منابع مالی و خرید زمین
اخذ استعلامهای لازم
تسطیع و محوطه سازی
اقدام به ساخت کارخانه
اقدام جهت اخذ وام از بانک
سفارشات ماشین آلات
تاسیسات و نصب آنها
نصب ماشین آلات
تهیه مواد اولیه و سفارشات
بهره برداری آزمایشی
اخذ پروانه و مجوزات لازم
بهره برداری و تولیدات لازم
جدول(2-17)هزینه تعمیرات و نگهداری
ردیف
شرح
درصد
مبلغ کل هزینه
1
ساختمانهای محوطه سازی
21
360/639/4
2
ماشین آلات و تجهیزات تولیدی
42
080/298/9
3
تاسیسات عمومی و تجهیزات
7
082/655/1
4
وسایل نقلیه
11
000/332/2
5
وسایل فنی و آزمایشگاهی
–
–
6
وسایل اداری و کارگاهی
19
000/323/4
جمع
100%
22247522
هزینه استهلاک:
هزینه استهلاک برای اقلام و دارایی های ثابت بسته به نوع دارایی و درصد استهلاک سالیانه در جدول زیر آورده شده است.
جدول (2-18) هزینه استهلاک
ردیف
شرح
روش استهلاک
درصد
مبلغ کل
1
ساختمان و محوطه سازی
مستقیم
31
440/557/18
2
ماشین آلات و تجهیزات
=
51
600/993/30
3
تاسیسات عمومی و تجهیزات
=
5
186/310/3
4
وسایل نقلیه
=
4
000/332/2
5
وسایل اداری و کارگاهی
=
1
500/863
6
هزینه های پیش بینی شده
=
1
795/91
7
هزینه های قبل از بهره برداری
=
7
000/433/4
8
وسایل فنی و آزمایشگاهی
–
–
–
جمع
100%
521/581/60
جدول (2-12) برنامه زمانبندی طرح
ردیف
شرح
مهرماه اول
سه ماهه دوم
سوم
چهارم
پنجم
ششم
هفتم
هشتم
1
مطالعات و بررسی طرح
2
خرید زمین
000/055/132
3
تسطیح و محوطه سازی
000/000/55
000/708/71
4
ساختمانهای تولیدی
000/000/55
000/000/33
5
ساختمانهای اداری و رفاهی
000/400/4
000/860/2
6
تاسیسات
000/000/33
500/366/9
7
ماشین آلات
000/000/220
000/000/55
000/936/34
8
وسایل اداری و رفاهی
000/323/4
9
وسایط نقلیه
000/320/23
10
ابزار آلات و وسایل
000/100/1
11
فنی و آزمایشگاهی
–
–
–
–
–
–
–
–
12
تولید آزمایشی
–
–
–
–
–
–
–
–
13
تولید تجاری
–
–
–
–
–
–
–
–
14
هزینه کل قبل از بهره برداری
000/44
000/220
000/33
000/200/2
000/000/11
000/100/1
000/168/3
000/550
15
هزینه های پیش بینی نشده
–
000/110
000/55
000/132
000/88
033/227
–
–
جمع کل
بازار سنگ:
180% این نوع سنگها در نمای برجها و ساختمانها و شهرسازی بکار می رود و بقیه آن نیز به عنوان سنگ مزار نمای یادبود خرید و فروش می شود. در کاربردهای فوق سنگهای تزئینی از نوع تراورتن ،مرمریت و گرانیت مقامی حساس به خود اختصاص داده اند. هنگام تقسیم محصولات سنگ به عنوان مختلف باید توجه کرد که در حال حاضر 000/000/16 تن از 000/000/35 تن سنگ یا حدود 45%تولید متعلق به سنگ گرانیت است این مطلب نشان می دهد که گرایش شدید به سنگهای گرانیتی است و علت این امر ممکن است بخاطر وفور منابع،سهولت در دسترس،استحکام ذاتی سنگ و ضایعات کم است. نتیجه اینکه در میان سنگهای تزئینی ،برنامه ریزی برای تولید سنگ گرانیت به صورت بلوک و تبدیل آن به ابعاد مناسب و دلخواه و ساپ و سیقل آن از بهترین کارها در این زمینه است. چنانچه گفته شده تنوع در رنگ وجود وسیع از یک رنگ خاص توانایی ارضای سلیقه های گوناگون از نقطه نظر هنری و قابلیت تطبیق با مدلهای جدید سنگ گرانیت را به صورت یک کالای مطلوب درآورده است.
بازار مصرف کننده:
با مطالعه بازار جهانی روشن شد که بازار سنگ بازار پر رونقی است و در صورت قابل قبول بودن پلاک تولیدی محدودیتی وجود ندارد.
بازار خرید واسطه:
مهمترین عامل برای واسطه میزان سود دهی سنگ گرانیت است. همچنین سرعت زیاد در فروش سنگ عوامل مهم است در این بازار واسطه های زیادی وجود دارد که آنها سنگها را از کاخانه های شهرها می خرند و به مصرف کنندگان و یا مغازه ها می فروشند یا واسطه های تجاری آنها را به خارج از کشور با قیمت بسیار زیاد می فروشند و سود زیادی در واسطه گری این نوع سنگ می باشد.
.
بازار بین الملل:
معاملات جهانی سنگ در حدود 000/000/000/25لیره است که شامل هزینه حمل و نقل نیز می شود البته در کشورهایی که مصارف توام با استاندارهای رفاهی به همراه عنصر زیبایی مطرح می باشد این رشد بیشتر از سایر کشورهاست که در آن هنوز محدود است. نصف تولید جهانی در اختیار پنج کشور عمده است.
ایتالیا مهمترین و تعیین کننده ترین کشور در تولید سنگ می باشد و در حدود 70 سال است که تولید جهان را در دست دارد. از لحاظ تجارت بین الملل کشورها به سه دسته تقسیم می شوند:
الف)کشورهایی که تمام تولیدات سنگ را در داخل برآورد می کنند و از خارج نیز واردات دارند.
ب)کشورهایی که مازاد بر مصرف خود، بیشتر تولیدات خود و گاه تمام آن را صادر می کنند.
ج)کشورهایی که تولید آنها مصرف نیاز داخل می شود و بخش دیگر را نیز وارد می کنند.
در واقع می توان گفت سنگ گرانیت یک محصول شناخته شده برای همگان و احتیاج برای بازاریاب نیست ولی عمده زیادی به عنوان واسطه در این بازار فعالیت می کنند و سود زیادی هم دارد.
بازار خرید دولت:
دولت به مقدار زیادی سنگ را برای مصرف شرکتها و سازمانهای دولتی و هر مکان دولتی استفاده می کند که امروزه دولت به سمت سنگ گرانیت برای این موارد روی آورده است. و می توان گفت که حدود 30%سنگ گرانیت در سازمانهای دولتی مورد استفاده قرار می گیرد.
رقابت در بازار:
محصول مورد نظر از نوع کالای مصرفی می باشد که بسته به نوع مصرف دارای کاربردهای متنوع می باشد. غالبا به عنوان یک ماده اولیه جهت تزیین و زیباسازی نماها و یا به عنوان یک کالای لوکس و بادوام و یا در کارهای بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تغییرات فرهنگ زندگی مردم و نوع نیازها و گرایش ها به سبکهای نوین معماری و شهرسازی این محصول جزء یکی از موارد مورد استفاده رایج درآمد و مصرف بالایی را چه در خارج از کشور و چه در داخل کشور به اختصاص داده می شود و از آنجا که محصول موردنظر عمدتا در کف سالنها و ساختمانها قرار می گیرد کالاهای متنوعی مانند کفپوش ،کاشی ،موزائیک و سرامیک و همچنین سنگهای دیگر چون مرمریت می توان به عنوان کالای رقیب مورد بررسی قرار بگیرد.
اما از آنجا که محصولات مورد بحث جزء آلات وسایل تزئینی می باشد لذا نمی توان مفهوم واقعی کالا جانشین برای آن مدنظر گرفت چراکه مصرف هر یک از موارد فوق بسته به روحیات و ذوق و فرهنگ مصرف افراد جامعه داشته و ممکن است هر کدام از موارد فوق مورد انتخاب واقع شوند ولی درمورد رقابت با سنگبری های سنگ گرانیتی در بازار سنگ کشوری موفق تر است که بتوان سنگ را با قیمت ارزانتری به دست مصرف کننده رساند.
کشورهای پیشرفته صنعتی در دسته اول قرار دارند و بیشتر واردات دارند دسته دوم کشورهایی همچون کشورهای تولیدکننده این نوع سنگ در جهان سوم میباشند. که به علت مشکلات اقتصادی داخلی تمام تولیدات خود را صادر می کند و دسته سوم بیشتر کشورهایی اروپایی قرار می گیرتد که صادرات زیادی دارند ولی مصرف داخلی آنها رقم بیشتری را نشان می دهد. ایتالیا در گروه سوم قرار دارد.
ایتالیا علاوه بر اینکه مهمترین صادرکننده است بزرگترین واردکننده نیز می باشد. یعنی سنگ را به صورت قله که قیمت پایین دارد را خریداری می کند و سپس بر روی آنها کار می کند.سابقا سنگ به شکل خام صادر می شد ولی امروزه به خاطر ارزش افزون محصولات نهایی بیشتر به صادرات محصولات نهایی می پردازند. اسپانیا و ژاپن از جمله این کشورها هستند که ژاپن سنگ را به صورت خام از ایران می خرد و بر روی کشتی که مجهز به دستگاههای سنگبری پیشرفته می باشد در داخل دریا سنگ خام را به سنگ نمایی تبدیل می کند که منافع زیادی برای آنها دارد که عبارتند از:
حمل با کشتی برای آنها بسیار ارزان تمام می شود.
آب مورد نیاز را از دریا تامین می کنند.
ضایعات سنگ و گل سنگ را در داخل آب دریا می ریزند که تا وقتی کشتی به مقصد می رسد سنگ نهایی آماده می شود و آن را در بنادر پیاده و دوباره برمی گیرد.
پس از ایتالیا اسپانیا کشور یونان در مقام سوم قرار دارد.
با توجه به اینکه مصرف این گونه سنگها به تازگی رشد قابل توجهی داشته است می توان ایران را در تغییر از گروه 2 به گروه 3 قرار داد. در بعد واردات نقش عمده ای بر عهده کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس می باشد که اکثر در دسترسی فروشنده های ایرانی می باشد. علاوه بر این بعضی از کشورهای فوق مانند امارات نقش واسطه را بر عهده دارد. قیمت فروش سنگ گرانیت در بازارهای جهانی بسته به نوع و کیفیت خود سنگ و نحوه پرداخت آن رقمی بین 50 تا 90 دلار به ازای هر متر می باشد.
روشهای توزیع کالا و مراحل آن:
درمورد روشهای توزیع سنگ می توان گفت واسطه های زیادی وجود دارند که واسطه ها بیشتر در صادرات سنگ می باشند ولی چون نوع یا چند مکان یا واسطه در توزیع سنگ وجود دارد که به روش زیر عمل می کنیم.
در داخل سنگبری ها مکانهای انبار سنگ وجود دارد که مصرف کنندگان آن را مستقیما برای مصرف خریداری می کنند.
واسطه های سنگ را از سنگبری ها به قیمت ارزانتری می خرند و آن را در بنگاه سنگ نگهداری و به مصرف کنندگان می فروشند.
واسطه هایی سنگ را از کارخانه می خرند و به وسیله کامیون آن را به تهران می فرستند و به وسیله بنگاه سنگ در تهران به فروش می رسانند.
در تهران و یرو دارد که سنگها را از سنگبری ها می خرند مخصوصا سنگهای بسته بندی شده و یا سفارش می دهند و آن را به خارج از کشور صادر می کنند.
تبلیغات:
درمورد محصول کارخانه نمی توان تبلیغات انجام داد زیرا سنگ گرانیت محصولی است که برای همه شناخته ولی برای جذب مشتری و مصرف کننده به سمت محل تولید کالایی نهایی روشهایی وجود دارد.
1- در نقاط مورد نظر کارتهای معتبری پخش کنیم که در آن کارت نام سنگبری ،محل کارخانه ،شماره تلفن کارخانه و همچنین مدیریت آن را بنویسیم.
2- نمی توان با چاپ سالنامه و یا تقویم و نوشتن نشانی کارخانه و چاپ انواع سنگ گرانیت بر روی آنها جذب مشتری کرد.
3- تبلیغ در تلوزیون یکی از بهترین راههای جذب مشتری است.
4- تبلیغات برروی دیوار و یا چسباندن آگهی بر روی تابلوهای نصب آگهی در سطح شهر.
6- می توان در مواقع خاص با پایین آوردن قیمت تمام شده و ارائه کالا به قیمت کمتری جلب مشتری نمود.
لازم به تذکر است که در این کارخانه حدودا 000/660 تومان برای تبلیغات درنظر گرفته شده است.
بررسی اقتصادی طرح:
1- شناخت محصول تولیدی و بررسی موارد استفاده آن:
فرآورده های تولیدی موردنظر که قابل حصول از سنگهای مخصوص قله می باشند عبارتند از: سنگ گرانیت :
این محصول که از انواع سنگهای گرانیت بدست می آید دارای وزن مخصوص ظاهری بالای 7/2 بوده و از لحاظ مقاومت فشاری و استحکام مکانیکی مقابل ضربه و نیروهای وارده می بایست در حد قابل قبولی باشند همچنین دارای منحنی سختی کافی و جذب حداقل و هدایت حرارتی بوده و دارای سطحی براق و شفاف و صاف می باشد.
مشخصات سنگ گرانیت:
مقاومت: 1690
مقاومت سایشی بر اثر اصطکاک: cm76/0
مقاومت کششی: 115
وزن حجمی: 678/2
ابعاد محصول تولیدی موردنظر که قطعات سنگ گرانیت با ضخامت 1 سانتیمتر می باشد بسته به سفارش و کاربرد محصول ،در انواع اندازه ها باشد. این محصولات که بیشتر می توانند جنبه صادراتی داشته باشند غالبا در اندازه های 60* 60 سانتیمتر برش داده می شوند و سپس برای بسته بندی در جعبه های محکمی قرار داده می شوند و آماده فروش می گردد.
این نوع سنگ به علت اینکه دارای مقدار زیادی سنگ آهن می باشد و از استحکام و مقاومت زیادی برخوردار می شود و این محصول به صورت سنگ قله وارد کارخانه می شود و به سنگ گرانیت به صورت مصرفی تبدیل می گردد.
این نوع سنگ در تمامی ساختمانها به کار می رود و دلیل آن جهت تزئینی بوده و زیباسازی ساختمان می باشد.
2- مشخصات اقتصادی محل اجرای طرح:
این کارخانه در جاده بوشهر – برازجان و شهرک صنعتی 1 بوشهر واقع است به کلیه امکانات آب ،برق ،تلفن قابل دسترسی می باشد. مواد اولیه که همان سنگ قله می باشد توسط کامیونها از معادن نزدیک ،به کارخانه آورده می شوند و چون به شهر نزدیک می باشد ازنظر نیروی انسانی ،بازار مصرف با مشکلی مواجه نمی باشد.
3- وضع بازار محصول در سالهای گذشته:
چون سنگ گرانیت تقریبا در سالهای گذشته شناخته شده نبود مخصوصا مصارف داخلی بازار خوبی در داخل کشور نداشت همچنین قبلا سنگ گرانیت به صورت قله به کشورهایی چون اسپانیا صادر می شد ازنظر صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس هم صادرات بسیار محدود بود.
4- پیش بینی بازار محصول برای دوره مورد بررسی:
الف) پیش بینی تقاضا:
درحال حاضر می توان گفت تمام افراد به سنگ گرانیت روی آورده اند و سنگ گرانیت تنها سنگی می باشد که مصرف کنندگان برای تزئینات از آن استفاده می کنند. اکثر استفاده کنندگان این محصول سازمانهای دولتی می باشند و به دلیل ظاهر زیبای آن مصرف آن در داخل کشور روزبه روز بیشتر می شود مسلما صادرات آن هم نیز سیر صعودی دارد و علت استفاده زیاد از آن نیز تغییر سلیقه و روی آوردن به سنگ گرانیت می باشد.
ب) پیش بینی عرضه:
با وجود افزایش تقاضا برای سنگ گرانیت ،عرضه آن نیز رو به افزایش است. در اکثر استانهایی که نزدیک به معدن این نوع سنگها می باشند مانند استانهای کردستان ، اصفهان ،زنجان ،زاهدان ،بوشهر ،همدان ، یزد و ایلام حتما در آن مکانها نیز سنگبری گرانیت وجود دارد.
ج) پیش بینی نیازها:
با توجه با اطلاعات داده شده می توان گفت که تا هر زمانی که سلیقه مردم عوض نشده است و یک نوع سنگ جدید با زیبایی بهتر پیدا نشود عرضه این سنگ رو به افزایش است و اگر به علتی تقاضای آن در کشور کم شود آن را صادر می کنند.
5- بررسی وضعیت بازار محلی:
الف) وضعیت تقاضای محصولات تولیدی در بازار منطقه (شهرستان و استان):
در استان و شهرستان بوشهر اکثرا در ساختمانهای نوساز این نوع سنگ برای نما ساختمان استفاده کرده اند.
ب) بررسی وضعیت عرضه محصول باتوجه به تعداد کارگاهای موجود در منطقه:
درمورد عرضه سنگ گرانیت می توان گفت باوجود تقاضای زیاد سنگ گرانیت عرضه آن هم زیاد می باشد.
6- مواد اولیه و چگونگی تامین آن:
مواد اولیه سنگبری سنگ قله که از معادن شهرستان اطاف آن به وسیله کامیون های مخصوص به سنگبری آورده می شود و معادن این نوع سنگ در شهرستان تنگستان (اهرم) می باشد که با کامیون به کارخانه سنگبری حمل می شود.
7- بررسی قیمتها و چگونگی توزیع محصول تولیدی در بازار:
روش توزیع سنگ گرانیت به این صورت است که مصرف کنندگان آنها را در انبار کارخانه می بینند و هر نوع و هر اندازه که مایل باشند سفارش می دهند و اگر آماده داشتند خریداری می کنند و یا به مغازه های سنگ فروشی مراجعه می کنند.
8- سایر ابعاد اقتصادی طرح:
مواد اولیه مصرفی 760/062/28
اضافه می شود:
هزینه دستمزد مستقیم 000/724/53
هزینه استهلاک 521/581/60
سایر هزینه های سربار 672/658/250
هزینه های عملیاتی 400/821/4
هزینه سود کارمزد بانک 000/000/22
هزینه های تبدیل (مستقیم و غیرمستقیم) 592/775/391
قیمت تمام شده محصولات 353/838/419
سود خالص 647/476/38
ارزش فروش 000/315/458
مواد اولیه مصرفی 760/062/28
ارزش افزوده (ارزش فروش منهای مواد اولیه مصرفی) 240/252/430
از نظر تولید و فروش:
089/0= ( = نسبت سود خالص به ارزش افزوده
فروش000/260/491 93/0= ( = ارزش افزوده به فروش
کسر می شود: مواد اولیه 760/966/30 9= ( = ارزش افزوده به نیروی کار
هزینه های عملیاتی 000/080/36
جمع کسورات 760/046/67
ارزش افزوده ناویژه 240/213/424
1/7= ( = ارزش افزوده به هزینه سرمایه گذاری ثابت صرف شده
برآورد کل سرمایه گذاری:
برآورد هزینه های ثابت طرح از قبیل خرید زمین و عملیات ساختمانی و خرید و مخارج نصب ماشین آلات و سایر هزینه های سرمایه با استفاده از منطقه ها و پیشنهادها و قیمت بازار داخلی تعیین و محاسبه شده است و هزینه های پیش بینی شده هم از جمله هزینه های احتمالی طرح به شمار می آید که معمولا برابر افزایش قیمتها هزینه های حمل و نقل تعیین می شود که حدود 8%نسبت به کل هزینه های ثابت طرح برآورد و محاسبه می شود.
جدول(5-1) برآورد کل سرمایه گذاری طرح
ردیف
شرح
مبلغ
درصد
1
خرید زمین و هزینه مربوطه
000/055/132
1/13
2
تسطیح و محوطه سازی
000/708/136
14
3
ساختمانهای تولیدی،اداری،رفاهی
000/260/95
10
4
تاسیسات و نصب آنها
500/366/42
22/4
5
ماشین آلات و تجهیزات و نصب آنها
000/936/309
02/31
6
وسایل نقلیه
000/320/23
2
7
وسایل فنی و آزمایشگاهی
8
ابزارآلات
000/100/1
1/0
9
وسایل اداری و کارگاهی
000/323/4
4/0
10
هزینه های قبل از بهره برداری
000/265/23
2
11
هزینه های پیش بینی نشده
023/612
6/0
جمع هزینه های ثابت
321/957/130
13
سرمایه در گردش مورد نیاز
600/263/102
1/10
جمع کل سرمایه گذاری طرح
444/166/002/1
100%
سرمایه در گردش ناخالص هم نیز یکی دیگر از اقلام مهم هزینه های طرح می باشد. که با درنظر گرفتن ظرفیت مورد انتظار تولید در سال اول بهره برداری تجاری به طور دقیق با همکاری کارشناسان فنی میزان آن بصورت زیر برآوردی و تعیین شده است.
جدول(5-2)پیش بینی سرمایه در گردش ناخالص براساس ظرفیت مورد انتظار
ردیف
شرح
ظرفیت مورد انتظار
هزینه سالانه
سرمایه در گردش ناخالص
1
مواد اصلی داخلی
2ماه
760/062/28
123/677/4
2
مطالبات تجاری
15روز فروش سالانه
000/497/266
400/103/11
3
قطعات یدکی و مواد کمکی
2ماه
000/780/131
000/956/21
4
مواد بسته بندی
1ماه
000/904/2
000/484
5
کالای ساخته شده
1ماه
000/260/491
40936500
6
دستمزد مستقیم
1ماه
000/724/53
000/477/4
7
دستمزد غیرمستقیم
1ماه
000/550
760/45
8
تغییرات و نگهداری
1ماه
000/348/29
000/529/1
9
سایر هزینه های سربار
1ماه
000/650/342
400/549/28
10
هزینه های اداری
1ماه
400/711/3
100/309
11
هزینه های توزیع و فروش
1ماه
000/100/1
91300
12
هزینه های غیرعملیاتی
1ماه
000/080/36
500/008/3
جمع سرمایه در گردش مورد نیاز
83/167/117
نحوه تامین مال:
تامین مال سرمایه گذار ثابت:
سرمایه اولیه
افزایش سرمایه تعهد شده
تسهیلات بلند مدت بانکی
جمع کل ساختار های سرمایه گذاری ثابت
تامین مال سرمایه در گردش ناخالص مورد نیاز:
جاری صاحبان سهام 023/173/7
اعتبار فروشندگان 000/000/22
تامین مال خودکار 000/000/33
فیش دریافت فروش 000/000/55
جمع کل ساختار مالی سرمایه گذاری گردش ناخالص 023/173/117
جدول(5-13) محاسبه هزینه انواع انرژی مصرفی سالیانه
ردیف
شرح
واحد
مصرف سالانه
هزینه هر واحد
هزینه کل
1
بنزین
لیتر
18810
60
600/128/1
2
گازوئیل
لیتر
3135
20
700/62
3
گاز
کپسول
3135
500
750/156
جمع
050/348/1
جدول(5-15)هزینه استهلاک
ردیف
شرح
نرخ
درصد
مبلغ
1
ساختمانها
800/196/23
8
744/855/1
2
ماشین آلات و تجهیزات
000/936/309
10
600/993/30
3
تاسیسات و وسایل تاسیساتی
500/366/42
8
3310186
4
وسایل نقلیه
000/320/23
10
000/332/3
5
ابزارآلات و وسایل کارگاهی
000/323/4
20
500/863
6
هزینه قبل از بهره برداری
000/165/22
15
000/403/4
7
هزینه های پیش بینی نشده
023/612
20
795/91
جمع
–
100%
60581521
سایر هزینه های تولید:
هزینه های عملیاتی:
حقوق و مزایای پرسنلی 000/396
برق و روشنایی 000/66
سوخت و انرژی 000/220
تلفن و موبایل 000/716/1
ملزومات مصرفی 000/55
پذیرایی 000/220
تعمیرات و وسایل اداری 000/330
استهلاک و وسایل اداری 000/110
سایر هزینه های اداری(10 درصد نسبت به کل) 400/411
جمع کل هزینه های اداری 400/711/3
هزینه های متغییر:
مواد مستقیم 760/062/28
دستمزد مستقیم 000/328/53
سربار ساخت(شامل مواد بسته بندی و قطعات یدکی) 472/317/945
هزینه های عملیاتی(اداری و توزیع و فروش) 400/811/4
جمع کل هزینه متغیر 261519632
بهای تمام شده کالا:
فروش خالص 000/260/491
هزینه های ثابت 321/957/130
هزینه های متغییر 632/519/261
هزینه های عملیاتی:
اداری 400/711/3
توزیع فروش 000/100/1
هزینه های غیرعملیاتی 000/080/36
هزینه های پیش بینی شده 000/600/28
جمع هزینه ها 353/968/461
سود خالص عملیاتی 647/291/29
سود حاصل از دستگاه شیارزن 000/750/2
درآمد حاصل از کرایه لیفتراک و وانت 000/660
سود خالص 12 ماه 32701647
هزینه های ثابت:
سربار ثابت 580/092/7
هزینه استهلاک 60581521
جمع کل هزینه های ثابت 321/957/130
توضیح:
سود حاصل از دستگاه ماشین شیارزن سالی 000/750/2 تومان است و اجاره حاصل از کرایه لیفتراک و وانت 000/660 تومان است.
هزینه های غیرقابل عملیاتی:
هزینه سود تضمین شده کارمزد بانکی: 000/000/22
مطالبات سوخت شده 000/000/11
سایر هزینه های غیر عملیاتی 000/080/3
جمع کل هزینه های غیر عملیاتی 000/080/36
جدول(5-8)هزینه های سربار کارخانه
ردیف
شرح
هزینه در ظرفیت
هزینه در ظرفیت عادی
هزینه در ظرفیت مورد انتظار
1
دستمزد غیر مستقیم
–
–
000/550
2
مواد بسته بندی
–
–
000/604/2
3
تعمیرات و نگهداری ماشین آلات
–
–
200/297/9
4
تعمیرات و نگهداری ساختمان
–
–
360/639/4
5
تعمیرات و نگهداری تاسیسات
–
–
082/655/1
6
تعمیرات و نگهداری وسایل فنی
–
–
–
7
تعمیرات وسایل نقلیه
–
–
000/332/2
8
تعمیرات وسایل اداری و کارگاهی
–
–
000/300/39
9
استهلاک ماشین آلات
–
–
–
10
استهلاک تاسیسات
–
–
186/310/3
11
استهلاک وسایل اداری و کارگاهی
–
–
500/863
12
هزینه برق و نیرو
–
–
000/400/26
13
سوخت و روشنایی
–
–
050/369/1
14
تلفن و موبایل
–
–
000/716/1
15
هزینه حمل ضایعات عادی
–
–
000/100/1
16
استهلاک ماشین آلات
–
–
600/993/30
17
استهلاک وسایل نقلیه
–
–
000/120/2
18
استهلاک ساختمان
–
–
440/557/18
19
بیمه
–
–
000/300/3
20
عوارض شهرداری
–
–
800/737/14
21
مالیات کاخانه
–
–
000/060/49
22
هزینه لوازم کارکنان
–
–
000/112/2
جمع کل هزینه های سربار کارخانه
–
–
جدول(5-17)پیش بینی حساب تولید عملکرد
شرح
سال اول
سال دوم
سال سوم
سال چهارم
سال پنجم
ظرفیت مورد انتظار تولید
60%
64%
69%
70%
72%
تولید سالانه (مترمکعب)
22575
23100
23540
24200
24420
هزینه های تولید:
000/260/491
000/484/495
000/004/499
044/506
000/134/508
الف)هزینه های متغییر
مواد مستقیم و غیر مستقیم
760/966/30
760/846/31
091/580/32
091/680/33
091/043/34
دستمزد مستقیم و غیر مستقیم
000/274/54
000/100/56
000/090/57
000/300/58
000/500/60
قطعات یدکی و ملزومات مصرفی
000/780/131
000/080/135
000/650/133
000/640/134
000/300/135
سایر هزینه های سربار
872/498/44
000/200/46
000/400/48
000/800/52
000/100/56
جمع هزینه های متغییر تولید
632/519/261
760/366/366
086/620/270
086/420/279
086/943/285
ب)هزینه های ثابت
استهلاک
521/581/60
000/600/61
000/370/62
000/580/63
000/240/64
سربار کارخانه
800/925/70
000/700/73
000/900/759
000/300/80
000/500/82
جمع هزینه های ثابت تولید
321/507/131
000/300/135
000/270/138
000/880/143
000/740/146
کل هزینه های تولیدی
953/026/393
760/666/501
086/890/408
086/300/423
086/683/432
اضافه می شود: موجودی ابتدای دوره
–
000/000/11
000/200/13
000/300/114
000/850/14
کم می شود: موجودی پایان دوره
000/000/11
000/200/13
000/300/14
000/850/14
000/500/16
بهای تمام
شده کالا و فروش رفته
953/026/382
760/466/499
086/790/407
086/750/422
086/033/431
سود ناویژه
000/700/29
000/500/324
000/200/352
000/600/39
000/100/41
صورتحساب سود و زیان
فروش خالص 000/260/491
اضافه می شود: بهای تمام شده کالای فروش رفته
موجودی کالای اول دوره 0
خرید خالص 39812828
آماده برای فروش 39812828
کسر می شود: موجودی کالای پایان دوره 086/146/8
بهای تمام شده کالای فروش رفته 30966760
سود ناویژه 760/426/522
کسر می شود:
هزینه تولیدی 193/510/361
هزینه عملیاتی 400/811/4
هزینه غیرعملیاتی 000/080/36
هزینه پیش بینی نشده 000/600/28
جمع هزینه های دوره 593/001/431
سود خالص عملیاتی 167/225/91
اضافه می شود: درآمدهای متفرقه:
سود حاصل از دستگاه شیارزن 000/750/2
درآمد حاصل از کرایه لیفتراک و وانت 000/66
سود خالص دوره 167/041/94
صورتحساب سرمایه
سرمایه اول دوره 444/166/002/1
سرمایه گذاری حاصل از تسهیلات بانکی 000/000/77
سرمایه گذاری در خرید مواد 068/846/8
جمع سرمایه 512/012/088/1
اضافه می شود:
سود ویژه 647/701/32
کسر می شود:
برداشت (- )
مبلغ افزایش یافته به سرمایه 647/701/32
دارایی های جاری:
نقد و بانک000/500/16
حساب و اسناد دریافتنی 444/966/328
کالای ساخته شده موجوی در جریان ساخت472/178/10
مواد اولیه 068/846/8
لوازم یدکی 000/300/14
دارایی های ثابت 068/846/767
ذخیره استهلاک(60581521 )
خالص دارایی های ثابت 547/264/707
دارایی های نامشهود ——
امتیاز خرید برق 000/550
امتیاز خرید تلفن 000/430/1
جمع دارایی ها 535/185/205/1
بدهی های حقوق صاحبان سهام
بدهی های جاری
اسناد و حساب پرداختنی 000/000/22
مطالبات مشکوک الوصول 000/000/11
پیش دریافتها 000/200/13
سایر بدهی ها:
بدهی های بلند مدت 376/391/15
تسهیلات بلند مدت 000/600/17
حقوق شرکاء 000/280/5
سرمایه 159/714/120/1
جمع بدهی و سرمایه 535/185/205/1
سرمایه پایان دوره
159/714/120/1
ترازنامه
نسبتهای مالی:
1- نقدینگی:
= نسبت جاری
77/2= = نسبت جاری
(پیش پرداختها + موجودیها) – کل دارایی جاری= دارایی های آنی
160154544=(0+000/900/9)-544/054/170= دارایی های آنی
= نسبت آنی
60/2= = نسبت آنی
2- نسبتهای سرمایه گذاری:
= نسبت بدهی
095/0= =نسبت بدهی
20%= = = نسبت بدهی های بلند مدت به سرمایه در گردش
53%== = نسبت بدهی های جاری به سرمایه در گردش ناخالص
72/4== = نسبت توانایی بازپرداخت بهره
62/1== = نسبت پوشش هزینه های ثابت
03/7== = دفعات گردش کالا
3- نسبتهای فعالیت:
36/3== =گردش وصول مطالبات تجاری
107== = دوره وصول مطالبات تجاری
4/399 = 107+4/7+285= دوره وصول مطالبات + دوره گردش کالا+ دوره تولید = دوره گردش عملیات
%4/8 == = نسبت موجودی کالا به سرمایه در گردش ناخالص
19/4 = = =گردش سرمایه در گردش ناخالص
%69 = = = نسبت گردش دارایی های ثابت
%55 = = = نسبت گردش دارایی ها
13/1 = = = نسبت سرمایه سهام عادی به دارایی های ثابت
4- نسبتهای سودآوری:
7/3 =100* = 100* = نسبت بازده فروش
66/3=* = * = نسبت گردش دارایی های در بازده فروش
7/29=100* = 100* = نسبت بازده سرمایه در گردش ناخالص
7/93 =100* = 100 * = نسبت سود ناخالص به فروش خالص
8/92=100 * = 100 * = نسبت هزینه های عملیاتی به فروش خالص
08/4=100 * = 100 * = سود خالص به سرمایه
34/3 =100 * = 100 * = نسبت هزینه های غیر عملیاتی به فروش
تحلیل نسبت های سود آوری و فرمول دوپان:
= بازده فروش * گردش کل دارایی= بازده دارایی (فرمول دوپان)
*
= = بازده حقوق صاحبان سهام
– 1
*
32/7 = = بازده حقوق صاحبان سهام
– 1
تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر:
229740368 = 632/519/261 – 000/260/491 =کل هزینه های متغیر- کل فروش = حاشیه فروش
53% = 47% – 1= نسبت حاشیه فروش -1= نسبت هزینه های متغیر
47% =100 * = 100 * = نسبت حاشیه فروش
285/089/247 = = = فروش در نقطه سر به سر( متر مکعب)
– 1
11695== = تولید در نقطه سر به سر
41% = 100 * = 100 * = ظرفیت تولید در نقطه سر به سر
= هزینه های غیر عملیاتی + ( هزینه های ثابت تولید + هزینه های عملیاتی )= کل هزینه های ثابت
721/848/171= 000/080/36 + 400/811/4 + 321/957/130=
864/242/324=100 * = فروش در نقطه سر به سر
858/393/1 = 100 *= تولید در نقطه سر به سر
165/1 = 100 * = ظرفیت تولید در نقطه سر به سر
100 * = 100 * = حاشیه ایمنی
100 % = 59 +41 100 % = ظرفیت تولید در نقطه سر به سر+ حاشیه ایمنی
مشخصات پروژه
نام شرکت: عدل
تاریخ و شماره ثبت: 30/6/83 74856
نام محصول: سنگ گرانیت
تاریخ موافقت اصول: 31/2/83
تاریخ تجدید:
محل کارخانه : بوشهر- جاده برازجان- بوشهر،شهرک صنعتی،روبروی بانک تجارت
ظرفیت اسمی: 28590
ظرفیت مورد انتظار: 20520
تعداد شیفت: 2
ساعت کار در هر شیفت: 6 ساعت
تعداد روز کار در سال: 285
تعداد پرسنل: 28
جدول (5-29)خلاصه گزارشات و نتیجه طرح
بخش
شرح
مقدار
واحد
ملاحظات
1-1
1-2
1-3
1-4
1-5
1-6
1-7
1-8
1-9
1-10
1-11
1-12
1-13
2-1
2-2
2-3
2-4
2-5
2-6
2-7
2-8
2-9
2-10
2-11
2-12
2-13
2-14
2-15
2-16
2-17
2-18
2-19
2-20
2-21
سرمایه گذاری ثابت(هزینه های سرمایه ای)
هزینه سرمایه در گردش ناخالص مورد نیاز سال اول
مساحت زمین
زیربنای کارخانه
ساختمان تولید و انبارها و سایر ساختمانها
زمین
ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز
تاسیسات و وسایل تاسیساتی
وسایل نقلیه
ابزارآلات و وسایل اداری و کارگاهی
تسطیح و محوطه سازی
هزینه های قبل از بهره برداری
هزینه های پیش بینی نشده
کل سرمایه گذاری پروژه
تامین مالی از طریق سرمایه ثبت شده
تامین از طریق تسهیلات بلند مدت
سود خالص پس از کسر مالیات(ظرفیت مورد انتظار)
سود خالص پس از کسر مالیات(ظرفیت مورد انتظار)
تولید در نقطه سربه سر
ظرفیت تولید در نقطه سربه سر
نسبت جاری در ظرفیت عادی
حاشیه ایمنی در ظرفیت عادی
گردش کل دارایی ها در ظرفیت عادی
بازده کل دارایی ها در ظرفیت مورد انتظار
هزینه های ثابت در ظرفیت مورد انتظار
هزینه متغییر
فروش خالص در ظرفیت عادی
نسبت تمام شده یک واحد محصول
قیمت فروش یک واحد محصول
میزان مورد نیاز استان
تولید محصول در استان
درصد سهم منابع داخلی
درصد ارزش افزوده ناخالص مازاد محصول در استان
068/846/767
023/173/117
000/4
300/1
000/560/92
000/055/132
500/941/419
500/366/42
000/320/23
000/423/5
000/708/136
000/165/22
023/612
091/019/885
068/846/690
000/000/77
647/701/32
845/560/45
695/11
40%
77/2
3/46%
55%
7/3
221/956/130
632/519/261
000/260/491
300/58-100/12
500/60-300/14
500/555
000/105/4
100%
86%
000/600/3
تومان
تومان
مترمربع
مترمربع
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
متر مربع
درصد
مرتبه
در صد
در صد
در صد
تومان
تومان
تومان تومان
تومان
تومان
تومان
تومان
متر مربع
(درصد) متر مربع
(درصد) متر مربع
متر مربع
نتیجه گیری و پیشنهادات:
امروزه به دلیل ساخت و سازهای فراوان از سنگهای مختلف ساختمانی برای نمای مختلف استفاده می شود. ولی از سنگ های گران قیمت مثل گرانیت برای کارهای زینتی و همچنین مکانهای مهم استفاده می شود زیرا که این سنگها به دلیل هزینه های سنگین کمتر در ساختمان سازی شهری استفاده می شوند.
با وجود اینکه این نوع سنگ ها گران قیمت هستند بازار مصرفی خود را از دست نداده اند و هنوز هم مردم خواهان این نوع سنگ ها هستند و اگر چنین کارخانه هایی در کنار معادن سنگها ساخته شود ،هزینه کمتر می شود و در نتیجه قیمت سنگ پایین می آید و تعداد بیشتری از مردم می توانند از این نوع سنگها استفاده کنند.
3