تارا فایل

ترس کارکنان شرکت بهران توس از مکانیزه شدن شرکت




موضوع تحقیق :
ترس کارکنان شرکت بهران توس از مکانیزه شدن شرکت

استاد محترم :
………..

تهیه کننده :
……..

فهرست مطالب
عنوان صفحه

فصل اول :
کلیات و طرح تحقیق : ………………………………………………………… 3—6

مقدمه ………………………………………………………… 4
ضرورت و اهمیت تحقیق ………………………………………………………… 4
تعریف موضوع ………………………………………………………… 5
استفاده کنندگان از تحقیق ………………………………………………………… 5
اهداف تحقیق …………………………………………………………. 5
بیان تحقیق ………………………………………………………… 6

فصل دوم :
ادبیات موضوعی تحقیق : ………………………………………………………… 7….13

تعریف سیستم ………………………………………………………… 8
مراحل ایجاد سیستم ………………………………………………………… 8
تشریح سیستم …………………………………………………………. 9
اهداف و نیازهای شرکت ………………………………………………………… 11
فایلهای موجود در سیستم ………………………………………………………… 12
سوابق تحقیق ………………………………………………………… 13

فصل سوم :
چهارچوب تئوریک : ………………………………………………………… 14….23

تعریف مفاهیم ………………………………………………………… 15
متغیرهای تحقیق ………………………………………………………… 16
چگونگی تغییر و تحول برای مکانیزاسیون : ……………………………….. 17
تعریف فرهنگ سازمان ……………………………….. 17
ایجاد شرایط تغییر سازمانی برای مکانیزاسیون ……………………………….. 17
انگیزه های تغییر و تحول برای مکانیزاسیون ……………………………….. 17
تحول سازمانی برای مکانیزاسیون ……………………………….. 17
برخی از مسائل و مشکلات تحول سازمان ……………………………….. 19
تغییر فن آوری در مکانیزاسیون ……………………………….. 19
سطوح مختلف مکانیزاسیون ……………………………….. 20
گامهایی به سوی مکانیزاسیون و اتوماسیون ……………………………….. 21
مزایا و معایب مکانیزاسیون و اتوماسیون ……………………………….. 22
مراحل پس از مکانیزاسیون ……………………………….. 23

فهرست مطالب
عنوان صفحه

فصل چهارم :
متدلوژی …………………………………………………… 24….28

قلمرو زمانی و مکانی تحقیق ……………………………………………… 25
جامعه آماری ………………………………………………. 25
روش نمونه گیری و نمونه انتخابی ……………………………………………… 25
روش تحقیق ……………………………………………… 26
روشهای جمع آوری اطلاعات ……………………………………………… 27

فصل پنجم :
ارائه و تحلیل یافته ها ………………………………………………………. 29 ….33

تجزیه و تحلیل آماری …………………………………………. 30
آشنایی با فرضیه های پوچ و مقابل ………………………………………….. 30
استخراج نتایج …………………………………………. 31
نمودار میله ای ………………………………………….. 31
نمودار دایره ای ………………………………………….. 32
آزمون 2x ………………………………………….. 32
تجزیه و تحلیل نتایج برای فرضیه اصلی …………………………………………. 33

فصل ششم :
نتیجه گیری : ………………………………………………………….. 34….35

مقدمه …………………………………………………………… 35
نتیجه گیری …………………………………………………………… 35
محدودیتهای تحقیق …………………………………………………………… 35

منابع و ماخذ و ضمائم : …………………………………………………………… 36…39

منابع و ماخذ …………………………………………………… 37
ضمیمه شماره یک پرسشنامه ……………………………………………………. 38
ضمیمه شماره دو جدول 2x …………………………………………………… 39

فصل اول

کلیات و طرح تحقیق

مقدمه :

در حال حاضر اکثر شرکتهای بزرگ و کوچک در ایران در مراحل اولیه مکانیزاسیون یا

حتی مراحل سنتی قرار دارند که تا رسیدن به مراحل کامل مکانیزاسیون شدن فاصله زیادی

دارند در صورتی که در جهان بعضی از شرکتها به مراحل بعد از مکانیزاسیون یعنی مراحل

اتوماسیون شدن رسیده اند. که یکی از مهمترین عوامل در مکانیزاسیون تغییر در سیستم

شرکت است که آیا سیستم شرکت قابلیت مکانیزه شدن را دارد یا باید گامی در جهت طراحی

سیستم جدیدی انجام شود که در این تغییر در سیستم رضایت کارکنان بسیار مهم می باشد از

این رو در این تحقیق به بررسی فرضیه ترس کارکنان از مکانیزاسیون شرکت پرداخته ام.

که هدف از این تحقیق کشف و توصیف واقعیت ترس کارکنان شرکت و همچنین هدایت و

کنترل آن به سوی مکانیزاسیون شرکت می باشد واین که آیا کارمندان یک شرکت از مکانیزه

شدن بخشهای مختلف رضایت یا ترسی دارند یا خیر و اگر رضایتی یا ترسی دارند دلایل آن

در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد .

ضرورت و اهمیت تحقیق :

در عصر حاضر که علم و فن آوری به شدت در حال پیشرفت و توسعه می باشد و حتی

بعضی کشورها به مراحل فرا صنعتی رسیده اند شرکتها نقش عمده و اساسی داشته اند.

که این شرکتها در مراحل مختلف از پیشرفت یا مکانیزاسیون قرار دارند از این رو ما

به اهمیت و لزوم مکانیزاسیون در شرکتها پی میبریم و با توجه به این اهمیت و نقش مدیریت

و کارکنان در مکانیزاسیون در این تحقیق به میزان ترس کارکنان در مراحل مختلف

مکانیزاسیون یک شرکت می پردازیم .

تعریف موضوع :

موضوع مورد نظر بررسی میزان ترس کارکنان شرکت بهران توس است از مکانیزاسیون

شرکت که شامل مکانیزه شدن سیستم و ماشین آلات و همچنین آموزش کارکنان برای بهره

وری بهتر از این امکانات میباشد.

استفاده کنند گان از تحقیق :

از آنجایی که موضوعات مربوط به شرکتها و حسابداری و کارخانه جات بسیار متنوع و

مختلف می باشد و هر موضوع هم استفاده کنند گان متفاوتی دارد لذا هر کسی که به نوعی

با شرکتها و حسابداری و کارخانه جات و مسا ئل آن آشنا است میتواند از نتایج این تحقیق

استفاده کند اما به نظر عمده ترین استفاده کنند گان به شرح ذیل است :

1. افراد نهادهایی که که به گونهای با شرکتها در ارتباط هستند مثل سرمایه گذاران .

2. طراحان کارخانه جات و سیستمها

3. مدیران شرکتها

4. پژوهشگران و مهندسین کار خانه جات و شرکتها

اهداف تحقیق :

در این تحقیق رابطه بین مکانیزاسیون و ترس کارکنان مورد بررسی قرار میگیرد که رابطه

این دو متغییر رابطه هم تغییری (همبستگی)می باشد و همچنین کشف روابط موجود مربوطه

در سیستم شرکت بهران توس برای مکانیزه شدن شرکت و پیش بینی جریان گزارشات بین

بخشهای مختلف و توصیف واقعیت شرکت در حال حاضر و کنترل و هدایت آن به سمت

شرکت مکانیزه .

بیان تحقیق :

در این تحقیق سعی شده که به دنبال توصیف و کشف میزان ترس کارکنان از مکانیزه شدن

شرکت و سیستم موجود در شرکت می باشد که میتواند برای رفع بعضی از مشکلات مدیریت

کمک موثری تلقی شود که بر اساس این منظور موجب طراحی پرسشنامه ای شد با فرم سوال با

پاسخ باز برای دست یابی به پاسخهای احتمالی واقعی تر و از نظر محتوا سوالات مستقیم و در

طریقه نگارش آن به شفاف بودن سوالات و زبان پاسخگو توجه کافی شده است و اجرای

پرسشنامه به صورت حضوری می باشد و با مراجعه حضوری به شرکت و توزیع پرسشنامه

بین نمونه انتخابی کارکنان و بعد از دقایقی با گرفتن پاسخ ها انجام شد و سپس نتایج حاصل از

نگرش ها و مقیاس های استفاده شده توضیح داده خواهد شد و نیز همچنین برای آشنایی با شرکت

بررسی و تجزیه و تحلیل سیستم کلی شرکت وچارتها و مسئولیت ها و میزان اختیارات مدیران و

دسترسی آنها به بخشهای مختلف و گزارشات موجود و شیوه نظارت بر این گزارشها می باشد

و در نهایت چگونگی مکانیزه شدن سیستم شرکت و ماشین آلات شرکت و میزان ترس

کارکنان از مکانیزه شدن شرکت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فصل دوم

ادبیات موضوعی تحقیق

تعریف سیستم :

" سیستم عبارت است از مجموعه ای که به منظور انعکاس و ثبت و نتیجه گیری از
(1)
فعالیتهای بازرگانی و صنعتی و تامین هدفهای مدیریت در موسسات استقرار می یابند"

مراحل ایجاد سیستم :

ایجاد و برقراری هر سیستم با انجام شدن چهار مرحله به شرح زیر صورت می گیرد :

1. تحقیق ( کسب اطلاعات )

2. طرح

3. پیاده سازی
(2)
4. نظارت

که در هنگام طراحی سیستم شرکت بهران توس به همه موارد بالا توجه شده است و

مشخصات اساسی هر سیستمی در این سیستم نیز دیده میشود که این مشخصات به شرح

زیر می باشد :

1. ارتباط متقابل و وابستگی اجزا 2. مشخص بودن اجزاء

3. کلیت 4. هدف دار بودن یا هدف جویی

5. داده ها و ستاده ها 6. تغییر شکل دادن

7.بازخور

که این سیستم در مراحل ابتدائی مکانیزاسیون قرار دارد اما قابلیت ارتقاء به مراحل بالاتر

مکانیزاسیون را دارد .

1. طغرل آذر – سیستمهای حسابداری – انتشارات کتابخانه فروردین – سال 1364 – صفحه2.
2. طغرل آذر – سیستمهای حسابداری – انتشارات کتابخانه فروردین – سال 1364 – صفحه74.

تشریح قسمتی از سیستم :

1. ورودی ها:

ورودی ها متناسب با خروجی ها و مرتبط با کاربر ذیربط است که سطح دسترسی برای

ان مشخص گردیده است چون ورودی ها به صورت اقلام اطلاعاتی با فیلدهای کوچک و

کم حجم تعریف گردیده اند بدون ابهام است و قابلیت ثبت ورود به سیستم را دارد.

نحوه وارد کردن ورودی ها به سیستم توسط کاربر دارای اجازه می باشد که به صورت

آنلاین کار انجام شده و اطلاعات وارد سیستم می شود.

2.پردازش ها :

پردازش ها توسط تجهیزات و نرم افزار و گاهی توسط نیروی انسانی انجام می شود.

3.خروجی ها :

خروجی های مناسب به دقت زیاد در سیستم های تولید نیاز دارند همچنین شکل خروجی

ها نیز مهم است چون باید حتما به صورت گزارش و نمودارهای آماری باشد خروجی ها

بر اساس وظایف کاربران سیستم ها به صورت گزارش و فرم طراحی می شوند.

وظایف و مسئولیت ها واختیارو انتقال اطلاعات :

مسئولیت های مدیر عامل در سیستم :

1. تعیین خط و مشی و اهداف کیفیت و حصول اطمینان از درک و تبعیت از ان در کل

سازمان .

2. نظارت عالیه بر سیستم کیفیت و تصویب نظامنامه کیفیت و مصوبات اجرایی کمیته

طرح ریزی کیفیت .

. 3تعریف و تدوین نمودار سازمانی به همراه شرح مسئولیت ها و اختیارات و ارتباطات
سازمانی .

. 4تعیین نماینده مدیریت و تفویض اختیارات لازم به وی.

. 5ارزیابی مستمر از عملکرد سیستم مدیریت کیفیت از طریق مدیریت.

. 6بررسی و تصویب برنامه های آموزشی و تصویب و تامین منابع لازم برای این

برنامه ها.

.7 بررسی گزارش مدیران در رابطه با بهبود سیستم مدیریت کیفیت و تحلیل انها.

. 8تخصیص منابع لازم.

. 9بررسی گزارش نماینده مدیریت شامل:

* پیگیری بازنگری مدیریت های قبلی

* نتایج ممیزی داخلی و خارجی

* پیشنهادها و بازتاب نظرات مشتری

* عملکرد فرآیند و انطباق محصول

* بررسی وضعیت اقدامات اصلاحی

* بررسی اظهار نظر و تایید و اجرای اقدامات پیشگیرانه

* تغییراتی که می تواند سیستم مدیریت کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد

* تو صیه هایی برای بهبود

اهداف شرکت :
1. رسیدن به تکنولوژی برتر .

2. کنترل بهتر و دقیق تر کیفیت محصولات .

3. تسریع امور .

4. کاهش هزینه ها .

5. سودآوری .

6. کنترل و نظارت بر اموری که دقت مضاعف بازم دارند .

7. ایجاد بازار مصرف در سراسر کشور .

8. ایجاد بازار مصرف در کشورهای همسایه .

9. کمک به سریع تر شدن و دقیق تر شدن گزارش گیری ها نسبت به قبل .

10. تلاش برای کسب گواهینامه های معتبر .

11. به حداقل رساندن اشتباهات .

12. سهولت نگهداری اطلاعات و ایجاد ارتباط .

13. سهولت در انجام امور دفتری .

نیازهای شرکت :

1. ماشین آلات و تجهیزات .

2. مواد اولیه مرغوب برای تولید محصولات .

3. کامپیوتر .

4. فضای آزمایشگاهی .

5. انبار .

6. نرم افزارهای خاص .

7. وسایل حمل و نقل درون شبکه ای.

فایلهای موجود در سیستم : استفاده کنند گان :

نوع مواد اولیه = H مدیر عامل = A

ثبت تقاضا = I مدیر واحد تولید = B

خرید قطعات = J مدیر آمار برنامه ریزی = C

مدیر واحد کنترل کیفیت = D
مصرف مواد = K
مدیر بازنگری = E
تعداد تولید = L
مدیر واحد نگهداری و تعمیرات = F
تعمیرات دستگاهها = M
سرپرست آماده سازی مواد = G
نتایج ممیزی = N

5
Edit
4
Delete
3
write& read
2
Read only
1
Write only

Name

A

B

C

D

E

F

G

N

M

L

K

J

I

H

3,4,5

A

3,5
3,5

B

3,5
3,5
3,5
3,5

C

3,5

3,5
D
3,5

3,5

E

2

2
2

F

2
2

2
2
G

سوابق تحقیق :

لازم به ذکر است که بر اساس تحقیقات انجام شده در مورد این عنوان توسط محقق و

پیگیریهای لازم و مستمر و مراجعه به محلهایی که بانک اطلاعاتی محسوب می شوند

( مثل کتابخانه های دانشگاههای حسابداری آزاد و فردوسی و بخش نشریات و پایان

نامه های این دانشگاهها و شبکه اینترنت و… ) در رابطه با موضوع این تحقیق در داخل

کشور تا کنون تحقیقی انجام نشده است .ولی محقق در این رابطه از کتابهای زیر در مورد

موضوع کمک گرفته است.

* سیستمهای حسابداری

* مدیریت تغییر

* مدیریت تحول در سازمان

* اصول طراحی کارخانه

فصل سوم

چهارچوب تئوریک

تعریف مفاهیم :

1. تعریف سیستم :

" سیستم عبارت است از مجموعه ای که به منظور انعکاس و ثبت و نتیجه گیری از
(1)
فعالیتهای بازرگانی و صنعتی و تامین هدفهای مدیریت در موسسات استقرار می یابند"

2. تعریف اولیه تحول سازمان :

"تحول سازمان فعالیت یا تلاشی است 1. برنامه ریزی شده 2. در سراسر سازمان 3. که

به وسیله مدیریت عالی سازمان اداره شده 4. اثر بخشی و سلامتی سازمان را از طریق 5.

برنامه های تغییر برنامه ریزی شده در فرآیندهای سازمان با استفاده از علوم رفتاری
(2)
افزایش دهد " (بک هارد 1969 )

3. تعریف جدید تحول سازمان :

" تحول سازمان عبارت است از فرآیند برنامه ریزی شده در تغییر فرهنگ یک سازمان
(3)
از طریق بهره گیری از نظریه پژوهش و فنون رفتاری " ( بورک 1994 )

4. تعریف اتوماسیون :
(4)
" اتوماسیون یعنی اتوماتیک تر کردن وسایل نسبت به سابق "

5. تعریف محدوده مکانیزاسیون :

محدوده ای بین شرکتهای دستی با تولید کارگاهی و شرکتهای اتوماسیون شده با تولید

پیوسته اتوماتیک که وسایل و تجهیزات آن نیمه اتوماتیک و اتوماتیک با تولید انبوه میباشد.

.1طغرل آذر – سیستمهای حسابداری – انتشارات کتابخانه فروردین – سال 1364 – صفحه 2.
.2وندال فرنچ-اچ.بل-ترجمه: دکتر الو انی -دانایی فرد -مدیریت تحول در سازمان – انتشارات صفار-اشراقی – سال 1379 – صفحه26.
. 3وندال فرنچ-اچ.بل-ترجمه: دکتر الو انی -دانایی فرد -مدیریت تحول در سازمان – انتشارات صفار-اشراقی – سال 1379 – صفحه 27
.4اپل – ترجمه: گروه مهندسی دانشگاه صنعتی شریف – اصول طراحی کارخانه – انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی شریف – سال 1372 -صفحه 63

متغیرهای تحقیق :

در هر تحقیقی متغییرها نقش اساسی و کلیدی دارند و اصولا در یک تحقیق همیشه درجستجوی

رابطه بین پدیده ها (متغییر ها) هستیم که متغییر عبارت است از یک کمیت یا کیفیت که مقدار

آن از یک واحد بررسی به واحد بررسی دیگر تغییر میکند. که انواع متغییر به شرح ذیل است

1. متغیر مستقل 2. متغییر وابسته 3. متغییر واسط

در این تحقیق متغییر مستقل ترس کارکنان است و متغییر وابسته مکانیزه شدن شرکت می

باشد و رابطه بین این دو متغییر رابطه هم تغییری ( همبستگی ) می باشد .

چگونگی تغییر و تحول شرکت برای مکانیزاسیون :

تعریف جدید تحول سازمان :

" تحول سازمان عبارت است از فرآیند برنامه ریزی شده در تغییر فرهنگ یک سازمان
1))
از طریق بهره گیری از نظریه پژوهش و فنون رفتاری " ( بورک 1994(

تعریف فرهنگ سازمان :

" فرهنگ یک سازمان ترکیبی است از ارزشهای مشترک و تصورات ذهنی مشترک و
(2)
رفتارهای مشخص ( شیوه ای که برای انجام کاری به کار می بریم ) و نمادهای گوناگون ."

ایجاد و شرایط تغییر سازمانی برای مکانیزاسیون :

مکانیزاسیون نوعی تغییر و تحول سازمانی می باشد که برای مکانیزاسیون ایجاد و شرایط

سازمانی باید مهیا باشد " ایجاد تغییر سازمانی متضمن تغییراتی در یک یا همه عوامل زیر
(3)
خواهد بود 1. ساختار 2. سیستم ها و رویه های انجام کار 3. فرهنگ " و " شرایط تغییر
(4)
سازمانی : 1. تغییر هدف 2. تغییر استراتژی 3. در جستجوی سازمانی اثر بخش تر."

انگیزه های تغییر و تحول شرکت برای مکانیزاسیون :

1. زیان مالی 2. افزایش رقابت 3. کسادی صنعت 4. مدیر عامل جدید

5.توسعه فن آوری 6. کسب سود بیشتر 7. اصلاح سیستم ها و رویه های موجود و

ارائه سیستم ها و رویه های جدید

تحول سازمانی برای مکانیزاسیون :

برای تحول در یک سازمان برای مکانیزاسیون باید تحول سازمان در نظریه و عمل ( مدلها-

تئوریهای تغییر برنامه ریزی شده – سیستمها و…. ) و مدیریت فرآیند تحول و برنامه های

1 . وندا ل فرنچ-اچ.بل-ترجمه: دکتر الو انی -دانایی فرد -مدیریت تحول در سازمان – انتشارات صفار-اشراقی – سال 1379 – صفحه 27
2. فیلیپ سادر- ترجمه: غلامرضا اسماعیلی – انتشارات میر – سال 1380 – صفحه 42 .
3 . فیلیپ سادر- ترجمه: غلامرضا اسماعیلی – انتشارات میر – سال 1380 – صفحه 29 .
4 . فیلیپ سادر- ترجمه: غلامرضا اسماعیلی – انتشارات میر – سال 1380 – صفحه 53 .

ایجاد تغییر در سازمان و برنامه های ایجاد تغییر در تیمها و گروهها و برنامه های ایجاد تغییر

ساختاری و برنامه های تغییر جامع و برنامه های آموزشی روابط مشاوره ای با کارکنان و

ابعاد سیستمی تحول سازمانی مورد بررسی قرار گیرد. موضوعاتی رئوس مطالب اصلی

تئوری و عمل تحول سازمان را تشکیل می دهند یکی از این موضوعات به تغییر برنامه

ریزی شده ارتباط دارد و موضوع دیگر به ماهیت ویژه مشاوره تحول سازمان مربوط میشود

یک دسته از موضوعات ماهیت تحول سازمان را به عنوان فرآیندی که به فرهنگ سازمانی

فرآیندها و ساختار یک سیستم جامع و متمرکز است را توصیف می کنند و آخرین موضوع

موضوع تحقیق در عمل است. عناصر مختلفی در تحول سازمانی برای مکانیزاسیون دخالت

دارد که سه عنصر اساسی آن در ذیل آمده است :

" 3 عنصر اساسی همه برنامه های تحول سازمانی عبارتند از:

1. تشخیص 2. اقدام عملی 3. مدیریت برنامه

تشخیص بیانگر جمع آوری پیوسته اطلاعات در مورد کل سیستم و واحدها فرآیندهای سیستم

فرهنگ و سایر محورها مورد نظر است اقدام عملی همه فعالیتها و برنامه های تغییر طراحی

شده برای بهبود کارکرد سازمان را در بر می گیرد. مدیریت برنامه فعالیتهای طراحی شده

برای حصول اطمینان از موفقیت نظیر تدوین استراتژی کلی تحول سازمان نظارت بر

رویکرد ها در مسیر یک استراتژی و رسیدگی به پیچیدگی ها و حوادث ناگهانی در همه
(1)
برنامه ها را شامل می شود."

برای موفقیت در تحول سازمانی باید مواردی از قبیل رهبری و ارزشها و دانش تحول

سازمان و آموزش ماهیت تحول سازمان و یکپارچگی و…باید توجه کافی داشت .

1. وندا ل فرنچ-اچ.بل-ترجمه: دکتر الو انی -دانایی فرد -مدیریت تحول در سازمان – انتشارات صفار-اشراقی – سال 1379 – صفحه 93 و94 .
برخی از مسائل و مشکلات تحول سازمان :

"عدم صحت و دقیق بودن تعاریف و مفهوم سازیهای مورد توجه تحقیق و تحول سازمان

مشکلات روائی داخلی و خارجی فقدان تئوری حمایتی برای راهنمایی تحقیق و مشکلات

سنجش تغییر نگرش و مشکلات کاربرد روشهای علم طبیعی برای مطالعه برنامه های

تحول سازمان به نظر نمی رسد این مشکلات در زمان حاضر مشکلات لاینحلی باشند
(1)
اگر چه آنها به ایجاد مانع در فعالیتهای تحقیق ادامه می دهند ."

تغییر فن آوری در مکانیزاسیون :

تغییر فن آوری به سه نوع عمده تقسیم می شود :

"1. فرآیند جدید تولید کالا یا ارائه خدمت : شکل های تازه سخت افزار و تجهیزات

خودکار کارخانه با صندوق های دریافت و پرداخت خودکار بانک ها تحت این عنوان قرار

گیرد افزون بر این فن آوریهای جدید مثل شیوه تحویل به موقع در کنترل موجودی کا لا نیز

که بیشتر به نظام و شیوه های علمی انجام کار مربوط می شود تا به ماشین آلات در این مقوله

قرار دارد .

2. فرآورده های تازه و فرآورده هائی که در اثر پیشرفت فن آوری و علم به نحو

چشمگیر توسعه یافته اند : بسته های نرم افزاری و تلفن های همراه و اقلام متنوعی از

داروهایی که فقط با نسخه دکتر فروخته می شود و کامپیوتری شخصی ارزان قیمت را می

توان به عنوان نمونه این قبیل فرآورده ها در سال های اخیر بام برد.

3. بهبود در فن آوری پردازش و انتقال اطلاعات : این قسمت شامل فن آوری

اطلاعات است که رایانه را با وسایل مخابراتی ترکیب می نماید این پیشرفت ها و هم مربوط

1. وندا ل فرنچ-اچ.بل-ترجمه: دکتر الو انی -دانایی فرد -مدیریت تحول در سازمان – انتشارات صفار-اشراقی – سال 1379 – صفحه348.

به سخت افزار و هم مربوط به نرم افزار بوده و پیامدهائی برای کلیه سازمان ها چه بزرگ
(1)
و چه کوچک در بر خواهد داشت."

سطوح مختلف مکانیزاسیون :

" شاید بتوان گفت کاملتر ین طرح ارائه شده در مورد سطوح مختلف مکانیزاسیون مربوط به

برایت Bright) ( می باشد که 17 سطح مختلف از مکانیزاسیون مشخص شده است البته

بسیاری از کارخانجات راهی بس طولانی دارند تا به مرحله تمام اتوماتیک برسند با مرور

در این سطوح می توان پی برد که اغلب کارخانه ها از نظر مکانیزاسیون بین مراحل 3 تا

8 بوده و بمرحله 3 نزدیکترند که این 17 مرحله به شرح زیر است:

1. دستی 2. ابزار دستی 3. ابزار مکانیکی دستی 4. ابزار مکانیکی با کنترل دستی

5. ابزار مکانیکی با سیکل ثابت ( یک کاره ) 6. ابزار مکانیکی با کنترل برنامه دار

( یکسری کار ثابت ) 7. سیستم ابزار مکانیکی با کنترل از راه دور 8. راه اندازی توسط

ورود مواد یا قطعه 9. خصوصیات کار را اندازه گیری میکند 10. مقادیر از پیش تعیین شده

را با علامت ابلاغ می کند (اشتباهات را می یابد) 11. چگونگی عملکرد را ثبت می کند

12. بر مبنای علامت ابلاغ شده سرعت موقعیت و جهت را تغییر می دهد 13. بر مبنای

مقادیر اندازه گیری شده جواب ردی یا قبولی می دهد 14. بر مبنای تشخیص صحیح چند کار

پشت سر هم انجام می دهد 15. بعد از انجام عمل اشتباهش را تصحیح می کند 16. در ضمن

انجام عمل اشتباهش را تصحیح می کند 17. عملیات لازم بعدی را پیش بینی کرده و شرایط
(2)
را جهت انجام آن آماده می سازد."

که شرکت بهران توس در سطح 3و4 از سطوح مکانیزاسیون قرار دارد.

1 . فیلیپ سادر- ترجمه: غلامرضا اسماعیلی – انتشارات میر – سال 1380 – صفحه .13
2. اپل – ترجمه: گروه مهندسی دانشگاه صنعتی شریف – اصول طراحی کارخانه – انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی شریف –
سال 1372 -صفحه 65و66.

تعریف اتوماسیون :
(1)
" اتوماسیون یعنی اتوماتیک تر کردن وسایل نسبت به سابق "

گامهایی به سوی مکانیزاسیون و اتوماسیون :

وسایل و تجهیزات دستی

و تولید کارگاهی

محدوده مکانیزاسیون :

وسایل و تجهیزات نیمه اتوماتیک و اتوماتیک

و تولید انبوه

محدوده اتوماسیون :

وسایل و تجهیزات تمام اتوماتیک و سیستم اتوماتیک

و تولید پیوسته اتوماتیک

1. اپل – ترجمه: گروه مهندسی دانشگاه صنعتی شریف – اصول طراحی کارخانه – انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی

شریف – سال 1372 -صفحه 63
مزایا و معایب مکانیزاسیون و اتوماسیون :

"دکترای .ام .گراپ مزایا و معایب اتوماسیون را چنین شرح می دهد :

1. اهداف اصلی اتوماسیون :

— افزایش ظرفیت تولید — کاهش هزینه های کارگری — بهبود کیفیت محصولات

2. اهداف درجه دوم اتوماسیون :

— بهبود شرایط کاری ( ایمنی و کاهش ساعات کارو غیره) — عملیات بهتر ( کاهش ضایعات

و زمان تنظیم ماشین آلات و غیره ) — منافع جانبی ( افزایش فروش اثر تبلیغاتی )

3. منافع غیر قابل انتظار :

— تولد بالاتر از آنچه پیش بینی شده — بهبود کیفیت به میزان بالاتر از آنچه پیش بینی شده

4. انگیزه حرکت به سوی اتوماسیون :

— رقابت — زیاد بودن هزینه های کارگری — کسب وجهه بین المللی

5. معایب اتوماسیون :

— مخارج زیاد طراحی و نصب — مشکلات نصب — مشکلات سرویس و نگهداری

— غیر قابل انعطاف بودن حجم تولید

6. موانع موجود در راه اتوماسیون :

— لزوم سرمایه گذاری زیاد — مشکلات مدیریت در ارزیابی طرحها و پیشنهادات اتوماسیون

— مشکلات ناشی از کار کردن با یک صنعت با تکنولوژی پیچیده — مقاومت کارگران

–عدم تمایل مدیریت انعطاف پذیری کمتر — ریسک متروک شدن وسایل — مشکلات پیش
(1)
بینی فروش "

1. اپل – ترجمه: گروه مهندسی دانشگاه صنعتی شریف – اصول طراحی کارخانه – انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی
شریف – سال 1372 -صفحه 66.
مراحل پس از مکانیزاسیون در شرکت :

پیاده سازی :

پیاده سازی به معنای جایگزین نمودن نرم افزار جدید به جای نرم افزار قبلی یا به روی

کار آمدن نرم افزار طراحی شده می باشد. پیاده سازی در این سیستم به صورت مرحله ای

و موازی با هم صورت می گیرد که طی مدت سه ماه متوالی در یک فصل ابتدا نرم افزار

در یک قسمت پیاده می شود و عملکرد آن ارزیابی میگردد و با ورودی های مختلف چک

شده و اگر اشکالی پیدا شد مرتفع می گردد و سپس در قسمت بعدی سیستم این عمل تکرار

میگردد تا کل سیستم به صورت یکپارچه تحت نرم افزار قرار گیرد .

آموزش :

به کاربران آموزش کار با نرم افزار و نگهداری آن داده می شود و همچنین

User manual
Operational manual

به کاربران داده می شود تا در صورت بروز مشکل استفاده گردد.

تست نرم افزار :

جهت یافتن خطاهای برنامه و بدست آوردن شرحی از عملکرد توابع نرم افزار و بدست

آوردن نتیجه اینکه سیستم نیازهای اطلاعاتی کاربران را به طور درست رفع می کند یا خیر

نرم افزار تست می گردد و ممکن است باعث بازنگری و طراحی مجدد شود .

فصل چهارم

متدلوژی

قلمرو زمانی و مکانی تحقیق :

قلمرو زمانی تحقیق مربوط می شود به سال 1385 که از تاریخ 20/1/1385 با انتخاب

موضوع شروع شد و در تاریخ 25/3/1385 تمامی مراحل آن به پایان رسید.

قلمرو مکانی تحقیق در سطح شرکت بهران توس می باشد که پاسخ دهندگان پرسشنامه

کارکنان شرکت بهران توس می باشند.

جامعه آماری :

جامعه آماری در نظر گرفته شده برای این تحقیق تمامی کارکنان مشغول به کار در شرکت

بهران توس مشهد می باشند .

روش نمونه گیری و نمونه انتخابی :

نمونه زیر مجموعه ای از جامعه آماری است که تحقیق بر روی آن صورت می گیرد و در

این تحقیق از کل کارکنان شر کت بهران توس نمونه ای 21 نفره انتخاب شد که به سوالات

پرسشنامه پاسخ دادند و تحقیق بر روی آنها انجام پذیرفت و روش نمونه به صورت نمونه

تصادفی ساده می باشد یعنی این که از جامعه آماری یک زیر مجموعه به نحوی انتخاب شد

که همه اعضاء در زیر مجموعه شانس برابری برای انتخاب داشته باشند .

روش تحقیق :

این تحقیق از جمله نوع تحقیقات تبینی می باشد که مکانیزاسیون یک شرکت می تواند تاثیر یا

علت ترس کارکنان آن شرکت باشد یا خیر این موضوع بی تاثیر است.به همین دلیل این

موضوع برای تحقیق انتخاب شد که در این تحقیق ابزاری که استفاده شد میتوان به مشاهده

کارخانه و سیستمهای مورد استفاده در آن و همچنین پرسشنامه ای در این مورد و روش

کتابخانه ای را نام برد که این ابزار به دنبال کشف میزان ترس کارکنان از مکانیزه شدن

شرکت و سیستمهای موجود در شرکت می باشد که تمامی اطلاعات با این ابزار جمع آوری

شده است که موجب طراحی پرسشنامه ای شد با پاسخ باز برای دست یابی به پاسخ های

احتمالی واقعی تر و از نظر محتوا سوالات مستقیم چون هدف مستقیما در پرسش قرار دارد

و در طریقه نگارش آن به شفاف بودن سوالات و زبان پاسخگو توجه کافی شده و اجرای

پرسشنامه به صورت حضوری می باشد و با مراجعه حضوری به شرکت و توزیع پرسشنامه

بین نمونه انتخابی کارکنان و بعد از دقایقی با گرفتن پاسخ ها انجام شد و سپس نتایج حاصل از

نگرش ها و مقیاس های استفاده شده نتیجه گیری و در فصلهای بعدی توضیح داده میشود.

برای انجام این تحقیق همچنین به بررسی سیستم شرکت بهران نیز پرداخته شد زیرا یکی از

عوامل مهم در مکانیزاسیون قابلیت مکانیزه شدن سیستم آن شرکت میباشد یا شرکت در این

مورد باید سیستم جدیدی طراحی نماید و نیز مشاهده ماشین آلات شرکت برای تصمیم گری

که این شرکت در کدامین مرحله از مکانیزاسیون قرار دارد و هم چنین در این تحقیق از

روشهای آماری استفاده شده است که روشهای آماری و نتایج حاصل از تحقیق در فصلهای

بعدی به طور کامل توضیح داده می شوند.

روشهای جمع آوری اطلاعات :

از بین روشهای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از روشهای ذیل استفاده شده است :

1. جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهده

2. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه

3. جمع آوری اطلاعات از طریق استفاده از کتابخانه

جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهده :

مشاهده از سراسر کارخانه و همچنین قسمتهای اداری و سیستمهای مالی شرکت انجام گرفته

است که ماشین آلات و سیستم و سایر امکانات کارخانه مورد ارزیابی قرار بگیرد که در چه

مرحله ای از مراحل مکانیزاسیون قرار دارد و ثبت و ضبط این موضوعات یاد شده در تحقیق

می باشد که برای این مشاهده ابتدا هماهنگی با مدیریت محترم شرکت بهران توس انجام شد و

زمان آن تعیین گردید و تلاش محقق بر این اساس استوار گردید که میزان دقت مشاهده خود

را از این شرکت بالا برده تا نتایج حاصل از این مشاهده دقیق تر باشد که این مشاهده پس از

مطالعه دقیق بر روی کتابها ی مختلف در مورد سیستمها و مکانیزاسیون و اتوماسیون انجام

شد تا تسلط کافی بر موضوع به دست آید تا مشاهده علمی تر و کامل تر انجام شود و نتایج

علمی تر و بهتری حاصل شود.

جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه :

برای بدست آمدن نتایج علمی تر تصمیم به طراحی پرسشنامه ای شامل مقدمه و 11 سوال

تنظیم و ارائه شد که نمونه آن در ضمیمه شماره 1 این ارائه شده است که این پرسشنامه با

مقدمه ای کوتاه که علت تنظیم آن توضیح داده شده و همچنین مقطعی که این تحقیق در

دانشگاه در حال انجام است که پرسشنامه ای است با پاسخ باز برای دست یابی به پاسخ های

احتمالی واقعی تر و از نظر محتوا سوالات مستقیم چون هدف مستقیما در پرسش قرار دارد

و در طریقه نگارش آن به شفاف بودن سوالات و زبان پاسخگو توجه کافی شده و اجرای

پرسشنامه به صورت حضوری می باشد و با مراجعه حضوری به شرکت و توزیع پرسشنامه

بین نمونه انتخابی کارکنان و بعد از دقایقی با گرفتن پاسخ ها انجام شد و سپس نتایج حاصل از

نگرش ها و مقیاس های استفاده شده نتیجه گیری و در فصلهای بعدی توضیح داده میشود.

جمع آوری اطلاعات از طریق استفاده از کتابخانه :

پس از انتخاب موضوع تحقیق برای اطلاعات بیشتر در مورد موضوع تحقیق به کتابخانه

های متفاوتی برای مطالعه کتابها و مقاله ها و پایان نامه های مرتبط با موضوع و نحوه

چگونگی تحقیق علمی به کتابخانه هایی مراجعه شد و در نهایت کتابهای سیستمهای حسابداری

و مدیریت تغییر و مدیریت تحول در سازمان و اصول طراحی کارخانه برای این تحقیق مورد

استفاده قرار گرفت.

فصل پنجم

ارائه و تحلیل یافته ها

تجزیه و تحلیل آماری :

آشنایی با فرضیه های H1 & H0 ( H0 فرضیه پوچ و H1 فرضیه مقابل )

فرضیه پوچ H0 فرضیه ای به معنای عدم وجود رابطه بین متغییرها می باشد این فرضیه بدین

منظور طرح می گردد که بعدا آن را رد کنیم زمانی که فرضیه پوچ H0 رد شود فرضیه

مقابل H1 مورد قبول واقع می شود در واقع مقابل فرضیه پوچ همان فرضیه تحقیق است که

محقق آن را مورد تحقیق قرار می دهد که در این تحقیق ترس کارکنان شرکت از مکانیزاسیون

می باشد روش کار در این تحقیق به این صورت است که با توجه به آزمونهای آماری بدست

آمده فرض H0 رد می شود در نتیجه فرض H1 مورد قبول قرار می گیرد در هنگام تصمیم

گیری در مورد فرض پوچ دو نوع خطا ممکن است پیش آید یکی خطای نوع اول که عبارت

است از رد کردن فرض پوچ در حالیکه این فرض درست است و دیگری خطای نوع دوم که

در آن فرض پوچ پذیرفته می شود در حالیکه این فرض غلط است. اگر احتمال مربوط به

وقوع یک مقدار معین در تحت فرضیه پوچ در توزیع نمونه گیری بسیار کوچک باشد می

توانیم وقوع واقعی آن مقدار را رد کنیم یعنی استدلال کنیم که فرضیه پوچ غلط است یا

رویدادی کمیاب و غیر محتمل است آزمون آماری استفاده شده در این تحقیق X2 می باشد به

این دلیل که این آزمون هم برای مقادیر کمی وهم برای مقادیر کیفی مورد استفاده قرار می

گیرد و همچنین کاربرد این آزمون زیاد و بسیار کارآمد می باشد و مبنای کار این آزمون این

است که آیا بین یک مشاهده کمی یا کیفی با آنچه انتظار داریم تفاوت وجود دارد یا خیر ؟ و این

تفاوت معنا دار است یا خیر.

استخراج نتایج :

در این تحقیق به تهیه و تنظیم پرسشنامه ای پرداخته شده که توجه کافی به متغیرهای مربوط

به تحقیق در آن وجود دارد و همچنین اطلاعات مطالعه شده در زمینه های مربوط به تحقیق

مثل سیستمهای شرکتها و مکانیزاسیون و اتوماسیون نیز در پرسشنامه رعایت شده است که

نتایج استخراج شده از آن به شرح ذیل می باشد :

از 21 نفر پاسخ دهنده به سوالات در زمینه مکانیزاسیون 14 نفر جواب خیر و6 نفر جواب

تا حدودی رضایت داشتند را انتخاب کردند و فقط یک نفر به طور کامل با مکانیزاسیون در

شرکت موافقت کرد که نمودارهای آن در ذیل مشاهده می شود

نمودار میله ای :

نمودار دایره ای :

آزمونx2 :

در این آزمون چون یک نفر جواب بلی داده است و فراوانی آن کمتر از 5 می باشد در نتیجه

این گزینه در گزینه های جدول زیر می باشد اما در این آزمون شرکت نمی کند. و در این

جدول Oi به معنی مقادیر بدست آمده واقعی و Ei مقادیر مورد انتظار می باشد.

محاسبات
گزینه ها
Oi
Ei

(Oi -Ei )
(Oi -Ei )2
(Oi -Ei )2
Ei
بلی
1
7
—–
—-
—–
تا حدودی
6
7
1-
1
0.143
خیر
14
7
7
49
7
جمع
21
21
—–
—–
7.143 X2=

پس با توجه به مقدار X2 در جدول بالا و در سطح معنی دار 5% و با درجه آزادی 2 که

بدست آمده است در نتیجه X2 محاسبه شده > X2 جدول در سطح معنی دار 5% ودرجه

آزادی (K-1) باشد پس فرض پوچ تایید نمیشود در نتیجه فرض مقابل تایید می شود بنابراین

در سطح معنی دار 5% می توان به نتایج حاصل از سوال فوق اتکاء نمود.

تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده مربوط به فرضیه اصلی :

با توجه با آزمون X2 و نتایج بدست آمده از آن میتوان گفت که در سطح معنی دار 5% و

درجه آزادی ( K-1) چون فرض پوچ تایید نشد در نتیجه فرض مقابل تایید میشود یعنی این

که بین متغیرهای مکانیزاسیون وترس کارکنان شرکت رابطه ای معنی دار با احتمال 95%

وجود دارد واین نتیجه تصادفی نیست.

فصل ششم

نتیجه گیری

مقدمه :

ارائه نتایج و پیشنهادات پایان بخش هر تحقیق و مطالعه ای می باشد یعنی پس از اتمام تجزیه

و تحلیل اطلاعات تعیین صحت و درستی فرضیات لازم است محقق نتایجی را که در طول

تحقیق به آن دست یافته است به طور واضح و آشکار و روان ارائه نماید. همچنین به منظور

تجربیات بدست آمده در طول تحقیق در صورت تمایل پیشنهادات خود را مطرح می نماید

بنابراین در این فصل به ارائه خلاصه نتایج بدست آمده پرداخته می شود.

نتیجه گیری :

اثبات فرضیه اصلی :

فرضیه اصلی یعنی ترس کارکنان شرکت از مکانیزاسیون با توجه به معیارهای گفته شده مثل

منابع جمع آوری اطلاعات و غیره به این نتیجه رسید که فرضیه فوق پذیرفته می شود بنابراین

می توان در سطح اطمینان 95% بیان نمود که رابطه معنا داری بین ترس کارکنان شرکت و

مکانیزاسیون وجود دارد که نتایج بدست آمده حاصل از مشاهده عینی کارخانه و پرسشنامه و

مطالعه کتابها میباشد.

محدودیتهای تحقیق :

در این تحقیق محقق محدودیتهایی وجود داشت که از آن جمله می توان به محدودیت زمانی و

محدودیت در انتخاب نمونه آماری و محدودیت استفاده از منابع خارجی را نام برد بدیهی که

اگر این محدودیتها برای محقق نبود تحقیقی جامه تر ارائه می شد.

منابع و ماخذ
و ضمائم

منابع و ماخذ :

1. طغرل آذر – سیستمهای حسابداری – انتشارات کتابخانه فروردین – سال 1364

2. وندال فرنچ-اچ.بل-ترجمه: دکتر الو انی -دانایی فرد -مدیریت تحول در سازمان – انتشارات صفار-اشراقی – سال 1379

3. اپل – ترجمه: گروه مهندسی دانشگاه صنعتی شریف – اصول طراحی کارخانه – انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی شریف – سال 1372

4. فیلیپ سادر- ترجمه: غلامرضا اسماعیلی – انتشارات میر – سال 1380

ضمیمه شماره یک :

پرسشنامه :

کارکنان محترم شرکت بهران توس :

ضمن عرض سلام همانطور که استحضار دارید مکانیزاسیون هر شرکت می تواند یکی
از بخشهای اساسی در پیشرفت یک شرکت باشد در راستای دستیابی به این منظور پرسشنامه زیر که فقط برای یک تحقیق علمی میباشد در سطح کارشناسی دانشگاه آزاد تهیه شده است که در سطح شرکت شما مورد ارزیابی قرار بگیرد پاسخهای مناسب تر شما کمک زیادی به دقیق تر شدن این تحقیق علمی میکند لذا با توجه و دقت کافی در تکمیل این پرسشنامه مرا یاری فرمایید با تشکر از همکاری شما دوستان عزیز .

1. به نظر شما شرکت موجود تا چه اندازه مکانیزه است؟

2. تعریف شما از یک شرکت مکانیزه چیست؟

3. توقعات شما از یک شرکت مکانیزه چیست؟

4. کنترل ماشین آلات در شرکت موجود به چه صورت است؟

5. توقع دارید کنترل ماشین آلات در شرکت مکانیزه به چه صورت باشد؟

6. کنترل ورود و خروج شما در شرکت فعلی چگونه است؟

7. به نظر شما در یک شرکت مکانیزه تر ورود و خروج شما باید به چه صورتی باشد؟

8. تعداد نیروی انسانی در شرکت فعلی شما چند نفر است؟

9. توقع دارید تعداد نیروی انسانی در شرکت مکانیزه چند نفر باشد؟

10. آیا مکانیزه شدن شرکت خود را پیشنهاد می کنید؟

بلی تا حدودی خیر

11. چه دلایلی برای مکانیزه شدن یا عدم مکانیزه شدن شرکت خود دارید؟

ضمیمه شماره دو :

جدول x2 :

X2
Df
1%
2%
5%
10%
1
6/635
5/412
3/841
2/706
2
9/210
7/824
5/991
4/605
3
11/345
9/837
7/815
6/251
4
13/277
11/668
9/488
7/779
5
15/085
13/388
11/070
9/236

– 39 –


تعداد صفحات : 39 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود