تارا فایل

تحقیق کامل درباره سیستم حسابداری شهرداری




فهرست مطالب
شرح مطالب
صفحه
شرح مطالب
صفحه
مقدمه
2
گزارشهای مالی
36-44
فصل اول
3
فصل سوم
45
تعریف شهرداری
4
کنترل داخلی
46-48
وظایف
5
نظارت در شهرداری
49-50
تفاوت حسابداری شهرداری و بازرگانی
6
فرمهای مالی
51-58
مبنای حسابداری شهرداری
7
ضمائم 1

ارتباط سیستمها در شهرداری
9-11
بودجه
59-61
فصل دوم
12
فرم حقوق و دستمزد
62
تعریف سیستم حسابداری
13
تنخواه گردان
63
انواع سند
14-15
علی الحساب
64
انواع حسابهای
16
پیش پرداخت
65
حسابهای درآمدی
17-21
سپرده
66
حسابهای هزینه ای
22-31
کسورات قانونی
67-68
حسابهای انتظامی
32-33
انواع بیمه
69
دارائیها
34
طبقه بندی معاملات
70
بستن حسابها
35
مناقصه
71-72

بسمه تعالی
مقدمه
از آغاز خلقت ، انسان با هم بودن و در کنار هم زیستن را تجربه نموده است و می توان گفت با هم بودن و در کنار هم زیستن نوعی احساس نیاز بوده است که بشر به آن پرداخته است . احساس امنیت و آرامش – سهولت در انجام کارها – غلبه بر مشکلات از مهمترین فواید زندگی اجتماعی بشر بوده و هست .
با توسعه اجتماعات بشری رفته رفته این با هم بودن و در کنار هم زیستن نوعی نیاز به مقررات را در بشر ایجاد نموده است . شاید اصتحکاک گروهها در رفتار و زندگی اجتماعی باعث ایجاد قوانین اجتماعی شده است .
در این بین شهرداریها یکی از نهادهای اجتماعی است که به زندگی در کنار هم را نظم بخشیده و رعایت اصول و مقررات خاص شهری را به شهروندان ارائه و الزام می نماید .
شهرداریها به عنوان موسساتی غیر انتفاعی و عمومی در نظم و انضباط بخشیدن به حمل و نقل – عمران – و آبادانی و سرسبزی و فعالیتهای خدماتی در شهرها با پشتوانه قانون به وظیفه خود عمل می نماید .
معماری زیبا نظم و انضباط – خرمی نماد شهری – امکانات موجود در هر شهر مرهون برنامه ریزیها و مدیریت خوب شهرداریها می باشد در این بین امور مالی به عنوان قلب تپنده هر موسسه دولتی یا غیر دولتی نقش بسزائی در اجرای برنامه ها و تصمیم گیری ها دارد .
و ما سعی خواهیم کرد امور مالی را به وسعت توانمان ارائه نمائیم

فصل اول

تعریف شهرداری
شهرداری موسسه ای عمومی و غیر دولتی است که در حدود و وظایف و تکالیف محوله از جانب قانونگذار فعالیت می نماید . یعنی شهرداری مکلف به ارائه خدمات شهری و رفاهی در محدوده تعیین شده با توجه به بودجه و مقررات زیر نظر شورا و وزارت کشور فعالیت می نماید .
انواع موسسات :

با توجه به نمودار فوق شهرداریها موسسه ای عمومی غیر انتفاعی فاقد سرمایه ، که به صورت خودگردان نسبت وصول درآمد و انجام هزینه اقدام می نماید .

شرح و وظایف شهرداری :
وظایف شهرداری : وظایف شهرداری در قالب فصل ، برنامه ، و فعالیت بطور کلی به سه دسته تقسیم می شود ، جزئیات هر یک از وظایف در بخش مربوطه توضیح داده می شود .

تفاوت حسابداری شهرداری با حسابداری بازرگانی
اگر چه ماهیت تشکیل شهرداریها و شرکتهای بازرگانی با هم فرق دارن اما از عنوان حسابهایی استفاده می شود که در شرکتهای بازرگانی نیز استفاده می شود لذا سعی می کنیم تفاوت موجود را با توجه به ماهیت آنها نشان دهیم .

شرح
حسابداری شهرداری
حسابداری بازرگانی
هدف مالکیت
ارائه خدمات و تسهیلات عمومی
کسب سود
منابع مالی
اعتبارات و درآمد های وصولی
سرمایه وسهام سهامداران
هزینه
بر اساس تامین اعتبار
هزینه بر اساس درآمد
تعداد حسابها
گسترده و درختواره
محدود و یکپارچه
اندوخته قانونی
ندارد
دارد
صورتحساب سود و زیان
ندارد
دارد
حقوق صاحبان سهام
ندارد
دارد
هدف گزارشها و صورتهای مالی
میزان عملکرد و پیشرفت فعالیت
کسب سود و نقدینگی و … شرکت است

مبنای حسابداری مالی شهرداری :
مبنای حسابداری شهرداریها نقدی تعدیل شده می باشد . بدین صورت که درآمدها در هنگام وصول وجه شناسایی و ثبت می گردد و هزینه باید دو شرط داشته باشد 1 : تحویل کالا و خدمات 2 پرداخت به صورت قطعی.
توضیح : در مورد ثبت درآمد براحتی می توان گفت که تا زمان وصول درآمد ثبت نمی شود یعنی بعد از وصول باید درآمد را ثبت کرد و هزینه را زمانی باید ثبت کنیم که اولاً کالا یا خدمات تحویل و دوماً وجه پرداخت شده باشد . اگر یکی از دو بند هزینه موجود نباشد هزینه ثبت نمی شود .
ردیف
شرح
ثبت

می شود
نمی شود
1-
مبلغ 2 میلیون ریال درآمد شهربازی تشخیص داده شد .


2-
مبلغ 500 هزار ریال عوارض پروانه کسب دریافت شد


3-
مبلغ 10 میلیون ریال سیمان آورده شده ولی وجه آن هنوز پرداخت نشده


4-
مبلغ 5 میلیون ریال بابت خرید آجر پرداخت شده ولی آجر هنوز نرسیده


5-
مبلغ 6 میلیون ریال بابت خرید کامپیوتر پرداخت و کامپیوتر تحویل گردید .

سند حسابداری :
مدرکی است که تاثیر یک واقعه مالی را طبق مدارک مثبته که ضمیمه سند می باشد را به حسابهای مربوطه نشان می دهد که با توجه به ماهیت حساب به بدهکار یا بستانکار حسابهای مربوطه تاثیر می گذارد .
شکل کلی یک سند حسابداری بشرح ذیل می باشد .

سیستم حسابداری شهرداری و ارتباط آن با سایر سیستمها

با توجه به اینکه امور مالی قلب هر سازمان و موسسه می باشد و با سایر سیستمهای دیگر در ارتباط می باشد ، سیستم بودجه و اموال ، انبار کالا و مواد و حقوق و دستمزد مستقیما و سایر سیستمها مثل سیستم اداری – برنامه ریزی و مدیریت به طور غیر مستقیم در ارتباط می باشد .

در نمودار زیر شکل کلی یک حسابداری شهرداری نشان داده شده است

+ +

با توجه به این نمودار
بودجه :
یکی از مهمترین بخشهای حسابداری مالی شهرداریها می باشد و می توان گفت اغلب شهرداریها بواسطه آن سر پا بوده و گذران عمر می نماید که به تفصیل به آن خواهیم پرداخت
شهرداریها دارای دو نوع بودجه می باشند
1- بودجه اعتبارات دولتی (تملک دارائیهای سرمایه ای عمرانی )
2- بودجه اعتبارات درآمدی از محل وصول عوارض محلی و کمکهای وزارت کشور
که با توجه به اینکه هدف ما تشریح حسابداری مالی از محل وصول عوارض محلی می باشد لذا از توضیح حسابداری اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای صرفه نظر می نمائیم .

قوانین و مقررات :
شامل بخشنامه ها صورتجلسات و قوانین اداری و مالی می باشد که محدوده عملیات قانونی را نشان می دهد که می توان گفت کلید مراحل ورودی و محاسبات و خروجی و کلیه اسناد طبق مقررات حاکمه مراحل طی می شود .
اصول متداول :
اصول حسابداری می باشد که با توجه به وقایع مالی که اتفاق افتاده است اولا طبق مقررات ثانیا طبق اصول حسابداری ثبت می گردند که در مورد محاسبات و ثبتهای مختلف که باید طبق اصول پذیرفته باشند صحبت خواهیم کرد .

کدینگ و اهمیت آن در آن سیستم حسابداری :
کد عددی است که به نمایندگی از یک حساب یا گروه حساب به کار می رود ، در سیستم حسابداری کد از جایگاه ویژه ای در نظم و ارتباط حسابها با یکدیگر و ردیابی حسابها دارد .
با یک کد گذاری دقیق و حساب شده می توان یک واقعه را با تمام جزئیات گروه حساب – حساب کل – معین و جزء را مشخص کرد . در سیستمهای رایانه ای این کدینگها می باشد که تاثیر مبلغ واقعه مالی را بر حساب گروه و کل و معین و جزء نشان می دهد .

بطور معمول در سیستم کدینگ به شرح زیر عمل می گردد :

** ** ** ***
حساب جزء

بعنوان مثال
:درکد حساب فوق عدد 1 : بیانگر گروه دارائیها می باشد 0 (دارائیهای جاری)
عدد 23 : بیانگر حساب کل سرمایه گذاری می باشد (سرمایه گذاری)
عدد 01 : بیانگر حساب معین سرمایه گذاری می باشد ( سرمایه گذاری نزد موسسات دولتی )
عدد 01: بیانگر حساب جزء سرمایه گذاری می باشد(سرمایه گذاری نزد سازمان همیاری خراسان شمالی

فصل دوم

SYSTEM:
تعریف سیستم : عبارت است از اجزاء به هم پیوسته که جهت رسیدن به هدف خاص و یا خط مشی مشخص طراحی و اجرا می گردد ، شکل کلی سیستم به شرح ذیل می تواند باشد .

ACCOUNTING SYSTEM :
سیستم حسابداری گونه ای از سیستمهای اطلاعات سازمانی است که اطلاعات مالی را جمع آوری ثبت و طبقه بندی و پردازش می کند و گزارشهای مورد نیاز را ارائه می کند .

انواع سند حسابداری
1- سند افتتاحیه (تراز افتتاحیه )
2- سند عمومی (طی دوره ) در طول بحث چندین مورد آورده شده است .
3- سند اختتامیه (تراز اختتامیه ) در بخش گزارشات موجود می باشد .
سند افتتاحیه : سند افتتاحیه که در ابتدا سال جدید حسابها را افتتاح می کند .
مبالغ به میلیون ریال
کدینگ حساب
شرح حساب
بدهکار
بستانکار
113000
بانکها
210

122000
حسابهای دریافتنی
70

123000
سرمایه گذاری
110

124000
وامهای دریافتنی
50

312000
حسابهای پرداختنی

320
311000
اسناد پرداختنی

70
314000
اقساط وام دریافتنی

50
جمع
440
440

وضعیت های مختلف سند حسابداری :
1-سندحسابداری موقت
2- سند حسابداری قطعی
سند حسابداری موقت : سندی است که توسط حسابدار تهیه و تنظم می گردد . قابل ویرایش و اصلاح می باشد .
سند حسابداری قطعی : سندی است که توسط مدیر مالی چک می شود و در صورت نداشتن اصلاحیه و هر نوع مشکل به سند قطعی تبدیل می نماید .
از لحاظ ظاهری هز دو سند هیج فرقی با هم ندارند فقط از لحاظ تاثیر بر حسابها با هم فرق دارند بیدن معنی که حسابهای موقت در میزان موجودی و یا افزایش و کاهش بدون تاثیر هستند .

انواع حسابها :
1- حسابهای دائم که در ترازنامه جای دارد و به سال بعد انتقال می یابد

2- حسابهای موقت که در پایان سال بسته می شوند
حسابهای موقت همان حسابهای درامدی و هزینه ای می باشند که در پایان سال مالی بحساب مازاد درآمد بر هزینه بسته می شود .

حسابهای موقت درآمد و هزینه به شرح ذیل تقسیم بندی می شود
الف : درآمد
در یافتهای شهرداری از محل کمکهای وزارت کشور و همچنین دریافت عوارض و بهای خدمات بر اساس قوانین ومقررات اخذ می شود رادرآمد گویند و مهمترین بخشی که باعث فعالیتهای چرخه شهرداری می گردد همین درآمد می باشند
طبقه بندی درآمد ها که به 7 طبقه و زیر مجموعه تقسیم می شود.
1- در آمد ناشی از عوارض عمومی :
**تعریف : عوارضی که با توجه به طی مراحل قانونی و تصویب و وجاهت اجرایی و قانونی یافته و دریافت آن مستر بوده و برای عموم فعالیتهای شهرداری بارعایت سقف حداقل 40 % و برای امور عمران قابلیت اجرایی دارد
1-1- وصولی توسط سایر موسسات (آب و برق )
2-1- عوارض ساختمانی و اراضی
3-1- عوارض ارتباطات و حمل و نقل
4- 1-عوارض پروانه کسب و فروش
مثال : وصول عوارض سه ماهه از شرکت نیروی برق بابت 3 درصد برق مصرفی مشترکین به مبلغ 12000000 ریال در تاریخ 20/04/1388

11301 -بانک جاری 90350 12000000
5011110 -عوارض برق سه ماهه 12000000

2- درآمد ناشی از عوارض اختصاصی
تعریف : عوارضی است که به منظور انجام فعالیتهای خاص تصویب وصول می گردد و می بایست 100 % به منظور انجام همان برنامه های خاص اختصاص یافته و شهرداری حق هزینه کرد ان را در جای دیگر ندارد مانند عوارض نوسازی 90% صرف هزینه توسعه معابر و یا پارکینگ که 100% آن صرف احداث پارکینگ گردد .
1- 2-عوارض تجمیع سوخت
2- 2-عوارض گمرکی
3-2- کمک به اجرای طرحهای توسعه عمران و خدمات شهری

مثال : وصول مبلغ 350000000 ریال بابت دوازده در هزار گمرکی مرحله دوم از سازمان شهرداریهای کشور در تاریخ 20/07/1388
11301 بانک ملی 350000000
5022202 عوارض گمرکی مرحله دوم 350000000

3- بهای خدمات و درآمدهای موسسات انتفاعی شهرداری
تعریف : مبلغی که شهرداری برابر مجوز قانونی در ازای خدمات ارائه شده به طور مستقیم از متقاضیان دریافت خدمات وصول می نماید
1- 3بهای خدمات شهرداری مثل : آسفالت – شکافت آسفالت – جمع آوری زباله
2- 3درامد تاسیسات و کشتارگاهها و پارکها
3-3درامد های حاصل از سرمایه گذاری دربخش عمومی و خصوصی
4 – 3درآمد های حاصل از وجوه اموال شهرداری (سرمایه گذاری وجوه – اجاره اموال )

مثال : دریافت مبلغ دو میلیون ریال بابت اجاره شش ماهه دکه مستقر در پارک شهرداری 10/07/1388
11301 بانک ملی 2000000
5033405 وصول اجاره دکه 2000000
4-درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری
1 -4 اجاره ماشین الات
2- 4بازار هفتگی
3- 4 شهربازی

مثال وصول مبلغ پنج میلیون ریال بابت کارکرد ماشین الات جهت شرکت فریدون کنار در مورخه 10/07/1388
11301 بانک ملی جاری 90350 5000000 ریال
5044102کارکردماشین الات 5000000

5- کمکهای اعطایی دولت و سازمانهای دولتی
1-5کمکهای بلا عوض دولت و سایر نهادها به شهرداری
کمک سازمان میراث فرهنگی بابت ساخت ساختمان فرهنگی مستقر در پارک شهرداری به مبلغ دویست و پنجاه میلیون ریال در تاریخ 20/05/1388
11301 بانک جاری 90350 250000000
5055101دریافتی ازسازمان میراث فرهنگی250000000

6- اعانات هدایا و دارائیها
1-6-خودیاری شهروندان وهدایای دریافتی
2-6جریمه سدمعبر
3-6 درامد تغییر کاربری اراضی
مثال دریافت مبلغ بانزده میلیون ریال بابت تغییرکاربری فضای سبز به مسکونی ملک اقای رضایی در تاریخ 15/07/1388
11301 بانک ملی 15000000
5066301 تغییر کاربری ملک آقای رضایی 15000000
7-سایر منابع تامین اعنبار
1-7-فروش اموال
2-7-دریافت وام
3 -7- مازاد درامد سالهای قبل
مثال : مبلغ 30 میلیون ریال بابت مازاد درآمد بر هزینه سال 1387 به سال 1388 انتقال گردید .
40201 حساب کسر و مازاد – 30000000
5077301 درآمد حساب کسر و مازاد – 30000000

طبق ماده 68 قانون شهرداری
باید درآمد واصله محلی شهرداری 60% صرف هزینه های جاری ادار ی و شهری و 40% صرف هزینه های عمرانی مصرف گردد و رعایت آن نیز الزامی است .
نکته های مهم در موردعوارض
شهرداری محدودیتی در اخذ عوارض و در امد ندارد البته مقدار آن به استنادقانون و آیین نامه مربوط میباشد اما در بخش هزینه ها شهرداری ها مکلفند به اندازه ای که در بودجه یا متمم بودجه مشخص شده است هزینه کند و بیش از اعتبارات مصوب مجاز نمی باشد .

نحوه وضع وصول عوارض
وضع عوارض می بایست مبتنی بر ائین نامه اجرایی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شورای شهر اسلامی – بخش و شهرک که موضوع قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شورای اسلامی شهر وانتخاب شهرداران مصوب 7/7/87 هیئت وزیران بوده و با پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای اسلامی شهرانجام پذیرد .

یکی از مهمترین کمیسیونهادر شهرداری ماده 77 قانون شهرداری ها می باشد
که به رفع اختلافات بین شهرداری ومودی می پردازد که به دو صورت اختلاف به تعلق یا عدم تعلق عوارض به مودی و دیگر به مبلغ و مقدارعوارض است انچه که مهم است دامنه رسیدگی در کمیسیون فقط به عوارض شهرداری محدوده و شامل کلیه حوالجات شهرداری نمی باشد و اعضای کمیسیون شامل نماینده وزارت کشور و دادگسنری و شورای اسلامی شهر می باشد که رای کمیسیون لازم الاجرا و از طریق اداره ثبت اسنادقابل وصول می باشد.

مراحل انجام هزینه در شهرداری به مراحل زیر تقسیم می شود:
1. درخواست خرید که توسط قسمت مربوطه درخواست می گردد. (ضمیمه پیوست)
2. تشخیص: که توسط شهردار موافقت می گردد.
3. تامین اعتبار: توسط امور مالی اعتبارات مورد نیاز پیش بینی می گردد.
4. تعهد: پس از تامین اعتبار توسط کارپردازی خریداری و تحویل انبار می گردد.
5. تسجیل: میزان بدهی ایجاد شده بر اساس اسناد و مدارک مشتبه مشخص می گردد.
6. حواله اجازه کتبی توسط مقام مسئول(شهرداری) جهت پرداخت داده می شود. (ضمیمه پیوست)
7. پرداخت وجه: که طی چک و اخذ امضا در وجه فروشنده صادر می گردد.
به طور کلی ضمائم یک سند هزینه پایه به شکل و ترتیب زیر می باشد:
1) درخواست خرید: فرمی است که مراحل قانونی درخواست در آن وجود دارد.
2) فاکتور: سندی است که توسط فروشنده بعد از تحویل کالا و خدمات ارائه گردیده است.
3) قبض رسید: مدرکی است که پس از تحویل کالا با مشخصات درخواست کالا به انبار تحویل داده می شود.
4) حواله انبار: مدرکی است که کالای خریداری شده به واحد درخواست کننده تحویل داده می شود.
5) صورتجلسه تحویل: گواهی ای است که امضاء کنندگان آن تائید می کنند که کالا به واحد درخواست کننده تحویل داده شده است.
6) صورتجلسه مصرف: گواهی است که امضاء کنندگان آن تائید می کنند که کالا به مصرف واحد درخواست کننده رسیده است.
7) دستور پرداخت: مدرکی است که بالاترین مقام دستور پرداخت را طی آن صادر می کند.
8) سند هزینه: سندی است که طی آن مبلغ فاکتور به فروشنده یا ارائه کننده خدمات پرداخت می شود.
هزینه ها
هر نوع پرداختی که منجر به ایجاد و یا اخذ دارائی و یا انجام خدمت گردد را هزینه گویند. هزینه ها در شهرداری به 3 وظیفه ملی تقسیم می شوند:
1- وظیفه خدمات اداری
2- وظیفه خدمات شهری
3- وظیفه عمران شهری

1- وظیفه خدمات اداری و شهری به 4 فصل و 20 ماده تقسیم می شود
الف: هزینه پرسنلی:
1- حقوق و دستمزد
2- مزایا و فوق العاده

مثال : حکم حقوقی آقای رضایی در سال 1388 مبلغ 4298600 ریال می باشد مطلوبست محاسبه حقوق دریافتی نامبرده در ماه شهریور ماه :
الف :هنگام محاسبه حقوق دستمزد ثبت ذیل زده می شود :
6100102 هزینه حقوق 3729800
6100202 مزایای حقوق 163200
6100208 نوبت کاری و جمعه کاری 204000
6100209 حق- بازنشستگی و بیمه سهم کارفرما 948310
6200210 کمکهای غیر نقدی و عائله مندی 201600
3120104 حقوق و دستمزد پرداختنی 4005810
3120105 بیمه کارکنان تامین اجتماعی یا بازنشستگی 1229100
3120107 بیمه عمر کارکنان 12000

در زمان پرداخت حقوق و کسورات به حسابهای مربوطه ثبتهای ذیل زده می شود :
3120104 حقوق و دستمزد پرداختنی 4005810
3120105 بیمه کارکنان تامین اجتماعی یا بازنشستگی 1229100
3120107 بیمه عمر کارکنان 12000
11302 بانک 5246910

ب: هزینه اداری
3- هزینه ماموریت سفر و حمل و نقل
4- هزینه اجاره و کرایه
5- هزینه خدمات قراردادی
6- سوخت آب و برق
7- مواد و لوازم مصرفی
مثال : آقای رضایی در تیر ماه سال 1388 – 5 روز ماموریت دارد مطلوبست ثبت هزینه و مبلغ پراختی به نامبرده :
6100301 ماموریت اقای رضایی 5 روز 425000
11302 جاری ملی 90351 طی چک 371010 425000

ج: هزینه های سرمایه ای
9هزینه مطالعه ایجاد ساختمان و تاسیسات
10خرید ساختمان
11تعمیرات و بازسازی ساختمان
12ماشین آلات و تجهیزات عمده
13 کالا و لوازم مصرف نشدنی
14مصالح ساختمانی
15مشارکت در سرمایه گذاری

مثال : خرید یک دستگاه سواری به مبلغ 145000000 ریال بصورت نقدی در مورخه 10/06/1388 که ثبت هزینه ای آن بشرح ذیل می باشد .
6101201 هزینه خرید یک دستگاه سواری پژو 145000000
21101 حساب انتظامی اموال سواری پژو 405 1
11302 طی چک 371011 145000000
21201 طرف حساب انتظامی اموال سواری پژو 405 1

د: هزینه های انتقالی
16پرداختها به بخشهای عمومی
17کمک به بخش خصوصی
18بازپرداخت وامها و کارمزد
19پرداخت انتقالی به کارکنان(پاداش پایان خدمت-بازخرید و سنوات و …)
20دیون و تعهدات سالهای قبل
مثال : واریز مبلغ پنجاه و پنج میلیون ریال بابت 4 درصد سهم شورا از درآمد شهرداری در مورخه 10/05/1388 به حساب شورا واریز نمود که ثبت هزینه آن بشرح ذیل می باشد .
6101601 بابت سهم شورا از بودجه 55000000
11302 طی چک 371012 55000000

هزینه های وظیفه عمرانی:
این وظیفه شامل انجام فعالیتهای عمرانی سطح شهر می باشد. که شامل:
– برنامه ریزی توسعه شهری
– برنامه و جمع آوری آبهای سطحی
– بهبود امورومرور در شهر
– ایجاد تاسیسات حفاظتی
– برنامه بهبود محیط شهری
– ایجاد اماکن ورزشی و توریستی
– ایجاد تاسیسات درآمد زائی

قابل ذکر است که هر یک از برنامه ها به چندین طرح و هر طرح به چندین پروژه تقسیم میشود 0 مانند شکل زیر

شهرداریها بر اساس اولویت طرحها و برنامه های شهری سالیانه پروژه های خود را پیش بینی و جهت اجرا در بودجه پیش بینی می نماید.
به عنوان مثال برنامه بهبود عبور و مرور شهری طرح آسفالت و زیرسازی معابر پروژه آسفالت خیابان امام رضا (ع)
این پروژه 000/000/150/1 اعتبار نیاز دارد شهرداری پروژه مذکور را در کمیسیون فنی عمران پیش بینی و عملیات اجرای آن به شرح ذیل اعلام و در بوجه پیش بینی می گردد:
1-زیرسازی خیابان امام رضا (ع) به طول 400 و عرض 24 متر مساحت کل 9600 متر مربع .
2-اجرای آسفالت بلوار امام رضا (ع) طول 400 و عرض 20 متر مساحت کل 8000 متر مربع.
3-اجرای آیلند بطول 800 متر دو طرف.
کل اعتبار مورد نیاز 000/000/150/1
000/440/61 – 64000 متر مربع زیرسازی
000/000/416 52000 متر مربع آسفالت
000/000/120 15000 متر مربع آیلند
مرحله اجرا:
با توجه به اینکه پروژه مورد نظر بیش از معاملات متوسط بوده و بر اساس معاملات شهرداری جزء معاملات عمده است لذا می بایست از طریق انجام مناقصه برگزار گردد. پس از انجام مناقصه و تعیین پیمانکار . پروژه به پیمانکار جهت اجرا و صورتجلسه تحویل می گردد.
پیمانکار موظف است به استناد موافقتنامه نسبت به زمان آغاز پروژه مراحل اجرای پروژه مراحل دریافت وجه و سایر نکات اقدام نماید.
ثبت این پروژه:
برنامه بهبود عبور و مورو شهری
پروژه جدول گذاری و اسفالت خیابان امام رضا
6330201 صورت وضعیت 997500000
که شامل: صورت وضعیت 000/000/950
بیمه سهم کارفرما5% 000/500/47
10% سپرده حسن انجام کار 000/000/95
5% مالیات 000/500/47
6/6 بیمه تامین اجتماعی 000/700/62
11302 چک 371015 000/300/792
در زمان تسویه حساب و پرداخت کسورات قانونی به ادارات ذیربط:
پرداختی مالیات 000/500/47
سازمان تامین اجتماعی 000/700/62
سپرده حسن انجام کار خزانه معین000/000/95
بانک 000/200/205

مثال هزینه خدمات شهری :
مبلغ پانزده میلیون ریال بابت نگهداری فضای سبز هزینه گردیده است. (نگهداری وبهبودشهری)
6200511 بابت نگهداری فضای سبز مهر ماه 15000000
11302 بانک ش چک 11749500
3120101 بیمه 2500500
3120102 مالیات 750000
مثال 2 : تعداد 20عددکپسول اطفای حریق به مبلغ 4000000ریال توسط شهرداری خریداری شد (خدمات ایمنی )
62011301 خرید لوازم مصرف شدنی 4000000
21101 حساب انتظامی اموال 1
11302بانک ش چک 4000000
21301 طرف حساب انتظامی اموال 1
مثال : احداث یک واحد پارکینگ به مساحت 500 متر مربع واقع در خیابان امام خمینی به مبلغ 250.000.000 ریال
بابت ساخت پارکینگ 250.000.000 ریال
بیمه صورت وضعیت 7.2% 18.000.000
مالیات // // 5% 12.500.000
چک ش 37101 219.500.000

در زمان تسویه با اداره بیمه و مالیات ثبت زیر زده می شود :
بیمه تامین اجتماعی 18.000.000
اداره مالیات 12.500.000
بانک جاری 90351 30.500.000
حسابهای انتظامی:
با توجه به اینکه بعضی از خریدهای شهرداری به صورت کلی انجام می گیرد و محل مصرف آن در زمان تحویل و انبار مشخصی نیست در حسابهای انتظامی نگهداری می شود و هر سه ماه یا شش ماه بر اساس حواله های صادره برای بخشهای مختلف مصرف کننده صادر می شود. از حساب انتظامی کسر و بر حساب هزینه قطعی انتقال داده می شود. ولی بعضی از خریدهای شهرداری مثل هزینه تعمیر و نگهداری ماشین آلات که در بخشهای مختلف شهرداری فعالیت می نمایند و مختص به یک پروژه خاص نمی باشد نحوه تسهیم هزینه های آن بر اساس درصدی از پروژه های عمرانی مرتبط با موضوع تسهیم می شود.
مثال :
70102حساب انتظامی هزینه پرسنلی عمرانی 000/000/10
70201 حساب انتظامی تعمیر و نگهداری ماشین آلات 000/000/30
بانک 000/000/40

نحوه سرشکن حساب انتظامی عمرانی بین پروژه ها
شرح پروژه
مبلغ پروژه
درصد
مبلغ حساب انتظام تعمیر نگهداری
پرسنلی

برنامه توسعه معابر
000/000/100
40%
000/200/1
000/000/4
40%
اجرای جدول جوی آب
000/000/50
20%
000/000/60
000/000/2
20%
ایجاد فضای سبز
000/000/100
40%
000/200/1
000/000/4
40%
جمع
000/000/250
100%
000/000/30
000/000/10
100%

نحوه ثبت سرشکن حساب انتظامی تعمیر و نگهداری ماشین آلات و پرسنلی عمران
1- 6330201 پروژه زیرسازی و اسفالت خیابان امام رضا 000/200/1
6340102 پروژه جدول گذاری خیابان بوستان 000/600
6350101 پروژه نگهداری توسعه فضای سبزشهری 000/200/1
70201 حساب انتظامی تعمیر و نگهداری 000/000/30
2-
6330201 پروژه زیرسازی و اسفالت خیابان امام رضا 000/000/4
6340102 پروژه جدول گذاری خیابان بوستان 000/000/2
6350101 پروژه نگهداری توسعه فضای سبزشهری 000/000/4
70101 حساب انتظامی هزینه پرسنلی عمران 000/000/10
دارائی های شهرداری:
1- اختصاصی: زمین – ساختمان وسایل نقلیه و تاسیسات می باشد که شهرداری حق تصرف مالکانه دارد.
2- عمومی: معابر- میادین – گورستانها- درختان- مجاری آب و فاضلاب و … که متعلق به شهرداری بوده ولی برای استفاده عموم می باشد.

روشهای حسابداری دارائی ثابت:
1-منظور نمودن بهای تمام شده دارائی به حساب هزینه***
بانک***

2-منظور نمودن بهای تمام شده دارائی به حساب هزینه و حساب ترازنامه ای دارایی ثابت
هزینه ***
حساب انتظامی دارائی ثابت ***
بانک ***
طرف حساب انتظامی دارائی ثابت ***

3- مثال ثبت خرید یک دستگاه کپی به مبلغ 000/000/10 ریال
خرید لوازم مصرف نشدنی 000/000/10
حساب انتظامی اموال 1
بانک 000/000/10
طرف حساب انتظامی 1
ثبت 1 موقت و سالیانه است اما ثبت دوم ترازنامه ای می باشد و دارائی را نشان می دهد.

بستن حسابها : ابتدا حسابهای موقت شهرداری را با بدهکار نمودن درآمد ها و بستانکار نمودن هزینه ها با یکدیگر بسته می شوند و مابه التفاوت به حساب مازاد درآمد بر هزینه برده می شود .

بستن حسابهای موقت :
حسابهای درآمدی 2479
بهای هزینه ای 2211
ح مازاد درآمد بر هزینه 268
بستن حساب اختتامیه :در بستن حساب اختتامیه می بایست نسبت به معکوس نمودن حسابهای دائم اقدام می گردد.
حسابهای پرداختنی 250
وامهای پرداختنی 300
اقساط پرداختنی 150
حساب کسر و مازاد 268
بانک 150
موجودی کالا در انبار 80
حسابهای دریافتنی 250
اسناد دریافتنی 78
سرمایه گذاری نزد موسسات 300
حسابهای انتظامی 110

فصل سوم
گزارشهای مالی:
هدف نهائی حسابداری تهیه و تنظیم گزارشهای مالی برای اشخاص ذینفع درون سازمانی و برون سازمانی است.
درون سازمانی: مدیران و مسئولان بخشهای مختلف
برون سازمانی: شورای شهر- شهروندان- دولت و وزارت کشور- سازمان مدیریت برنامه ریزی- بانک مرکزی

انواع گزارشها و صورتهای مالی که در پایان دوره تنظیم می گردد:
1-گزارش مقایسه درآمد و هزینه با بودجه
2-صورت مازاد درآمد به هزینه
3- ترازنامه
بر خلاف سایر شرکتها و سازمانهائی که درآمد دارند و سود و زیان آن محاسبه می شود، در شهرداریها سود و زیان وجود ندارد و محاسبه نیز نمی گردد و این امر بخاطر ماهیت و هدفی است که شهرداری تاسیس گردیده است.
صورت حساب مقایسه درآمد و هزینه با بودجه :
این صورت حساب بیانگر درآمدهای شهرداریها در یک دوره یک ماهه تا یک ساله را نشان می دهد.
و از طرف دیگر هزینه کرد شهرداری را هم در یک دوره یک ماهه و تا یک سال نشان می دهد. با بررسی هر یک از فصول درآمدی یا هزینه ای مدیران نتیجه گیری- بررسی- تجزیه و تحلیل بخشهای مختلف را انجام داده و برای سال آینده تصمیمات و تعدیلات لازم را سعی خواهند کرد انجام دهند.
(درآمد) : در این گزارش که از مقایسه درآمد واقعی و درآمدهای مصوب را نشان می دهد که هدف از آن جایگاه عملکرد شهرداری را در هر آیتم درآمدی نشان می دهد که چقدر از اهداف درآمدی محقق گردیده یا در حال محقق شدن است . در این گزارش هدف بالانس یا تعادل شرط نیست هر چه ستون افزایش بیشتر نشان دهد بیانگر آن است که ما فراتر از اهداف بودجه ای دست یافته ایم و مقدار مانده نیز نشان می دهد چقدر تا هدفمان قابل دسترسی خواهد بود .
(هزینه) : در این گزارش نشان می دهد که هزینه کرد واقعی شهرداری به نسبت اعتبارات مصوب در چه جایگاهی قرار دارد ، در این گزارش ستون مانده بیانگر این است که چقدر دیگر می توان هزینه کرد و ستون افزایش هرگز نمی تواند مبلغ داشته باشد ، مگر در شرایط خاص (ضمیمه پیوست )

صورت مازاد درآمد بر هزینه : این صورت مالی بیانگر میزان کل درآمد شهرداری و میزان کل هزینه کرد شهرداری را در یک تاریخ مشخص نشان می دهد که از اختلاف این دو حساب مازاد بوجود می آید و بعنوان درامد به سال آینده منتقل می گردد .
مازاد = هزینه – درآمد
میلیون ریال
صورت مازاد درآمد بر هزینه
ردیف
شرح حساب
بدهکار
بستانکار

درآمد ها ی وصولی 87

2479000

هزینه های انجام شده
2211000

حساب مازاد درآمد بر هزینه
268000

جمع کل
2479000
2479000

حسابدار امور مالی شهردار

صورت تراز نامه یا بیلان (پایان سال مالی):
ترازنامه صورتی است که وضع مالی شهرداری را در یک تاریخ مشخص نشان می دهد ، و حسابهای موجود در این صورتهای مالی شامل حسابهای دائم و یا انتقالی از سال قبل می باشد که این صورت حساب میزان نقدینگی و مقدار دارائیها و بدهیها و … نشان می دهد.

معادله حسابداری در شهرداری به شرح ذیل است:
دارائی = بدهی + مازاد

با نگاهی به ترازنامه می توان مطالب مهمی را به دست آورد که وضعیت کلی شهرداری را به ما نشان می دهد میزان نقدینگی و توان مالی شهرداری مهمترین بخش ترازنامه می باشد طلبها و حسابهای دریافتنی شهرداری و میزان بدهیها و حسابهای پرداختنی شهرداری و مقدار وام و اقساط وام و هم چنین کل درآمد شهرداری (حساب مازاد) از ارکان مهم ترازنامه می باشد که می توان میزان و مقدار و مبلغ آن را مشاهده نمود

ترازنامه – بیلان عملکرد پایان سال شهرداری
مبلغ به میلیون ریال
کدینگ حساب
شرح
بدهکار
بستانکار
113000
بانکها
150

114000
موجودی کالا در انبار
80

121000
اسناد دریافتنی
40

122000
حسابهای دریافتنی
50

123000
سرمایه گذاری نزد موسسات
300

700
حساب انتظامی موجودی
110

312000
حسابهای پرداختنی

250
311000
اسناد پرداختنی

300
313000
وامهای پرداختنی

150
314000
حساب مازاد درآمد بر هزینه

30
جمع
730
730

حسابدار امور مالی شهردار

فصل سوم

کنترل داخلی
معنا و مفهوم کنترل داخلی : اقدامات موسسه برای جلوگیری از تقلب و اشتباه
اهداف کنترل داخلی :
1- حفاظت دارائیها در برابرضایع شدن – تقلب – سوء استفاده
2- افزایش دقت و قابلیت اتکای مدارک حسابداری گ
3- تشویق کارکنان به رعایت رویه ها و قوانین و مقررات
4- ارزیابی کارائی بخشهای مختلف

کنترل داخلی از لحاظ وابستگی :
1- کنترل داخلی اداری
الف :کنترل داخلی درون سازمانی
2-کنترل داخلی حسابداری

1- شورای اسلامی شهر
ب: کنترل داخلی برون سازمانی 2- وزارت کشور – استانداری
3- سازمان بازرسی و دیوان محاسبات

الف : کنترل داخلی درون سازمانی

کنترل داخلی اداری : هر یک از بخشهای اداری درخواستی که ارائه می دهد با تایید رده های مختلف می تواند کنترل داخلی را مستحکم نماید .
در یک درخواست خرید مراحل زیر انجام می گیرد :
1- درخواست کننده کالا را درخواست می کند
2- شهرداری تایید می کند
3- امور مالی تامین اعتبار می کند
4- کارپرداز خرید می کند
5- انباردار تحویل می گیرد و به درخواست کننده تحویل می دهد
کنترل داخلی حسابدار ی
1- تقیسم مسئولیت و تفکیک وظایف کارکنان نخستین گام در حصول اطمینان از انجام معاملات و کنترل داخلی می باشد .
2- نظارت در شهرداری: الف : نظارت بر پرداخت هزینه
ب: نظارت بر وصول درآمد
ج-نظارت بر هزینه های عمرانی
د- نظارت بر بدهی ها و طلب ها ی شهرداری
ه – نظارت بر کار کارپردازان و انبارداران

الف – نظارت بر پرداخت : هزینه های احتمالی بدون مجوز مشخص شود
– دستور های که در زمان شلوغی سر شهرداری صادر می گردرد بازبینی شود
– دستور هایی که احتمال سوء استفاده دارد بررسی گردد
– تنخواه گردان با امور مالی چه نسبتی دارد
– دلیل عدم تسویه علی الحسابها و پیش رداختها بررسی گردد .
ب: نظارت بر درآمد و عوارض وصولی :
– بررسی لیست عوارض و درامد که امکان وصول دارد با لیست مسئول مربوطه بررسی و مطابقت دارد . مقدار و اختلاف و دلایل آن را جویل شود
ج: نظارت بر هزینه های عمرانی :
– ارائه فهرست اسناد عمرانی به شهردار و بررسی دستور خرید و قبض رسید
– محل خرید کالا و مصالح ساختمانی
– شخص خرید کننده
– حمل کننده به انبار و محل مصرف
– مصرف کننده و تایید کننده مصرف
د: نظارت بر بدهی ها
– شناسیایی طلبهای شهرداری و راههای اخذ بررسی شود
– بررسی پرداخت بدهیها ی شهرداری
– موارد دیگر بدون مجوز ایجاد گردیده بررسی گردد
– آگاهی از میزان طلب و بهدی در برنامه ریزی به برنامه ریزی کمک می کند .

ه: نظارت بر کار کارپرداز و مسئول اموال
– چند نمونه کارتکس کالا و نحوه تحویل و ثبت آن بررسی گردد .
– اموال مستعمل و نو جدا سازی شده و احتمال تخلف آن بررسی گردد .
– برچسب اموال بر کلیه دارائیها زده شود .
– مجوز اموالی که در اختیار افراد و سازمانهای دیگر می باشد بررسی گردد.

ب : کنترل داخلی برون سازمانی
1- نظارت شورای اسلامی شهر :
-شوراها یکی از اعضائ را به عنوان نماینده شورا در شهرداری انتخاب کرده که کار نظارت بر امور را بر عهده دارد.
– شهرداری باید هر ماه گزارش عملکرد خود را که شامل درآمد و هزینه را به شورا تحویل نماید .
– شورا با نظارت بر پیشرفت فیزیکی و مراحل انجام پروژه ها باعث تسریع بخشیدن به کارها می شوند .
– شورا با مصوب نمودن دریافتها و پرداختا مجوز قانونی هستند بر انجام آن کارها
– حسابرسی کلیه اسناد و مدارک حسابداری توسط حسابرسان با مجوز شورای اسلامی شهر می باشد .
2- نظارت وزارت کشور :
– استانداریها نیز در کار بر عملکرد شهرداریها را نظارت و راهنمایی و مشاوره می کنند .
– نظارت می تواند بر اسناد – گزارشات و … می باشد .
– پیگیری وصول درآمدهای کشوری (عوارض گمرک – سوخت و..) و سرشکن بین شهرداریها وظیفه استانداری می باشد .

سیستمهای نظارتی بر شهرداریها

نن

فرمهای مالی

ضمائم :
بودجه چیست ؟
برنامه مالی شهرداری که ابتدا و انتهای ان مشخص و دارای برنامه ها و طرحها و فعالیتهای گوناگون شهرداری می باشد .
اصول بودجه
اصل- جامعیت
طبق ماده 37 کلیه درآمدها قبل از منظور شدن به حساب درامد قطعی و یا خزانه شهرداری حق پرداخت از ان را ندارند
اصل – تقدم درآمد برهزینه
این اصل بیان می دارد قبل از هر گونه چگونه خرج کرن چگونگی دستیابی به منابع مالی بررسی و تهیه گردد .
اصل – تخمین در آمد
درآمد شهرداری تخمینی است و ممکن است در واقع کمتر یا بیشتر از بودجه پیش بینی باشد .
اصل – تحدیدی بودن هزینه
ماده 79 کلیه پرداختها ی شهرداری در حد و بودجه مصوب و با اسناد مثبت و با رعایت قوانیو مقررات مالی انجام می شود و تجاوز از ان ممنوع است
اصل – انعطاف پذیری
ماده 28 : شهرداری می تواند اعتبارات مصوب در هریک از هزینه های داخل راتا 10% افزایش یا کاهش دهد
اصل – تخصیص بودجه :
به موجب این اصل کلیه ارقام مندرج در بودجه به شکلی که مقرر شده وصول و مصرف گردد .
اصل – عدم تخصیص:
به موجب آن درامد های خاص بر ای مصارف خارجی در نظر گرفته می شود
اصل – شاملیت
بودجه باید فراگیر و شامل تمامی وظایف مختلف و برنامه های شهرداری باشند و سایر اصول
مراحل بودجه
الف )تهیه و تنظم بودجه
مهمترین و اساسی ترین فنی ترین و تخصصی ترین مرحله از بودجه است که باید کلیه طبقه هزینه ها و طرحها و پروژه ها را در نظر گرفته و بودجه را تهیه میکنند به طوریکه همه بخشها را تحت پوشش قرار دهد .
ب )مرحله تصویب بودجه
ماده 67 : شهرداری مکلف است تا آخر دیماه بودجه سالیانه خود را به شورای شهر پیشنهاد و شورا هم باید قبل از اسفند ماه بودجه را تصویب کند
اجرای بودجه
کسب درآمد های قانونی و تامین اعتبار از سایر منابع به منظور نیل به اهداف و مقاصد درون شهری و رعایت کلیه قوانین و مقررات اجرای بودجه نامیده می شود .
نظارت و کنترل بودجه
کنترل یعنی نظارت و تطبیق آنچه باید می شد با آنچه که هست
مراحل کنترل و نظارت بودجه
1- کنترل و نظارت قبل از اجرای بودجه
2- کنترل و نظارت حین اجرای بودجه
3- کنترل و نظارت بعد از اجرای بودجه

متمم بودجه
در صورت افزایش و کاهش درآمدهای شهرداری به همان میزان هزینه های شهرداری نیز باید افزایش و یا کاهش یابد که این اتفاق در دیماه به تصویب شورا می رسد .
تفریغ بودجه
همان هزینه کرد قطعی بودجه می باشد که کلیه درامدها و هزینه های بودجه ای تا پایان سال مالی در بودجه لحاظ شده است که با درآمدها و هزینه های واقعی مقایسه گردد .هدف از نفریغ بودجه تجزیه و تحلیل عملکرد سالانه شهرداری و اطلاعات مفیدی را جهت تصمیمات آینده نسبت به درآمدها و هزینه های و اهداف شهرداری به مسئولان نشان می دهد تفریغ بودجه تا اخر اردیبهشت تسلیم شورا شده و شورا هم تا آخرخرداد ماه فرصت تصویب بودجه رادارد .

1-کنترل و نظارت قبل از اجرای بودجه
کنترل و نظارت و نحوه تفکیک وظایف وفعالیتها و انطباق بودجه با برنامه های شهرداری و نحوه برآورد هزینه از وظایف وزارت کشور است که طی بخشنامه ها به شهرداریها ابلاغ می گردد .
2-کنترل و نظارت حین اجرای بودجه
رعایت قوانین ومقررات طی بخشنامه ها به شهرداریها ابلاغ و نظارت دراجرای قوانین به عهده شورای اسلامی شهر و سازمان بازرسی کشور و وزارت کشور می باشد .
3-کنترل بعد از اجرای بودجه
شهرداری باید هر شش ماه یکبار صورت هزینه و در امد را انتشار دهد و هر شش ماه یکبار کلیه فعالیتهای انجام شده را به اطلاع عموم برساند که شامل نظارت کنترل بعد ازاجرای بودجه می باشد صورتهای مالی که شهرداری بعد از پایان بودجه در پایان سالی مالی تهیه و ارائه می گردد به شرح ذیل است .
1-صورت درآمد هزینه 2- صورت مازاد 3- صورت کار برگ 4- صورت تفریغ بودجه

حقوق و دستمزد
شهرداریها مشمول پرداخت قانون خدمات کشوری نمی باشند و از همان قانون نظام هماهنگ پرداخت استفاده می شود .
حقوق و مزایای کارکنان رسمی بشرح ذیل تشکیل شده است :
الف : حقوق مبنا و افزایش سنواتی چ: فوق العاده بدی آب و هوا
ب: فوق العاده شغل ح: فوق العاده محرومیت :
پ: فوق العاده جذب خ تفاوت حداقل دریافتی
ت: فوق العاده مخصوص د: فوق العاده جذب مناطق محروم
ث: کمک هزینه عائله مندی ذ: نوبت کاری
ج: کمک هزینه اولاد ر: سختی کار
نکته : هر یک از مفاد تشکیل دهنده حقوق و مزایا با توجه به مدرک تحصیلی – سابقه کاری – تاهل و تجرد – تعداد اولاد – محل خدمت از لحاظ محرومیت و شرایط کار دستخوش تغییر می گردد .(ضمیمه پیوست حکم کارگزینی)

تنخواه گردان:
عبارتست از وجوهی که از محل اعتبارات مصوب برای پرداخت هزینه های جاری از طرف ذیحساب در اختیار مامورین یا واحدهای ذیربط قرار می گیرد تا به تدریج که هزینه های مربوط انجام می شود اسناد هزینه ها را تحویل داده و مجدداً معادل همان اسناد وجه دریافت کند و انواع آن:
1-تنخواه گردان حسابداری
2-تنخواه گردان پرداخت

1- تنخواه گردان حسابداری: بنا به درخواست رئیس حسابداری یا امور مالی و موافقت شهرداری از محل کلیه اعتبارات بودجه مصوب به منظور پرداخت هزینه های جاری و تعهدات سالهای قبل در اختیار واحد حسابداری قرار می گیرد و میزان آن باید پرداختهای 3 ماه شهرداری را کفایت کند.

2- تنخواه گردان پرداخت: وجوهی از محل تنخواه گردان حسابداری در اختیار واحدها و مامورانی که با تائید وزیر یا رئیس موسسه جهت هزینه های مربوطه قرار می گیرد حدود یکماه هزینه های شهرداری می باشد.
1- زمان دریافت وجه توسط تنخواه گردان
تنخواه گردان***
بانک***
2- زمان اعلان هزینه و تسویه حساب تنخواه
هزینه های انجام شده***
تنخواه گردان***

پرداختها در شهرداری
1 علی الحساب
2- پیش پرداخت
3- تنخواه گردان
4- سپرده
علی الحساب
عبارتست از پرداختی که به منظور ادای قسمتی از تعهد صورت می گیرد اغلب در طرحهای عمرانی صورت می گیرد و در اولین صورت وضعیت کسر می گردد
نکاتی که بر ای علی الحساب باید توجه شود :
-تاییدیه شهردار یا کسی که اختیار داشته باشد
-مقررات نیز اجازه چنین پرداختی را بدهد
– تضمین کافی برای استرداد ان وجود داشته باشد.

درزمان پرداخت علی الحساب ثبت ذیل زده شود حسابهای دریافتی***
بانک ***

جهت خنثی نمودن علی الحساب در زمان صورت و ضعیت با خرید ثبت ذیل زده شود
خرید ***
حسابهای دریافتی (علی الحساب )***
بانک ***

پیش پرداخت
ماده 28 قانون محاسبات پرداختی که از محل اعتبارات مربوطه بر اساس احکام و قرارد اد طبق مقررات پیش از انجام تعهد صورت می گیرد
انواع پیش پرداخت
1- پیش پرداخت در قرارداد پیمانکاری
2- پیش پرداخت در قرارداد ساخت تجهیزات

1- پیش پرداخت در قراردادهای پیمانکاری و نصب
مبلغ پیش پرداخت معادل 20% اولیه پیمان است که قسط اول 8% پس از تحویل کارگاه- قسط دوم 5/6% پس از تجهیز کارگاه و قسط سوم 5/5% پس از انجام 30% مبلغ اولیه پیمان.

2- پیش پرداخت در قراردادهای ساخت تجهیزات: مبلغ پیش پرداخت معادل 25% مبلغ اولیه قرارداد است.
هنگام پرداخت پیش پرداخت ثبت ذیل زده می شود.
پیش پرداخت***
بانک***
در هنگام تسویه صورت وضعیت
اجرای پروژه توسعه معابر***
پیش پرداخت***
بانک***
و سایرکسورات***

سپرده
وجوهی است که از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی جهت ضمانت یا تعهد انجام کاری به شهرداری واگذار و پس از ادای دین و اجرای تعهد به صاحب سپرده مسترد می گردد.
نکاتی مهم در مورد سپرده:
1- ماده 78 قانون شهرداری: وجوه سپرده به صورت امانتی نزد شهرداری نگهداری شده و شهرداری حق دخل و تصرف در وجوه را ندارد.
2- مبلغ 5% کل برآوردها از شرکت کنندگان در مناقصه ها دریافت می شود و برندگان مناقصه یا مزایه ظرف 7 روز نتوانند جهت قرارداد حاضر شوند این مبلغ به نفع شهرداری ضبط خواهد شد.
3- ماده 9 آئین نامه مالی شهرداری 10% صورت وضعیت پیمانکار را به عنوان حسن انجام کار دریافت نموده وو پس از تحویل قطعی به پیمانکار مسترد می گردد.

هنگام دریافت سپرده بانک سپرده ***
حساب پرداختی سپرده***

هنگام پرداخت و عودت سپرده حسابهای پرداختی سپرده ***
بانک سپرده***

کسورات قانونی
1-بیمه و مالیات حقوق و دستمزد- کارمندان رسمی- قراردادی پیمانی و روزمزد
2-بیمه و مالیات طرحها و پروژه های عمرانی و شهری اداری

انواع بیمه از لحاظ قرارداد کارکنان:
1- بیمه بازنشستگی
2- بیمه خدمات درمانی
3- بیمه خدمات تامین اجتماعی
بیمه بازنشستگی مخصوص کارمندان رسمی 5/13 درصد سهم کارفرما و 9 سهم کارمند از حقوق و مزایای مشمول بیمه است .
حقوق مشمول بیمه بازنشستگی = حقوق و مزایای غیر مشمول – کل حقوق ومزایا
000000/300/4 = 000000/200/1 – 000000/500/5
مزایایی که مشمول بیمه نمی شود (عائله مندی – بدی آب و هوا – سختی کار)
سهم کارفرماازکسورات:(مبلغ اضافی شده به سرفصل مزایای حقوق)000/500/580 =5/13% 000000/300/4
سهم کارمند از کسورات بازنشستگی: 000000/387 = 9% 000000/300/4
بیمه خدمات درمانی:
مشمول کارکنان رسمی و بیمانی می باشد.
سرانه بیمه خدمات درمانی در سال 1388 برای هر نفر 18333 ریال می باشد . که سهم کارفرما 36666 ریال می باشد .
سرانه بیمه خدمات درمانی خاص تبعی درجه 2 برای هر نفر 67222 ریال می باشد
که سرانه از حقوق کارمند کسر و به حساب سازمان مربوطه واریز می شود .
بیمه تامین اجتماعی:
که مشمول کارکنان قراردادی و روزمزد می باشد . البته کارکنان پیمانی که خدمات درمانی نشوند از بیمه تامین اجتماعی برخوردار می گردند.
به سرفصل مزایای حقوق اضافه می شود. سهم کارفرما 23% جمع حقوق و مزایای مشمول بیمه
از حقوق کارمند کسر می گردد. سهم کارمند / کارگر7% جمع حقوق و مزایای مشمول بیمه

مالیات حقوق
سقف معافیت مالیات حقوق در سال 88 000/160/4 می باشد و نرخ آن 10% بوده و کارکنان مناطق محروم 5% محاسبه می گردد.
مالیات پرداختی = 10% معافیت مالیاتی – کل حقوق و مزایا

مالیات پروژه ها و طرحهای عمرانی:
مبلغ 5% از صورت وضعیتها را شامل می شود که توسط پیمانکار پرداخت می شود.
مالیات پروژه = 5% صورت وضعیت پروژه
معافیت مالیاتی:
به استناد ماده 2 مالیاتهای مستقیم:
1-شهرداریها و موسسات دولتی – دستگاههای دولتی از پرداخت مالیات معاف می باشند

طبقه بندی قراردادها جهت بیمه تامین اجتماعی از نظر احتساب حق بیمه:
1- قراردادهای عمرانی
2- قراردادهای غیر عمران
نحوه محاسبه قراردادهای عمرانی:
1- قراردادهای مشاوره ای: حق بیمه 6/15% = 12% سهم کارفرما + 6/3 %سهم پیمانکار
2- قراردادهای پیمانکاری حق بیمه 6/6% = 5% کارفرما + 6/1% پیمانکار

نحوه محاسبه قراردادهای غیرعمرانی:
1-قراردادهای پیمانکاری با مصالح به عهده پیمانکار
7% کل ناخالصی کارکرد = حق بیمه
حق بیمه = بیمه بیکاری
2-قراردادهای دستمزدی و خدمات غیر مکانیکی:
15% کل ناخالصی کارکرد = حق بیمه
حق بیمه = بیمه پیمانکاری

طبقه بندی معاملات : از نظر نصاب به سه دسته تقسیم می شود. این نصاب توسط وزارت امور اقتصادی و دارائی تعیین می گردد.
1)معاملات کوچک
2)معاملات متوسط
3)معاملات بزرگ

1-در معاملات کوچک کارپردازی یا مامور خرید با توجه به کم و کیف موضوع معامله درباره آن تحقیق و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ فاکتور خرید می نماید که سقف اعتبار آن در سال 88 ، 000/000/44 بوده است .

2-در معاملات متوسط کارپرداز یا مامور خرید سه فقره استعلام بهای کتبی از فروشندگان و ارائه کنندگان خدمات دریافت و استعلام صرفه و صلاح را مشخص و خرید انجام می شود. سقف آن ده برابر معاملات کوچک است.

3-در معاملات بزرگ از طریق مناقصه عمومی و مناقصه محدود در روزنامه های کثیرالانتشار فراخوان می شود که سقف آن ده برابر معاملات متوسط می باشد از سقف 000/000/440 به بالامی باشد .

طبقه بندی مناقصات:
از لحاظ مراحل بررسی: 1-مناقصه یک مرحله ای
2-مناقصه دو مرحله ای

از لحاظ دعوت مناقصه گران: 1-مناقصه عمومی
2-مناقصه محدوم

مناقصه یک مرحله ای: مناقصه ای که در یک مرحله برگزار می شود و بعد از گشودن نامه های مناقصه برنده تعیین می شود.
مناقصه دو مرحله ای: در این مناقصه کمیته ای فنی شرایط برندگان مناقصه را بررسی می کنند.

مناقصه عمومی: از طریق فراخوان مناقصه و آگهی عمومی به اطلاع مناقصه گران می رسد.

مناقصه محدود: از طریق ارسال دعوتنامه برای مناقصه گران صلاحیت دار انجام می شود.

اعضای کمیسیون مناقصه:
* رئیس دستگاه مناقصه گذار یا نماینده وی
* ذیسحاب یا بالاترین مقام مالی مناقصه گذار
* مسئول فنی مناقصه گذار

وظایف کمیسیون مناقصه:
1- تشکیل جلسات مناقصه در موعد مقر
2- بررسی پیشنهادات مناقصه گران از نظر کامل بودن مدارک
3- ارزیابی پیشنهادها و تعیین پیشنهادهای قابل قبول
4-ارجاع پیشنهادها به کمیته فنی دستگاه مناقصه گذار

بعد از مشخص کردن برنده مناقصه:
بعد از مشخص شدن برنده مناقصه طی نامه رسمی از طرف شهرداری به پیمانکار ابلاغ می گردد که ظرف یک هفته جهت انعقاد قرارداد و همچنین تضمین انجام تعهد معادل 5% مبلغ اولیه پیمان به شهرداری ارائه گردد. و در صورت امتناع برنده مناقصه از انعقاد قرارداد و یا عدم ارائه ضمانت تعهدات تضمین شرکت در مناقصه به نفع شهرداری ضبط می گردد و با نفر دوم قرارداد منعقد می گردد و در صورت امتناع نفر دوم تضمین وی ضبط و مناقصه تجدید خواهد شد.

80


تعداد صفحات : 79 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود