تارا فایل

تحقیق پمپ GEHO، TWCHNICAL DATA،DATA GEHO PUMPS و


مقدمه
بطورکلی پمپ به دستگاهی اطلاق می گردد که انرژی مکانیکی را از یک مبع خارجی اخذ و به سیالی که از آن عبور می نماید انتقال دهد. در نتیجه انرژی سیال بعد از خروج از ماشین افزایش می یابد. از این دستگاه برای انتقال سیال به یک ارتفاع هندسی معین و یا حرکت سیال در مدارهای مختلف هیدرولیکی و سیستم های لوله کشی و بطور کلی انتقال سیال از نقطه ای به نقطه دیگر استفاده می شود.
تشریح کلی پمپهای GEHO
پمپGHEHO دیافراگمی پیستونی ، مدل TZPM یک پمپ جابجائی مثبت می باشدکه برای پمپ کردن مایعات حاوی ذرات جامد و رسوبات و گلها و اسلاریها و بطور کلی پمپ کردن مواد ساینده و غیر ساینده طراحی می شود.
طراحی پمپ طوری می باشد که سیال پمپ شونده با قسمتهای در حال حرکت پمپ یعنی پیستون و سلیندر در تماس نمی باشند.
این عمل توسط یک دیافراگم لاستیکی انجام می شود که حرکت مکانیکی خود را توسط روغن پمپ شونده تمیز (Propelling liquids) میگیرد. که این مایع توسط قسمتهای چرخنده پمپ به حرکت در می آید.
TWCHNICAL DATA
1-سیال پمپ شونده بوکسیت دیاسپوری
2- غلظت وزن جامد سیال 237g/l
3- s.g. slurry 1.413
4- اندازه ذرات تعریف نشده
5- (Stork rate (spm min 37.5 normal 44.6 max 55
تعداد ضربات در هر دقیقه
6- فشار تخلیه min 9.2 – 14 mpa (max 16mpa at 132 m2/h)
7- فشار طراحی شده در قسمت liquid end 16.0mpa
8- فشار Suction 0.2mpa
9- دمای اسلاری max 110 normal 100
10- safety belief valve setting 18.4mpa
11- قدرت مصرفی موتور بر حسب کیلووات(kw) min 495 normal 584 max 720
12- قدرت موتور نصب شده 800kw
DATA GEHO PUMPS
1-نوع پمپ TZPM1600
2- شماره پمپ 9240008.14
3- قطر پیستون 215mm
4- پیستونStroke 508mm
5- Geae ratio power end 3.75
Required supply voltage
1)avx .motors 380v 5052 – 3pH
2) control panel 220v 50Hz 1PH
Required air for 2/2 way valves
1-فشار max 0.7mpa min 0.5 mpa
2- دما 0-40
3- connection R1/2 female
4-مصرفConsumption average 10m3/h

Reduction gear boy
1-کارخانه سازنده manufacturer Flender
2-نوعType HISH15
3- Gear ratio (برای توضیح بیشت به بخش o.m 11 مراجعه شود) 5.778
SHAFT coupling
1-کارخانه سازنده FLENDER
2- E.Mgear box Flexible coopling (n- Eupex) A560
3- gearbox pomps TooTh coopling (zapex)z wn 415 AB
Man .E.motor
1-make scorch
2-نوع Type KR5834b
3- reguired speed (r.p.m) max 1192 RPM min 819 RPM
در قسمت data sheet علاوه بر مواردی که ذکر گردید جداولی نیز برای محکم کردن پیچ و مهر ها با توجه به Ston تا part که برای هر یک از قطعات مشخص شده بر حسب n.m (نیوتن متر) آمده است. با توجه به اینکه همه قطعات نصب شده لا در این جا به آنها اشاره نشده اتس و تنها به قسمت (p.l.c)Instrument که بیشتر ضروری می باشد به بحث و بررسی خواهیم پرداخت.
همچنین از چهار عدد پمپ دنده که برای سیستم روانکاری پمپ های GEHO استفاده شده است که به جز پمپ propelling liquid که قدرت موتور آن 1kw می باشد .سایر پمپ ها قدرت موتور الکتریکی 0.75 کیلووات می باشد. و در اینجا از توضیح بیشتر صرفنظر گردیده است.
قسمت های مختلف پمپ گهر:
PISTON SEAL RINGS ،سیلندر ،دسته پیستون که non-wearing parts هستند و قسمتهای شیرهای suctionو dischargeکه تنها قسمتهای wearing هستند. دیافراگم پمپ یک قسمت رفت و برگشتی است. قسمتهای wearing و قسمتهای رفت و برگشتی ، قسمتهائی هستند که به راحتی قابل بازرسی و قابل تعمیر می باشند.

Drive Unit
موتور اصلی main -E-motor و گیربکس در قمست اصلی از بدنه پمپ قرارگرفته اند. این قسمتها توسط یک تنظیم صحیح و درست به دیگر قسمتهای پمپ وصل شده اند. سوراخ های پیچ کردن در قسمت تحتانی از بدنه پمپ در نظر گرفته شده اند. شافت موتور اصلی ، به شافت ورودی به گیربکس توسط Flexible shaft coupling متصل شده است و شافت خروجی از گیربکس به شافت pump drive توسط gear coupling متصل شده است . برای حفاظت و ایمنی coupling حفاظ کوپلینگ در نظر گرفته شده است.
Power end
ساختمان power end:ساختمان Power end بطور فابریک شده جوشکاری شده و بعد از جوشکاری تنش زدائی شده است.
یک تعداد تورفتگی ها و پوشش ها در بدنه در نظر گرفته است که برای غبارگیری و گل گیری در روغن استفاده میشود. انتقال قدرت به میل لنگ توسطpinoion shaft یا drive shaft و دنده ای که در روی آن فلنج شده به میل لنگ منتقل می گردد.
دنده ها در روی pinion shaft دارای دو دنده مارپیچی تنظیم شده هستند.bearing های Drive shaft از نوع bearing های استوانه ای (میله ای )(cylindrical roller) می باشند که بدون فیکس شدن محوری pinion با دنده های دو دنده ای مارپیچی می باشند. bearing های میل لنگ از نوع self aligning roller می باشند. Bearing انتهائی بزرگ که از نوع فولاد آبدیده می باشد و متصل به میل لنگ است ، از نوع bearing های میله ای استوانه ای با سطح تماسی محدب می بشد. این bearing ها دارای دو عدد بوش مخروطی می باشند که با bearingبالای میل لنگ Fit شده اند. رینگهای داخلی bearing ها در میل لنگ توسط انی بوشهای (یاتاقانهای )مخروطی فیکس می شوند. Bearing های cross head pin از نوع bearing های میله ای هستند.
Croos headاز جنس ductile cast Iron (آهن چکش خوار)ساخته شده است. بستهای (راهنماهای) Cross linersازجنس برنز ساخته شده اند.
Crooss head liners, Cross head و bearing ها می توانند ا سوراخ که در بدنه قرار گرفته بازرسی شوند و میتوانند از سوراخی که در جلوی Power end قرار گرفته خارج شوند.
روغنکاریpower end: دنده های دوار قرار گرفته در oil sump توسط روغن روغنکاری میگردند. روغنکاری شامل قسمتهای :bearingهای anti- friction (ضد اصطکاک) و livier های croos head و غیره می باشند که بطور اتوماتیک با روغن توسط نیروی سیستم روغنکاری ، روغنکاری می گردد.
Liquid end
پمپهای دیافرگمی رفت و برگشتی Geho بر اساس اصل مدول طراحی شده است که توجه خاصی بعمل آمده تا تکرار رفت و برگشت و جابجائی قسمتهای wearing را ساده نماید.
Liquid end شامل سه عدد سیلندر می باشد که هر کدام شامل یک سیلندر، پیستون،میله پیستون و قطعات اتصالی میان سیلندر و محفظه دیافراگم و محفظه شیر تخلیه می باشند.
محفظه suction شامل محفظه شیر suction می باشد. محفظه تخلیه شامل محفظه شیر disehange می باشد. یک pulsation da,pener در بالای قسمت محفظه تخلیه قرار گرفته است. Liquid end شامل دو قسمت می باشد یکی محفظه propelling liquid و دیگری محفظه ی slurry که جدا کننده بین این دو بخش rubber dralhragn می باشد. محفظه propelling liquid شامل سیلندر با پیستون که توسط قطعاتی بخوبی به diaphragm housing فیت شده است، می باشد .این محفظه توسط propelling liquid پر می گردد. محفظه اسلاری شامل valve housing ,diaphragm house، شیرهای suctionو شیرهای discharge و pulsation dampener می باشد. تنها این قسمت است که بطور مستقیم با سیال پمپ شونده، تماس دارد.
Propelling liquid section
پیستون و سیلندر: پیستون متصل شده به یک میله پیستون که هر دو در داخل سیلندر حرکت می کنند. سیلندر و پیستون از مقاومت بالایی برخوردارند واز نفوذ ذرات جامد بداخل محفظه ی propelling liquid جلوگیری می نمایند و همچنین این عمل باعث می گردد که پاره گی دیافراگم سریعاً اتفاق نیافتند.
Seal ringها و بستهائی در پیستون در نظر گرفته شده است که تعویض کردن آنها در سیلندر توسط باز کنpressure ring انجام میشود و این باعث میگردد که به راحتی و به آسانی عملیات باز کردن آنها اتفاق بیفتد . پیستون دارای دو set در seal ring ها می باشد. یکی set در ضلع pressure side و دیگری set ای است که در قسمت None -Pressurize قرار گرفته است تا از ورود هوا و Flushing oil بداخل محفظه در میان Propelling liquid جلوگیری نماید.
این دو تا set از seal ringها یک guide ring(بست رینگ) قرا گرفته که وزن با رپیستون و میله پیستون را متحمل میشود.
سیستم Flushing پیستون: برای شرایط کاری نرمال (اپتیمم) پیستون. پیستون از پشت با روغن Flush بطور پیوسته و در یک سیکل بسته انجام می شود. یک پمپ Flushing دقیقاً مانند پمپ قسمت روغنکاری Power end و یا مانند پمپ propelling liquid برا ی حمل روغن در نظر گرفته شده است.
سیستم کنترل Diaphragm stroke position
یک closing valveمکانیزه شده( نوعی لاستیک سخت) در داخل دیافراگم پمپ هست که به میله monitoring rod متصل شده است. در وضعیت نرمال دیافراگم هیچ مایع propelling liquid وادر محفظه دیافراگم نمی گردد و هنگامیکه میله monitoring که روی آن یک magnet قرار گرفته به سمت عقب یا جلو( به منتهی الیه ) خود برسد . در اینصورت یک سیگنال توسط magnetبه سوئیچ های outlet یا Fiking ارسال می کند که این سیگنال باعث باز شدن شیرهای برقی – هوائی 3/2- way valve می گردد.
که در صورت Filing مقدار لازم propelling liquid وارد محفظه میگردد و در صورت outlet شیر 2/2- way valves وارد عملیات شده که این توسط شیر 3/2- way valve ایجاد می گردد و باعث میگردد که Propelling liquid از محفظه به داخل تانک تخلیه گردد. Relevant valveباز می ماند برای یک زمان معین که توسط برنامه P.L.C محاسبه میشود .دراین حالت Propelling liquid باعث ضربه مکش میشود ،توسط سیستم Propelling liquid که خوراک دهی شده است. یک شیر غیر برگشتی (non-return) در محفظه propelling liquid و شیر Filling قرارگرفته که باعث جلوگیری کردن تخلیه liquid در هنگام ضربه تخلیه می گردد.
عملیات تخلیه در هنگام ضربه تخلیه انجام میشود . در هنگام ضربهpropelling liquid ،شیر outlet را فشار می دهد، این عمل توسط فشار تخلیه انجام میگیرد. به این طریق ضربات و موقعیت دیافراگم کنترل میشود و از پاره گی آن جلوگیری بعمل میآید. لامپهای کنترلی در روی Control panal قرارگرفته اند که عملیات شیرها را نشان می دهند و Flushing مدام پیستون و نشتی از دیگر seal ها را سیگنال می کنند . Alarm در حالت پاره گی دیافراگم یا عملکرد در سیستم کنترل propelling liquid ایجاد میشود که کنترل و تنظیم آن توسط P.L.C انجام می گیرد . در هنگامیکه شیرها outlet وFilling بیشتر از 3 دقیقه Alarm می دهند سیستم کنترلی P.L.C آنرا کنترل می کند. این Alarm هنگامی می تواند اتفاق بیفتد که دیافراگم یا seal ring پیستون خراب شده باشد. برای هوازدائی کردن محفظه propelling liquid ،شیرهای هوازدائی کردن درپشت دیافراگم housing ها میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
سیستم propelling Liquid feed
سیستم propelling Liquid feedبا سیستم accumulator طراحی شده است .که همیشه یک مقدار propelling liquid تحت فشار قرار گرفته قابل قبول درآن وجود دارد .هنگامیکه تخلیه میکند. کاهش propelling liquid در محفظه باعث میشود تا سریعاً Filling valve وارد عمل گردد .روغن برای سیستم پیستونFlushingنیز از همان مخزن propelling liquid مورد تغذیه قرار می گیرد. مخزن ذخیره روغن دارای دو بخش میباشد. یک بخش تمیز و یک بخش رسوبات یا ته نشین روغن در ابتدا وارد بخش رسوبات یا ته نشین شده و سپس بخ بخش تمیز سر ریز میگردد. روغن توسط پمپ دنده ای وارد یک شیر non- return valve و سپس وارد یک accumulator که دارای 5 لیتر حجم می باشد، میگردد. Accumulator توسط گاز نیتروژن تا فشار 0.35 MPa شارژ می گردد. پمپ دنده ای در فشار زیر 0.5MPa روشن ، و در بالای فشار 1.0MPa خاموش می گردد.
Minimum فشار موثر برای تغذیه کردن 0.5MPa Propelling liquid می باشد.
فشار در سیستم توسط شیرهای Propelling liquid را از داخل یک فیلتر که در suction قرار گرفته و در مخزن میباشد پمپ میکند .فشار سیستم توسط یک drain valve میتواند تنظیم گردد. یک شیر غیر برگشتی در خط پمپ دنده ای قرار گرفته که از خرابی آن جلوگیری میکند و روغن را به داخل مخزن برگشت میکند. روغن برگشتی و روغن هوازدائی برگشتی از شیرهای outlet نیز به قسمت ته نشینی مخزن برگشت داده میشوند. این عمل توسط خط برگشتی انجام می گیرد.
یک شیر برگشتی درخط برگشتی قرارداده شده که از تشکیل هوا در محفظه propelling liquid از این طریق جلوگیری می کند. هنگامیکه این اتفاق می افتد، تخلیه کردنoutlet valve و یا هوازدائی کردن در طول suction انجام می گیرد.
قسمت pressure limitation یا saftey valve
قسمتpressure limitation برای محدود کردن فشار تخلیه توسط propelling liquid در نظر گرفته شده است، که set point معین شده ای دارد.set point میتواند توسط pressure switch ،موتوراصلی پمپ را خاموش کند و همچنین ممکن است که pressure switch باعث شود که پمپ متوقف سریعاً وارد عملیات گردد. دراین سیستم یک شیر فنری (Cartridge valve) در هر محفظه propelling liquid قرار داده شده است. این سیستم ها توسط پمپاژ مقدار معینی روغن تحت فشار قرار می گیرند، که باعث میشوند تا شیرها بسته نگه داشته شوند، این عمل توسط یک فنر با سیستم هیدرولکی می باشد که روغن در پشت فنر قرار گرفته و باعث میگردد که سیستم تحت فشار باشد. هنگامیکه پیستون بدون Propelling liquid در عملیات قرار گیرد در هنگام عملیات تخلیه ، تخلیه انجام نمی گیرد و بنابراین پمپ متوقف میگردد و این بدلیل تخلیه روغن پشت cartridge valve انجام می گیرد در اثر تخلیه شدن cartridge valve ها ، propelling liquid به داخل تانک جریان پیدا می کند.
بعد از اینکه cartridge برقرار گردید، دیافراگم به حالت Filing برگشت میکند و سیستم propelling liquid استارت میشود برای پر کردن محفظه های pro-liquid در طول پر شدن محفظه های پمپ ، پدیده کاویتاسیون در پمپ رخ خواهد داد.
بخشSlurry
Pump diaphragm & housing: دیافراگم پمپ تشکیل شده از یک دیافراگم پلاستیکی با یک رینگ O-ring که از تغییرات غلظتی در محوطه Clamping جلوگیری میکند. یک صفحه مخروطی در داخل هر کدام از دیافراگم ها قرار گرفته که به monitoring rod متصل شده است. در زیر شرایط نرمال دیافراگم با دیواره عقبی Housing تماس برقرار نمیکند. دیافراگم توسط diaphragm housing cover محکم شده است. دیافراگم می تواند توسط بیرون کردن diaphragm housing cover بازرسی و تعویض شود. Cover یک تماس فلز به فلز دارد که باعث جلوگیری ازحرکت دادن cover در هنگام عملیات پمپ میشود ، و باعث میشود که diaphragm با سطح اتصال کاملا ً فیکس شود. آب بندی (Sealing) Cover توسط یک gasket انجام می گیرد. درقسمت Slurry، دیافراگم housing دارای دو سوراخ میباشد. در قسمت تحتانی شیر suction و در قسمت بالا شیر تخلیه قرار داده میشود.
شیرهاValves
شیرها میتوانند ازنوعهای مختلف فنری باشند، از جمله نوع مخروطی cone valve و نوع much room و یا از نوعball valve باشند. برای فشار های پائین تر از شیرهای نوع ball و much room استفاده میشود.

Seats های این شیرها از آهن ساخته شده است که با یک لایه ضخیمی ازجنس الاستومر مقاوم پوشش داده شده است.
برای فشارهای بالاتر از شیرهای نوع مخروطی (cone) استفاده میشود .آنها از فولاد سخت شده ای ساخته شده است. Seat شیر در valve housing با تحت فشار قراردادن یک ساختمان مخروطی فیکس میشود.seatشیرها میتواند بطور دستی و یا بطور مکانیکی و بطور هیدورلیکی نصب و یا باز شود. باز و بسته کردن هیدرولیکی شیرها بطور عموم استفاده میشود.
محفظه های تخلیه و Suction
شیرهای suction و تخلیه قرار گرفته اند در محفظه های suction تخلیه پمپ قرار گرفته اند. هر دو هدر بصورت فابریک شده و جوشکاری شده اند که در خط خروجی دارای یک Pulsation dampener میباشند.
Pulsation dampener
Pulsation dampener پمپهای GEHO در هدر خروجی قرارداده شده است. Dampener با گاز نیتروژن از شیر release valveشارژ می گردد.
Pressure Switch unit : که شامل قسمتهای زیر میباشد:
Propelling liquid feed switch : که به سیستم pro.liquidمتصل شده که پمپ را در فشار مینیمم روشن و در فشار max خاموش می نماید.
Air pressure switch : که به سیستم تغذیه هوا متصل شده که در صورتیکه فشار هوا زیر 0-5 MPa برسد یک سیگنال Alarm میدهد و اگر فشار تغذیه هوا به زیر 0.5Pma برسد موتور اصلی پمپ را خاموش می نماید.
Lubrication system switch : که به سیستم روغنکاری متصل شده که در صورت اینکه فشار روغنکاری زیر 0.25MPa برسد یک سیگنال Alarm میدهد و اگر فشار روغنکاری به زیر 0.15MPA برسد موتور اصلی پمپ را خاموش می نماید.

Discharge pressure switch که به قسمت گاز از دمپنر متصل شده و یک سینگال Alarm و یک سیگنال خاموش کننده موتور اصلی پمپ را ارسال میدهد، در صورتیکه بالاتر از فشار Set poitباشد.
آماده سازی برای Start – up پمپهای رفت و برگشتی
کلیه مشخصات پمپهای نصب شده باید با مشخصات طراحی آن مقایسه و صحت و درستی ، آنها چک گردد:
a)هد و ظرفیت پمپها در حالتهای min، نرمال و max باید چک گردد.
b) جنبس ساختمان کلی پمپها مانند بدنه آنها، glandها، plungerها، دیافراگم ها، packing و شیرهای chech valve داخلی آنهاباید چک گردد.
c)سیستم های روغنکاری و Cooling پمپها باید چک گردد.
d) میزان دماها و فشارها در پمپها باید چک گردد.
E)تنظیم بودن relief valve باید از نظر درست و صحت تست شده باشد.
F ) ضربه های پمپ و سرعت پمپ باید چک گردد.
G ) دستگاه های ضربه گیر فشار در صورت نیاز باید چک گردد.
پر کردن روغن پمپهای رفت و برگشتی برای آماده سازی پمپها
قسمتهای زیر لازم است که در ابتدا توسط روغن پر گردد:
گیربکس، power end, tooth coupling ، مشخصات انواع روغنهای مورد نیاز و مقدارهای آنها در Operating manual T.A.D پمپهای GEHO بیان گردیده است.(جدول زیر)
پر کردن گیربکس :گیربکس تا ماکزیمیم level از میله روغن سنج پر میشود.
پر کردنTouch coupling :این کوپلینگ با گیربکس پر میشود. بعد از پر کردن پوسته محل با puling بسته میشود.(plug را توسط sealمحکم کنید)

Remarks
Required Qty(liters)
Oil Type
Description

DIN
Type
ISO

Sell omaia 320
430
Quality CLP -320 (DIN 51517)
CLP
Viscoustiy Iso VG 320(DIN 51591)
Power end
Shell Tellus46
425
Quality(HLP-46)(DIN 51524)
HIP
Viscosity ISO VG 46 ( DIN 51519)
Propelling liquid feeding unit
Shell omala460
Top mark on dipstick
DIN 51502

ISO VG 460(DIN 51519)
Reduction gear box(H1 SH15)
Shell omala460
1.4
DIN 51502

ISO VG 460(DIN 51519)
Tooth shaft coupling

پر کردن power end:
تمیز بودن داخل power endاز هر نظر از اهمیت به سزائی برخورداراست. بخصوص داخل Crosshead liner ها که باید تمیز بودن آن کاملاً چک گردد. این میتواند توسط دریچه ای که در قسمت Cover پمپ است انجام بشود.تانک روغنpower end باید تنها توسط روغن مشخص شده در T.A.D (جدول بالا) پر گردد. Level روغن در تانک باید بین بالاترین نقطهlevel در sight glass باشد.
تغذیه هوا جهت به عملیات درآوردن شیرهای Filling ,Out let
چون این شیرها توسط نیروی فنری باز میشوند،فشار هوا باید همیشه در دسترس باشد تا این شیرها را در حالت بسته نگه دارد. در غیر اینصورت پمپ رفت و برگشتی نمی تواند به عملیات وارد شود. همچنین لازم است که کاهش روغن و مازاد روغن در محفظه های propelling liq توسط این شیرها تنظیم شود. هوای تغذیه شده باید فیلتر و روغن زدائی شده و فشار آن بین 0.7-0.5MPa تنظیم شود.
Electrical control panel
هنگامیکه نصب و تنظیم پمپ به اتمام رسیده و آماده برای عملیات گردید، موتور اصلی پمپ در control panel میتواند در وضعیت switch on 1 شود. یادآوری میشود در صورتیکه این switch از وضعیت 1 خارج شود، پمپ در این حالت نمیتواند در عملیات قرار گیرد. تنها در هنگام کار تعمیرات، power باید در وضعیت O یا switch off قرار میگیرد.
Prexharging the pulsation dampener
Pulsation dampener باید توسط گاز نیتروژن شارژ گردد. هرگز نباید برای شارژ کردن از گاز اکسیژن استفاده کرد چون خطر انفجار میباشد.
شارژ کردن توسط اتصال به کپسول نیترون و در dampener قرار گرفته است. در طول این شارژ کردن، توجه باید کرد که حتماً از گیج فشار استفاده شود تا Over loading انجام نگیرد.
Remarks
Precharge Pressure
Location
Service
Unite

7.5MPa
On dixcharge line
Stabilize dischange
Pulsation dampener

11MPa
Base frame
Stabilize Pressure of system
Accumulator of Pressure limitation system

0.35MPa
Base frame
Stabilize Pressure of system
Propelling liquid system

پر کردن بخش Slurry
برای Start – up اولیه پمپ ، در ابتدا باید محفظه Slurry پمپ جداگانه پر شود. این به دو بخش زیر انجام می گیرد:
1-بطور کامل Liquid end هوازدگی میگردد. این توسط اتصال آب و پر کردن محفظه اسلاری و خط ورودی SUCTION انجام می گیرد و تخلیه آن توسط شیر drain در خط تخلیه انجام می گیرد.
2-در حالتی که محفظه های propelling liquid خالی هستند . در هنگام پرکردن اولیه نیروئی به دیافراگم وارد می گردد که باعث میگردد دیافراگم به دیواره diaphragm housing بچسبد و در این حالت بطور اتوماتیک عملیات filling شروع میگردد. هنگامیکه فشار liquid در محفظه propelling liquid به حد موثر رسید دیافراگم به حرکت درآمده و به وضعیت پر خواهد رسید. در این حالت شیر drain در خط تخلیه باید به آرامی بسته شود . در این حالت دوباره دیافراگم به وضعیت عقب برگشته و وضعیت استارت filling دوباره محفظه propelling liquid شروع میگردد:
پر کردن بخش propelling liquid
همه شیرهای vent در بخش propelling liquid باید باز شده باشند. هنگامیکه پمپ به وضعیت عقب خودش حرکت داده شد(این عمل توسط پر کردن بخش SLURRY انجام می گیرد) میله mobitiong بر روی نشانگر filling قرار گرفته و شیر Filling باز شده و پمپ Propelling liquid سوئیچ می گردد و روشن میشود.
عملیات Filling بطور اتوماتیک و بطور پیوسته انجام می گیرد. در طول Filling شیرهای vent باید باز شوند تا هوای موجود در محفظه Propelling liquid تخلیه گردد. بعد از حدود 15 ثانیه هوای Propelling liwuid تخلیه شده و در این حالت شیرهای vents باید بسته شوند. بعد از حدود یک دقیقه Filling بطور اتوماتیک متوقف خواهد شد. در این حالت دیافراگم از وضعیت Filling خارج میگردد. در این لحظه محفظه Propelling liquid به آرامی پر می شود .وضعیت صحیح دیافراگم بستگی به وضعیت پیستون دارد که این توسط چرخاندن drive shaft پمپ و چرخاندن میل لنگ در حدود دوباره چرخش آن به آهستگی انجام می شود. این عملیات چرخاندن تنها توسط دست و توسط Pland tool انجام می گیرد . در این حالت شیر اتصالی آب به خطsuction پمپ باید در وضعیت باز نگه داشته شود و شیر drain در خط تخلیه باید (slowly) به آرامی بسته شود. این تنها راه ممکنه برا ی چرخاندن drive shaft میباشد.
درطول چرخش drive shaft شیرهای Filling باز میشوند که این عمل میتواند توسط روشن شدن لامپهای Filling در Control panel تشخصی داده بشود. هنگامیکه یکی از این لامپهای شیرهای Filling روشن شد، چرخش باید متوقف شده تا اینکه لامپ خاموش بشود. چرخش ادامه پیدا میکند تا هیچ یک از لامپهای شیر Filling روشن نشوند.
چکهای عادی و کارهای مورد نیاز بعد از استارت کردن پمپها:
-توپی ها در دبی سنجهای قسمت Power end( در سیستم روغنکاری )باید در قسمت بالاقارر داشته باشند. تنها هنگامی که دمای روغن به دمای عملیاتی رسیده باشد،ممکن است توپی ها در بالاتر از نصف Sight glass دبی منبع ها قرار داده شده است.
-محفظه Propelling liquid باید تا تخلیه کامل هوا، vent گردد. بعد از 15 دقیقه، vent کردن باید تکرار گردد.
-عملیات پیستون Flushing از Flow glass باید چک گردد.
-Lamp test باید در پمپ و remot control panel به اجراء در آید.
شرایط عملیاتی نرمال پمپهای GEHO
مهمترین تجهیز واحد PU10پمپهای GEHO پیستوی – دیافراگم هستند. عملیات صحیح آنها باید بطور روزانه کنترل شود.
قسمت drive unit
قسمت اصلی از پمپها شامل : موتور الکتریکی ، گیربکس و کوپلینگها میباشد.عملیات موتور به LCR1 سیگنال شده است. سطح روغن گیربکس باید در مقدار تعیین شده باشد که توسطlevel منبع اندازه گیری میشود.دنده ها توسط آب سرد ، سرد میشوند. خط تغذیه آب 50-40-U-WCl با DN80میباشد. این خط دارای شیرdrain و A2 وA7 میباشد که باید بسته باشند، شیرA8vent که باید بسته باشد. مقدار فشار لازم در این خط باید به مقدار600Kpa باشد. در حالت نرمال باید شیرهای ورودی و خروجی 5050-v-wr1 و با DN80 میباشد. این خط دارای شیرهای A7drain و A2 هستند که باید بسته باشند. شیرA8vent که همچنین باید بسته باشد. دمای خروجی 35 درجه سانتیگراد بوده و دمای ورودی آن 25 میباشد.
قسمت power end
Bearning,Crosshed liner,croos head همگی ازداخل دریچه های که در frame قرار دارده شده میتواند بازرسی گردد. چرخ دنده های دوار توسط روغن بصورت پاششی، روغنکاری میشوند.
روغنکاریanti-bearning و liner های Croos head توسط سیستم روغنکاری میشوند. این عمل نیز بصورت اتوماتیک و توسط پاشش روغن انجام میگرد. Level روغن باید میان مقدار تعیین شده در sight glass باشد. فشار روغنکاری باید بیشتر از 0.25MPa باشد. فشار توسط دو عدد گیج فشار کنترل میشود. توپی های شناور دبی سنج ها باید در قسمت بالاقرار داشته باشند.
قسمت prooelling liquid
Liquid end شامل سه عدد سیلندر میباشد. هدر suction به شیرهای ورودی اتصال دارد. هدر تخلیه به شیرهای خروجی متصل هستند. Liquid end میتواند فشار را در محفظه propelling liquid و بخش Slurry تولید نماید که این عمل بصورت مکانیکی انجام می گیرد و هر دو بخش توسط یک دیافراگم از همدیگر جدا شده اند. محفظه های اسلاری شامل دیافراگم hosing دریچه های ورودی و خروجی pulsation dampener میباشند. تنها این قسمتها میتوانند بطور مستقیم با سیال پمپ شونده تماس داشته باشند.
Level روغن در مخزن توسط Sight glass مشخص می گردد. فشار propelling liquid وقتی 0.5Mpa باشد،پمپ روغنکاری آن روشن و و قتی 1MPA باشد، پمپ روغنکاری را خاموش می نماید. جریان روغن پیستون Flashing باید همیشه در عملیات باشد. هوای ابزار دقیق باید فشارش بیشتر از 0.55Mpa باشد.
قسمت سوئیچ فشار تخلیه
سوئیچ فشار تخلیه به قسمت فشار گاز نیتروژن Pulsation dampener متصل گردیده است که وقتی فشار آن16.8Mpa باشد، Alarm میدهد و قتی فشار آن به 17.6Mpa برسد موتور اصلی پمپ را خاموش می کند.
قسمت pulsation dampener
Dsmpnrt پمپهای GEHO توسط گاز نیتروژن باید پر شده سپس وارد عملیات گردند. شارژ کردن توسط اتصال به کپسول گاز با فشار بالا که مجهز به فشار سنج میان شیر ورودی و قسمت بالای دمپر میباشد انجام میگرد .کپسول گاز نیتروژن استاندارد باید باشد.
هنگامیکه مقدار گاز نیتروژن انتقال یافته به dampener به اندازه کافی رسید، یعنی فشار شارژ شده رسید(75Mpa) شیرFeed valve و شیر کپسول نیتروژن باید بسته شود. سپس اتصالات به Feed valve باید قطع گردد. برای مطمئن شدن از عدم نشتی در feed valve و فشار سنج باید محلهای مربوطه با آب صابون چک گردد تا هیچگونه نشتی نداشته باشد.
در هنگام کار پمپ ، دمپرها باید تا 60 تا 65% از مینیمم فشار گاز شارژ گردند. فشار باید تقریباً 7.5Mpa باشد. این فشار روی دمپر در بالای پمپ میباشد.
فشار شارژ کردن بالا برای فشار کاری پمپ باعث بهتر ضربه گرفتن می گردد، اما میتواند سبب خرابی فلز در قسمت تحتانی dampener گرددکه این در اثر ضربات چکشی مدام انجام میگیرد.
(این هنگامی است که فشار کاری پائین باشد)
هنگامیکه فشار کاری تقریباً پائین می باشد لازم است که شارژ کردن تنها 30 تا 35% از ماکزیمم فشار باشد. هیچ گاه فشار شارژ کردن نباید کمتر از 30% از فشار کاری ماکزیمم یا 4.35Mpa باشد. فشار شارژ باید بطور نرمال توسط فشار سنج کنترل و تنظیم شود. تنها هنگامیکه هیچ فشار سیالی به قسمت تحتانی dampenerنیست میتواند این فشار کنترل و تنظیم نگردد. در زیر شرایط تعیین شده، فشار سنج میتواند خراب شود یا اگر گرفته شود با Slurry و ممکنست فشار ضعیفی را نشان ندهد، بنابراین مهم است که وقتی فشار شارژ شده به مقدار too low و یا مقدار too hight می رسد مورد بررسی دقیقی قرار بگیرد. وجود فشار های بالا باعث ایجاد شوک و ارتعاشات در pining و پمپ می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه 1
تشریح کلی پمپهای GEHO 1
TWCHNICAL DATA 1
DATA GEHO PUMPS 2
Reduction gear boy 3
قسمت های مختلف پمپ گهر: 4
سیستم کنترل Diaphragm stroke position 8
شیرهاValves 11
پر کردن روغن پمپهای رفت و برگشتی برای آماده سازی پمپها 14
پر کردن power end: 16
قسمت سوئیچ فشار تخلیه 21


تعداد صفحات : 23 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود