مقدمه :
– امروزه در اکثر کشورهای دنیا، انسان ها برای رسیدن به منزلت های اجتماعی و کسب احترام و حقوق انسانی نیاز به آموزش و پرورش برای شکوفایی استعدادهای بالقوه خویش دارند .
هر انسانی که بتواند مدارج بالای علمی و دانشگاهی را طی کند و توانایی ها و استعدادهای نهفته خود را شکوفا سازد و در جامعه فردی مفید و موثر واقع شود مسلماً از پایگاه اجتماعی بالایی برخوردار خواهد شد.
در کشورما ایران اغلب افراد رغبت و تمایل بیشتری به شغل های پشت میز نشینی و دولتی دارند و برای رسیدن به این مشاغل می بایست به تحصیلات عالی و دانشگاهی بپردازند.
و سالهاست که دانش آموزان برای ورود به دانشگاه باید از سرّی به نام کنکور بگذرند. کنکور سراسری که موجب یک رقابت نه چندان صحیح و مهم تر از آن یک وضعیت نامه هنجار روحی و روانی و اجتماعی برای خانواده ها و افراد متقاضی ورود به دانشگاه در کشور شده است که این امر تنها به دلیل عدم وجود پروسه مناسب برای گزینش دانشجو و عدم جایگیری صحیح متقاضیان ورود به دانشگاه در مرتبه علمی حق ایشان است.
نوجوانانی که به یکباره در عرض چند ساعت و در شرایطی پر استرس باید اطلاعات علمی خود را در میدانی که ازآن به عنوان ما را تن علمی یاد می شود باز پس دهند و بدهی است که در چنین شرایطی گاه برخی بیش از پتانسیل خود و برخی کمتر از توان علمی خود جلوه می کنند.
در چند سال اخیر هر ساله بیش از یک میلیون خانوار ایرانی در زمان نزدیک به کنکور دچار استرس های شدیدی می شوند و تا زمان اعلام نتایج و حتی پس از آن نیز بازتاب های منفی این فشارها روحی را در زندگی و حتی کار خود احساس می کنند.
– همین امر یعنی وجود رقابتی فشرده میان متقاضیان ورود به دانشگاهها موجب شده تا بازار کلاسهای آزاد کنکور و آموزشگاههای آزاد هر سال داغ تر از سال قبل شود و خانواده ها نیز که نگران آینده فرزندانشان هستند راهی جز هزینه کرده برای فرزندانشان به امید کسب رتبه علمی بهتر و جایگاه علمی و به تبع آن و چه اجتماعی بهتر را نداشته باشند. بسیارند خانواده هایی که از هر هزینه ای می زنند تا هزینه کلاس کنکور را فراهم کنند که این امر تنها به دلیل تقاضای بسیار بالای نوجوانان ایرانی برای ورود به دانشگاهها است.
از بین 5/1 میلیون داوطلب دانشگاهها، 31% داوطلبان در کلاس های آمادگی کنکور شرکت می کنند که حدوداً 300 هزار نفر می شوند با این توصیف مجموع هزینه های که داوطلبان و خانواده های آنان به جیب آموزشگاههای کنکور می ریزند، رقمی برابر با 144 میلیارد و 147 میلیون تومان است. این یعنی پیش گرفتن اقتصاد کنکور از علم.
بیان مسئله :
مساله اینجاست که با وجود تلاشهای مدیران و دبیران با تجربه به ویژه در مقاطع دبیرستان و پیش دانشگاهی در کشور در برگزاری کلاسهای تقویتی دروس اصلی و تخصصی برای دانش آموزان و استفاده از کتابهای تست آیا باز هم نیازی به کلاسهای آزاد می باشد؟
لذا با توجه به حجم عظیم متقاضیان ورود به دانشگاهها به موسسات آموزش عالی سالانه، بطور میانگین هفتصد هزار خانواده متقبل هزینه های آموزشگاههای آزاد می شوند و مساله بعد از این که این هزینه ها نتیجه لازم را به دنبال خواهد داشت؟
با توجه به این مسائل پژوهشگر به بررسی تاثیر آموزشگاههای بر میزان موفقیت دانش آموزان دختر بجنوردی می پردازد.
اهمیت و ضرورت پژوهش :
چون روز بروز به تعداد آموزشگاههای آزاد افزوده می شود و به همین میزان تعداد شرکت کنندگان در این آموزشگاهها هم افزایش می یابد.
– این پژوهش به دنبال بررسی ابعاد مختلف (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی) دانش آموزان در کنکور می باشد و در این زمینه ها اهمیت و ضرورت دارد.
– بعد اجتماعی: آسیب های اجتماعی ناشی از عدم قبولی در کنکور
– بعد اقتصادی: آسیب های اقتصادی خانواده ها، که هزینه های زیادی برای شهریه های کلاسهای کنکور و جزوات و کتابهای تست فرزندانشان می کنند.
– بعد فرهنگی، سیاسی: تبلیغات کاذب و بزرگنمایی آموزشگاههای آزاد و جذب دانش آموزان با وعده های قبولی در دانشگاه با تضمین .
اهداف پژوهش :
هدف اصلی :
– بررسی تاثیر آموزشگاههای آزاد بر میزان موفقیت دانش آموزان دختر بجنورد در ورودی دانشگاهها.
اهداف فرعی :
– شناسایی رابطه بین عوامل اقتصادی، اجتماعی آموزشگاههای آزاد با میزان موفقیت دانش آموزان دختر بجنوردی در ورودی دانشگاهها.
– شناسایی میزان تاثیر آموزشگاههای آزاد در غنی سازی آموزش در بعد کاربردی آن
– شناسایی رابطه عوامل تبلیغاتی آموزشگاههای آزاد با میزان گرایش دانش آموزان به آنان.
فرضیه های تحقیق :
فرضیه اصلی :
بین میزان موفقیت دانش آموزان در ورود به دانشگاهها با حضور در آموزشگاههای آزاد رابطه وجود دارد.
فرضیه های فرعی:
– بین میزان موفقیت دانش آموزان دختر بجنوردی در ورود به دانشگاهها با بعد اقتصادی آموزشگاههای آزاد رابطه وجود دارد.
– بین میزان موفقیت دانش آموزان بجنوردی در ورود به دانشگاهها با بعد آموزشگاههای آزاد رابطه وجود دارد.
– بین میزان موفقیت دانش آموزان بجنوردی در ورود به دانشگاهها با بعد تبلیغاتی آموزشگاههای آزاد رابطه وجود دارد.
تعاریف تئوریک :
– آموزشگاههای آزاد: آموزشگاههایی که جدا از مدارس دولتی و بطور خصوصی و آزاد تاسیس و اداره می شوند اما زیر نظر اداره کل آموزش و پرورش می باشند و می بایست مجوزهای لازم را دارا باشند و تمام هزینه های آموزشگاههای از جمله حقوق دبیران و استادان و اجاره ملک و …
از شهریه ای که از دانش آموزان اخذ می شود پرداخت می شود.
– موفقیت های دانش آموزان در ورود به دانشگاهها: (موفقیت یعنی رسیدن به هدف)
– موفقیت برابر با قبولی در دانشگاههاست که موفقیت برای همه افراد یکسان نیست.
ممکن است برای یک فرد فقط قبولی ملاک باشد بدون اهمیت داشتن رشته خاصی یا دانشگاه خاصی و برای فرد دیگری، موفقیت یعنی کسب رتبه تک رقمی در کنکور و یا فقط قبولی در یک رشته .
متغیرهای تحقیق :
متغیر مستقل: آموزشگاههای آزاد
متغیر وابسته : شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی دانش آموزان
متغیر کنترل: دختران شهرستان بجنورد
تاثیر آموزشگاههای آزاد (متغیرمستقل) بر میزان موفقیت دانش آموزان (متغیر وابسته) دختران بجنوردی(متغیرکنترل) در ورود به دانشگاهها.
فصل دوم
بررسی پیشینه پژوهش :
کنکور، پدیده ای اجتماعی :
زمانی برای دانستن معنای کنکور کافی بود این واژه را در یک فرهنگ لغت جستجو کنیم تا کلمات آشنایی چون فتح کردن، پیروز شدن و… را به عنوان معادل هایی که برای این واژه فرانسوی در نظر گرفته شده دریابیم. اما اکنون دیگر نمی توان همه معانی که کنکور در گستره ادبیات فارسی به خود گرفته را در فرهنگ های لغت و واژه نامه ها یافت. حالا دیگر وقتی از کنکور در جامعه ایرانی سخن می گوییم مفهوم فراتر از تمام معادل های نوشته و نا نوشته را برای شنوندگان تداعی می کنیم.
کنکور یک معضل اجتماعی :
کنکور دیگر نه فقط یک واژه وارداتی در ادبیات فارسی یا یک ابزار گزینش در نهار آموزش کشورما، بلکه معضلی اجتماعی است که چند سالی است جامعه ما با آن دست به گریبان است.
اینکه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور ما ظرفیت پذیرش تعداد محدودی دانشجو دارد، اینکه کنکور عامل بسیاری از استرس ها و مشکلات روانی جوانان است، اینکه مدتهاست مدارک گرایی بر آموزش عالی کشور ما سایه افکنده است و هر چند حرف های جدیدی نیستند و همه آنها مسایلی هستند که در دهه های اخیر نظام آموزش عالی ایران همواره به آنها مبتلا بوده است اما وقایعی که در سال های اخیر پیرامون مساله کنکور رخ داده است بیانگر آن است که دیگر آنگونه که در نمای بیرونی به نظر می رسد کنکور و موفقیت در کنکور یک مساله فردی نیست و به جرات می توان از آن به عنوان یک معضل اجتماعی نام برد که پیامدهای آن نه تنها فرد شرکت کننده و نهاد آموزش کشور بلکه دیگر گروه ها و نهادهای جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
اما شاید تاثیر کنکور بر هیچ یک از نهادهایی چون اقتصاد، سیاست، قضاوت و قانونگذاری همچون خانواده قابل لمس نباشد.
در حال حاضر پیشرفت تحصیلی و دانش تحصیلات عالی فرزندان برای برخی خانواده ها به عامل اصلی بسیاری از فشارهای روانی، اقتصادی، اجتماعی تبدیل شده است.
استرس های ناشی از کنکور نه تنها شرکت کنندگان آزمون بلکه افراد دیگر خانواده های آنان را نیز در بر گرفته است. از سوی دیگری از آنجا که بسیاری از این خانواده ها از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و توانایی مالی چندانی ندارند، مسایل اقتصادی ناشی از کنکور فشار زیادی را به آنها تحمیل می کند ولی از آنجا که این راه را تنها شانس برای آینده فرزند خود می دانند تمامی این فشارها را به جان می خرند و تلاش می کنند با تامین نیازهای وی در این مرحله جای خالی دیگر تضمین هایی که از عهده شان بر نمی آید را پر کنند.
کنکور و هزینه های پنهانی :
از بین رفتن اعتماد به نفس و ناکامی جوانان مشکلاتی است که می تواند بحران های اجتماعی گسترده ای بیافریند بحران هایی که از دید بسیاری از مسئولان و کارشناسان اجتماعی پنهان مانده است.
سرخوردگی های اجتماعی و ناکارآمدی و تنش های درون خانواده زاییده کنکور است اما همه هزینه هایی که خانواده ها برای کنکور فرزندانشان می پردازند این چنین آشکار و قابل لمس نیستند.
بسیاری از هزینه هایی که خانواده ها برای کنکور می پردازند را با معیارهای مادی نمی توان سنجید. تحقیقات نشان داده است استرس های ناشی از کنکور بین والدین را نیز تحت تاثیر قرار داده تنش را در محیط خانواده بالا می برد و بر پایداری این نهاد مهم اجتماعی اثرات مخربی بر جا می گذارد.
از سوی دیگر انتظار خانواده سازمانی که مطابق با توانایی های فرزندانشان نباشد ضربات کاری بر روح و روان آنها وارد می کند.
این استرس ها فقط به دوره پیش دانشگاهی منحصر نمی شود بلکه دانش آموزان در تمام دوران تحصیلی خود به خصوص در سالهای متوسط اضطراب ناشی از کنکور را با خود همراه دارند.
مدارس که به عنوان کانون دوم خاستگاه های اجتماعی افراد نقش مهمی در کاهش اضطراب های افراد داشته باشند خود مبدل به عامل افزایش اضطراب شده اند. ارزشیابی های فعلی نظام آموزشی در مدارس دانش آموزان ما را به استرس های مداوم مبتلا می کند که این امر در کنکور به اوج می رسد. چنین سیستم آموزش ما را با نسلی مضطرب و همیشه نگران روبرو می کند.
متاسفانه این استرس ها در لایه های زیرین جامعه نیز رسوخ کرده است.
ارزشگذاریهای موجود در جامعه این احساس را به دانش آموزان القا می کند که دانشگاه تنها راه موفقیت است.
پیشینه تحقیق در داخل کشور:
فصلنامه تعلیم و تربیت از نشریات سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش که در طی مطالعه چندین جلد آن به مقالاتی در مورد برگزیدگان رشته های مختلف تحصیلی مقاطع راهنمایی و متوسط و نیز تشکیل مسابقات مختلف علمی برای اینگونه دانش آموزان درسطح کشور اشاره داشت.
موضوعات تحقیقی انجام گرفته در شهرستان بجنورد از جمله:
بررسی زمینه های گرایش خانواده ها و فرزندان به آموزشگاههای آزاد و کلاسهای خصوصی .
شهرستان بجنورد توسط آقای مجید قدوسی درسال 1383 در سازمان مدیریت و آموزش و پژوهش استان.
ایشان در پژوهش خود موضوع را به خوبی تحلیل و به وسیله پرسشنامه و بررسی نموده اند و نتایج بدست آمده از پژوهش ایشان را می توان به این موارد اشاره کرد:
اهمیت به تعلیم و تربیت فرزندان یکی از علل گرایش به این مراکز است.
آموزشگاهها و مراکز خصوصی در جهت تحقیق اهداف آموزش حرکت نمی کنند.
فصل سوم :
روش پژوهش :
روش و نوع تحقیق :
روش تحقیق 1 در واقع ابزارهای دستیابی به واقعیت بشمار می آیند. روشهای تحقیق متعددندو هر روش تا اندازه ای به کشف قوانین علمی کمک می کند در هر پژوهش محقق تلاش می کند تا مناسبترین روش را انتخاب کند و آن روشی است که دقیقتر از روشهای دیگر قوانین کشف می کند.
در این پژوهش از تحقیق زمینه یابی 2 که به آن تحقیق پیمایشی نیز می گویند، استفاده می شود و نوع تحقیق نیز کاربردی می باشد.
جامعه آماری : (جامعه مورد تحقیق):
جامعه به مجموعه ای از افراد و یا واحد هایی که دارای حداقل یک ویژگی مشترک باشد، گفته می شود. معمولاً در هر تحقیق جامعه کلیه افراد یا مواردی است که محقق علاقمند است نتایج را به آنها تعمیم دهد.
جامعه آماری این تحقیق مراکز آموزشی و آزاد و خصوصی فعال در سطح شهر بجنورد می باشد. که پرسشنامه به طور تصادفی به دانش آموزان دختر شرکت کننده در این آموزشگاه ها داده شده است.
نمونه آماری و روش نمونه گیری :
در پژوهش حاضر جمعیت برآورد حجم از روش تعیین حجم نمونه با توجه به حجم دانش آموزان دختر از جدول کد حجمی مورگان.
– به تناسب جامعه آماری که چهار آموزشگاه دخترانه (با نام های علوی، آیندگان، منش) مهدیه ، در سطح شهر بجنورد و تقریباً با تعداد 400 نفر دانش آموز می باشد حجم نمونه 100 نفر است:
ابزار و روش جمع آوری نمونه داده ها : 3
روش گردآوری داده های پژوهش عمدتاً بر پایه کتابخانه ای (پژوهش ها، پایان نامه ها) اینترنت، و میدانی می باشد که پژوهشگر ابتدا با مراجعه به کتابخانه ها و مراکزز عالی و تحقیقاتی معتبر جنبه های نظری موضوع را مورد مطالعه و بررسی قرار داد. و سپس گردآوری اطلاعات و داده های برای آزمون پژوهش با استفاده از شیوه های میدانی با مراجعه به آموزشگاههای آزاد دخترانه در سطح بجنورد و توزیع پرسشنامه بین دانش آموزان اطلاعات4 مورد نیاز جمع آوری می شود.
برای جمع آوری داده ها، ابزارها و روشهای متعددی وجود دارد از قبیل مصاحبه پرسشنامه و اسناد و مدارک که هر یک از این ابزارها برای نوع معینی از داده ها مناسب است و نوعی از اطلاعات را به صورت معینی ارائه می دهد تا بگونه ای موثرند مورد استفاده قرار گیرد.
پس در این تحقیق جهت اخذ نظرات دانش آموزان از پرسشنامه که یکی از عمده ترین و مهمترین ابزارهای جمع آوری داده ها می باشد. استفاده شده است که در حال حاضر چون پرسشنامه مدون و استانداردی که بتواند اهداف پژوهش را برآورد سازد در دسترس نیست، به ناچار برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته که با تعداد 20 سئوال چهار گزینه ای تهیه شده در اختیار دانش آموزان رشته های تحصیلی مختلف که در آموزشگاه های حاضر بودند به طور تصادفی قرار گرفت.
فصل چهارم :
یافته های پژوهش :
تجریه و تحلیل اطلاعات :
– این فصل به تجزیه داده ها اختصاصی داده، و آن به بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده به منظور یافتن پاسخهای لازم در راستای اثبات فرضیه ها و نیز سئوالات اساسی تحقیق، پرسشنامه ای با 5 سئوال با موضوع میزان تاثیر آموزشگاههای آزاد بر میزان موفقیت دانش آموزان دختر بجنوردی در ورود به دانشگاهها برای نمونه آماری 100 نفری چهار آموزشگاه آزاد دخترانه با جامعه آماری تقریباً 400 نفر طراحی و به صورت تصادفی به دانش آموزان داده شد و به تمامی پرسشنامه پاسخ دادند و پس از جمع آوری در این فصل به تجزیه و تحلیل سئوالات پرسشنامه پرداخته شده است.
برای هر سئوال چهار جدول برای هر آموزشگاه یک جدول که گزینه ها و تعداد فراوانی و درصد فراوانی هر سئوال مشخصی شده و در زیر هر جدول نتیجه ذکر شده است.
سئوال 1) : آیا ضعف آموزشی و پرورشی در ادامه دروس، باعث گرایش دانش آموزان به کلاسهای آزاد می شود.
جدول شماره 1) آموزشگاه آزاد منش.
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
2
10
7
6
25
درصد فراوانی
8%
40%
28%
24%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 8% از دانش آموزان آموزشگاه منش ضعف آموزش و پرورش را علت گرایش به کلاسهای آزاد نمی باشد (نمی دانند) و 40% گزینه متوسط و 28% از دانش آموزان گزینه زیاد و 24% هم گزینه خیلی زیاد و علت گرایش به کلاسهای ضعف آموزش و پرورش می دانند.
جدول شماره 2) آموزشگاه علوی
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
0
4
10
11
25
درصد فراوانی
0
16%
40%
44%
100%
براساس نتایج به دست آمده از جدول فوق 16% از دانش آموزان آموزشگاه علوی گزینه متوسط و 40% گزینه زیاد و 44% گزینه خیلی زیاد و علت گرایش به کلاسهای آزاد را ضعف آموزش و پرورش می دانند.
جدول شماره 3) آموزشگاه آزاد مهدیه
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
4
0
6
15
25
درصد فراوانی
16%
0
24%
60%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 16% از دانش آموزان آموزشگاه مهدیه گزینه کم و 24% گزینه زیاد و 60% از دانش آموزان گزینه خیلی زیاد و علت را ضعف آموزش و پرورش می دانند.
جدول شماره 4) آموزشگاه آزاد آیندگان راه دانش
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
1
3
11
10
25
درصد فراوانی
4%
12%
44%
40%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 4% از دانش آموزان آموزشگاه آیندگان راه دانش گزینه کم و 12% گزینه متوسط و 44% گزینه زیاد و 40% از دانش آموزان گزینه خیلی زیاد و علت را ضعف آموزش و پرورش می دانند.
سئوال 2) آیا ضعف مدرسه در ارائه دروس، باعث گرایش دانش آموزان به کلاسهای آزاد می شود؟
جدول شماره 5) آموزشگاه آزاد منش
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
2
8
9
6
25
درصد فراوانی
8%
32%
36%
24%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 8% گزینه کم و 32% گزینه متوسط و 36% از دانش آموزان گزینه زیاد و 24% هم گزینه خیلی زیاد و علت گرایش به کلاسها را ضعف مدرسه ارائه دروس می دانند.
جدول شماره 6) آموزشگاه آزاد علوی
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
0
4
9
12
25
درصد فراوانی
0
16%
36%
48%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 16% از دانش آموزان آموزشگاه علوی گزینه متوسط و 36% گزینه زیاد و 48% گزینه خیلی زیاد و علت گرایش به کلاسهای آزاد را ضعف مدرسه در ارائه دروس می دانند.
جدول شماره 7) آموزشگاه آزاد مهدیه
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
4
1
8
12
25
درصد فراوانی
16%
4%
32%
48%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 16% از دانش آموزان آموزشگاه مهدیه گزینه کم و 4% گزینه متوسط و 32% گزینه زیاد و 48% گزینه خیلی زیاد و علت گرایش به کلاسهای آزاد را ضعف مدرسه می دانند.
جدول شماره 8) آموزشگاه آزاد آیندگان راه دانش
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
1
4
8
12
25
درصد فراوانی
4%
16%
32%
48%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 4% از دانش آموزان آموزشگاه آیندگان راه دانش گزینه کم و 16% گزینه متوسط و 32% گزینه زیاد و 48% از دانش آموزان گزینه خیلی زیاد و علت را ضعف مدرسه می دانند.
سئوال 3) آیا هزینه بیشتر برای کنکور، باعث قبولی در دانشگاه می شود؟
جدول شماره 9) اموزشگاه ازادمنش
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
17
3
4
1
25
درصد فراوانی
68%
12%
16%
4%
100%
براساس نتایج بدست آده از جدول فوق 68% آموزشگاه منش گزینه کم و هزینه بیشتر برای کنکور را باعث قبولی نمی دانند و 12% گزینه متوسط و 16% گزینه زیاد و 4% خیلی زیاد.
جدول شماره 10) آموزشگاه علوی
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
13
5
4
3
25
درصد فراوانی
52%
20%
16%
12%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق، 52% از دانش آموزان آموزشگاه علوی گزینش کم و هزینه بیشتر برای کنکور را باعث قبولی نمی دانند و 20% گزینه متوسط و 16% گزینه زیاد و 12% خیلی زیاد می دانند.
جدول شماره 11) آموزشگاه آزاد مهدیه
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
17
7
1
0
25
درصد فراوانی
68%
28%
4%
0
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 68% از دانش آموزان آموزشگاه مهدیه هزینه بیشتر برای کنکور را باعث قبولی نمی دانند و 28% به طور متوسط و 4% هم زیاد می دانند.
جدول شماره 12) آموزشگاه آزاد آیندگان راه دانش
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
14
6
3
2
25
درصد فراوانی
56%
24%
12%
8%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 56% از دانش آموزان آموزشگاه آیندگان گزینه کم و هزینه بیشتر برای کنکور را باعث قبولی نمی دانند و 24% را بطور متوسط و 12% زیاد و 8% خیلی زیاد می دانند.
سئوال 4) آیا عدم برنامه ریزی برای کنکور در مدارس باعث گرایش دانش آموزان به کلاسهای آزاد می شود؟
جدول شماره 13) آموزشگاه آزاد منش
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
1
9
11
4
25
درصد فراوانی
4%
36%
44%
16%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 4% آموزشگاه منش گزینه کم و 36% به طور متوسط عدم برنامه ریزی را باعث گرایش به کلاسهای آزاد می دانند و 44% زیاد و 16% هم خیلی زیاد می دانند.
جدول شماره 14) آموزشگاه آزاد علوی
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
5
7
9
4
25
درصد فراوانی
20%
28%
36%
16%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق، 20% از دانش آموزان آموزشگاه علوی گزینه کم و 28% به طور متوسط و 36% گزینه زیاد و عدم برنامه ریزی را باعث گرایش کلاسهای آزاد می دانند 16% خیلی زیاد می دانند.
جدول شماره 15) آموزشگاه آزاد مهدیه
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
1
12
2
10
25
درصد فراوانی
4%
48%
8%
40%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 4% از دانش آموزان آموزشگاه مهدیه گزینه کم و 48% به طور متوسط عدم برنامه ریزی برای کنکور را علت گرایش به کلاسهای آزاد می دانند و 8% گزینه زیاد و 40% خیلی زیاد.
جدول شماره 16) آموزشگاه آزاد آیندگان راه دانش
گزینه ها
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
تعداد فراوانی
5
9
3
8
25
درصد فراوانی
20%
36%
12%
32%
100%
براساس نتایج بدست آمده از جدول فوق 20% از دانش آموزان آموزشگاه آیندگان گزینه کم و 36% به طور متوسط و 12% زیاد و 32% هم خیلی زیاد وعدم برنامه ریزی را علت گرایش به کلاسهای آزاد می دانند.
نتیجه گیری :
1) اهمیت به تعلیم و تربیت فرزندان یکی از علل گرایش به این آموزشگاه ها و مراکز خصوصی است که در این مشکل هزینه و عدم استفاده عموم دانش آموزان از این مراکز از متغیرهای مراحم به حساب می آید که در صورت ممکن بایستی آموزش و پرورش بر این مراکز نظارت داشته و اهداف آنان را با اهداف خود متوازن نموده و نقش دبیران را در این بین حائز اهمیت شمرده و زمینه استفاده درست و تاثیر گذار را برای دانش آموزان فراهم نماید.
2) یافته های تحقیق موید این مساله بود که آموزشگاه ها ومراکز خصوصی در جهت تحقق اهداف آموزشی حرکت نمی کنند که باید گفت این موضوع بر می گردد به نحوه ارزشیابی و مساله کنکور و ورود به دانشگاه که از متغیرهای مزاحم به شمار می روند و متاسفانه می توان از آن به عنوان یکی از علل اصلی گرایش به این مراکز نام برد که بایستی با سیاست و درایت لازم و با اتخاذ تصمیماتی درست از جمله:
– همخوان کردن طرق ارزشیابی در مدارس و مراکز خصوصی و کنکور دانشگاه با در نظر گرفتن محتوای کتب و روش تدریس معلمین – حذف مسئله کنکور و یا استفاده از فاکتورهایی دیگر در این زمینه ها مانند معدل دوران تحصیل و نمره دروس تخصصی در رابطه با رشته انتخابی تحصیلی دانشگاهی و که کلاً بایستی آموزش و پرورش براین مراکز نظارت داشته باشد و اهداف آموزشی خود را به این مراکز (خصوصی و آزاد) القا نماید.
3) تاثیر مراکز خصوصی در روابط خانوادگی و اجتماعی دانش آموزان نیز از جمله عللی بود که از پیامدهای رشد این مراکز به حساب می آمده و حتی وجود تقلید و چشم و هم چشمی برای گرایش به شرکت در این مراکز نیز به اثبات رسید، که متاسفانه این امر ریشه در طبقاتی شدن جامعه و عدم ثبات نظام اقتصادی دارد.
پس باید آموزش و پرورش با سیاستهای از قبیل شرکت هر چه بیشتر عموم دانش آموزان را در این مراکز از جمله جهت دانش آموزان بسیجی و یا دانش آموزان خانواده های کم در آمد و مدارس شاهد و … را هم نماید تا این فاصله بین دانش آموزان به حداقل برسد و همچنین برغنی کردن آموزش در مدارس دولتی و عادی نیز تا حد ممکن بیافزاید.
4) تاثیر گذاری دبیران و نحوه تدریس آنها در این مراکز بر روند گرایش دانش آموزان به این مراکز نیز با درصد بالا به اثبات رسید که میزان درصد قبولی (دبیران) در این مساله از متغیرهای مزاحم می باشد که بایستی کنترل گردد. در مورد درصد قبولی پیشنهاد می شود آموزش و پرورش از ملاک قرار داده این فاکتور خودداری و یا نفس آن را کمرنگ کند تا باعث ایجاد تفاوت در بین معلمین و اهمیت صرف دادن به این مساله (درصدقبولی) جلوگیری به عمل آید که این می تواند از طریق تخصیص منابع و امکانات بصورت عادلانه در بین مدارس دولتی انجام شود و همچنین برای دانش آموزان مدارس ضعیف کلاسهای تقویتی و جبرانی و رفع اشکال برگزار کرد و یا ساعات اضافی به مجموع ساعات تحصیلی آنان افزوده گردد.
فهرست و منابع :
1- حسن زاده ، رمضان، 1382
2- سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، فصلنامه تعلیم و تربیت.
3- دکتر عسگری، مدیر موسسه فرهنگی آموزشی مهر آزمون، سایت آموزشگاه های آزاد کنکور
4- دکتر عباسپور، علی، سایت کنکور دریچه ای به سوی اقتصاد یا دانش.
5- پایان نامه کارشناسی علوم تربیتی، خانم پری نیستانی 1385
6- پایان نامه کارشناسی آقای مجید قدوسی، مدیریت آموزش و پرورش استان 83-82
1 . Rasearchme thoods
2 .Savvej Vesearch
3 data
4 In formation
—————
————————————————————
—————
————————————————————