تارا فایل

بررسی چگونگی درست کردن یک جلوه ترکیبی


چگونگی درست کردن یک جلوه ترکیبی

از جلوه های ترکیبی به طور کلی می توان برای عمق و بعد دادن به طرح های خود استفاده کرد .
جلوه یا افکت ترکیبی از رنگها و یا سایه های به هم آمیخته گفته می شود که می توان به شکل FILL در مورد هر شکل به کاربرده به صورت پیش فرض جعبه FILL چندین جلوه ترکیبی را در اختیار قرار می دهد .
برای درست کردن یک جلوه ترکیبی از راه های زیر استفاده می کنیم :
1. window را کلیک می کنیم .
2. Design Panel را کلیک می کنیم .
3. Color mixer را کلیک می کنیم .
4.File style ( سبک پرسازی ) را کلیک می کنیم .
5. Linear یا Readial را انتخاب کنید .
ما م یتوانیم یکی از ترکیبهای موجود را نیز تغیر دهیم . برای این کار از راههای زیر استفاه می کنیم :
1- نمونه رنگی را که می خواهیم تغییر دهیم کلیک می کنیم .
2- یکی از رنگها را کلیک می کنیم .
3- یکی از سایه رنگها را کلیک می کنیم .
برای اینکه ترکیبی را که دیگر به آن نیاز نداریم حذف کنیم از راه های زیر استفاده می کنیم بجای Colormixer گزینه Color Swatches را انتخاب می کنیم .
2- ترکیب رنگی را که می خواهید حذف شود کلیک می کنیم .
3- شمایل روی نوار عنوان را کلیک می کنیم .
4- Delet Swatch را کلیک می کنیم .
تغییر شکل یک Fill
از ابزار Fill transform برای تغییر شکل Fill طیفی یا ترکیبی استفاه می شود با کمک ابزار Fill transform میتوانیم موقعیت نقطه مرکز تابش را تغییر دهیم تا قسمت برجستگی و پرنوری نیز تغییر کند .
برای تغییر شکل یک Fill :
1- یک fill ترکیبی یا طیفی به شکل خود نسبت می دهیم .
2- شمایل ابزار تغییر شکل fill را کلیک می کنیم .
3- قسمت پر شده را کلیک می کنیم.
4- برای تغییر شکل قسمت پر شده یکی از نقاط ویرایش را کلیک کرده و می کشیم .
ما نمی توانیم اندازه یک افکت ترکیبی خطی را تغییر دهیم ، زیرا ترکیب یا طیف خطی فقط از نقاط ویرایشی وسط، پهنا و چرخش استفاده می کند و با کمک آنها می توانیم مرکز ، جهت یا زاویه و پهنای نوار رنگ را در طیف خطی تغییر دهیم .
برای اینکه نقاط ویرایش را مشاهده کنیم تا بتوانیم Fill را تغییر دهیم برروی منوی View کلیک می کنیم و پس از آن workarea را انتخاب می کنیم . همچنین می توان View و سپس Magnification را کلیک کرده و یک اندازه برای Zoom Out ( کوچک کردن ) کلیک کنیم تا بخش بیشتری از ناحیه کار را ببینیم . همچنین می توانیم برای غیر فعال کردن ویژگی تغییر شکل Fill بیرون از قسمت پر شده کلیک کنیم .
ویرایش یک مجموعه رنگ :
برای یگدست کردن مجموعه رنگها ، می توان رنگها را سفارشی کرد .در flash رنگ پیش گزیده ارائه شده است ، اما ما میتوانیم با حذف رنگهایی که نیاز نداریم مجموعه رنگهای جدیدی بر اساس رنگ پیش گزیده درست کنیم .
برای حذف کردن رنگ ویرایش شده از راه های زیر استفاده می کنیم .

1- Window را کلیک می کنیم .
2- Design panels را کلیک می کنیم.
3- Color Swatches را کلیک می کنیم .
4- رنگ دلخواه را کلیک می کنیم.
5-شکل را کلیک می کنیم .
6- DELET SWATCH می کنیم .
برای ذخیره کردن رنگهای ویرایش شده از راه های زیر استفاده می کنیم .
1- شمایل پانل Swatches را کلیک می کنیم.
2- Save color را کلیک میکنیم .
3- نامی برای مجموعه رنگ خود انتخاب کرده و تایپ می کنیم .
4- Save را کیلک می کنیم .
برای طراحی صفحات وب از چه رنگهایی باید استفاده کنیم ؟ برای اینکه رنگهای انتخابی برای تمام مرورگرها مناسب باشد . طراحان یک جعبه 216 رنگی مخصوص وب طراحی می کردند برای دسترسی به این جعبه رنگ ، ابتدا پانل Swatches را باز کرده و سپس web216 را انتخاب می کنیم .
کپی کردن صفتها :
برای کپی کردن سریع صفتها یکی شی به شی دیگر از ابزار قطره چکان استفاده می شود . ابزار قطره چکان تمام صفتهای Fill و خط را نسخه برداری می کند و ما را قادر می سازد که فرمتهای یکسانی برای سایر خطوط و قسمتهای پر شده به کار بگیرید .
برای کپی کردن صفتها مراحل زیر را انجام می دهیم .
1- ابزار قطره چکان را کلیک می دهیم .
2- خط مورد نظر را کلیک می کنیم.
3- شمایل قلم مو را روی خطی که میخواهیم صفتها را کپی کنید ، ببریم .
4- خطی را که می خواهیم صفات را به آن کپی کنیم ، کلیک کنیم .
به هنگام کپی کردن کردن صفتهای خط نمی توانیم ابزار قطره چکان رادر مورد خطوط گروهی استفاده کنیم . ابتدا باید خطوط را از حالت گروهی در آورده و سپس صفات خط را به هر خط دیگر کپی کنید .
گروهی کردن اشیاء :
گروهی کردن اشیاء این امکان را می دهد که با چند شی مانند یک شی واحد رفتار کنید و هر تغییری که در یکی از آیتم ها به وجود می اید بر همه ایتم ها تاثیر بگذارد .
برای گروهی کردن اشیاء مراحل زیر را انجام می دهیم :
1- همه اشیایی را که می خواهیم در یک گروه قرار بگیرند را انتخاب می کنیم .
2- Group را کلیک می کنیم .
3- Modify را کلیک می کنیم .
اگر ما بخواهیم از تغییرا ناخواسته یک گروه جلوگیری کنیم ، آن را قفل می کنیم . برای قفل کردن به ترتیب Modify ، Arrange و بعد Look را کلیک می کنیم . برای باز کردن قفل ها ، به ترتیب Modify ، Arrange وسپس Unlock All را کلیک می کنیم .
پشته کردن اشیاء : به هنگام قرار دادن اشیاء روی اشیاء دیگر می توانیم دقیقاٌ محل قرار گرفتن یک شی را در میان پشته اشیاء کنترل کنیم. پشته کردن فقط با اشیاء گروهی کار می کند .
برای پشته کردن اشیاء از مراحل زیر را انجام می دهیم .
1- شئی یا گروهی از اشیاء را که می خواهید دوباره مرتب شوند . انتخاب
می کنیم .
2- Modify را کلیک می کنیم .
3- Arrange را کلیک می کنیم .
4- شیی که به طرف جلو یا عقب فرستاده میشود را انتخاب کنید . (Flash) می توانیم برای تغییر وضعیت سریع در پشته از میانبرهای صفحه کلید استفاده کنید .
همچنین ما نمی توانیم اشیاء واقع در سطح Stage را پشته کنیم .
تراز کردن اشیاء : تراز کردن اشیای ، را که به Stage اضافه میکنید ( خواه این اشیاء تصویری می باشد که خود رسم کرده ایمیا خواه گرافیکهای که از برنامه های دیگر وارد کرده ایم ) در کنترل ما است . اشیاء را میتوان به صورت عمودی یا افقی توسط لبه ها یا مرکز آنها ترازبندی کرد .
تراز کردن اشیاء با اشیاء دیگر :
1- اشیاء دلخواه را برای تراز کردن انتخاب می کنیم .
2- Window را کلیک می کنیم .
3- Design Panels را کلیک می کنیم .
4- Alignرا کلیک می کنیم .
برای تراز کردن افقی اشیاء گزینه Alignment را کلیک می کنیم .
برای تراز بندی عمودی اشیاء ، یک ترازبندی عمودی کلیک می کنیم .
برای تراز کردن اشیاء با Stage ، شمایل را کلیک می کنیم .و یکی از گزینه های تراز بندی را کلیک می کنیم .
گزینه های ترازبندی را کلیک می کنیم .
وارد کردن تصاویر گرافیکی از محیط های دیگر :
برای وارد کردن تصاویر گرافیکی از محیط های دیگر میتوانیم فایل های گرافیکی از جمله گرافیکهای برداری یا Bitmap را از دیگر برنامه ها وارد محیط Flash کرده و از آن ها استفاده کنیم .
برای وارد کردن یک فایل گرافیکی مراحل زیر را انجام می دهیم .
1- File را کلیک می کنیم .
2- Import را کلیک می کنیم .
3- Import to stage را کلیک می کنیم..
4- فایلی را که می خواهیم وارد شود کلیک می کنیم .
5- Open را کلیک می کنیم .
برای کپی کردن وچسباندن فایل گرافیکی مراحل زیر را انجام می دهیم .
1. برنامه و فایل های حاوی تصاویر گرافیکی را باز میکنیم .
2. تصویر گرافیکی را را انتخاب می کنیم .
3. Edit را کلیک می کنیم .
4. Copy را کلیک می کنیم .
5. به محیط Flash برمی گردیم .
6. Edit را کلیک می کنیم .
7. Past in center را کلیک می کنیم .
تبدیل تصاویر Bitmap به گرافیکهای برداری :
از فرمان Trace Bitmap برای تبدیل گرافیک Bitmap استفاده می شود .
از مزایای تبدیل کردن گرافیک Bitmap به گرافیک برداری این است که اندازه فایل را به حداقل میتواند برساند وما را قادر می سازد ازابزار Flash برای ویرایش آن استفاده کنیم. برای تبدیل تصاویر Bitmap به گرافیکهای برداری از راه های زیر استفاده میکنیم.
با استفاده ازابزار انتخاب تصویر Bitmap را برای تبدیل به گرافیک برداری انتخاب میکنیم.سپس روی Modify کلیک می کنیم در مرحله بعد روی Bitmap کلیک میکنیم. سپس روی Tracl Bitmap کلیک می کنیم.
بعد از آن عدد یا مقدار واریانس رنگ را بین پیکسل مجاور تعیین میکند ، تایپ میکنیم. برای شکل برداری ، کمترین اندازه پیکسل را تایپ می کنیم. شکل Curvfit را کلیک کرده و انتخاب میکنیم که Flash طرح Bitmap را تا چه اندازه صاف وهموار کند . curner thresheld را کلیک می کنیم و انتخاب می کنیم که Flash گوشه های تصویر را تا چه اندازه تیز کند .سپس ok را کلیک می کنید در صورتی که تصویر تبدیل شده شبیه به تصویر اصلی نبود ، Edit و سپس Undo را کلیک کرده ودوباره از تنظیمات اول استفاده می کنیم .
تبدیل تصاویر Bitmap به Fill
Fills به رنگها و یا الگوهای توپر گفته می شود که قسمت داخلی یک شکل را می پوشاند . میتوانیم تصویر Bitmap را به fill تبدیل کنیم و از آن برای استفاده یا ابزارهای از flash که از fill استفاده می شود سود ببریم .
تبدیل تصویر Bitmap به Fill :
قطعه قطعه کردن تصویر :
1- تصویر Bitmap را کلیک میکنیم .
2- Modify را کلیک می کنیم .
3- Break Apart را از منوی Modify کلیک می کنیم.
4- برای درست کردن شکل دلخواه و پرکردن قسمت داخلی آن ، ابتدا ابزار مربوطه را انتخاب کنیم .
5- یک شکل توخالی در Stage ترسیم می کنیم تا Fill دلخواه در آن به کار رود
6- شکل ( ) را کلیک می کنیم .
7- روی عکس Bitmap کلیک می کنیم .
8- بر روی شکل مورد نظر خود می کشیم تا پر شود .
Bitmap fill را مانند هر Fill دیگر میتوانویرایش کرد .مثلاٌ می توان تصویر را به چرخش در آورد یا میتوان اندازه آن را بزرگ یا کوچک کرد .
وارد کردن کلیپ های ویدئویی :
می توانیم کلیپهای ویدئویی را از سایر منابع به پروژه Flash وارد کنیم و Flash کلیپ را به Stage و به Library اضافه میکند .
برای وارد کردن کلیپ ویدئویی مراحل زیر را انجام می دهیم :
1- File را کلیک می کنیم .
2- Import را کلیک می کنیم .
3- از زیر منوی Import گزینه Import stage را کلیک می کنیم .
4- کلیپ ویدئویی دلخواه را کلیک میکنیم .
5- Open را کلیک می کنیم .
6- نحوه وارد کردن ویدئو را انتخاب می کنیم.
7- Next را می زنیم .
8- علامت Compression Profile را کلیک کرده و بر پهنای دیگری برای فشردگی کلیپ انتخاب میکنیم .
9- Finish را کلیک می کنیم .
اگر در اولین کادر گفتگوی Video import wizard گزینه Edit the video First را انتخاب کنیم می توانیم با استفاده از ابزار این ویزارد ویرایش های مختلفی از کلیپ را به عمل آورد .
اضافه کردن متن با ابزار Text :
از ابزار Text برای اضافه کردن متن متحرک به فیلم Flash استفاه می شود . از 3 نوع عنصر متنی می توان استفاده کرد : استاتیک ، سینماتیک و متن ورودی، برای اضافه کردن یک کادر متنی تک خط مراحل زیر را انجام می دهیم .
1- ( ) ابزار Text را کلیک می کنیم .
2- در ناحیه Stage کلیک می کنیم پیکان سفید به A + تبدیل میشود .
3- متن خود را تایپ میکنیم.
برای اینکه یک کادر متنی چند خطی را اضافه کنیم بر روی ( ) کلیک می کنیم سپس نماد A + را در روی Stage به حرکت در می آوریم . با کلیک کردن و کشیدن ، پهنای دلخواه را برای کادر ایجاد میکنیم. متن را تایپ می کنیم . تفاوت کادر متنی تک خط وچند خط در این است که در کادر متنی تک خطی همه کاراکترهای در همان خط نوشته می شود و هر چه بیشتر نوشته شود پهنای کادر توسعه می یابد ولی در کادر متنی چند خطی ابتدا پهنای آن مشخص می شود وهنگامی که متن به انتهای بلوک می رود به سر خط بعدی می رود ودر نتیجه عمق کادر متن افزایش می یابد .
قالبندی متن :
برای تغییر شکل ظاهری کلمات ، کراکترها می توانید آنها را قالبندی کنید .
Properties Inspector تمام کنترل های لازم برای تغییر صفات متن را در اختیار دارد که همگی در یک پنجره کوچک قرار گرفته اند .
برای قالبندی متن مراحل زیر را انجام می دهیم :
برای متن ضخیم و ایتالیک ابتدا Properties Inspector را باز میکنیم . سپس متنی را که می خواهید قالب بندی شود ، انتخاب می کنیم. دکمه Bold یا کلمه Italic را کلیک می کنید .
برای تغییر دادن قلم متن ابتدا Properties Inspector را باز می کنیم . سپس متن دلخواه را برای فرمت انتخاب می کنیم . بعد منوی Size را کلیک می کنیم و در آخر میله اندازه را کلیک کرده تا اندازه جدید انتخاب شود . برای قالب بندی متن مجبور نیستیم از Properties Inspector استفاده کنیم در منوی Text نیز می توان کنترل هایی برای قالب بندی متن پیدا کرد .

ترازبندی متن و فاصله گذاری بین حروف و کاراکترها :
گزینه های ترازبندی شامل تعیین کنترول های افقی متنی از قبیل چپ تراز ، وسط تراز ، راست تراز یا دو طرف تراز می باشد .
برای ترازبندی متن و فاصله گذاری بین حروف و کاراکترها مراحل زیر را انجام می دهیم :
1- ابزار انتخاب را کلیک می کنیم .
2- کادر متن را کلیک می کنیم .
3- Properties Inspector را نمایش می دهد .
4- یکی از دکمه های ترازبندی را کلیک می کنیم .
برای فاصله گذاری بین کاراکتورها ابتدا ابزار انتخاب را کلیک کنید ، کادر متنی مورد نظر را کلیک می کنیم سپس Properties Inspector را باز می کنیم بعد شکل
منوی فاصله گذاری را کلیک می کنیم و در آخر میله داخل منو را کلیک کرده و برای بیشتر کردن فاصله بین کاراکترها آن را به طرف بالا میکشید و. برای کم کرده فاصله کاراکترها آن را به طرف پایین می کشیم.

تعیین حاشیه و تو رفتگی برای کادر متنی :
برای کنترل بیشتر بر موقعیت قرار گرفتن متن از حاشیه و تورفتگی درون کادرهای متن استفاده می کنیم .
برای تعیین حاشیه وتورفتگی برای کادر متنی از مراحل زیر استفاده می کنیم .
1- پیکان انتخاب را کلیک می کنیم .
2- کادر متن را کلیک می کنیم .
3- Properties Inspector را باز میکنیم .
4- بر روی Format کلیک می کنیم.
5- مقادیری را در کادرهای Lift margin و Right Margin تایپ می کنیم .
6- Ok را کلیک می کنیم .
میله فاصله گذاری فقط بر روی کل خط تاثیر می گذارد نه تک تک کاراکترها برای اینکه واحد اندازه گیری حاشیه را تغییر ذهیم کلیدهای j+ctrl را فشار میدهیم. در کادر گفتگوی Document Properties را کلیک کرده واحد اندازه گیری مناسب را انتخاب میکنیم سپس oK را کلیک میکنیم.

جابجا کردن و تغییر اندازه کادرهای متن :
ما میتوانیم کادرهای متنی را در روی Stage برنامه به حرکت در آوریم یا آن را به اندازه دلخواه کوچک یا بزرگ کنیم.
برای جابجایی کردن و تغییر اندازه کادرهای تنی ابتدا پیکان انتخاب را کلیک میکنیم و بعد کادر متنی را که میخواهیم جابجا شود کلیک می کنیم. سپس علامت پیکان سفید را در نزدیک خط حاشیه کادر متنی یا مرکز آن کادر به حرکت می آوریم .
کادر را کلیک کرده و آن به محل جدیدی می کشیم ، سپس دکمه ماوس را رها میکنیم. برای تغییر اندازه کادر متن ابتدا کادری را که میخواهیم اندازه آن تغییر کند دوبار کلیک می کنیم . اشاره گر ماوس را به روی دسته کادر متن ببیرید . تبدیل به
می شود سپس کلیک کنید و به طرف چپ یا راست یکشید تا پهنای کادر بیشتر یا کمتر شود .
قطعه قطعه کردن متن :
ما میتوانیم از فرمان Break Apart استفاه کنیم و متن را به تصویر گرافیکی تبدیل کنیم و سپس متن را با ابزار مختلف ویرایش و ترسیم Flash دستکاری می کنیم .
برای قطعه قطعه کردن متن مراحل زیر را انجام می دهیم :
1- کادر متنی را که می خواهیم .یرایش شود کلیک می کنیم .
2- Modify را کلیک می کنیم.
3- Break Apart را کلیک می کنیم .
به هم ریختن متن :
یکی از ویژگی های Envelope این است که از گزینه های ابزار Free Transform می توانید برای به همریختن شکل ظاهری متن در یک پروژه Flash استفاه کنیم. برای به هم ریختن متن مراحل زیر را انجام می دهیم .
1- کادری را که میخواهیم ویرایش کنیم ، فرمان Break Apart را دوبار در مورد متن اجرا کنیم.
2- ابزار Free Transform را کلیک میکنیم.
3- ویژگی Envelope را کلیک میکنیم.
4- یکی از نقاط ویرایش را کلیک میکنیم و کشیده تا شکل متن تغییر کند .
5- دکمه ماوس را رها می کنیم.
اضافه وحذف کردن لایه ها :
وقتی که یک فیلم یا صحنه جدید درست می کنیم می توانیم لایه هایی را به خطر سیر زمان ( time line ) اضافه کنیم یا لایه های غیر ضروری را حذف کنیم .
برای اضافه و حذف کردن لایه ها :
1- لایه های را که می خواهیم در زیر لایه جدید ظاهر شود کلیک می کنیم.
2- دکمه Insert layer را کلیک می کنیم .
برای حذف کردن لایه ها ابتدا لایه ای که می خواهیم حذف شود کلیک می کنیم سپس دکمه Delete Layer را کلیک می کنیم .
اگر اشتباهاٌ یا از روی اتفاق لایه ای حذف شد می توان منوی Edit را باز کرده و فرمان Undo را کلیک کنیم .
تعیین ویژگی های مختلف برای لایه :
خصوصیاتی از قبیل نام لایه ، نقش یا وظیفه و شکل ظاهری از طریق کادر گفتگوی Layer Properties برای هر یک از لایه های مورد نظر می توان تعریف کرد . برای تعیین ویژگی های مختلف برای لایه ها ابتدا لایه ای را که می خواهیم کنترل هایی برای آن تعیین شود کلیک می کنیم . سپس Modify را کلیک می کنیم .
Time line را کلیک می کنیم . سپس layer properties را کلیک می کنیم. سپس در کادر Name یک نام متمایز برای آن لایه تایپ می کنیم . ویژگی دلخواه را برای لایه انتخاب می کنیم و در انتها OK را کلیک می کنیم.
کار کردن با لایه ها در time line
در time line به سرعت می توان نام لایه را عوض کرد ، لایه را پنهان کرد و به طور کلی لایه را کنترل کرد .
برای تغییر نام لایه ابتدا نام لایه را دوبار کلیک می کنیم سپس نام جدید را تایپ می کنیم . سپس کلید ( Return ) Enter را فشار می دهیم .
برای اینکه اندازه لازه بزرگتر شود ابتدا ok راانتخاب می کنیم تا تغییرات به کار بسته شوند ، سپس کادر گفتگوی Layer propertie را باز بعد از آن منوی layer height را کلیک می کنیمودر انتها یکی از درصدها را انتخاب میکنیم.
پشته کردن لایه ها
برای مرتب کردن دوباره اشیاء به منظور ظاهر شدن در فیلم ، میتوانید لایه ها را پشته کنید . با حرکت دادن لایه به طرف بالا یا پایین در فهرست Time Line میتوانید ترتیب آن را تغییر دهید. Flash به صورت خودکار تمام اشیا همراه با لایه انتخابی را انتخاب می کند .
1- لایه های که مایلید جا به جا شود کلیک کنید . 2- لایه را به طرف بالا یا پایین به محل جدیدش در پشته بکشید .
برای دیدن لایه های بیشتر در قسمت Time Line پیکان موس را روی خط پایین کادر حرکت می دهیم تا وقتی به شکل درآمد می توانیم به طرف پایین کشیده ولایه های بیشتر را مشاهده کنیم .
برای سازماندهی ببشتر لایه ها میتوانیم لایه های مربوط به هم را در یک پوشه قرارداده تا شناسایی آن آسانتر گردد . از طریق شمایل های کوچک در کنار اسامی می توانیم نوع لایه را مشخص نمائیم .
دکمه insert layer : برای ساختن یک پوشه بر روی آن کلیک می کنیم.
می توانیم از منوی insert و سپس Time line و layer folder را کلیک کنیم تا فلش یک پوشه لایه به Time line اضافه کند .
اضافه کردن لایه های راهنما
دو نوع لایه راهنما ( ساده ) Pain و motion ( حرکتی ) داریم که راهنمای ساده برای چیدن اشیاء استفاده می شود و حرکتی برای به حرکت در آوردن شی روی Stage استفاده می شود .
برای اضافه کردن یک راهنمای ساده در قسمت Time line بر روی لایه ای که می خواهیم در زیر لایه راهنمای جدید ظاهر شود کلیک می کنیم .
بر روی لایه راست کلیک میکنیم و گزینه Guide را کلیک می کنیم ، این لایه به یک راهنما تبدیل می شود .
افزودن یک راهنمای motion : لایه ای را که می خواهید به یک لایه راهنمای motion لینک شود کلیک کنید و شمایل Add motion Guide را کلیک کنید . ( لایه motion حاوی مسیر مورد نظر است و می توان آن را به یک یا چند لایه لینک کرد . ) لایه اضافه شد و به دلیل شمایل منحصر به فرد قابل تشخیص است .
لایه های mask
از لایه های mask برای پنهان کردن عناصر مختلف در روی لایه های با اهمیت استفاه می شود .
اضافه کردن ماسک
1- بر روی لایه مورد نظر کلیک کرده .
2- شمایل کوچکی در سمت چپ زیر کادر Time Line ( اولین شمایل ) وجود دارد روی آن کلیک می کنیم ( لایه جدید ظاهر می شود ) .
3- بر روی لایه راست کلیک .
4- ماسک را کلیک می کنیم .
این لایه به عنوان لایه ماسک علامت گذاری می شود .
آشنایی با سمبل ها ونمونه ها
هر عنصری که در کتابخانه flash نگه دارای می شود که ممکن است یک شیء ، یک کلیپ فیلم ، یکتصور گرافیکی و یا یک کلیپ صوتی یا دکمه باشد را سمبل می گویند
در flash سمبل ها به سه نوع طبقه بندی میشوند : گرافیک ها ، دکمه ها یا کلیپ های فیلم .استفاده از کتابخانه flash .
1- منوی window را کلیک کنید .
2- Library را کلیک کنید . ( ویا می توانید به طور یکدفعه f11 را فشار دهید .)
پانل ظاهر شده و برای نمایش کامل پانل کتابخانه بر روی Wide Library view کلیک کنید . درست کردن پوشه جدید در کتابخانه .
1- پانل Library را باز کنید 2- دکمه New folders را کلیک کنید . 3 – نامی انتخاب نمائید 4- کلید Enter را فشار دهید .
انتقال سمبل به پوشه در کتابخانه
1- سمبل مورد نظر را کلیک کرده و بکشید 2 – دکمه موس را رها کنید .
تبدیل کردن شی به سمبل
1- در روی Stage ، تمام اشیایی را که می خواهید به سمبل تبدیل شوند را انتخاب کنید .
2- منوی modify 3- گزینه Convert Symbol
درج کردن یک نمونه :
برای استفاده مجدد از یک سمبل می توانید نمونه ای از آن داروی Stage قرار دهید که به جای سمیل مورد استفاده قرار گیرد .
1- قاب و لایه ای را که می خواهید نمونه سمبل در آنجا درج شود کلیک کنید .
2- پانل Libras را باز کنید . 3- نام سمبل را کلیک کنید 4- از پانل Library سمبل را کلیک کرده و بکشید . 5- نمونه را روی Stage رها کنید .
چگونه نمونه ها را با هم تعویض نمائیم ؟
1- سمبلی را که می خواهید تعویض شود کلیک کنید .
2- Propertiesin spector را باز کنید . 3- Swap را کلیک کنید . 4- از کادر گفتگوی Swap Bitmap سمبل جانشین را کلیک کنید . 5-Ok را کلیک کنید . Flash نمونه اصلی را با نمونه ای که انتخاب کرده اید تعویض می کند .
ویرایش سمبل ها
همه سمبل های موجود در کتابخانه را می تواند ویرایش کرد . براحتی راحتی می توانیم سمبل اصلی را ویرایش کنیم . سپس ویرایش به طور خودکار به همه نمونه ها منتقل می شود . ( ویرایش سمبل در حالت Symbol edit ) .
1- سمبل مورد نظر را دوبار کلیک کنید 2- با استفاه از ابزار ترسیم Flash ، ویژگی های شی از قبیل رنگ fill یا تنظیم پاره خط را به دلخواه ویرایش کنید . 3- نام صحنه را کلیک کنید .
انیمیشن سازی در Flash
هدفی : متحرک سازی یکی از جنبه های مهیج برنامه flash می باشد . که به وسیله آن می توان اشیاء را متحرک و به صداهای دلخواه را بر روی آن نهار و غیره .
آشنایی با قاب ها ( فریم ها )
فریم در برگیرنده محتویات فیلم است . به طور پیش گزیده فایل های تازه ایجاد شده Flash از 12 فریمدر ثانیه استفاده می کنند که می توان تعداد را تغییر داد .
از انواع فریم ها می توان به فریم ها را خالی ، فریم ها ی کلیدی و فریم های استاتیک نام برد .
تعیین ابعاد و سرعت فیلم
ابعاد فیلم اندازه عمودی را حتی آن بر روی Stage است و سرعت آن تعداد فریم ها در ثانیه تعیین می شود .
1- از منوی modify گزینه document را کلیک کنید .
2- در کادر document properties تعداد فریم هایی را که می خواهید فیلم در هر ثانیه پخش کند در قسمت framer rate تایپ کنید .
3- در قسمت width مقدار پهنای فریم و در قسمت height مقداری برای ارتفاع فریم انتخاب کنید و سپس ok را کلیک کنید .
اضافه کردن فریم ها
برای اضافه کردن فریم معمولی عملیات زیر را انجام می دهید .
1- در Time line در محلی که می خواهید یک فریم جدید درج کنید ، فریمی را کلیک کنید .
2- از منوی insert گزینه Time Line و سپس Frame را کلیک کنید .
برای اضافه کردن فریم خالی عملیات زیر را انجام می دهید .
1- در Time line یکی از فریم ها را کلیک کنید . 2- از منوی insert گزینه Time line و سپس گزینه Blank key flaws را کلیک کنید .
درست کردن انیمشن فریم به فریم
منظور از انمیشن فریم به فریم اسن است که شکل ظاهری محتویات Stage از یک فریم کلیدی به فریم دیگر تغییر دهید تا احساس حرکت در فیلم به وجود آید .
1- اولین فریم کلیدی لایه ای را که می خواهید متحرک شد ، کلیک کنید . 2 شی دلخواه را برای متحرک شدن در روی Stage قرار دهید . 3- فریم بعدی را در Time line در محلی که می خواهید انمیشین بعدی را در لایه کلیک کرده ویک فریم کلیدی اضافه کنند . 7- مجدداٌ شی را اندکی تغییر دهید . 8- فریم بعدی در لایه ای را که می خواهید انمیشن به آن تغییر یابد کلیک کرده و یک فریم کلیدی اضافه کنید . 9- مجدداٌ در شی تغییری ایجاد کنید به طوری که با فریم کلیدی قبلی تفاوت داشته باشد . 10- فریم بعدی را در همان لایه کلیک کرده و یک فریم کلیدی اضافه کنید . 11- دوباره درشی تغییراتی ایجاد کنید . 12- فریم بعدی لایه را کلیک کرده و آخرین فریم کلیدی را اضافه کنید . 13- برای آخرین فریم کلیدی در سکانس انیمشین مجدداٌ تغییراتی در شی ایجاد کنید . 14- فریم بعدی لایه را کلیک کرده و آخرین فریم کلیدی را اضافه کنید . 15- کلید Enter یا Return را فشار دهید .
صحنه پردازی ( ساخت صحنه )
1- از منوی window گزینه Design panels و سپس Scene را کلیک کنید
2- دکمه Add Sciences ( ) را کلیک کنید .
انیمشین سازی به روش tweening
خلق یکtween حرکتی :
منظور این است که اشیاء در حال حرکت را به صورت انمیشن تبدیل نمائیم . 1- یک فریم کلیدی در محلی که میخواهید tween حرکتی را شروع کنید ایجاد نمائید . 2- سمبلی را که می خواهید به صورت متحرک در آورید ، روی Stage قرار دهید . 3- آخرین فریم را که میخواهید در tween حرکتی گنجانده شود کلیککنید . 4- یک فریم کلیدی درج کنید . 5- سمبل را کلیک کرده و به محلی بکشید که می خواهید tween حرکتی در آنجا پایین یابد . 6- یکی از فریم های بین دو فریم کلیدی تشکیل دهنده tween حرکتی کلیک کنید تا همه فریم ها انتخاب شوند 7- Properties inspector را باز کنید . 8- از منوی Tween گزینه motion را کلیکد کنید .
در پانل Properties مشقی به نام Ease control وجود دارد که با استفاده از آن می توان سرعت انیمشن را کنترل کرد .
1- قاب های حاوی motion Tween را انتخاب کنید . 2- Properties inspector را باز کنید . 3- میله Ease را کلیک کرده و به یک تنظیم جدید بکشید .
خلق یک Tween شکلی
میتوان به وسیله Tween شکلی انمیشن هایی ساخت که در طول عبور از چند فریم از شکلی به شکلی کاملاٌ متفاوت تغییر کند .
1-فریمی را که می خواهید Tween شکلی از آن شروع شود ، انتخاب کنید . 2- در فریم 1 شی دلخواه را رسم کنید . 3- فریمی را که می خواهید افکت Tween شکلی در آن پایان یابد ، انتخاب کنید .4- یک فریم کلیدی درج کنید . 5- شکل مورد نظر را که میخواهید تصویر شما به آن تغییر یابد ترسیم کنید . در وسط سکانس Tween ، یکی از فریم ها را کلیک کنید و یا تمام فریم های تشکیل دهنده Tween شکلی را انتخاب کنید . 7- پانال Properties inspector را باز کنید . 8- منوی Tween را کلیککنید تا انواع Tweening نشان داده شود . 9- Shape را کلیک کنید . 10- منوی Blend را کلیک و نوع خمیدگی را انتخاب کنید . 11- برای مشاهده عملی یک Tween شکلی ، اولین فریم آن را کلیککنید . 12- Enter ( Return ) را کلیک کنید .
به کارگیری فریم های وارونه
ویژگی فریم وارونه در وقت شماه صرفه جویی میکند ، زیرا می توانید از فریم ها استفاده مجدد کنید و دیگر مجبور نیستید برای افکت های بوبه عقب دبواره یکسکانس انیمشن ایجاد کنید .
1- تمام فریم های گنجانده شده در سکانس انمیشن را که میخواهید برای آنها یک افکت معکوس و وارونه ایجاد شود انتخاب کنید . 4- یک فریم کلیدی خالی درج کنید . 5- شکل مورد نظر را که میخواهید تصویر شما به آن تغییر یابد ترسیم کنید . 6- در وسط سکانس Tween ، یکی از فریم ها را کلیک کنید و یا تمام فریم های تشکیل دهنده Tween شکلی را انتخاب کنید . 7- پانل Properties inspector را باز کنید . 8- منوی Tween را کلیک کنید تا انواع Tweening نشان داده شود . 9- shape را کلیک کنید . 10- منوی Blend را کلیک ونوع خمیدگی را انتخاب کنید . 11- برای مشاهده عملی یک Tween شکلی ، اولین فریم آن را کلیک کنید . 12- Enter ( Return) را کلیک کنید .
به کارگیری فریم های وارونه
ویژگی فریم وارونه در وقت شما صرفهجویی می کند ، زیرا می توانید از فریم ها استفاه مجدد کنید و دیگر مجبور نیستید برای افکت های رو به عقب دوباره یک سکانس انیمشن ایجاد کنید .
1- تمام فریم های گنجانده شده در سکانس انیشمن را که می خواهید برای آنها یک افکت معکوس و وارونه ایجاد شود انتخاب کنید . 2- از منوی Edit گزینه Time line و سپس Copy Frames را کلیک کنید . 3- فریمی را که می خواهید فریم های کپی شده در آنجا درج شوند کلیک کنید .4- از منوی Edite گزینه Time line و سپس Paste frames را کلیک کنید . 5- فریم های تازه کپی شده را انتخاب کنید . 6- از منوی Modify گزینه Time line و سپس Reverse Frames را کلیک کنید .

21


تعداد صفحات : 36 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود