اصول و پایه های برنامه فلش
آشنائی سریع با مفاهیم
بارها وبارها شما نگاتیو فیلم هائی که یک تصویر متحرک را می سازند را دیده اید. بطور اولیه آن همانند دسته ای از عکسها بنظر میرسد که پشت سر یکدیگر بر روی چیزی شبیه یک نوار پلاستیکی قرار گرفته اند.
یک انمیشن Flash نیزفرقی نمی کند.درست همانند تصویر متحرک ،از F rame های مجزائی که هر کدام با قبلی اندکی متفاوت است تشکیل شده است.
مفهوم Time line
علاوه بر Stage که شما محتویات گرافیکی را ر روی آن مشاهده می کنید T ime Line جائی است که شما سرعت انیمیشن ،ورود و خروج اشیاء و عمر آنها را تعیین می کنید.حال بهتر است مختصری به شرح قسمتهای تشکیل دهنده نوار T ime Line بیاندازیم.
Play Head که برای Time Line همانند ابزار نشانه است بر روی S tage .
Time Line Ruler اعدادی را که بر روی این Ruler مشاهده می کنید شماره frame ها هستند.
هر پنج Frame با یک عدد مشخص شده است ،مابقی به وسیله چوب خط هائی مشخص شده اند.
در قسمت پایین نوار Time Line ناحیه خط وضعیت Time Line قرار دارد که دارای سه قسمت
اطلاعات است :
* Current Frame که شخص کننده Frame است که در حال حاضربر روی Stage نشان داده می شود.
* Frame Rate که منعکس کننده سرعت طبیعی پخش فیلم است.
* Elapsed Time مدت زمان انیمیشن ما را نشان می دهد که به دو عامل تعداد F rame وهمچنین زمان انجام این F rame ها بستگی دارد.
Movie Properties
یکی از پرکار ترین مفاهیم در ساخت یک پروژه F lash ، Movie / Properties است که خصوصیات یک فیلم را با تنظیم می کنیم .
برای نمایش این پنجره بر رویS tage خود راست کلیک کنید ویا گزینه Modify / Movie راانتخاب کنید . این پنجره دارای تنظیماتی به شرح زیر است :
* Dimensions که اندازه صفحه Movie ما را بر حسب Pixel می دهد باید دقت داشت که این اندازه بدرسی تنظیم شود در غیر این صورت یاحجم فایل بی جهت بزرگ شده ویا قسمتی از فایل خارج از صفحه مانیتور می افتد.
* Back Ground با این گزینه میتوان پشت زمینه فیلم را درست کرد.
* Ruler Unit که برای تغییر واحد اندازه گیری خط کش است که بهتری این واحد ها همان Pixel است .
Key Frame
Key Frame ها ،Frame هائی هستند که شما در آنها تغییرات انیمیشن خود را تعریف میکنید که این تفییرات میتواند جابه جائی یک شیئ ، اضافه ویا حذف یک شیئ از صفحه باشد.
واژه ای که در کنار Key Frame بکارمی رود Blank Key Frame است تفاوت این دو در آن است که Key Frame همه چیز از Frame قبلی را کپی می کند ولازم به طراحی مجدد اشکال نخواهد بود اما در Blank Key Frame تنها یک Key Frame خالی ایجاد میشودکه در آن می بایست تمامی اشکال مجددا کیشده شوند.
بدون شک انیمیشن های فریم به فریم به تعداد زیادی B lank Key Frame نیاز دارند زیرا شما باید هر Frame را بطور مجزا ویرایش کنید . اما در یک انیمیشن Tw een شده ، تنها دو Key Frame نیاز است یک شروع کننده Tween ودیگری خاتمه دهنده آن.
قابل ذکر است که تغییراتی که در بین ابتدا وانتهای K ey Frame های یک Tween صورت میگیرد بوسله خود Flash محاسبه میگردد.
کار با Frame ها
* برای انتخاب یک F rame یک بار آنرا کلیک کنید .حال که انتخاب شد به F rame فعلی بدل می شود.
* برای انتخاب نمودن محدوده ای از F rame ها عمل Drag کردن را برای آن محدوده انجام دهید.
* برای اضافه نمودن یک F rame خالی کلید میانبر F5 را بفشارید.
* برای اضافه کردن یک Key Frame کلید میانبر F6 را بفشارید.
* برای اضافه نمودن یک Blank Key Frame کلید میانبر F7 را بفشارید.
* اگربخواهیم محدودهای از F rame هارا دوباره کپی کنیم میبایست ابتدا با نگاه داشتن کلید C trl آن محدوده انتخاب شود وسپس در حین عمل D rag کلید Alt رانگه داشته و موس را رها کنیم .
* برای حذف یک Frame یا محدودهای از Frame ها با انتخاب آن کلید میانبر Shift+F5 را بفشارید.
معکوس کردن چندین Frame
در این قسمت میخواهیم از Key Frame های موجود بر روی Time Line یک کپی بگیریم وتزتیب آنرا عکس کنیم.
1. انتخاب کلیه فریم های موجود بر روی L ine Time ( کلیک بر روی لایه مربوطه ) .
2. در حالی که کلید Alt را نگه داشته اید عمل Drag موس را به مکان دلخواه انجام دهید.
3. از این مکان تا آخرین F rame را انتخاب نید.
4. حال گزینه Modify / Frame / Reverse را انتخاب کنید تا ترتیب Frame های انتخاب شده عکس گردد.
Onion – Skinning
Onion – Skin Flash :قابلیتی به نام Onion – Skinning را دراختیار ما می گذارد که به ما اجازه میدهد چندین Frame را بصورت همزمان به نمایش در آورید و ویرایش کنید.در حقیقت این قابلیت به ایجاد روح تصویر قبلی می پردازد.
Onion – Skin Outlines : این گزینه درست به مانند Onion – Skin عمل می کند بااین تفاوت که تمامی محتویات بر روی F rame های فعال بصورت خطوط حاشیه ای ظاهر می شود.
Edit Multiple Frames : با این گزینه میتوان محتویات Frame هائی که ما بین مشخص کنندها هستند قابل ویرایش شوند البته باید تنها K ey Frame های Tween شده را ویرایش کنید.
Onion – Skinning Markers : با این انتخاب می توان محدوده F rame هائی که باید Onion – Skin شوند را تعیین کرد.شما میتوانید آنها را در حال حرکت P lay Head در جایی ثابت کنید .شما میتوانید این گزینه را هم به وسیله منوی کرکره ای وهم بوسیله M odify Markers تنظیم کنید.