بسم الله الرحمن الرحیم
درس: آشنایی باهنر(یوهانس ورمیر)
استاد مربوطه :
تهیه و تنظیم :
فهرست مطالب زندگی نامه کسب نقاشی چند مورد از آثار سرباز دختر خندان چشم انداز دلفت زن شیر دوش یوهانس ورمیر Johannes Vermeer
۱۶۳۲-۱۶۷۵
زندگی نامه:
وی ازمعروف ترین نقاشان هلندی دورهٔ باروک است.
او از پایه گذاران دوران طلایی هندربارهٔ زندگی ورمیر اطلاعات زیادی وجود ندارد. او روز ۳۱ اکتبر ۱۶۳۲ در شهر دلفت در هلند به دنیا آمد . ورمیر در سال ۱۶۵۳ با کاتارینا بولنز ازدواج کرد ، او مغازه ای که از پدرش به وی رسیده بود را اداره می کرد و در زمان های فراغت خود نقاشی می کشید. پیوند او با همسرش با توجه به شرایط اجتماعی و دینی قرن هفدهم تا حدودی تعجب انگیز بود؛ چرا که خانوادهٔ همسر او از خانوادهٔ خودش ثروتمندتر بودند. به علاوه، ورمیر پروتستان بود در حالی که همسرش کاتولیک بود. به همین دلیل گمان می رود که ورمیر به کاتولیسیسم روی آورده بود. ورمیر و خانواده اش نزد مادر کاتارینا زندگی می کردند، که از آثار او حمایت مالی می کرد.
ورمیر در دوران نسبتاً کوتاه زندگی اش به شهرت زیادی دست نیافت و معروفیت او تنها به شهر دِلف و اطراف آن محدود بود. او تا پایان زندگی اش بیش از 37 تابلو نکشید، و احتمالاً به همین علت بود که وضع مالی خوبی نداشت. او در ۱۵ دسامبر ۱۶۷۵ چشم از جهان فروبست و همسر و ۱۱ فرزندش را در مقابل قرض های سنگینی ترک گفت.
ر هلند در قرن هفدهم میلادی می باشد.
پس از مرگ این هنرمند آثار وی مورد تحسین متخصصان هنر قرار گرفت و کم کم آثارش به شهر های بزرگتری مانند آمستردام راه پیدا کرد. در قرن نوزدهم میلادی تعدادی از آثارش به هنرمندان دیگری مانند هوخ نسبت داده شد اما در سال ۱۸۶۰ یک منتقد هنری پاریسی به نام ایتین جوزف رساله ای در مورد ورمیر و آثارش منتشر کرد و او را به شهرت جهانی رساند، اما او در دوران نسبتاً کوتاه زندگی اش به شهرت زیادی دست نیافت و معروفیت او تنها به شهر دِلفت و اطراف آن محدود بود. ۳۷ کار که به احتمال زیاد جزو آثار ورمیر است کشف شده و بر پایه این آثار بود که شهرت ورمیر شکل گرفت.
سبک نقاشی:
تاثیر هنر این نقاش بزرگ در تمام نسل ها و دوره های گوناگون وجود دارد و پیوسته در حال افزایش است . ورمیر به طرز استادانه ای طبیعت را به تصویر می کشید و در این بین یک ازنظم و هارمونی استادانه ای در خلق این آثار بهره می برد.
وی به ندرت اثری خلق کرده که مربوط به همان زمان خاص باشد. نقاشی های آرام و کاملاً متعادل ورمیر دنیایی را نشان می دهد که آنقدر آرام است که انگار بی جان است. اکثر نقاشی های وی، یک شخصیت زن که به آرامی در حال انجام دادن کاری است را نشان می دهد، همانند ساختن توری، کتاب خواندن، ریختن شیر و یا فلوت زدن. در برخی از نقاشی های وی، دو چهره در این دنیای صمیمی ظاهر می شوند و رابطه آنها کاملاً بدون صدا و آرام به تصویر کشیده شده، گویی تمام دنیا تحت طلسم سکوت قرار گرفته است.
ترکیب کارهای ورمیر به نظر بسیار ساده می رسد، اما در واقع با دقت و پیچیدگی خاصی ریخته شده است. در هر کار، یک تجزیه و تحلیل دقیق نشان می دهد که تمام صفحه، با مستطیل های به هم پیوسته پر شده است و حجم آنها با نورهای نقره ای که از اطراف به آنها وارد می شود پر شده است. جهان توسط ورمیر به یک الگوی هندسی تبدیل شده است و توسط ساکنانی که به نظر اشیائی بی جان هستند پر شده است. او از پلات های نرم، که به طور عمده با رنگ های آبی، طلایی و قرمز ملایم پر شده بود استفاده می کرد.
چند مورد از آثار ورمیر: دختری با گوشواره مروارید
این اثر با تکنیک رنگ روغن به تنهایی یکی از پایه های ثابت «دوران طلایی هنر» در هلندِ قرن هفدهم میلادی است.
اکثر آثار ورمیر پرتره هایی بود از طبقه معمولی و بورژوا در حین انجام کار یا زندگی روزمره که در میان بیش از ۳۰ اثر این نقاش هلندی، «دختری با گوشواره مروارید» تنها اثری است که با دیدی کلی شکل گرفته است و هیچ گونه توجهی به حرفه، مکان و زمان در سیماشناسی مدل نشده است. نکته دیگری که برای تقریباً ۳۰۰ سال هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد، خودِ دختر جوانی است که از پس شانه اش به روبه رو نگاه می کند. در پس زمینه ای تیره، مبهم و با پوششی نامتعارف، این دختر جوان در هیچ محیطِ از پیش تعیین شده ای جای نمی گیرد.
حدس ها برای شناسایی این دختر بسیار گسترده بوده و همه آنها به علت عدم وجود مشخصه ای ویژه در صورت، لباس یا حتی محیط، در حد حدس و گمان باقی مانده است.
از این میان می توان به ماریا ورمر (دختر بزرگ یوهانس)، مدلینا ون رویژون (دختر دوست و حامی یوهانس، پیتر ون رویژون) و مدل گمنامی که در خانه ورمر به عنوان پیشخدمت کار می کرد، اشاره کرد. جدای از همهٔ این تفاسیر، این اثر از معدود آثاری است که الهام بخش بسیاری از نویسندگان، نقاشان و فیلمسازان در قرن ها بعد از شکل گیری اش بوده است.
این اثر از سال ۱۹۰۲ در موزه مائریتشویس در شهر لاهه نگهداری می شود و ترمیم های متعددی بر روی آن صورت گرفته است. در سال ۲۰۰۶، مردم هلند آن را به عنوان زیباترین نقاشی هلند برگزیدند.
سرباز و دختر خندان
یک نقاشی رنگ روغن دیگر که بین سال های ۱۶۵۵ تا ۱۶۶۰ میلادی کشیده شده و اکنون در مجموعه فریک نیویورک نگهداری می شود.
این نقاشی شماری از مولفه های آشنای آثار ورمیر را داراست؛ لباس زرد بر تن دختر به عنوان موضوع اصلی، نوری که از پنجرهٔ سمت چپ بر فضا می تابد و نقشه ای که بر دیوار آویخته، همگی کمابیش در برخی آثار دیگر ورمیر نیز به چشم می خورند، گرچه شیوهٔ به تصویر کشیدن مردِ پشت میز اندک تمایزهایی با آنها ایجاد کرده است. مورخان هنر یک نقاشی از فن هونهورست را الهام بخش این ترکیب بندی متفاوت از ورمیر می دانند؛ همچنین بر این باورند که او برای ایجاد پرسپکتیو از تکنیک دوربین تاریکخانه ای بهره گرفته است.
چشم اندازدلفت
این نقاشی رنگ روغن از زادگاه نقاش هلندی در زمره آثار مشهور اوست و در زمانی کشیده شده که نقاشی از چشم انداز شهر رایج نبوده است. کار ورمیر در کنار خیابان کوچک و خانه ای سر پا در دلفت که مفقود شده، یکی از سه نقاشی مشهور او از شهر دلفت است. استفاده نقاش از نقطه چینی در این اثر، تاریخ کشیده شدن خیابان کوچک و نبود ناقوس در برج کلیسای جدید، تاریخ نقاشی را تا بین سال های ۱۶۶۰ تا ۱۶۶۱ محدود می کند. چشم اندازی که ورمیر از دلفت کشیده از ابتدای تاسیس موزه مائریتشویس در ۱۸۲۲ در اتاق نقاشی های خاندان سلطنتی هلند این موزه در لاهه نگهداری می شود.
مارسل پروست در رمان در جستجوی زمان از دست رفته، ورمیر را ستایش کرده و در مورد این اثر گفته : «از زمانی که چشم انداز دلفت را در موزه لاهه دیده ام، متوجه شده ام زیباترین نقاشی جهان را دیده ام.»
زن شیردوش
نقاشی با متریال رنگ روغن روی بوم اثر یوهانس ورمیر است که بین سال های ۱۶۵۷–۱۶۵۸ کشیده شد و اکنون در موزه امپراتوری آمستردام نگهداری می شود.
او در خلق زن شیر دوش ساده به چنان اوجی از شکوه نمایش یک صحنه خانگی دست یافته که این نقاشی را از برترین آثار هنری تمام اعصار برشمرده اند. این اثر ویژگی های شاخص بهترین آثار ورمر را یک جا در خود جمع دارد.
مکان تابلو بیش از آن که به یک آشپزخانه شبیه باشد که به یک انباری متروکه شبیه است. برخی نام این محیط را آشپزخانه سرد گذاشته اند که گویا در هلند آن روزگار، آماده سازی غذاهای غیر پختنی در آنجا انجام می شده است. دقت هنرمند در به تصویر کشیدن جزییات این مکان به طرز مبهوت کننده ای اثر را واقعی و قابل لمس به نظر مخاطب می رساند.
در ادامه برخی از آثار این هنرمند طلایی را مشاهده می کنید: