مقدمه مربوط به دوره کارورزی
با گذشت حدود دو ماه در یک دوره تخصصی کامل در مهرآباد که مخصوص کارمندان شرکت هواپیمایی است توانستم مدرک مربوط به حمل بار مرحله مقدماتی را بگذرانم و طریقه زدن بارنامه را در این دوره آموزش دیدم و در حال حاضر حدود یک ماه مشغول به زدن بارنامه در شرکت ارفع تجارت عاد هستم.
برای تجارت هوایی بایستی در مرحله اول با یک شرکت هواپیمائی که زیر پوشش هواپیمای کشوری است قرارداد ببندیم.
مشتری از طریق تبلیغات با شرکت هواپیمایی تماس می گیرد و بعد یکی از کارمندان شرکت برای بازدید از باز به محل بار می رود سپس از طریق کتب قانون که در انتهای این جزوه موجود می باشد تشخیص می دهند که کالاما تجاری است یا غیر تجاری هر کالایی که بتوان از طریق آن کالا مبلغ هنگفتی دلار ( ارز) وارد کشور کدر را کالای تجاری از نوع قیمتی می گویند که برای حمل اینگونه کالاها مثل کالا زعفران و سنگهای گران قیمت احتیاج به یک سیستم امنیتی قوی داریم.
در مورد کالاهای غیر تجاری می توان گفت که کالاهایی هستن که به دلایل شخصی از یک کشور به کشور دیگر فرستاده می شود.
بعد از شناخت کالاهای مختلف حال به انواع کالا با نوع بسته بندی و حمل آنها آشنا می شویم:
کالاهای مرجوعی:
یکسری از کالاهایی هستن که از یک کشور دیگر برای ما فرتساده می شود اما داخل ایران این نوع کالاها مجاز نیم باشند پس اجازه ورود به داخل کشور داده نمی شود و آنها را داخل یک سری انبارهای مخصوص نگهداری می کنند تا زمان پرواز مجدد بعد از این مرحله یک بارنامه صادر می شود و از طریق پس کرایه جواز صادر می شود و بار مرجوعی به کشور مقصد خود برگدانده می شود و کرایه حمل آن از صاحب کالا گرفته می شود اما زمانی امکان دارد کالاهای مرجوعی ما یک کالای فاسد شدنی باشد مثل سبزیجات اما به دلیل بسته بندی مناسب و آفت زدگی آن اجازه ورود آن به کشور مبدا ارانه هند در این صورت کالای ما به کشور مقصد برگردانده نمی شود بلکه از هواپیمایی کشور مقصد مقدار هزینه ای برای نابود کردن آن بار گرفته می شود و بعد شرکت هواپیمایی هم جریمه می شود تا برای دفعات بعدی نسبت به بسته بندی و آفت کشی بار اطمینان حاصل کند و سپس آن را از طریق هوایی حمل کند.
فرش:
فرش برای خود یک تجارت جداگانه نسبت که کالاهای دیگر دارد در مرحله اول اجازه خروج فرشهایی که در آنها چهره به کار رفته به هر شخصی داده نمی شود و بعد از آن اگر کارگذار تشخیص دهد که آن فرش یک عتیقه است بایستی فرش به فرهنگی فرستاده شود و آنها اجازه خروج بدهند.
بعد از این مرحله فرش بایستی بسته بندی شود که در مورد فرش بسته بندی از نوع عدل بندی داریم که آنها را در پایان تسمه کشی می کند براساس اظهار نامه فرستنده شرکت هواپیمایی بارنامه صادر می کند اما از صدور بارنامه بایستی برای بار جار زو شود بعد از آن بارنامه صادر می گردد و Lable ها روی فرش بسته بندی چسبانده می شود و جواز از طریق گمرک صادر می گردد و تا زمان پرواز بار به همراه Lable های آن به انبار فرستاده می شود و یک کپی از برانامه به وسیله فکس به کشور مبدا فرستاد
می شود.
کالاهای فاسد شدنی:
پس از وارسی کارمندان شرکت هواپیمایی نمونه آن بار را به سازمان حفظ نباتات فرستند تا آنها بر اساس آزمایشات تشخیص دهند که آیا می توان این بار را به کشور مبدا فرستاد یا خیر، اگر جواز مربوط به سازمان حفظ نبایات را بدهد بعد از این مرحله بایستی بار را بسته بندی شود سپس شرکت هواپیمایی برای بار خود در هواپمیایی جارزو می کند و تاریخ و ساعت پرواز مشخص می شود سپس بارنامه در شرکت هواپیمایی صادر می شود و به همراه Lable ها بار به کمرگ فرستاده می شود بعد از این مرحله بایستی جواز صادر شود از طریق کمرگ و بار بسته بندی شده که سردخانه فرستاده می شود تا زمان پرواز برسد.
کالای خطرناک:
برای این گونه کالاها احتیاج به یکسری قوانین خاص داریم که براساس این قوانین بایستی این کالاها فرستاده شوند زیرا امکان دارد یکسری از موارد در ارتفاعات یا دمای خاصی باعث انفجار شوند.
پس بار که به شرکت آورده شد برای وارس بایستی کاتالیز آن از طریق آزمایشگاه فرستاده شود که بر اساس کتاب کالاهای خطرناک آن را بسته بندی کنند که برای بسته بندی این نوع کالاها احتیاج به دو نوع بسته بندی داریم داخلی و خارجی و بین آنها از یکسری فیلترهای خاص استفاده می شود تا در صورت نشت بار به بیرون از بسته بندی انتقال پیدا نکند برای این مرحله هم بارهای قبل عمل می کنیم.
انواع سازمانهای موجود برای حمل و نقل هوایی کالا در کل جهان و در پروازها داخلی که هر کدام از این سازمانها وظیفه مربوط به خود را انجام می دهند.
1- سازمان یاتا IATA
2- سازمان ایکالود ICAO
3- سازمان بهداشت جهانی WHO
4- سازمان انرژی اتمی IAEO
سازمان یاتا IATA :
انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی که تاریخچه ایجاد آن به بعد از جنگ جهانی اول بر می گردد در آن زمان حدود 7 شرکت هواپیمایی کوچک با هم تشکیل یک سازمان واحد با قوانین و ضوابط بکسان را دادند. تا امروز که این 7 شرکت تبدیل به 704
Line Air را داده اند که کار آنها حمل بار و مسافر می باشد. از این 704 Air Line حدود 320 Air Line عضو کامل سازمان یاتا IATA هستن.
بعد از جنگ جهانی اول و ایجاد قوانین یکسان بین 7 شرکت در 1957 ضوابط و شرایط خود را به تمام دنیا اعلام کردن که شرکتهای بعدی به سمت سازمان یاتا IATA رفتن که فقط شرکتهای هوایی عضو این شرکتها هستن.
یک از شرکتهای هواپیمایی که عضو IATA است IRAN Air می باشد که سالیانه بایستی پول به حساب IATA واریز نماید.
بایستی توجه داشت که یک سری از کمیته ها هستن که عضو سازمان یاتا IATA می باشند که آنها را در زیر نامه برده ایم:
1- کمیته ترافیک
2- کمیته فنی
3- کمیته مالی
4- کمیته حقوقی
5- کمیته پزشکی
برای درک بهتر کارکرد هر یک از کمیته های موجود در سازمان یک مثال می زنیم.
اگر مسافری بخواهد به یک کشوری مسافرت کند که از ایران پرواز مستقیم به آن کشور وجود نداشته باشد بایستی در چند مسیر مسافرت کند – مسیر پرواز را می توان بصورت زیر تعیین کرد:
از ایران به لیحا شرکت هواپیمایی بلیطی صادر می کند به مقصد فراک فورد از آنجا به بعد مسئولییت بر عهده شرکت هواپیمایی نمی باشد در مسیر دوم از بیلط برگه ای کنده می شود به نام فلات کپن که کپی آن به کمیته مالی ارسال می شود به تسویه خالی مالی یاتا Clearing house فرستاده می شود گزارش این پرواز به IRAN Air و بعد باید آن را تایید کند.
– اگر هواپیمایی آن را تایید نکند پروا هر جا باشد توفیق می شود.
یاتا IATA اگر اعلام کند بلیطی با شماره فلان دست من است و شما پس از تایید بایستی مقدار ملینی پول به حساب سازمان IATA واریز نمایید IRAN Air حتماً آن پول را باید واریز کند که این کار معمولاً هر 15 روز یک بار صورت می گیرد در سال 1365 یعنی اواسط جنگ ایران و عراق بود که هواپیمایی حدود 375 میلیون دلار بدهی به یاتا IATA داشت که یک هفته به IKAN فرست پرداخت بدهی را داد که یک هیئت تقسیم کردن که زیر نظر کمیته حقوق می باشد.
بایستی بدانیم که هر واحد هواپیمایی یک کمیته حقوقی دارد.
در صورتیکه باری گم شود با به سرقت برود فرستنده یا گیرنده که هواپیمایی اعلام
می کند تا در ازای هر 1kgl 6 دلار به صاحب کالا پرداخته شود در صورتیکه هواپیمایی مفقود شدن کالا را قبول نکند شکایت به دادگاه فرستاده می شود و با توجه به ترجمه قوانین موجود، مثلاً بند 4 یا 6 که به قاضی پرونده داده می شود بایستی پرداخت زیان شود یا حتی در صورت سقوط هواپیمایی و از بین رفتن سرنشینان یا برا کمیته حقوقی مسئول می باشد و یا حتی اگر شخصی در حین سوار شدن یا پیاده شدن آسیب ببیند.
در صورتیکه وزیر خارجه دو کشور طی مذاکراتی برای همکاری هواپیمایی به توافق برسند که مثلاً یک پرواز از کشور ایران به مقصد لندن باشیم هفته ای یکبار پس از توافق وزیرهای خارجه توافق نامه به مدیر عاملهای شرکتهای هواپیمایی واگذار می شود که با مذاکره تاریخ و زمان پرواز را مشخص کنند که مربوط به کمیته ترافیک است در یک جمله می توان ترافیک را بصورت زیر تعریف کرد:
تهیه و تدارک تمام تجهیزات هواپیمایی ( خراب شدن هواپماها)
نماینده بهداشت جهانی می باشد که یکی از وظایف مهم آن چک 063 به 3 ماه مهماندارها و خلبانها می باشد.
اگر خلبانی جراحی شده باشد یا حتی یکی از دندانهایش را بکشند اجازه پرواز به آنها داده نمی شود یا بعد از هر پرواز بایستی داخل هواپیما کاملاً اسپری پاشیده شود تا در صورت باز بودن درها و آمدن حشرات موری به داخل هواپیما از بین بروند. که برای کنترل این کار بایستی یک از اعضاءکمیته پزشکی کنترل انجام این امر است و یا حتی کنترل کترینگ و رعایت بهداشت کامل یکی از وظایف مهم و قابل توجه کمیته پزشکی رعایت مقررات بین 11شرکت هواپیما در مورد مصرف آشامیدنیها و مواد غذایی حلال می باشد. که می توان Iran Air ، Amaratو …. را نام برد.
در تمام ایستگاه های شرکت هواپیمایی یک شعبه برای هر شازمانی وجود داد تا بعد از هر پرواز از مسافران نسبت به سرویس دهی آن پرواز پرس و جو کند که هر 4 یک بار مسئولین این سازمانها عوض می شوند.
از بین این 704 شرکت هواپیمایی که زیر نظر یک کمیته آموزش Trairing Cor است از 7 شرکت هر سال یک نفر برای جلسه به کشوری که جلسه کمیته آموزش در آن برگذار می شود و یا اینکه رد می شود.
سازمان ایکائو ICAO:
در سازمان ملل تمام کشورهای جهان که عضو آن هستن 209 کشور عضویست سازمان ملل جهانی می باشند. سازمان ملل 12 کمیته دارد که یکی از آنها ایکائو ICAO
می باشد.
ایکائو ICAO در هر یک از شرکتهای هواپیمایی یک شعبه دارد که در IRAN Air سازمان هواپیمایی کشوری است که این تازه یک نماینده از 209 کشور می باشد که کار آن سازمان تصمیم گیری درباره باطل کردنیا گذاشتن یک پرواز فوق العاده می باشد پس در یک تعریف ساده تر می توان گفت هواپیما کشوری مالک است و IRAN Air متاجر یا مثل ماهان، آسمان و …
کارکرد دیگر این سازمان تغییر نرخ، تغییر پرواز، تایید گواهینامه و لاینسرها و … و اگر بخواهیم یک آژانس هواپیمایی باز کنیم بایستی به هواپیمایی کشوری برویم و در آنجا برای ما تحت مقررات خاص خود جواز صادر شود.
و همچنین این سازمان در چک افراد تایید سلامتی آنها (مهمانداران و خلبانان) دارد.
سازمان بهداشت جهانی WHO :
رسیدگی به مسائل بهداشت شرکتهای هوایی و تایید داروهای موجود در جهان و جلوگیری از انتقال بیماریهای همه گیره مثل وبا، طاعون، ایدز، ابولاو …
سازمان اتمی IAEA:
سردم دار این سازمان آقای البرودعی می باشد که یک نماینده همه از ایران در این سازمان شرکت می کند.
هیچ کس اجازه حمل و انتقال مواد اتمی را ندارد مگر اینکه جواز صادر شود بعد از معرضی این سازمانها حالا در مورد انواع سیستم های حمل و نقل و معرض یکی از آنها صحبت می کنیم.
سیستم های حمل و نقل:
1- دریایی
2- جاده ای
3- ریلی
4- هوایی
5- لوله ای
مزایای حمل و نقل بار هوایی Advantges of Air Gargo :
حرکت بدون توجه به موانع که یک کامیون تا جایی حرکت می کند که به دریا برسد و در حالیکه هواپیما بدون وجود مشکلی حرکت می کند.
سرعت که برای تخلیه و بارگیری کشتی 2 یا 3 ماه طول می کشد در حالیکه هواپیما 747 می تواند تن بار را ظرف 90 دقیقه تخلیه و 90 دقیقه بار زدن می توان حمل کرد.
سیستم بندی با هواپیما باز به صورت فله ای قبول نمی شود بکلی باید به صورت بسته بندی خاص مثل پالت، …
5 هزار کیلومتر را در زمان ساعت می تواند طی کند.
در حمل و نقل هواپیما بایستی شخصی که در قسمت پذیر بار است بر اساس نوع هواپیماها تشخیص دهد که آیا بار به هواپیما مربوط می خورد یا نه پس می توان گفت ما دو نوع هواپیما داریم:
1- بدنه باریک Narrow Body
2- بدنه وسیع Wide Body
در مورد هواپیماهای بدنه باریک می توانیم: ( فوکر = F ) و F-80 که فقط از نوع اول در ایران استفاده می شود و ( بوایفگ = B )
B727 ، B737 و ( تیو که در این هواپیماها نمی توانیم از ظرف بسته بندی استفاده کنیم چون ارتفاع آنها کم است بارها بصورت دانه ای می باشد که آنها را داخل توری که در هواپیما است قرار می دهد و در پایان در تور را حتماً بایستی بست تا در صورت حرکت سریع هواپیما از جایشان تکان نخورد و باعث بروز مشکل نشوند.
در مورد هواپیماهای بدنه وسیع می توان به B747-200 و ( ارباسA) A300-600 اشاره کرد که در IRANAir A312 و A320 را داریم.
در این هواپیما بایستی از ظروف بسته بندی استفاده کنیم:
1- پالت
2- کاینشز
3- ایگلو
تا این مرحله اطلاعات مقدماتی است که هر شخصی که بخواهد رد این رشته مشغول به کار شود بایستی بداند تا در صورتیکه بخواهیم بار را حجم در هواپیما بار بزنیم بدانی که آنها در مثلاً در B737 جا می شود یا نه.
بعد از دانستن مقدمات بالا حالا بایستی تعیین نرخ را بدانیم.
نرخهای داخلی Domestic
عوامل ایجاد نرخ:
1- مسئله فاصله Milay
2- سوخت
3- عرضه و تقاضا
هر گاه یک شرکت هواپیمایی بخواهد بین دو نقطه یک پرواز بگذارد بایستی نرخ را تخمین بزند تا ببیند با توجه به عوامل موجود آیا سود آور است یا زیان آور.
پرواز
در ابتداد پلج مسیر را در نظر می گریم که تا مشهد پرواز داریم که در این پواز چه رفت و چه برگشت پر باشد که از تمام شرکتهای هواپیمایی در تهران روی 21 پرواز داریم که از این 21 پرواز، 2 پرواز از IRAN Air می باشد.
یک هئیت نفره برای گذاشتن پرواز برای مسیر جلسه
می گذارند که از 100% تایید می شود اما در مسیر
است که اگر در یک پروازها 128 صندلی داشته باشیم و فقط 40 صندلی پر باشد پس این مقرون به صرفه نیست چون هزینه مصرف سوخت آن زیاد می شود اما اگر یک پرواز با هواپیمایی آسمان با هواپیمای 747 مقرون به صرفه است.
باید توجه داست حتی اگر در مسیر همه صندلیها پر باشد باز هم پرواز مقرون به صرفه نخواهد بود.
در سال 1361 پرواز IRAN Air روزی 4 بار پرواز داشتیم و چون صندلیها خالی بود آن را کنسل کردن و پروازها برعهده آسمان قرار گرفت.
مقررات IATA برای تایین نرخ:
M=Min
N=Normal
Q=Quntity
Q=Quntity
Q=Quntity
Q=Quntity
تا قبل از سال 1357 همه این نرخها را داشتیم تا اینکه بعد از انقلاب و در زمان
زمانیکه بنزین کپنی شده بود مردم برای استقلال ماشین و هم بدون دردسر و با سرعت بالا و امنیت ماشین خود را به شهر مورد نظر انتقال می دادند تا اینکه طی نشستی هواپیمایی کشوری تصمیم به حذف نرخ kg گرفت و دوباره هم حمل ادامه داشت پس یک نرخ دیگر که kg بود را حذف کردن این رویه در حذف نرخها ادامه داشت تا اینکه فقط 3 نرخ روبرو بر اساس نظر شورای علمی اقتصاد باقی ماند.
M=
N=
Q=
آموزش عامل اجرایی نیست و لی نظر آن در تصمیمات مهم است پس آمدن گفتن ماشین را در دو پلت قرار دهیم و در نتیجه وزن آن را براساس حجم در نظر بگیریم و بعد از مدتی (2 سال) شوار یعالی اقتصاد تصیمیم به حذف نرخ Quntity گرفت و برای ما که امروز در این کار مشغول هستیم فقط دو نرخ وجود دارد.
M=
N=
بر اساس قانون IATA بایستی اصطلاحات زیر را بدانیم:
Route = R مسیر
Weight = W خون Nature = N ماهیت کالا
Pie Ces = PCS تعداد بسته
Cost = C هزینه
طبق قانون IATA در مورد نرخ Cargo همیشه برای بدست آوردن نقطه شکست یا Break Point =BP از فرمول زیر استفاده می کنیم:
M: در هر کشوری مقدار Min ثابت است که در ایران IRR 1400 است.
کمترین مقدار باری که برای ما امکان حمل آن است 0.10g است. ( وزن کاغذ) نقطه شکست در مثال بالا 117 . 4 می باشد و چون وزن نقطه شکست است پس همیشه
0.5 kg پایین محاسبه می شود اما گر وزن ترازو باشد بایستی 0.5kg بالا محاسبه کنیم.
بعضی اوقات بسته ای کوچک است ولی وزن آن زیاد پس در این مواقع حجم را محاسبه می کنیم و برای محاسبه حجم از فرمول زیر استفاده می کنیم:
با استفاده از جدول تعیین نرخ داخلی ابتدا بر اساس مسیر موجود نرخ نرمال N را پیدا می کنیم و سپس نقطه شکست یعنی BPM بعد از آن حجم بسته را بدست می آوریم و هزینه بدست آمده را IRR 6000 پول تمبر داخلی جمع می کنیم و کل هزینه را بدست می آوریم و داخل بارنامه داخلی را براساس نمونه موجود پر می کنیم.
نکته قابل توجه در بدست آوردن حجم این است که بعد از بدست آوردن حجم و رند کردن وزن ترازو بایستی وزنی را در نظر بگیریم که مقدار آن بیشتر باشد…
برای این نکات بارنامه شماره 1
ساخت نرخهای داخلی Domestic Comstruction Rates گاهش اوقات از ما نرخ مسیری را می خواهند که در آن مسیر هیچ پروازی نداریم ولی باید توجه داشته باشیم که بدون وجود پرواز در یک مسیر هم می توان بار را انتقال داد با استفاده از چند مسیر که بعد از محاسبه نرخها کمترین مقدار را به عنوان نرخ مسیر موجود استفاده خواهیم کرد.
وقتی مسئله مسیر را به حاصل دهد ما آن مسیر را نسبت به تهران می سنجیم و بقیه مراحل قبل را انجام می دهیم در این مسئله ما دو مسیر داریم که بایستی آنها را با هم جمع کنیم تا نرخ نرمال N بدست بیاید.
برای این قسمت بارنامه داخلی شماره 2
کالاهای غیر عادی Unusual Shipments'
کالاهای غیرعادی یعنی اینکه کالاهایی که نیاز به سرویس جداگانه دارند و نرخ آن ها نیز فرق می کند.
1- حیوانات زنده (AVI) Hive Animal
در مورد حیوانات زنده یک کلاس به مدت یک هفته وجود دارد که طرز برخورد با حیوانات زنده را در آن دوره آموزش می دهند ( الگوی رفتاری – الگوی حمل و نقل – الگوی Six و الگوی هضم حیوانات و …)
2- اجساد (Hum) Human Remains
که اجساد به دو گروه تقسیم می شوند یک گروه جسد که به همراه تابوت حمل
می شود COFFIN ( تابوت) و گروه دوم خاک جسد می باشد AS'HES' ( خاک جسد) است که در مورد تابوت ابتدا جسد را بعد از شستشو و کفن کردن بایستی با مشمبا کاملاً پیچیده شود و روی شکم آن چند سوراخ ایجاد می کنیم تا بر اثر کارهای خارج شده از جسد باعث انفجار می شود بعد از مشمبا کردن بایستی داخل تابوت قرار داده شود و در مورد خاک جسد مثل هندوستانی ها که بعضی از فرقهایشان جسدها را می سوزانند و خاکستر آن را نگهداری می کنند و بعضی ها به دریا می ریزند.
3- کالاهای قیمتی (Val) Valuable Cargo
این کالاها بسیار گران قیمت هستن و وقتی به مقصد برده می شود با نگهبان به گمرک برده می شود و در قسمت مخصوص ( کالینتز) نگهداری می شود تا مامورین بدرقه با مانیضست بیایند و بار را تحویل بگیرند.
به عنوان مثال الماس و اسکناس و رادیواکیتیو و اورانیوم غنی شده و طلا و …
اسکناس ها درمالت ( Malt) تولید می شود و برگهای آن به ایران فرستاده می شود و وزیر امضاء من کندورئیس بانک مرکزی و بعد برش می خورد و بصورت اسکناسهای ما در می آیند.
4- جامدان بدون همراه Baggage Shipped as Cargo
طبق قانون بایستی اگر کلیدی دارد بایستی همراه آن باشد و حدود 50% نرمال تخفیف دارد.
5- مواد جامد Pnntig Mateiar
که این مواد هم 50% نرمال تخفیف دارد.
6- مواد غذایی Food Stuff (FAT)
برای حمل این مواد بایستی به یکسری از مقررات توجه کرد که در کنار مواد غذایی نبات بسته هایی مثل جسد، مواد رادیواکتیو و حیوانات را قرار نداد.
7- کالاس سنگین ( نوعی ماشین ریسندگی) Heary Cargo (HEA)
بایستی که ابزار را بصورت پلت بسته بندی کنیم و بعد آن را تسمه کشی کنیم و برای حمل آن احتیاج به لیفتراک داریم.
8- موادی که زود فاسد می شوند Perishbles (Per)
مثل میوه ها و سبزیجات
9- فیلمهای ظاهر نشده Underel ORed Films
10- بارهای خیس Wet Cargo
تا این مرحله من انواع کالاهایی که می توان به عنوان کالای نجاری حمل کرد را آموخته ام و برای حمل آنها به هر یک از قوانین زیر احتیاج داریم چون یکسری از آنها جزو کالاهای خاص می باشد و برای بعضی ها اضافه دریافت می کنیم و برای برخی آنها تخفیف می دهیم که همه اینها جزو کالاهای ویژه می باشند.
نرخ کالاهای ویژه:
نرخهایی که اضافه و تخفیف داخلی دارند Domestic Class Rates
یک مثال(3) برای حیوان زنده که برای حمل آن حدود NRate تخفیف تعلق
می گیرد. برای حمل یک جسد هم ما مثل حمل یک حیوان زنده NRate احتیاج به نرخ اضافه داریم که یک مثال(4) برای آن زده ام.
در مورد اجساد باید بدانیم هرگز آنها را حجمی حساب نمی کنیم ( چون تابوت سنگین است) و آن را وزن نمی کنند چون بی احترامی به مرده می شود و حتی آن را از زیر XER رد نمی کنند و برای حمل آن به داخل و یا خروج آن از هواپیما از یک چرخ استفاده می کنند در وزن کردن از باسکول استفاده می شود که مثال(4) بارنامه داخلی یک نمونه از کاهای ویژه و دریافت NRate اضافه نرخه است.
در مورد کالاهای قیمتی هم یک مثال برده ام مثل زعفران که در مثال(5) آمده برای تشخیص کالاهای قیمتی از بقیه کالاها می توان آنها را اینگونه تعریف کرد که هر کالایی که ارزش 1kg آن معادل 1000 دلار باشد.
تنها کالایی که داخل ایران ازش 1kg آن معادل 1000 دلار بیشتر است فقط زعفران
می باشد و همچنین تمام کالاهایی که در حالت عادی نگه می کنیم مثل کاغذ وقتی در مقابل نور قرار می دهیم روی آن آرم جمهوری اسلامی یا مارک بانک مرکزی روی آن باشد و به عنوان اوراق بهادر شناسایی می شود و همه سنگهای قیمتی به عنوان کالاهای قیمتی می توان آنها را نام برد.
اما در اول بحث گفتم یکسری از کالاها دارای تخفیف ویژه نرمال دارند که آنها دو دسته هستن جامدان و مطبوعات که ما برای هر دوی آنها NRate تخفیف داریم.
مجله هایی که منتشر شوند توسط ناشر بخش نمی شوند بلکه آنها را به سازمانهای نسر می دهند تا توسط آنها بخش شود حال اگر روزنامه و مجله برگشتی داسته باشیم دیگر برای آنها تخفیف نمی دهیم بلکه به صورت نرخ عادی استفاده می کنیم.
مواردی که به آنها تخفیف تعلق می گیرد کتاب- بروشور- پوستر- کاتالوگ و …
که مثال شماره(6) برای این نمونه ها می باشد.
نرخهای بین المللی International CargoRates
کل جهان بر اساس قانون یاتا IATA به سه منطقه تقسیم شده :
1- منطقه یک Area1: ( آمریکای شمالی – آمریکای مرکزی – آمریکای جنوبی )
2- منطقه دو Area2: ( تمام قاره اروپا – تمام قاره آفریقا – خاورمیانه و بخشی غربی با کوه های اورال در خاک شوروی سابق )
3- منطقه سه Area3: ( پاکستان – افغانستان – چین – هند – مجمع الجزایر ژاپن – استرالیا – بخش شرقی و کوه های اورال در خاک شوروی سابق)
برای تعیین نرخهای بین المللی ابتدا در کتاب نرخ دنبال کتاب مبدا می گردیم بعد از آن از طریق کشور مبدا حال کشور مقصد را می گردیم خواهیم دید که در آنجا بصورت زیر نرخها وجود دارد. کپی این صفحه را می توان دید
R=THR/FRA نرخها
M=193900
N=26370
Q45= 19770
Q100= 9180
Q250= 7330
حال با استفاده از نقطه شکست بایستی تشخیص دهیم که از کدام یک از نرخ موجود در کتاب استفاده کنیم.
یک مثال برای نرخ بین المللی در مثال شماره 7 در یک بارنامه خارجی برده ام.
در مورد بارنامه های خارجی بر اساس قانون موجود در هر Ailine چند بارنامه است رنگهای متفاوت که یکی به IATA، هواپیمایی – شرکت هواپیمایی – فرستنده ، گیرنده تحویل داده می شود اما در کل ما چند نوع بارنامه خارجی داریم.
International Air Way bill:
1- بارنامه ای که در اختیار ما قرار دارد Air way bill
2- بارنامه خام است که روی آن شماره بارنامه نیست مثل بارنامه خام یاتا می باشد.
Neutra Air way bill
3- بارنامه هایی که آژانسها اجزا دارند با آرم و شماره شرکت خود استفاده کنند.
House way bill
در مورد نرخهای بین المللی هم مانند نرخهای داخلی کالاها به دو دسته تقسیم می شود.
در کتاب تعیین نرخ یک سری از نرخها بصورت B و K است که برای بدست آوردن نرخ آنها از نرخ روش دیگر استفاده می کنیم.
تعیین نرخ با B & K
EuC Rate: B & K
WXK=
برای فهم بهتر اسن موضوع از یک مثال استفاده کرده ام که مثال شماره 8
اگر بخواهیم داخل اروپا یک حیوان زنده را از یک کشور دیگر انتقال دهیم با ارقام B&K کار داریم که در مورد حیوانات زنده قبل از تعیین نرخ بایستی هر یک از B & K را با 250% را محاسبه کنیم سپس نرخ را محاسبه کنیم.
در مورد حیوانات زنده از قانون 3.7 که مربوط به IATA است استفاده می کنیم. که یک مثال در این مورد داریم با استفاده از قانون 3.7.2 تشخیص می دهیم از کدام قسمت جدول استفاده کنیم. مثال شماره 9
شرایط حمل حیوانات زنده:
از اهم شرایط حمل حیوانات زنده شرایط قفس می باشد و به طور کلی حیوانات از هر رده و اندازه ای که باشند دارای یک شرایط کلی بوده ولی به هنگام پذیرش گونه ای از رده حیوانات و یا حشارات شرایطی کلی قفس در موارد خاصی شدت و ضعف خواهند داشت.
شرایط قفس:
1- ابعاد قفس باید به گونه ای باشد که حیوانات بتوانند در آن بنشینند و یا بایستند ( در صورتیکه حیوانات در داخل قفس فضای اضافی داشته باشند قطعاً به خود صدمه خواهند زد زیرا که حیوانات اساساً قفس را دوست ندارند و جهت رهایی به خود صدمه می زنند تا از قفس نجات پیدا کنند.
2- کلیه قفسها باید اداری درب ورودی و خروجی برای حیوان باشد.
3- کلیه قفسها جهت حمل نیاز به دستگیره دارند ( در مورد حیوانات عظیم الجثه دستگیره مفهومی ندارد چون اساساً قفس این حویانات بالیفتراک جابه جا می شود قفس را طوری می سازند که در قسمت زیرین قفس پایه های چوبی به عرض و ارتفاع تقریب10 cm تا 15cm در نظر می گیرند تا در زمان جابجایی شاخکهای لیفتراک به زیر قفس برده می شود و بدنی ترتیب قفس را از زمین جابه جا می کند.
4- کلیه قفسها نیاز به شرایط ورود و خروج هوا دارند بنابراین باید روزنه هایی در قس تعدیه شود تا حدی که اکسیژن کافی به حیوانات برسد ( در مورد حشرات و یا جانورانی از قبیل عقرب و مار روزنه ها مفهومی ندارد زیرا حشرات ممکن است از این روزنه ها بگریزند و در مورد جانوارنی مانند عقرب و مار ممکن است به هنگام جابجایی از این روزنه هایش خود را خارج کند و آسیب به کارمندان خدمات بار و یا به کارگران برساند.
5- کلیه قفسها باید دارای قفل و بست مطئمنی باشند که حیوان نتواند از آن فرار کند (حیواناتی که از هوش نسبی بالایی برخوردارند مانند: سگ، پلنگ و شیر به هنگام یکه داخل قفس قرار می گیرند بلافاصله به فکر فرار می افتند لذا با پنجه های خود قسمتهای مختلف قفس را با پنجه های خود لمس می کنند سپس مناطقی را که از آن اکسیژن بیشتری از آن طریق وارد قفس می شود جستجو می کند و پس از این جستجو به فکر فرار می افتد. بناراین باید دقت شود قفل و بست ها به هنگام پذیرش کاملاً چک شود و در صورت ناز فرستنده را آگاه کرده تا از قفل و بست محکم تری استفاده می شود.
6- کلایه قفسها باید از جنس محکم و مقاوم ساخته شود ( در مورد حیوان عظیم الجثه مانند اسب، فیل و انواع میمون و یا زرافه بایستی چهار زاویه قفسها به گونه ای تعدیه شود که با تنه خوردن حیوانات دچار شکستگی قفس نشود.
7- سطوح داخلی قفسها باید عاری از هر گونه مواد اضافه از قبیل میخ، چوب و تسمه به عبارت دیگر سطوح داخلی آنها باید صیقلی باشد.
8- کف قفسها باید از مواد جاذب مانندخاک اره و یا ماسه بادی و یا گونه هاییی از پوشال استفاده شود تا بدین طریق فضولات حیوان جذب شود و از پاشیده شدن آن جلوگیری شود.
برای حمل جسد از طریق بین المللی بایستی به کتاب قانون قسمت 3.7.9 مراجعه کنیم و با استفاده از قوانین مربوط به در نظر گرفتن منطقه و اینکه کشورهای موجود عضو اتحادیه اروپا هستن یا نه که یک مثال زده ام شماره 10.
کالاهای قیمتی Valuabke Cargo
طبق قانون 3.7.6 Calass Rates ها اگر کالای قیمتی داشتم و مسیر جز دو کشور از دو منطقه جداگانه باشد از نرخ نرمال استفاده می کنیم.
با توجه به این قانون 200% N را محاسبه می کنیم حال اگر کنیم و BPM را محاسبه کردیم بایستی از w اصلی مسئله کمتر باشد دگر بیشتر باشد مربوط به دوره کارورزی من نمی باشد.
در صوریتکه مسیر بین دو کشور طوری باشد که هر دو عنصر منطقه 2 باشند با این تفاوت که عضو اتحادیه اروپا نباشند در این صورت طبق قانون 3.7.6 عمل می کنیم یعنی مقدار 200% NR ate مثال 11.
اگر یک کالای قیمتی داشتیم و کشورهای ما عضو منطقه 2 بودن و هم عضو اتحادیه اروپا در این صورت بایستی از قانون 3.7.1 که مربوط به کلیه بارهایی که کشورهای مسیر ما عضو اتحادیه اروپا باشد. مثال 12.
در مورد کالاهایی که به آنها تخفیف تعلق می گیرد مثل جامدان بدون همراه یعنی اینکه با استفاده از قانون 3.7.8 مورد UnBag ( بار غیر همراه) است که بایستی 50% نرخ نرمال را برای آنها استفاده کنیم. مثال 13.
کالای تجاری Specific Commodity Rate
کشور مبدا:
1- وزن باشد از lookg به بالا
2- صادرات یک کشور محسوب شود ( پسته – فرش – زعفران- گوگرد)
سازمان IATA پیش بینی کرده است و هر کدام آنها را به 10 هالیست مجزا از هم تقسیم کرده ایم که هر قسمت یک نام دارد.
این لیستها در کتاب نرخ بعد از صفحه جلد اولین صفحه از لیست را خواهیم دهید فرم شماره —–
قانون 2.3.
این قانون بر اساس طبقه بندی IATA است. اگر نداشته باشیم ( که نداریم) باید بدانیم که کالای تجاری بعد از همه Q ها می آید و یک عدد 4 رقمش می باشد اما اگر مسیر Cali/ Atuttfart: R را می بینیم یعنی اگر از 100 به بالا داشتیم بایستی با این نرخ محاسبه شود.
اگر عمل را در نظر بگیریم که کد آن 0075 است ولی 6 در لیست خود عمل که وزن آن 2 تن است می بینیم عمل نداریم پس بایستی با نرخ معمولی یعنی Q محاسبه کنیم پس با 1000 کیلو یعنی 3600 است.
استفاده از کتاب قانون:
این کتاب که توسط سازمان یاتا IATA چاپ می شود و به تمام شرکتهای هواپیمایی که عضو سازمان IATA هستن.
تمام اعضای یک شرکت حمل و نقل هواپیمایی بایستی از طرز استفاده از این کتاب را بدانند تا براساس آن بتوانند قوانین موجود در مورد تجاری بو.دن کالاها و اینکه در مسیر مربوطه آیا کشور عضو سازمان یاتا است یا خیر.
بر اساس نقشه موجود در کتاب قانون سه 3 که در کارورز شماره —— می باشد.
که کل جهان را به 3 منطقه تقسیم کرده است.
Area1: آمریکای شمالی – آمریکای مرکزی – آمریکای جنوبی.
Area2 : تمام قاره اروپا – تمام قاره آفریقا – خاورمیانه و بخش غربی با کوه های اورال در خاک شوروی سابق.
Area3: پاکستان – افغنستان – چین – هند – مجمع الجزایر ژاپن – استرالیا – بخش شرقی و کوه های اورال در خاک شوروی سابق.
در بخش دوم کتاب یعنی قسمت 1.2 لیستهای متفاوتی وجود دارد که بر اساس حروف الفبا تقسیم بندی شده اند که دو سری هستن در سری اول بر اساس اسم کشورها و در فهرست دوم بر اساس که سه رقمی آنها که از 4 ستون تشکیل شده است ستون اول کد سه رقمی، ستون دوم شهر و در ستون سوم و چهارم به ترتیب کد فرودگاه و که دو حرفی شهر می باشد. لیست شماره —-
بعد از اتمام به قسمت سوم از قانون 1.2می رسیم که نام فرودگاه های موجود در کشورهای مهم جهان که عضو یاتا هستن می بینیم لیست شماره —-
در قسمت دیگری از کتاب که قانون Valuation Chargs 3.2 در این قمست کتاب نام کشورهایی است که بر اساس نام این کشورها واحد پول آنها و اینکه بارنامه را بر اساس چه نرخی صادر می کنند.
در قمست 3.7 Class Rate است که مربوط به نرخهایی است که کشورهایی عضو سازمان یاتا IATA هستن و عضو منطقه 2 جهانی می باشند.
در قسمت CLass Rates 3.7 جدولی وجود دارد که مربوط به حیوانات که بر اساس منطقه کشور و نوع بار می باشد.
بر اساس قانون 3.7.8 که Class Rates 3.7 می باشد که مربوط به جسد می باشد و خاک جسد.
قانون Class Rate 3.7 که مربوط به روزنامه می باشد.
کتاب تعیین نرخ Warklwide Rates
در قسمت اول این کتاب لیستی وجود دارد که بر اساس آن تشخیص می دهیم که کالای تجاری ما عضو کدام گروه است. در قسمت
2.3. Master item Numbring and Descoipion System.
بعد از این قسمت نام شهرهای مختلف جهان با حروف الفبای انگلیسی را می بینیم که تعیین نرخ می کنیم. لیست شماره —-
استفاده از نرم افزارها
تا چند سال گذشته استفاده از این کتابها بصورت دستی صورت می گرفت اما سازمان IATA به علت از بین رفتن این کتابها و مصرف هزینه زیاد آنها تصمیم گرفتن که آنها را به یک سیسم نرم افزاری تبدیل کنند که با اتفا از این نرم افزارها کارها ساده تر انجام
می شود.
برای نصب این نرم افزار مانند نرم افزارهای دیگر عمل می کنیم و آن را روی سیستم Windows XP نصب می کنیم کارکرد آن بصورت لیست بندی قانونها با شماره کد آنها می باشد که بر اساس کد مربوطه روی آن با موس کلیک می کنیم و لیستهای مربوط باز می شود برای تعیین نرخ اسم شهر مبدا را تایپ می کنیم و سپس بعد از نمایی لیست آن اسم شهر مقصد را تایپ می کنیم و بعد از چند لحظه لیست نرخها را به ما نمایش
می دهد.
روش پر کردن بارنامه
برای پر کردن بارنامه ها تا چند سال گذشته از ماشین تایپ استفاده می کردن در حالیکه در حال حاضر در هواپیمایی و حتی همه شرکتهای هوایی بر اساس سیستم Word2000 طراحی کرده اند که می توانیم به راحتی بعد از استفاده از نرخهای موجود در سیستم
نرم افزاری آنها را در بارنامه های داخلی و خارجی جایگزین می کنیم. و سپس با استفاده از بارنامه ها که داخل پرینتر جایگزین می کنیم شروع به انتقال اطلاعات موجود در کامپیوتر بر روی بارنامه می کند.
برای پر کردن بارنامه در دو برگه جداگانه بر روی بارنامه توضیح داده ام تا مشخص شود از کدام یک از اطلاعات در کدام قسمت بارنامه استفاده می کنیم.
هزینه قیمت گذاری Valuation Cherges
اگر باری گم شود یا به جای دیگر فرستاده شود بایستی هواپیمایی خسارت بدهد.
( حداکثر تا کیلویی 20 دلار ) هر جنسی را با Max مقدارش در نظر می گیریم و بعد به ازاء هر یک کل مبلغ را می پردازند دو رقمی بیمه در شرکتها وجود دارد.
1. بیمه Ins'urance
بیمه هیچ نقشی ندارد بیمه صادر می شود و می آورد شرکت هواپیمایی تا بارناممه شود بیمه گرفته شود و ضمیمه بارنامه می شود که در این دوره توضیح نمی دهیم. ( که بیمه مسئولیت مدنی دارد که واجب است مشتری کالا را بیمه کند).
2. هزینه قیمت گذاری Valuation Charges
در این نوع بار توسط شرکت هواپیمایی بیمه می شود و بیمه به شرکت هواپیمایی تحویل می دهد و خسارت هم از خود شرکت هواپیمایی گرفته می شود.
برای تعیین نرخ بین داخلی و خارجی هیچ فرقی ندارد برای نرخهای خارجی مقدار ثابت SDR=17 است که وزن کالا را در آن ضرب می کنیم سپس با توجه به قانون 3.2 با توجه به کشور مبدا مقدار SDR را پیدا می کنیم با واحد پول قانون 3.2 با توجه به کشور مبدا مقدار SDR را پیدا می کنیم با واحد پول.
قانون 3.2 Valuation Charges یعنی موقعیکه مشتری می خواهد بارش را بر بیمه کند و یک مبلغی داخل بارنامه می زنیم و طبق آن می خواهیم هزینه ها را پیدا کنیم.
بایستی توجه داشته باشیم در بارنامه ها نبایستی هم بیمه داشته باشیم و هم قیمت گذاری طریقه محاسبه قیمت گذاری بصورت زیر می باشد.
برای بارنامه های داخلی وزن کالا در 1000 ضرب می کنیم و بعد بر اساس لیست شماره —-
هزینه دلار که مبلغ آن 8500 است ( قابل تغییر ) در حاصل بالایی ضرب می کنیم جواب بدست آمده بایستی از S . D. V یعنی مبلغی که صاحب کالا، کالای خود را بیمه کرده است کمتر باشد.
هزینه قیمت گذاری داخلی:
بعد از این مرحله وزن را در نرخ نرمال ضرب می کنیم تا هزینه مربوط به حمل بار بدست آید حال از قانون 3.2 استفاده می کنیم بر اساس کشور Iran در مرحله اول وزن را همیشه در عدد ثابت 17 ضرب می کنیم حاصل بدست آمده برحسب ریال(IRR) سنجیده می شود حال بر اساس نرخ تعیین شده در سازمان یاتا IATA مبلغ بدست
می آید بعد مبلغ بدست آمده از مقدار بیمه ای که صاحب کالا کرده است کسر می شود باقی مانده مبلغ همان هزینه قیمت گذاری می باشد.
هزینه قیمت گذاری خارجی:
در ابتدا وزن بار را در 1000 ضرب کرده و واحد بدست آمده برحسب یورو Eur سنجیده می شود سپس باید عدد بدست آمده از مقدار S . D. V کمتر باشد بعد از پایان این مرحله نوبت به تعیین نرخ می باشد که آن را بدست می آوریم.
در این مرحله دوباره وزن در عدد ثابت 17 ضرب می شود عدد بدست آمده بر اساس قانون 3.2 ( کشور مبدا) مقدار هزینه بدست می آید و از هزینه S . D. V کسر می شود حاصل بدست آمده در ضرب می شود و عدد پایانی تا 100/0 می تواند رند شود.
اطلاعات مربوط به بارنامه خارجی:
Shipper's Name and Address = مربوط به نام و نام خانوادگی و آدرس کامل فرستنده به همراه شماره تلفن که در قمست سمت راست بالای کادر شماره کارت برای پرداخت هزینه می باشد.
Consigne's Name and Address = مربوط به نام و نام خانوادگی و آدرس کامل گیرنده به همراه شماره تلفن که در قمست سمت راست بالای کادر شماره کارت برای پرداخت هزینه می باشد.
Issuing Carrier's Agent Name and City = مربوط به نام و نام خانوادگی و آدرس کامل آژانش صادر کننده می باشد.
Agent IATA Code = مربوط به کسر آژانس می باشد که بر اساس آن که در سازمان IATA شناسایی می شود.
Account No = شماره حساب آژانس.
Accounting Information = مربوط به محاسبات مالی است که در آن مقدار
(( نقد = Cash )) را می نویسیم.
Airpot of Departure and Reguested Routing = نام خود گاه مبدا.
To= نام شهر مقصد.
By first Carrier= نام فرودگاه.
Airport of Destination = نام فرودگاه مقصد.
کادر رو بروی این قسمت مربوط به بیمه و واحد پول مبدا می باشد که در بارنامه های قسمت دیگر کامل توضیح داده شده است.
اطلاعات مربوط به بارنامه داخلی
بر اساس این بارنامه مشخص می کنیم داخل یک کشوری کالا از شهری به شهر دیگر انتقال داده می شود اطلاعات مربوط به این بارنامه بر اساس مبدا شروع می شود اگر مسیر بین دو شهر باشد که در آن دو شهر پرواز مستقیم وجود نداشته باشد در این صورت مسیر جدیدی بر اساس تهران ساخته می شود در قسمت بعدی شهر مقصد را می نویسیم.
کادر بعدی مربوط مشخصات کالا و نوع بسته بندی است فرستنده و گیرنده را
می نویسیم. کادر بعدی مربوط مشخصات کالا و نوع بسته بندی است که در ستونهای مربوطه تعداد بسته ها و نوع بسته بندی و ابعاد هر بسته با نوع کالایی که داخل آن قرار داده ایم کادر مقابل این قسمت مربوط به وزن ترازو کالا به کیلوگرم است ( بدون رند کردن آن) بعد نوع نرخی که بر اساس آن هزینه کل حمل کالا را بدست آورده ایم که اگر نرمال است N ، Q و یا بر اساس K & B و …
در کادر مربوط به وزن احتساب شده وزن رند شده را می نویسیم و بعد در کادر بعد نرخ را یادداشت می کنمی حال باید وزن یا در نرخ ضرب کنیم و حاصل را در کادر روبروئی یادداشت کنیم در قسمت زیرین آن هزینه تمبر است که در ایران 60000 IRR است و مقدار آن بر اساس مسوبه تغییر می کند.
هزینه بسته بندی و هزینه متفرقه هم مبالغش جایگزین می شود بعد همه آنها با هم جمع زده شده و در قسمت جمع به عدد و حروف یادداشت می شود.
در کادر مربوط به ارزش کالا کلمه مخفف شده N . V . D. را می نویسیم که در فارسی به معنای بی ارزش بودن کالا می باشد.
کادر مربوط به اطلاعات خدماتی بر اساس خدماتی است که شرکت هواپیمایی برای حمل و انتقال کالا به محل بارگیری داده می شود.
کادر شرح هزینه های متفرقه مربوط به هزینه های غیر از هزینه های بالا است.
در پایان قسشمت پایینی بارنامه امضاء مشتری با نام کامل و تاریخ و امضاء هم برای مشتری و هم صادر کنند.
یک نکته مهم مربوط به شماره بارنامه است که در بارنامه داخلی در قسمت بالا و در قسمت پایین ثبت شده است که در صورت از بین رفتن یکی دیگری را داشته باشیم.
1
1