تارا فایل

گزارش کارآموزی بیمارستان فیروزگر


 مقدمه :
زمین بیمارستان فیروزگر توسط فرد خیری بنام مرحوم مغفور فیروزگر در سال 1332 وقف شده است . این بیمارستان دارای 345تخت مصوب بوده و دارای بخش های جراحی عمومی ، ارتوپدی ،جراحی اعصاب ،داخلی ، زنان زایمان ،ICU جنرال ، ICU جراحی اعصاب ، CCU ، بخش Post CCU ، دیالیز ، غذد و رشته های فوق تخصصی خون و انکولژی ، فوق تخصص عفونی ، متابولیسم و غدد درون ریز و نفرولژی ، اتاق های عمل و بخش اورژانس شبانه روزی ، داروخانه مرکزی ، داروخانه اورژانس ، آزمایشگاه مرکزی و آزمایشگاه اورژانس می باشد. این بیمارستان طرف قرارداد با سازمان های بیمه گر از جمله بیمه خدمات درمانی ، تامین اجتماعی ، ارتش ، نیروی انتظامی و کمیته امداد و سایر بیمه ها می باشد.
این مرکز علاوه بر خدمات درمانی یک مرکز آموزشی با سابقه 40 سال می باشد که آموزش پزشکی را از سطوح انترن و رزیدنت و رشته های پرستاری و پیراپزشکی را بر عهده دارد و تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران می باشد. مساحت کل بیمارستان 18500 متر مربع و مساحت زیربنای
آن 25000 مترمربع می باشد.
مرکز آموزشی درمانی فیروزگر در منطقه 6 شهرداری در تقاطع خیابان حافظ و طالقانی – در خیابان به آفرین قرار گرفته است. در این منطقه شهرداری بیمارستان های بزرگی چون بیمارستان های امام خمینی (ره) ، شریعتی ، امیر اعلم ، مرکز طبی کودکان ، ساسان ، پارس، صدر و کودکان تهران قرار گرفته است.
مدیریت و برنامه ریزی راهبردی
چنانچه برنامه ریزی بر اساس مدیریت راهبردی صورت گیرد، سازگار با ارزش ها و باورها بوده و موجب دگرگونی اساسی در تغییر ساختار و رفتارها و اداره امور بر اساس برنامه ریزی نظام مند ، شاخص پذیر ،هدف دار و قابل وصول خواهد شد .
مدیریت راهبردی را باید با توکل به خدا و تعلق فرهنگی و سرزمینی شروع نمود. در مدیریت راهبردی گذشته ، حال و آینده سازمان و محیط پیرامون آن بررسی می شود. لازمه این مدیریت ، مدیریت بر درون و آشنا با محیط بیرون بوده و با تعامل عوامل بیرونی و درونی ، اهداف محقق خواهد شد.
در حقیقت نقاط قوت و ضعف را شناسایی و فرصت ها و تهدید ها را در برنامه دخیل خواهیم داد و اصل را برنامه ریزی نیروی انسانی می دانیم که سرمایه اصلی توسعه می باشد.
پیامبر گرامی اسلام (ص) از سوء مدیریت امت بیمناک بودند نه از فقر امت .

رسالت (Mission) بیمارستان فیروزگر
فلسفه وجودی بیمارستان فیروزگر ارائه خدمات آموزشی درمانی با بالاترین کیفیت و با هزینه ای مناسب با بکارگیری مدیریت زمان در محیطی دلپذیر و با حفظ کـرامت انسانی مراجعین می باشد، نقطه عطف خـدمات بیمارستان بکارگیری شیوه های نوین مدیریت بیمارستانی در ارائه خدمات ممتاز به کلیه مشتریان می باشد.
چشم انداز(Vision) بیمارستان فیروزگر
ما تمام تلاش خویش را بکار می بندیم تا با ایجاد نگرش صحیح به انسان ها و با رویکرد مدیریت جامع عملکرد (TQM) و سیستم اطلاعات مدیریتی (HIS ) با تکیه بر اصول مهارت ، منزلت و اعتقاد به منشور حقوق بیمار ، در نهایت احترام و دلسوزی خدماتی فراتر از انتظار و منحصر به فرد در محیطی آرام و صمیمی و بر اساس برنامه چشم انداز ایران 1404 کشور در بخش سلامت به مشتریان ارائه نمائیم .
چشم انداز:

رسیدن به جایگاه زیر طی ده سال آینده:
ارتقاء جایگاه علمی در عرصه منطقه ای و بین المللی با کسب قابلیت های لازم برای ارائه خدمات عالی آموزشی و درمانی به کشورهای منطقه و متقاضیان خارج از کشور.
کسب رتبه نخست تولید علم در حوزه علوم پزشکی و ارائه خدمات آموزشی با بهترین کیفیت در گروه پزشکی و در منطقه خاور میانه.
افزایش سهم دانشگاه در تولید علوم و تحقیقات و انتشار مقالات علمی در مجلات معتبر دنیا و رفع نیازهای جامعه از مسیر ارائه آموزشهای عمومی و انجام پژوهشهای کاربردی
دستیابی به فناوری لازم برای تولید محصولات و فرآورده های مهم و تعیین کننده برای جامعه
ارتقای شاخص های سلامتی جمعیت تحت پوشش و نیز افزایش انواع و کیفیت ارائه خدمات درمانی فوق تخصصی
حضور موثر و مفید در زمینه ارائه روشهای جدید و طرحهای جامع به منظور حفظ محیط زیست
استراتژی ها :
تقویت و توسعه فرهنگ مدیریت جامع کیفیت ( TQM )
افزایش دسترسی به خدمات با تکیه بر اصل مشتری مداری
اعمال برنامه های کاهش اتلاف منابع و افزایش درآمد
بهبود سیستم پایش و ارزیابی کیفی خدمات و بهبود شاخص ها
اهداف کلی :
بر اساس سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور و سند ملی توسعه بهداشت در مان کشور ، دانشگاه ها موظف هستند برنامه های عملیاتی برای تحقق اهداف ، تنظیم و اجرا نمایند. این بیمارستان بر اساس اسناد فوق برنامه 5 ساله خود را به شرح زیر اعلام می دارد.
اهداف کلی و اولویتها در سیاست های دانشگاه طی پنج سال آینده
آموزش و پژوهش
گسترش آموزشهای فوق تخصصی, تخصصی و PhD
ارتقای کیفیت آموزش و بهره گیری از روش های آموزشی جدید
ارتقای شاخص های پژوهشی
گسترش پژوهش های کاربردی و میدانی و برنامه ریزی شده
گسترش روابط و دادوستد علمی و پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاهی بین المللی
عضویت در مجامع دانشگاهی
خدمات درمانی و تخصصی
نوآوری در ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی مورد نیاز کشور
ارایه خدمات تخصصی در عرصه علمی و منطقه خاورمیانه
خدمات سلامتی
برقراری عدالت در دسترسی جمعیت تحت پوشش به خدمات سلامتی اساسی در سطح کیفیتی مطلوب
بهبود شاخص های سلامتی در جمعیت تحت پوشش و افزایش امید به زندگی در بدو تولد
گسترش برنامه های آموزشی همگانی سلامتی و تلاش در جهت سالم سازی و بهداشت محیط و محیط کار
کاهش روند رشد جمعیت حاملگی های ناخواسته با گسترش برنامه تنظیم خانواده

ارایه خدمات آموزش پزشکی :
الف- ارتقای فن آوری اطلاعات و استقرار سیستم مکانیزاسیون ( HIS )
ب- اجرای برنامه های دفتر توسعه آموزش پزشکی
ج- بهبود کیفیت برنامه های آموزشی
د- برقراری ارتباط با دانش فرگیران
ه – ایجاد مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم
و- ایجاد مرکز تحقیقات گوارش
ز- سامان دهی به وضعیت انستیتو غدد جهت پوشش بیشتر بیماران
ح- توسعه کمی و کیفی بخش های ویژه به خصوص ICU جراحی
ی- بازسازی و تجهیز اطاق های عمل و بخش 6
ارایه خدمات درمانی :
الف- درمان فوری و بدون قید و شرط مصدومین حوادث 100%
ب- اجرای دستورالعمل های مدیریت های مراقبت شده در هر دستوالعمل به میزان 80%
ج- رشد 10% سالیانه شاخص های کیفی در نظام ارزشیابی موجود بیمارستان تا 50 کل شاخص ها
د- کاهش 50% مرگ و میر ناشی از حوادث حمل و نقل نسبت به سال اول برنامه
ه- استاندارد سازی 50% منابع ( فیزیکی ، تجهیزاتی ، انسانی ) بیمارستان ها
و- کاهش زمان اولین ویزیت پزشک اورژانس تا 80% نسبت به سال اول برنامه
ارایه خدمات پشتیبانی :
الف- ساماندهی به وضعیت فیزیکی بیمارستان بر اساس طرح جامع بیمارستان که مورد تایید دفتر فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه قرار گرفته اولویت های بازسازی ساختمان و وظایف به
شرح زیر می باشد:
با سازی درمانگاه ها و دارو خانه و آزمایشگاه
باز سازی اتاق عمل CSR و لنژری
بازسازی بخش جراحی
ایجاد فضای فیزیکی مورد نیاز بخش غدد
ایجاد فضای فیزیکی بخش دیالیز
بازسازی تاسیسات بروردتی حرارتی

بررسی عوامل درونی سازمان
فرم نقاط قوت (Strengths)
وجود اعضای هیات علمی و کارشناسان ، کارکنان که از سرمایه های اصلی توسعه پایدار هستند.
جایگاه اجتماعی و سابقه بسیار مطلوب بیمارستان فیروز گر در اذهان عمومی
قرار گرفتن بیمارستان در منطقه6 شهرداری خدمات شهری که مرکزیت شهر است و دسترسی به آن از بزرگ راه های مختلف
دستور العمل جدید اداره امور بیمارستان به وسیله هیات امنا بر اساس ماده 88
اعتقاد مدیریت های بیمارستان به ارتقای کیفیت ، مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع
فرم نقاط ضعف (Weaknesses)
کمبود نیروی انسانی ماهر ومتناسب بانیازها
ضعف در ساختار مناسب فیزیکی بیمارستان مطابق بانیازهای روز
ضعف در جایگزینی واستقرار تجهیزات مدرن بیمارستانی به جای تجهیزات فرسوده
ناکافی بودن آموزشهای ضمن خدمت
نبود سیستم ارزیابی عملکرد
عدم اطلاع از قیمتهای تمام شده خدمات
نامناسب بودن سیستم جمع آوری ودفع زباله های عفونی وغیرعفونی بیمارستان
بخش تغذیه
وظایف کلی:تنظیم رژیم غذایی ،پاسخ به مشاوره ها از طریق فرم مخصوص(شرایط اولیه بیمار).
کارشناسان شرح حال بیمار را می گیرند وبا توجه به نوع بیماری رژیم غذایی تنظیم می شود و همچنین یک فرم هم در ان لیست که شامل فهرست غذایی درخواستی بیماران مختلف است تنظیم می شود.
منشی بخش رژیم غذایی رااز طریق پزشک به وسیله ی شبکه به بخش تغذیه می دهد وراه کنترل بهتری برای صرفه جویی ایجاد می کند.در ضمن همراهان بیمار غذا ندارند.
-تنظیم رژیم غذایی به صورت سرپایی هم ارائه می شود.

ارتباطات:
-از لحاظ سازمان زیر نظر مدیریت بیمارستان هستند.
واحدهای ارتباطی شامل:واحد پرستاری،تدارکات،انبار و تاسیسات.
واحد تغذیه شامل:آشپزخانه،سلف سرویس،ابدارخانه وکارشناسانی که تعدادشان در کل 5 نفر (4نفر کارشناس تغذیه طرحی و1مسئول اصلی)

شرایط احراز:باید مدارک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر داشته باشند.
اموزش2تا3هفتهزیر نظر کارشناس(مسئول تغذیه)بعد از مراحل ثبت نام باید دیده شود.

قوانین ومقررات:
بر اساس شرح وظایف ارائه شده باید کارها انجام شوند.

بخش نامه ها:
باید از معاونت غذایی و دارویی خود دانشگاه ویا معاونت وزارت ودارویی کشور صادر شود.

استاندارد کاری:
پرسنل تغذیه باید حتما دارای کارت بهداشت که هر ماه یکبار تمدید می شود باشند.
حتما باید دوره های اموزشی تعیین شده را بگذرانند.
علاوه بر دوره های اموزشی،اموزش عمومی بهداشت را که 3ساله است را هم بگذرانند.

شرایط کاری:
بخش تغذیه استرس فراوانی دارد،چون نباید غذای بیمارستان دیر یا زود در اختیار پرسنل و بیماران و…قرار بگیرد.

نحوه عملکرد:
به ازای هر50نفر یک کارشناس تغذیه وجود دارد ولی به دلیل مشکلاتی که در بودجه وجود دارد این برنامه اعمال نمی شود.نحوه عملکرد بدین شکل است که ابتدا مواد غذایی از انبار در خواست می شودوسپس به سر اشپز تحویل داده می شود وسپس توسط سر اشپز از روی امار تهیه می شود.

بازرسی ورسیدگی:
درستی انجام کار توسط کارشناسان ودر واقع نحوه عملکرد انها را ارزیابی می کند .نحوه توزیع غذا بررسی می مشود و بدین گونه است:

1600تا1700پرس غذا برای ناهار که: 300تا350پرس برای رزیدنت ها
650پرس برای پرسنل 450پرس برای بیماران
100تا150پرس برای اتاق عمل 50پرس برای هر کودک وپرسنل مهد کودک
650تا700پرس برای شام که: 400پرس برای بیماران
150پرس برای پرسنل 150پرس برای پاویون پزشکان

فرایند کاری بخش تغذیه

فلوچارت بخش تغذیه

برخی از نکات واحد تغذیه

در مورد رژیم درمانی بیماران خاص، مثل بیماری متابولیک PKU(فنیل کتونوریا) که از ازدواج فامیلی ناشی می شود. این بیماری درمان دارویی ندارد و بیماران با شیر مخصوص کم پروتئین که فنیل آلانین آن استخراج شده تغذیه می شوند این بیماران نباید گوشت تخم مرغ و غذاهای پروتئین دار مصرف کنند این بیماری قابل کنترل ترین بیماری متابولیکی است . که اگر کنترل نشود باعث عقب ماندگی می شود.
خدمات به این بیماران در چند مرکز محدود ارائه می گردد.
همچنین در این بخش لیست غذایی بیمار که از بخش فرستاده می شود چک می شود و راجع به غذای بیماران تصمیم گیری می شود مثلا بیماران دیابتی سالاد مصرف می کنند و عدس پلو را نباید با کش مش مصرف کنند.
در این بخش با بیماران قبل وبعد از بستری، مشاوره صورت می گیرد.

برای کودکان بخش خون که 17 نفرمی باشند، اگر غذای مناسبی در برنامه هفتگی نباشد سعی می شود که غذای خوبی برای آنها تهیه شود.مثل کباب و جوجه.

یک سری بورشورهای خاصی از قبل برای بیماریهای مختلف آماده شده که در هنگام مشاوره در اختیار بیماران یا همراهان آنها قرار می دهند.

واحد کارپردازی و انبار داری

این واحد در سطح شبکه های بهداشت و درمان به عنوان یک واحد مستقل خدمات مالی شامل کارپردازی و انبارداری می گردد که با توجه به شرح وظایف تعیین شده و دستورات مقام مافوق عهده دار وظایف خود بر اساس پست مربوطه می باشند .
کارپردازی در راستای انجام وظایف محوله با همکاری امور مالی تامین کننده کالا و خدمات مورد نیاز سیستم می باشد ، که در شبکه از دو بخش عمرانی و عمومی تشکیل شده است .
الف – کارپردازی عمومی :
نیاز سنجی کل سیستم شبکه و بیمارستان بر اساس درخواستهای رسیده شده از واحدهای تابعه
برقراری هماهنگی لازم با ریاست شبکه یا افراد مسوول در خصوص نیازسنجی واحد درخواست کننده
هماهنگی لازم با مسوول اعتبارات سیستم و تامین اعتبار مورد نیاز
تهیه فاکتور کالا و یا خدمات مورد نیاز از مراجع ذیصلاح . نمایندگی ، مغازه و یا سازمان مورد تایید
به تایید رساندن فاکتور و خدمات و یا جنس مرد نظر قبل از خرید توسط مسوول مربوطه در مرکز استان از کیفیت و قیمت
تهیه جنس مورد نظر ( خرید ) پس از پرداخت وجه و یا خرید به صورت امانی در پاره ای از موارد
تحویل کالا به انبار و تهیه قبض انبار مربوطه
تنظیم سند پرداخت قطعی پس از تهیه فرم ارسالی به دارایی
صورتجلسه های مورد نظر قبوض انبار
پرداخت چک مربوطه در صورت امانی بودن کالا به فروشنده و مهر نمودن سند مربوطه
تنظیم اسناد کلیه قبوض – تلفن – برق و آب
کنترل کلیه امور خرید و تعمیرات نقلیه سیستم و ارسال خودروهای مربوطه به تعمیرگاههای مجاز
ب) کارپردازی عمرانی :
نیاز سنجی عمرانی سیستم
هماهنگی با دفتر فنی استان در اجرای پروژه ها
هماهنگی با امور مالی جهت تامین اعتبار لازم
نظارت بر اجرای پروژه های عمرانی
تنظیم اسناد عمرانی و پاسخ گویی به امور مالی در راستای اقدامات انجام شده
ج) انبارداری :
1 – رسیدگی به موجودی انبار و صورت برداری از کالاهای موجود در انبار در فواصل معین و آگاه ساختن کارپرداز جهت خرید و سفارش
2 – ثبت کالاهای تحویلی و دریافتی در کارتهای انبار و نظارت بر ورود و خروج لوازم و اجناس و کالاها و همچنین امضاء کلیه اسناد مربوط
3- نظارت بر تمامی فعالیتها و اجرای کامل مقررات مالی و انبارداری در انبارهای تحت سرپرستی و ارائه راهنماییهای لازم به کارکنان تحت نظارت
4- تطبیق کالاهای خریداری و تحویل شده به انبار با نمونه اصلی آنها
واحد انبار:
مرور درخواست خرید کالای مورد نیاز واحد ها
2 – تطبیق کالاهای خریداری و تحویل شده به انبار با نمونه اصلی آنها
3 – کنترل کالا از نظر کمی و کیفی و اسناد خرید ( اسناد خریداری شده توسط تدارکات )
4 – صدور قبوض انبار به کالاهای خریداری شده پس از تحویل کالا
5 – طبقه بندی و مرتب کردن کالا در محل های مشخص شده
6 – صدور حواله انبار به کالاهای تحویلی از انبار به واحدهای مربوطه
7 – رسیدگی به موجودی انبار و صورت برداری از کالاهای موجودی انبار ( انبار گردانی ) در فواصل معین و مطلع ساختن تدارکات و کارپردازی از جهت تجدید سفارش
8 – ثبت کالاهای تحویلی و دریافتی در دفاتر انبار و نظارت بر ورود و خروج لوازم و اجناس و کالاها و امضا ء کلیه اسناد مربوطه
9 – نظارت و کنترل کالاهای خریداری شده و موجودی انبار از نظر نگهداری و جلوگیری از فاسد شدن آنها
10 – اعلام وصول اجناسداری شده و یا دریافتی از دیگر واحد های دانشگاه
11 – تهیه و ارسال فرم ( انبار گردان ) در ایان هر سال به مسئولین مربوطه
12 – تشریک مساعی با مقام مافوق در انجام وظایف محوله
13 – حراست و نگهداری از کالاهای موجود در انبار
14 – راهنمائی و دادن تعلیمات لازم به کارکنان تحت سرپرستی
15 – انجام سایر امور مربوط طبق دستور مافوق

فرایند کاری در انبار و تدارکات

فلوچارت بخش انبار و کار پردازی

برخی نکات درباره بخش انبار و تدارکات

در قسمت انبار هر سه ماه یکبار انبار گردانی صورت می گرفت
برای اجناس موجود در انبار نقطه نقطه سفارش در نظر گرفته شده بود مثلا برای گوشت نقطه سفارش 300 کیلو گرم بود. یعنی هر وقت مقدار گوشت به 300 کیلو گرم برسد به تدارکات سفارش خرید می دهند.
در قسمت تدارکات خرید های بالای 200 میلیون ریال با هماهنگی و نظارت دانشگاه صورت می گرفت . اما همین خرید ها را می شود به چند خرید تبدیل کرد و انجام داد (بدون نظارت دانشگاه )
انبار شامل قسمتهای زیر بود:
قسمت انبار تاسیسات
قسمت انبار لوازم التحریر
انبار امانی (اجناس امانت گرفته شده از بخشها)
سردخانه
انبار عمومی
دفتر انبار
همچنین در قسمت انبار برای اجناس گرانبها (بیشتر از000/20 تومان ) حواله مخصوص صادر می شد که بر خلاف حواله معمولی بجای دو امضا نیاز به چهار امضا داشت.
بخش امور مالی
کلیات
این بخش یکی از قسمتهای مهم بیمارستان است که شامل واحدهای زیر می باشد :
واحد ترخیص و درآمد
واحد صندوق بیمارستان
واحد حسابداری
واحد امور مالی (نظام نوین و اعتبار)
واحد اموال
ابتدا فرایند این واحد ها تک تک رسم می شود سپس فلوچارت کامل بخش امور مالی رسم می شود

فرایند واحد ترخیص یا درآمد – قسمت بستری

فرایند واحد صندوق بخش امور مالی

فرایند واحد تامین اعتبار

هر یک از این واحد ها برای خود بصورت جدا گانه دارای فرایند های متعددی هستند وما در اینجا برای اینکه خوب متوجه این فرایندها بشویم یک فلوچارت کامل از بخش امور مالی رسم میکنیم

بخش امور مالی
امور مالی
طرح عمرانی ( ساخت و ساز و بهینه سازی بیمارستان )
بودجه کاری
بودجه بیمارستان بودجه اختصاصی
عمرانی : ابتدای سال مهندسین هزینه را برآورد می کنند درخواست بودجه
هزینه ( توسط دانشگاه تامین می شود )
حقوق پرسنل رسمی : لیست تحویل دانشگاه با فلاپی تحویل پول از طریق دارایی
حقوق پرسنل طرحی : پول توسط دانشگاه به بیمارستان تحویل و پرداخت می شود .
هزینه خرید کتاب ، پول تحقیقات به بیمارستان توسط دانشگاه
پول نقدی از بیمارستان ( حساب در آمد غیر قابل برداشت ) برداشت فقط از طریق دولت
پول سازمانهای بیمه 1- حساب در آمد 2- چک حساب بانک مرکزی
8% دانشگاه + 10% نظام نوین
82% در آمد بیمارستان + خزانه + دانشگاه + بیمارستان
پیش بینی بودجه بر اساس در آمد
امضاء مدیر بیمارستان و رئیس امور مالی
پول اضافه به دانشگاه بر گشت داده می شود

بخش مددکاری

مددکاری:واحدی است که بیشتر وظایف آن مربوط به امور مالی بیماران کم بضاعت وامور وربوط به مراحل بعد از در مان می باشد.

وظایف:شرح وظایفی که به این بخش ابلاغ شده حدود 20 مورد می باشد ولی طبق گفته مسئول بخش بنا به خواسته مدیر جدید(شرحی از وظایفی که امر بخش انجام می دهد)خواسته شده که این بخش کارهای خود راحدود60 مورد اعلام کرده.

بیشتر وظایف گفته شده مربوط به افراد کم بضاعت است که توان پرداخت هزینه ی درمان خود را ندارند ویا شرایط خاص می باشند.

نیروی انسانی:
در این بخش 5کارمند مشغول به کار هستند که 2نفر از انها رسمی،1نفر قرار دادی و2نفر طرحی می باشند.

حداقل مدرک طبق گفته مسئول، کارشناسی مددکاری می باشد.
برای افراد تازه وارد اموزشی از قبل وجود ندارد و انها اموزش ضمن خدمت می بینند.

ارتباطات:
این بخش با تمام بخش ها ارتباط دو طرفه دارد.ارباب رجوع این بخش بیماران یا همراهان ان ها می باشند که مسئولین به طور مستقیم با ان ها برخورد دارند.
این واحد به طور مستقیم زیر نظر مدیریت می باشد.
شیفت کاری و قوانین:
7:30-14هر 5نفر حضور دارند.
14-17برای اضافه کاری به دلایل حجم زیاد کار2نفر می مانند.
اجرای بخشنامه های خارجی(که از خارج از بیمارستان ابلاغ می شوند)و بخشنامه های داخلی که توسط مدیر وامور اداری(در بعضی شرایط خاص مثل مرخصی،حقوق و…)انجام می شود.
برای پرسنل رسمی و خوانواده ی درجه یک انها بیمه ای در نظر گرفته شده که با استفاده از ان خدمات درمانی(در این بیمارستان)رایگان انجام می شود بدین صورت که پرسنل قبض مربوط را به مددکاری اورده وپس از مهر وامضاتوسط مسئول از این بیمه استفاده می کنند.
زمانیکه بیماری به بیمارستان مراجعه می کند و بیمه ندارد وتوان هزینه پرداخت را هم ندارد مددکار باپر کردن فرم های مربوطه بیمار را بیمه( بیمه رو تخت) کرده.مقداری از مبلغ توسط خود بیمار و قسمتی توسط مددکار تخفیف داده می شود و قسمتی را هم بیمه می پردازد.
مددکار برای تخفیف دادن هزینه ها فرم موافقت را پر کرده و حسابدار(امور مالی)کارهای مربوطه را انجام می دهد وسپهر پول(پولی که توسط بیمار پرداخت می شود)را به بانک واریز و فیش ان را در دفاتر ثبت می کنند.
برای مبالغ درمانی بالا هم که کاری از دست کسی بر نمی اید نامه ای به مدیریت ارجاع می شود واز مدیر برای رفع مشکل کسب تکلیف می شود.
مشکلات از نظر ما:
-یکی از عمده مشکلات این بخش نداستن درست وظایف ان از دید سایر بخش ها و ارجاع بی دلیل بیماران به این بخش است که کار ان ها باید توسط بخش دیگری انجام شودیعنی واحدهای دیگر بیمار را اشتباها به این قسمت می فرستند.
-دیگر مشکل این واحد محدود بودن فضای ان است در حدی که برای 5مددکار4میزوجود دارد وبا ورود 2نفر ارباب رجوع جا برای کسی دیگر نمی باشد.
-با توجه به کمبود پرسنل و نبود وقت کافی افراد مددکار نمی توانندبازدید خاصی از شرایط زندگی بیمار نیازمند انجام دهند وتنها با توجه به ظاهر فرد ،تحقیقات لازم را انجام می دهند وممکن است به فرد واقعا نیازمند ،کمک کافی صورت نگیرد وبه فردی که می تواند هزینه هایش را پرداخت کند تخفیف بیشتری صورت بگیرد(احتمال اشتباه وجود دارد)

مشکلات از دیدگاه مسئول بخش:
1-مشکل عمده این واحد هزینه های داروخانه وتجهیزات می باشد که بسیار بالا بوده وگاهی اوقات باعث ترک بدون اطلاع ،بیماران می شود.
2-کمبود امبولانس جهت انتقال بیماران.
3-مراجعه به پرسنل دانشگاه وواحدهای تابعه جهت تحقیقات سرپایی وبستری که دستورالعمل خاصی ندارند.
4-مراجعه پرسنل بیمارستان جهت پرداخت هزینه های داروخانه وواحدهای واگذار شده مانند ازمایشگاه و غیره وبرای فرزندان وبستگان درجه یک.
5-کمبود نیروی انسانی باتوجه به تعداد بیماران بستری و مراجعه کنندگان سرپایی.
6-محدود بودن فضای اتاق با توجه به تعداد پرسنل وکثرت مراجعه کنندگان.
7-کمبود سیستم رایانه.
8-هدایت اکثر بیماران توسط پرسنل به مددکاری جهت تخفیف سرپایی.

با توجه به مشکلات مالی قشر کم در امد وبالا بودن هزینه های درمانی اگر ارگان خاصی این افراد را شناسایی کرده وبیمه یا کارت خاصی برای انها در نظر گرفته شود که به وسیله ان بتوانند به صورت رایگان از خدمات استفاده کنند هم احتمال اشتباه کاهش می یابد وهم از مراجعات پی در پی به بخش مددکاری جلوگیری می شود.
سختی کار زیاد است زیرا بیشتر مراجعه کنندگان با قوانین به درستی اشنا نیستند وبه دلیل استرس و ناراحتی اعصاب ونداشتن کنترل،بیشتر با مددکاران در گیری لفظی پیدا می کنند.

در این بخش از بیمارستان اقدامات زیر را برای بیماران انجام می دهند .
مشاوره با بیماران و تشخیص بیماران نیازمند.
معرفی بیماران نیازمند به سازمانهای خیریه مثل کمیته امداد ، هلال احمر ، و بهزیستی
اقدامات مربوط به فوتی ها و نوزادان مانده در بیمارستان اقدامات مربوط به بیماران سرطانی وبیمارانی که نیازبه پیوند کلیه دارند.

اقدامات مربوط به بازدید از منازل بیماران

فرایند کاری بخش مددکاری

بخش کارگزینی

وظایف آن شامل موارد زیر است :
وظایف مربوط به استخدام کارکنان که به چند شکل صورت می گیرد الف: بصورت رسمی ب: پیمانی ج: طرحی د: قراردادی و: بصورت شرکتی یا پیمانکاری
وظایف مربوط به بازنشستگی ، مرخصی، انتقالی و …
در مورد بازنشستگی باید گفت که سن بازنشستگی 65 سال می باشد (در صورتی که کارکنان کمتر از 30 سال خدمت کرده باشند) اما در صورت درخواست کارمندان می توانند در 60 سالگی بازنشست شوند
برای پرستاران ، تکنسینهای آزمایشگاه ، بهیاران و کمک بهیاران 5 سال ارفاق داده می شود .
مرخصی ها شامل مرخصی استحقاقی ، استعلاجی ، و مرخصی بدون حقوق می باشد
مرخصی استحقاقی 30 روز در سال می باشد که با حقوق است در مورد کارکنان بخش رادیولوژی کسانی که مستقیما با اشعه سر و کار دارند 30 روز به مرخصی آنها افزوده ، و به کسانی که غیر مستقیم (مثل منشی ها )با اشعه کار می کنند 18 روز مرخصی تعلق می گیرد
مرخصی استعلاجی در صورت بیماری کارکنان توسط پزشک داده می شود که مقدار آن بر اساس بیمه کارمندان مشخص می شود.
کسانی که بیماری صعب العلاج دارند می توانند از مرخصی بدون حقوق تا 4 ماه در سال استفاده کنند
کسانی هم که می خواهند ادامه تحصیل دهند مرخصی تحصیلی بدون حقوق داده می شود

فرایند استخدام در کارگزینی

بخش مدارک پزشکی
شامل واحد های زیر می باشد
واحد پذیرش ، بایگانی ، آمار وکدگذاری
نحوه شماره دهی به بیماران از طریق شماره واحد صورت می گیرد مثلا آخرین بیماری که ما مشاهده کردیم دارای شماره 89390 بود .
روند کار به این صورت است که مریض به قسمت پذیرش مراجعه می کند بعد از وارد کردن نام و نام خانوادگی بیمار به کامپیوتر اگر بیمار در گذشته در این بیمارستان پذیرش شده باشد کد بیمار ظاهر می گردد در غیر این صورت کامپیوتر یک کد جدید به بیمار می دهد . بعد از وارد کردن سایر مشخصات بیمار از جمله آدرس ، شماره تلفن و … یک پرینت از آنها گرفته می شود و ضمیمه یک پوشه می شود که این پروندهء ابتدایی بیمار است .
در قسمت بایگانی مدارک پزشکی که شامل بخش آمار و کد گذاری نیز می شود رئیس مدارک پزشکی و چند تن از کارشناسان مدارک پزشکی مشغول به کار هستند .
یک نفر مسئول کنترل مدارک بیمار و مرتب کردن آنهاست که این ترتیب بر اساس تاریخ مدارک صورت می گیرد. این شخص مسئول کد گذاری بیماریها نیز می باشد که این کار از روی کتاب مخصوص که TCD.9.CM نام دارد صورت می گیرد
نفر دوم مسئول تحویل گرفتن پرونده بیماران از واحد ترخیص درآمد می باشد ،نفر سوم مسئول پاسخ به پزشکان بیمارستان و در نهایت نفر چهارم مسئول پاسخ به بیماران است.
آمار بیمارستان هم توسط یکی از همین 4 نفر گرفته می شود که شامل آمار پذیرش ، آمار ترخیص ،آمار فوت ،آمار جراحی ها ، آمار بیماریها ، وآمار روزانه ، آمار ماهانه و آمار سالانه می باشد .
این بیمارستان 180 تخت برای بیماران دارد اما درصد اشغال تخت در این بیمارستان 138 تخت می باشد
رئیس مدارک پزشکی هر ماه بصورت مرتب در کمیته مدارک پزشکی شرکت می کند و ایراد ها و اشکارات موجود در مدارک پزشکی را مطرح می کند.
نحوه بایگانی پروندهخ ها بصورت میدل دیجیت صورت می گیرد .پرونده ها در بایگانی جاری 15 سال ودر بایگانی راکد 5 نگهداری می شوند . بعد از آن پرونده ها را بصورت میکروفیلم درآورده و امحاء می کنند .
فرایند کاری بخش پذیرش و مدارک پزشکی

بایگانی پرونده ها به روش میدل دیجیت صورت می گیرد برای فهم روش میدل دیجیت ابتدا به روش ترمینال دیجیت می پردازیم
در این روش از سه شماره دو رقمی استفاده می شود مثلا 23-80-56 که رقم اول از سمت راست مربوط به قفسه یا تعدادی از قفسه ها می باشد رقم دوم در واقع همان ردیف های این قفسه ها می باشد و رقم سوم شماره خود پرونده می باشد که در هر ردیف 100 پرونده قرار می گیرد
در روش میدل دیجیت رقم وسط به عنوان رقم قفسه ها رقم یا کمد ها رقم سمت چپ به عنوان ردیف ها و رقم سمت راست معرف شماره پرونده هاست .
مشکلات
اتاق مجزا برای آمار و کد گذاری وجود نداشت
پرونده ها بعد از 20 سال امحا می شوند اما معمولا در کشور های توسعه یافته این پرونده ها برای تحقیقات در زمینه ژنتیک تا 70 سال نگهداری می شوند

بخش بایگانی :
در بخش بایگانی نسخه دوم هر نامه ( نامه با اصل امضا و بدون مهر ) نگهداری می شود .
از نامه های اداری کپی گرفته می شود ، به بخش مربوطه می رود ولی نامه های مالی ، اصل نامه ها به امور مالی می روند . در برنامه کامپیوتری بخش بایگانی قسمت ارجاع مشخص می کند که هر نامه به کدام قسمت ها رفته و همچنین برای هر نامه شماره ای زده می شود به نام شمار بایگانی که بر اساس موضوع است .افرادی که سابقه ی خدمت بیشتری در بیمارستان دارند پرونده ی قطوری دارند بنابراین پرونده ی آن ها در مکانی جدا و فقط برگه های مرخصی و پرونده ی اخیر آنها در دسترس قرار دارند .
پرونده ی افراد بازنشسته پس از بازنشستگی به اداره ی بازنشستگی رفته و باز می گردد .
پرونده ی افرادی که باز خرید شده و یا به خارج از کشور رفته اند دور ریخته نمی شود و نگهداری می شوند .
پرونده ی افرادی که انتقالی گرفته اند از طریق دانشگاه به سازمان مقصد منتقل می شوند و بایگانی بیمارستان مستقیماَ با سازمان مقصد مکاتبات ندارد و مکاتبات فقط با خود دانشگاه است .
پرونده س شخص فقط به : ریاست ، مدیریت ، کارگزینی و اداری داده می شود و به هیچ وجه تحویل خود شخص نمی شود .

کارگزینی :
مرخصی ها : 30 روز در سال ( ماهی 5/2 روز ) استحقاقی
مرخصی استعلاجی :
پیمانی و طرح : در ماه 3 روز مرخصی استعلاجی : بیش از 3 روز حقوقش را بیمه ی تامین اجتماعی می دهد .
رسمی : در ماه 3 روز مرخصی استعلاجی : بیش از 3 روز باید به کمیسیون پزشکی برود .

بازنشستگی برای اقایان در صورت درخواست 25 سال و سن 50 سال تمام .
بازنشستگی برای خانم ها در صورت درخواست 20سال سابقه .

ارتقاء گروه :
فوق دیپلم و لیسانس از گروه 11 به بالا : فرم 502 + فرم صورت جلسه
فوق لیسانس از گروه 12 به بالا : فرم 502 + فرم صورت جلسه + تشویق نامه ها + دوره های آموزشی ، مقاله ، کتاب ؛ آخرین حکم حقوقی + ارزشیابی 3 سال آخر
را به دانشگاه فرستاده پس از خوردن شماره گروه به کارگزینی بیمارستان می رود و ثبت کامپیوتر می شود و حقوق مبن زده می شود و نهایتاَ حکم زده می شود .
مقامات کشوری گروه 16 به بالا می گیرند به عنوان نمونه روسای سه قوه گروه 20 ، معاون رئیس جمهور 18 ، معاون اول رئیس جمهور 19 .

دوره های آموزشی فقط به مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی قابل قبول است .
کلاس های آموزشی فقط تا 40 ساعت و برای مدیران تا 60 ساعت قابل قبول است .

ارزشیابی هر 6 ماه یکبار صورت می گیرد و بر اساس نمذه ی کل به 60% از افراد ارزشیابی 5% و به 20% ارزشیابی 4% و به 20% دیگر ارزشیابی 3% اختصاص می یابد .

تخلفات اداری طی نامه ای به دانشگاه می رود . در صورت مشاهده ی تخلف اداری ابتدا به صورت شفاهی به فرد تذکر داده می شود و در صورت تکرار در پرونده ی وی ثبت می شود .

دفتر داری :
ثبت اسنادی که دارد حسابداری می شود .
سند های : خرید کارپرداز
در آمدی
علی الحساب ها و …
سندهای پرداختی را چک زده می شود و قطعی می شود ، پول های وارد شده و خارج شده و حساب ابانکی کنترل می شود .
آخر ماه تراز نامه ، مغایرت بانکی ،
سند 2 نسخه ای :
بایگانی
دانشگاه : رسیدگی به سندها و به ازای درآمد از بیمه ها پول تحویل می شود .
نوشتن دفتر بانک ( کنترل ورودی و خروجی بانک )
برای خرید درخواست از واحد : تامین اقبار ( رئیس حسابداری ) : خرید جنس توسط کارپرداز : خرید : قبض انبار
تعمیر : صورت جلسه ی تعمیر : سند موقت توسط کارپرداز : تحویل رسیدگی : بررسی سندها : زدن سند موقت
اگر پول بخواهد بدهد : شماره ی سند قطعی
اگر پول نخواهد بدهد : چک برای سند
گزارش در مورد پول های تحویل گرفته از بیمه به دانشگاه ، 5% مالیات تعمیر سند : 10% مالیات حقوق : ارسال به دارایی
بخش تاسیسات و خدمات
تاسیسات
این بخش که در پشت بیمارستان واقع شده است وظایف زیر را بر عهده دارد
تعمیر و نگهداری کلیه تجهیزات بیمارستان
تعمیر و نگهداری ساختمان و بناهای ساختمان مثل رنگ آمیزی ، و بازسازی
تامین انرژی بیمارستان که شامل انرژی برق ، گاز ، بخار، گرمایش ، سرمایش ، و آب گرم وسرد می شود
تامین گازهای پزشکی مثل اکسیژن برای بخشهای مختلف بصورت مرکزی در صورتی که نتوانند تجهیزات خاصی را تعمیر کنند از بخص خصوصی کمک می گیرند
روال کار به این ترتیب است که بخشهای مختلف در صورت نیاز به تعمیرات از طریق برگه درخواست اقدام می کنند و نوع تعمیر یعنی فوریت و عدم فوریت آن را در برگه ذکر می کنند پرسنل این بخش به نوبت یا بر اساس تقسیم کاری اقدام به تعمیر می کنند
بعضی از اقدامات نگهداری روال مرتبی دارند مثل بازدید از تجهیزات موتور خانه و تنظیمات آن در روز ها و فصلهای مختلف یا رنگ آمیزی ساختمان بیمارستان که بطور مرتب انجام می شود

بخش خدمات
این بخش مسئول نظافت بیمارستان و جابجایی لوازم و تجهیزات را برعهده دارد کاه زیر نظر معاون اداری می باشد
در این بخش مسئولیتها و وظایف از قبل تعیین شده است و برای هر کس قسمت مربوطه مشخص شده است بعضی اقدامات نظافتی و ضد عفونی که در روز و در زمان عبور مرور امکان انجام انها وجود ندارد در شب و مواقع خلوت صورت می گیرد
متاسفانه این دو بخش اخیر یعنی خدمات و مخصوصا تاسیسات از پاسخگویی به دانشجویان امتناع می کردند و ما از این طریق شکایت خودمان را از این بخشها اعلام می کنیم باید یک نفر از آنها را مسئول پاسخگویی به کار آموزان کنند تا از پاس دادن دانشجویان به یکدیگر جلوگیری شود .

پیشنهادات

جدول تحلیل فرصتها External Factor Evaluation Matrix (EFE)
شماره
فرصتها
1
شناخته بودن دانشگاه در سطح ملی و بین المللی
2
اقبال فراگیرندگان برتر به دانشگاه
3
حضور تعداد قابل توجه از فارغ التحصیلان در مراکز علمی داخل و خارج
4
دیدگاه مثبت مسئولین عالی کشور به دانشگاه
5
وجود بازار کار مناسب در منطقه
6
علاقمندی دانشجویان کشورهای اسلامی به تحصیل در ایران
7
علاقمند بودن اساتید ایرانی مقیم خارج به شرکت در پروسه های آموزشی دانشگاه
8
تمایل خیرین به کمک به دانشگاه
9
طرح توسعه فضاهای دانشگاه
اهداف
استراتژیها
اهداف کمی (شاخصهای دسترسی)

(1)

حفظ و ارتقاء توانمندی های اعضاء هیات علمی در راستای ارایه آموزش روزآمد و موثر

ادامه هدف
(1)

طراحی و اجرای دوره های آموزشی در زمینه های Medical Education و تخصصی
شرکت در هر گونه دوره آموزش پزشکی برابر اهداف EDC

شرکت هر عضو هیئت علمی در یک کارگاه و یا دوره کوتاه آموزشی تخصصی داخلی یا خارجی در سال

تاکید به استفاده از
فرصت های مطالعاتی و ماموریت های آموزشی مطابق با نیازهای دانشگاه

اختصاص حداقل 20 بورس و فرصت مطالعاتی در رشته های مورد نیاز, به اعضای هیئت علمی سه دانشکده در سال

تشویق اعضای هیات علمی در شرکت در همایش های علمی
حمایت کامل مالی دانشگاه برای شرکت هر عضو هیات علمی حداقل سه سال یک بار در همایش بین المللی مرتبط با رشته (در قالب ماموریت آموزشی)

هر عضو هیئت علمی در یک همایش در زمینه رشته های تخصصی مرتبط, در هر سال شرکت کند.

ارزشیابی مستمر عملکرد اعضای هیات علمی از طریق روشهای مناسب علمی و ارائه بازخورد مناسب به آنها
اصلاح, تقویت و مکانیزه نمودن سیستم ارزشیابی آموزشی در واحدهای تابعه در مدت 2 سال

ارائه بازخورد مناسب و سازنده به اعضای هیات علمی در پایان هر سال مطابق اهداف EDC.

طراحی نرم افزار ارزشیابی آموزشی در مدت یک سال مطابق اهداف EDC

آموزش نیروی انسانی لازم به منظور استفاده بهینه از نرم افزار ارزشیابی آموزشی در مدت 1 سال مطابق اهداف EDC

ارزشیابی واحدهای سیستم در پایان هر سال مطابق اهداف EDC

فراهم نمودن شرایط ، امکانات ، تسهیلات مادی و معنوی جهت خود توانمندی سازی اعضای هیات علمی

تامین نیازهای اشتراک اینترنتی اعضای هیات علمی

تامین متناسب کتب, مجلات و بسته های آموزشی مورد نیاز اعضای هیات علمی

(2)

بهینه سازی زیر
ساخت های آموزشی دانشگاه

ادامه هدف
(2)
تدوین شاخص ها و معیارهای گزینش استاد با توجه به نیازها و اهداف استراتژیک دانشگاه ومصوب ساختن آنها توسط مراجع ذیصلاح

بازبینی و اصلاح شاخصها و معیارهای گزینش استاد با توجه به نیازها و اهداف استراتژیک دانشگاه

اصلاح تدریجی فضاها , ترمیم نیروی انسانی وارتقاء کمی و کیفی تجهیزات آموزشی با توجه به استانداردهای ملی و بین المللی
به کارگیری اعضای هیات علمی جدید به جای اعضای هیئت علمی خارج شده از نظام آموزشی

تدوین طرح جامع فضاهای آموزشی دانشگاه و انطباق آن با استانداردهای موجود, مطابق طرح ساماندهی پردیس دانشگاه

اصلاح و توسعه فضاهای آموزشی موجود به میزان 5% در سال

تامین تجهیزات فنی و رسانه های آموزشی مورد نیاز گروههای آموزشی با توجه به استانداردهای مربوطه

سرمایه گذاری در ایجاد و تقویت نظام فناوری اطلاعات (IT) در دانشگاه
بررسی تکمیل مستمر و روزآمد نمودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری گروه ها و بخش ها و واحدهای پشتیبانی آموزش مطابق اهداف معاونت پژوهشی

آموزش استفاده از IT به اعضای هیات علمی با برگزاری حداقل دو کارگاه مرتبط در هر دانشکده در هر سال

توسعه شبکه آموزش از راه دور (DLN) و راه اندازی سیستم های وابسته به IT نظیر
Tele-Communication, Tele-Medicine
Tele-Education, Tele-diagnosis
Tele-video-Tele-conference,Tele – praxis و روش هایComputer-Assisted Learning (CAL) با همکاری معاونت پژوهشی در طی دوره پنج ساله

ارائه سالانه دو درس جدید از طریق شبکه DLN به عنوان کمک آموزشی در هر دانشکده

تلاش در جهت افزایش سهم اعتبارات آموزشی و توزیع متناسب آن با توجه به نیازها و سطح فعالیت های آموزشی واحدهای آموزشی تابعه دانشگاه
تهیه و تصویب آئین نامه در راستای تخصیص سهمی از کل درآمد اختصاصی دانشگاه برای توسعه آموزش و هزینه جاری آموزش در سال اول برنامه

افزایش سالانه 5% از درآمد حاصله از طریق فروش خدمات آموزشی و اختصاص کامل آن برای توسعه آموزش

تعیین هزینه سرانه آموزشی دانشجویان به تفکیک مقطع و رشته و دانشکده در طی دو سال

تعیین شاخص های تخصیص بودجه به بیمارستان های آموزشی (به تفکیک) طی دو سال آینده

(3)

بهبود بخشی
فرآیند آموزشی

ادامه هدف
(3)

بازنگری واصلاح برنامه های درسی منطبق با نیازهای جامعه واهداف کلان دانشگاه بر مبنای استانداردهای بین المللی و WFME
نیازسنجی دو سالانه در زمینه محتوا وشیوه آموزش و اصلاح برنامه ها در حد اختیارات قانونی ( تا سقف 20% حجم برنامه ها) مطابق اهداف EDC

تدوین استانداردهای داذشگاه با توجه به استانداردهای ملی و دانشگاه های معتبر دنیا و WFME طی دو سال آینده

ترویج شیوه های
based Evidence و آموزش شیوه های فعال یادگیری و مطالعه به دانشجویان
تبدیل فعالیت های آموزشی درمانی به شیوه های مبتنی بر شواهدو شیوه های فعال یادگیری دیگر به میزان 5% در سال

راه اندازی) (set-up سیستم خودآموزی در بخش ها با استفاده از فن آوری های نوین اطلاع رسانی به میزان 5% در سال

ترویج فرهنگ پژوهش در آموزش از طریق تخصیص منابع مناسب جهت برگزاری کارگاه ها و اجرای پایان نامه ها در زمینه آموزش

مطابق اهداف EDC

بازنگری و ارتقاء
شیوه های ارزشیابی نظام آموزشی با توجه به استانداردهای جهانی و ایجاد نهادهای لازم به عنوان اهرم موثر در ایجاد تحول آموزشی
تکمیل واستاندارد کردن سیستم ارزشیابی در دانشکده طی سال اول برنامه

انجام ارزیابی درونی و بیرونی حداقل 3 گروه در سال

ایجاد و فعال نمودن دفتر ارزشیابی و نظارت بر آموزش در معاونت های آموزشی دانشکده ها در طی دو سال آینده

ایجاد و بکارگیری نظام پایش و ارزشیابی کیفیت دوره های آموزشی دکترای عمومی براساس استانداردهای ملی و با نگاه به استانداردهای بین المللی آموزش پزشکی

تکمیل نظام پایش ارزشیابی مطابق اهداف EDC

انجام ارزیابی دوسالانه دوره های آموزشی و اصلاح و تغییر برنامه ها تا سقف 20% حجم دوره آموزشی (در حد اختیارات دانشگاه) مطابق اهداف EDC
(4)
ارتقاء توانمندیها و کارآمدی دانش آموختگان مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی

تعیین سازوکار های حفظ ارتباط مستمر دانش آموختگان با دانشگاه
تشویق و حمایت از ایجاد انجمن فارغ التحصیلان طی سال اول برنامه

برگزاری گردهمایی سالانه فارغ التحصیلان به مناسبت های ویژه

ایجاد دفتر ارتباط با فارغ التحصیلان طی سال اول برنامه

بکارگیری سازوکار مناسب جهت افزایش امید به آینده در دانشجویان.
توسعه دفتر مشاوره های تحصیلی در دانشکده ها به نحوی که به کلیه دانشجویان خدمات مشاوره ای ارائه کند

ارائه اطلاعات مناسب و لازم در زمینه های شغلی آینده به دانشجویان از طریق برگزاری گردهمایی و چاپ کتاب راهنما و صفحه خانگی اختصاصی

(5)

حفظ و ارتقاء جایگاه مناسب علمی دوره دکترای عمومی در سطح داخلی و خارجی
بهبود ارتباط با دانشگاه ها و موسسه های معتبر داخلی و خارجی
ایجاد دفتر روابط بین الملل در دانشکده ها در قالب سیاست های دانشگاه در یک سال اول

حفظ و ارتقای رتبه های کشوری
برگزاری دوره های آموزش ویژه برای دانشجویان واجد شرایط شرکت در امتحان جامع کشوری در هر سال

تشویق مناسب از نفرات برتر در پایان هر دوره تحصیلی

تشویق گروه های آموزشی حائز رتبه در امتحانات کشوری در هر سال

برقراری ارتباط مناسب با دانشگاه ها و استادان شاخص خارج کشور
دعوت هدفمند با برنامه مدون آموزشی از استادان شاخص ایرانی خارج از کشور در هر دانشکده (حداقل چهار استاد در سال)

برگزاری حداقل یک دوره مشترک(کوتاه مدت حداکثر تا 6 ماه) با دانشگاه های خارجی معتبر برای هر دانشکده در سال

پذیرش دانشجویان خارجی متقاضی حضور در دوره های آموزشی براساس ضوابط پذیرش دانشگاه

تدوین دستورالعمل ساماندهی وضعیت آموزشی دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشکده ها طی سال اول برنامه

فراهم آوردن امکان آموزش و خدمات مربوطه به دو زبان
فارسی و انگلیسی
ایجاد سایت اینترنتی و راهنماها و انتشارات آموزشی و گواهی نامه های دو زبانه در دو سال اول برنامه

تشویق به برگزاری کلاس و فعالیت آموزشی به زبان انگلیسی حداقل دو درس در هر دوره تحصیلی

(6)

تقویت, تحکیم و آموزش رعایت اخلاق حرفه ای در نظام آموزشی
بکارگیری سازوکارهای مناسب به منظور رعایت اخلاق حرفه ای توسط اعضای هیئت علمی.
بازنگری محتوایی و شیوه اجرای درس اخلاق پزشکی در دو سال اول برنامه

تشکیل کمیته ای جهت ترویج اخلاق پزشکی در بین اعضاء هیئت علمی در سال اول برنامه

ترویج اهمیت وظایف اخلاقی و حرفه ای به طور مستمر از طریق انتشارات و کارگاه های آموزشی و درج مطالب مرتبط در متون آموزشی
معرفی استادان شاخص در زمینه اخلاق حرفه ای در جشنواره های سالانه مربوطه

برگزاری حداقل دو کارگاه مرتبط در هر دانشکده در سال

بازنگری و تدوین کتب مرتبط با رشته های مختلف اخلاق حرفه ای طی سه سال اول برنامه

17

45


تعداد صفحات : 45 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود