به نام خدا
معرفی کارخانه ایران کاوه سایپا
شرکت ایران کاوه (سهامی خاص)
ایران شرکت در سال 1380 به طور رسمی تاسیس گردید که البته قبلاً به طور غیر رسمی فعالیت هایی در سطح محدود با استفاده از اسم سایپا دیزل داشته است) شرکت ایران کاوه سایپا در کیلومتر 8 اتوبان کرج قزوین در انتهای بلوار سها با مساحت 10 هکتار قرار گرفته است. کارخانه شامل دو نگهبانی در کنار، دو در شرقی و غربی خود، یک سالن تولید برای تریلرها، یک سالن تولید برای اتاق بارها، یک سالن تزئین به منظور رنگ و نصب چزاغها و سیمکشی و ظریفکاری های تریلر و اتاق بار، یک ساختمان اداری، انبار قراضه و یک سالن استراحت و ناهار خوری می باشد.
در این کارخانه تعداد 4 نفر پرسنل در حال کار می باشند که در یک شیفت کاری به مدت 435 دقیقه در روز به علاوه 95 دقیقه زمان استارحت (60 دقیقه برای ناهار، 20 دقیقه صبحانه و 15 دقیقه تعویض لباس) کار می کنند.
محصولات این کارخانه تماماً به سفارش دیزل می باشند که شامل تریلر و اتاق بار است. تیراژ تولید کارخانه 6 دستگاه اتاق بار و 6 دستگاه تریلر در روز می باشد. این تریلرها و اتاق بارها بعد از تکمیل توسط کشاننده در بلوار وسط کارخانه، فضای باز کنار ساختمان اداری و عمدتاُ روبروی درب غربی کارخانه و خارج از آن نگهداری می شوند و سپس توسط کشاننده هایی که از طرف شرکت سایپا دیزل فرستاده می شود از کارخانه خارج می شوند.
عمده کار این کارخانه مونتاژ قطعات است و تعداد خیلی کمی از قطعات در خود کارخانه تولید می شوند. بیشتر مواد اولیه مورد نیاز توسط شرکت سایپا دیزل تامین می شود و سایر قطعات از پیمانکاران خارجی و داخلی خریداری می شود.
معرفی پروژه:
محصول مورد نظر برای این پروژه یک شاخه تکامل از شاسی تریلر کفی دو منظوره می باشد که کلاً شامل 14 قطعه و 32 فرآیند عملیاتی می باشد. تمامی مشخصات قطعات به کار رفته و مواد اولیه در بخشهای بعدی پروژه به طور کامل توضیح داده شده. همینطور شرح عملیات و فرآیندهایی که در طی تولید این محصول شکل میگیرند.
در این قسمت یک توضیح کلی در مورد خط تولید تریلر کفی سه محور دو منظوره ارائه می شود:
سیستم تولید در این سالن به صورت تولید محصولی یا خطی می باشد:
سیستم تولید در این سالن به صورت تولید محصولی یا خطی می باشد که 9 استگاه اصلی کاری دارد که به صورت زیر در سالن قرار گرفته اند.
بعد از تکمیل چهارچوب تریلرها و نصب چرخها و جکهای مخصوص آنها از درب شرقی سالن تولید خارج شده و به سالن تزئین فرستاده می شوند کار تکمیل یک شاخه شاسی در ایستگاه 1 و 2 انجام می شود که مرکز اصلی این پروژه روی ایستگاه 2 می باشد.
شرح عملیات
شرح کل عملیات به این صورت است که ابتدا باله بالا در ایستگاه شماره 1 تکمیل شده و سپس باله شماره 1 را به کنار فیکسچر اصلی که ایستگاه 2 می باشد) برده و کنار سایر قطعات که از انبار مواد اولیه آورده شده اند قرار می گیرد. پس مابقی عملیات در ایستگاه شماره 2 انجام می شود.
ایستگاه 1:
اول باله بالایی شماره 1 توسط 3 اپراتور و جرثقیل روی پایه قرار می گیرد پس باله بالایی 3 توسط یک اپراتور در کنار آن قرار گرفته و خالجوش روی آن زده می شود. پس دو باله به هم جوش داده شده و عملیات فرزکاری (برای صاف کردن جوشی) انجام می شود. سپس کل باله بالایی توسط جرثقیل و 13 اپراتور از روی پایه برداشته شده و در کنار فیکسچر ایستگاه شماره 2 انبار می شود. این ایستگاه جمعاً 3 نفر کارگر دارد.
ایستگاه 2:
در این ایستگاه 8 نفر کارگر و یک سرپرست مشغول به کار می باشند. یک فیکسچر بزرگ و اصلی که یک دستگاه جوش پودری(یا لیزری) روی آن سوار شده. دو عدد دستگاه جوش معمولی(صنعتی) و یک فیکسچر ابتدایی ساده و کوچک برای نگه داشتن براکت های تیغه ای در محل و فاصلهمناسب از یکدیگر ، 2 عدد پتک کوچک، 1 پتک بزرگ و سایر ابزار مانند:مینگ جوشکاری، گونیا و کل ابزار و ماشین آلات این ایستگاه می باشند به علاوه یک جرثقیل سقفی نیز در اختیار این ایستگاه ما ایستگاه قبلی وایستگاه بعد آن است.
ترتیب قرار گرفتن قطعات انبار شده در کنار پایه، روی فیکسچر به صورت زیر است.
1-باله بالایی (توسط 3 نفر و جرثقیل)
2-باله پایین 1(توس 2 نفر)
3-جان 1(توسط 2 نفر)
4-جان 2(توسط 1 نفر)
5-باله پایین 3(توسط 3 نفر و جرثقیل)
6-جان 4(توسط 2 نفر)
بعد از قرار دادن قزعات به ترتیب ذکر شده، 2 اپراتور وظیفه تنظیمات کلی و محکم کردن فیکسچر را بر عهدهدارند. سپس سه اپراتور کل شاسی را تنظیم کرده و خالجوشهایی را به عنوان نگهدارنده برای جوشکاری اصلی روی سرتاسر شاسی ایجاد می کنند. در این مرحله باله پایین 1 و 3 به همدیگر جوش داده می شوند( دو باله به صورتی قرار می گیرند که تقریباً از آنها روی هم باشد تا استحکام بیشتری به شاسی دهد) بعد از آن اپراتور متخصص دستگاه جوش پودری شروع به بازرسی و آماده سازی و تنظیم دستگاه و شاسی برای شروع جوش کاری سراسری شاسی می کند. کار دو اپراتور بر روی دستگاه جوش جمع آوری کرده و برای استفاده مجدد با سرند قسمتهای استفاده شده آن را جداسازی می کند.
به موازات انجام جوش لیزری فرآیندهای دیگری نیز به طور موازی انجام می گیرد. بعد از جوشکاری حدوداً 3 متر از ابتدای شاسی (که تقریباً 4 دقیقه طول می کشد) قسمت mm10 ابتدایی شاسی که نمی توان آن را با دستگاه جوش لیزری جوش داد توسط یک اپراتور و دستگاه جوش دستی جوش داده می شود.
سپس تقویت 3، براکت پیه توقف، براکت های تیغه ای (که قبلاً روی فیکسچر نصب شده اند)، تقویت 2 و تقویت 1 به ترتیب گفته شده جوش داده می شوند. در آخر شانه شاسی تکمیل شده جهت قرار گرفتن در قالب توسط3 نفر اپراتور و جرثقیل سقفی به کنار ایستگاه بعدی منتقل می شد.
شرکت ایران کاوه سایپا
شماره:1
تاریخ تهیه:24/3/83 Part list
نام محصول:تریلر کفی دو محور دو منظوره شماره محصول؛F12
ردیف
نام قطعه
شماره فنی
جنس قطعه
وزن خالص kg
ضریب مصرف
طرز تهیه
توضیحات
1
جان 1
600B01
فولاد
22
2
2
2
جان 2
115-9
فولاد
9.5
2
2
3
جان 3
600B03
فولاد
128.9
2
2
4
جان 4
600B05
فولاد
67
2
2
5
باله بالا1
600B06
فولاد
83.4
2
2
6
باله بالا 3
600B0B
فولاد
9.55
2
2
7
باله پایین 1
600B09
فولاد
87
2
2
8
باله پایین 3
600B11
فولاد
106.75
2
2
9
تقویت 1
600B15
فولاد
0.76
2
3
10
تقویت 2
600B16
فولاد
1
2
3
11
تقویت 3
600B17
فولاد
1.5
2
3
12
براکت پایه توقف
600A22
فولاد
11.4
2
2
13
براکت تیغه ای
600A23
فولاد
1.8
4
2
طرز تهیه : 1-تولید خود شرکت
2-تهیه از طریق سایپا دیزل
3-تهیه از طریق پیمانکاران داخلی
4-تهیه از طریق پیمانکاران خارجی
شماره:2 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده:پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:جان2 کد قطعه:A2 شمراه فن:1115-9
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل از انبار مواد اولیه
حمل
لیفتراک پالت
1
04-40
به همراه قطعات دیگر توسط لیفتراک و پالت مخصوص
2
توقف در کنار فیکسچر
انبار
ـــــــ
ــــــ
1 روز
زمان تقریبی است
3
تمیز کردن جان
نظافت
پارچه
1
13-48
با یک دستمال گازوئیلی
4
قراردادن روی فیکسچر
حمل
ـــــــ
1
00-54
5
جوشکاری کل شاسی
جوشکاری
جوشکاری
2
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی است
شماره:3 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:
نام قطعه:جان3 کد قطعه:AB شمراه فن:600B03
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل از انبار تا سالن
حمل
لیفتراک
1
06-18
توسط لیفتراک که هنگام بارگذاری لیفتراک از کارگران انبار کمک کنند.
2
توقف در کنار فیکسچر
انبار
ـــــــ
ــــــ
1 روز
زمان به طور متوسط محاسبه شده است.
3
تمیز کردن جان
نظافت
پارچه
1
00-31
با یک دستمال گازوئیلی
4
قراردادن روی فیکسچر
حمل
جرثقیل سقفی
3
01-05
به کمک جرثقیل سقفی
5
جوشکاری دادن شاسی
جوشکاری
جوش لیزری
2
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی
شماره:1 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:جان1 کد قطعه:A1 شمراه فن:600B01
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل از انبار تا کنار فیکسچر
حمل
لیفتراک +پالت
1
04-40
جانها به تعداد بیشتر از 10 عدد به همراه قطعات دیگر لیفتراک و پالت مخصوص از انبار مواد اولیه حمل می شوند.
2
توقف در کنار فیکسچر
انبار
ـــــــ
ــــــ
1 روز
زمان تقریبی می باشد
3
تمیز کردن جان 1
نظافت
پارچه
1
00-7
توسط یک دستمال گازوئیلی
4
قراردادن روی فیکسچر
حمل
ـــــــ
2
00-36
5
جوشکاری دادن شاسی
جوشکاری
دستگاه جوش لیزری
2
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی است
شماره:4 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:جان4 کد قطعه:A4 شمراه فن:600B05
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل از انبار تا سالن تولید
حمل
لیفتراک
1
06-18
توسط لیفتراک که هنگام بارگذاری 3 نفر از کارکنان انبار کمک می کنند.
2
توقف در کنار فیکسچر
انبار
ـــــــ
ــــــ
1 روز
زمان تقریبی
3
قرار گرفتن روی فیکسچر
حمل
ـــــــ
2
00-28
4
جوشکاری دادن شاسی
جوشکاری
دستگاه جوش لیزری
2
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی است
شماره:5 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:باله بالایی1 کد قطعه:B1 شماره فن:600B06
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل باله بالایی 1 از انبار مواد اولیه تا کنار ایستگاه 1
حمل
لیفتراک
1
08-76
توسط لیفتراک به همراه قطعه دیگر که در انبار برای بارگذاری 3 نفر از کارکنان انبار کمک می کنند.
2
توقف در کنار ایستگاه 1
انبار
ـــــــ
ــــــ
2الی 3 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
قرار گرفتن روی پایه ایستگاه 1
حمل
ـــــــ
2
00-68
4
جوشکاری کاری(با باله 3)
جوشکاری
دستگاه جوش دستی
1
02-96
5
فرزکاری محل جوش
سنگ زنی
فرز
1
00-71
6
جابجایی از روی پایه ایستگاه 1 تا کنار فیکسچر
حمل
جرثقیل سقفی
3
02-35
7
توقف در کنار ایستگاه
انبار
ـــــــ
ــــــــ
روز
زمان تقریبی است
8
قرار گرفتن روی فیکسچر
حمل
جرثقیل سقفی
3
02-07
منظور حمل کل باله بالایی است
9
جوش دادن شاسی
جوشکاری
جوش لیزری
2
02-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی
8
قرار گرفتن روی فیکسچر
حمل
جرثقیل سقفی
3
02-50
زمان مربو به جوش کل شاسی
شماره:6 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:باله بالایی3 کد قطعه:B2 شمراه فن:600B08
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل باله بالایی 3 از انبار تا کنار ایستگاه 1
حمل
لیفتراک
1
08-76
توسط لیفتراک که هنگام بارگذاری3 نفر از کارکنان انبار کمک می کند.
2
توقف در کنار ایستگاه 1
انبار
ـــــــ
ــــــ
2الی 3 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
قرار گرفتن روی پایه ایستگاه 1
حمل
ـــــــ
2
00-44
4
جوشکاری (با باله 1)
جوشکاری
دستگاه جوش دستی
1
02-96
5
فرزکاری محل جوش
سنگ زنی
فرز
1
00-71
6
جابجایی از روی پایه 1 تا کنار ایستگاه 2
حمل
جرثقیل سقفی
3
02-35
به کمک جرثقیل
7
توقف در کنار ایستگاه 2
انبار
ــــــــ
ـــــــ
روز
زمان تقریبی است
8
قرار گرفتن روی فیکسچر
حمل
جرثقیل سقفی
3
02-07
منظور حمل باله بالایی است
9
جوش دادن شاسی
جوشکاری
جوش لیزری
2
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی است
شماره:7 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:باله پایین1 کد قطعه:C1 شماره فن:600B09
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل از انبار تا کنار ایستگاه 2
حمل
لیفتراک
1
T-11
توسط لیفتراک
2
توقف در کنار ایستگاه 2
انبار
ـــــــ
ــــــ
1 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
قرار گرفتن روی فیکسچر
حمل
ـــــــ
2
80-34
4
جوش دادن به باله پایین
جوشکاری
دستگاه جوش دستی
1
51-01
5
جوش دادن شاسی
جوشکاری
دستگاه جوش لیزری
2
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی
شماره:8 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:باله پایین3 کد قطعه:C2 شماره فن:600B11
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل از انبار تا کنار ایستگاه 2
حمل
لیفتراک
1
04-11
توسط لیفتراک
2
توقف در کنار ایستگاه 2
انبار
ـــــــ
ــــــ
1 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
قرار گرفتن روی فیکسچر
حمل
جرثقیل
3
01-80
4
جوش دادن به باله پایین 1
جوشکاری
دستگاه جوش دستی
1
01-01
5
جوش دادن شاسی
جوشکاری
دستگاه جوش لیزری
2
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی
شماره:9 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:تقویت 1 کد قطعه:D1 شماره فن:600B15
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل از انبار
حمل
لیفتراک+پالت
1
03-18
همراه با تقویت های 2 و 3
2
انبار شدن در کنار فیکسچر
انبار
ـــــــ
ــــــ
8 الی 12 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
جوش دادن شاسی
جوشکاری
جوش دستی
1
02-11
شماره10 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:تقویت 2 کد قطعه:DZ شماره فن:600B16
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل از انبار
حمل
لیفتراک+پالت
1
03-18
همراه با تقویت های 1 و 3
2
توقف در کنار فیکسچر
انبار
ـــــــ
ــــــ
8 الی 12 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
جوش دادن شاسی
جوشکاری
جوش دستی
1
02-58
شماره:11 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:تقویت 3 کد قطعه:D3 شماره فن:600B17
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل از انبار
حمل
لیفتراک+پالت
1
03-18
همراه با تقویت های 2 و 3
2
انبار شدن در کنار فیکسچر
انبار
ـــــــ
ــــــ
8 الی 12 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
جوش دادن شاسی
جوشکاری
دستگاه جوش دستی
1
03-12
شماره:12 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:براکت پایه توقف کد قطعه:E1 شماره فن:600A22
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل از انبار
حمل
لیفتراک+پالت
1
04-76
همراه با تقویت های 2 و 3
2
توقف در کنار فیکسچر
انبار
ـــــــ
ــــــ
1 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
جوش دادن شاسی
جوشکاری
جوش دستی
1
04-23
شماره:13 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول فرایند عملیات
تاریخ تهیه:25/3/83
نام قطعه:براکت تیغه ای کد قطعه:E2 شماره فن:600A23
ردیف
شرح عملیات
نوع عملیات
ابزار و ماشین آلات
نگهداری اپراتور
زمان استاندارد
شرح
1
حمل از انبار
حمل
لیفتراک+پالت
1
04-76
به همراه قطعات دیگر
2
توقف در کنار فیکسچر
انبار
ـــــــ
ــــــ
1 روز
زمان تقریبی می باشد
3
نصب روی پایه نگهدارنده
جوشکاری
جوش دستی
1
07-37
4
جوش دادن به شاسی
حمل+
جوشکاری
دستگاه جوش دستی
1
06-58
شماره: 1 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: جان 1 کد قطعه:1A
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل از انبار تا کنار فیکسچر
04-40
45
جانها به تعداد بیشتر از 10 عدد به همراه قطعات دیگر لیفتراک و پالت مخصوص از انبار مواد اولیه حمل می شوند.
2
توقف در نار فیکسچر
1 روز
زمان تقریبی می باشد
3
تمیز کردن جان 1
00-7
توسط یک دستمال گازوئیلی
4
قرار دادن روی فیکسچر
00-36
m 80/1
5
جوشکاری کل شای
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی است
شماره: 2 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: جان 2 کد قطعه:2A
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل از انبار مواد اولیه
04-40
45
به همراه قطعات دیگر توسط لیفتراک و پالت مخصوص
2
توقف در کنار فیکسچر
1 روز
زمان تقریبی است
3
تمیز کردن جان
13-48
با یک دستمال گازوئیلی
4
قراردادن روی فیکسچر
00-54
80/1
5
جوشکاری کل شاسی
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی است
شماره: 3 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: جان 3 کد قطعه:3A
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل از انبار تا سالن
06-18
45
توسط لیفتراک که هنگام بارگذاری لیفتراک از کارگران انبار کمک کنند.
2
توقف در کنار فیکسچر
1 روز
زمان به طور متوسط محاسبه شده است.
3
تمیز کردن جان
00-31
با یک دستمال گازوئیلی
4
قراردادن روی فیکسچر
01-05
80/1
به کمک جرثقیل سقفی
5
جوشکاری دادن شاسی
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی
شماره: 4 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: جان 4 کد قطعه:4A
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل از انبار تا سالن تولید
06-18
45
توسط لیفتراک که هنگام بارگذاری 3 نفر از کارکنان انبار کمک می کنند.
2
توقف در کنار فیکسچر
1 روز
زمان تقریبی
3
قرار گرفتن روی فیکسچر
00-28
80/1
4
جوشکاری دادن شاسی
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی است
شماره: 5 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: باله بالایی 1 کد قطعه:1B
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل باله بالایی 1 از انبار مواد اولیه تا کنار ایستگاه 1
08-76
45
توسط لیفتراک که هنگام بارگذاری 3 نفر از کارکنان انبار کمک می کنند.
2
توقف در کنار ایستگاه 1
2الی 3 روز
زمان تقریبی
3
قرار گرفتن روی پایه ایستگاه 1
00-68
1
4
جوشکاری کاری(با باله 3)
02-96
زمان مربوط به جوش کل شاسی است
5
فرزکاری محل جوش
00-71
6
جابجایی از روی پایه ایستگاه 1 تا کنار فیکسچر
02-35
5/8
7
توقف در کنار ایستگاه
روز
زمان تقریبی است
8
قرار گرفتن روی فیکسچر
02-07
1/2
منظور حمل کل باله بالایی است
9
جوش دادن شاسی
02-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی
شماره: 6 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: باله بالایی 3 کد قطعه:2B
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل باله بالایی 3 از انبار تا کنار ایستگاه 1
08-76
45
توسط لیفتراک که هنگام بارگذاری3 نفر از کارکنان انبار کمک می کند.
2
توقف در کنار ایستگاه 1
2الی 3 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
قرار گرفتن روی پایه ایستگاه 1
00-44
1
4
جوشکاری (با باله 1)
02-96
5
فرزکاری محل جوش
00-71
6
جابجایی از روی پایه 1 تا کنار ایستگاه 2
02-35
5/8
به کمک جرثقیل
7
توقف در کنار ایستگاه 2
روز
زمان تقریبی است
8
قرار گرفتن روی فیکسچر
02-07
1/2
منظور حمل باله بالایی است
9
جوش دادن شاسی
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی است
شماره: 7 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: باله پایین 1 کد قطعه:1C
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل از انبار تا کنار ایستگاه 2
T-11
45
توسط لیفتراک
2
توقف در کنار ایستگاه 2
1 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
قرار گرفتن روی فیکسچر
80-34
2
4
جوش دادن به باله پایین
51-01
5
جوش دادن شاسی
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی
شماره: 8 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: باله پایین 3 کد قطعه:2C
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل از انبار تا کنار ایستگاه 2
04-11
45
توسط لیفتراک
2
توقف در کنار ایستگاه 2
1 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
قرار گرفتن روی فیکسچر
01-80
2
4
جوش دادن به باله پایین1
01-01
5
جوش دادن شاسی
28-50
زمان مربوط به جوش کل شاسی
شماره: 9 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: تقویت 1 کد قطعه:1D
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل از انبار
03-18
45
همراه با تقویت های 2 و 3
2
انبار شدن در کنار فیکسچر
8 الی 12 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
جوش دادن شاسی
02-11
شماره: 10 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: تقویت 2 کد قطعه:2D
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل از انبار
03-18
45
همراه با تقویت های 1 و 3
2
توقف در کنار فیکسچر
8 الی 12 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
جوش دادن شاسی
02-58
شماره: 11 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: تقویت 3 کد قطعه:3D
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل از انبار
03-18
45
همراه با تقویت 3
2
انبار شدن در کنار فیکسچر
8 الی 12 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
جوش دادن شاسی
03-12
شماره: 12 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: براکت پایه توقف کد قطعه:1E
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل از انبار
04-76
45
همراه با تقویت های 2 و 3
2
توقف در کنار فیکسچر
1 روز
زمان تقریبی تقریبی می باشد
3
جوش دادن شاسی
04-23
شماره: 13 شرکت ایران کاوه
تهیه کننده: پویا نوریان جدول جریان
تاریخ تهیه: 25/3/83
نام قطعه: براکت تیغه ای کد قطعه:2E
ردیف
شرح کامل عملیات
کد عملیات
مشخصه
زمان
مسافت
(m)
توضیحات
1
حمل از انبار
04-76
45
به همراه قطعات دیگر
2
توقف در کنار فیکسچر
1 روز
زمان تقریبی می باشد
3
نصب روی پایه نگهدارنده
07-37
4
جوش دادن به شاسی
06-58
در اولین بخش از فصل چهارم پروژه به شرایط محیط کار می پردازیم :
– در سالن تولید اصلی تمامی ماشین آلات روی زمین قرار دارند . در حالی که بهتر است کمی بالاتر از سطح زمین باشند که متاسفانه این نکته در این کارخانه مدنظر قرار نگرفته است .
– در مورد سقف کارخانه باید گفت که دارای سقف بسیار بلندی می باشد که چند جرثقیل سقفی نیز در فضای بالای سر کارگران مشغول به کار است که از نظر ارتفاع سقف هیچ مشکلی در کارخانه دیده نمی شود .
– به صورت استاندارد به ازای هر اپراتور باید فضا از سالن تولید موجود باشد که محاسبات سرانگشتی و تقریبی نشان می دهد که این نکته نیز در این کارخانه به خوبی رعایت شده است .
– دیوارها و کف کارخانه فاقد هر گونه رنگی است که باعث پنهان ماندن کثیفی می شود . اما به طور معمولی خوب به نظافت سالن تولید رسیدگی می شود .
– درهای سوله تولید در هنگام کار کارخانه همگی باز هستند (به غیر از تابستانها که تعدادی از دربها به خاطر محافظت از خنکی سالن بسته هستند) و فاصله تمامی ایستگاهها با دربهای خروج (کمتر از 30 متر) به خوبی رعایت گشته است . تا در مواقع اضطراری کارگران به راحتی و در اسرع وقت محل حادثه را ترک کنند .
– مسیر حرکت لیفتراکها و انبار مواد در کنار ایستگاهها باید با رنگ روی کف کارخانه مشخص شود که در این سالن این مساله رعایت نشده است .
– نور محل کار کارگران بسیار عالی در نظر گرفته شده است به طوری که تمامی چراغها در فضای بالای سالن به طوری که نور همگی آنها با هم همپوشانی داشته و مزاحم کار کارگران نیز نمی باشد . پنجره ها بسیار بزرگ و در اندازه مطلول می باشند.
– سیستم خنک کننده و گرمازای خوبی برای فصول گرم و سرد سال در سالن تولید تعبیه شده است که رفاه حال اپراتورهای را تضمین می کند .
بعد از بررسی شرایط محیط کار به شرایط نیروی انسانی می پردازیم :
در ایستگاه 1 ، 3 نفر و در ایستگاه 2 ، 8 نفر کارگر ثابت وجود دارد که در هنگام کار در مدت زمانهای بسیار کوتاهی دیده می شود که همه اپراتورهای مشغول به کار هستند (حدوداً 4 تا 5 دقیقه) در بقیه اوقات به طور میانگین 3 اپراتور بیکار وجود دارد که زمان آنها معمولاً به شوخی و خنده می گذرد !!!
موقعیت ایستگاه شماره 2 به گونه ای است که در بعضی مواقع حتماً هر 8 اپراتور نیاز می باشند به همین خاطر دو راه حل برای کم کردن بیکاری کارگران در این خط وجود دارد . 1-اضافه کردن طول زمان کل تولید یک شاخه شاسی یعنی با کم کردن تعداد کارگران و اضافه کردن به کار هر کدام کمی زمان تولید اضافه شود ولی تعداد کارگران کم شود . در حالت عادی از زمان شروع به کار تا برداشتن شاسی از روی فیکسچر 66 تا 57 دقیقه طول می کشد . اگر یک جوشکار از مجموعه حذف شود با توجه به اتلاف وقت زیادی که وجود دارد زمان کل تولید ما آنچنان تغییری نخواهد کرد . اگر یک جوشکار از تیم حذف شود طبق محاسبات 00 : 3 دقیقه به زمان کل تولید اضافه خواهد شد که با توجه به بازار تولید (بیش از 6 دستگاه تریلر در روز قابل فروش نیست) کاملاً این روش مقرون به صرفه می باشد . 2-کم کردن اپراتورهای این بخش و استفاده از اپراتورهای بیکار ایستگاههای دیگر در مواقع بحرانی و گلوگاهها . این روش در این پروژه قابل بررسی نمی باشد . به علت اینکه بررسی این روش نیاز به آنالیز کارگران و اپریشن حداقل 13 ایستگاه بعدی می باشد .
قدم بعدی در این فصل بررسی چیدمان و موقعیت و حالت دستگاهی مواد اولیه و محصول است .
– اولین اشکالی که در این کارخانه به چشم می خورد شکل نامناسب چیدمان ایستگاههای سالن تولید و جریان مواد در آن می باشد که از هیچ الگوی استاندادری پیروی نمی کند . نحوه استقرار و جریان مواد در سالن تولید در معرفی کارخانه آمده است با این نوع چیدمان اولیه مسئله اشغال بیش از اندازه مساحت سالن است که با طرح پیشنهادی به صورت تقریبی از طول خط تولید کم خواهد شد .
طرح پیشنهادی
این الگو تقریباً شبیه الگوی مواد 2 شکل می باشد . نکته مهم دیگر آن است که برای نصب چرخها که در ایستگاه 6 انجام می شود چرخها در کنار شاسی چیده شده و شاسی توسط جرثقیل از سمت پهلو روی چرخها گذاشته می شود .
اگر به فرم ایستگاه 6 و 7 در شکل بالا توجه شود مشخص می شود که می توان این عملیات را (نصب چرخها) در جهتی انجام داد که در راستای الگوی جریان مواد باشد.
توجه : البته به علت محدودیت های حمل و مقا وزن بسیار بالای قطعات و همینطور حجم زیاد آنها بعضاً اجرای چیدمانهایی که روی کاغذ به نظر صحیح می رسند امکان پذیر نمی باشد . اجرای طرح ذکر شده در بالا نیاز به بررسی های بسیار زیاد و تشکیل جداول ، نمودارها و نرم افزارهای درس طرح ریزی واحدهای صنعتی دارد اما متاسفانه اجازه تحقیق و بررسی روی کل خط تولید از طرف مقامات مسئول کارخانه داده نشد .
– مساله دیگر انبار بیش از اندازه مواد اولیه در کنار ایستگاههای ابتدایی می باشد که گهگاه مشکلاتی را برای حمل و نقل کارگران به وجود می آورد تا تمامی آنها مصرف شوند با توجه به حجم تولید کارخانه مشخص می شود که در هر بار حمل و نقل حدود 18 باله آورده می شود که این مقدار مواد اولیه فضای کار اپراتورها را اشغال می کند .
– محل انبار براکتها و تقویت ها بسیار نامناسب است به طوری که زمان خیلی زیادی صرف حمل و نقل آنها از پالت تا محل فشار می شود محل استقرار پالت موردنظر در فصلهای قبل آمده اگر یک پالت مستطیل شکل بلند در نظر گرفته می شد و در کنار جان 4 قرار می گرفت محل مناسبتری برای این قطعات بود .
آخرین مرحله از بررسی وضع موجود کارخانه و پیشنهاد مدلهای بهتر ترتیب و نحوه اپریشنهای مختلف این ایستگاه است . در مورد اشکالاتی که از طرف نیروی انسانی پیش می آید قبلاً صحبت شد . در این بخش به اشتباهات طراحی که در این دو ایستگاه صورت می گیرد می پردازیم :
ایستگاه شماره 2 به طوری طراحی شده که در آن واحد 2 عدد شاخه شاسی روی آن تکمیل می شود که شامل 2 فیکسچر و دو دستگاه جوش پودری است . اما به دلایلی یکی از دستگاههای جوش پودری کار نمی کند و هر دو شاسی توسط دستگاه جوش جوشکاری می شوند . نحوه کار به شکل زیر است :
یعنی بعد از اتمام جوش شاسی اول دستگاه جوش به انتهای خط بعدی منتقل می شود و کار جوش را از انتهای شاسی دیگر شروع کرده و به ابتدای آن می رسد به طوری که بعد از آن مستقیم به سراغ شاسی ایستگاه اول می رود .
یکسری از فعالیت ها به صورت موازی با جوش پودری انجام می گیرند . علامت (×) را در شکل بالا محل نصب تقویت 1 می باشد . وقتی که دستگاه جوش لیزری از محل (×) گذر می کند اپراتور مخصوص جوش تقویت 1 باید صبر کند تا دستگاه جوش لیزری فاصله ایمنی را از محل جوش تقویت 1 بگیرد و سپس او شروع به کار در آن محل کند . مدت زمانی که طل می کشد تا دستگاه جوش لیزری در فاصله موردنظر قرار گیرد 00: 01 دقیقه است . همینطور مدت زمانی که طول می کشد تا کار دستگاه جوش بعد از گذر از فاصله ایمنی تمام شود نیز 85 : 00 می باشد . حل مدت زمان جوش تقویت 1 11 : 02 دقیقه است . وقتی که اپراتور مخصوص نسبت تقویت 1 مشغول به کار می شود 1 دقیقه بعد از آن کار دستگاه جوش لیزری تمام می شود به همین علت دستگاه جوش به مدت 11 : 01 دقیقه در آخر خط می ماند تا کار اپراتور تقویت 1 تمام شود . اما اگر اپراتور نصب تقویت صبر کند تا کار دستگاه جوش تمام شده و برگردد و در آخر او کار خودش را شروع کند فقط به مدت 85 : 00 دقیقه 35 : 00 دقیقه (زمان برگشت دستگاه) بیکار می ماند . با این دیگر ممکن است در زمان تولید یک شاخه شاسی 20 : 01 دقیقه زمان بیشتری مصرف شود اما در جمع تولید دو شاخه شاسی 00 : 3 در زمان صرفه جویی می شود .
زمانهای استاندارد : زمان استاندارد یا (ST) طبق فرمولهای زیر از دو زمان نرمال (NT) و استراحت مجاز (All) 12/0 = ضریب All بدست می آید :
(2) (1)
ایستگاه 1 :
1-قرار دادن باله بالایی 1 روی پایه (2) (1)
2-قرار دادن باله بالایی 3 روی پایه (2) (1)
3-جوش دادن باله بالایی 1 و 3 به یکدیگر (2) (1)
4-سنگ زنی و فرزکاری محل جوش (2) (1)
ایستگاه 2 :
1-قرار دادن باله بالایی روی فیکسچر (2) (1)
2-قرار دادن باله پایین 1 روی فیکسچر (2) (1)
3-تمیز کردن جان 1 (2) (1)
4-قرار دادن جان 1 روی فیکسچر (2) (1)
5-تمیز کردن جان 2 15(2) 02(1) 13
6-تمیز کردن جان 2 روی فسکچر 60(2) 06(1) 54
7-قرار دادن باله پایین 3 روی فیکسچر 21(2) 13(1) 08
8-قرار دادن جان 4 روی فیکسچر 31(2) 03(1) 28
9-تمیز کردن جان 3 35(2) 04(1) 31
10-قراردادن جان 3 روی فیکسچر 15(2) 13(1) 05
11-تنظیمات کل و محکم شدن فیکسچر 77(2) 19(1) 58
12-تنظیمات نهایی و انجام خالجوشهای سرتاسری
74(2) 47(1) 27
13-جوش دادن باله پایین 1 و 3 به همدیگر
13(2) 12(1) 01
14-تنظیم دستگاه جوش و بازرسی شاسی توسط جوشکار
79(2) 51(1) 28
15-جوش کاری سرتاسری شاسی به وسیله دستگاه جوش لیزری
92(2) 07(1) 55
16-جوش دادن انتهای شاسی 62(2) 07(1) 55
17-جوش دادن تقویت 3 49(2) 37(1) 12
18-جوش دادن براکت پایه توقف 74(2) 51(1) 23
19-بستن براکت های تیغه ای بر روی فسکچر کوچک
25(2) 88(1) 37
20-قرار دادن براکتها روی فیکسچر اصلی و جوش دادن براکت های تیغه ای و باز کردن فیکسچر کوچک 30(2) 78(1) 52
21-جوش دادن تقویت 2 89(2) 31(1) 58
22-جوش دادن تقویت 1 36(2) 25(1) 11
23-برداشتن شاسی از روی فیکسچر تا گذاشتن آن در کنار ایستگاه 3
19(2) 34(1) 85
1
44