تارا فایل

پروپوزال بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی بندر


 پروپوزال مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک

موضوع:
بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی بندرعباس

مقدمه
درشرایط فعلی، رعایت مسائل اخلاقی، اجتماعی و زیست محیطی برای سازمانهای مختلف بالاخص صنعتی از حد یک شعار و توصیه فراتر رفته و متمایل به عملیاتی نمودن شده است. امروزه مدیری در کار خود می تواند موفق باشد که علاوه بر داشتن مهارتهای فنی، به دانش سیاسی و بینش اجتماعی نیز مجهز باشد. ارج نهادن به منافع عامه و توجه به خواستهای اجتماعی از زمره مسائلی است که مدیران در کنار اهداف سازمان باید بدان بهای فراوان دهند. در عصر ما مدیر موفق کسی نیست که صرفاً اهداف اقتصادی و فنی را فرا روی خود قرار دهد بلکه کسی است که رعایت اهداف سازمان را درکنار منافع عامیانه و سیاستهای کلی جامعه ارزیابی و ارزشگذاری کند(الوانی،1378). اخلاق کسب وکارها و مسئولیتهای اجتماعی از سوی سازمان سبب افزایش مشروعیت اقدامات سازمانی و بهبود مزیت رقابتی شده و موفقیت سازمان را به همراه می آورد(رحمان سرشت، 1377). علاوه بر این فرهنگ باعث ایجاد تمایز بین یک سازمان و بقیه سازمان ها می شود و تعهداتی فراتر از علاقه های شخصی فرد را ایجاد می کند(استیون رابینز 1943).علاوه بر این مسئولیت پذیری اجتماعی بخشی از فرهنگ سازمانی بوده و در محیط فرهنگی سازمان نوعی ارزش می باشد. بنابراین شناخت ابعاد مختلف فرهنگ سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی و بررسی چگونگی تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان نه تنها لازم، بلکه جهت اتخاذ سیاستهای صحیح ضروری می باشد. در این فصل به بیان مساله ضرورت انجام تحقیق، اهداف، فرضیه ها و سوالات پژوهش، تعریف متغیر ها و اصطلاحات، مدل تحقیق، قلمروی مکانی و زمانی تحقیق و روش تحقیق پرداخته خواهد شد.

بیان مساله
فرهنگ سازمانی تحت تاثیر فرهنگ ملی هر جامعه قرار دارد و هر سازمانی دارای فرهنگ خاص خود می باشد. از فرهنگ سازمانی تعریف های گوناگونی شده است، اما در مجموع تمامی تعریف ها ویژگی مشترکی دارند: مجموعه ای مشتمل بر معیار ها، ارزشها، نگرش ها و اعتقادات مشترک در بین اعضای یک سازمان که شناخت آن ها مهم است (رضا نجف بیگی 1311). فرهنگ سازمانی به خودی خود به وجود نمی آید، بلکه تحت تاثیر عوامل داخل و خارج سازمان قرار دارد.مطالعه ی اثرات فرهنگ بر سازمان ها، رفتار کارکنان و تصمیم گیری ها نشان می دهد که نقش فرهنگ در شیوه ی نگرش کارکنان تا چه حد است.از سوی دیگر، فرهنگ در رقابت با رقبا و اقدام در جهت دست یابی به هدف های سازمان می تواند موثر باشد(رضا نجف بیگی 1311).فرهنگ یک سازمان، موجب اجتماعی شدن کارکنان می شود.اصول اخلاقی یک بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ سازمان می باشد.بنابراین، فرهنگ یک سازمان بر روی روشی تاثیر گذار خواهد بود که با آن، سازمان عملکرد های مسئولیت پذیری اجتماعی اش را تحقق بخشد.در زمینه ی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی مطالعات فراوانی صورت گرفته است.
محققان تاثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی را مورد مطالعه قرار داده اند و برخی دیگر نیز به طور جزیی تر تاثیر ابعاد مختلف فرهنگ از دیدگاه هافستد بر مسئولیت پذیری اجتماعی را بررسی نموده اند.علاوه بر این محققان از منظر های مختلفی ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی را مورد بررسی قرار داده اند؛ به عنوان مثال بیکر محیط زیست ، اجتماع، قواعد اخلاق، حقوق بشر، بازار، نگرش ها و ارزش ها و نیروی کار را به عنوان ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی مطرح کرده است.همین مطلب درباره فرهنگ سازمانی نیز صادق است؛ چرا که نویسندگان مختلف ابعاد گوناگونی را برای فرهنگ در نظر گرفته اند.بسیاری از محققان رابطه ی معنی دار و مثبتی را میان فرهنگ سازمانی و مسئولیت پذیری یافته اند.همچنین محققانی همچون ورسچور در سال 1999، جین و دروزدنکو در سال 2010 ، هنز در سال 1999 و وادوک و گراوز در سال 1997 به رابطه ی مثبتی میان مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی شرکت دست یافته اند.
ابعاد فرهنگ سازمانی از دیدگاه هافستد(فاصله قدرت، اجتناب از عدم اطمینان، فرد گرایی-گروه گرایی، مرد سالاری-زن سالاری، جهت گیری بلند مدت-کوتاه مدت) به ما کمک می کنند تا توضیح دهیم چرا یک روش مدیریتی خاص در یک سازمان جذاب است اما در سازمان دیگر جواب نمی دهد(هانگر و توماس1935) .علاوه بر این با توجه به اینکه این ابعاد با هم در تحقیقات کمتر مورد استفاده قرار گرفته اند، همچنین نسبت به ابعاد دیگر فرهنگ سازمانی از سادگی بیشتری برخوردار هستند، در این تحقیق به بررسی این ابعاد با هم و تاثیر آنها در مجموع با مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکتهای کوچک و متوسط (SME) بصورت تجربی پرداخته خواهد شد.

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
گسترش و توسعه ی دنیای امروز و افزایش رقابت باعث شده که سازمانها برای بقای خود فقط به سود و منافع خودشان بیندیشند.در حالی که هر تصمیم کوچکی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در دیگر بخش های جامعه تاثیر خود را نشان می دهد. در گذشته بین جامعه و شرکت ها رابطه ای مادی برقرار بود.اما به مرور زمان و با توسعه ی درک بشری،شرکت ها ملزم شدند که علاوه بر بعد اقتصادی به بعد جدیدی از مسئولیت های خود نیز پایبند باشند.این بعد جدید چیزی جز مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها نیست.بنابراین در عصر اطلاعات و جهانی سازی، شرکت ها برای دستیابی به موفقیت، باید به انتظارات اجتماعی و احکام اخلاقی واکنش مناسب نشان دهند و به بهترین شکل این گونه انتظارات را با اهداف اقتصادی سازمان تلفیق کنند تا دستیابی به اهداف بالاتر و والاتر را امکان پذیر سازند.فرهنگ نیز بیانگر ارزشهای اصلی، تصورات، تعابیر و روندهایی است که یک سازمان را مشخص می کند(کامرون و گوین 1999). فرهنگ باعث ایجاد تمایز بین یک سازمان و بقیه سازمان ها می شود و تعهداتی فراتر از علاقه های شخصی فرد را ایجاد می کند(استیون رابینز 1943).علاوه بر این مسئولیت پذیری اجتماعی بخشی از فرهنگ سازمانی بوده و در محیط فرهنگی سازمان نوعی ارزش می باشد.بنابراین شناخت ابعاد مختلف فرهنگ سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی و بررسی چگونگی تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان نه تنها لازم، بلکه جهت اتخاذ سیاستهای صحیح ضروری می باشد.

اهداف مشخص تحقیق
هدف اصلی
توصیف و بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی شهر بندرعباس
هدف فرعی:
بررسی تاثیر فاصله ی قدرت، اجتناب از عدم اطمینان، فرد گرایی-گروه گرایی،جهت گیری بلند مدت-کوتاه مدت و مرد سالاری-زن سالاری بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت

سوالات تحقیق
سوال اصلی
آیا فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی تاثیر می گذارد؟

سوال فرعی
آیا فاصله ی قدرت، اجتناب از عدم اطمینان، فرد گرایی-گروه گرایی،جهت گیری بلند مدت-کوتاه مدت و مرد سالاری-زن سالاری بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت تاثیر می گذارد؟

فرضیات تحقیق:
فرضیه ی اصلی:
فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی تاثیر می گذارد.

فرضیه ی فرعی:
فاصله ی قدرت، اجتناب از عدم اطمینان، فرد گرایی-گروه گرایی،جهت گیری بلند مدت-کوتاه مدت و مرد سالاری-زن سالاری بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت تاثیر می گذارد.

تعریف متغیرها و اصطلاحات
متغیر وابسته:
مسئولیت پذیری اجتماعی1:نوعی احساس تعهد به وسیله ی مدیران سازمان های تجاری ؛ بدین صورت که به گونه ای تصمیم گیری نمایند که در کنار کسب سود، سطح رفاه جامعه نیز بهبود یابد(دیوید فرد آر1382).
متغیر های مستقل:
فرهنگ سازمانی2: نظام باورها و ارزشهای مشترکی که در یک سازمان به وجود می آید و رفتار افراد آن سازمان را هدایت می کند و از دیدگاه هافستد شامل 5 بعد می باشد( هانگر و توماس1935).
فاصله ی قدرت3: میزان تحمل و پذیرش توزیع نا برابر قدرت در سازمان ها ( هانگر و توماس1935).
اجتناب از عدم اطمینان4: میزان هراس و نگرانی از موقعیت های مبهم و ناشناخته ( هانگر و توماس1935).
فرد گرایی-گروه گرایی5: میزان اهمیت و ارزشی که برای استقلال و آزادی های فردی وجود دارد. ( هانگر و توماس1935).
مرد سالاری-زن سالاری6: میزان توجه به پول و چیزهای مادی به عنوان ارزش های مردانه و میزان توجه به انسان ها به عنوان ارزش زنانه ( هانگر و توماس1935).
جهت گیری بلند مدت-کوتاه مدت7: میزان توجه به اهداف و آرمان های بلند مدت و کوتاه مدت ( هانگر و توماس1935).

مدل تحقیق
شکل (1-1) مدل تحقیق را نشان می دهد.
فاصله ی قدرت
اجتناب از عدم اطمینان
فرد گرایی-گروه گرایی
مرد سالاری-زن سالاری
جهت گیری بلند مدت-کوتاه مدت
ابعاد فرهنگ سازمانی

مسئولیت پذیری اجتماعی

شکل 1-1- مدل تحقیق

قلمرو ی مکانی تحقیق
قلمروی پژوهش،شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی شهر بندرعباس می باشد.
قلمرو ی زمانی تحقیق
مدت زمان انجام تحقیق 6 ماه از تاریخ 26/12/91 الی 26/5/92 می باشد.
روش تحقیق
با توجه به اینکه از نتایج این تحقیق می توان استفاده ی عملی نمود، پژوهش پیش رو از نوع کاربردی می باشد.از سوی دیگر به دلیل قرار گیری در شرایط درونی شرکت های مذکور و پیگیری شخصی محقق و همچنین با توجه به این که از روش نمونه گیری و از ابزار پرسشنامه استفاده می شود ، این تحقیق از نوع بررسی های میدانی و به طور کلی از نوع توصیفی- پیمایشی است.

روش تحقیق
غالب مطالعات تحقیقی یک روش یا استراتژی را نشان می دهد که به سادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاصی مانند بیان مساله ، جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری اند . جزئیات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین می شوند . هر یک از این روشها برای پاسخگویی به یک نوع مساله مناسب هستند . دانستن روشهای گوناگون و رویه های مربوط برای محقق و استفاده کنندگان تحقیق اهمیت دارد ، حتی هنگامی که روش به عنوان ملاک یا ضابطه مورد استفاده قرار می گیرد ، راههای مختلفی جهت طبقه بندی مطالعات تحقیقی وجود دارد . (خاکی ،1379،102و103)
در تحقیقات کاربردی با استفاده از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندی های بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها ، روش ها ، اشیاء و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند . ( حافظ نیا ، 1387،51)
در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده ، متغیر ، شی یا مطلب چگونه است . به عبارت دیگر ، این تحقیق وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن می پردازد و ویژگی ها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می نماید . (حافظ نیا ، 1387،58) در تحقیقات توصیفی محقق می تواند به ارزیابی شرایط کار ، موقعیت پدیده ، روش های کار ، عقاید و اطلاعات جمعیت شناسانه بپردازد و در صورت لزوم روابط بین متغیرها مورد مطالعه را بررسی و شناسایی کند . در این تحقیقات نوعا از روش های مطالعه کتابخانه ای و بررسی متون و محتوای مطالب و نیز روش های میدانی نظیر پرسشنامه ، مصاحبه و مشاهده استفاده می شود . (حافظ نیا ، 1387،60) از ویژگی های تحقیق توصیفی این است که محقق دخالتی در موقعیت ، وضعیت و نقش متغیرها ندارد و آنها را دستکاری یا کنترل نمی کند و صرفا آنچه را وجود دارد مطالعه کرده ، به توصیف و تشریح آن می پردازد. همچنین، تحقیقات توصیفی ممکن است به کشف قوانین و ارائه نظریه منتهی شود ؛ این سخن بدان معناست که از طریق اینگونه تحقیقات شناخت های کلی حاصل می شود . به طور کلی ، اینگونه تحقیقات ارزش علمی بالایی دارد و می تواند به کشف حقایق و ایجاد شناخت کلی و تدوین قضایای کلی در تمامی علوم و معارف بشری منجر شود. تحقیقات توصیفی زمینه یاب به تحقیقات پیمایشی نیز تعبیر می شود که هدف آن شناخت صفات، ویژگی ها، عقاید، نگرش ها، رفتارها و سایر مسائل افراد یک جامعه از طریق مراجعه به آنهاست. (حافظ نیا، 1387،62)
با توجه به اینکه از نتایج این تحقیق می توان استفاده ی عملی نمود، پژوهش پیش رو از نوع کاربردی می باشد.از سوی دیگر به دلیل قرار گیری در شرایط درونی شرکت های مذکور و پیگیری شخصی تحقیق و همچنین با توجه به این که از روش نمونه گیری و از ابزار پرسشنامه استفاده می شود و با استناد به مطالب بالا، این تحقیق از نوع بررسی های میدانی و به طور کلی از نوع توصیفی پیمایشی است.
جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از: "تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند." صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد. جامعه آماری به دو نوع تقسیم می شود: محدود و نامحدود. اگر جامعه آماری از مقایسه محدود و ثابتی تشکیل شود و پایان پذیر باشد آن را محدود و در غیر این صورت، وقتی که جامعه از یک ردیف بی انتها مقادیر تشکیل شده باشد، آن را نامحدود می گویند، معمولاً جامعه آماری را باN نمایش می دهند (آذر و مومنی، 1387،5).هر بخشی از جامعه آماری را نمونه گویند، تعریف نمونه عبارت است از: "تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشد" با این تعریف طبیعی است از جامعه های آماری می توان نمونه های متعددی انتخاب کرد (آذر و مومنی، 1387،12).جامعه آماری این پژوهش، کلیه ی پرسنل شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی شهر بندرعباس هستند که این تعداد برابر با 2000 نفر می باشد.
روش نمونه گیری
در طرح نمونه برداری احتمالی نامحدود که معمولا نمونه برداری تصادفی ساده 8نامیده می شود، اعضای جامعه آماری یک شانس معین و برابر برای انتخاب شدن به عنوان آزمودنی دارند. موقعی که بدین گونه اعضا را از جامعه آماری انتخاب می کنیم احتمال بسیار دارد که الگوهای پراکنش ویژگی هایی که در پژوهش خود بدان علاقه مند هستیم، به همان صورت در عناصری که برای نمونه بر می گزینیم توزیع شده باشد. این طرح نمونه برداری که به نمونه برداری تصادفی ساده شهرت دارد، کمترین سوء گیری و بیشترین تعمیم پذیری را دارا می باشد اما این نوع نمونه برداری گاهی پر زحمت و پر هزینه است. (حافظ نیا، 1387،127) در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای تعیین حجم نمونه در تحقیقات از روشهای مختلفی استفاده می شود. دو روش متداول برای این کار، استفاده از فرمول شارل کوکران و جدول مورگان است.
* روش شارل کوکران
به منظور تعیین حجم نمونه ساده ترین روش استفاده از فرمول کوکران می باشد.
3-1 فرمول کوکران را نشان می دهد.
رابطه (3-1)
n= حجم نمونه
N = حجم جمعیت آماری (2000)
t = در صد خطای معیار ضریب اطمینان قابل قبول (1.96)
p = نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین (0.5)
q = نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین (0.5)
=d درجه اطمینان یا دقت احتمالی مطلوب (0.05)

در برخی از تحقیقات برای تصحیح حجم نمونه از فرمول تصحیح کوکران نیز در ادامه فرمول اصلی استفاده می شود.
* روش جدول مورگان
زمانی که نه از واریانس جامعه و نه از احتمال موفقیت یا عدم موفقیت متغیر اطلاع دارید و نمی توان از فرمولهای آماری برای براورد حجم نمونه استفاده کرد از جدول مورگان استفاده می کنیم. این جدول حداکثر تعداد نمونه را می دهد. در تحقیق پیش رو سعی بر آن است که نمونه های انتخابی مدیران ارشد و کارشناسان شرکت باشد. لذا با توجه به این موضوع و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 322 نفر می باشد و همان گونه که از نتیجه فرمول کوکران نمایان است این مقدار نزدیک به مقدار بدست آمده از فرمول است.
در پژوهش حاضر، محقق 322 پرسشنامه را در میان نمونه آماری توزیع نمود که در نهایت 203 پرسشنامه بازگردانده شد و از میان آن ها 38 پرسشنامه به دلیل ناقص بودن کنار گذاشته شد و در مجموع 165 پرسشنامه به شیوه حضوری از نمونه آماری پژوهش جمع آوری و استفاده شد. همان گونه که در بالا ذکر شده است، در این تحقیق با توجه به اهمیت موضوع سعی بر آن بوده که نمونه ها مدیران و کارشناسان ارشد شرکت ها باشند، لذا با توجه به این امر و با نظر اساتید محترم، با وجود ناقص بودن برخی پرسشنامه ها، تعداد پرسشنامه های استفاده شده قابل اعتماد می باشند.
روش ها و ابزارگردآوری اطلاعات
روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق کتابخانه ای و میدانی می باشد .
1- مطالعات کتابخانه ای
روشهای کتابخانه ای در تمامی تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد ، ولی در بعضی از آنها در بخشی از فرایند تحقیق از این روش استفاده می شود و در بعضی از آنها موضوع تحقیق از حیث روش ، ماهیاتا کتابخانه ای است و از آغاز تا انتها متکی بر یافته های تحقیق کتابخانه ای است . با توجه به نقش و سهمی که روش های کتابخانه ای در تحقیقات علمی به طور کلی دارد، لازم است محققان از روش های کتابخانه ای مطلع بوده، تجربه و تبحر لازم را در استفاده از آن ها به دست آورند. (حافظ نیا ، 1387،164)
2- مطالعات میدانی
روشهای میدانی به روش هایی اطلاق می شود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط ، و نیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنی افراد ، اعم از انسان ، موسسات ، سکونتگاهها ، موردها و غیره ، اطلاعات مورد نظر خود را گردآوری کند . در واقع ، او باید ابزار سنجش یا ظروف اطلاعاتی خود را به میدان ببرد و با پرسشگری ، مصاحبه ، مشاهده و تصویربرداری آنها را تکمیل نماید و سپس برای استخراج ، طبقه بندی ، و تجزیه و تحلیل به محل کار خود برگردد(حافظ نیا، 1389،179) . روش های متداول و معروف گردآوری اطلاعات میدانی عبارتند از:
1)پرسشنامه ای؛ 2) مصاحبه ای؛ 3) مشاهده ای؛ 4) آزمون؛ 5) تصویربرداری؛ 6) ترکیبی.
– روش پرسشنامه ای: یکی از روش های بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی روش پرسشنامه ای است که امر گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع، امکان پذیر می سازد. در تحقیقات توصیفی و نیز تحقیقاتی که از گستره جغرافیایی زیادی برخوردار باشد یا افراد جامعه آماری و نمونه آن زیاد باشند، معمولا از روش پرسشنامه ای استفاده می شود. روش پرسشنامه ای محتاج پیش بینی ها و برنامه ریزی ها و تدارک امکانات و نیروی انسانی قابل ملاحظه ای است که محقق باید از وجود آن ها اطمینان خاطر داشته باشد. در روش پرسشنامه ای عوامل و عناصر متعددی دخالت دارند که از طریق کارکرد هماهنگ آن ها محقق می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری نماید. این عناصر عبارتند از:
1)ابزار گردآوری اطلاعات یا پرسشنامه؛ 2) عوامل اجرای پرسشنامه؛ 3) برنامه ریزی و مدیریت اجرای پرسشنامه؛ 4) پاسخگویان.
در این پژوهش ابتدا برای گردآوری اطلاعات در زمینه های مبانی نظری و تدوین ادبیات تحقیق و تعاریف عملیاتی از روش مطالعه کتابخانه ای شامل مطالعه کتاب ها ، مقاله ها ، نشریه ها ، رساله ها و منابع علمی موجود در دانشگاه و مراکز علمی استفاده شده و در خصوص جمع آوری اطلاعات برای پاسخ به سوالات پژوهش از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی هافستد و پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت پذیری اجتماعی جهت جمع آوری اطلاعات استفاده می شود. در بخش اول (32) سوال مربوط به فرهنگ سازمانی مطرح شده است. سوالات این قسمت به گونه ای طراحی شده است که پاسخ گویان، گزینه ها را بر مبنای طیف پنج گزینه ای لیکرت (کاملا مخالفم، مخالفم، بی نظرم، موافقم، کاملا موافقم) علامت گذاری می کنند.لازم به ذکر است که سولات این بخش در قسمت مردسالاری-زن سالاری گرایش به سمت مردسالاری است و در قسمت فرد گرایی-گروه گرایی تمایل به سمت گروه گرایی بوده است. در بخش دوم (37) سوال در رابطه با مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت مطرح شده و بر اساس طیف هفت گزینه ای لیکرت (خیلی کم، کم، نسبتا کم، متوسط، نسبتا زیاد، زیاد، خیلی زیاد) تنظیم شده است. در بخش سوم سوالات مربوط به جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی که شامل، جنسیت، وضعیت تاهل، سن، سابقه کار و تحصیلات می باشد مطرح شده است.لازم به ذکر است که توزیع پرسشنامه ها به صورت حضوری در بین پاسخ دهندگان صورت گرفته است.( نمونه پرسشنامه در پیوست الف موجود است). ذکر این مطلب ضروری می باشد که با توجه به این که ابعاد مورد نظر جهت بررسی مسئولیت پذیری اجتماعی علاوه بر ابعاد چهارگانه مدل کارول، بعد محیط زیست نیز می باشد و پرسشنامه ای که این ابعاد را با هم بررسی کند وجود نداشت؛ محقق پس از مشورت با اساتید دانشگاه از پرسشنامه های موجود در مقالات مورد تائید،استفاده نموده است.
مختصات پرسشنامه
مشخصات ساختاری شکلی و محتوایی پرسشنامه به شرح زیر توصیف می گردد :
جدول شماره(3-1 الف) مختصات پرسشنامه فرهنگ سازمانی
5
4
3
2
1
گزینه
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخالفم
امتیاز

جدول شماره(3-1 الف) مختصات پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی
7
6
5
4
3
2
1
گزینه
خیلی زیاد
زیاد
نسبتا زیاد
متوسط
نسبتا کم
کم
خیلی کم
امتیاز
بطوریکه در جدول (3-1) ملاحظه می شود گزینه های پرسشنامه بر مبنای طیف لیکرت تنظیم شده است.

جدول (3-2): تفکیک سوالات پرسشنامه
سوالات
بعد
مولفه
1-9
مرد سالاری- زن سالاری
فرهنگ سازمانی
10-15
فرد گرایی- گروه گرایی

16-20
اجتناب از عدم اطمینان

21-25
توجه به زمان

26-32
فاصله قدرت

1-8
اقتصادی
مسئولیت پذیری اجتماعی
9-13
قانونی

14-22
اخلاقی

23-30
فداکاری

31-35
زیست محیطی

روایی9 و پایایی10 ابزار جمع آوری اطلاعات
دو معیاری که برای آزمودن برازش اندازه ها به کار می آیند عبارتند از روایی و اعتبار. روایی تعیین می کند ابزار تهیه شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه می گیرد و اعتبار معین می کند یک ابزار اندازه گیری تا چه میزان سازگاری مفهوم مورد نظر را اندازه می گیرد. به بیان دیگر، روایی به ما می گوید که آیا مفهوم واقعی را اندازه می گیریم و اعتبار با پایداری و سازگاری اندازه گیری سر و کار دارد. روایی و اعتبار مهر تائیدی هستند بر استحکام علمی یک مطالعه پژوهشی (حافظ نیا،1389،153).
مشکل روایی و پایایی ابزار سنجش معمولا متاثر از عوامل گوناگونی نظیر پیچیدگی موضوع مورد مطالعه، عامل و منبع تهیه داده ها یعنی انسان، و روش ها و شرایط گردآوری اطلاعات است (حافظ نیا، 1389،159).
روایی
منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار دقیقا متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد . یعنی اینکه هم داده های گردآوری شده از طریق ابزار مازاد بر نیاز تحقیق نباشد و هم اینکه بخشی از داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوای ابزار حذف نشده باشد یا به عبارت دیگر ، عین واقعیت را به خوبی نشان دهد (حافظ نیا ، 1387،155).موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری های نا مناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد ( خاکی ، 1379،249).
در این تحقیق چون از پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی هافستد که قبلا هم به کرات در تحقیقات مشابه استفاده شده، استفاده گردید لذا از پرسشنامه فرهنگ سازمانی از روایی مناسبی برخوردار است.برای سنجش روایی پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی ، علاوه بر این که سوالات متناسب با مبانی نظری طراحی شده، از نظرات و پیشنهادات اساتید دانشگاه نیز استفاده گردیده است. از نظر افراد مذکور، این پرسشنامه توانایی لازم در سنجش سطوح مختلف مسئولیت پذیری اجتماعی در باب پرسنل شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی را دارا می باشد.
پایایی
اعتبار یا اعتمادپذیری ابزار میزان پایایی و سازگاری آن را در اندازه گیری یک مفهوم نشان می دهد که برای ارزیابی "برازش" ابزار مفید است. توانایی ابزار در حفظ پایایی خود در طول زمان- علیرغم شرایط غیرقابل کنترل آزمون و وضعیت خود پاسخگویان- حاکی از پایداری آن و تغییر پذیری اندک آن می باشد. این توانایی گویای برازش ابزار است چرا که هر زمان اندازه گیری صورت گیرد نتایج پایدار به دست می آید (حافظ نیا،1389،162).
روش های اطمینان از روایی و پایایی ابزار
محققان برای اطمینان از روایی و پایایی ابزار از روش های مختلفی استفاده می کنند که عبارتند از: (حافظ نیا، 1389،169).
1- استفاده از روش های دوگانه و موازی:
در این روش محقق می تواند یک ابزار را در دو زمان یا دو مکان به مورد اجرا گذارد؛ یعنی اینکه در یک زمان و مکان دو گروه نمونه متجانس را انتخاب کند و ابزار را درباره آن ها به کار گیرد. یا اینکه ابزار را در دو گروه متجانس ولی متفاوت از حیث زمان و مکان مورد استفاده قرار دهد. سپس می تواند نتایج حاصل را با یکدیگر مقایسه نموده، ضریب همبستگی آن ها را محاسبه نماید. چنانچه نتایج مشابه و ضریب همبستگی بالا باشد (بیش از 90 درصد)، می توان گفت که ابزار دارای روایی و پایایی است.
2- استفاده از روش مقایسه با معیار:
در این روش محقق نیاز به معیار و محک دارد که بتواند نتایج حاصل از ابزار را با آن مقایسه نموده، بسنجد. معیارها و محک ها معمولا مشکل ساخته می شوند و کمتر وجود دارند، ولی در مواردی که موجود هستند محقق می تواند از آن ها استفاده کند. یکی از این معیارها پارامترهای جامعه مثل میانگین سنی جامعه یا طول عمر و ضریب رشد و نظایر آن است. اگر ابزاری بتواند این موارد را درباره نمونه ای از جامعه طوری بسنجد که با پارامترهای جامعه هماهنگی داشته باشد می توان به روایی آن اطمینان کرد.
3- استفاده از روش پیش آزمون:
از طریق این روش مسائل مختلف فرایند تحقیق مورد بررسی مقدماتی قرار می گیرد که یکی از این موارد روایی پایایی ابزار سنجش است. وقتی محقق ابزار سنجش و گردآوری اطلاعات را طراحی نمود، لازم است آن را به صورت آزمایشی به مورد اجرا گذارد. نتایج گردآوری شده پس از اجرای مرحله پیش آزمون به محقق کمک می کند تا اصلاحات لازم را در بخش ها و مراحل گوناگون تحقیق به عمل آورد. اگر محقق دریابد که نتایج تحقیق آزمایشی پاسخگوی اهداف وی نمی باشد، باید نسبت به اصلاح و تغییر روش های کار و ابزار به کار گرفته شده اقدام کند و این کار را آنقدر ادامه دهد تا در نهایت روش ها و ابزار سنجش از روایی و پایایی و تناسب لازم برخوردار شوند.
– آلفای کرونباخ یک ضریب اعتبار است که میزان همبستگی مثبت اعضای یک مجموعه را با هم منعکس می کند، آلفای کرونباخ بر حسب میانگین همبستگی داخلی میان پرسش هایی که یک مفهوم را می سنجد، محاسبه می شود. هر قدر آلفای کرونباخ به عدد 1 نزدیک تر باشد اعتبار سازگاری درونی بیشتر است. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های سوال های پرسش نامه و واریانس کل را محاسبه کرد سپس با استفاده از فرمول 3-2 مقدار ضریب آلفا را محاسبه نمود (سکاران،1388، 385).

K: تعداد سوالات پرسش نامه
k2S: واریانس پاسخ های همه آزمودنی ها به سوال k
برای سنجش پایایی پرسشنامه ، یک مرحله پیش آزمون انجام گرفت . بدین صورت که ابتدا تعداد 30 پرسشنامه در جامعه مورد نظر توزیع و جمع آوری و پس از وارد کردن داده ها ، ضریب پایایی ( آلفای کرونباخ ) محاسبه گردید . ضریب مورد نظر برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی 79/0 و برای پرسشنامه مسئولیت پذیری 73/0 تعیین گردید . با توجه به اینکه مقدار به دست آمده از مقدار استاندارد تعریف شده 7/0 بیشتر می باشد، سوالات مذکور از هم پوشانی خوبی برخوردار بوده و پایایی پرسشنامه تائید می گردد. (ضریب پایایی محاسبه شده در پیوست ب می باشد)
مشخصات واحد پژوهش
ردیف
زمینه فعالیت واحد تولیدی
تعداد
1
تولید درب و پنجره upvc
2
2
تولید انواع روغن های صنعتی و مایعات روانکار
2
3
تولید دستگاه شتاب دهنده خطی
1
4
تولید انواع سیگار و سیگارت
1
5
تولید لوله های تلفیقی فلزی پلیمری
1
6
طراحی و ساخت سازنده های دریایی
2
7
پالایشگاه میعانات گازی
1
8
مجری طرح و پروژه های پایانه های نفتی
1
ردیف
زمینه فعالیت واحد تولیدی
تعداد
9
تولید پودر ماهی و روغن ماهی
1
10
بسته بندی مواد غذایی
1
11
تولید فرآورده های بیولوژیک
1
12
تولید انواع شناور فلزی، فولادی و فایبرگلاس
1
13
تولید سرب از طریق باطری قراضه
1
14
تولید قطعات پیش ساخته پلی استایرن
1
15
تولید رادیو پخش و آنتن خودرو
1
16
پرورش جلبک های خوراکی
1
17
تولید پوشاک
2
18
ساخت دکور های چوبی
1
19
تولید سیمان
1
20
تولید بلوک های پلی استایرن
1
21
تولید چای و کافی میکس
1
22
پالایشگاه قیر
1
23
تولید پروفیل های گالوانیزه
1
تعداد کل پرسنل 2000 نفر بوده و همانگونه که قبلا ذکر شد، هدف کارشناسان ارشد و مدیران شرکتها بوده، بنابراین از این تعداد، 322 نفر انتخاب شدند که در نهایت 203 پرسشنامه بازگردانده شد.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
روش هایی که در تحقیق برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از :
1- تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی
این نوع آمار صرفا به توصیف جامعه می پردازد و هدف آن محاسبه پارامترهای جامعه است. چنانچه محاسبه مقادیر و شاخص های جامعه آماری با استفاده از سرشماری تمامی عناصر آن انجام گیرد آن را آمار توصیفی گویند (حافظ نیا، 1389،198). بر اساس آمار توصیفی از شاخص هایی مانند جداول توزیع فراوانی ، میانگین و واریانس جهت توصیف داده ها استفاده خواهد شد .

2- تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار استنباطی
در این نوع آمار محقق با استفاده از مقادیر نمونه آماره ها را محاسبه می کند. سپس به کمک تخمین و آزمون فرض آماری، آماره ها به پارامترهای جامعه تعمیم داده می شود. به طور کلی در بحث آماری، هر جا سخن از استنباط و استنتاج باشد، آن را آمار استنباطی می خوانند (حافظ نیا، 1389،232). در تحلیل های آمار استنباطی همواره نظر بر این است که نتایج حاصل از مطالعه گروه کوچکی به نام نمونه چگونه به گروه بزرگتری به نام جامعه تعمیم داده می شود. (حافظ نیا ، 242)
جهت پردازش اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده می شود. اطلاعات با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل می گردد. مهم ترین آماره های مورد استفاده در این تحقیق عبارت است از:
آمار استنباطی :
* آزمون k-s (کولموگوروف- اسمیرنوف) جهت بررسی نرمال بودن هر یک از توزیع های حاصل از سوالات
آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف ، که به افتخار دو آماردان روسی به نام های اِ.اِن.کولموگوروف11 و اِن.وی.اسمیرنوف12 به این نام خوانده می شود ، روش ناپارامتری ساده ای برای تعیین همگونی اطلاعات تجربی با توزیع های آماری منتخب است . (آذر و مومنی ، 1387،310)
* استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون ارتباط بین دو متغیر
همبستگی از ارزیابی تغییرات یک متغیر بر اساس تغییرات یک متغیر دیگر به دست می آید. به طور نظری اگر همبستگی بین دو متغیر مثبت باشد، میزان آن عدد 1 و اگر همبستگی بین دو متغیر منفی باشد ، مقدار عددی آن 1- می باشد. به هر حال، به هنگام ارزیابی همبستگی بین دو متغیری که انتظار می رود با هم متفاوت باشند، هیچکدام از این دو نمی تواند به صورت واقعی وجود داشته باشد. در حالی که دامنه همبستگی می تواند بین 1+ و 1- باشد، ما نیازمند آن هستیم که بدانیم آیا یک ضریب بین دو متغیر معنا دار است یا نه، یعنی اینکه آیا صرفا به طور تصادفی روی داده است یا برای موجود بودن آن احتمال قوی وجود دارد؟ سطح معناداری P≤%5 در پژوهش های علوم اجتماعی معمولا به عنوان سطح مرسوم پذیرفته می شود. یعنی در 95 مورد از 100 مورد می توانیم مطمئن باشیم که همبستگی معنادار یا واقعی بین متغیر وجود دارد و فقط 5 درصد احتمال وجود دارد که رابطه ای در بین نباشد. فرضیه ای را که مبتنی بر وجود یک رابطه مثبت یا منفی معنادار بین دو متغیر است، می توان با بررسی همبستگی بین آن ها مورد آزمون قرار داد. ضریب همبستگی پیرسون که میزان شدت رابطه بین دو متغیر را نشان می دهد (r) ، می تواند وقتی که مقیاس فاصله ای و نسبتی باشد، مورد استفاده قرار گیرد. (آذر و مومنی ، 1387)
فرمول 3-3 ضریب همبستگی را نشان می دهد.

مقادیر ضریب همبستگی پیرسون بین 1- و 1+ در نوسان است که علامت آن نشانگر جهت رابطه (مثبت یا منفی) می باشد .
* استفاده از آزمون رگرسیون چند متغیره
در حالی که ضریب همبستگی (r ) شدت رابطه بین دو متغیر را نشان می دهد، ولی به ما نمی گوید چه مقدار از واریانس موجود در متغیر وابسته را به هنگامی که چندین متغیر مستقل برای اثر گذاری همزمان بر آن دخالت دارند می توان تبیین کرد. برای مثال، وقتی انتظار می رود واریانس در یک متغیر وابسته x توسط 4 متغیر مستقل A ، B ، C و D تبیین شود، باید توجه داشت که نه تنها 4 متغیر مستقل، با درجات متفاوتی با متغیر وابسته همبستگی دارند، بلکه آن ها خود نیز با هم همبستگی دارند. وقتی که برای تبیین واریانس در متغیر A این متغیرها مشترکا در مقابل متغیر وابسته برگشت داده می شوند، هر یک از همبستگی ها در قالب یک ضریب (r) یا همبستگی چندگانه مضمحل می شود. مجذور ضریب (r) را R2 یا مجذور R می نامند که میزان واریانس متغیر مستقل است و توسط پیش بینی کننده ها تبیین می شود. این تحلیل را که در آن بیشتر از یک پیش بینی کننده مشترکا در برابر متغیر ملاک برگشت می شود با نام تحلیل رگرسیون چند متغیری می شناسند. (آذر و مومنی ،1387،255).

منابع فارسی:
آذر،ع؛مومنی،م.1387.آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.

آتش پور،سید محمد.1378. شناخت و طبقه بندی فرهنگ سازمانی، مجله ی فولاد.

الوانی، س.م؛ قاسمی.1377. س.ا.؛ "مدیریت و مسئولیت اجتماعی سازمان" مرکز آموزش مدیریت دولتی.

الوانی،س.م.1378. مدیریت عمومی، تهران: نشر نی.

الوانی، س.م.1383.مدیریت عمومی، تهران: نشر نی.

افجه، سید علی اکبر.1380. مبانی فلسفی و تئوری های رهبری و رفتار سازمانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.

استانلی،د.1376.مدیریت فرهنگ سازمان، مترجم: دکتر ناصر میرسپاسی و پریچهر معتمد گرجی، چاپ دوم، تهران:انتشارات مروارید.

ابراهیمی، مریم.1385.فرهنگ سازمان و رابطه ی آن با بهره وری کارکنان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد.

بی لاوسن، رابرت ؛ زنگ شن.1381.روانشناسی سازمانی، رفتار سازمانی( مبانی و کاربرد ها)، مترجم: رمضان حسن زاده، تهران: ساوالان.

بارنارد، چستر.1368. وظیفه های مدیران مترجم: محمد علی طوسی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران.

بیدختی، حسین.1379. فرهنگ سازمانی، زمینه های پیدایش و نمود ها ،روش، سال نهم، شماره 58، صص 13-6.

پور حسین، س .1385. نگرش مدیران در زمینه ی افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس
اوراق بهادار، پایان نامه ی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه اصفهان، گروه حسابداری.

جعفری، محمد تقی.1381. فرهنگ پیشرو، چاپ سوم، انتشارات علمی فرهنگی.

حاجی کریمی، عباس علی.1383. توسعه ی نابع انسانی و نقش آن در ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ها، فرهنگ، ارزش ها و اخلاقیات، پیام مدیریت، شماره ی نهم و دهم، صص 115-97.

حافظ نیا، م. 1387.مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران : انتشارات سمت، چاپ چهاردهم ، صص 333-1.

حافظ نیا،م.1389.مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.

خاکی،ع.1386. روش تحقیق در مدیریت، تهران: مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

دیوید فرد آر.1382.مدیریت استراتژیک، مترجم: علی پارسیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.

دسلر، گری.1378.مبانی مدیریت منابع انسانی، مترجم: علی پارسیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.

دیاناسی، فیزی،(1384)،مدیریت اقتضایی متناسب با فرهنگ سازمانی انواع و تغییر فرهنگ مترجم ناصر میر سپاسی، تهران: میر.

رویایی، رمضانعلی؛ مهر دوست، حسین .1388."بررسی نقش مدیران فرهنگی در ارتقای مسئولیت اجتماعی" پژوهش نامه ی علوم اجتماعی، سال سوم، شماره ی سوم.

رابینز، استیفن.1374.مدیریت رفتار سازمانی، جلد سوم، مترجم: علی پارسیان و سید محمد اعرابی، چاپ اول، تهران: موسسه ی مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

رابینز، استیفن.1381. رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه ها و کاربرد، مترجم: علی پارسیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ چهارم.

روح الامینی، م.1368.زمینه های فرهنگ شناسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات عطار.

رحمان سرشت، حسین.1377. تئوری های سازمان و مدیریت، جلد اول، تهران: موسسه ی انتشارات فرهنگی فن و هنر.

زاهدی،م.1381.تغییر فرهنگ سازمانی، مجله ی تدبیر، سازمان مدیریت صنعتی، شماره 127،صص 58-42.

سعیدی، پرویز.1382.بودجه و بودجه ریزی دولتی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ اول.

شاین، الف.1383.فرهنگ سازمانی، مترجم: محمد ابراهیم محجوب، تهران: انتشارات فرا.
شاین، الف.1383.مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری، مترجم: برزو فرهی بوزجانی و شمس الدین نوری نجفی، تهران: سیمای جوان، چاپ اول.

طوسی، م.1372.فرهنگ سازمانی، چاپ پنجم، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

طوسی، م.1381. فرهنگ سازمانی، چاپ سوم، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

علی احمدی، علیرضا.1383.شناخت فرهنگ، فرهنگ سازمانی و مدیریت بر آن، تهران: انتشارات تولید دانش، چاپ اول.

عطافر، ع.1375.، فرهنگ سازمانی و نحوه ی ایجاد تحول در آن، اصفهان: سمینار فرهنگ کار.

عرفانی،ن.1381.بررسی نظام ارزشی دانش آموزان فصلنامه تعلیم و تربیت، ش 71.

فرهنگی، علی اکبر.1380.مدیریت دولتی و فرهنگ اجتماعی، دانش مدیریت، سال چهاردهم، شماره ی 55، زمستان،صص 51-29.

فلاح تفتی،س ؛ حسینی، س ؛اکبری امامی،ش .2012." ارزیابی مسئولیت اجتماعی شرکت ها با توجه به ارزش های اسلامی"
مجله ی رفتار علمی و اجتماعی، شماره ی 58،صص 1148-1139.

فنیری، دیانا.سی.1384. مدیریت اقتضایی متناسب با فرهنگ های سازمانی، مترجم: ناصر میر سپاسی، تهران: انتشارات میر.

قاسمی، احمد رضا.1380. تحول فرهنگ سازمانی و استراتژی های کنترل، مجله ی تدبیر، شماره ی 115، شهریور.

گروه کارشناسان ایران.1386. "مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR)با رویکرد مدل EFQM" انتشارت کیفیت و مدیریت با همکاری نشر مرندیز.

لاوسن، آلن.1381.، مدیریت اخلاقی در خدمات دولتی، مترجم: محمد رضا ربیعی مندجین و حسن کیوریان، تهران: نشر یکان.

میر سپاسی، ناصر.1372.مدیریت فرهنگ سازمان، مجله ی علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت، شماره ی 17 و 16، بهار و تابستان.
میر سپاسی، ناصر.1377.مشکلات مردم شناسی فرهنگی در مدیریت رفتار سازمانی، مجله ی علمی و پژهشی اقتصاد و مدیریت، شماره ی 29، زمستان.

محمودی، مهدی.1384." نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری" مجله ی تدبیر، سال شانزدهم، شماره 160.

مشبکی، اصغر.1377. مدیریت رفتار سازمانی، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.

مشبکی؛ شجاعی.1389.بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمانها جامعه شناسی کاربردی سال بیست و یکم – شماره پیاپی 40- شماره چهارم – زمستان1389.

ممی زاده، ج .1373."مدیریت فرهنگ سازمانی"فصل نامه ی مدیریت دولتی، شماره ی 25، صص 39-14.
مقیمی، سید محمد(1388)، "سازمان و مدیریت : رویکردی پژوهشی"، چاپ دوم، تهران: انتشارات ترمه.
ودیعی نوقابی، محمد حسین.1380."تحلیل و تبیین نظام کنترل مالی موجود در بخش عمومی کشور، شناخت نارسایی ها و مشکلات عدم دستیابی به نتایج مطلوب و ارائه ی الگوی مناسب" پایان نامه ی دکترا چاپ نشده، دانشگاه تهران.

هس مر، ال تی.1382. اخلاق در مدیریت، مترجم: سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.

هافستد، گرت.تصویر هایی از اروپا: گذشته، حال و آینده در مدیریت در عرضه ی فرهنگ ها، مباحث و دیدگاه ها، مترجم: محمد تقی نوروزی، ص 216.

هادی زاده مقدم،اکرم؛ حسینی، ابو الحسن.1383. "بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی مولد و نوآوری در سازمان اقتصادی کوثر"، پیام مدیریت، شماره نهم و دهم، صص 95-77.

منابع غیر فارسی:

Ackerman, R.W.1973. ''How companies respond to social demands'', Harvard Business Review,pp. 88-98.

Amiri kermanshahi, M .1992. Culture & Organization, Journal of Tahavol Edary , Issue4,5.

Abduli, R.2004. Organizational culture. Journal of Message management. Fourth year.(Persian).

Askarian, M.2007. Organization and Education management. Tehran. Amir Kabir.

Alvani, M. 2007. Public management, Tehran: Ney. Journal of application psychology. No 13. (Persian).

Arab salmani, H. 2002. Investigating relation between organizational culture and Islamic values in scientific institutes of NAJA, the MS Thesis of Dafous. (Persian).

Al-Shammari, M. 1992. "Organizational Climate, Leadership and Organizational", Development Journal, Vol. 13(6): 30-392.

Andrew Goddard.1999. Culture and drama the role of financial control systems in the organizational process in three local government organizations, journal of public sector management, vol. 12, No. 6.

Barbara.B&at.el. 1994. Predicting Corporate Social Responsiveness A model Drawn from Three perspectives. Journal of Business Ethics vol. 13.

Buckly M. R. ,D s.Beu,D. D. Frink.2001.Ethical Issues in Human Resources Systems", Journal of Human Resource Management Review,No.11,11-29.

Baker, K. 2005. "Organizational Culture", Retrieved February 22.

Berman, S.L., Wicks, A.C., Kotha, S. and Jones, T.M. 1999. ''Does stakeholder orientation matter? The relationship between stakeholder management models and firm financial performance'', Academy of Management Journal, Vol. 42, pp. 486-506.

Bowen, H.1953.Social Responsibilities of the Businessman, Harper, New York, NY.

Brammer, S. and Millington, A.2008. ''Does it pay to be different? An analysis of the relationship between corporate social and financial performance'', Strategic Management Journal, Vol. 29 No. 12, pp. 1325-43.

B.Lund, D.2003."Organizational culture and job satisfaction", Business and industrial marketing, 219-236.

Brown, Andrew.1995. "Organizational culture, London", Pitman pulishing. P.14-21.

Brenda. E. J & Dinah. P. 2002.Evolution and lmplemental A study of value, Business Ethis and corporate social responsibility. Journal of Business Ethics Vol 41 .p 30.

Ciulla, J. 1991 .Why is Business Talking Abut Ethics .California Management Review.

Calabrese, A., & Lancioni, F. 2008. Analysis of corporate social responsibility in the service sector: does exist a strategic path? Knowledge and Process Management, 15(2), 107-125.

Carroll, A.B.1979.''A three-dimensional conceptual model of corporate performance'', Academy of Management Review, Vol. 4, pp. 497-505.

Carroll, A.B.1999. ''Corporate social responsibility: evolution of a definitional construct'', Business and Society, Vol. 38, pp. 268-95.

Carroll, A.B.2008. ''A history of corporate social responsibility: concepts and practices'', in Crane, A., McWilliams, A., Matten, M., Moon, J. and Siegel, D. (Eds), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford University Press, Oxford, pp. 19-46.

Carroll, A.B. and Shabana, K.M.2010.''The business case for corporate social responsibility: a review of concepts, research and practice'', International Journal ofManagement Reviews, Vol. 12 No. 1, pp. 85-104.مقاله

Clarkson, M.B.E.1995.''A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance'', Academy of Management Review, Vol. 20, pp. 92-117.

Cochran, P.L. and Wood, R.A.1984.''Corporate social responsibility and financial performance'', Academy of Management Journal, Vol. 27, pp. 42-56.

Cameron, K.1985."Cultural congruence, srength and type: relationship to effectiveness" National institute of education, p. 50, Michigan: ASHE.

Collier, J., Esteban, R.2007. Corporate Social Responsibility and Employee Commitment. Business Ethics, A European Review , 16, 1, p.19-33.

Donaldson,T.&K.Davis.1990. "Business Ethics".Management Decision, V.28,N6.

Denison, D.; Cho, H.J. & Young, J.2000. "Diagnosing Organizational Culture: a model and method", working paper,International for management development, p.20.

Davis, K.1960.''Can business afford to ignore social responsibilities?'', California Management Review, Vol. 2, pp. 70-6.

Davis, K.1967. ''Understanding the social responsibility puzzle: what does the businessman owe to society?'', Business Horizons, Vol. 10 No. 4, pp. 45-50.

Davis, K.1973. ''The case for and against business assumption of social responsibilities'', Academy of Management Journal, Vol. 16, pp. 312-22.

Donaldson, T.1982. Corporations and Morality, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Donaldson, T. and Dunfee, T.W.1994. ''Toward a unified conception of business ethics: integrative social contracts theory'', Academy of Management Review, Vol. 19 No. 2, pp. 225-84.
/
Donaldson, T. and Preston, L.E.1995. ''The stakeholder theory of the corporation: concepts, evidence, and implications'', Academy of Management Review, Vol. 20, pp. 65-91.

Drucker, P.F.1954. The Practice of Management, Collins, New York, NY, (reprinted 2006).

Drucker, P.F.1984. ''The new meaning of corporate social responsibility'', California Management Review, Vol. 26, pp. 53-63.

Dodd E.M.Jr. 1932.;"For whom are corporate managers trustees?" Harvard law Review, Vol.45,No 7..

Denison, D.; Cho, H.J. and Young, J.2000. Diagnosing Organizational Culture: a model and method, Working paper, International for management development.

Dimo Ringov and Maurizio Zollo.2007. "Corporate responsibility from a socio-institutional perspective The impact of national culture on corporate social performance" VOL. 7 NO. 4, pp. 476-485, Q Emerald Group Publishing Limited, ISSN 1472-0701.

Epstein, E.M.1987. ''The corporate social policy process: beyond business ethics, corporate social responsibility, and corporate social responsiveness'', California Management Review, Vol. 29 No. 3, pp. 99-114.

European Commission.2001. Green Paper: Promoting a European framework for corporate social responsibility. Brussels: COM. 366.

Elisabet.G&Domence.O. 2004. Corporate Social Responsibility Theories. Journal of Business Ethics vol.53.p.57.

Falck O,Heblich S.2007."Corporate social responsibility: doing well by doing good" Business Horizon, Vol,50

Fitch, H.G.1976. ''Achieving corporate social responsibility'', Academy of Management Review, Vol. 1,pp. 38-46.

Frederick, W.C.1960. ''The growing concern over business responsibility'', California Management Review, Vol. 2 No. 4, pp. 52-61.

Frederick, W.C.2006.Corporation, Be Good! The Story of Corporate Social Responsibility, Dogea Publishing, Indianapolis, IN.

Frederick, W.C .2008. ''Corporate social responsibility: deep roots, flourishing growth, promising future'', in Crane, A., McWilliams, A., Matten, D., Moon, J. and Siegel, D. (Eds), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford University Press, Oxford, pp. 31-522.

Friedman, M.1962. Capitalism and Freedom, University of Chicago Press, Chicago, IL.

Friedman, M.1970. ''The social responsibility of a business is to increase its profits'', The New York Times Magazine, September 13.

Freeman, R.E.1984.Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman, Boston, MA.

Fincham, R. & Rhodes, P.2004."Principles of Organizational Behaviour".

Fleming, M.2002. "What is safety culture? Rail way safety ever green House .

Frans.V.W &Timo.V.B. 2004. Feasibility of a Responsive Basiness Scorecard.Journal of Business Ethics.Vol 55.P.174.

Goffee, R. & Jones, G.2001."Organizational Culture: a sociological perspective", Handbook of organizational culture and climate, John Wiley, First Edition.

Guner, B.D.2001. "Can organizational behavior explain the export intention of firms? The effects of organizational culture and ownership type", International business review, p.71-89.

Gholipoure, A.2003. Sociology of organizations, Sociological approach to organization and management, Tehran. Samt (Persian).

Grachev. M.V & Bobina. M.A.2007. Intercultural Collaboration: Instrumentality of the GLOBE Study, in T. Ishida, S.R. Fussell, & P.T.J.M. Vossen (Eds.): IWIC 2007, LNCS 4568, pp. 382- 393, 2007. Springer-Verlag Berlin Heidelberg.

Gudykunst,W. B., & Ting-Toomey, S.1988. Culture & interpersonal communication. Thousand Oaks, CA: Sage.

Galan, J.I.2006. ''Corporate social responsibility and strategic management'', Journal of Management Studies, Vol. 43 No. 7, pp. 1629-41.

Hofstede, G.1980. Culture's Consequences: International Differences in Work-Related Values, Sage: London.

Hofstede, G.2001. Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions & Organizations Across Nations, 2nd edn. Sage: Thousand Oaks, CA.

Hollender J.2004. ;"What matters most: Corporate values and social responsibility " Management Review , Vol, 4.

Heald, M.1970. The Social Responsibility of Business: Company and Community 1900-1960, Case Western Reserve University Press, Cleveland, OH.

Javidan, M. House, R.2001. Cultural Acumen for the Global Manager: Lessons from Project GLOBE, Organizational Dynamics, 29(4), 289-305.

Jones, T.M.1980. ''Corporate social responsibility revisited, redefined'', California Management Review, pp. 59-67.

Jones, T.M.1995. ''Instrumental stakeholder theory: a synthesis of ethics and economics'', Academy of Management Review, Vol. 20, pp. 404-37.

John.M. atel. 2006.Corporate Social Responsibility: The 3C-SR Model. Internation/ Journal of social Economics Vol.33 p.5-6 .

Johnson H.H.2003.;"Does it pay to be good? Sociol responsibility and financial performance"; New-york Times Magazine .
Kuofie, M.; Khan, I.; Usoro, A. & Majewski, G.2010. "An Organisational Culture Model for Comparative Studies: A Conceptual View", International Journal of Global Business, 3 (1), pp. 53-82.

Ke, w, Wei, K.2008.organizational culture and leadership in ERP implementation, Decision support system, 45, pp208.218.

Kim, K. J., & Park, J. C.2009. The effects of the perceived motivation type toward corporate social responsibility activities on customer loyalty. Journal of Global Academy of Marketing Science, 19(3), 5-16.

lagon Attracta.1999.Globalization & New Social & Ethical Accountabilities", KPMG www, Ncoss. org. u.bookshelf conference.

Lau h.c. & m. a. Idris.2005.Soft foundations of the critical success factors ontqm implementation in Malaysia",TQM Magazine ,vol.13,no.4.pp515-52 .

Light, P. C.2006. "Reshaping Social Entrepreneurship", Stanford Social Innovation Review.

Lee, M.P.2008. ''A review of the theories of corporate social responsibility: its evolutionary path and the road ahead'', International Journal of Management Reviews, Vol. 10, pp. 53-73.

Lee,Em .,et al.2012. Employee perception of CSR activities: Its antecedents and consequences Journal of Business Research 2012 .

Levitt, T.1958. ''The dangers of social responsibility'', Harvard Business Review, Vol. 36, pp. 41-50.

Marc.O. 2000. Corporate SocialPerformance.Research Brief .RB. Australia center for corporate change.P.4-6.

McGuire, J.1963. Business and Society, McGraw-Hill, New York, NY.

Moir, L.2001. ''What do we mean by corporate social responsibility?'', Corporate Governance, Vol. 1 No. 2, pp. 16-22.

Morris, Richard M .1992.;" Effective organizational culture is Key to a company Long-term Success", Industrial Management.

Maon, F., Lindgreen, A., & Swaen, V.2010. Organizational stages and cultural phases: a critical review and a consolidative model of corporate social responsibility development. International Journal of Management Reviews,12(1), 20-38.

Menguc, B., & Ozanne, L. K.2005. Challenges of the 'green imperative': a natural resource-based approach to the environmental orientation-business performance relationship. Journal of Business Research, 58(4), 430-438.

Martin, R. L. & Osberg.2007. "Social Entrepreneurship: The Case for Definition".
Mobley, W. Wang, L. & Fang, K.2005. "Organizational Culture".

Mouton, J.1996.Understanding Social Research, Pretoria: Van Schaik.

NBES.2003. (National Business Ethics Survey), www.ethics.or/nbes.

Preston, L.E.1975. ''Corporation and society: the search for a paradigm'', Journal of Economic Literature, Vol. 13, pp. 434-53.

Preston, L.E. and Post, J.E.1981.''Private management and public policy'', California Management Review, Vol. 23 No. 3, pp. 56-62.

Philip, G. and McKeown, L.2004. Business Transformation and Organizational culture, Journal of European Management , 22(6), 624-636 .

Quinn, R and Cameron, K.2006. Diagnosing and changing organizational culture , The Jossey-Bass publishing, Revised Edition.

Ruth Alas, Ülle Übius.2009. "Organizational Culture Types as Predictors of Corporate Social Responsibility" ISSN 1392-2785 Engineering economics. No 1 (61) Commerce of Engineering decions .

Rao P.2009.The role of national culture on Mexican staffing practices, Employee Relations, 31 (3), 295-311.

Rhode D,L .2006.; "Moral leadership: the theory and practice of power ,judgment , and policy ";John wiley Jossey-Bass.

Robbins, Stephen P.2005. Essential of Organizational Behavior, eighth edition, Prentice. Hall.

Strautmanis, J.2007. Acquiring Corporate Social Responsibility Approach Through Business Study Process, Riga: University of Latvia.

Schein, E. H.1983. The role of the founder in the creation of organizational culture. Organizational Dynamics, 12(1), 13-28.

Schein, E.H.1994. "Coming to a new Awareness of organizational culture", Sloan Management Review .

Schien, E.1996. "Defining organizational culture" The Manchester Review. P.7-8.

Schein, E, H.2003. Organizaitional Culture& Leadership, zed jossy bass, sanfransisco

Schermerhorn, J.; Hunt, J. and Osborn, R.2005. Organizational Behavior , New York: John Wiley & Sons Inc, Ninth Edition.

Sethi, S.P.1975. ''Dimensions of corporate social performance: an analytic framework'', California Management Review, Vol. Spring, pp. 58-64.

Shane, S. & Locke, E. A. & Collins, C. J.2003. Entrepreneurial Motivation, New York: John Wiley and Sons.

Tsui, A. S., Zhang, Z., Wang, H., Xin, K.R. and Wu J.B.2006. Unpacking the relationship between CEO leadership behavior and organizational culture, The Leadership Quarterly, 17, 113-117.

Vogel, D.J.2005. ''Is there a market for virtue? The business case for corporate social responsibility'', California Management Review, Vol. 47, pp. 19-45.

Walton, C.C.1967. Corporate Social Responsibilities, Wadsworth, Belmont, CA.

Wesemann, E.2006. "Legal Managers Can Manage Their Firm Dynamics for Better Service"

Waddock, S.2004. ''Parallel universes: companies, academics, and the progress of corporate citizenship'', Business and Society Review, Vol. 109, pp. 5-42.

Waddock, S.2008. ''Building a new institutional infrastructure for corporate responsibility'', Academy of Management Perspectives, pp. 87-108.

Wartick, S.L. and Cochran, P.L.1985. ''The evolution of the corporate social performance model'', Academy of Management Review, Vol. 10, pp. 758-69.

Wood, D.J.1991.''Corporate social performance revisited'', Academy of Management Review, Vol. 16, pp. 691-718.

Wood, D.J.2010. ''Measuring corporate social performance: a review'', International Journal of Management Reviews, Vol. 12, pp. 51-84.

1 corporate social responsibility
2 Organizational Culture
3 Power Distance(PD)
1Uncertainty Avoidance(UA)
2Individualism – Collectivism(I-C)
3Masculinity- Femininity(M-F)
4 Long – Term orientation (L-T)
1 simple Random Sampling
9 . Validity
10 . Reliability
11 . A.N.Kolmogorov
12 . N.V.Smirnov
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 42 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود