تارا فایل

پرسشنامه هدف گرایی تحصیلی بوفارد و همکاران، 1998


پرسشنامه هدفگرایی تحصیلی (بوفارد و همکاران، 1998)

دانشجوی گرامی، جملههای زیر را بخوانید و گزینه مناسب با هر جمله را انتخاب کنید. لطفا به تمام موارد پاسخ دهید.

ردیف

عبارات
کاملاً موافقم
موافقم
تا حدودی
مخالفم
کاملاً مخالفم
1
برایم مهم است که در کلاس بهتر از دیگران باشم.

2
تا آنجا که امکان داشته باشد دوست دارم در کلاس چیزی یاد بگیرم.

3
از ترس اینکه مبادا نمرهام خراب شود درس میخوانم.

4
در کلاس هدفم کسب نمره بالاتر از همکلاسیهایم است.

5
در کلاس فهم محتوای درس از هر چیزی برایم مهمتر است، اینکه نمرهام چند شود مهم نیست.

6
فقط دنبال این هستم درس را بگذرانم (پاس کنم).

7
در کلاس برای کسب نمره بالاتر با دیگران رقابت میکنم.

8
دوست دارم در کلاس، دیگران متوجه تواناییهایم شوند.

9
وقتی که کار یا تکلیفی را برای کلاس انجام میدهم هدف اصلیام فهم بیشتر و عمیقتر مطلب است.

10
در کارها و تکالیف زمانی شرکت میکنم که اجباری باشد یا نمرهای داشته باشد.

11
این فکر که عملکردی برتر از دیگران داشته باشم در من ایجاد انگیزه میکند.

12
دوست دارم بر مطالب ارائه شده در کلاس تسلط پیدا کنم.

13
برای من اینکه در مقایسه با همکلاسیهایم عملکرد بهتری داشته باشم، مهم است.

14
در کلاس گاهی کارهای اختیاری که نمره ندارند، انجام میدهم.

15
وقتی میخواهم در کلاس سوالی بپرسم این فکر که ممکن است سوالم پیش پا افتاده باشد مانعی میشود تا آن را طرح کنم.

16
دوست دارم نمره خوبی بیاورم تا خانواده، دوستان و استادم متوجه تواناییهایم شوند.

17
دوست داشتم کلاس نمره نداشت.

18
در کلاس مطالبی را ترجیح میدهم که مرا به اندیشیدن وادار کند.

19
همیشه نگران این هستم که نکند کارم را درست انجام ندهم و نمره بدی بگیرم.

20
اگر ممکن باشد در امتحان تقلب هم میکنم.

معرفی پرسشنامه:
پرسشنامه هدفگرایی تحصیلی توسط بوفارد و همکاران (1998) تهیه شد و نوع هدفی که فرد در موقعیتهای تحیصلی برای خود بر میگزیند را ارزیابی میکند. که شامل 20 گویه و سه مولفه جهتگیری هدف تسلط، جهتگیری عملکرد و جهتگیری پرهیز از شکست را اندازه میگیرد. نمرهگذاری مقیاس بر اساس طیف 5 درجهای لیکرت از 1= کاملاً موافقم،2= موافقم، 3= تا حدودی، 4= مخالفم و 5= کاملا مخالفم میباشد.

مولفهها
سوالات مربوط به هر مولفه
جهتگیری هدف تسلط
2، 5، 9، 12، 14 و 18
جهتگیری عملکرد
1، 4، 7، 8، 11، 13 و 16
جهتگیری پرهیز از شکست
3، 6، 10، 15، 17، 19 و 20
روایی و پایایی:
بوفارد و همکاران (1998) ضرایب پایایی را با روش آلفای کرونباخ، برای ابعاد تسلط، عملکرد و اجتنابی به ترتیب برابر با 88/0، 75/0 و 75/0 و با روش بازآزمایی به ترتیب برابر با 84/0، 81/0 و 81/0 محاسبه کردند.
در ایران این مقیاس توسط جوکار (1381) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی موید وجود 3 عامل مذکور بود. محاسبه ضرایب همبستگی هر سوال با نمر کل زیر مقیاس مربوطه، حاکی از همبستگی بالای سوالات با مقولههای مربوط بود. محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، پایایی مقیاس را برای ابعاد تسلط، عملکرد و اجتنابی به ترتیب برابر با 81/0، 63/0 و 70/0 گزارش نمود.
***************************************
منبع:
Bouffard, T. (1998). A Developmental Study of the Relation between Combined Learning and Performance Goals and Students' Self-Regulated Learning. British Journal of Educational Psychology. 68, 309-319.
***************************************


تعداد صفحات : 2 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود