پرسشنامه اهداف پیشرفت (میدگلی و همکاران، 1998)( باورهای انگیزشی)
کاملا موافقم=5 موافقم=4 متوسط=3 مخالفم=2 کاملا مخالفم=1
ردیف
عبارات
1
2
3
4
5
1
من به کارهای مدرسه ای علاقه مندم که از آنها یاد بگیرم حتی اگر اشتباهاتی در آنها داشته باشم.
2
یک دلیل مهم برای اینکه چرا من کارهای مدرسه ایم را انجام می دهم این است که به من یادگیری چیزهای مهم علاقمندم.
3
من به کارهای مدرسه ای علاقمند هستم که واقعا مرا به تفکر وادار کند.
4
یک دلیل مهم برای اینکه چرا من کارهایم را در مدرسه انجام می دهم این است که می خواهم آنها را به بهترین وجه کسب کنم.
5
من امور مدرسه ایم را انجام می دهم چونکه به آنها علاقمندم.
6
یک دلیل مهم برای اینکه چرا من کارهایم را در مدرسه انجام می دهم این است که از انجام آنها لذت می برم.
7
اگر در کلاس تنها کسی باشم که بتواند به سوالات معلمان پاسخ دهد ، احساس واقعا خوبی خواهم داشت.
8
این نکته برایم مهم است که دانش آموزان دیگر کلاس فکر کنند که من کارم را خوب انجام می دهم.
9
من دوست دارم بهتر از بقیه دانش آموزان کلاس عمل کنم.
10
من اگر بهتر از اکثریت دانش آموزان دیگر مدرسه عمل کنم ، احساس موفقیت می کنم.
11
من باید خودم را اینگونه به معلمم نشان دهم که باهوش تر از دانش آموزان دیگر کلاس هستم.
12
بهتر از دیگر دانش آموزان مدرسه عمل کردن برایم مهم است.
13
برایم خیلی مهم است که در کلاس احمق و کودن به نظر برسم.
14
یک دلیل مهم برای اینکه کار کلاسی ام را انجام می دهم این است که شرمنده و خجالت زده نشوم.
15
دلیل مهم برای اینکه کار کلاسی ام را انجام می دهم این است که معلمانم فکر نکنند من کمتر از بقیه می دانم یا می فهمم.
16
دلیل مهم برای اینکه کار کلاسی ام را انجام می دهم این است که دیگران فکر نکنند من لال یا کند ذهن هستم.
17
یک دلیل عدم مشارکت من در فعالیت های کلاسی این است که پیش دیگران احمق به نظر نرسم.
18
یکی از اهداف اساسی من این است که این گونه نباشم که نمی توانم امور خود را انجام دهم.
* معرفی پرسشنامه:
این پرسشنامه در سال 1998 توسط میدگلی و همکاران به منظور سنجش میزان اهداف پیشرفت افراد طراحی شده است. این پرسشنامه دارای 18 گویه می باشد و سه مولفه را در بر میگیرد.
* تعریف مفهومی متغیرها:
طی پنجاه سال گذشته نظریه جهت گیری هدفی توسط محققان مختلف، بسیار زیاد به کار برده شده است. این امر بیش از هرچیز به دلیل نقش فرآیندهای روان شناختی در الگوهای متفاوت شناختی و انگیزشی مربوط به پیشرفت تحصیلی است. براساس نظریههای اولیه جهت گیری هدفی، دو دسته هدف در برابر یکدیگر قرار دارند که برای فهم الگوهای رفتاری سازگارانه و ناسازگارانه مفیدند: اهداف عملکردی و اهداف تبحری (یادگیری).
افرادی که دارای اهداف عملکردی اند علاقه دارند توانایی شان را به دیگران نشان دهند. تاکید بر این دارند که توانا به نظر برسند، در برابر افراد دارای اهداف تبحری یا یادگیری سعی دارند توانایی شان را بالا ببرند و تاکید آنها بر درک، بینش و مهارت است (الیوت و دوک، 1988).
اما به جز تفکیک اهداف پیشرفت به تبحری و عملکردی تفکیک اهداف به اجتنابی و رویکردی نیز اهمیت دارد. این تمایز از گذشته های دور در تحلیل انگیزش و رفتار به کار رفته و مفهوم جدیدی نیست. آن چه جدید است عمق، منطق و دلایلی است که در استفاده از تمایز اجتنابی- رویکردی برای تبیین و پیشگویی رفتار برانگیخته شده ارائه میشود. تمایز یاد شده ابتدا در نوشتههای فیلسوف یونانی (دموکریتوس) برای توصیف و کنکاش در مورد لذت جویی به کار رفته است (خرازی و همکاران ، 1387).
* مولفههای پرسشنامه
مولفهها
گویهها
اهداف تبحری
1-6
اهداف عملکردی رویکردی
7-13
اهداف عملکردی اجتنابی
14-18
* مقیاس پرسشنامه
نمره گذاری این پرسشنامه بر اساس طیف 5 درجهای لیکرت انجام شده است. به این ترتیب که:
گزینه
خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
امتیاز
1
2
3
4
5
* مدل اهداف پیشرفت
توجه شکل زیر یک مدل آماده بر تحقیق شما میباشد در صورتی که تحقیق شما از دو متغیر تشکیل شده است مدل خالی را با مشاهده مدل تکمیل شده پر کنید و در صورتی که تحقیق شما فقط یک متغیر دارد قسمت متغیر وابسته مدل که خالی است را پاک کنید.
* نمره گذاری پرسشنامه
نمره مجموع این 18 گویه بیانگر میزان اهداف پیشرفت افراد خواهد بود. که نمره کل این پرسشنامه برابر با 90 می باشد . بنابراین پس از جمع بندی و محاسبه نمرات باید به شرح زیر عمل کرد:
بر اساس این روش از تحلیل شما نمرههای به دست آمده را جمع کرده و سپس بر اساس جدول زیر قضاوت کنید.
توجه داشته باشید میزان امتیاز های زیر برای یک پرسشنامه است در صورتی که به طور مثال شما 10 پرسشنامه داشته باشید باید امتیاز های زیر را ضربدر 10 کنید
مثال: حد پایین نمرات پرسشنامه به طریق زیر بدست آمده است
تعداد سوالات پرسشنامه * 1 = حد پایین نمره
حد پایین نمره
حد متوسط نمرات
حد بالای نمرات
18
66
90
الف: چنانچه نمره محاسبه شده بین 18 تا 42 باشد، میزان اهداف پیشرفت افراد در حد پایین و ضعیف بوده و باید برنامهریزی اساسی برای آن انجام شود.
ب: چنانچه نمره محاسبه شده بین 43 تا 66 باشد، میزان اهداف پیشرفت افراد در حد متوسط و روبه رشد بوده و باید تقویت شود.
ج: چنانچه نمره محاسبه شده بین 67 تا 90 باشد، میزان اهداف پیشرفت افراد در حد بالا و خوبی بوده و این روند باید تداوم یابد.
* روایی پرسشنامه
روایی محتوایی و سازمان این ابزار توسط کارشکی 1387 سنجیده شد و پایایی آن نیز قابل قبول بوده است.
نام متغیر
میزان آلفای کرونباخ
اهداف پیشرفت
84/0
پایایی:
در پژوهش خرازی و همکاران (1387) اعتبار جهت گیری هدفی خرده آزمونهای پرسشنامه بین 70% تا 84% گزارش شده است. همچنین در اجرای نهایی، اعتبار کلی به دست آمده در پرسشنامه 87% و اعتبار خرده آزمونهای آن به ترتیب 87%، 84% و 76% بود.
*************************************************
منابع:
1. کارشکی، حسین (1387). نقش الگوهای انگیزشی و ادراکات محیطی در یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای شهر تهران. رساله دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران. استاد راهنما: دکتر خرازی فروردین ماه 1387.
2. خرازی، علینقی ؛ اژهای، جواد ؛ قاضی طباطبایی، محمود ؛ کارشکی، حسین (1387). بررسی رابطه اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی: آزمون یک الگوی علی.
*************************************************