تارا فایل

پرسشنامه مهارت های ارتباطی – CSTR کوئین دام، 2004


پرسشنامه مهارت های ارتباطی (CSTR)(کوئین دام، 2004)

ردیف
گویه ها
هرگز
به ندرت
گه گاه
اکثر اوقات
همیشه
1
وقتی که چیزی را برای دیگران توضیح می دهم، از آنها می پرسم که آیا تا اینجای حرفم را فهمیده اند.

2
دیگران متوجه صحبت های من نمی شوند.*

3
سعی می کنم نظراتم را به روشنی بیان کنم.

4
وقتی دیگران در جریان موضوع صحبت من نیستند، بیان عقایدم برایم دشوار می شود.*

5
وقتی متوجه سوالی نمی شوم، درخواست می کنم که سوال را روشنتر بیان کنند.

6
متوجه منظور صحبت دیگران نمی شوم.*

7
این که از دید دیگران به موضوع نگاه کنم، برایم راحت است.

8
حتی وقتی که حواسم جای دیگر است، وانمود می کنم که دارمگوش می دهم.

9
ابراز احساسات برایم دشوار است.

10
وقتی که حرفی مربوط به موضوع برای گفتن داشته باشم، قطع کردن صحبت دیگران برایم مساله ای نیست.

11
وقتی با دیگران حرف می زنم، می توانم از چهره آن ها احساساتشان را بخوانم.

12
وقتی که می دانم دیگران قصد دارند چه مطلبی را بگویند، زودتر از اینکه تمام کنند جوابشان را می دهم.

13
وقتی که مجبورم چیزی بگویم که از برداشت ها و واکنش های مخاطب آگاه نیستم، به شدت به هم می ریزم.

14
می توانم نقاط ضعفم را چنان مخفی کنم که بهانه ای به دست دیگران ندهم.

15
وقتی که اشتباه کردم، از اینکه اشتباه خود را بپذیرم، نمی ترسم.

16
بهترین راه برای اینکه به دیگران کمک کنم تا مرا درک کنند، آن است که احساسات، افکار و عقایدم را به آنان بگویم.

17
وقتی صحبت ها احساس می شوند، میل دارم موضوع را عوض کنم.

18
وقتی که می فهمم احساسات کسی را جریحه دار کرده ام، از او معذرت خواهی می کنم.

19
وقتی از من انتقاد می شود، ناراحت می شوم و مقاومت می کنم.

20
وقتی ناراحت هستم و کسی از من می پرسدکه "ناراحت هستی؟"پنهان نمی کنم.

21
دوست دارم هرچه زودتر به اصل مطلب بپردازم.

22
وقتی که با کسی صحبت می کنم، سعی می کنم خودم را جای او بگذارم.

23
وقتی که کسی در پیدا کردن کلمات مناسب مشکل دارد، با کمال میل آنچه که فکر می کنم او می خواهد بگوید، پیشنهاد می کنم.

24
دیگران می گویند که من صدایم را بلند می کنم (بلند صحبت می کنم)، اگر چه خودم از این موضوع آگاه نیستم.

25
به طور طبیعی چنین است که در مکالمات، من بیشتر صحبت می کنم.

26
این طور فکر می کنم که با حضور من مجلس صمیمی تر می شود.

27
به آنچه دیگران می گویند علاقه مند می شوم.

28
اگر کسی با من مخالفت کند، احساس ناراحتی می کنم به ویژه اینکه آن شخص تجربه مرا هم نداشته باشد .

29
وقتی از کسی انتقاد می کنم، مطمئنم که منظورم عمل و رفتار اوست نه خود او، مثلاً به جای اینکه بگویم: "تو دوست خوبی نیستی"، می گویم: "من با این برخورد تو موافق نیستم" .

30
من قادرم مشکلات را بدون از دست دادن کنترل عواطفم حل کنم.

31
به هنگام صحبت با دیگران از واکنش عاطفی خودم به آنچه گفته می شود، آگاهم.

32
تمایل دارم بحث بر سر موضوعات رنجش آور را به تاخیر بیاندازم.

33
قادرم با کسی که احساساتم را جریحه دار کرده است، مقابله به مثل کنم.

34
از بیان مخالفتم با دیگران اجتناب می کنم، چون ممکن است از من ناراحت شوند.

******************************************
شیوه نمره گذاری:
این آزمون توسط کوئین دام (Queendom) در سال 2004 برای سنجش مهارتهای ارتباطی در بزرگسالان ابداع شده است دارای 34 عبارت (گویه) است که مهارتهای ارتباطی را توصیف میکنند. برای تکمیل آن، پاسخگو باید هر گویه را بخواند و سپس میزان انطباق وضعیت فعلی خود را با محتوی آن بر روی یک طیف لیکرت پنج درجهای از 1 (برای هرگز) تا 5 (برای همیشه) مشخص کند.
مهارتهای ارتباطی فرعی که در این مقیاس مورد بررسی قرار میگیرند شامل پنج مهارت گوش دادن، توانایی دریافت و ارسال پیام، بینش نسبت به فرآیند ارتباط، کنترل عاطفی و ارتباط توام با قاطعیت هستند.

مولفهها
تعداد سوال
سوالات مربوط به هر مولفه
توانایی دریافت و ارسال پیام
9
4-5-6-12-21-22-23-24-29
کنترل عاطفی
9
7-8-9-11-13-16-28-30-32
مهارت گوش دادن
6
3-25-26-27-31-34
بینش نسبت به فرآیند ارتباط
5
1-2-17-18-20
ارتباط توام با قاطعیت
5
10-14-15-19-33

برای هر پاسخگو در هر یک از مهارتهای پیش گفته که در قالب خرده آزمونهایی شامل تعداد متفاوتی از گویهها مطرح شدهاند نمره جداگانهای محاسبه میشود. علاوه بر این، حاصل جمع نمرات هر در مجموعِ 34 عبارت نیز یک نمره کلی برای او بدست میدهد که مُبین مهارتهای ارتباطی آزمودنی است. بدین سان، دامنه نمره محتمل برای هر فرد بین 34 تا 170 خواهد بود. البته باید خاطر نشان شود که برخی از عبارات به دلیل ماهیت و محتوای آنها، در محاسبه نمره به صورت وارونه نمره گذاری می شوند. بدین معنا که اگر انتخاب گزینه یا پاسخ "همیشه" برای سایر گویهها حداکثر نمره، یعنی 5، را برای فرد به دنبال داشته باشد، در گویههای وارونه انتخاب همین پاسخ، منتهی به کسب حداقل نمره، یعنی 1، میگردد و در پرسشنامه با علامت ستاره مشخص شده اند.

گویههایی که به صورت معکوس نمره گذاری میگردند *
2. دیگران متوجه صحبتهای من نمی شوند.
4. وقتی دیگران در جریان موضوع صحبت من نیستند، بیان عقایدم برایم دشوار میشود.
6. متوجه منظور صحبت دیگران نمیشوم.

اعتبار و روایی:
برای سنجش اعتبار آزمون مهارتهای ارتباطی، ابتدا با استفاده از روش آلفای کرونباخ، اعتبار کل آزمون محاسبه شد که مقدار عددی آن برابر با 69/0 و حاکی از همسانی درونی قابل قبول این آزمون بود. این مقدار برای آزمودنیهای دانشجو 71/0 و برای دانشآموزان دبیرستانی برابر با 66/0 بود. همچنین ضریب اعتبار کل آزمون با استفاده از روش تنصیف برابر با 71/0 به دست آمد.

***************************************
منبع:
Queendom.(2004) Communication Skills Test-Revised

حسین چاری، مسعود ؛ فداکار، محمد مهدی (1384). بررسی تاثیر دانشگاه بر مهارتهای ارتباطی بر اساس مقایسه دانشآموزان و دانشجویان. فصلنامه دانشور رفتار، شماره 15.
***************************************


تعداد صفحات : 3 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود