مقیاس خودکارآمدی تحصیلی:
به منظور سنجش خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مورگان و همکاران(1999) استفاده شده است. این مقیاس دارای 30 سوال و سه زیر مقیاس استعداد، کوشش و بافت است. گویههای این مقیاس با طیف لیکرت دارای پاسخ چهار درجهای می باشد. سازنده مقیاس میزان همسانی درونی مقیاس را با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 82/0 اعلام کرده است. همچنین ضریب آلفای کرونباخ سه زیر مقیاس استعداد و کوشش و بافت به ترتیب :78 /0، 66/0، 70/0 گزارش شده است. در ایران کریمزاده و همکاران (1385) روایی این مقیاس را از طریق تحلیل عامل مطلوب گزارش کردهاند. همچنین ضرایب پایایی مقیاس از طریق روش آلفای کرونباخ توسط کریم زاده و همکاران(1385) برای خودکارآمدی کلی 76/0، بعد استعداد 66/0، بعد کوشش 65/0و بعد بافت 60/0 بدست آمده است. خواجه و همکاران (1390) در پژوهش خود به منظور به دست آوردن پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده کردهاند که ضرایب پایایی برای بعد استعداد 79/0، بعد کوشش 0/59 و بعد بافت 82/0 به دست آوردند.
پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی
دانش آموز عزیز سلام : کد:
این پرسشنامه، جهت انجام یک کار پژوهشی در مورد دانش آموزان تدوین شده است. لطفاً جلوی هر یک ازعبارات زیر با گذاشتن ضربدر بر روی اعداد 1 تا 5 ( کاملا مخالف 1، مخالف 2، بینظر 3، موافق، 4، کاملا موافق 5) مشخص نمائید که با هر یک از عبارتهای زیر تا چه اندازه موافق هستید. لازم نیست نام خود را بنویسید، پس صادقانه پاسخ دهید. قبلاً ازهمکاری شما بسیار سپاسگزاریم.
1- من در درس های رشته تجربی دانش آموز خوبی به حساب می آیم.
1
2
3
4
5
2- گاهی اوقات تکلیفی که برای دانش آموزان دیگر مشکل است به نظر من آسان است.
1
2
3
4
5
3- من در درس اجتماعی دانش آموز خوبی به حساب می آیم.
1
2
3
4
5
4- من یکی از بهترین دانش آموزان کلاس هستم.
1
2
3
4
5
5- معلمانم فکر می کنند که من باهوش هستم.
1
2
3
4
5
6-معمولاًنمره همکلاسی هایم ازمن بیشترمی شود.
1
2
3
4
5
7-معمولاًتکالیف منزل را به خوبی انجام می دهم.
1
2
3
4
5
8- معمولاً می توانم خوب تلاش کنم و نمرات خوبی بگیرم.
1
2
3
4
5
9- من در ادبیات فارسی دانش آموز خوبی هستم.
1
2
3
4
5
10- من باهوش هستم.
1
2
3
4
5
11-گرفتن نمره خوب درمدرسه برای من آسان است.
1
2
3
4
5
12- من در دروس مربوط به رشته ریاضی دانش آموز خوبی به حساب می آیم.
1
2
3
4
5
14- بسیاری از همکلاسی هایم ریاضی را دوست دارند چون درس آسانی است.
1
2
3
4
5
15- اگر معلمانم مرا بیشتر دوست می داشتند می توانستم نمرات بهتری بگیرم.
1
2
3
4
5
16- من می توانم از دبیرستان فارغ التحصیل شوم.
1
2
3
4
5
17- من در یک مدرسه خوب درس می خوانم.
1
2
3
4
5
18- کسانی که اکنون شغل های خوبی دارند وقتی دانش آموز بوده اند خوب درس خوانده اند.
1
2
3
4
5
19- در آینده می خواهم وارد دانشگاه شوم.
1
2
3
4
5
20- برای دیگران چه اهمیتی دارد که من در مدرسه شاگرد خوبی باشم یا نباشم.
1
2
3
4
5
21- مطالبی که در مدرسه یاد می گیرم از اهمیت چندانی برخوردار نیستند.
1
2
3
4
5
22- مهم نیست که در مدرسه چقدر تلاش کنم.
1
2
3
4
5
23- نمره دانش آموزانی که از معلم کمک بیشتری می گیرند از من بهتر می شود.
1
2
3
4
5
24- در صورتی ممکن باشد ترک تحصیل می کنم.
1
2
3
4
5
25- حتی اگر دانش آموزان نمرات خوبی نداشته باشند باز هم مورد علاقه معلم هستند.
1
2
3
4
5
26- ادامه تحصیل اهمیت زیادی دارد.
1
2
3
4
5
27- در مدرسه، سخت کوش خواهم بود.
1
2
3
4
5
28- بسیاری از همکلاسی هایم بیشتر از من تکلیف های خود را انجام می دهند.
1
2
3
4
5
29- وقتی زیاد تلاش می کنم نمره خوبی میگیرم.
1
2
3
4
5
30- به خاطر آنکه ریاضی درس مشکلی است نمره خوبی از آن نمی گیرم.
1
2
3
4
5