تارا فایل

پرسشنامه استاندارد عصب شناختی


پرسشنامه حاضر برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد تهیه شده و در اختیارتان قرار گرفته است. خواهشمند است، با علامت زدن بر روی یکی از گزینه های ذیل هر پرسش، میزان موافقت یا مخالفت خود را با گویه ی مورد نظر مشخص فرمایید. پیشاپیش به خاطر صرف وقت و دقت نظر از شما سپاسگزارم.
سن: جنسیت:
مدرک تحصیلی: رشته تحصیلی:
رشته دیپلم: سابقه تدریس:
پرسشنامه عصب شناختی
بله
خیر
نمیدانم
1- ما از مغزمان 24 ساعته استفاده می کنیم.

2- شادی، خشم و ترس را با مغز خود تجربه می کنیم نه با قلب.

3- برای اینکه یاد بگیریم کاری را چگونه انجام دهیم، ضروری است که به آن توجه بکنیم.

4-حافظه ای که در مغز قرار دارد شبیه حافظه یک کامپیوتر است یعنی هر حافظه در قسمت کوچکی از مغز ذخیره می شود.

5- ذهن فرآورده فعالیت مغز است.

6-بهبود عملکرد در فعالیتهایی مانند نواختن پیانو تابع مقدار ساعتی است که برای تمرین آن صرف می شود.

7-حافظه در شبکه ای از سلول ها که در سرتاسر مغر پراکنده شده اند ذخیره می شود.

8-محیط فرد می تواند بر تولید هورمون و در نتیجه روی شخصیت او اثر بگذارد.

9-حالت ذهن، انعکاسی از حالت مغز در لحظه ای خاص است(تفکر، نتیجه فعالیت مغز است).

10- نگه داشتن یک شماره تلفن در حافظه تا زمان شماره گیری، به یاد آوردن وقایع اخیر، به یادآوردن تجارب دور، همه از یک سامانه حافظه استفاده می کنند.

11- زمانی که ما می خوابیم، مغز خاموش می شود.

12- فرایندهای هیجانی مغز با فرایندهای مغزی درگیر در استدلال تداخل می کنند(آنچه احساس می کنیم و آنچه فکر می کنیم، با هم رابطه دارند).

13- اگر راهی برای مطالعه فعالیت مغز باشد، ذهن را نیز می توان از طریق آن مورد مطالعه قرار داد.

14- بدون مغز، هوشیاری امکان پذیر نیست.

15- ما غالباً تنها از 10% مغزمان استفاده می کنیم.

16- یادگیری منوط به افزودن سلول های جدید به مغز نیست.

17- هورمون ها بر حالت درونی بدن، و نه شخصیت افراد تاثیر می گذارند.

18- فعالیت مغز، به طور کامل به محیط بیرونی وابسته است: بدون تحریک حواس، ما نمی بینیم، نمی شنویم و احساس نمی کنیم.

19-توانایی های شناختی ذاتی هستند و نمی توان انها را از طریق محیط یا تجارب زندگی تغییر داد.

20- یادگیری از طریق تغییر اتصالات عصبی مغز اتفاق می افتد.

21- شهود، احساس خاصی است که نمی توان آن را با مغز توضیح داد.

22- ذهن محصول کار روح بر روی مغز است.

23-کودکان پس از خوردن آشامیدنی های شیرین و خوراکی های سرپایی(هله هوله)، حواس خود را کمتر جمع می کنند.

24- مکملهای امگا3، توانایی ذهنی کودکان را به طور عموم افزایش نمی دهد.

25- محیط هایی که از نظر محرکات غنی هستند، مغز کودکان پیش دبستانی را بهبود می دهند.

26- اگر افراد اطلاعات را به سبک یادگیری ترجیحی خود(دیداری، شنیداری، لمسی) دریافت کنند، بهتر یاد می گیرند.

27- تمرینات هماهنگی کوتاه می تواند کار کرد نیمکره راست و چپ مغز را یکپارچه سازد.

28- نوشیدن مداوم نوشابه های دارای کافئین، هوشیاری(گوش به زنگی) را کاهش می دهد.

29- تفاوتها در رتری نیمکره ای(مغز راست، مغز چپ)، می تواند به توضیح تفاوت های فردی یادگیرندگان کمک کند.

30- مشکلات یادگیری مرتبط با تفاوتهای رشدی عملکرد مغز، نمی تواند از طریق آموزش و پرورش ترمیم یابد.

31-هیچ دوره بحرانی در دوران کودکی وجود ندارد که شما بعد از آن نتوانید چیزی را یاد بگیرید، فقط دوره های حساس وجود دارد که در آن یادگیری آسانتر است.

32- تمرینات شدید می تواند عملکرد ذهنی را بهبود بخشد.

33- هر یادگیرنده(دیداری، شنیداری، لامسه) برای دریافت اطلاعات ترجیحاتی دارد.

34- تمریناتی که موجب هماهنگی توانایی های ادراک حرکتی می شوند، می توانند مهارت خواندن و نوشتن را بهبود بخشند.

35- ایجاد اتصالات جدید مغزی می تواند تا سنین پیری ادامه یابد.

36- تمرینات مداوم بعضی فرایندهای ذهنی می تواند شکل و ساختار برخی از قسمتهای مغز را تغییر دهد.

پرسشنامه حاضر دارای 6 عامل: دانش مربوط به مغز، عوامل موثر بر کارایی بهتر مغز، تعامل محیط و فرد، زمان استفاده از مغز، تمثیل هایی برای مغز و ترمیم پذیری مغز تشکیل شده است.روایی و پایایی این پرسشنامه توسط سلمانیها مورد مطالعه قرار گرفته است.
گروه بندی سئوالات (ج . ت)
مولفه
3-5-7-13-22-29
دانش مربوط به مغز
2-10-14-15-20-24
عوامل موثر بر کارایی بهتر مغز
8-21-18-25-26-27-30-34
تعامل محیط و فرد
1-23-31-35
زمان استفاده از مغز
4-9-12-19-33
تمثیل هایی برای مغز
6-11-16-17-28-32-36
ترمیم پذیری مغز

سلمانیها، طاهره ().رواسازی مقیاس ارزیابی دانش عصب شناختی و رابطه دانش عصب شناختی معلمان با اثر بخشی تدریس از دیدگاه آنان. مجله روان شناسی، شماره65.


تعداد صفحات : 4 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود