پرسشنامه سرمایه اجتماعی (ناهاپیت و گوشال، 1998)
ضمن سپاس از همکاری شما در این پژوهش، پرسشنامهای که تقدیم میگردد به منظور جمعآوری اطلاعات برای کار یک تحقیق دانشگاهی تنظیم شده است. بدیهی است پاسخ دقیق شما، ما را در ارزیابی علمی مسایل و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود شرایط کار یاری خواهد کرد. بدیهی است از این اطلاعات هیچ استفاده ای غیر از پژوهش نخواهد شد.
جنس: مرد زن
سن: 20-30 سال 31-40 سال 41-50 سال 51 سال به بالا
تحصیلات: دیپلم فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس دکترا
سابقه خدمت: 1- 5 سال 6- 10 سال 11- 20 سال 21- 30 سال
نظر شما راجع به گویه های زیر چیست؟
خیلی مخالف
مخالف
بی نظر
موافق
خیلی موافق
1
کارکنان این شرکت به همدیگر اعتماد دارند.
2
همکارانم در رفتار خود با من صادق و دستکار هستند.
3
همکارانم اطلاعات مهم را با من در میان می گذارند.
4
کارکنان همیشه یکدیگر را از امور مطلع می کنند.
5
به طور کلی کارکنان این شرکت قابل اعتمادند.
6
کارکنان این شرکت اطلاعات،ایده ها و دیگر منابعشان را برای انجام وظایف با یکدیگر ترکیب می کنند.
7
کارکنان به احساسات همدیگر احترام می نهند.
8
سازمان برای کارکردهای گروه ها و تیم های کاری ارزش زیادی قائل است.
9
سازمان برای عضویت افراد در گروه ها فرصت های زیادی فراهم می کند.
10
در شرکت ما تمایل زیادی به راه حل های همکارانه وجود دارد.
11
کارکنان این شرکت معمولا به همکاران خود کمک می کنند.
12
روحیه گروهی و تیمی در میان کارکنان این شرکت وجود دارد.
13
کارکنان این شرکت در امور مختلف مشارکت و همکاری می کنند.
14
کارکنان شرکت با یکدیگر رابطه خوبی دارند.
15
کارکنان شرکت معمولا هنگام تصمیم گیری اطلاعات و نظرات خود را با یکدیگر مبادله می کنند.
16
کارکنان شرکت اطلاعات را از روی میل و داوطلبانه با همدیگر تسهیم و تقسیم می کنند.
17
کارکنان شرکت هنگام بروز مشکل به شیوه ای مفید و سالم با یکدیگر بحث و گفتگو می کنند.
18
به طور کلی ارزش های کارکنان مشابهت و مطابقت زیادی با اهداف و ارزش های شرکت دارد.
19
اهداف و ارزش های مشترکی در بین کارکنان این شرکت وجود دارد.
20
اعتقاد کارکنان بر این است که نیت و اهداف کارکنان خیر و خوب است.
21
کارکنان این شرکت تفاوت های همکاران خود را به آسانی می پذیرند.
22
کارکنان شرکت احساسات یکدیگر را درک می کنند و به راحتی با همدیگر کنار می آیند.
23
کارکنان به شیوه ای سالم و سازنده همدیگر را نقد می کنند.
24
کارکنان شرکت به احساسات یکدیگر احترام می گذارند.
25
کارکنان و شرکت نسبت به تحقق اهداف یکدیگر متعهد هستند.
26
کارکنان خود را عضو یک خانواده مشترک تلقی می کنند.
27
اصولا کارکنان نسبت به ارزش های شرکت وفادار هستند.
28
شرکت و مدیران آن نسبت به ارزش های کارکنان وفادار هستند.
معرفی پرسشنامه سرمایه اجتماعی:
پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال1 (1998) دارای 3 بعد ساختاری، ارتباطی و شناختی میباشد که هفت خرده مقیاس شبکهها، اعتماد، همکاری، فهم متقابل، روابط، ارزشها، تعهد را مورد بررسی قرار میدهد و در 28 گویه تنظیم شده و بر اساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت (خیلی موافقم= 5، موافقم= 4، نظری ندارم= 3، مخالفم= 2 و خیلی مخالفم= 1) ساخته شده است.
ناهاپیت و گوشال (1996) با رویکرد سازمانی جنبه های مختلف سرمایه اجتماعی را درسه بعد جای می دهند:
1. ساختاری: بارت (1992) عنصر ساختاری سرمایه اجتماعی اشاره به الگوی کلی تماس های بین افراد دارد یعنی، شما به چه کسانی و چگونه دسترسی دارید و مهمترین جنبههای این عنصر عبارتند از روابط شبکهای بین افراد، پیکربندی شبکهای، و سازمان مناسب.
2. ارتباطی (مشتری): ناهاپیت و گوشال (1996) عنصر ارتباطی سرمایه اجتماعی توصیف کننده نوعی روابط شخصی است که افراد با یکدیگر به خاطر سابقه تعاملات شان برقرار میکنند. مهمترین جنبههای این بعد از سرمایه اجتماعی عبارتند از: اعتماد؛ هنجارها؛ الزامات و انتظارات و هویت.
3. شناختی: عنصر شناختی سرمایه اجتماعی اشاره به منابعی دارد که فراهم کننده مظاهر، تعبیرها و تفسیرها و سیستمهای معانی مشترک در میان گروهها است مهمترین جنبههای این بعد عبارتند از زبان و کدهای مشترک، و حکایات مشترک.
اعتبار و روایی:
روایی و پایایی: آلفای کرونباخ گرفته شده 93/0 میباشد (قلیچ لی، 1385). همچنین اونق (1384) در مطالعهای ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه را برای هر سه هد 91/0 بدست آورده است و روایی آن را تایید کرده.
سوالات پرسشنامه به تفکیک خرده مقیاسها :
جدول شماره(3-1). تطبیق سوالات پرسشنامه با مولفههای آن
سوالات مربوط به هر خرده مقیاس
خرده مقیاس ها
سه بعد اصلی پرسشنامه
متغیر
6، 7، 8، 9
شبکه ها
بعد ساختاری
سرمایه اجتماعی
14، 15، 16، 17
روابط
10، 11، 12، 13
همکاری
بعد شناختی
18، 19، 20
ارزش ها
21، 22، 23، 24
فهم متقابل
بعد ارتباطی
1، 2، 3،4،5
اعتماد
25، 26، 27، 28
تعهد
روش نمرهگذاری:
در طراحی پرسشنامه تا حد امکان سعی شده پرسشنامه کوتاه بوده و قابل فهم باشد، همچنین از ارائه سوالات منفی نیز خوداری شده است. در طراحی پرسشنامه از طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شده که یکی از رایج ترین مقیاسهای اندازهگیری به شمار میرود. امتیاز بندی پرسشنامه بصورت زیر میباشد:
خیلی موافق – موافق – بی نظر – مخالف – خیلی مخالف
5 4 3 2 1
*******************************************
منابع:
اونق، ناز محمد (1384). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
قلیچ لی، ب؛ مشبکی، ا (1385). نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان (مطالعه دو شرکت خودرو ساز ایرانی). فصلنامه دانش مدیریت (شماره 75)،125-147.
**********************************************
1 . Nahapiet & Ghoshal
—————
————————————————————
—————
————————————————————