بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع ارائه : SEO (بهینه سازی سایت)
تعریف SEO
رتبه گذاری و Page Rank
تاثیر SEO بر نتایج جستجو
تکنیک های SEO
SEO
SEO تکنولوژی جدیدی است برای بالا بردن رتبه سایت در مقابل روبات های هوشمند رتبه گذار موتور جستجو ها و سایت Alexa
رتبه گذاری و Page Rank
رتبه گذاری توسط موتور های جستجو (گوگل) و سایر موتور جستجو ها و سایت الکسا انجام میشود که 5 سایت برتر طبق رتبه گذاری سایت الکسا می باشد
1- Google
2-Yahoo
3-Youtube
4-MSN
5-FaceBook
چگونگی افزایش page rank درگوگل
page rank google به عوامل مختلفی بستگی دارد ،که به ترتیب مهم بودن آن عبارت اند از :
1- مطالب آن در رابطه با موضوع مورد جستجو
2- موتورهای جست و جو اهمیت صفحات وب را بر اساس میزان لینک به آن طبقه بندی می کنند .
3- چنانچه لینک بیشتری در سایر پایگاه ها ثبت کنید رتبه بالاتری کسب خواهید کرد .
4- تبادل لینک بین سایت های هم خانواده یعنی سایت هایی که موضوع مشابهی دارند ، موجب افزایش رتبه در موتورهای جست و جو خواهد شد .
5- شرکت در بحث های رایج در تالارهای بحث و تبادل نظر ، گفتمان و یا گفت و گو و درج لینک در محل امضا یا در متن بحث به افزایش رتبه شما موتورهای جست و جو کمک موثری خواهد نمود.
اما در واقع چه عواملی در بالا بردن رتبه شما نقش دارند ؟
1 – طراحی اصولی سایت
2 – دقت در نوشتن برچسب های متا ( متاتگ )
3- بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو
4- موتورهای جست و جو حساسیت ویژه ای نسبت به نام صفحه و توضیحات صفحه دارند
5- بر خلاف تصور اغلب طراحان وب کلمات کلیدی نقش کمتری ایفا می کنند
6- چنانچه مقاله ای می نویسید و مایلید که مقاله شما در نتایج جست و جو قرار گیرد بهتر است آن را در یک صفحه مجزا قرار دهید و در در قسمت نام صفحه عنوان مقاله را بنویسید page title
7- بهتر است در سایت خود به مقالات و مطالب خود چند بار لینک بدهید ، برای مثال می توانید عناوین مقالات سایت خود را درج کنید و خلاصه مقاله را در صفحه ای دیگر و متن کامل آن را در یک صفحه مجزا قرار دهید و یا اینکه در همان صفحه ای که متن کامل مقاله را قرار می دهید به عنوان مقاله لینک همان صفحه را بدهید .
8- موتورهای جست و جو صفحات شما را از بالا به پائین جست و جو می کنند برای همین است که عنوان صفحات ، توضیحات و کلمات کلیدی اهیمت دارند . چنانچه بتوانید با حذف جدول ها و تصاویر مطالب خود را در قسمت های بالاتری از صفحه قرار دهید شانس شما در موتورهای جست و جو بالا خواهد رفت و در ضمن در حین نمایش نتایج جست و جو بخشی از مطالب شما برای بازدید کننده نمایان خواهد شد و او می تواند بفهمد که آیا مقاله شما با موضوع مورد نظر او مرتبط است یا خیر .
9- چنانچه سایت شما رتبه ای در موتورهای جست و جو ندارد زیاد هم عجله نکنید زیرا تا زمان رسیدگی موتورهای جست و جو مانند گوگل زمان زیادی دارید ، چون ممکن است سایت شما هر ماه یک بار مورد بازبینی موتورهای جست و جو قرار گیرد و عملکرد یک ماهه شما در بالابردن رتبه شما در موتورهای جست و جو تعیین کننده خواهد بود .
10- ارائه خدمات رایگان مانند : ابزارهای مورد نیاز وب مسترها ، مقالات آموزشی و کتاب های الکترونیک در کسب رتبه در موتورهای جست و جو موثر خواهند بود زیرا تجربه ثابت کرده است که ارائه دهندگان خدمات رایگان بدون هیچ زحمتی توسط دیگران تبلیغ می شوند .
11- ارسال مقاله به سایت های دیگر : مشابه کاری که من در همینجا انجام داده ام . شما هم می توانید با ارسال مقالات خود برای سایر سایت ها و وبلاگ ها لینک خود را در بالا یا پائین مطالب خود قرار دهید و خود را با این روش به عنوان منبع مقاله مطرح نمائید.
12- توصیه می کنم در طرح های تبادل لینک و بنر شرکت کنید حتی برای مدتی محدود
13- در سایت هایی که تبادل لینک به صورت لینک باکس دارند حتما شرکت کنید ، مخصوصا اگر سایت یا وبلاگتان به تازگی شروع به کار کرده است .
14- به شما توصیه می کنم تا از طریق ایمیل با مدیران سایت ها در تماس باشید و در خواست خود را برای درج لینکتان در سایت های مختلف مطرح نمائید .
15- لینک خود را در سایت هایی که قسمت ثبت لینک دارند حتما ثبت کنید
16- دایرکتوری ها مکان های مناسبی برای ثبت لینک شما هستند ، هرچند تاثیر چندانی در جذب مخاطب به سایت شما ندارند .
17- اگر از نظر مالی شرایط مناسبی دارید حتما برای تبلیغ سایت خود در پایگاه های پربازدید سرمایه گذاری کنید .
18 – هرچند موتورهای جست وجو سهم بالائی در جذب مخاطب به سایت شما دارند اما قرار دادن لینک و تبلیغ در مکان های مناسب و پرترافیک مخاطبان را مستقیما به سایت شما هدایت خواهد کرد .
19 – رتبه شما با بالا رفتن تعداد لینک های شما افزایش نمی یابد بلکه رتبه شما زمانی افزایش می یابد که تعداد نمایش سایت شما در نتایج جست و جو افزایش یابد و مخاطبان بر روی لینک شما در موتورهای جست و جو کلیک نمایند . برای فهم بهتر یک مثال می زنم : شما مطلبی در سایت خود تحت عنوان " آموزش هک " دارید . چنانچه کسی در گوگل و … این عنوان را جست و جو کند و سایت شمارا مرتبط با این عنوان بیابد و بر روی آن کلیک کند سایت شما در جست و جوی این عنوان رتبه بالاتری خواهد داشت . البته اگر تعداد زیادی مخاطب از این طریق به سایت شما برسند .
از اینرو ممکن است شما مطلبی در مورد اس ام اس رایگان بنویسید و رتبه پائین تری در موتورهای جست و جو کسب کنید . و شاید علت این امر این باشد که مطلب شما جاذبه زیادی برای مخاطب نداشته باشد چون مخاطب شما گزیده ای از مطلب شما را در نتایج جست و جو مشاهده می کند .
20- این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید : " هر لینکی تاریخ مصرفی دارد " مثلا لینکی را که یک سال پیش سایت دیگری به شما داده است هیچ نقشی در بالا بردن رتبه شما ایفا نمی کند ، زیرا موتورهای جست و جو به مرور لینک های قدیمی را حذف می کنند .
21- ip اختصاصی نقش بسیار مهمی در رتبه بندی موتورهای جست و جو ایفا می کند . هرچند ممکن است اجاره ip اختصاصی برای شما هزینه زیادی داشته باشد اما این نکته مهم را متذکر می شوم که جست و جو گرها از این طریق شما را به عنوان یک پایگاه مستقل جست و جو می کنند و فرآیند جست و جو برای جست و جو گر سریع تر و با ارزش تر خواهد بود . زیرا هنگامی که شما از یک ip اشتراکی استفاده می کنید موتور جست و جو گر شمارا از میان ده ها سایت دیگری که با این ip فعال هستند تفکیک می کند و اهمیت کمتری برای شما قائل خواهد بود .
22 – توجه داشته باشید که تلاش برای افزایش رتبه وبلاگ و سایتی بی محتوا یا کم محتوا کار بیهوده ایست ، آنچه بیش از همه در بالا بردن رتبه شما در موتورهای جست و جو نقش دارد میزان محتوای سایت شماست ، پس تلاش خود را بیشتر بر روی محتوای خود متمرکز کنید و بدانید که اگر محتوای بهتری ارائه کنید از سوی دیگران مورد حمایت قرار خواهید گرفت .
الگوریتم های رتبه گذاری یک سایت
به عنوان مثال سایت الکسا با توجه به لینک های ورودی- خروجی و متوسط زمانی که یک کاربر در سایت مورد نظر در حال فعالیت و … اقدام به رتبه گذاری یک سایت می کند
تعریف کلی و اهداف و روش کار تکنیک SEO SEO= Search Engine Optimization
هدف: اصلاح کدها و ساختار سایت برای بالا بردن شانس آن در کسب رتبه های بالا در نتایج جستجو است.
SEO در حقیقت پروسه ای است که کمک می کند محتوای یک سایت ساده تر، راحت تر و به دفعات در اختیار موتورهای جستجوگر قرار گیرد.
SEO اصلاح تمام کدها، حذف کدهای زاید، کاهش حجم صفحات، تنظیم چگونگی نمایش متن صفحه، نحوه لینک دادن صفحات به یکدیگر، چگالی کلمات در صفحه، مطابقت کدهای سایت با استانداردهای موجود و تمام آنچه که به خود سایت مرتبط است را به عهده می گیرد.
الگوریتم رتبه گذاری موتور های جستجو
موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی میکنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد.
یکی از کارهایی که متخصصان بیهنه سازی موتورهای جستجو انجام میدهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند.
هنگامی که شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان انتخاب میکنید، شما باید از این طراح درباره ی بهینه سازی موتورهای جستجو سوال کنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو ساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. در صورتیکه این کار طولانی تر از طراحی هایی که شما بیش از این داشته اید، نیست. این کار خیلی آسان تر و معقول تر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار می گیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو شود.
اهمیت SEO
چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مفید می باشد. موارد ذیل برخی از دلایل این موضوع می باشند:
▪ برتر بودن در نتایج جستجو مشتری های زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت میکند.
▪ ۸۷ در صد تمام بینندگان شما از یک صفحه یک وضعیت دارند.
▪ ۹۱ در صد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند.
▪ طبق آخرین تحقیقات بیش از ۲۵۰ میلیون جستجو در روز در کشور انگلیس انجام میگیرد.
▪ ۷۳ در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز میشود.
▪ ۳.۵ بیلیون از وب سایت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعیت این این است که فقط کسرهای از یک درصد به صفحه اول می رسند.
● چه کسانی به SEO احتیاج دارند؟
هر وب سایتی که به سوی تجارت و بازرگانی حرکت میکند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کند.
هدف نهایی یک وب سایت جلب کاربران اینترنتی میباشد، و مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمی از کابران اینترنتی وب سایت ها را در موتورهای جستجوی پیدا کرده اند.
اگر شرکت شما نظر به ساخت یک وب سایت جدید و یا به روز کردن وب سایت قدیمی خود را دارد باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت باید SEO را در الویت قرار دهید.
به خاطر داشته باشید که SEO شما را به مسابقه بزرگ می برد و شما را در بازار معرفی میکند.
نکات مهم در مدیریت سایت طبق الگوی SEO
1- تنوع در لینک ورودی:
یکی از بهترین مکان هائی که مشتریان می توانند سایت شما را پیدا کنند موتورهای جستجو هستند. اما شما نباید فقط به این بسنده کنید. شما بایستی سعی نمائید لینک سایتتان را در سایت های دیگران منتشر کنید.
یکی از پارامترهائی که در تعیین رتبه سایت شما موثر است، میزان لینکهائی است که سایت های دیگر به سایت شما داده اند. با معرفی سایت شما در دیگر سایتها علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان جدیدی از آن سایتها به سراغ سایت شما خواهند آمد، رتبه شما در موتورهای جستجو نیز بهبود خواهد یافت.
به طور خلاصه می توان اینگونه بیان کرد: سعی کنید توسط دیگر وبلاگها یا وب سایت ها به شما لینک داده شود اگر لینک شما یک سویه و ورودی باشد تنها دیگران به وبلاگتان لینک دهند رتبه شما افزایش می یابد .لینک دوسویه یعنی لینکها در هر دوطرف باشد که امتیاز کمتری دارد و اگر تنها لینک دیگر سایت ها و وبلاگها را یک سویه بگذارید، به طور شدید نمره شما کم می شود .
نرم افزار رتبه بندی چنین محاسبه می کند که هر چقدر بیشتر به یک صفحه اینترنتی لینک داده شده باشد پس از اهمیت خاصی برخوردار است .
توجه داشته باشید که تلاش برای افزایش رتبه وبلاگ و سایتی بی محتوا یا کم محتوا کار بیهوده ایست ، آنچه بیش از همه در بالا بردن رتبه شما در موتورهای جست و جو نقش دارد میزان محتوای سایت شماست، پس تلاش خود را بیشتر بر روی محتوای خود متمرکز کنید و بدانید که اگر محتوای بهتری ارائه کنید از سوی دیگران مورد حمایت قرار خواهید گرفت.
2- استفاده از سایت های با رتبه بالا:
نکته دیگر اینکه سعی کنید از سایت هائی که رتبه بالائی دارند برای اضافه کردن لینک استفاده کنید. فرستادن اخبار مربوط به سایت شما به همراه لینک سایت به سایت های خبری با رتبه بالا، یا حتی ارائه مقالات سایت تان در سایت های با رتبه بالا می تواند تاثیر مناسبی در افزایش یا نگهداری رتبه سایت شما داشته باشد.
3- نام دامنه مناسب :
تا حد امکان سعی کنید از
نام دامنه
کوتاه استفاده نمائید. بسیاری از افراد در معرفی حضوری یک وب سایت ، نامهای کوتاه تر را به سادگی معرفی می کنند و شنوندگان هم آسانتر نامهای کوتاه را به خاطر می سپارند. این نکته را فراموش نکنید که راحتی نام اثر غیرمستقیم دارد
یک کارشناس SEO در وبلاگش آورده بود که سعی کنید در نام دامنه یاهمان آدرس اینترنتی وبلاگ و وب سایت خود از دو مقوله بهره ببرید اول، از کلمات معنادار لاتین بهره ببرید به خصوص کلمات کلیدی در گروهی گه نگارش می کنید؛ کلمات فارسی با حروف انگلیسی به شدت رتبه شما را کاهش می دهد، می توانید از دامینی مشابه دامین های مشهور با رنک بالا استفاده کنید .
4- استفاده از تبلیغات معمولی :
سعی کنید نام سایت خودتان را بر روی خودکار یا اجناس تبلیغاتی دیگر منتشر کنید. به این ترتیب بازدیدکنندگان زیادی را به سایت خود اضافه خواهید نمود. این توصیه شاید بطور مستقیم باعث افزایش یا نگهداری رتبه سایت شما نشود اما بطور غیر مستقیم در معرفی سایت شما به موتورهای جستجو موثر خواهد بود.
5- استفاده از محصولات با قابلیت توزیع :
ارائه کتاب های الکترونیکی یا مقالات مفید یا حتی ارائه محصولات نرم افزاری رایگان در سایت شما، کمک زیادی به افزایش بازدیدکنندگان و همچنین معرفی سایت شما در دیگر سایت ها و در نتیجه افزایش رتبه شما خواهد داشت.
6- بررسی وضعیت لینک های سایت :
همیشه در معرفی سایت های دیگران در سایت تان مراقب باشید. بسیاری از این نوع سایت ها بعد از مدتی لینکشان را عوش می کنند یا اینکه بدلیل مشکلات فنی درست کار نمی کنند. سعی کنید مجموعه لینک های سایت خودتان را مرتب بررسی نمائید و لینکها نادرست را حذف یا تصحیح نمائید. تعداد بیشتر لینک های بدون استفاده در یک سایت باعث کاهش بیشر رتبه سایت در موتورهای جستجو خواهد شد.
7- استفاده از کلمات کلیدی :
هیچگاه از استفاده صحیح از کلمات کلید غافل نشوید. مرتب کلمات کلید سایت خود را بررسی کرده و در صورت نیاز کلمات آنرا تصحیح نمائید. به خاطر داشته باشید که این تغییرات بصورت افزایش باشد. تغییر یکباره کل کلمات کلید سایت می تواند تاثیر بسیار مخربی بر روی رتبه سایت شما در موتورهای جستجو داشته باشد.
8- استفاده از گروه های خبری:
فراموش نکنید که همه مطالب گرو ه های خبری و انجمن ها(FORUMS) در موتورهای جستجو ثبت می شوند. شرکت در مباحث این گروه ها کمک زیادی به معرفی سایت شما به موتورهای جستجو خواهد کرد. در ضمن بخاطر داشته باشید که این مطالب برای مدتهای زیادی در این گروها باقی خواهند ماند.
9- ارائه محتوای با ارزش :
یکی از بهترین روش های بازاریابی ( حتی بصورت سنتی آن) استفاده از تکنیک توصیه دوستان است. اگر شما در سایت تان به ارائه سرویس های رایگان بپردازید، بازدیدکنندگان شما، توصیه سایت شما را به دوستانشان خواهند کرد. اینکار باعث افزایش کیلک بر روی سایت شما خواهد شد. بسیاری از افراد سایت شما را برای سرویسی که ارائه کرده است در سایت های مختلف معرفی خواهند کرد. خب این یعنی کمک به افزایش رتبه سایت تان .
10- وبلاگ نویسی :
هنوز مطالبی که در وبلاگ سایت ها نوشته می شود از اهمیت زیادی برخوردار هستند. علاوه بر اینکه این مطالب می تواند در ایجاد ارتباط بهتر با مشتری موثر باشد، تاثیر مثبتی در افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو خواهد داشت. سعی کنید از اسامی مناسب برای وبلاگ سایت و همچنین شاخه ای که این وبلاگ درآن قرار دارد استفاده نمائید.
11- موتور جستجو به محتوا، از بالا به پایین اهمیت می دهد
موتورهای جست و جو صفحات شما را از بالا به پائین جست و جو می کنند برای همین است که عنوان صفحات، توضیحات و کلمات کلیدی اهیمت دارند . چنانچه بتوانید با حذف جدول ها و تصاویر مطالب خود را در قسمت های بالاتری از صفحه قرار دهید شانس شما در موتورهای جست و جو بالا خواهد رفت و در ضمن در حین نمایش نتایج جست و جو بخشی از مطالب شما برای بازدید کننده نمایان خواهد شد و او می تواند بفهمد که آیا مقاله شما با موضوع مورد نظر او مرتبط است یا خیر .
چنانچه مقاله ای می نویسید و مایلید که مقاله شما در نتایج جست و جو قرار گیرد بهتر است آن را در یک صفحه مجزا قرار دهید و در در قسمت نام صفحه عنوان مقاله را بنویسید (PAGE TITLE)
سعی کنید در تیتر و عنوان مقاله و یا گفتارتان از کلمات کلیدی به صورت کامل استفاده کنید شاید کمی ترکیب مشکل باشد اما در دست آوردن نتیجه مطلوب توسط موتورجستجو کمک شایانی میکند ، به ترتیب سعی کنید که کلمات مهم و کلیدی خود را در پاراگرافهای ابتدایی متن به کار ببرید .
12- لینکتان را ثبت کنید
لینک خود را در سایت هایی که قسمت ثبت لینک دارند حتما ثبت کنید ، بسیاری از وب سایت ها و برخی وبلاگهای به صورت موضوعی و دایرکتوری و یا عمومی و …. لینک شما را رایگان درج می کنند . مهم نیست که وبلاگ یا وب سایت مذکور دارای مخاطب هست یا نه درج لینک سایت شما، یک لینک را به شماره ی لینک های شما نزد موتورجستجو اضافه می کند .
13- در دایرکتوری ها ثبت نام کنید
دایرکتوری ها یا همان وب سایت هایی که بصورت موضوعی لینک ها را مجانی یا در ازاء مبلغ ناچیز ثبت می کند، مکان های مناسبی برای ثبت لینک وبلاگ شما هستند ، هرچند تاثیر چندانی در جذب مخاطب به سایت شما ندارند .
14- هر لینک ، افزایش رتبه نمی دهد !
رتبه شما با بالا رفتن تعداد لینک های شما افزایش نمی یابد بلکه رتبه شما زمانی افزایش می یابد که تعداد نمایش سایت شما در نتایج جست و جو افزایش یابد و مخاطبان بر روی لینک شما در موتورهای جست و جو کلیک نمایند .
برای فهم بهتر یک مثال می زنم : شما مطلبی در سایت خود تحت عنوان " آموزش وب " دارید . چنانچه کسی در گوگل و … این عنوان را جست و جو کند و سایت شما را مرتبط با این عنوان بیابد و بر روی آن کلیک کند سایت شما در جست و جوی این عنوان رتبه بالاتری خواهد داشت . البته اگر تعداد زیادی مخاطب از این طریق به سایت شما برسند .
از این رو ممکن است شما مطلبی در مورد اس ام اس رایگان بنویسید و رتبه پائین تری در موتورهای جست و جو کسب کنید . و شاید علت این امر این باشد که مطلب شما جاذبه زیادی برای مخاطب نداشته باشد چون مخاطب شما گزیده ای از مطلب شما را در نتایج جست و جو مشاهده می کند .
توضیح اینکه این نکته دست شما را نبندد در نهایت لینک را می گیرید ، اما رتبه به شما تعلق نمی یابد .
15- لینک ها تاریخ مصرف دارند
این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید : " هر لینکی تاریخ مصرفی دارد " مثلا لینکی را که یک سال پیش سایت دیگری به شما داده است هیچ نقشی در بالا بردن رتبه شما ایفا نمی کند ، زیرا موتورهای جست و جو به مرور لینک های قدیمی را حذف می کنند .
16- خودتان به خودتان لینک دهید
بهتر است در سایت خود به مقالات و مطالب خود چند بار لینک بدهید ، برای مثال می توانید عناوین مقالات سایت خود را درج کنید و خلاصه مقاله را در صفحه ای دیگر و متن کامل آن را در یک صفحه مجزا قرار دهید و یا اینکه در همان صفحه ای که متن کامل مقاله را قرار می دهید به عنوان مقاله لینک همان صفحه را بدهید .
پرسشهای رایج درباره SEO
آیا فونت نیز در نتیجه جستجو تاثیر دارد ؟
اندازه – یا نوع خط چه تاثیری دارد ؟
آیا تکنولوژی استفاده شده در رتبه بندی اثر دارد ؟
آیا مهم است که ما صفحه های خود را با PHP یا ASP یا چیز دیگری پیاده سازی کرده باشیم ؟
آیا نوع نرم افزار سرور (لینوکس یا ویندوز یا غیره) تاثیری بر موقعیت سایت دارد ؟
یک شرکت خوب در زمینه SEO چه ویژگیهایی باید داشته باشد ؟
P4P یعنی چه ؟
آیا برای بهینه سازی سایت حتما بایستی متخصص طراحی و پیاده سازی سایت باشم ؟
آیا بهینه سازی تنها برای سایت ها است و یا شامل وبلاگها هم میشود ؟
آیا بدست آوردن جایگاه خوب در جستجو گر ها به شانس و اقبال هم بستگی دارد ؟
آیا موتورهای جستجو نقطه ضعفی هم دارند ؟ اشکال و ایراد آنها چیست ؟
کدام موتور جستجو بهتر است ؟
1- آیا فونت نیز در نتیجه جستجو تاثیر دارد ؟ 2- اندازه – یا نوع خط چه تاثیری دارد ؟
بطور کلی نه . مگر آنکه از فونتهای تزیینی(همچون Webding) یا فونتهای بسیار ناشناخته استفاده کنید برای مخفی کردن کلمات. آنچه اهمیت دارد اندازه و حالت فونت است. مثلا تغییر رنگ یا خوابیده(Italic) یا سیاه کردن (Bold) نوشته ها.
آیا تکنولوژی استفاده شده در رتبه بندی اثر دارد ؟
یعنی آیا مهم است که ما صفحه های خود را با PHP یا ASP یا چیز دیگری کار کرده باشیم ؟
در حالت کلی پاسخ منفی است. هیچ ارتباط معنی داری میان تکنولوژی استفاده شده در سمت سرور با موقعیت سایت در موتور جستجو نمی توان یافت. اما بسیاری از برنامه نویسان وب برای خود تکنیکهایی دارند که تحت تاثیر تکنولوژی مورد استفاده قرار دارد. مثلا در محیط ویژوال استودیو دات نت امکانات بی شماری وجود دارد که کاربر را از پرداختن به جزییات بی نیاز می کند و این جزییات همان نکات مهم برای جستجو گر ممکن است باشد. برای رسیدن به یک پاسخ قطعی شما باید متن خروجی HTML سایت خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. زیرا صرف نظر از اینکه سایت شما با چه تکنیکی پیاده سازی شده باشد خروجی به زبان HTML و گاهی نیز کدهای Java Script خواهد بود.
آیا نوع نرم افزار سرور (لینوکس یا ویندوز یا غیره) تاثیری بر موقعیت سایت دارد ؟
هم بله و هم خیر !! پاسخ درست مانند سوال قبل است. اگر چه نمیتوان ارتباط معنی داری را مطرح کرد اما تکنولوژی سمت سرور گاهی برنامه نویس را مجبور (یا تشویق) به استفاده از تکنیکهایی می کند که روی رتبه بندی سایت اثر می گذارد.
در واقع پاسخ به این پرسش نمیتواند با یک کلمه باشد. درواقع برای موتور جستجو تنها خروجی صفحه های شما اهمیت دارد. اما اینکه شما از چه سروری استفاده می کنید نشان دهنده نوع تکنولوژی صفحات فعال (پویا Dynamics) شما است. اگر از یک سرور لینوکس استفاده کنید صفحات شما احتمالا با فن آوری PHP طراحی شده اند و بانک اطلاعاتی شما نیز My SQL میتواند باشد. اما اگر از یک سرور ویندوز استفاده کنید احتمالا صفحات شما ASP یا ASP.net هستند و بانک اطلاعاتی شما نیز میتواند SQL Server باشد. البته نوع بانک اطلاعاتی برای موتور جستجو اهمیتی ندارد ،
اما نکته اینجاست که بسیاری از تکنیکهای طراحی صفحه تحت تاثیر تکنولوژی مورد استفاده سرور قرار دارند. برای مثال اگر شما از VS.net برای تولید صفحات فعال استفاده کنید کنترل دقیقی بر اسکریپتهای تولید شده در سمت Client نخواهید داشت. البته نه برای شما و نه برای بازدید کنندگان سایت شما اهمیتی ندارد، اما ممکن است برای موتور جستجو اهمیت داشته باشد. به ویژه زمانی که شما صفحاتی با اسکریپتهای فعال (Active Scripts) دارید و یا از فن آوری Ajax بهره میگیرید مساله جزییات طرح صفحه مهم میشود. همچنین زمانی که شما اطلاعاتی را از بانک اطلاعاتی خوانده و بر صفحه وب نقش می کنید ، نحوه لیست کردن و فراخواندن این اطلاعات دارای اهمیت حیاتی در رتبه بندی موتور جستجو خواهد بود.
یک شرکت خوب در زمینه SEO چه ویژگیهایی باید داشته باشد ؟
نخستین ویژگی مهم آن است که مکانیزمها و راهکارهایی را که اجرا خواهند کرد روشن و واضح برای شما توضیح دهد. نه این که ادعا کنند ما راهکارها و تکنیکهای محرمانه و مخصوص داریم. اگر چنین حرفی شنیدید بدانید حقیقت ندارد. البته طبیعی است که برخی فنون کار مخصوص خودشان و محرمانه باشد ولی این نه به معنای پنهان کاری و ادعای روشهای جادویی است.
دوم آنکه صداقت و پاسخگویی داشته باشند. یعنی ادعای کاری را که نمیتوانند انجام دهند نداشته باشند. این حق شماست که بدانید پول شما صرف چه چیزی می شود. ویرایش و بازسازی صفحات شما ، تجدید ساختار صفحه و سایت ، معرفی به موتورها و … برخی از خدمات اولیه ای هستند که یک SEO ارایه خواهد کرد. پس نخست پکیج ها یا گزینه هایی را برای بهبود رتبه از شرکت بخواهید.
شرکتهای تک محصول تنها محصول آنها ، وعده رسیدن به صفحه اول نتایج جستجو است ، چندان قابل اطمینان نیستند.
P4P یعنی چه ؟
P4P کوتاه شده عبارت Pay-For-Placement می باشد. یعنی اینکه شما به موتور جستجو پول می دهید و موتور جستجو سایت شما را در نتایج بالاتر لیست می کند.البته فقط نتایج جستجوهایی که به زمینه کار شما مربوط باشد. معمولا اینگونه است که در ازای پرداخت مبالغ مشخص چند کلمه فروخته می شود و هرگاه کاربری عبارتی نزدیک به آن کلمات را جستجو کند سایت شما به عنوان پشتیبان مالی (sponsored) در صفحه نخست بصورت جداگانه لیست میشود.
دقت کنید ! برخی موتورهای جستجو همچون گوگل لینکهایی که با این روش ارتقا یافته اند را جداگانه لیست میکنند ولی برخی موتورها همچون یاهو پس از نتایج پولی، اقدام به لیست کردن نتایج طبیعی و پولی بصورت درهم می کنند. یعنی نتایج فهرست نتیجه جستجو، هم شامل سایتهای پرداخت کننده و هم سایتهایی که بصورت طبیعی بالاتر هستند.
هدف ما نیز رسیدن به جایگاه سایتهای پرداخت کننده ولی بصورت طبیعی(Organic) است.
کدام موتور جستجو بهتر است ؟
پاسخ : برای خودتان یا کاربران مخاطب شما ؟؟؟
اگر خود شمااینترنت را بدنبال یافتن مطالب مورد نظر خود جستجو می کنید دلیلی ندارد که مخاطبان شما نیز مثل شما فکر کنند و همان رفتار شما را در جستجو داشته باشند. پس خود را بجای گروه مخاطب خود بگذارید و سعی کنید بفهمید چه کلمه ها و کلیدواژه هایی برای آنها مهم است.
اما از میان سه جستجوگر برتر اینترنت که تقریبا 90% جستجو های اینترنت را در اختیار دارند هریک دارای ویژگیهایی است که نمیتوان بسادگی یکی را برتر نامید.
سایتهای گوگل(Google) ، یاهو (Yahoo) و MSN (متعلق به شرکت مایکرو سافت) هرکدام برای اهداف خاصی مناسب تر هستند. ولی شباهت الگوریتم ها در سطوح مقدماتی و اولیه بهبود ، باعث میشود که اگر شما سایت خود را بهبود دهید ، نتیجه آن را در هر سه جستجو گر مشاهده نمایید.
آیا برای بهینه سازی سایت حتما بایستی متخصص طراحی و پیاده سازی سایت باشم ؟
بستگی دارد به هدف شما. اگر تنها برای سرگرمی یا کارهای علمی سایتی را راه اندازی کرده اید خوب است یاد بگیرید آن را به گونه ای طراحی کنید که موقعیت مطلوب در موتورهای جستجو داشته باشد. اما اگر اهداف تجاری دارید و یا مایل هستید که در یک فضای رقابتی قرار بگیرید توصیه می شود از یک متخصص کمک بگیرید.
آیا بهینه سازی تنها برای سایت ها است و یا شامل وبلاگها هم میشود ؟
به طور کلی هر نوع سایت یا وبلاگ و یا صفحه اینترنتی را میتوان با توجه به نکات SEO و استاندارد سازی متن ها بهبود بخشید. و از این جهت محدودیتی وجود ندارد. اما بطور کلی سایتهای مستقل (نه استفاده از سرورهای مجانی) بهتر میتوانند رشد کنند.
آیا بدست آوردن جایگاه خوب در جستجو گر ها به شانس و اقبال هم بستگی دارد ؟
در واقع بله. عوامل موثر بر موقعیت یک سایت چنان متنوع هستند که اگر تصادفا جایی اشتباه کنید ممکن است موقعیت شما افت کند. اما این موضوع بیش از آنکه تصادفی باشد تابع قوانین پیچیده ای است که هر چه بیشتر شناخته شوند از شانسی بودن آن کاسته می شود.
آیا موتورهای جستجو نقطه ضعفی هم دارند ؟ اشکال و ایراد آنها چیست ؟
شعار گوگل این است : ساماندهی اطلاعات جهان !! خوب این یعنی گستردگی تا بی انتها. اصلی ترین نقطه ضعف موتورهای جستجو این است که هوش آنها که بهره گرفته از هوش مصنوعی است گاه دچار خطا می شود. نمیتوان از یک روبات انتظار داشت تمام جستجو گران را دقیقا و بدون خطا به مقصد راهنمایی کند. آسیب پذیری موتورهای جستجو هم در حقیقت آسیب پذیری الگوریتم آنهاست. البته با پیشرفت دانش هوش مصنوعی و توسعه موتورهای جستجوی اینترنت این مشکل روز بروز کمرنگ تر می شود.
این هفته پرسشها پاسخ دادیم. پنج شنبه هفته آینده به معرفی پنج فاز اجرایی در یک پروژه بهبود سایت می پردازیم.
پایان >> اللهم صلی علی محمد و آل محمد<<