قال الامام علی (ع) :
« مَنْ شَاوَرَ الرِّجالَ شارَکَهَا فِی عُقُولِهَا »
کسی که دیگران را در امور مختلف مورد مشورت و مداخله
قرار دهد در عقل آنها مشارکت جسته است.
کلمات قصار ، شماره ١٦١
ما نمی توانیم باد را هدایت کنیم ولی می توانیم بادبان ها را در جهت باد تنظیم کنیم
چرا کارکنان کاری که از آنان در سازمان انتظار می رود انجام نمی دهند
(دلایل پنهان برای کار نکردن)
1- کارکنان دلایل و ضرورت کار را نمی دانند.
ضرورت انجام کاررا نمی دانند. فکر می کنند کار ارزش کوشیدن ندارد. نمی خواهند آن را انجام دهند. دلیلی برای انجام آن ندارند. و کار را کم اهمیت می شمارندبه علت عدم اطلاع کار را انجام نمی دهند. روش ها:
1- مدیر دلایل و ضرورت انجام کار را مشخص کند 2- هدف را مشخص سازد اگر هدف دراز مدت است آنها را در سود سازمان سهیم کند 3- اخذ پیامد مثبت و منفی در مقابل عملکرد مثبت 4- شفاف سازی وظایف و اطلاع رسانی به موقع
2- کارکنان چگونگی انجام کار را نمی دانند.
شیوه مطلوب عملکرد آموزش داده شود
آموزش بر اساس نیاز سنجی و تنظیم شود
برای رفتار نامطلوب دستور العمل بدهید
شبیه سازی عملکرد مطلوب
بعد از آموزش آزمون کتبی و عملی به عمل بیاورید
-کارکنان نمی دانند انجام یافتن چکاری از آنان مورد انتظار است.
مشکلات:
نمی دانند کار باید در چه زمانی شروع شود
در چه موقعی خاتمه یابد
نتیجه کار چه چیز باید باشد
تضاد در ادراک وجود دارد موضوع کامل تفهیم نشده است.
روش ها:
شرح وظایف روشن ,ساده و قابل توجیه باشد-گام های پروژه مشخص باشد
دستور مدیر باید شفاف باشد و ابهامی نداشته باشد-در مورد رفتار مورد قبول و
مطلوب با کارکنان توافق شود- برای پروژه ها برنامه زمان بندی تنظیم شود
4- کارکنان فکر می کنند که راه کار مدیر موثر نیست
تشکیل ستاد تخصصی و فرعی و ره یابی مسائی( مشاوران داخلی و خارجی)
ارائه توضیح متقاعد کننده برای کارکنان در مورد روش خود
کارکنان در واقع مدیر را قبول ندارند
در مواردی که کار جدید ارجاع می کنید نظر کارکنان را بخواهید
5- کارکنان فکر می کنند را کار خودشان بهتر است.
راه کار مدیرا قبول دارند ولی فکر می کنند راه خودشان بهتر است
قبل از شروع باید مدیر با کارکنان مشاوره کند
این اشتباه را نباید کرد که منظر بشویم کار غلط انجام گیرد تا مچ گیری بشود
تشکیل جلسه مشورتی
6- کارکنان فکر می کنند انجام دادن کار دیگری مهمتر است.
اولویت بندی کارها
خوداری از دادن اولویت بسیار مهم به تمام کارها
7- کارکنان پیامد مثبتی از انجام کار دریافت نمی دارند
استقرار نظام ارزشیابی در سازمان
ارائه پیامد مثبت به کارکنان
پاداش را بلافاصله بدهید
تشویق را برای افرادی که به طور خصوصی برانگیخته می شوند انجام دهید
تا تملق محسوب نشود
تقدیر باید صریحا در مورد کارهای انجام شده باشد
8- کارکنان می پندارند که کار مورد نظر را انجام می دهند
ارائه بازخورد کافی برای کارکنان نسبت به کارشان
اسقرار نظام بازخورد و نظارت در حین اجرا
9- کارکنان با وجود انجام ندادن کار پاداش دریافت می کنند
-چون نظام ارزشیابی وجود ندارد
-چون مدیر عضو گراست دلایل به کسی که:
کار دشواری را بطور ضعیف انجام می دهد کار ساده واگذار می شود
به مرئوسینی که کنتر آنها دشوار است آزادی بیشتر داده می شود
به کارکنانی که مرتبا از تکالیف شکایت می کنند کار کمتر واگذار می شود
هنگامی کارکنان مرتکب اشتباه می شوند مدیر آنان را اصلاح می کند
10- کارکنان بخاطر انجام دادن کاری که بر عهده آنهاست تنبیه می شوند
– برای کارمندی که کار مشکل را خوب انجام می دهد کار مشکل واگذار می شود
برای کارمندی که در جلسات پیشنهاد ارائه می دهد مسئولیت بیشتری واگذار می شود
– کارمندی که می خواهد نوآوری داشته باشد با فریاد رئسش مواجه می شود:چرا مثل دیگران
از دستورات اطاعت نمی کنی
– کارمندی که برای اولین بار کار را انجام می دهد و موفق نمی شود تنبیه می شود
کارمندی که زود می آید و دیر می رود: کاسه داغ تر از آش لقب می گیرد
کارمندی که محل کار را تمیز نگه میدارد…….
روش ها
ریسک را بپذیرید,کارکنانی که نظر می دهند استقبال کنید, کارکنانی که برای حل مشکل
به شما مراجعه می کنند تشویق کنید و نوآموری را ترغیب نمایید,نتایج مثبت و
منفی کاررا اعلام کنید
11-کارکنان برای انجام کا پیامد منفی پیش بینی می کنند
– اگر کسی سوال کند او را کودن می نامند
-می ترسد سوال کند مورد توجه قرار نگیر
-ترسیدم به دفتر رئس بروم و از ارزشیابی ناعادلانه شکایت کنم
رو ش ها
1- روشن کنی که بحث با مدیر بلامانع است,هیچ پرسشی بدون پاسخ نمی ماند,در صورت ریسک پیامد منفی وجود ندارد
خرد
و
کلان
نظام ارزشیابی در سازمان نیست
عملکرد نامطلوب – پیامد نامطلوب
عملکرد نامطلوب – انگیزه شناسایی
تنزیل پست, حذف مزایای اضافی, ارتقاء کندتر , عدم موافقت باانتقال
12- کارکنان هیچ نتیجه منفی از عملرد را نمی بینند
13- موانعی خارج از حیطه نظارت وجود دارد
الف- موانع خارج از قدرت کارکنان
ب- موانع فردی
موانع را پیش بینی کنید و کارها را متناسب با توانمندی ها بدهید
14- محدودیت های شخصی
16- کار نشدنی است
17- تعارض در نقش
الف- دایم ب- موقت
15- مشکلات شخصی و خانوادگی
و الحمد و لله رب العالمین
If you have no plan, you plan to fail