تارا فایل

پاورپوینت پاراشوت سیستم ایمنی آسانسورها


پاراشوت
سیستم ایمنی آسانسورها

آسانسور
دارای کابینی است که ساختار ، ابعاد و تجهیزات آن به اشخاص به سهولت اجازه استفاده می دهد و میان ریلهای منصوبه عمودی با حداکثر انحراف 15 درجه حرکت میکند.

آسانسور در داخل محیطی نصب می شود که از سه قسمت تشکیل شده است: :موتورخانه 1- برای برقراری موتور و گیربکس و تابلو کنترل آسانسور و تابلو برق 2- چاه آسانسور: برای نصب درها ، ریلها و همچنین محلی برای حرکت کابین و وزنه 3-چاهک: در پایین ترین قسمت چاه آسانسوربرای ضربه گیرها موتور گیربکس بعنوان قلب آسانسور و تابلو کنترل بعنوان مغز آسانسور عمل می نماید.

موتور و گیربکس بالا بر:

قبلا از گیربکس با چرخ دنده های ساده استفاده می شد ولی با پیشرفت روش های طراحی و تولید چرخ دندههای حلزونی یک استاندارد قابل قبول مورد استفاده در گیربکس آسانسورها شد.

و تغییر سرعت از طریق تغییر فرکانس صورت می گیرد AC فاز موتور گیربکس شامل موتور سه فاز

ریل راهنما:

اجزایی صلب هستند که برای هدایت کابین و یا وزنه تعادل تعبیه می شود.
کفشک راهنما:
کابین ووزنه تعادل می باید بر روی پل راهنما توسط کفشک های بالایی و پائینی که به شاسی متصل هستند هدایت شوند
دو نوع اصلی کفشک راهنما وجود دارد که عبارتند از:
کفشک های لغزشی کفشک های غلطکی

گاورنر سرعت غیر مجاز:

گاور نر در موتورخانه قرار دارد و شامل سیم بگسل گاورنر که از فلکه گاورنر گذشته و به فلکه کششی در ته چاهک امتداد یافته و مجددا به فلکه گاورنر برگشته و حلقه ای تشکیل می دهد سیستم به وسیله کابین به سیم بگسل گاورنر وصل شده به حرکت درمی آید . وقتی که سرعت به حد فعال شدن گاورنر برسد گاورنر سیم بگسل را نگه می دارد و از آنجائیکه کابین هنوز حرکت خود را در جهت پائین ادامه می دهد لذا سیم گاورنر کشیده شده و در نهایت سیستم ایمنی عمل می نماید
ازنظرطراحی به دو نوع تقسیم میشوند:
1-گاورنر پاندولی
2-گاورنرگریز ازمرکز

وزنه تعادل:

وزنه تعادل در آسانسورهای کششی و زنجیری برای تعادل جرم کابین ودرصدی از وزن بار یا مسافر بکارمی رود این درصد 45 تا 50 می باشد.
وزنه های تعادل داخل قاب مربوطه بایستی به طریقی مهار شده باشند که در اثر ضربات احتمالی شکسته نشده و از قاب خارج نشوند . به قاب وزنه باید حفاظ یا حفاظ هایی فلزی نصب شوند تا در صورت شکستن کفشک های وزنه قاب از ریل وزنه خارج نشوند

ضربه گیر ها:

آسانسور ها باید با ضربه گیر ها که در کف چاهک و در مکان انتهایی حرکت کابین و وزنه تعادل قرار می گیرند
ضربه گیرها به کابین یا وزنه تعادل وصل شوند باید یک پایه یا فونداسیونی به ارتفاع نیم متر در چاهک قرار بگیرد تا این ضربه گیر ها روی آن بنشینند

دو نوع کلی از ضربه گیرها وجود دارد:

نوع جمع کننده انرژی
نوع مستهلک کننده انرژی

ترمزها:

در صورت قطع برق یا قطع برق سیستم کنترل ، سیستم ترمزآسانسور باید به طور اتوماتیک عمل کند. لذا ، از ترمز های اصطکاکی الکترو مغناطیسی استفاده می شود .اگر کابین با 125% بار نامی خود در سرعت معمول خود حرکت کند ترمز ها باید قادر به توقف کامل سیستم باشند و بلافاصله سیستم را در حالت ساکن نگهدارند.
در صورت قطع جریان برق ، ترمز باید بلافاصله عمل نماید.

سیستم ایمنی ( پاراشوت)

کابین هر آسانسور که بوسیله سیم بگسل ها یا زنجیر ، معلق و ممکن است به وسیله اشخاص به منظور تردد و جابجایی بار یا کالا مورد استفاده واقع شود باید مجهز به سیستم ایمنی یا آنچه در ایران به اسم پاراشوت معروف شده است گردد وزنه تعادل زمانی باید به سیستم ایمنی ( پاراشوت ) مجهز شود که طبقه زیرین آن مسکونی باشد.
سیستم ایمنی یک وسیله مکانیکی برای متوقف کردن کابین ( یا وزنه تعادل ) به طریق در گیر شدن با ریل های راهنما است و در مواقعی که کابین از سرعت تعیین شده قبلی در جهت حرکت به سمت پائین تجاوز کند
بدون توجه به دلیل افزایش سرعت ، عمل می کند

سیستم ایمنی ترجیحا در زیر و در پائین ترین قطعه یوک کابین نصب می شود و بر روی جفت ریل های راهنما عمل می کند درگیری با ریلهای راهنما باید همزمان باشد ، و کف کابین با بار توزیع شده بطور یکنواخت نباید انحراف بیش از 5 درصد از موقعیت خودش داشته باشد
سرعت مشخص که کابین یا وزنه تعادل باید در آن متوقف ( پاراشوت ) شود برابر با سرعتی است که گاورنر برای آن تنظیم شده تا عکس العمل نشان دهد یک سوئیچ سرعت بیش از حد مجاز باید روی دستگاه گاورنر نصب شود تا قبل از فعال شدن سیستم ایمنی مدارات کنترل را قطع نماید

سیستم ایمنی کابین بر اساس مشخصه های عملکرد طبقه بندی می شوند که به شرح زیر میباشند:
: 1- نوع آنی یا لحظه ای
که فشار به سرعت فزاینده ای را بر روی ریل های راهنما در مدت زمان توقف اعمال مینماید زمان توقف و مسافت توقف بسیارکوتاه است و وسیله ای انعطاف پذیر برای محدود کردن نیرومی کند.
سیستم ایمنی آنی بر 3نوع است
1- سیستمههای ایمنی نوع گوه های لحظه ای:
فکهای گوه های شکل درداخل یک قطعه چدنی شکل قرار میگیرند دوفک روی هر ریل راهنما عمل میکنند وانها باسیستمی از میلها به سیم بکسل گاورنر وصل میشوند اگر گاورنر عمل کند باعث میشود تا فکهای با ریلها درگیر شوند وعمل گوهای صورت گرفته

2- سیستم ایمنی نوع بادامکی خارج از مرکز:
معمولا شامل دو بادامک فولادی ابدیده است که اجدار شده وشکل خارج از مرکزی نسبت به هردو ریل دارند در این سیستم دو بادامک زمانی که سیستم عمل میکند خلاف هم گردش میکنند ودر موقع غیر عملیاتی توسط فنری عقب نگهداشته میشوند
3- سیستم ایمنی نوع غلطکی:
معمولا در اسانسورهای باری با ظرفیت زیاد وسرعت کم به کار گرفته میشوند

نوع پیشرونده: 2-
حین توقف فشار محدودی را روی ریل های راهنما اعمال می کند بعد از فعال شدن کابل سیستم ایمنی نیروی کند شوندگی به طورقابل ملاحظه ای یکنواخت می ماند زمان و مسافت توقف بستگی به جرم در حال حرکتی که باید متوقف شود و سرعتی که سیستم ایمنی در آن فعال می شود دارد.
درنوع پیشرونده از سیستم ایمنی ریل گیر قابل انعطاف بیشتر استفاده میشود که شامل دو گیره ایمنی است که به روی قسمت تحتانی پیچ میشودکه در دو نوع میباشند.
1- برای اسانسورهای ظرفیت بالا
2- برای اسانسورهای ظرفیتهای کم و متوسط
عملکرد هردو گیره مشابه است تفاوت در طریقه کنترل فشار مابین گوه ها وریل راهنما است.

نحوه ازاد کردن کابین زمانی که سیستم اینی عمل میکند:
بعد از اینکه کابین متوقف شد گوه سیستم ایمنی همچنان ریل راهنما را گرفته است و کابین را در حالت توقف نگاه میدارد.سیستم ایمنی به وسیله بالابردن کابین ازاد میشود این کار عمل گوه را برعکس میکند وگوه ها به موقعیت اصلی وقبلی خود بر میگرددو تنظیم مجددی برای اماده سازی سیستم ایمنی نیاز نمی باشد
ویژگیهای این سیستم ایمنی:
1- حرکت لغزش نرم کابین بعد از فعال شدن سیستم ایمنی
2- داشتن زمان کوتاه عکس العمل به خاطر مکانیزم عامل وموثر ساده
3-بدلیل سطح تماس بزرگتر خرابی برریل راهنما وگوه اتفاق نمی افتد
4-آزاد سازی آسانسور نیاز به تنظیم مجدد ندارد


تعداد صفحات : 23 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود