تارا فایل

پاورپوینت نقد و بررسی دیدگاه صاحبنظران کلاسیک مدیریت



عنوان:
نقد و بررسی دیدگاه صاحبنظران کلاسیک مدیریت
2

تعریف تئوری :
تئوری عبارت است از مجموعه قواعد و دستور العمل هایی که به عنوان راهنمای عمل مورد استفاده قرار می گیرند و در صورت تائید توسط تحقیق های به عمل آمده توسط محققین به قانون تبدیل می گردند
متغیر
فرضیه
تئوری
قوانین

تعریف مدیریت:
فرایند بکارگیری منابع مادی و انسانی بر مبنای نظام پذیرفته شده ارزشی از طریق انجام وظایفی نظیر برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و کنترل به منظور دستیابی به اهداف سازمان با حداکثر بهره وری است…

تقسیم بندی مکاتب مدیریت:
تقسیم بندی رابینز :
1- رویکرد کلاسیک (شامل مدیریت علمی و مدیریت اداری)
2- رویکرد منابع انسانی یا نهضت روابط انسانی (شامل مطالعات هاثورن وعلم رفتاری)
3- رویکرد کمی (شامل تحقیق در عملیات و علم مدیریت)
4- رویکرد های ترکیبی (شامل رویکردهای فرایندی ، رویکرد سیستمی و رویکرد اقتضایی در مدیریت )

تقسیم بندی ویلیام اسکات
1- مکتب کلاسیک
2- مکتب نئو کلاسیک
3- مکتب سیستمی

دوره کلاسیک :
پایه گذاری علم مدیریت و ضبط تئوری های اولیه و تجربیات تخستین سازمانی
مکاتب کلاسیک به سه مکتب اصلی تقسیم می شوند:
1- مکتب مدیریت علمی ، فردریک تیلور
2- مکتب مدیریت اداری ، هنری فایول
3- مکتب بروکراسی (دیوانسالاری) مکس وبر

تئوری مدیریت علمی
فردریک تیلور، پدر مدیریت علمی
نکته کانونی در نظریات او ، کارائی است (Efficiency)
از نظر تیلور تمام امور بایستی در جهتی سامان یابد که اثر بخشی بیشینه گردد
از دیدگاه او مکانیزم های حرکت سنجی ، زمان سنجی و کار سنجی ابزار اساسی در جهت تضمین کارایی در سازمان هستند و این امور سبب استاندارد سازی می گردد.

-عملکرد کارکنان از طریق کارایی سنجیده می گردد نه بر حسب حضور فیزیکی
-فردریک تیلور اصول مدیریتی را بنا نهاد که اولین
اصول مدیریت تقریر یافته در مدیریت علمی می باشند.

اصول مدیریت تیلور
1- علمی شدن کارها به جای کارهای سر انگشتی
2- انتخاب علمی کارکنان و آموزش کارکنان
3- همکاری صمیمانه بین کارگر و کارفرما
4- تقسیم کار و مسئولیت بین کارگر و کارفرما

قواعد طلایی مدیریت تیلور
1- انقلاب ذهنی
2- پرداخت های تشویقی
3- اتلاف وقت کم
هدف اصلی مدیریت علمی ، افزایش کارایی در واحد های تولیدی و به عبارت دیگر استفاده کارا از منابع محدود در کارگاهها ، کارخانجات و موسسات تولیدی است

تئوری اداریون
این تئوری توسط صنعتگر فرانسوی به نام
هنری فایول ارائه شده است
او معتقد بود در مدیریت اصول عام و جهانشمول
وجود دارد به گونه ای که میتوان در تمام شرایط
فرهنگی از این اصول استفاده نمود
خدمات ارائه شده توسط فایول به جامعه علمی:
1- تقسیم بندی فعالیت های سازمان
2-تقسیم بندی وظایف مدیریتی
-3ارائه اصول 14 گانه مدیریت

تقسیم بندی فعالیت های سازمان
از دیدگاه فایول
1- فعالیت های فنی
2- فعالیت های بازرگانی
3- فعالیت های مالی
4- فعالیت های ایمنی
5- فعالیت های حسابداری
6- فعالیت مدیریتی

وظایف مدیران از نظر فایول
1- برنامه ریزی
2- سازماندهی
3- فرماندهی
4- هماهنگی
5- کنترل

محدودیت های تئوری مدیریت اداری
1- عدم واقع گرایی
2- فقدان مبانی علمی
3- ساده انگاری
4- تناقض بین اصول مطرح شده
5- مشخص نبودن حدود و محتوای هر یک از اصول

تئوری بروکراسی
تئوری بروکراسی یا حکومت دیوان و
دفتر توسط ماکس وبر فیلسوف آلمانی ابداع شد
ریشه های فلسفی تئوری او بیشتر منبعث از زمینه های تاریخی – اجتماعی جامعه آلمان می باشد

ویژگیهای بروکراسی وبر
1- قانونمندی
2- سلسله مراتب و اختیارات روشن
3- مسیر ترقی مبتنی بر شایستگی(شایسته سالاری )
4- ثبت و ضبط استاد ومدارک
5- روابط غیر شخصی

ده اصل بروکراسی وبر
1- دیوانسالاری به حکم قانون ایجاد گردد
2- قانون و مقررات اداری ، اختیارات هر مقام را تعیین نماید
3- دیوانسالاری داری سلسله مراتب رسمی است
4- دستور های چه بصورت جمعی و چه بصورت فردی باید کتبی صریح و جامع باشند.
5- شغل تعیین شده باید تنها شغل کارمند در طول عمر انتقال او باشد
6- استخدام کارمندان به وسیله مقام بالاتر و بر اساس قوانین و مقررات و طبق قرارداد صورت پذیرد.
7- انفصال و خاتمه خدمت یک کارمند کارمند فقط در شرایط استثنایی و آن هم مطابق قوانین و مقررات صورت گیرد
8- مامور اداری به هیچ وجه حق ندارد وجه از اموال مربوطه به شغل خود .جه از عنوان و مقام خود یا هر دسترسی به اطلاعات محرمان استفاده یا سوء استفاده نماید
9- ماکلیت باید از مدیریت جدا باشد
10- حقوق کارکنان باید با پول پرداخته شود

ایرادات وارده شده به بروکراسی
1- ایرادات ویکتور تامپسون : وی معتقد بود که مردم خود را پشت قانون پنهان می کنند و راههایی می یابند که از طریق قانونی به اهداف خود برسد
2- ایرادات رابرت موتون : موتون معتقد بود که مردم بجای تعقیب اهداف سازمان به دنبال تعقیب اهداف بروکراسی و قوانین خواهد بود
3- ایرادات هربرت سایمون : سایمون معتقد بود که به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن آینده حجم قوانین و تبصره را به اندازه بسیار غیر مفید و زیادی بالا می رود
4- ایرادات آلوین گلدنر : وی معتقد بود که کارکنان به جای اجرای حداقل قانون می پردازند در صورتیکه سازمان به دنبال حداکثر

معایب مدیریت کلاسیک ودیدگاه ان نسبت به انسان و سازمان
– نگرش ابزاری و مکانیکی به افراد و کارکنان سازمان
-بی توجهی به شخصیت، نگرش ودیدگاههای کارکنان
عدم توجه به زمان، مکان و محیط سازمانی
– فراهم نکردن عدالت اجتماعی کارگران و کارمندان
– جنبه پیشبینی داشتن تئوریهای کلاسیک
– قابل اجرا نبودن اصول مدیریت کلاسیک به شکل رئالیست
– بی توجهی دانشمندان مدیریت کلاسیک به نقش بارز عواملی
نظیر فرهنگ، تمدن، مسائل اقتصادی- اجتماعی، عوامل سیاسی
تعداد کارگران و خواستهای انها…

با تشکر از توجه شما
21


تعداد صفحات : 21 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود