تارا فایل

پاورپوینت مهندسی همزمان


مهندسی همزمان
1

تاریخچه:
کارخانه های تولید ماشین های ژاپنی در ده هفتاد میلادی اولین گروهی بودند که تکنیک های CE را بکار بردند.مثل Honda , Mazda
1987 Nissan هم روند کاری آنها را دنبال کرد.
به دنبال ژاپنی ها کارخانجات ماشین سازی آمریکایی هم مجبور به بکارگیری CE برای رقابت با آنها شدند.
پس از وزارت دفاع آمریکا سایر شرکت ها مثل
BMW, Opel ,Daimler-Benz , Matsushita , Rank, Xerox, Boeing, General Electric, IBM, Philips, Caterpillar, Chrysler, GE Aircraft Engines
نیز C E را بکار بردند.
2

DoD : Department of Defense
CEاولین بار در سال 1988 توسط وزارت دفاع آمریکا به علت کاهش یافتن بودجه Department of Defense (DoD) درساخت اسلحه به عنوان یک رویکرد سیستماتیک برای کاهش زمان و هزینه تولید محصول بهتربه کار گرفته شد و رسماً معرفی شد.
در آن زمان تعریف زیر برای مهندسی همزمان ارایه شد:
نوعی روش طراحی برای توسعه و ساخت محصولات که فرایندها را نیز به طور همزمان در نظر می گیرد .هدف این روش ملزم کردن افراد به در نظر گرفتن تمام عوامل چرخه عمر محصول شامل نیازهای مشتریان و تامین کنندگان مانند: کیفیت، عملکرد، هزینه،برنامه اجرایی وتعمیر و نگهداری از همان ابتدای کار است.
3

اولین تعریف علمی ارائه شده ازCE
A systematic approach to the integrated, concurrent design of products and their related processes, including manufacturing and support. This approach is intended to cause the developers, from the outset, to consider all elements of the product life cycle from conception through disposal, including quality, cost, schedule, and user requirements.
(Winner 1993)
4

اولین تعریف علمی ارائه شده ازCE
5

علت استقبال تولید کنندگان از مهندسی همزمان
دهه 80 میلادی مصادف بود با تغییرات سریع و ناگهانی بازار ورقابت فشرده بین تولیدکنندگان،پس برای موفق بودن در بازار و مخصوصاً ادامه رقابت با ژاپنی ها تولید کنندگان باید به موارد زیر بیش از پیش توجه می کردند.
انعطاف پذیری
کیفیت بالا
زمان تولید کوتاه
توجه به نیازهای مشتریان
پایین آوردن هزینه تولید بدون تاثیر بر کیفیت
نوآوری

6

علت اصلی موفقیت ژاپنی ها در صنعت خودرو
idea
production
زمان کوتاه توسعه محصول
7

هم پوشانی مراحل مختلف توسعه محصول جدی
8

اجزای مهندسی همزمان

مشتری
تامین کننده
ساختار سازمانی تیم
مدیریت

زیرساختهای اطلاعاتی
9

1) مشتری
اصلی ترین هدف هر تجارتی کسب سود است و مشتری تنها کسی است که برای تولیدات شما پول پرداخت می کند.
مشتری خواهان تولیدات نو با کیفیت استثنایی و قیمت رقابتی است.
ضامن بقای شرکت ها ورود به بازار به عنوان اولین تولیدکننده کالایی است که مشتری خواهان آن است.
خیلی از محصولات جدید در بازارتنها به یک علت ساده شکست خوردند و آن این که مشتری آنها را نمی خواست.
در گذشته به دلیل نبود بازار رقابتی شدید تولید کننده ها به سلایق مشتری توجه نمی کردند ولی با این حال فروش داشتند اما امروز این امکان ندارد.
توجه کنیم:
10

توجه به سلیقه مشتری
مصاحبه تلفنی
نظر سنجی بازخورد
بازار آزمایشی

Cadillac Motor در موقع نمایش محصولات برای عموم نظر افراد را جویا می شد.
اما
بهترین روش اضافه کردن مشتریان به تیم طراحی محصول می باشد .مانند شرکت Boeing
11

ابزار توجه به مشتریQFD
QFD : Quality Function Deployment

اطمینان حاصل می کند که نیازهای مشتریان (کیفیت و کارکرد محصول) درهنگام تصمیم گیری ها برآورده می شود.

طبق گزارشات کاربرد QFD تا 50 درصد تغییرات از زمان طراحی تا تولیدکاهش پیدامی کند و در نتیجه زمان تبدیل طرح به تولید نهایی هم به این طریق کاهش پیدا می کند.
12

2) سازمان : الف) مدیریت
نقش های مدیریت
تشریح و تعریف هدف
جلب مشارکت افراد
میانجی گری
ایجاد انگیزه
حمایت
ایجاد یک سیستم اندازه گیری
ایجاد سیستم های تشویقی مناسب کار تیمی

13

2 ) سازمان : ب) تیم
چرا تیم؟
در روش قدیمی گروههای کاری، مدیر نقش اساسی را در تعیین نقشها ،وظایف وارتباطات افراد داشت.

خلاقیت و ابتکارات مهندسین و کارمندان باید منتظر تایید مدیریت قرار بگیرید که اغلب نادیده گرفته می شد .
گروه کاری
14

اعضای تیم چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟
دارای تجربه قبلی قوی در زمینه طراحی و تولیدمحصول
دارای تخصص فنی
با انضباط و دقیق
آماده مذاکره و تبادل نظر
آشنا بودن با سایر بخشهای مرتبط به طراحی مثل : خرید،بازاریابی و فروش که با چرخش های شغلی امکان پذیر می شود و بازده تیم را بالا می برد
آشنا بودن با ابزارهای تحلیلی و طراحی مبتنی بر فناوری اطلاعات که در CE استفاده می شوند

15

ابزارهای تحلیلی و طراحی مبتنی بر فناوری اطلاعات
ابزارهای طراحیCAD/CAM
طراحی به کمک رایانه های دوبعدی و سه بعدی
ابزارهای جلادهنده
ابزارهای بهینه سازی
مدلسازی فیزیکی
مدلسازی پارامتریک
مدلسازی شفاف و ساده
مدلسازی پارامتریک
طراحی ویژگی گرا
تجزیه و تحلیل اثرات شکست FMEA
شبیه سازی فرآیند
تکنیک دلفی
طوفان مغزی

16

رهبر تیم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
سابقه کاردر زمینه های مختلف را داشته باشد
تخصص فنی داشته باشد
ارتباطات وسیع داشته باشد
توانایی رهبری داشته باشد

17

در هر تیم چه تعداد عضومی تواند وجود داشته باشد؟
بزرگی بیش از اندازه مدیریت و کنترل تیم سخت می شود
کوچکی بیش از اندازه مانع بروزخلاقیت می شود

اندازه پروژه
نوع شرکت

15 اندازه تیم 6
18

3) تامین کننده
نقش تامین کننده در شکست یا موفقیت محصول بسیار حیاتی است.
تامین کننده خوب علاوه بر کالا می تواند دانش فرایندی و نوآوری و خلاقیت در اجزای لازم برای تولید محصول را در اختیار شرکت بگذارد.
برای نشان دادن و بهره مندی کامل ازتجربه های تامین کننده باید از ابتدای چرخه تولید آنها را در تیم طراحی شرکت بدهیم.شرکتهای زیادی ازایجاد رابطه خوب با تامین کننده سود بردند.مانند:
Robertshaw Division, Bose and Motorola
رابطه بد با تامین کننده می تواند منجر به کاهش کمیت و کیفیت کالا و یا دیر کرد در تحویل کالا شود که همگی باعث ایجادهزینه اضافه برای تولید می شوند.
19
چرا تامین کننده؟

برای ایجاد رابطه خوب با تامین کننده چه باید کرد؟
تا حد امکان تعداد تامین کننده ها را باید کم کرد
آنها را در تصمیم گیری های طراحی و تولید محصول باید مشارکت داد
یک رابطه مبتنی بر اعتماد دو جانبه باید فراهم کرد
تامین کننده باید یک رابطه بلند مدت را احساس کند
تامین کننده باید در زمان کوتاه به سود دست پیدا کند
در این رابطه باید هردو طرف احساس برد داشته باشند

20

تامین کننده خوب چه ویژگی هایی دارد؟
معیارهای انتخاب تامین کننده ها چیست؟
قابلیت های فنی
سابقه فعالیت های مرتبط موفق
دارا بودن توانمندی مالی بالا
انعطاف پذیری

عملکرد تامین کننده با چه معیارهایی سنجیده می شود؟
دقت
کیفیت
هزینه
تحویل به موقع
21

یک نمونه ارتباط موفق با تامین کننده
Bose نماینده تامین کننده را در شرکت خود مثل یکی از کارمندان خود پذیرفته و مسوولیت خرید را به عهده او گذاشته است.
برای او دسترسی کامل به پرسنل،اطلاعات و امکانات را فراهم کرده است.
او در همه جلسات مهندسین طراحی که با محصولات تولیدی آنها سرو کار دارند شرکت می کند.
22

مزایای بکارگیری JIT II
مزایای ایجادشده برای خریدار
صرفه جویی درهزینه های اجرایی
کاهش مداوم قیمت خرید کالا
تحکیم رابطه با تامین کننده
ایجاد ارتباط با قسمت برنامه ریزی تولید تامین کننده

مزایای ایجادشده برای تامین کننده
قدرت فروش مستقیم کالا به مهندسین طراح
تحکیم رابطه با خریدار
افزایش حجم فروش
فروش آسانتر و سریعتر
کم شدن کاغذ بازی ها

23

زیر ساخت های اطلاعاتی
حمایت کننده و تغذیه کننده سایر اجزای مهندسی همزمان است.

ارتباطات موثردرون تیم ها یکی از کلیدی ترین عوامل موفقیت آنها می باشد.چه به صورت نوشتاری چه گفتاری.
منظورازارتباطات شرح و توضیح داده های اساسی ماموریت می باشد تا از دوباره کاری ها جلوگیری شود.
در رابطه با CE سه جز اطلاعاتی بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفته اند:ابزارهای ارتباطی ، ابزارهای هماهنگ کننده وابزارهای دسترسی به اطلاعات وحافظه جانبی
24

1)ابزارهای ارتباطی
برای ایجاد امکان ارتباط موثر محل واقع شدن تیمها در کارخانه بسیار مهم است .

در جنرال موتورز مهندسان طراح و مهندسان تولید در یک دفتر با فاصله حداکثر سه متر از هم کار می کنند.

در AT&T قانون 50 Yard (حدود 46 متر) وجود دارد به این معنا که با بیشتر شدن فاصله از این حد تا 80 درصد ارتباطات بین اعضای تیم کم می شود.

برای ایجاد ارتبا ط در شرایطی که فاصله اجتناب ناپذیر می باشد می توان از ایمیل یا سیستمهای ارتباط مجازی مثل MONET(meeting on the network)
استفاده کرد.

ارتباطات نه تنها درون تیم ها بلکه بین تامین کننده ها و مشتری ها با اعضای تیم هم مهم است که می توان برای این منظور از اینترنت استفاده کرد.

25

2)ابزارهای هماهنگ کننده
مدیریت موثر داده ها و استفاده آسان از آنها خود یک چالش بزرگ است.
مدیریت داده ها برای جمع آوری تمام داده ها در یک جای خاص و انتقال اطلاعات بین گروهای مختلف بکار می رود.
سیستم PIM (product information management)
کمک می کند تا مشاهده اطلاعات در حین فرایند طراحی برای گروهها و افراد تیم ساده تر شود.
26

3) دسترسی به اطلاعات و حافظه جمعی
اطلاعات فنی پروژه باید بین اعضای تیم به راحتی
مبادله شود، تا مفهوم تیم معنا پیدا کند.
علاوه بر این تمام تصمیمات حین توسعه محصول باید
ثبت شود ، اما قبلاً این ثبت اطلاعات پس از پایان پروژه
انجام می شد.که باعث می شد مهندسان هنگام ثبت بعضی از مراحل را از قلم بیاندازند.
بعضی از شرکت ها مثل GE از دفترچه های طراحی الکترونیک استفاده می کنند تا تمام طرحها و انتخاب ها در حین طراحی ثبت شود.
از این اطلاعات ثبت شده می توان در کارهای مشابه بعدی استفاده کرد و از آنها درس گرفت.

27

اهداف اصلی پیاده سازی CE
کاهش هزینه تولید در چرخه تولید
کاهش زمان مورد نیاز برای تولید یک محصول جدید
کاهش زمان معرفی و ارائه محصول به بازار
بهبود مستمر و پایدار کیفیت محصول
پاسخ سریعتر به نیازهای مشتری
بهبود سودآوری

28

مزایای پیاده سازی CE
29

Chrysler
با پروژه ای تحت نام Viper به اجرای آزمایشی CE در کل شرکت پرداختند.
اجرای CE نشان داد که در کمتر از سه سال می توام یک ایده را به ماشین تبدیل کرد.
جریان ارتباطات به سمت بالا خیلی از مشکلات درون تیم را حتی قبل از ایجاد شدن حل کرد.
بازنگری های مدام توسط
متخصصان باعث شد تا کیفیت و قابل
تولید بودن محصول تضمین شود.

30

IBM ECAT
با پیاده سازی CE تعداد محصولات جدید خود را از 19 واحد به 85 واحد در طی 4 سال رساند.

حجم تولید را تا 160 درصد و بهره وری خود را تا 70 درصد افزایش داد.

زمان چرخه تولید را از 28ماه به 9 ماه رساند.
31

General Electric Aircraft Engines GEAE
آنها درپروژه DICEشرکت کردند تا مزایای استفاده از CE را نشان دهند.
DARPA Initiative in CE )DICE(
Defense Advanced Research Project Agency )DARPA(

زمان تولید را تا 58درصد کاهش دادند.
کیفیت محصول آنها بهبود پیدا کرد.
32

Philips
Philips Consumer Electronics in Hasselt, Belgium
در سال 1993 پیاده سازی CE را آغاز کرد.

اولین نتیجه بدست آمده کوتاهتر شدن زمان تولید CD playerکامپیوترها از 50 هفته به 34 هفته و بهبود کیفیت به طور همزمان بود.

33

نتایج بدست آمده از پیاده سازی CE در چند شرکت معتبردنیا
34
FMEA : failure mode and effect analysis

مراحل پیاده سازی CE

آگاهی پیداکردن از لزوم اجرای CE
بررسی و ارزیابی نقاط ضعف و قوت سازمان
بدست آوردن حمایت و موافقت مدیریت سازمان برای پیاده سازی CE
ایجاد تیمهای چندکاره و تعیین مدیر پروژه با اختیار تصمیم گیری
آموزش اعضای تیم در مهارتهایی چون مدیریت پروژه،حل مشکل،حل تعارضات،ارتباطات و … .
بکارگیری ابزارهای مناسب و تسهیل کننده در تیم
تقسیم وظایف درون تیم برای رسیدن به هدف تیم
اجرای pilot پروژه
اندازه گیری موفقیت تیم با ارزیابی عملکرد،هزینه و کیفیت محصول با استفاده از bench marking

35
awareness
deployment
readiness
improvement

36
مراحل پیاده سازی CE

برخی موانع سد راه استقرارCE
آگاهی و درک ضعیف از مهندسی همزمان
ریسک و خطرات مهندسی همزمان
فرهنگ و فرآیندهای ضعیف کار تیمی
پخش و گسترش تیم ها در بخش های مختلف
مدیریت ضعیف پروژه ها
قوانین و مقررات و رویه های خشک و نامناسب
تمرکز ضعیف کاربران
عدم حمایت از اقدامات کاربران

37

آیا استفاده از CE در هر شرایطی و برای تولید هر نوع محصولی مناسب است؟
اگر محصول تولیدی ما محصولی کاملاً جدید هم برای شرکت و هم برای بازارمی باشد که به نوعی همراه با انقلاب در تکنولوژی می باشد به دلایلی CE نمی تواند در کاهش زمان تولید محصول و افزایش کیفیت نقش مثبتی ایفا کند بلکه فقط در کاهش هزینه ها موثر می باشد.
Radical innovation
در این شرایط چون تغییرات قابل پیش بینی و کنترل نیستند،با مشکلاتی مثل ضعف ارتباطات،عدم هماهنگی ،دوباره کاری ،افزایش احتمال خطا و… مواجه خواهیم شد.

اگر محصول تولیدی ما محصولی باشد که در راستای بهبود محصولات قبلی در فرایند طراحی یا تولید باشد استفاده از CE می تواتند منجر به کاهش زمان تولید و همچنین افزایش کیفیت شود.
Incremental innovation

38

نتیجه گیری
با توجه به تغییرات سریع محیطی که در دهه 80 میلادی به اوج خود رسید تولید کنندگان برای بقا در بازاررقابت مجبور به اعمال تغییراتی در نحوه تولید خود شدند.
پیاده سازی صحیح CE مزایای زیاد و قابل توجهی را برای تولید کنندگان به بار آورد.
در هنگام پیاده سازی CE نباید نقش موثر سیستمهای ارتباطی را فراموش کنیم.در غیر این صورت نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.
CE با اینکه مزایای بسیاری را برای تولید کنندگان فراهم می کند اما در هر شرایطی و برای هر نوع تولیدی ممکن است همه این منافع را به بار نیاورد و یا حتی نتیجه عکس دهد . پس باید هنگام انتخاب این روش برای تولید دقت کافی داشته باشیم و هدف خود از پیاده سازی CE را روشن کنیم.
39

منابع و مراجع
Concurrent engineering performance : Incremental versus radical innovation Sandra Valle , Daniel Va ´ zquez – Bustelo Int. J. Production Economics 119 (2009) 136–148
Collaborative engineering: A case study of Concurrent Engineering in a wider context
Stephan S .A. Willaert , Rob de Graaf b , Simon Minderhoud/ J. Eng. Technol. Manage. 15 (1998). 87–109
3. Implementation of concurrent engineering in the suppliers to the automotive industry/ J.X. Gao , B.M. Manson, P. Kyratsis /Journal of Materials Processing Technology 107 (2000) /201±208
4.Concurrent Engineering / Vukica Jovanovic , M.S.School of Technology Mechanical Engineering Technology
5. http://en.wikipedia.org
http://forums.mihandownlowd.com .6 مهندسی همزمان
.7 مهندسی همزمان-حمیدرضا سعیدی-ماهنامه صنعت خورو-اردیبهشت 86

40


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود