عکاسی ماکرو
نور پردازی در ماکروگرافی
تعریف
ماکروگرافی و یا عکاسی ماکرو ، نوعی از عکاسی است که بزرگنمایی در آن معادل 1:1 ( یک به یک ) و یا بیشتر است.
اما منظور از بزرگنمایی 1:1 چیست؟
با بیانی ساده، اگر ابعاد تصویر یک شیئ بر روی یک فریم عکس 35 میلیمتری مساوی با ابعاد واقعی آن شیئ باشد به چنین بزرگنمایی، بزرگنمایی 1:1گفته میشود .
تعریف
مثال:
تعریف
عکسھایی با بزرگنمایی نزدیک به 1:1 مثلا 1:2 و یا 1:3 که از بزرگنمایی قابل توجھی برخوردارند و سوژه را از فاصله ای نزدیک بنمایش میگذارند ، عکس های Close-up میگویند.
نمونه هایی از عکس های Close-up و ماکرو
بزرگنمایی 2:1 ( کل طول کادر : 18 میلیمتر )
بزرگنمایی 4:1 ( کل طول کادر : 9 میلیمتر )
تعریف
علاوه بر امکان ایجاد بزرگنمایی زیاد، آنچه در عکاسی ماکرو بسیار حائز اھمیت است ، نورپردازی مناسب بکمک فلاش و یا سایر تجھیزات نورپردازیست.
فلاشھای اختصاصی برای ماکروگرافی وجود دارد که قیمتی بسیار بالا دارند، اما استفاده صحیح از فلاشھای موجود و حتی فلاش سرخود ( pop=up) دوربین بکمک ترفندھایی خاص نیز نتایجی عالی ببار می آورد که در ادامه بحث بدانھا خواھم پرداخت.
ابزارھای مورد نیاز در عکاسی ماکرو
– لنزھای ماکرو
Extension Tubes –
Tele convectors –
( Close-up فیلترھای ) Close-up – لنزھای
( Ring type و فلاشھای Twin light – فلاش ھای ماکرو (شامل فلاشھای
( Diffuser) – پخش کننده ھای نور
– سه پایه و ھد ھای مخصوص
Angle-Finder –
فلاش ھای ماکرو (شامل فلاشھای Twin lightو و فلاشھای (Ring type
یکی از مھمترین مسائل در عکاسی ماکرو و دستیابی به نتیجه ای مطلوب مسئله نورپردازی در عکاسی ماکرو است . در مورد عکسھای با بزرگنمایی 1:1 و کمتر از آن، در بسیاری از موارد میتوان از نور محیط بھره گرفت. در این موارد و بخصوص در بزرگنمایی 1:1 استفاده از سه پایه مناسب برای پیشگیری از لرزش دست ضروری است. اما چنانچه قصد عکاسی با بزرگنمایی بیش از
1:1 را دارید ، استفاده از فلاش اغلب اجتناب ناپذیر است و دستیابی به نتیجه ای مطلوب بدون استفاده از فلاش معمولا غیر ممکن میباشد.
فلاش ھای ماکرو (شامل فلاشھای Twin lightو و فلاشھای (Ring type
برای این منظور فلاشھای ماکرو طراحی و عرضه شده اند. این فلاشھا اغلب روی دھانه لنز بسته شده و امکان نوردھی از فاصله بسیار نزدیک و با زاویه دلخواه را فراھم می آورند. دو نوع عمده از این فلاشھا وجود دارد. نوع دوقلو( Twin light ) و نوع حلقوی ( Ring type )
نوع دوقلو بخاطر امکان بھتر تغییر زاویه نوردھی و انعطاف پذیری بیشتر ارجھیت داشته و گرانتر نیز میباشند.
نمونه ای از فلاشھای دوقلو و نوع حلقوی
نورپردازی در عکاسی ماکرو
چالش مهم درعکاسی ماکرو برای عکاس ایجاد نورپردازی مناسب برای سوژه است. این کار بخصوص هنگامی که دوربین به سوژه بسیار نزدیک باشد خیلی مشکل است. معمولا از فلاش نمی توان بطور موثری استفاده کرد، چون یا باعث تغییر رنگ عکس می شود و یا به احتمال زیاد باعث زیاد شدن بیش از حد نور بخاطر نزدیکی زیاد به سوژه می شود. در چنین حالاتی بهترین کار این است که فلاش را خاموش کرده و زحمت تهیه منبع نور مناسبی را بخود بدهید!
نورپردازی در عکاسی ماکرو
یک سکه با سه نورپردازی متفاوت: سکه زیری فلاش با نور هالوژن، وسطی هالوژن تنها و اولی فقط فلاش
نورپردازی در عکاسی ماکرو
نورپردازی اجسام کوچک برای عکس برداری ماکرو با استفاده از تجهیزات گران قیمتی نظیر فلاشهای حلقه ای (Flash Ring ) قابل انجام است. اما برای اکثر افراد استفاده از چنین لوازمی مشکل است. هدف این تحقیق ارائه راه حل های آسان و ارزان برای نورپردازی اجسام کوچک است. تکنیک هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرند، بیشتر مناسب عکس برداری در محیط هایی است که نور آنها قابل کنترل است. اما می توان با صرف وقت بیشتر برای تنظیم ابزارهای لازم، از این تکنیک ها برای عکاسی از اجسام طبیعی محیط بیرون نیز استفاده نمود.
فلاش های سرخود (built-in )
اکثر دوربین های دیجیتال دارای یک فلاش سرخود در سمت راست بدنه هستند. می توان از فلاش دیگری نیز استفاده نمود تا نور غیرمستقیم تر و یکنواخت تری فراهم شود. عموماً بهترین نوع نور، نور فلاش است چرا که قابل کنترل بوده و دمای رنگ آن ثابت است. هرچند که در اکثر دوربین ها امکان استفاده از فلاش سرخود در هنگام عکس برداری ماکرو وجود دارد، اما برخی دوربین ها فاقد این قابلیت هستند. برای چنین دوربین هایی که قابلیت های محدودتری دارند باید از نورهای درخشان سفید و راههایی برای پخش کردن این نور استفاده نمود..در دوربین هایی که امکان استفاده از فلاش در حالت ماکرو را دارند، مشکل دیگری وجود دارد و آن قوی بودن شدت نور به علت نزدیکی فلاش به جسم است.در این مورد ، نور بایستی تعدیل شود که راههای ساده متعددی برای این کار وجود دارد که بیشتر توضیح داده خواهد شد. 4 روش برای نورپردازی اجسام در حالت ماکرو بحث می شود که در 3 مورد آنها باید از فلاش استفاده نمود. قابل اعتمادترین روش و تطابق پذیرترین روش از همه گران تر است.
استفاده از فلاش سرخود و نورهای انعکاسی
فلاش می تواند سایه های تندی روی اجسام ایجاد کند. در مورد برخی عکسها شاید چنین سایه هایی قابل قبول باشد اما اگر هدف ما نورپردازی یکنواخت باشد بایستی قسمتی از نور فلاش را اطراف جسم مورد نظر پخش نمائیم.
فلاش های ارزان Slave
فلاش های Slave ارزان و ابتدایی را می توان به سادگی تهیه نمود. هنگامی که سنسورهای این فلاش نور را احساس می کنند ، فلاش با تمام قدرت عمل می کند. این فلاش دارای سه پایه است و با بلند کردن قسمت بالایی آن روشن می شود. این فلاش برای آماده سازی مجدد خود حدوداً یک دقیقه زمان لازم دارد. فلاشهای Slave همواره با تمام قدرت خود عمل می کنند و بدون استفاده از روشهای کمکی، کنترل کردن نور خروجی آنها مشکل است.
راه حل؟
برای این منظور می توان از فیلتر های تراکم خنثی neutral density-ND)) استفاده کرد و یا نور این فلاشها را پخش کرد.
راه حل ؟
یک راه ساده تر و ارزان تر نیز وجود دارد. یک تکه کاغذ سفید را 4 بار تا بزنید و جلوی نور فلاش Slave بگیرید. این کار باعث تعدیل نور فلاش و نورپردازی مناسب خواهد شد.
راه حل؟
راه مناسب دیگر برای حل این مساله، دور کردن محور فلاش از دوربین است. این روش می تواند از طریق Bracket انجام شود که با آن بهتر می توان نور و جهت آن را کنترل کرد.
فلاش همراه با عملگر کنترل از راه دور
این روش که کمی گرانتر است، نیازمند 2 وسیله می باشد. عملگر فلاش و یک فلاش مستقل. عملگر فلاش، نور فلاش دوربین را حس می کند و باعث عملکرد فلاش مستقل خواهد شد. این سیستم نیز ساده و قابل اعتماد است. نور فلاش دوربین باعث تحریک الکتریکی عملگر و در نهایت عملکرد فلاش مستقل خواهد شد. در مجموع استفاده از فلاش های جدا از دوربین در عکاسی های ماکرو طبیعت، علاوه بر اینکه نور مناسب و با کیفیت بالایی جهت این نوع عکاسی تامین می کند، فرصت خوبی برای تهیه عکس های خلاقانه ماکرو در اختیار شما خواهد گذاشت.
فلاش همراه با عملگر کنترل از راه دور
موقع استفاده از فلاشهای جدا از دوربین، می توان از پخش کننده نور هم استفاده کرد تا نور طبیعی تری حاصل شود و یا می توان با استفاده از امکان زوم در فلاش و تنظیم آن در فاصله کانونی زیاد، می توان نور را نقطه ای تر کرد و آن را روی قسمت خاصی از موضوع متمرکز نمود. همچنین با استفاده از صفحات رنگی شفاف ( که همراه برخی فلاشها با نامfilter Color Gel هم وجود دارد)، رنگ نور فلاش را تغییر داد تا رنگ مناسبتری حاصل شود. (در عکس زیراز همین صفحات رنگی استفاده شده است)
Nikon D70s-105mm 1/10s- f29- ISO 200 – Off Camera Wireless Flash : manual 1/8 power
منابع
http://www.akkasee.com
http://www.prophotocom.com
Wikipedia.com
Thank You