تارا فایل

پاورپوینت علم-هنر و علم مدیریت




علم-هنر و علم مدیریت

مباحث مطرح در این فصل
3. جایگاه مدیریت کیفیت
2. تعریف علم مدیریت
1. تعریف علم-هنر
5/8/2025

1. تعریف علم-هنر

1-1. تعریف علم
ارکان هر علمی شامل:
علم
عالم
موضوع علم

ابزار هر علم شامل:
تشخیص موضوع یا مساله
تجویز راهکار مطلوب جهت خلق موضوع یا حل مساله
5/8/2025

ارکان علم:
موضوع علم یا
پدیده مورد مطالعه
عالم
علم
تشخیص
یا
روش تحقیق
تجویز
5/8/2025

استعاره علم طب
بیماری
طبیب
علم طب
تشخیص
یا
روش تحقیق
تجویز یا نسخه پیچی
5/8/2025

1-2. تعریف علم-هنر
ارکان علم-هنر شامل:
علم
عالم: هنرمند
موضوع علم: پدیده هنری

ابزار علم-هنر شامل:
تشخیص: تشخیص موضوع یا مساله
تجویز: ارائه راهکار مطلوب جهت خلق موضوع یا حل مساله
خلاقیت: ابزاری که در خلق پدیده های هنری بسیار اهمیت پیدا می کند.
5/8/2025

رابطه علم و هنر از دید کاربردی
هنر نمی تواند بدون اصول و پایه های علمی صورت پذیرد.
علم به دو جنبه زیر اشاره دارد:
علم صریح: که در کتب و ادبیات تحقیق وجود دارد.
علم ضمنی: که همان تجربیات عملی و نانوشته عاملان است.

در هنر هردو جنه علم می تواند وجود داشته باشد. فلذا به جای واژه علمِ هنر بهتر است از واژه علم-هنر استفاده شود.
علمِ هنر برخی از دانش ضمنی و تجربی هنرمندان را نادیده می گیرد؛ اما در علم- هنر هر دو جنبه اصول علمی و تجربیات عملی حاکم است.

5/8/2025

ارکان علم-هنر:
پدیده هنری
هنرمند
علم هنر
تشخیص
موضوع هنر
خلق بر اساس اصول موضوعه و تجربه
خلاقیت
5/8/2025

تشخیص موضوع هنری
بر اساس دو روش زیر:

تشخیص نیاز هنری بر اساس نیاز بازار و سلیقه مشتریان
(مشتری محور یا سفارش محور)

تشخیص نیاز هنری بر اساس ذهن و ایده تولیدکنندگان
(هنرمندمحور یا تولیدکننده محور)
5/8/2025

ارکان علم-هنر فرش:
فرش دستبافت
هنرمند
علم هنر فرش
تشخیص
موضوع هنر
خلق بر اساس اصول موضوعه
خلاقیت
5/8/2025

1-3. انواع تفکر علمی
5/8/2025

اختلاف علوم در روش تفکر
5/8/2025

1-4. انواع تکنولوژی ها مبتنی بر دانش (چارلز پرو)
5/8/2025

طبقه بندی مشاغل در صنعت فرش دستبافت بر اساس نوع تکنولوژی
5/8/2025

2. تعریف علم مدیریت

2-1. ارکان علم مدیریت:
سازمان
مدیر
علم مدیریت
تشخیص یا
روش تحقیق
تجویز
5/8/2025

تفاوت علم مدیریت در سازمانهای مختلف:
علم مدیریت شرکتهای تجای
علم مدیریت موسسات آموزش عالی
علم مدیریت سازمانهای غیرانتفاعی
علم مدیریت مدارس
علم مدیریت موسسات آموزش عالی
علم مدیریت فرش
علم مدیریت سازمانهای دولتی
و ….

5/8/2025

2-2. مدیریت : علم، هنر یا ؟؟؟
5/8/2025

علم «دانستن» است
و هنر «توانستن»

5/8/2025

2-3. سازمان Organization
یک سازمان، آرایشی سیستماتیک از افرادی است که به منظور دستیابی به اهدافی خاص گرد هم آمده اند.
دانشکده یا دانشگاه، انجمن های زنان و مردان در مدارس و دانشگاه ها، موسسات خیریه، کلیساها، مغازه ی سر کوچه شما اینها همه سازمان هستند زیرا هر کدام از سه ویژگی مشترک برخوردارند.

5/8/2025

سه ویژگی مشترک همه سازمان ها
هر سازمان هدف یا اهدافی دارد. (رشد سالیانه 15 درصد فروش)

سازمان متشکل از افراد است. هیچ قصد یا هدفی به خودی خود قابل دستیابی نیست. سازمان افراد را وادار می کند که به منظور تعیین هدف تصمیم بگیرند و به منظور تحقق آن اقدامات گوناگونی به عمل آورند.

ویژگی سوم اینکه همه سازمان ها از ساختار سازمانی برای هدایت و کنترل رفتار اعضای خود استفاده می کنند. ساختار می تواند شامل این موارد باشد : ایجاد مقررات و دستورالعمل ها، اعطای اختیار سرپرستی به برخی اعضا برای کنترل اعضای دیگر، تشکیل تیم های کاری، یا نوشتن شرح شغل به گونه ای که اعضا وظایف کاری خود را بدانند.

5/8/2025

5/8/2025

2-4. سطوح مدیران و کارکنان
5/8/2025

سطوح مدیریت سازمانی در سطوح مختلف نیز مدیریت متفاوت است.
5/8/2025

سطوح مختلف مدیریتی
5/8/2025

2-5. تعریف واژگانی مدیریت
مدیریت به معنای اداره کردن
اسم فاعل آن مدیر از مصدر اداره به معنای اداره کننده
از ماده دور گرفته شده و مصدر آن دوران به معنای گردانیدن است.
پس مدیر یعنی گرداننده سازمان و مدیریت به معنای گردانیدن سازمان در جهت اهداف خاص آن سازمان
5/8/2025

2-6. تعاریف اصطلاحی مدیریت
2-6-1. با محوریت ماهیت ارتباط با دیگران

2-6-2. با محوریت فرایندهای عمومی (وظایف مدیریتی)

2-6-3. با محوریت غایت و مقصود مدیریت (کارآیی واثربخشی)

2-6-4. با محوریت تعامل با محیط سازمانی
5/8/2025

2-6-1. تعریف مدیریت با محوریت ماهیت ارتباط با دیگران
به طور کلی در این تعریف از مدیریت به شیوه ارتباط به دیگران می پردزاد. شیوه ارتباط با دیگران به 3 شکل زیر می تواند مطرح باشد: (رضایی زاده)

5/8/2025

5/8/2025

پیوستار مدیریت از حیث شیوه ارتباط با دیگران
مدیریت از درون و توسط خویشتن
مدیریت از بیرون و توسط دیگران
اواخر قرن بیستم اواسط قرن بیستم اوایل قرن بیستم

5/8/2025

همچنین شیوه تعامل با دیگران به شیوه رهبری مدیران نیز اشاره دارد.
در اسلاید بعد یکی از مشهورترین تئوریهای رهبری مورد اشاره قرار می گیرد.
5/8/2025

طبق این نظریه چون توانایی های پیروان، شخصیت رهبر و موقعیت فرق می کند، یک سبک یا الگوی رهبری منحصر به فرد و پایدار که برای تمام شرایط زمانی و مکانی مناسب باشد اساسا وجود ندارد و قابل دستیابی نیست.

رهبری موقعیتی نشان می دهد که یک رهبر چگونه باید شیوه رهبری خود را تعدیل کند تا بتواند بازتاب آن چیزی باشد که پیروان او می طلبند.

رهبری موقعیتی یک نظریه اقتضایی است که پیروان و زیردستان یک رهبر را مورد توجه قرار می دهد. این تاکید بدان سبب است که موفقیت یا اثربخشی یک رهبر درگرو این حقیقت است که این پیروان هستند که یک رهبر را می پذیرند یا رد می کنند.
تئوری رهبری وضعیتی (هرسی و بلانچارد) (Situational leadership theory)
5/8/2025

صرف نظر از آنچه رهبر انجام می دهد، میزان موفقیت او بستگی به چگونگی عمل پیروان دارد. این بعد مهم در بیشتر نظریه های رهبری کمتر مورد تاکید قرار گرفته یا اینکه اصلاً نادیده گرفته شده است.

روشی که هرسی و بلانچارد ارائه کرده اند مبتنی بر درجه بلوغ یا سطح آمادگی پیروان است. آمادگی بازتاب این امر است که یک پیرو تا چه حد تمایل و توانایی برای انجام یک وظیفه دارد. .
تئوری رهبری وضعیتی (بلوغ کارکنان)
5/8/2025

بلوغ یا آمادگی کارکنان شامل موارد زیر است:
بلوغ کاری یا آمادگی انجام کار:
بر میزان توان، مهارت، دانش و تجربه مورد نیاز برای انجام یک کار خاص دلالت دارد.
بلوغ روانی یا تمایل به انجام کار:
بر میزان اعتماد، تعهد و انگیزش برای اتمام یک کار خاص دلالت دارد.
بلوغ یا آمادگی کارکنان
5/8/2025

رهبری وضعیتی : مراحل رشد یا بلوغ
5/8/2025

رفتار کاری
زیاد
کم
زیاد
کم
رفتار رابطه ای
SRPs
زیاد
کم
متوسط
5/8/2025

انواع سبکهای رهبری در تئوری رهبری وضعیتی
سبک دستوردهی ( توجه به کار زیاد – توجه به کارمند کم ):
رهبر باید دستورالعمل های روشن و مشخصی به پیروان خود بدهد مانند دستورالعمل های ارائه شده توسط شیوه ی رهبری دستوردهی.

سبک تشویقی( توجه زیاد به کار – توجه زیاد به کارمند ):
رهبر باید توجه زیادی به کار و کارمند داشته باشد. با توجه زیاد به کار، کمبود آمادگی و توانایی های کارمندان جبران خواهد شد و با توجه زیاد به کارمندان، آنها نیز تلاش می کنند تا ( از نظر روانی ) محبت های رهبر را جبران کنند و به خواسته هایش جامه عمل بپوشانند.

سبک مشارکتی ( توجه کم به کار – توجه زیاد به کارمند ):
در این شیوه، مسائل انگیزشی مطرح می شوند که در اجرای شیوه ی رهبری مشارکتی، به بهترین نحو حل خواهند شد.

سبک تفویضی ( توجه کم به کار – توجه کم به کارمند ):
رهبر نباید کار چندان زیادی انجام دهد زیرا پیروان هم تمایل دارند و هم می توانند مسئولیت ها را بپذیرند. در مورد کار و در زمینه حمایت از کارکنان، رهبر هیچ دستورالعمل و بخشنامه ای صادر نمی کند.

5/8/2025

2-6-2. تعریف مدیریت با محوریت فرایندهای مدیریت
فرایند: عبارتست از شیوه ای منظم و سیستماتیک برای انجام دادن کارها.
فرایند مدیریت از چهار وظیفه زیر تشکیل شده است:
برنامه ریزی Planning
سازماندهی Organizing
رهبری Leading
کنترل Controlling
مدیران باید هر چهار وظیفه را همزمان اجرا کنند، و هر وظیفه بر وظیفه ی دیگر تاثیر می گذارد. این بدان معنی است که این وظایف مربوط به هم و وابسته به یکدیگر هستند.

5/8/2025

وظایف مدیریت
5/8/2025

وظایف مدیریتی از دید صاحب نظران مختلف
5/8/2025

2-6-3. تعریف مدیریت با محوریت غایت مدیریت
غایت و مقصود مدیریت دو چیز است:
کارآیی
اثربخشی

برخی محققان از ترکیب این دو، مفهوم بهره وری را استخراج می کنند. در واقع بهره وری یعنی انجام کارها به صورت کارا و اثربخش
5/8/2025

5/8/2025

(کارآیی Efficiency)
مدیریت یعنی بسیج منابع و امکانات در اجرای فعالیتهای عملیاتی سازمان نظیر مدیریت تولید، مدیریت بازاریابی، مدیریت مالی و ….

مدیران با منابع ورودی – پول، افراد و تجهیزات – که کمیاب هستند سروکار دارند لذا آنها به استفاده کارامد از این منابع توجه بیشتری دارند. بنابراین مدیریت در پی به حداکثر نتایج و به حداقل رساندن هزینه های منابع می باشد.

5/8/2025

کارآیی: یعنی درست انجام دادن وظیفه.

کارآیی: به معنای استفاده حداقل منابع به منظور دستیابی به حداکثر نتایج. کاراِیی به رابطه بین ورودی و خروجی اشاره دارد. برای نمونه اگر شما از نهاده معینی بازده بیشتری به دست آورید کارآیی را افزایش داده اید.

5/8/2025

(اثربخشی Effectiveness)
مدیریت به دنبال دستیابی به اهداف سازمانی هستند.
اثر بخشی: یعنی انجام کار درست .

اهداف به دو دسته تقسیم می شوند:
اهداف سازمانی
اهداف فردی: میزان رضایت کارکنان یا میزان کیفیت زندگی کاری

بین اهداف سازمانی و اهداف فردی بعضا تعارض وجود داشته و هنر مدیران این است که به دنبال همسوسازی اهداف فردی با اهداف سازمانی باشند.
5/8/2025

رابطه اثربخش و کارآیی
پایین
پایین
بالا
بالا
کارآیی
اثربخشی
5/8/2025

رابطه اثر بخشی با کارآیی
رابطه اثربخشی و کارآیی رابطه مستقیم و همسویی نیست.
ممکن است بدون توجه به کارآیی، اثربخشی لازم به دست آید. عموما در سازمانهای دولتی بدون توجه به حداقل منابع، و اسراف منابع، اهداف سازمانی حاصل می آید.
همچنین ممکن است کارآیی سازمان خوب باشد، ولی اثر بخشی خیر، مثل دانشگاه ها که از منابع به شکلی بهینه استفاده می شود، ولی اثر بخشی در حد پایینی است چون فارغ التحصیلان ماهر کمی توسط دانشگاه تربیت می شود.
5/8/2025

موازنه بین اثربخشی و کارآیی
ممکن است برای دستیابی به اثربخشی بالاتر، باید منابع بیشتری مصرف نموده و کارایی کاهش یابد.
ممکن است برای دستیابی به کارآیی بالاتر، از اثربخشی دست کشید.
فلذا باید بین این دو مفهوم
موازنه یا مبادله (Trade-Off) صورت داد.
5/8/2025

2-6-4. تعریف مدیریت با محوریت محیط سازمانی
مدیریت یعنی سازگاری با محیط درون و بیرون سازمانی.
عوامل محیطی مختلف هستند.
در محیطهای مختلف، مدیریت مختلفی باید اعمال نمود.
به عنوان مثال در نظامهای ارزشی مختلف، نوع مدیریت متفاوت است.
در فرهنگهای مختلف نوع مدیریت متفاوت است: مدیریت ژاپنی، مدیریت آمریکایی و …
5/8/2025

عوامل محیطی (مدل PESTLE)
5/8/2025

برخی متغیرهای عوامل محیطی
5/8/2025

ارزیابی تعاریف محققان از مدیریت
رابینز: مدیریت، فرایند انجام کارها به طور اثربخش و کارامد به وسیله دیگران است.
3محور، در این تعریف آمده است.

رضاییان: مدیریت فراگرد موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای نظام ارزشی می باشد و از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می گیرد.
3محور، در این تعریف آمده است.

5/8/2025

ارزیابی تعاریف محققان از مدیریت
کریتنر: مدیریت، فرایند انجام کار با دیگران و از طریق آنها در محیطی متغیر به منظور دستیابی به اهداف سازمانی است، به طوری که در قلب این فرایند، استفاده اثربخش و کارآمد از منابع محدود است.
4محور، در این تعریف آمده است.

تعریف خلاصه و جامع:

مدیریت، فرایند انجام کارها به طور اثربخش و کارآمد از طریق یا به همراه دیگران و متناسب با محیط سازمانی است.

5/8/2025

ارکان تعریف خلاصه و جامع از مدیریت:
5/8/2025

2-7. مهارتها یا شایستگی های مدیران
صاحبنظران معتقدند که مدیران برای انجام وظایف خود نیازمند سه دسته مهارت عمده می باشند که عبارتنداز:

1. مهارت های فنی
2. مهارت های انسانی
3. مهارت های ادراکی
4. مهارت های سیاسی (برخی)

5/8/2025

مهارتهای مدیران
5/8/2025

مهارتهای مدیران
5/8/2025

ارتباط مهارتها با سطوح مدیریتی همه مدیران به همه مهارتها به یک اندازه نیاز ندارند. اهمیت مهارتها برای مدیران در سطوح مختلف متفاوت است.
5/8/2025

2-8. دسته بندی تئوریها از دید فردریک لوتانز
 نگرش فرایندی به مدیریت
نگرش روابط انسانی به مدیریت
نگرش کمی به مدیریت
نگرش سیستمی به مدیریت
نگرش اقتضائی به مدیریت

5/8/2025

2-8-1. نگرش فرایندی به مدیریت :
این نگرش به وظایف مدیریت می پردازد . گیبسون بطور خلاصه , سه وظیفه اصلی مدیریت را برنامه ریزی ,اجرا و کنترل می داند .
محصول چنین نگرشی , مهارت های ادراکی می باشد .

5/8/2025

2-8-2. نگرش روابط انسانی به مدیریت :
این نگرش به تنظیم روابط بین انسانها می پردازد و سازمان را به عنوان مجموعه ای از انسانها تلقی می نماید . در واقع، این نگرش به شیوه های رهبری می پردازد.
محصول چنین نگرشی، مهارت های انسانی به مدیریت می باشد .

5/8/2025

2-8-3. نگرش علمی (کمی) به مدیریت :
این نگرش به روش انجام کارها یا به مجموعه ای از فعالیت های مختلف می پردازد. فعالیت هایی نظیر بازاریابی، تولید، مالی , تحقیق و توسعه از جمله این فعالیت ها می باشند . محصول چنین نگرشی , مهرت های فنی می باشند .

5/8/2025

فرایندهای عملیاتی یا کارکردهای سازمان Org. Functions or Operational Process
5/8/2025

2-8-4. نگرش سیستمی به مدیریت :
با معرفی تئوری عمومی سیستم ها در اواسط صده بیستم توسط برتالانفی , این نگرش به دنیای علم ارائه شد .
بر اساس این نگرش عمومی , می توان رویکردی جامع و همه جانبه به علوم مختلف داشت . اشاعه این نگرش به علم مدیریت , در واقع چیزی را به این علم اضافه نمی کند , بلکه در واقع با رویکردی جامع به سه نگرش قبلی می پردازد .
به نوعی می توان گفت که محصول چنین نگرشی , مهارت های سیستمی می باشد .

5/8/2025

شعر سیستم
پیل اندر خانهٔ تاریک بود                       عرضه را آورده بودندش هنود
از برای دیدنش مردم بسی                      اندر آن ظلمت همی شد هر کسی
دیدنش با چشم چون ممکن نبود             اندر آن تاریکیش کف می بسود
آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد               گفت همچون ناودانست این نهاد
آن یکی را دست بر گوشش رسید             آن برو چون بادبیزن شد پدید
آن یکی را کف چو بر پایش بسود             گفت شکل پیل دیدم چون عمود
آن یکی بر پشت او بنهاد دست                گفت خود این پیل چون تختی بدست
همچنین هر یک به جزوی که رسید          فهم آن می کرد هر جا می شنید
از نظرگه گفتشان شد مختلف                 آن یکی دالش لقب داد این الف
در کف هر کس اگر شمعی بدی              اختلاف از گفتشان بیرون شدی
چشم حس همچون کف دستست و بس     نیست کف را بر همهٔ او دست رس

5/8/2025

اهمیت سیستم:
بسیار در سازمان ها می شنویم که افراد به یکدیگر (سایر کارکنان) می گویند که «این مشکل شماست»

این گفته نشان دهندهء فقر آگاهی و نبود روشنی است. چون اگر ایشان آگاه باشند همگی در یک قایق نشسته اند و نهایتا رضایت مشتری سازمان است که باعث بقای کسب و کار ایشان می شود، دیگر چنین نمی گفتند و این گونه عمل نمی کردند.

شاید بتوانیم ادعا کنیم بزرگ ترین و مهم ترین وظیفهء مدیران ارشد، ایجاد و بسط نگرش سیستمی در سازمان هاست که دوای اصلی اتصال بین جزایر درون سازمانی است.
5/8/2025

رهیافت سیستمی به سازمان
سیستم مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته است که برای کسب هدف مشترک فعالیت می کنند. معمولا سیستم های بزرگ از تعدادی خرده سیستم یا اجزای کوچکتر تشکیل می شوند (برتالانفی، 1972، ص 407-426).

بنابراین هر سازمان به منزله یک سیستم باز در نظر گرفته می شودکه از تعدادی خرده سیستم تشکیل شده و ضمن فعالیت در یک فراگرد مستمر «تبدیل منابع ورودی به محصولات خروجی» با محیط خود در تعامل است
5/8/2025

نمودار سیستمی IPO) Input-Process-Output Diagram( ابزاری برای تحلیل سیستم
یک ابزار تحلیلی سیستمی است برای حل مساله که نیازمند تعریف دامنه سیستم، تقسیم آن به اجزایش و بعد تشخیص و ارزیابی مشکلات آن، فرصتها، محدودیتها و نیازهاست.
فرایندها
داده ها
ستاده ها
محیط سیستم
بازخورد
اهداف سیستم
5/8/2025

2-8-5. نگرش اقتضایی به مدیریت :
این نگرش نیز مانند نگرش قبلی , چیزی را به علم مدیریت اضافه نمی کند بلکه بر اساس آن , می توان بر اساس شرایط و موقعیت های مختلف و با آگاهی از تئوریهای متفاوت , تئوری مناسب را تشخیص داد .
در واقع این نگرش , در حیطه مصلحت و رابط بین علم و عمل می باشد . کسی که مهارت های اقتضایی بالایی دارد , می بایست ,اولا تمامی مهارت های قبلی را داشته باشد , ثانیا خوب بتواند شرایط را درک کند و ثالثا بر اساس آن شرایط , تئوری مناسب را تشخیص دهد .

5/8/2025

شعور متفاوت نیز ضرورت استفاده از «رهیافت اقتضایی» در رفتار مدیریت را تایید می کند. ازآنجا که سازمان ها از حیث اندازه، هدفها، نوع فعالیت ها و مانند آن، باهم تفاوت دارند، یافتن اصول جهانشمولی که در همه شرایط و وضعیت های سازمانی گوناگون کارساز باشند، عجیب به نظر می رسد.
به همین دلیل می توان گفت که : «همه چیز بستگی دارد به…» و این پرسش را مطرح کرد که «به چه جیز بستکی دارد؟».
پژوهشگران مدیریت تلاش می کنند در پاسخ به این پرسش، «متغیرها» را شناسایی کنند.

5/8/2025

برخی از دانشمندان مدیریت به دلیل اینکه نظریه اقتضایی به طور عملی میان «رهیافت سیستمی» و «رهیافت صرفاً وضعیتی»، نوعی تقارب و مصالحه بوجود آورده است، مجذوب آن شده اند، نحوه ایجاد این رابطه در شکل زیر نشان داده شده است.

5/8/2025

دیدگاه مصالحه جویانه اقتضائی
دیدگاه سیستمی
دیدگاه اقتضایی
دیدگاه وضعیتی
همه چیزها از سیستم های دارای ویژگی های مشترک ساخته شده اند.
مجموعه روابط میان فنون مدیریت و وضعیت های گوناگون، قابل طبقه بندی است.
هر وضعیت، کاملا منحصر به فرد است.
بسیار کلی
بسیار خاص و جزیی
5/8/2025

رهیافت سیستمی اغلب به خاطر اینکه خیلی کلی، مجرد و انتزاعی است، مورد انتقاد قرار می گیرد.
دیدگاه صرفاً وضعیتی نیز به خاطر اینکه خیلی خاص و جزئی نگر است نقد می شود؛ زیرا دیدگاه وضعیتی مبتنی براین باور است که هر وضعیت در زندگی واقعی، رهیافتی کاملا ویژه و متفاوت با وضعیت های دیگر را طلب می کند.
طرفداران نظریه اقتضایی کوشیده اند از وجه مشترک نظریه های سیستمی و وضعیتی سودجویند، و ضمن دسته بندی مقتضیات مورد نظر، در تعمیم آنها به وضعیت های خاص دقت کنند.

5/8/2025

درخت تئوریهای مدیریت
علم مدیریت
مدیریت علمی
مدیریت منابع انسانی
مدیریت رفتار انسانی
نگرش کمی
نگرش روابط انسانی
نگرش سیستمی
نگرش فرایندی
نگرش اقتضائی
5/8/2025

نگرشهای عام و خاص علمی
سه نگرش اول در واقع مختص علم مدیریت بوده در حالیکه دو نگرش بعدی , نگرش های عامی هستند که در تمامی علوم (کاربردی) قابل استفاده هستند .

نگرشهای علمی در صورت تجربه و یادگیری به مهارت تبدیل می شوند.

5/8/2025

نگرشهای عام و خاص علمی
نگرش فرایندی
نگرشهای عام
(برای همه علوم)
نگرش کمی
نگرشهای خاص
(علم مدیریت)
نگرش انسانی
نگرش سیستمی
نگرش اقتضائی
5/8/2025

5/8/2025

2-9. جایگاه مدیریت کیفیت

جایگاه مدیریت کیفیت؟؟

مدیریت کیفیت به عنوان یک فرایند عملیاتی

یا

مدیریت کیفیت به عنوان یک مفهوم کلی
(شامل همه نگرشها)
5/8/2025

نگرشهای مختلف به مدیریت کیفیت با الهام از دسته بندی تئوریهای مدیریتی (لوتانز)
 نگرش فرایندی به مدیریت کیفیت
نگرش روابط انسانی به مدیریت کیفیت
نگرش علمی یا کمی به مدیریت کیفیت (نگرش سنتی و رایج به مدیریت کیفیت)
نگرش سیستمی به مدیریت کیفیت
نگرش اقتضائی به مدیریت کیفیت

5/8/2025

دیدگاه محدود و دیدگاه موسع
دیدگاه محدود :
نگرش علمی یا کمی به مدیریت کیفیت (نگرش سنتی و رایج به مدیریت کیفیت)
دیدگاه موسع:
نگرش فرایندی به مدیریت کیفیت
نگرش روابط انسانی به مدیریت کیفیت
نگرش علمی یا کمی به مدیریت کیفیت
نگرش سیستمی به مدیریت کیفیت
نگرش اقتضائی به مدیریت کیفیت

5/8/2025

سئوالات احتمالی؟
5/8/2025


تعداد صفحات : 83 | فرمت فایل : powerpoint

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود