تارا فایل

پاورپوینت طراحی فروشگاه اینترنتی


طراحی یک فروشگاه اینترنتی

اهداف یادگیری
مراحل طراحی یک وب سایت
نحوه ثبت یک دامین
نحوه اجاره هاست
انواع ساختارهای طراحی وب
SEO

6-2

دامنه Domain
دامنه در حقیقت نام وب سایت شما می باشد که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است.
پسوندهای بین الملی رایج عبارتند از .com و .net و .org که دارای مصارف عمومی می باشند و هر یک به ترتیب معرف سایتهای تجاری (Commercial) ،
شبکه (Network) و
سازمانی یا غیر انتفاعی (Organization) می باشند.

در ثبت این دامنه ها هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی نامها با اولویت درخواست ثبت می شوند و
برای مدت یک تا ده سال (قابل تمدید) با توجه به حق الثبت پرداختی معتبر می باشند.

نام دامنه: پس از انتخاب پسوند نام دامنه مهمترین قسمت تشکیل دهنده آدرس یک سایت می باشد.

این نام از ترکیب 3 الی 64 حرف ، عدد یا خط تیره (بدون فاصله) تشکیل می گردد.

اگر در ثبت عبارت خاصی به عنوان نام دامنه خود اصرار دارید که این عبارت قبلا ثبت شده باشد گریزی غیر از تغییر پسوند مورد نظر خود نخواهید داشت.

– مسائل مربوط به انتخاب نام دامنه
عبارت انتخابی تشابه با نام تجاری معروف و معتبر نداشته باشد. – کوتاه و متشکل از حداقل تعداد حروف باشد. – تلفظ و بخاطر سپردن آن آسان باشد. – حتی المقدور با نوع فعالیت سایت ارتباط داشته باشد. – از اعداد و خط تیره استفاده نشده یا حداقل استفاده صورت گیرد. – مشابه نام سایت دیگری که موجب سردرگمی بازدید کنندگان شود نباشد. – برای اطمینان از مالکیت دامنه هنگام ثبت آن بهتر است از قرار گرفتن آدرس پست الکترونیکی خود در قسمت Admin Contact مشخصات دامنه مطمئن شوید.

حتی المقدور از طریق مراکزی برای ثبت دامنه خود اقدام نمایید که کلمه عبور و مجوز جابجایی و تغییرات را در اختیار شما قرار می دهند. – حتما شرایط و تعهدات ثبت کننده دامنه و نمایندگیهای و همچنین شرایط اختصاصی پسوند مورد تقاضی را مطالعه و از تبعات حقوقی اقدامات خود آگاه شوید. – هرگز از آدرس مجهول یا غیر واقعی در مشخصات دامنه خود استفاده ننمایید. – قبل از انتخاب دامنه مطمئن شوید که علامت تجاری یا هر گونه علامت ثبت شده دیگر که متعلق به غیر بوده و شما قانونا مجوز رسمی جهت استفاده از آنرا ندارید در آدرس شما بکار نرفته باشد. –

درصورتی که نام مورد نظر شما قبلا ثبت شده و تاریخ انقضای آن نزدیک است می توانید از خدمات دهنده خود تقاضای خدمات پیش سفارش (Back Order) دامنه را بنمایید. – هرگز از DNS شرکتها و خدمات دهنده هایی که مجاز به استفاده از آن نمی باشید در دامنه خود استفاده نکنید و ابن مشخصات را بدون مشورت با شخص فنی تغییر ندهید. زیرا هر تغییری در این مشخصات می تواند منجر به غیر فعال شدن سایت شما گردد. – اعتبار دامنه خود را حتی المقدور تا یک ماه قبل از سر رسید انقضا تجدید نمایید. – جهت انتقال دامنه ها از یک ثبت کننده به ثبت کننده دیگر یکماه زودتر از تاریخ انقضا اقدام نمایید. –

به محل و حساسیتهای سیاسی و اقتصادی ثبت کننده خود دقت نمایید، در صورت وجود دعاوی در ارتباط با پسوندهای عمومی و اختصاصی محل دادگاه رسیدگی کننده ، محل ثبت کننده دامنه خواهد بود. – در ارتباط با استفاده از دامنه قوانین بین المللی و قوانین محلی را همزمان در نظر داشته باشید. – از خدمات مانیتور مشخصات دامنه یا مخفی نمودن مشخصات خود برای جلوگیری از مزاحمتهای تبلیغاتی و سرقت دامنه خود استفاده نمایید.

ویژگیهای یک دامنه خوب
دامنه کوتاه : کم تعداد بودن حروف یک دامنه از چند لحاظ مورد اهمیت است . دامنه کوتاه بیاد ماندنی هستند و خود باعث تبلیغ دهان به دهان آدرس وب سایت شما می شود و تایپ سریع و کاهش سوء استفاده های احتمالی از دامین را در بر دارند . نکته اخر اینکه که موتور های جستجوگر به دامینهای کوچک بیشتر بها می دهند . مثال : www.iranart.com خیلی بهتراز دامین www.iranianartgallery.com است.
6-3

دامنه یک کلمه ای : بهتر است یک دامنه از یک کلمه با معنا تشکیل شده باشد . اما پیدا کردن چنین دامنه هایی دشوار است چون به سرعت رزرو می شوند (مخصوصا .com) این مسئله در دامین های .ir کمتر است . مثال : www.best.com

دامنه انتخابی با معنا باشد : این مورد از سه نظر خوب است اول به یاد ماندنی است دوم معرف فعالیت شماست و سوم موتورهای جستجوگر به آن بیشتر بها می دهند. مثال : www.sabahost.com

Toluesoft.com
Toluecrm.com

مرتبط با فعالیت : بهتر است دامین شما با نام شرکت یا فعالیت شما مربوط باشد . در این صورت هم در موتور های جستجو و هم در نگاه اول معرف فعالیت وب سایت خواهد بود و با تایپ مستقیم آن به نام شما ختم می شود . مثال : اگر شما در زمینه کتاب فعالیت دارید و حوضه فعالیت شما ایران است دامنه www.iranbook.com یاwww.book.ir بهترین انتخاب است .

پسوند دامین : پسوند دامین از لحاظ نوع سایت و از لحاظ اعتبار دامین حائز اهمیت است . دامنه های com. به علت پر طرفدار بودن ، از اعتبار بیشتری برخوردار هستند چون بیانگر این هستند که این دامنه با سابقه تر است و ثبت کننده آن زودتر به ثبت آن اقدام نموده است . در کشور های مختلف بعد از پسوند های معروف com. org. net. پسوند کشور شان از جایگاه بالایی برخوردار است . در کشور ما ir. پسوند ملی است و از دو لحاظ اهمیت دارد یک : دامینهای جالب رزرو نشده در آن بیشتر است دوم : احتمال حک دامین و از دست رفتن دامین در آن کمتر است . بهتر است برای سایتهای ملی و داخلی از دامنه .ir و برای امور بین المللی از دامنه های .com .net .org استفاده شود .

پسوند .com معتبر ترین و پر طرفدارترین پسوند دنیا محسوب شده و از نظر میزان ثبت ، فروش و قیمت گذاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است . مثال : www.free.com پسوند.com و www.free.ir پسوند ir. نکته : هرپسوند معمولا مخفف کلمه یا معرف کشوری است به عنوان مثال چند پسوند معروف چنین هستند .

com. مخفف Commercial به معنای تجاری است . سایتهایی که به شکلی به اموری مانند خرید و فروش ، معرفی محصولات ، خدمات و مانند آن مربوط می باشند ، از این پسوند استفاده می کنند . اگرچه امروزه بسیاری از سایتهای همه منظوره نیز از نوع .com تعریف می شوند. net. مخفف Network این نوع دامنه معمولاْ توسط شبکه ها (مثل شبکه های اطلاع رسانی، شبکه های اینترنتی و موارد مشابه )که غالباْ فعالیت غیر تجاری (نه در همه موارد) دارند مورد استفاده قرار می گیرند. .

Org. مخفف Organizations این دامنه معمولاْ توسط موسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری دارند مورد استفاده قرار می گیرند. ir. مخف iran معرف نام کشورمان ایران است و پسوند ملّی است

دامنه بین المللی : باتوجه به اینکه وب سایتها هر روز گسترش پیدا می کنند ، معمولا نامهای منطقه ای وخاص مناطق محدود از جایگاه کمتری نسبت به دامینهای کلی و جهانی برخوردار هستند و بهتر است دامین لاتین انتخاب شده و از نامهای فینگلیش حتی المقدور استفاده نشود چون برای کاربران کشورهای دیگر و موتورهای جستجوگر مفهومی ندارد . مثال : www.iranketab.com که بهتر است چنین باشد www.iranbook.com

دامنه بدون تشابه : بهتر است دامنه هایی را ثبت نماییم که مشابه سازی نشوند. برای این منظور دامنه تک کلمه ای بهترین گزینه است . مثال : www.sitegraphic.com مشابه www.site-graphic.com یا www.sitegraphics.com

املای آسان: تعداد زیادی از اسامی دامنه هایی که به طور شفاهی گفته می شوند به درستی نوشته نمی شوند . اغلب مردم از املای انگلیسی خوبی بر خوردار نیستند پس بهتر است از کلمات با املای آسان استفاده شود . این مسئله در مراجعات بعدی به سایت شما و تبلیغات دهان به دهان خیلی موثر است و رقابت رقبای سود جو را کاهش می دهد مثال : دامنه www.irangate.com دامنه های مشابه www.irangaet.comیا www.irangait.com باوجود اینکه این دامنه چندان طولانی نیست و از معنای خوبی برخوردارهستند ولی اغلب مردم این آدرس را به شکل صحیح تایپ نمی کنند و به سایتهای سود جو هدایت می شوند .

تلفظ زیبای دامنه : تلفظ زیبای دامین باعث می شود مردم نام سایت شما را بهتر به خاطر بسپارند و خرید و فروش این دامینها نیز بیشتر انجام می گیرد . ممکن است یک دامین زیبا از عدد هم تشکیل شود ولی علت انتخاب آن تلفظ زیبای آن است . مثال : دامنه www.4template.com

خط فاصله بین کلمات : وقتی سخن ازخط فاصله به میان می آید اعتبار دامین به یکباره کاهش می یابد ، چون چنین دامینهایی معمولا آزاد هستند و بیشتر برای سوء استفاده از مشابهت اسمی با سایتهای معتبر استفاده می شوند. وجز در موارد خیلی خاص توصیه نمی شود. مثال : www.iran-book.com که بهتر است به شکل www.iranbook.com باشد . چون شما هنگام آدرس دادن همیشه باید متذکر شوید که بین iran و book خط فاصله است .

عدد و حروف بین دامین : بهتر است در دامنه از عداد استفاده نشود . استفاده از اعداد اعتبار دامنه را کاهش داده و احتمال سوء استفاده با دامنه های مشابه را افزایش می دهد . اعداد بیشتر به عنوان جایگزین کلمات مشابه استفاده می شود که باعث کوتاهی دامین و زیبایی استیل دامین می شود . پس غیر از موارد خاص بهتر است از اعداد چشم پوشی کنیم مثال : www.iran4u.com ، مخفف شده دامین www.iranforyou.com است . در مثال فوق علیرقم اینکه دامین از استیل زیبایی در نوشتن بر خوردار شده اما همیشه در بیان شفاحی ، باید ذکر کرد که for عدد 4 است و you حرف u که این خود مسئله بزرگیست و باعث کاهش کیفیت دامین می شود .

ترکیب کلمات و حروف به شکل صحیح : دامنه های ترکیبی که از دو یا چند کلمه با معنا تشکیل شده باید از نظر دستور زبان به شکل صحیح در کنار هم قرار گیرند و غیر از موارد خیلی خاص که ترکیب از دو کلمه خاص باشد توصیه نمی شود . نکته : در بعضی از دامنه ها از s استفاده میشود . می دانیم که حرف s در آخر کلمات نشانگر جمع است ولی در بعضی اوقات در دامنه ها به شکل صحیح استفاده نمی شود . www.iranbooks.comنمونه ای از استفاده صحیح از s جمع است و www.irans.com نمونه ای از استفاده نابجا از s جمع است . مثال : www.historyiran.com که صحیح آن www.iranhistory.com است .

البته ممکن است همه این موارد در یک دامین محقق نباشد ولی هرچه یک نام اینترنتی به موارد فوق الذکر نزدیکتر باشد ایده آل تر است

از آشفتگی خارج شوید
برای انتخاب یک نام دامین خوب، ابتدا یک کاغذ بگذارید جلوی خودتان و سپس شروع کنید به وارد کردن کلماتی که به فعالیت شما نزدیک است. بعد از آن کلمات مکمل با کلمات اول را لیست کنید. در انتها این دو لیست از کلمات را با هم ترکیب کنید.
.

چگونه بفهمیم که دامینی که انتخاب کردیم قبلا ثبت نشده ؟
برای این منظور می توانید به وب سایت های زیادی که وظیفه جستجو را دارند مراجعه کنید. برای مثال به سایت www.whois.net بروید و ببینید دامینی که انتخاب کرده اید آیا به ثبت رسیده یا نه. اگر به ثبت نرسیده آنرا جزء لیست دامین ها ثبت نشده قرار دهید. تا پس از پایان جستجو، انتخاب کنید که کدام دامین را می خواهید

چگونه یک دامین بخریم؟
برای این منظور می توانید از شرکت های مختلفی که کار ثبت دامین را انجام می دهند، استفاده کنید.

 قوانین ثبت دامنه های ir
. قوانین ثبت دامنه ir. : • 1.حداقل طول دامنه 3 حرف و حداکثر 63 حرف می باشد. تنها استفاده از حروف انگلیسی و ارقام و نشانه (-) مجاز می باشد. • در صورت تمایل به ثبت نام دامنه ها با مفهوم مذهبی مجوز کتبی وزارت ارشاد مورد نیاز است • ثبت دامنه هایی که تداعی کننده فعالیت های غیرقانونی و اعمال مغایر با قوانین به کلی ممنوع می باشد. • ثبت دامنه با نام های مرتبط با اینترنت ممنوع می باشد. جهت مشاهده فهرست آنها بر روی این لینک کلیک کنید

• ثبت دامنه با نامهای ایران، اسامی استانها، شهرستان ها و شهرها و کد آنها ممنوع می باشد. جهت مشاهده فهرست آنها بر روی این لینک کلیک کنید • ثبت دامنه با اسامی ملی مانند نام مشاهیر، اماکن عمومی و وقایع ملی تنها با مجوز وزارت ارشاد مجاز می باشد. • ارائه آدرس دقیق پستی و کد پستی 10 رقمی جهت ثبت دامنه الزامی می باشد.

2. قوانین ثبت دامنه co.ir. : • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق می باشد • این دامنه مخصوص شرکتهای تجاری ثبت شده بوده و ارائه کپی روزنامه رسمی شرکت الزامی می باشد. 3. قوانین ثبت دامنه net.ir. : • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق می باشد • این دامنه مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد. 4. قوانین ثبت دامنه org.ir. : • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق می باشد • این دامنه مخصوص شرکتهای غیر انتفاعی، انجمن های علمی، موسسات بین المللی ثبت شده و … بوده و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.

5. قوانین ثبت دامنه ac.ir. : • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق می باشد • این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد. 6. قوانین ثبت دامنه sch.ir. : • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق می باشد • این دامنه مخصوص مدارس، موسسات آموزشی دارای مجوز وزارت آموزش و پرورش بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

7. قوانین ثبت دامنه gov.ir. : • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق می باشد • این دامنه مخصوص بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه های جمهوری اسلامی بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد. 8. قوانین ثبت دامنه id.ir. : • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق می باشد • این دامنه مخصوص اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد

میزبانی وب چیست ؟
در اینترنت، میزبانی وب (یا «وب هُستینگ» – انگلیسی: Web Hosting) به مفهوم فراهم ساختن فضایی است که کاربر می تواند فایل های وب گاه خود را در آن قرار دهد. همانطور که می دانید وب سایت از مجموعه ای از فایلهای مختلف مانند تصاویر، متون و فایلهای برنامه نویسی شده به زبانهای مختلف و سایر اسناد مربوطه تشکیل می شود که به منظوری خاص به شکلی با هم مرتبط شده اند.
هر شخصی که نرم افزارهای لازم و دسترسی به این فایلها را داشته باشد امکان بازدید از این سایت را دارد. حال برای اینکه همه مردم امکان دسترسی به فایلها را داشته باشند نیاز است تا فایلها در کامپیوتری قرار گیرند که همواره به اینترنت پرسرعت متصل است به این کامپیوترها «سرویس دهنده» یا «سرور» می گویند.

اما این سرورها باید امکانات دیگری نیز داشته باشد از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: در صورتی که حجم قابل توجهی از بازدید کننده به سایت مراجعه کنند امکان پاسخگویی به همه آنها را داشته باشد.

بنابر این نیاز است تا یک کامپیوتر قدرتمند از لحاظ مشخصات قطعات داخلی باشد.
نرم افزارهای لازم برای اجرای انواع فایلها از لحاظ نوع برنامه نویسی را داشته باشد.
نرم افزارهای مورد نیاز برای مدیریت بخشهای مختلف سایت و پست الکترونیک و… را در اختیار صاحبان وب سایتها قرار دهد. و چندین قابلیت دیگر.

سرویسهای میزبانی مشخصاتی را نیز به همراه دارند که نشان دهنده کیفیت و امکانات آنها می باشد. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فضای ارائه شده (Disk Space): به مقدار فضایی گفته می شود که شرکت میزبان از دیسک سخت سرورهای خود در اختیار شما قرار می دهد این فضا از چند مگابایت تا چند گیگابایت براساس نیاز متفاوت است. مجموع حجم فایلهای ارسالی به سرور اجاره کننده باید کمتر یا مساوی با فضای اجاره شده باشد. (البته این میزان فضا در اکثر سرویس دهنده ها در هر زمان قابل تغییر می باشد).

پهنای باند (Data Transfer): پهنای باند که به آن ترافیک ماهیانه نیز گفته می شود میزان تبادل اطلاعات با کامپیوتر میزبان را مشخص می کند. به این معنی که میزان مجموع حجم فایلهای دریافت شده یا ارسال شده به فضای اجاره شده به صورت ماهیانه مشخص می شود و نباید از آن حجم بیشتر باشد.

نکته: در نظر داشته باشد هر بار که سایت توسط یک بازدید کننده باز می شود مقداری اطلاعات و فایل بین سرور میزبان و کامپیوتر بازدید کننده تبادل می شود بنابر این تعداد بازدید از یک سایت اگر بالا باشد به نسبت نوع فایلهای استفاده شده در سایت، می تواند حجم قابل توجهی از اطلاعات تبادل شود. .

تعداد دامنه هایی که امکان ایجاد آنها بر روی یک فضای اجاره ای وجود دارد، تعداد بانکها اطلاعاتی و نوع و حجم آنها و یا نوع پست الکترونیک و تعداد آنها و چند مورد دیگر مشخص کننده کیفیت سرویسهای میزبانی و شرکتهای میزبان هستند

فضای میزبانی
پس از ثبت دامنه باید فضای میزبانی خود را خریداری نمایید. پس از تهیه آن اطلاعات مربوط به سایت خود را ( اگر موجود است) Upload نمایید.
سپس به قسمت مدیریت دامنه خود رفته و DNS های میزبان خود را به جای DNS های قدیمی جایگزین کنید. سپس بین 24 تا 72 ساعت صبر کنید تا این تغییر در سراسر اینترنت انجام پذیرد

 پهنای باند چیست ؟
وقتی شما یک سایت را از مرورگر خود درخواست می کنید، در حقیقت در حال دانلود یک فایل هستید که می تواند یک فایل صفحه وب با فرمت HTML، یک فایل تصویری مثلا با فرمت GIF و یا یک فایل صوتی مثلا با فرمت MIDI و یا ترکیبی از آنها باشد. این فایلها در کامپیوتر شما بارگذاری (Download) شده و از طریق مرورگر وب (Web Browser) به شما نشان داده می شوند. هرگاه که شما فایلی را دانلود می کنید، داده ها در مسیری به سمت شما منتقل می شوند که به اصطلاح به آن Data Transfer می گویند. برای مثال اگر شما صفحه ای را با حجم یک کیلوبایت (۱kb) یا ۱۰۲۴ بایت دانلود می کنید، دقیقا به همان مقدار یعنی یک کیلوبایت داده را از سرور آن سایت به کامپیوتر خود منتقل کرده اید.

میزبان وب چیست؟
میزبان وب شرکتی است که به شما فضایی را در سرور خود اجاره می دهد تا صفحات وبی را که قبلا درست کرده اید و همکنون بر روی رایانه شما وجود دارد و به غیر از شما کس دیگری امکان مشاهده آن را ندارد بر روی آن فضا ذخیره کنید.

سه شاخص و ویژگی عمده که می تواند از جانب شما برای آزمایش و انتخاب یک میزبان وب مورد توجه قرار گیرد عبارتند از: 1- خصوصیات، ویژگی ها و برتری های شرکت میزبان وب در ارائه خدمات متنوع و با کیفیت 2- خدمات مناسب برای مشتری در دوران قرارداد 3- و البته قیمت مناسب در قبال کمیت و کیفیت خدمات اخذ شده

ویژگی های یک هاست مناسب :

1- دسترسی به CGI-bin وب سایت خود 2- امکان استفاده از FTP برای مدیریت سایت 3- دسترسی به سرورهای امن 4- دسترسی به امکان مدیریت چند لایه ای و گزارش های مربوط به آن 5- دسترسی به سرویس های مختلف ایمیل 6- امکان داشتن فضای نا محدود

یکی از ویژگی های معمولی دسترسی داشتن به سرویس های راه اندازی سایت های دینامیک است. این امکان شامل دسترسی به فهرست cgi سایت می باشد این مسئله بسیار مهم است چرا که در واقع فهرستی از کلیه اسکریپتهای انجام شده را در بر دارد. اسکریپتهایCGI ستون اصلی تمام عملکردها ی وب هستند. هر وقت که شما در حال پر کردن یک فرم هستید یا یک کالا می خرید یا از انجمن های گفتگو استفاده می کنید ویا در اینترنت چت می کنید از اسکریپتهای مشابه یا متفاوتی استفاده کرده اید. بنابراین وجود این خاصیت در سرویس هاس میزبان وب شما بسیار ضروری و مهم است لذا هرگز به سراغ میزبان وبی که این امکان را برای شما فراهم نمی کند نروید

 وب سایت چیست
مجموعه ای از تعدادی فایلهای حاوی متن، تصویر یا گرافیک و … متصل به هم، که غالباً شامل یک صفحه اصلی – Home Page – می باشد که بر روی یک خدمات دهنده اینترنتی (Server) قرار دارند و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یک فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می شوند و عموم مردم می توانند بوسیله اینترنت به آن دسترسی داشته باشند.

این مجموعه فایل ها با فرمت HTML یا (Hyper Text Mark up Language) شناخته می شوند. هر بازدید کننده از وب سایت با وارد کردن نام اینترنتی وب سایت (Domain Name) در مرورگر وب (Web Browser) به صفحه اصلی وب سایت که معمولاً نام هایی همچون index.html و یا default.html دارد، دسترسی پیدا می کند و از طریق این صفحه به سایر صفحات دیگر وب سایت هدایت می شود.

یک وب سایت اغلب می تواند متعلق به یک سازمان، شرکت، اشخاص و یا هر چیز دیگر باشد. طراحی سایت برای دستیابی به بازارهای هدف آنلاین و جلب توجه بینندگان به وب سایت، ترغیب آنها به خرید محصولات و خدمات و ایجاد انگیزه برای بازگشت مجدد است. البته باید توجه داشت که وب سایتها صرفاً برای مقاصد تجاری و اقتصادی طراحی نمی شوند بلکه برای جنبه های مختلفی از جمله اطلاع رسانی نیز بسیار پر کاربرد هستند.

 پورتال چیست ؟
نام پورتال ها را زیاد شنیده ایم، اما شاید برای برخی از ما این سئوال پیش آمده باشد که واقعا یک پورتال چیست؟
چه ویژگیها و خصوصیاتی دارد؟ و چه تفاوتی با یک وب سایت دارد؟
ترجمه کلمه PORTAL به فارسی در فرهنگهای لغت "دریچه"، "درگاه" و "مدخل" ذکر شده اما کلمه پورتال در تکنولوژی اطلاعات معنی متفاوتی دارد.
اگر بخواهیم ساده بگوییم، پورتال صفحه وب واسطی است که امکان دسترسی آسان را به هر چیزی که کاربر، برای انجام وظیفه یا خواسته اش نیاز دارد – بدون توجه به اینکه محل فیزیکی آن کجاست، فراهم می کند.

ویژگیهای اصلی یک پورتال عبارت اند از: تجمع اطلاعات هدف دار بودن اطلاعات دردسترس بودن اطلاعات دریچه ورود منحصر به فرد

تاریخچه خلاصه پورتال اگر در دنیای کامپیوتر به عقب بازگردیم، زمانی را خواهیم یافت که در آن سیستم های نرم افزاری به گونه ای متحول شدند که دیگر لازم نبود برای کار با یک برنامه، برنامه های دیگر بسته شوند، یعنی می توانستیم همزمان از چند برنامه کاربردی استفاده کنیم بدون آنکه با مشکلی مواجه شویم.امکانی که قبل از آن وجود نداشت. تاریخچه پورتال ها از همان زمان آغاز شد و نسلهای تکامل یافته آنها یکی پس از دیگری پا به عرصه دنیای اطلاعات گذاشتند.

نسل اول پورتال ها : اولین پورتال ها، که از آنها تحت عنوان نسل اول نام برده می شود، بر فراهم نمودن محتویات ایستا، مستندات و همچنین خوراکهای اطلاعاتی زنده در صفحات وب مبتنی بودند. مثالهای نمونه این نسل سایت های YAHOO یا EXCITE است. این پورتالها در محیطی به هم پیوسته، اهداف مشابهی را دنبال کرده و صفحه واسط مشخص و منحصر به فردی را برای دستیابی به مجموعه اطلاعات توزیع شده در سراسر شرکت یا سازمان خود، در اختیار کاربر می گذاشتند. این اطلاعات معمولا شامل اخبار شرکت، شرایط و فرم های استخدام، اطلاعاتی مربوط به کارکنان و چگونگی ارتباط با آنها، مستندات رسمی و سیاست های اعلام شده شرکت و همچنین لینک های ارتباطی مفید بود. .

نسل دوم پورتال ها : پورتال های نسل دوم قابلیت همکاری متقابل را در ادارات مجازی برای تیم های کاری و به منظور انجام وظایفشان فراهم می ساختند. نسل دوم پورتال ها سرویس های متعددی داشتند که از جمله آنها می توان به سرویس های مدیریت محتوا ( سازمان دهی و مدیریت اطلاعات مرتبط ) و سرویس های همکاری (که به کاربران امکان می داد با یکدیگر گپ زده و برای یکدیگر ایمیل فرستاده و قرار ملاقات تنظیم کنند) اشاره کرد. در این پورتال ها قابلیت تعریف گروه های کاربری نیزفراهم آمده بود. به بیان دیگر این پورتال ها سازو کار همکاری داخلی را در یک سازمان فراهم می ساختند.

نسل سوم پورتال ها : نسل سوم با هدف ایجاد فضای مجازی تجارت الکترونیک (E-BUSINESS ) بوجود آمد. پورتال های نسل سوم به عنوان واسط ارتباطی کارمندان، تهیه کنندگان، تولید کنندگان و مشتریان قلمداد می شوند. ویژگی فوق العاده این پورتالها امکان مرتبط شدن نرم افزارهای مستقر در سرورهای مختلف است. به بیان دیگر، این پورتال ها نقطه به هم پیوستن محتویات و برنامه های کاربردی مستقر در سرورهای مختلف بطور همزمان و با استفاده از همکاری سرویسهای خدماتی آنان اند. به علاوه امکان دسترسی به محتویات و امکانات سیستمهای مختلف را از طریق ابزارها و تجهیزات متنوع، بسته به نیاز کاربر امکان پذیر می کنند. این گروه پورتال ها مجموعه قابل توجه و ارزشمندی از اطلاعات، مستندات، امکانات و قابلیتهای نرم افزارهای مرتبط را از طریق درگاه واحدی برای کاربر فراهم می کنند.

چرا ظاهر یک سایت به اندازه برنامه نویسی آن با اهمیت است؟
روانشناسان معتقدند لحظات ابتدایی دربرخورد ها سهم تاثیر بسیار بیشتری نسبت به برخوردهای بعدی دارد.
همانگونه که شرکتهای مختلف در دفاتر و کارخانه های خود از طراحی دکوراسیونهای بسیار گرانقیمت بهره برداری می نمایند. یک وب سایت که شما با هدف جلب مخاطب جهت ارائه خدمات خود تهیه می کنید با ظاهری زیبا می تواند شخص را جهت حرکت در وب سایت شما ترغیب کند در حالیکه شما با دقت فراوان سعی درهدایت او جهت انتخاب خدمات ویژه خود هستید. پس توجه داشته باشید در جهان اینترنت، توزیع تجارت وبازاریابی خود را با ظاهری زیبا همراه و متمایز کنید.

 اشتباهات معمول در طراحی وب سایت
1. پیمایش عرضی صفحات: کاربران علاقه ای به پیمایش و مرور افقی صفحات ندارند .به عبارت دیگر همواره باید صفحات بطور عمودی اطلاعات را در خود جای دهند. 2. اندازه ثابت فونت ها و متون: ب افراد بالای 40 سال معمولاً با حروف نازک و یا کوچک مشکل دارند و باید ترتیبی اتخاذ شود تا از طریق مرورگر امکان تغییر سایز فراهم شود .بعنوان مثال فونت Tahoma با اندازه 12px استانداردی در صفحات وب فارسی به حساب می آید.

3. انباشتگی متون: معمولاً سایت هایی که حاوی متون حجیم هستند، خسته کننده می باشند. کمی تامل کنید، آیا تا کنون خود شما مطالب طولانی در یک وب سایت را مطالعه کرده اید؟ 4. از پنجره های بازشونده خودکار (popup) استفاده نکنید: کاربران ترجیح می دهند که خودشان مقصد را تعیین کنند . 5. جمع آوری آدرس پست الکترونیک بدون هیچ روند امنیتی : کاربر باید برای وارد نمودن آدرس ایمیل خود کاملا مطمئن و متقاعد شود .

6. رابط گرافیکی (Interface) غیر استاندارد : برداشت کاربر از عناصر و اشیای موجود در برنامه ها تثبیت شده است . 7. نبود بیوگرافی در سایت ها: وجود بیوگرافی باعث ایجاد جو اطمینان در خوانندگان می شود. 8. ضعف آرشیو: در اغلب مواقع اطلاعات قدیمی هم مورد استفاده کاربران قرار می گیرد . 9. بارگذری کند صفحات: وجود گرافیک های سنگین آزار دهنده خواهد بود .

10. رسالت و هدف نامشخص سایت: باید نوع سایت از جنبه های تجاری یا اطلاع رسانی مشخص باشد . 11. لینک به سایت های دیگر : به دلیل فلسفه وساختار متفاوت طراحی در سایت های مختلف، نباید تعداد لینک های خارج از سایت زیاد باشند. 12. فـراموش کـردن هزینه پشتیبـانی سایت: بودجه پشتیبـانی و نگهداری باید حداقل به اندازه 50 درصد از هزینه راه اندازی سایت در نظر گرفته شود .

لوگو
شاید به نظر زیاد مهم نباشد اما در اصل خیلی مهم است.
لوگوی شما معرف سایت شماست. سایت بدون لوگو معنا ندارد زیرا لوگوی سایت به عنوان نشانی از سایت شما در همه جا خواهد بود و همیشه زمانی که یک بازدید کننده لوگوی شما را در سایتی دیگر میبیند سایت شما را به یاد می آورد.
لوگوی طراحی شده برای شما باید یا دارای یک بار معنای خاص مرتبط با موضوع سایت شما باشد و یا باید به اندازه ای خاص باشد که بتوان تفاوت ان را حتی وقتی که با موضوع سایت مرتبط نیست احساس کرد.
پس بهتر است همان ابتدای کار برای خود یک شرکت طراحی انتخاب کنید و از انها بخواهید که کار طراحی شما را انجام دهند.

Search Engine Optimization
معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از انجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند. به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه ی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه ی اول نتایج جستجو قرار گیرد.

علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه ی مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند. موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی میکنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد.

 چند نکته جهت افزایش رتبه سایت در موتور جستجو
– کلمات کلیدی خود را مداوم چک کنید از نکات برتر موجود در موتور جستجوی گوگل تازه به تازه شدن کلمات کلیدی ثبت شده از تمامی صفحات به صورت ماهیانه است بدین صورت که گوگل هر ماه اقدام به ایندکس کردن مجدد تمامی کلمات کلیدی که از صفحات مختلف جمع آوری کرده است می کند و این می تواند منجر به یافت شدن موارد جدید توسط گوگل در صفحات مختلف گردیده و در جایگاه شما تاثیر منفی شدیدی بگذارد پس یکی از وظایف اصلی هر Webmaster چک کردن ماهیانه جایگاه کلمات کلیدی خود در گوگل است.

یکی از بهترین روش های اطلاع از جایگاه ماهیانه کلمات کلیدی شما در گوگل استفاده از نرم افزار فوق العاده Web CEO می باشد این نرم افزار که دارای یک نسخه رایگان نیز می باشد می تواند رتبه کلمات کلیدی شما در نتایج جستجو را بطور مداوم نشان دهد. امکاناتی که این نرم افزار فوق العاده در اختیار شما می گذارد بسیار فراتر از مورد گفته شده است .

– به تگ های title بهمراه h1 و h2 اهمیت بدهید یکی دیگر از موارد مهم در رابطه با رتبه یک سایت تگ های سه گانه title ، h2 و h1 است که با اینکه همگان از اهمیت آن ها با اطلاع هستند اما قالبا فراموش می گردند.

این تگ ها می بایست توضیف کوتاه و در عین حال کاملی از منظور اصلی صفحه و عناوین هر قسمت ارائه دهند چرا که این سه تگ از اولین مواردی هستند که توسط روبات های جستجوگر، ایندکس می گردند که این خود به روشنی بر اهمیت آنها تاکید دارد

– از تگ META برای توصیف محتوای سایت خود استفاده کنید یکی دیگر از موارد موثر در توصیف سایت و یافت شدند آن توسط موتورهای جستجو استفاده از تگ META می باشد. در حقیقت اولین قدم در شناساندن سایت استفاده از این تگ می باشد چرا که موتورهای جستجو برای توصیف سایت شما در نتایج جستجو از این تگ استفاده می کنند که البته میزان اهمیتی که جستجو گرها برای این تگ قائل هستند کاملا به نوع موتور جستجو بستگی دارد که در مورد گوگل و PageRank نمی توان اهمیت فوق العاده ای برای آن قائل شد. در مجموع دو نوع تگ META وجود دارد که شامل Description tag و KEYWORDS tag می باشد که اولی توصیف کوچکی از سایت است و دومی شامل کلمات کلیدی موجود در صفحه می باشد. در هنگام نوشتن این تگ ها می بایست از قرار دادن فاصله بین هر واژه و همچنین از نوشتن کلمات با حروف بزرگ بطور کامل پرهیز کرد.

– نام تمامی صفحات سایتتان را به یک صورت بنویسید گذشته از اهمیتی که تعیین نام صفحات برای شناخته شدن توسط جستجوگرها دارد استفاده از حروف یکسان کوچک یا بزرگ برای تمامی قسمت های یک URL از اهمیت ویژه ای برخوردار است بدین معنی که کلمه ای که در ادامه یک آدرس و پس از .com نوشته می شود می بایست با ابتدای آدرس همحوانی داشته باشد چرا که در شناسائی URL ها، گوگل یک جستجوگر Case Sensitive است و بعنوان مثال برای گوگل دو آدرس www.writeage.com/ads و www.writeage.com/ADS دو آدرس متفاوت هستند که این موضوع را با چک کردن صفحات لینک داده شده به هر دو می توان تحقیق کرد.

پس با متفاوت بودن شیوه نوشتاری دو صفحه مشابه، گوگل لینک های متفاوتی را برای هر کدام پیدا می کند و از این طریق PageRank متفاوتی را هم به آن دو اختصاص می دهد. در این قسمت چهار قانون سودمند وجود دارد : 1-همواره از حرف کوچک در نوشتن آدرس صفحه استفاده کنید 2-هنگامی که کاراکتر پس از .com و اسلش (/) تنها یک کلمه است نیازی نیست حرف اول آن را بزرگ بنویسید 3-هنگامی که چندین کلمه پس از اسلش (/) بصورت به هم چسبیده نوشته شده اند ابتدای هر کلمه را بزرگ بنویسید 4-در مورد اسامی خاص از فرم استاندارد آن که مورد قبول همگان است استفاده کنید همانند SQL

– گوگل را در یافتن محتوای دینامیک یاری دهید؟ استفاده از محتوای دینامیک به استانداردی معمول در صفحات اینترنتی تبدیل شده است امری که لزوم نوشتن صفحات جداگانه برای هر قسمت را از میان برده است. اما در این میان و مخصوصا در سایت های بزرگ با محتوای بسیار زیاد، بخش جداگانه ای برای جستجوی محتوا به صورت کامل و جزء به جزء در نظر گرفته شده است که با نوشتن عبارت مورد نظر می تواند محتوای مورد نظر کاربر را از میان صدها داده مختلف فیلتر نموده و به صورت صفحاتی جداگانه به نمایش بگذارد، صفحاتی که در حقیقت وجود خارجی نداشته و تنها برای نمایش به کاربر ساخته شده اند.

این صفحات و موارد مشابه آن برای گوگل و تقریبا تمامی جستجو گرها غیر قابل مشاهده است و طبیعتا توسط آنها ایندکس نمی گردد و بدین ترتیب، PageRank صفحات موجود در سایت از لینک های مفیدی که از این قسمت بدست می آید کاملا بی نصیب می گردند. برای رفع این مشکل می بایست محتوای ایندکس شده تمامی صفحات موجود در سایت را به فرم یک لینک مجزا و با هایپر لینکی مشابه عنوان صفحه در درون این بخش قرار داد تا موتورهای جستجو با رسیدن به این قسمت تمامی لینک های آن را نیز به ایندکس خود اضافه کنند.


تعداد صفحات : 73 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود