تارا فایل

پاورپوینت شرکت و سایت آمازون


داستان برند آمازون
غول اینترنتی خرده فروشی دنیا

جف بزوس در سال ۱۹۶۴ در ایالات متحده ی آمریکا به دنیا آمد.
جف از همان ابتدا عاشق کامپیوتر بود و در دانشگاه، رشته ها ی علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک را دنبال کرد.
جف بعد از تمام کردن درسش، در «وال استریت» مشغول به کار شد.
پس از گذشت چهار سال، شغل پرسود خود را رها کرد و در ۳۰ سالگی آمازون را راه انداخت.

او در چند شرکت مختلف در «وال استریت» ازجمله Fitel ، Bankers Trust و شرکت سرمایه گذاری D.E. Shaw مشغول به کار شد.
جف به عنوان نایب رئیس در شرکت D. E. Shaw & Co کار می کرد.
ایده ساخت فروشگاه آمازون نیز در روزهای فعالیت بزوس در کمپانی Shaw  شکل گرفت.
او در طول چهار سال حضور در بازار وال استریت، موفقیت های زیادی به دست آورد.
در حالی که همیشه چیز عالی به نظر می رسید، جف بزوس بزرگ ترین تصمیم زندگی اش را گرفت. او در سال ۱۹۹۴ علی رغم نصیحت های رئیس شرکت، پدر و مادرش از شغلش استعفا داد، به سیاتل رفت و کسب وکار اینترنتی خود را راه انداخت و این آغاز داستان آمازون است.

مقاله ای درماه آگوست سال ۱۹۹۴ توسط نیویورک تایمز انتشار یافت که مضمون آن با طرح این سوال شروع شده بود « آیا اینترنت معدوم شده است؟»
این مقاله تعداد افرادی که از وب استفاده می کنند را حدود ۲۰ میلیون نفر اعلام کرده بود، در صورتی که مقامات برای هشدار دادن در مورد خطرات و عواقب احتمالی پیش روی شرکت هایی که پول های خود را در بعضی از پروژه ها و برنامه های آنلاین هدر داده بودند، این مبلغ را حدود ۲ میلیون اعلام کردند.
بزوس، بر خلاف نظر نیویورک تایمز همچنان بر تصمیم خود مبنی بر بهره برداری از ظرفیت تجاری اینترنت مصمم و استوار بود.
او معتقد بود که تلاش کردن برای راه اندازی یک استارتاپ و شکست خوردن در آن بسیار بهتر از این است که انسان هیچ کاری انجام ندهد و چند وقت بعد از این موضوع پشیمان شود. 

جف بزوس به تهیه ی لیستی از ۲۰ محصولی پرداخت که می توانستند جایگاه خوبی در بازار آنلاین داشته باشند.
او این لیست را محدود کرد و ۵ محصول نهایی یعنی دیسک های فشرده، سخت افزار، نرم افزار، ویدئو و کتاب را انتخاب کرد.
 او کتاب را از این جهت به لیست محصولات خود اضافه کرد زیرا احساس می کرد که تقاضای زیادی برای ادبیات در بازار جهانی و ارائه ی کتاب با قیمت کمتر وجود دارد.
 

بزوس نظریه اش را با بستگان و دوستانی که در همه حال از لحاظ مادی و معنوی حامی او بودند، به اشتراک گذاشت. هنگام سفر بزوس از تگزاس به سمت سیاتل و در طی این مسیر جزئیات کامل این ایده از ذهن خلاق او گذشت.
بیزوس شرکت آمازون را با سرمایه اولیه 10,000 دلاری از حساب شخصی خود و در گاراژ خانه اش در خیابان «بلویو» ایالت واشنگتن تاسیس کرد. این شرکت بعد از مدتی به یک خانه ی ۲ اتاقه منتقل شد.
والدین جف تقریبا در ابتدای کار این شرکت حدود 250,000 دلار در آن سرمایه گذاری کردند.

اولین نامی که او برای آغاز کار خود برگزید، Cadabra.com بود و این نام را از کلمه Abra-cadabra که در شعبده بازی به کار می رود، الهام گرفته شده است. اما بعد از مدتی بدلیل شباهت این نام با Cadaver (جسد) آن را تغییر داد. به این سایت یک نام جدید اختصاص داده شد و در نهایت با این نام تازه و نیز کتاب های فراوانی که برای فروش آماده شده بود، Amazon.com کار خود را افتتاح کرد.

جف بزوس در سپتامبر ۱۹۹۴ آدرس اینترنتیRelentless.com به معنای «بی رحم» را خریداری کرد و قصد داشت تا فروشگاه آنلاین خود را با این آدرس اینترنتی عمومی کند.
 اما دوستانش به او گفتند که این نام کمی شیطانی به نظر می رسد و بهتر است که نام آن را تغییر دهد.
جالب است بدانید که آدرس Relentless.com همچنان به نام جف بزوس است و اگر آن را در مرورگر خود باز کنید به صفحه ی اصلی سایت آمازون هدایت خواهید شد.

جف بزوس برای انتخاب یک نام مناسب برای شرکت خود که با حرفA آغاز شود به جستجو در فرهنگ لغت پرداخت و تحت تاثیر نام آمازون قرار گرفت. زیرا از جنگل های آمازون به عنوان مکانی عجیب و غریب و متفاوت نام برده شده است و این دقیقا همان توصیفی بود که جف بزوس از آینده ی کسب و کارخود داشت. رود آمازون بزرگ ترین رود جهان است و او نیز تصمیم داشت تا کسب و کار خودش را تبدیل به بزرگ ترین فروشگاه دنیا کند.

در دهه ۹۰ میلادی محبوب ترین کالاهای فروش رفته در بازار آمریکا کتاب و سی دی موسیقی بود ولی بزوس کتاب را برای فروشگاه نوپای خود انتخاب کرد.
بزوس جوان در کنفرانس کتابداران آمریکایی در سال ۱۹۹۷ می گوید: قبل از افتتاح آمازون در نیویورک برای یک موسسه مالی اعتباری کار می کردم و در آن شهر متوجه شدم که کاربران وب در حال افزایش هستند و ایده فروش کتاب به ذهنم رسید ولی بین دو کالای موسیقی و کتاب مردد بودم. من کتاب را انتخاب کردم چون با وجود اینکه موسیقی در دهه ۹۰ جزء محبوب ترین آیتم های بازار آمریکا بود ولی به وسعت و اندازه بازار کتاب نبود.   هرچند موسیقی محبوب بود و سرمایه گذاری در این حوزه می توانست موفق شود. ۲۰۰ هزار سی دی موسیقی در روز در آن سال ها فروش می رفت ولی من کتاب را انتخاب کردم چون در آن سال ۳ میلیون کتاب در کل جهان چاپ می شد که تنها نیمی از آن مربوط به کتاب های انگلیسی زبان بود. پس وسعت کتاب بیشترین بود.   بزوس در این کنفرانس خطاب به کتابداران می گوید کتاب وسعت بسیار بیشتری از کالاهای دیگر دارد. در همه زمینه ها و مشاغل کتاب چاپ می شود و هیچ کالای دیگری در این ابعاد وجود ندارد.

آمازون بعد از دعوت از ۳۰۰ دوست برای شرکت در تست بتا بالاخره در سال ۱۹۹۵ آغاز به کار کرد.
شرکت آمازون در نتیجه چیزی که جف بیزوس، موسس این شرکت، از آن به عنوان «ساختار به حداقل رسانی پشیمانی» یاد می کرد تاسیس شد. این عنوان عجیب بیانگر تلاش های او برای مقابله با احساس پشیمانی ای بود که به خاطر زودتر شرکت نکردن در تجارت های اینترنتی داشت .آن ها در روزهای اول  کار خود زنگی را در دفتر نصب کرده بودند که با هربار خرید کردن یک مشتری به صدا در می آمد و همه دور هم جمع می شدند تا ببینند آیا مشتری را می شناسند یا خیر.
بعد از گذشت چند هفته تعداد خرید به اندازه ای بالا رفت که آن ها مجبور شدند زنگ را از کار بیندازند.
 یک کتاب فروشی بزرگ در دنیای واقعی می تواند ۲۰۰ هزار عنوان کتاب را در فروشگاه خود داشته باشد اما از آنجایی که انبار یک کتاب فروشی آنلاین به صورت مجازی است بنابراین می تواند منبع نامحدودی از کتاب ها باشد.

بزوس درباره شروع کار آمازون اینگونه نظر خود را بیان نموده است: در همان روزهای ابتدایی شروع فعالیتم می دانستم، این کار آینده بزرگ و عظیمی خواهد داشت، در حقیقت چیزی که بدست آوردیم، فراتر از رویای ما بود. اولین کتابی که در آمازون فروخته شد کتاب «مفاهیم سیال و آنالوگ های خلاق: مدل های رایانه ای مکانیسم های اساسی اندیشه» از داگلاس هوفشتاتر بود.
در طول دو هفته اول کار، شرکت آمازون به تمام 50 ایالت آمریکا و 45 کشور مختلف کتاب فروخت. در طی دو ماه فروش این شرکت به 20,000 دلار در هفته رسید

بزوس تا ماه اکتبر در سال ۱۹۹۵ برای ادامه کار خود اعتماد به نفس لازم را کسب نمود و همین امر باعش شد او برای ادامه فعالیت های خود به دنبال جذب سرمایه باشد و همچنین قصد داشت این کار را با استفاده از سهام عمومی انجام دهد.
در ماه می سال 1997 سهام برند آمازون عمومی شده و در آن زمان هر سهم با قیمت 18 دلار به فروش رسید و ارزش شرکت را به 300 میلیون دلار رساند. و ۵۴ میلیون دلار در این روند جمع آوری شد.
وب سایت آمازون دچار تغییرات اساسی شد که در طراحی و رابط کاربری وب سایت منجر گردید. یک نوار کناری سمت چپ وب سایت را قابل استفاده تر می کند. جلد کتاب نیز به آن اضافه شد تا به کاربران امکان تجسم کتابفروشی داده شود.

خریدن الکسا
سایت الکسا در سال ۱۹۹۶ به عنوان یک شرکت مستقل شروع به فعالیت کرد.
این وب سایت اطلاعات مرتبط به ترافیک هر سایت را تحلیل می کند و رتبه ی جهانی آن در میان ۳۰ میلیون سایت موجود در دنیای اینترنت را محاسبه می کند.
این سایت در ماه حدود ۶/۵ میلیون بازدیدکننده دارد و در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت آمازون خریداری شد. طبق گزارش های اعلام شده این سایت به تنهایی حدود ۳۳۰ میلیون دلار درآمد برای آمازون داشته است.

در تاریخ ۱۲ می سال ۱۹۹۷ شرکت Branes & Noble از آمازون شکایت کرد.
آن ها ادعا می کردند که آمازون بزرگ ترین کتاب فروشی دنیا نیست بلکه بزرگ ترین دلال کتاب است. بعد از مدتی این شکایت در خارج از محیط دادگاه حل شد.
شرکت Walmart نیز در تاریخ ۱۶ اکتبر ۱۹۹۸ از آمازون شکایت کرد. آن ها ادعا کرده بودند که شرکت آمازون با استخدام کردن مدیران سابق این شرکت از رازهای تجارت آن ها استفاده کرده است. اگرچه این شکایت نیز در خارج از محیط دادگاه حل شد اما باعث شد تا این شرکت تغییراتی را در محدودیت های داخلی و انتقال مدیران شرکت Walmart انجام دهد.

آمازون در سال ۱۹۹۸، وب سایت معروف IMDb را از آن خود کرد.

خرید آسان و گسترش محصولات
در 11 ژوئن 1998 (21 خرداد 1377) آمازون تصمیم گرفت سی دی و دی وی دی را نیز در کنار کتاب به فروش برساند. قسمت موزیک این شرکت 125,000 عنوان موسیقی را شامل می شد که این میزان از یک فروشگاه معمولی عرضه موزیک بسیار بیشتر بود. علاوه بر این به کاربران امکان گوش دادن به کلیپ های موسیقی را می داد و انواع دیگر موزیک را با توجه به انتخاب هایشان به آن ها پیشنهاد می داد. در 28 سپتامبر سال 1999 (6 مهر 1378) فروشگاه آمازون امکان خرید آنلاین تنها با یک کلیک را برای کاربران فراهم آورد. این تکنولوژی به کاربران امکان خرید بیشتر و به شرکت اجازه جمع آوری اطلاعات آنان را می داد.
در سپتامبر همان سال شرکت آمازون تصمیم به همکاری با فروشندگان دیگر گرفت. ابن فروشندگان در ابتدا کتاب های کمیاب و مناسب برای کلکسیونرها را می فروختند و بعدها کالاهای دست دوم را نیز برای فروش به کالاهای خود اضافه کردند. این اقدام معاملات برند آمازون را به مقدار زیادی افزایش داد. در چهار ماه اول پس از این اقدام، 250,000 نفر از این سرویس شرکت برای خرید خود استفاده کردند.

طرح اولیه ی راه اندازی کسب و کار آمازون غیر معمول بود و آن ها انتظار نداشتند که در ۴ یا ۵ سال اول راه اندازی به سوددهی برسند. همین روند آهسته ی سوددهی منجر به نارضایتی سهامداران این شرکت و عدم اطمینان آن ها به ادامه ی بقای این شرکت در درازمدت شد.
با آغاز قرن ۲۱ و ترکیدن حباب بازار سهام های اینترنتی بسیاری از شرکت های فعال در این زمینه با شکست مواجه شدند؛ اما شرکت آمازون از این بحران نجات پیدا کرد و نقش آن در بازار آنلاین پررنگ تر از گذشته شد. ، اما موجب بیکاری 15% از کارمندان این شرکت شد.
مجله ی تایم در سال ۱۹۹۹ جف بزوس را به عنوان مرد سال انتخاب کرد و این شرکت را عامل موفقیت و محبوبیت خرید آنلاین دانست.

لوگوی معروف این برند در سال ۲۰۰۰ طراحی شد.
 اگر به این لوگو دقت کنید متوجه خواهید شد که یک فلش از حرف A به حرف Z و به صورت یک لبخند کشیده شده است.
از آنجایی که حروف الفبای انگلیسی از a آغاز شده و به z ختم می شوند پس منظور از طراحی این لوگو این بوده است که هر چیزی که بخواهید را می توانید در این سایت پیدا کنید. منحنی زیر آن نیز نشان دهنده ی لبخند حاکی از رضایت مشتری های این برند است.
شرکت آمازون بالاخره در سه ماهه پایانی سال 2001 به اولین سود خود با درآمدی بیش از 1 میلیارد دلار رسید.

در 7 نوامبر سال 2002 (16 آبان 1381) این شرکت همکاری خود را با چندین کمپانی بزرگ لباس آغاز کرده و محصولات بیش از 400 برند پوشاک را به کاربران خود ارائه داد.
حالا شرکت آمازون لوازم الکترونیک آشپزخانه، اسباب بازی و حتی مجله را در کنار کتاب به کاربران خود ارائه می داد.

. در 10 ژوئن 2003 (20 خرداد 1382) آمازون وارد تجارت وب هاستینگ شد و با اعطای مجوز پلتفرم خود به سایت هایی همچون Borders.com و Target.com به درآمد بیشتری دست یافت.
15 سال بعد خدمات وب و سرویس ابری این شرکت به یکی از بزرگترین بخش های درآمدزایی آن تبدیل شدند.

در آگوست سال 2004 شرکت آمازون 75 میلیون دلار را صرف خرید شرکت Joyo ، بزرگترین فروشگاه آنلاین کتاب و لوازم الکترونیک در چین می کند، اما این شرکت که به آمازون چین تغییر نام یافته بود، با رقبای بزرگی همچون Alibaba روبرو شده و تنها 0.7% خریدهای آنلاین را به خود اختصاص می دهد.

حدود ده سال از تردید نیورک تایمز در مورد رقم استفاده کنندگان از اینترنت که حدود بیست میلیون بود، می گذشت و این مجله دیگر این موضوع را که اینترنت بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ مردم آمریکا گردیده است را تکذیب نمی کرد. تعداد خانواده هایی که از اینترنت استفاده می کردند تا ۲۰۰۴ به حدود ۶۱ درصد رسیده بود و همچنین تعداد استفاده کنندگان از اینترنت در حال ازیاد بود. در حال حاضر محدوده فعالیت های آمازون شامل فروش کتاب، CD، وسایل الکترونیکی، لباس و بسیاری از موارد دیگر است و علاوه بر آن از افزایش تعداد افرادی که به صورت اینترنتی خرید می کنند، سود زیادی بدست می آورد. درآمد حاصل از فروش محصولات آمازون در ۲۰۰۴ حدود ۷ میلیارد بود که این رقم در ۲۰۰۵ افزایش یافت و به ملبغی حدود ۸٫۶ میلیارد رسید.

در 2 فوریه سال 2005 (14 بهمن 1383) شرکت آمازون پیشنهاد خریدی به نام آمازون پرایم را معرفی می کند که کاربران می توانند تنها با پرداخت 79 دلار هر سفارش خود را تنها طی 2 روز دریافت کنند.
حالا با بیش از 100 میلیون عضو در دنیا، پرایم یکی از ارزشمندترین سرمایه های شرکت آمازون محسوب می شود.

در 19 نوامبر سال 2007 (28 آبان 1386) آمازون از محصول کتابخوان خود به نام کیندل رونمایی می کند. این کتابخوان به کاربران امکان دانلود کتاب، مجله و روزنامه را داده و شروع قیمت آن از 399 دلار بوده است.
جف بزوس در سال ۲۰۱۱ شرکت آمازون را با ارائه ی تبلت هایی به نام کیندل فایرKindle Fire وارد بازار تبلت کرد. و در سپتامبر همان سال کیندل فایرهای اچ دی را به بازار عرضه کرد.
در 21 دسامبر همان سال (30 آذر 1386) این کمپانی دفتر جدید خود را در سیاتل قرار داده و 40,000 کارمند خود را در فضایی با مساحت بیش از 8 میلیون فوت مربع جای می دهد.

Blue Origin
جف بزوس زمانی که به مدرسه می رفت به معلمان خود گفت که آینده ی بشریت در این سیاره وجود ندارد. او از بچگی دوست داشت که یک کارآفرین فضایی شود. این علاقه در او کاهش پیدا نکرد و جف در سال ۲۰۰۷ سرمایه گذاری خودش را در یک شرکت هوا فضایی مستقر در سیاتل به نام Blue Origin اعلام کرد. این شرکت بعد از راه اندازی یک موشک قابل استفاده ی مجدد تبدیل به اولین شرکت تبلیغاتی موفق در این زمینه شد و نامش در تاریخ ثبت شد.

در سال ۲۰۰۷ هم وب سایت DPReview که به بررسی تخصصی دوربین های دیجیتال می پردازد به زیرمجموعه ای از آمازون تبدیل شد.

در همین سال خبر جالب دیگری در رسانه ها منتشر شد.
جف بزوس (ایده ی ارسال کالا با پهپاد) را مطرح کرد.
آمازون در حال حاضر روی این طرح که با نام (آمازون پرایم ایرAmazon Prime Air ) شناخته می شود، کار می کند.

در 31 ژانویه سال 2008 (11 بهمن 1386) آمازون با پرداخت 300 میلیون دلار بخش کتاب های صوتی خود به نامAudible را راه اندازی کرد. این بخش شامل 80,000 برنامه مختلف در ایالات متحده و اروپا می شود. این اقدام تنها دو ماه پس از رونمایی از کتابخوان کیندل صورت می گیرد. این سرویس در حال حاضر 41% بازار کتاب های صوتی را دربر می گیرد. البته این بخش با پیشرفت گوشی های هوشمند و امکان استریمینگ در گوشی ها و سیستم های صوتی خودروها افزایش یافته است.

برخلاف تلاش های صورت گرفته برای داشتن سهم قابل توجهی در خرید آنلاین کفش، این شرکت موفق به شکست Zappos.com نشد؛ در نتیجه شرکت آنلاین پخش کفشZappos را با قیمت 900 میلیون دلار خریداری کرد. بعد از این معامله برند آمازون به Zappos اجازه داد تا همچنان در ایالت نوادا باقی مانده و تحت مدیریت نائب رئیس خود به کارش ادامه دهد.

جف بزوس همچنین شرکتی به نام بزوس اکسپدیشنز Bezos Expeditions را تاسیس کرده است.
سرمایه گذاری های شخصی او از طریق این شرکت انجام می شود.
بسیاری از شرکت ها، سرویس ها و سایت های شناخته شده ی امروزی، تمام یا بخشی از سرمایه ی خود را از بزوس اکسپدیشنز دریافت کرده اند. از آن میان می توانیم به وب سایت خبری معروف BusinessInsider.com اشاره کنیم.

سرمایه گذاری های دیگر جف بزوس
موسس آمازون یکی از اولین سرمایه گذاران گوگل است. او در سال ۱۹۹۸ مبلغ ۲۵۰ هزار دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرد و ۳.۳ میلیون سهم آن را خرید.
از دیگر شرکت هایی که بزوس در آن ها سرمایه گذاری کرده، شرکت یونیتی بایوتکنولوژی است. این شرکت اهدافی بلندپروازانه به منظور کاهش سرعت یا توقف روند پیری در انسان دارد. عموم سرمایه گذاری های شخصی بزوس از طریق شرکت بزوس اکسپدیشنز انجام می شود و شرکت های بزرگ متعددی از جمله ایر بی ان بی، بیزینس اینسایدر، اوبر و توییتر در میان آن ها قرار دارند.
جف بزوس در سازمان های خیریه و شرکت های غیر انتفاعی نیز سرمایه گذاری می کند. شرکتی که وظیفه ی این نوع از سرمایه گذاری ها را بر عهده دارد، بزوس سنتر است. او موسسه ی خیریه ای با نام بزوس فامیلی فاندیشن نیز تاسیس کرده که یک خیریه ی تحصیلی است. سرمایه ی اصلی این خیریه از سود والدین بزوس در سرمایه گذاری اولیه در آمازون تامین شده است.

در سال ۲۰۰۸، او از طرف مجله ی یو اس نیوز اند ورلد ریپورت به عنوان یکی از برترین رهبران آمریکا انتخاب شد. موسس آمازون یک دکترای افتخاری نیز از دانشگاه کارنگی ملون دریافت کرده است.
در سال ۲۰‍۱۱، مجله ی اکونومیست جایزه ی اختراع خود را به خاطر عرضه ی آمازون کیندل به جف بزوس و گرِگ زِر اهدا کرد.
در سال ۲۰۱۲، مجله ی فورچن لقب تاجر سال را به او اهدا کرد.
جف بزوس در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ عضو کمیته ی اجرایی شورای کسب و کار آمریکا بود.
مجله ی کسب و کار هاروارد در سال ۲۰۱۴ او را به عنوان مدیرعامل سال انتخاب کرد. جف بزوس به مدت سه سال پیاپی در میان ۵۰ رهبر برتر جهان از نگاه مجله ی فورچن قرار داشته است. او در سال ۲۰۱۵ در صدر این لیست قرار گرفت. از آخرین افتخارات او می توان به جایزه ی ۲۵۰ هزار دلاری هاینلین برای تجاری سازی سفرهای فضایی در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. او این جایزه را به موسسه ی SEDS که زمانی عضو آن بود اهدا کرد.

در سال 2011 شرکت آمازون اولین گوشی هوشمند خود به نامFire Phone را به بازار عرضه کرد. این گوشی برای مقاصد استریم کردن فایل های چندرسانه ای بود، اما این اقدام با شکست مواجه شده و به شرکت ضرری برابر با 170 میلیون دلار رساند. تولید این محصول سال بعد متوقف شد. در آگوست همان سال این کمپانی، شرکت Twitch را با قیمتی در حدود 970 میلیون دلار خریداری کرد. این سایت که در زمینه استریم بازی فعالیت می کرد برای پیوستن به قسمت تولید بازی خریداری شد.

جف بزوس در سال ۲۰۱۳ و با معرفی راه جدیدی به نام Amazon Prime Air برای تحویل بسته های آمازون بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفت. در این روش برای تحویل بسته ها از ربات های کنترل از راه دور استفاده می شود و قرار هست بسته ها در عرض ۳۰ دقیقه به مشتری تحویل داده شود.
این ماشین ها قادرند بسته هایی تا وزن ۵ پوند (حدود ۲/۲ کیلوگرم) را تا ۱۰ مایل (حدود ۱۶ کیلومتر) با خود حمل کنند. او معتقد است که می تواند طی ۴ تا ۵ سال آینده این ایده را کاملا عملی کند.

جف بزوس در ۵ آگوست سال ۲۰۱۳ با خریدن روزنامه ی واشنگتن پست و تمام نشریات متعلق به آن به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار در صدر اخبار سراسر دنیا قرار گرفت. بعد از این موضوع این روزنامه به پیشرفت سریع خود ادامه داد و رشد ۳ برابری در فروش تعداد نسخه های خود داشت.
 

تعداد کارمندان تمام وقت شرکت آمازون در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۰ هزار نفر اعلام شد و در آخر سال ۲۰۱۶ به ۱۸۰ هزار نفر رسید.
تعداد کل کارمندان تمام وقت و پاره وقت این شرکت در دنیا به ۳۰۶ هزار و ۸۰۰ نفر می رسد. آمازون همچنان به فکر گسترش دادن زیرساخت های خود است.
این شرکت در چند سال اخیر دستگاه های پخش تلویزیون، بلندگوهای هوشمند مجهز به دستیار صوتی الکسا و تلفن های هوشمند خودش را به بازار عرضه کرده است.
البته تلفن های هوشمند آمازون با موفقیت چندانی همراه نبوده اند؛ اما به گفته ی جف بزوس تیم سخت افزاری آن ها در حال کار کردن روی این موضوع هستند و به زودی خبرهای جدیدی در این رابطه منتشر خواهد شد.
درواقع رشد شرکت آمازون تنها به تجارت الکترونیکی آن محدود نمی شود.
خدمات رایانش ابری این شرکت حدود ۸ میلیارد دلار برای آنها درآمد داشته است و در آینده نیز شاهد اختراعات و ارائه ی سرویس های جدیدی از طرف این شرکت خواهیم بود؛ چرا که جف بزوس در یکی از مصاحبه هایش گفته است: «شرکت هایی که به دنبال تجربه کردن چیزهای جدید نیستند و با آغوش باز از شکست ها استقبال نمی کنند درنهایت در یک موقعیت ناامید کننده قرار خواهند گرفت».

افزایش گستره فعالیت های جدید آمازون که شامل تلفن های هوشمند، سریال های تلویزیون، فضای ذخیره ابری، مواد غذایی و شبکه های اجتماعی بود، سبب شد که این شرکت به عنوان برترین خرده فروشی مجازی شناخته شود و علاوه بر آن نیز در حوزه فناوری با درآمدی در حدود ۸۸٫۹ میلیارد دلار به یکی از بهترین های سال ۲۰۱۴ در آمریکا تبدیل گردد.

در سال ۲۰۱۵ مقاله ای در نیویورک تایمز چاپ شد که فضای آمازون را سرد و بی روح دانست. در این مقاله محیط کاری آمازون خشک و بدون هیچ تفریح و لذتی شرح داده شده بود. جف بزوس سریعا به آن واکنش نشان داد و با یادداشتی که برای کارمندانش فرستاد، ادعاهای نیویورک تایمز را رد کرد. او یک پله هم فراتر رفت و اعلام کرد هرکسی تصور می کند ادعاهای مقاله صحیح است، سریعا با او تماس بگیرد.
در می سال ۲۰۱۶، بزوس بیش از یک میلیون سهم خود در آمازون را به مبلغ ۶۷۱ میلیون دلار فروخت. در آگوست همان سال، یک میلیون سهم دیگر با میلغ ۷۵۶.۷ میلیون دلار به فروش رفت. تا ژوئن سال ۲۰۱۶، تعداد سهام بزوس از شرکتی که خودش تاسیس کرده بود به ۸۳.۹ میلیون سهم رسید. این رقم حدود ۱۶.۹ درصد از سهام آمازون است که ارزش تقریبی آن ۸۳.۹ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

در تاریخ ۱۱ اکتبر سال ۲۰۱۶ این شرکت اعلام کرد که قصد دارد فروشگاه های رفاهی و مکان های کوچکی برای تهیه ی غذا راه اندازی کند. در دسامبر ۲۰۱۶ فروشگاهAmazon Go برای کارمندان این شرکت در سیاتل افتتاح شد. این فروشگاه سنسورهای زیادی دارد و به محض خارج شدن کارمند از فروشگاه، هزینه ی خرید را از حساب کاربری او کم می کند؛ بنابراین نیازی به ایستادن در صف صندوق نیست. این فروشگاه از اوایل سال ۲۰۱۷ مورد استفاده ی عموم قرار گرفت.

در ماه ژوئن سال 2017 فروشگاه آمازون اعلام کرد که شرکت Whole Foods ، فروشگاه زنجیره ای خرده فروشی و عمده فروشی مواد غذایی با بیش از 400 مغازه را با قیمتی برابر با 400 میلیون دلار خریداری کرده است. این حرکت از نظر کارشناسان اقدامی برای افزایش دارایی های فیزیکی کمپانی و همچنین به چالش کشیدن شرکتWalmart ارزیابی شد. در 8 آگوست 2018 (17 مرداد 1397) طبق مقاله مجله Bloomberg Businessweek، این فروشگاه حدود 43% خرید آنلاین در ایالات متحده را به خود اختصاص می داد. پیش بینی ها در آن زمان بر این بود که این میزان تا پایان سال 2018 به 49% درصد رسیده و دو سوم درآمد این سایت از ایالات متحده باشد.

در همین سال شرکت آمازون اعلام کرد که دفاتر دیگری را در لانگ آیلند نیویورک و آرلینگتون ویرجینیا تاسیس خواهد کرد. هر دو دفتر سرمایه ای 2.5 میلیارد دلاری دریافت کرده و هر یک بیش از 25,000 نفر را استخدام خواهند کرد. این تصمیم با مخالفت هایی روبرو شد و شرکت آمازون ساخت دفتر نیویورک را متوقف کرد.
تا ژوئیه سال 2019 شرکت آمازون 647,500 کارمند داشته و دارای املاکی با مساحت 288,4 میلیون فوت مربع است.

آمازون تقریباً نیمی از خرده فروشی های آنلاین را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داد.
Amazon.com خود را یک شرکت کاملاً مشتری محور در جهان ثابت کرده است و معتقد است اگر به مشتری اهمیت ندهد ، شکست خواهد خورد.
طبق اعلام وب سایت ، آمازون سال ۲۰۱۸ را با بیش از ۶۰۰۰۰۰ کارمند در سراسر جهان به پایان رساند. این شرکت به دلیل نوآوری های فنی شناخته شده است و می بالد که مهندسان آن در محاسبات در مقیاس بزرگ با چالش های پیچیده ای روبرو هستند. مهندسان توسعه نرم افزار ، مدیران برنامه های فنی ، مهندسین آزمایش و کارشناسان رابط کاربری در تیم های کوچک در سراسر شرکت کار می کنند تا بتوانند یک بستر تجارت الکترونیکی بسازند که توسط مشتریان ، فروشندگان ، بازرگانان و توسعه دهندگان خارجی استفاده می شود.

برخی از موقعیت های فنی که Amazon.com به طور مرتب جذب می کند شامل موارد زیر است:
مهندس نرم افزار توسعه دهندگان وب مدیران پروژه / مدیران فنی مهندس QA مهندس شبکه مدیران سیستم مدیران پایگاه داده

انبار این شرکت از قفسه های چهارگوش تشکیل شده است و اجناس بی شماری در آن ها قرار گرفته اند. 
در گذشته کارمندان این شرکت با قدم زدن در میان قفسه ها اجناس مورد نظر مشتری ها را پیدا می کردند اما امروزه قفسه ها توسط ربات هایی که آن ها را هدایت می کنند جابه جا می شوند.
این ربات ها توسط کامپیوترها هدایت می شوند و قفسه ها را مرتب می کنند و قفسه ی مورد نظر را برای کارگران می آورند. این ربات ها قفسه ها را به گونه ای مرتب می کنند که اجازه می دهد اجناس بیشتری در کنار هم قرار بگیرند.
آن ها قفسه های مورد نظر از اجناس را سریع تر از کارمندان انسان پیدا می کنند و آن هایی که خالی شده اند را برای اینکه مجددا پر شوند بهتر تشخیص می دهند.
در سوی دیگر این انبار کارگران محصولات را بسته بندی می کنند. این محصولات به صورت اتوماتیک شناسایی می شوند و برای هر مشتری در کنار هم قرار می گیرند. درنهایت قبل از اینکه بسته ها داخل کامیون ها قرار بگیرند وزن می شوند تا مطمئن شوند که اشتباهی رخ نداده است.

لوگو اولیه آمازون با چندین تغییر در طرح رنگ و قلم ، چندین بار تکرار شد. با هر تکرار ، لوگو به آرامی شکل می گرفت.
با افزایش تقاضا ، آمازون یک مرکز توزیع دوم در نیوکاسل، به منظور ارائه خدمات به مشتریان افتتاح کرد.
تاسیسات پیاده روی ۲۰۰۰۰۰ متر مربع آغاز شبکه ای است که سرانجام تقریباً همه ایالت های کشور را لمس می کند.

خطوط تولید Amazon.com شامل چندین رسانه (کتاب ، دی وی دی ، سی دی موسیقی ، فیلمبرداری و نرم افزار) ، پوشاک ، محصولات کودک ، لوازم الکترونیکی مصرفی ، محصولات زیبایی ، مواد غذایی ، محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی ، صنعتی و لوازم علمی ، وسایل آشپزخانه ، جواهرات ، ساعتها ، چمن و وسایل باغ ، وسایل موسیقی ، وسایل ورزشی ، ابزار ، وسایل نقلیه اتومبیل و اسباب بازی ها و بازی ها می باشد.

سهام کمپانی آمازونAMZN در حال حاضر بالای ۳۰۰۰$ معامله می شود. کارشناسان معتقدند که پتانسیل رشد دیگری در قیمت سهام این کمپانی وجود دارد. سهام شرکت آمازون NASDAQ: AMZN روند بسیار مطلوبی را در سال جاری طی کرده است، به نحوی که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا الان ۵۷ درصد رشد را تجربه کرده است.

جف بزوس، مدیرعامل آمازون در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ از سمت خود کنار می رود و اندی جیسی، مدیر واحد رایانش ابری آمازون جایگزین وی خواهد شد.

به گزارش  Cnet، مدیرعامل سابق آمازون جایگاه ثروتمندترین فرد دنیا را از ایلان ماسک پس گرفت.
ثروت جف بزوس تا تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۲۱ به ۱۹۰٫۴ میلیارد دلار رسید و این درحالی است که ثروت ایلان ماسک به ۱۷۳٫۴ میلیارد دلار می رسد.

با رشد قیمت سهام شرکت آمازون در، مجموع ثروت مدیرعامل این شرکت با عبور از مرز 200 میلیارد دلار به رکوردی تاریخی رسید.
ثروت هنگفت بزوس معادل ۱ درصد از تولید ناخالص ملی آمریکا است که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱.۶ تریلیون دلار برآورد شده بود. این رقم در حال حاضر بر اساس جدیدترین گزارش وزارت خزانه داری ایالات متحده در سه ماهه گذشته به ۱۹.۴ تریلیون دلار رسیده است.
آمازون در دوره همه گیری ویروس کرونا با هجوم خریداران آنلاین محصولات گوناگون مواجه شد. افرادی که به دلیل قرنطینه در خانه مانده بودند، اکثر خریدهای خود را از این فروشگاه انجام می دادند و همین موضوع به رشد ارزش سهام این شرکت کمک کرد. در حال حاضر مجموع ارزش بازار آمازون حدود ۱.۷ تریلیون دلار برآورد می شود.

منابع
www.hamshahrionline.ir
www.startup3.ir
www.azhich.ir
www.plaza.ir
www.atlanweb.ir
www.bambo.app
www.gms.ir
www.zoomit.ir


تعداد صفحات : 50 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود