شجره نبوت و حضرت ابراهیم
واِذْ قَالَ اِبْرَاهِیمُ لِاَبِیهِ آزَرَ اَتَتَّخِذُ اَصْنَامًا آلِهَهً اِنِّی اَرَاکَ وَقَوْمَکَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ«74»
و [یاد کن] هنگامی را که ابراهیم به پدر خود آزر گفت آیا بتان را خدایان [خود] میگیری من همانا تو و قوم تو را در گمراهی آشکاری میبینم
#NEXT
وَکَذَلِکَ نُرِی اِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْاَرْضِ وَلِیکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ«75»
و این گونه ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله یقینکنندگان باشد
فَلَمَّا جَنَّ عَلَیهِ اللَّیلُ رَاَى کَوْکَبًا قَالَ هَذَا رَبِّی فَلَمَّا اَفَلَ قَالَ لَا اُحِبُّ الْآفِلِینَ«76»
پس چون شب بر او پرده افکند ستارهای دید گفت این پروردگار من است و آنگاه چون غروب کرد گفت غروبکنندگان را دوست ندارم
فَلَمَّا رَاَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّی فَلَمَّا اَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ یهْدِنِی رَبِّی لَاَکُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّینَ«77»
و چون ماه را در حال طلوع دید گفت این پروردگار من است آنگاه چون ناپدید شد گفت اگر پروردگارم مرا هدایت نکرده بود قطعا از گروه گمراهان بودم
فلَمَّا رَاَى الشَّمْسَ بَازِغَهً قَالَ هَذَا رَبِّی هَذَا اَکْبَرُ فَلَمَّا اَفَلَتْ قَالَ یا قَوْمِ اِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تُشْرِکُونَ«78»
پس چون خورشید را برآمده دید گفت این پروردگار من است این بزرگتر است و هنگامی که افول کرد گفت ای قوم من من از آنچه [برای خدا] شریک میسازید بیزارم
انِّی وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْاَرْضَ حَنِیفًا وَمَا اَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ«79»
من از روی اخلاص پاکدلانه روی خود را به سوی کسی گردانیدم که آسمانها و زمین را پدید آورده است و من از مشرکان نیستم
َحَاجَّهُ قَوْمُهُ قَالَ اَتُحَاجُّونِّی فِی اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِ وَلَا اَخَافُ مَا تُشْرِکُونَ بِهِ اِلَّا اَنْ یشَاءَ رَبِّی شَیئًا وَسِعَ رَبِّی کُلَّ شَیءٍ عِلْمًا اَفَلَا تَتَذَکَّرُونَ«80»
و قومش با او به ستیزه پرداختند گفت آیا با من در باره خدا محاجه میکنید و حال آنکه او مرا راهنمایی کرده است و من از آنچه شریک او میسازید بیمی ندارم مگر آنکه پروردگارم چیزی بخواهد علم پروردگارم به هر چیزی احاطه یافته است پس آیا متذکر نمیشوید
حضرت ابراهیم
شجره نبوت
نمرود
آزر
خصوصیات با نگاه تاریخی
چهاردهمین سوره قرآن به نام حضرت ابراهیم (ع) است.
ابراهیم (ع) پیامبری اولوالعزم است و از فرزندان سام ملقب به خلیل الله و یهودیست و مسیحیت و اسلام ادیان منسوب به ایشان است. ( ادیان ابراهیمی) ابراهیم (ع) جداول پیامبر اکرم (ص) است که تقریباً 2000 سال پیش میلاد در شهر "اور" از سرزمین
"بابل" به دنیا آمد. در زمان حاکمی به نام نمرود که ادعا خدایی داشت و ابراهیم موحد و خداپرست به مقابله با نمرود پرداخت ابراهیم (ع) فرزند تارخ است و جد مادریش آزر نام دارد. دو پسر داشت اول اسماعیل (ع) از هاجر که جد اعلای اعراب عدنانی است. دوم اسحاق (ع) (از سارا) که جد اعلای بنی اسرائیل است. حضرت ابراهیم در 70 سالگی با خوش رویی تمام به استقبال حضرت عزرائیل رفت و جان به جان آفرین بسپرد و در شهر خلیل (فلسطین) به خاک سپرده شد.
مهمترین وقایع دوران زندگی و رسالت حضرت ابراهیم عبارتند از:
1- با ستاره پرستان، ماه پرستان و خورشید پرستان مجادله نموده و ستاره و ماه و خورشید را (= آفلین) به خدایی نپذیرفت.
2- به بت کده رفت و بتان بشکست و بی خاصیت بودن آنها را بنمود.
3- به دستور نمرود در کوهی از آتش افکنده شد ولی به امر خدا آتش زیر پایش ” بردا“ و سلاماً ” شد.
4- به همراه قومش سفر به سوی مصر و فلسطین آغاز کرد.
5- به حکم خدا اسماعیل خود سال را به همراه همسر جوانش هاجر در سرزمینی خشک و بی آب و علف مکه رها نموده به مصر بازگشت.
6- در 120 سالگی به همراه اسماعیل نوجوان و به دستور خدا کعبه را بنا نمود.
7- در پیری به قربان کردن فرزندش اسماعیل دستور یافت و به وقت عمل فرشته ای قوچ سپیدی
را به عنوان قربانی به قربانگاه آورد.
آری ابراهیم، آری رود باش بت شکن بت خانه و بتگر شکن
در پی آنها که جان فرمود باش بت شکنی برخیز و بام و در شکن
"علی معلم "
نمرود پسر کنعان پسر کوش، پادشاه اساطیری بابل بود. (2000 سال قبل از میلاد).
او ادعای خدایی نمود و مردمان را به زر و زور و تزویر وادار به پرستش خود نمود.
ابراهیم (ع) در عهد او به پیامبر برگزیده شد و بتان بشکست و مردمان را به پرستش
خدای حنیف بخواند. نمرود به مقابله برخاست، نمرودیان کوهی از آتش برافروختند
و ابراهیم جوان را با منجیق در آن افکندند ولی آتش پیش پای ابراهیم (ع) گلستان
شد. گویند: نمرود به هوای پرواز به آسمان و جنگیدن با خدای ابراهیم دستور داد تا
صندوقی بساختند و بر چهار گوشه فوقانی آن چهار نیزه بلند تعبیه بکردند و بر سر
هر نیزه پاره ای گوشت آویختند سپس چند کرکس گرسنه نیز پرواز به چهار
گوشه تحتانی صندوق بستند و نمرود در صندوق بنشست و کرکسان به هوس
خوردن گوشتبه پرواز درآمدند و صندوق و نمرود را به آسمان ببردند. نمرود چون به
آسمان برشد، تیری در چله کمان نهاد و به اوج آسمان رها کرد تا خدای آسمانی
ابراهیم را کشته باشد. به تقدیر حق و در اوج نمرود، پشه ای مامور جنگیدن با
نمرود شد و در بینی او جای گزید و مغز سرش بخورد و هلاکش بنمود.
آزر در زمان نمرود حاکم بابل می زیست. او بت می پرستید و برای بت پرستان بت می تراشید.
در قرآن فقط یک بار « آزر » آمده است [= قال ابراهیم لابیه آزر… (74-انعام)] از این رو برخی
مفسران او را پدر ابراهیم می دانند. ولی متکلمان (عالمان علم دین) و بیشتر مفسران او را عمو
یا جدّ مادری ابراهیم(ع) می دانند. آنها برحسب آیه 219 سوره شعرا [و تقلّب فی السّاجدین
(219/376)] و احادیث مدعی هستند که نسل آبا و اجداد انبیاء جملگی یگانه پرست بوده اند و
از هر گونه آلایش به شرک برییند.
ناصرخسرو:
دعوی کنند گرچه ابراهیم زاده ایم
چون نیک بنگری همه شاگرد آزرند
دوره اول نبوت
دوره دوم نبوت
سوم نبوت
چهارم نبوت
دوره پنجم نبوت
دوره ششم نبوت
شجره نبوت
آدم
حضرت
نوح (ع)
حضرت
ابراهیم (ع)
حضرت
موسی (ع)
حضرت
عیسی (ع)
حضرت
محمد (ص)
دوره اول نبوت
آدم (ع)
شیث
ادریس(ع)
نوح (ع)
دوره دوم نبوت
نوح (ع)
سام
ابراهیم (ع)
صالح
هود
لوط
دوره سوم نبوت
ابراهیم (ع)
موسی (ع)
اسماعیل (ع)
اسحاق (ع)
یعقوب (ع)
اسباط
یوسف(ع)
ایوب (ع)
شعیب (ع)
لوط (ع)
دوره چهارم نبوت
موسی (ع)
عیسی (ع)
داوود (ع)
سلیمان (ع)
ذوالکفل(ع)
زکریا (ع)
یحیی (ع)
هارون (ع)
عمران (ع)
مریم(ع)
الیاس (ع)
الیسع (ع)
یونس (ع)
دوره پنجم نبوت
عیسی (ع)
محمد (ع)
عبدالله
عبدالمطلب
اندراوس
توما
یعقوب
بن زندی
شمعون
القنانی
شمعون
الصفا
متی
قولوس
یعقوب
بن حلفی
یوحنا
مارقوس
برثملا
لوقا
ابوطالب
عمران
مریم
اسماعیل
هاشم
حواریون
دوره ششم نبوت
محمد (ص)
حمزه
عبدالله
عبدالمطلب
ابوطالب
اسماعیل
هاشم
فاطمه (س)
علی (ع)
حسن (ع)
حسین (ع)
راز راز
نقص
غایت
زیبا
زیباتر
زیباترین
کمال
کمال تر
کمال برتر
امانت
رشد
مقدر
قابلیت
آفرینش همه
تنبیه خداوند دل است
دل ندارد
که ندارد به خداوند اقرار
توجه :
با استفاده از مفاهیم زیر پازل زیر را به گونه ای تکمیل نمایید
که مفاهیم در کنار هم دارای یک معنای قابل قبولی باشد.
معیار، آیات، دوری از کفر، هدایت، حنیف، پرهیز از شرک،
کتاب آسمانی، پیامبران الهی، یقین، نجات از گمراهی
تعداد اصلاحات بجا: …………………. تناسب منطقی مفاهیم: ………………..
معیار
هدایت
پرهیز از
شرک
دوری از
کفر
نجات از
گمراهی
یقین
حنیف
آیات
کتاب
آسمانی
پیامبران
الهی
ملکوت
انگیزه های درونی
فطری
غریزی
ذاتی
عرضی
قدرت تفکر
قدرت انتخاب
مسئولیت
شکوفایی استعداد
جستجوی حقیقت
گرایش به کمالات
خلاقیت و ابداع
گرایش به اخلاق
زیبایی دوستی
بی نهایت طلبی
گرایش به عشق
استعانت جستن
سرنوشت
صبر
هدایت الهی
اسوه الهی
شکر
رضایت الهی
یکتا پرستی
سعادت
کمال
حقیقت
تتّخذ
اصنام
ءالهه
اراک
موقنین
جنّ
افل
یهدنی
ضالّین
صفحه اول
صفحه بعد
تتّخذ
اصنام
ءالهه
اراک
موقنین
جنّ
افل
یهدنی
ضالّین
صفحه اول
صفحه بعد
بازغSlide 37
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
صفحه دوم
می گیری- دریافت می کنی
تتّخد
اصنام
ءالهه
اراک
موقنین
جنّ
افل
یهدنی
ضالّین
می گیری- دریافت می کنی
بت ها
تتّخد
اصنام
ءالهه
اراک
موقنین
جنّ
افل
یهدنی
ضالّین
می گیری- دریافت می کنی
بت ها
خدایان
تتّخد
اصنام
ءالهه
اراک
موقنین
جنّ
افل
یهدنی
ضالّین
می گیری- دریافت می کنی
بت ها
خدایان
می بینم تو را
تتّخد
اصنام
ءالهه
اراک
موقنین
جنّ
افل
یهدنی
ضالّین
می گیری- دریافت می کنی
بت ها
خدایان
می بینم تو را
اهل یقین
تتّخد
اصنام
ءالهه
اراک
موقنین
جنّ
افل
یهدنی
ضالّین
می گیری- دریافت می کنی
بت ها
خدایان
می بینم تو را
اهل یقین
پرده افکند
تتّخد
اصنام
ءالهه
اراک
موقنین
جنّ
افلSlide 33
یهدنی
ضالّین
می گیری- دریافت می کنی
بت ها
خدایان
می بینم تو را
اهل یقین
پرده افکند
غروب کرد
تتّخد
اصنام
ءالهه
اراک
موقنین
جنّ
افل
یهدنی
ضالّین
می گیری- دریافت می کنی
بت ها
خدایان
می بینم تو را
اهل یقین
پرده افکند
غروب کرد
هدایت کند مرا
تتّخد
اصنام
ءالهه
اراک
موقنین
جنّ
افل
یهدنی
ضالّینSlide 36
می گیری- دریافت می کنی
بت ها
خدایان
می بینم تو را
اهل یقین
پرده افکند
غروب کرد
هدایت کند مرا
گمراهان
تتّخد
اصنام
ءالهه
اراک
موقنین
جنّ
افل
یهدنی
ضالّین
بازغ
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
درخشان
بازغ
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
درخشان
بی زار
بازغ
بریء
فطرSlide 39
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
درخشان
بی زار
پدید آورد
بازغ
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
درخشان
بی زار
پدید آورد
روی آوردم
بازغ
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
درخشان
بی زار
پدید آورد
روی آوردم
ستیزه کرد او را
بازغ
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
درخشان
بی زار
پدید آورد
روی آوردم
ستیزه کرد او را
ستیزه می کنید با من
بازغ
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
درخشان
بی زار
پدید آورد
روی آوردم
ستیزه کرد او را
ستیزه می کنید با من
می ترسم
بازغ
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
درخشان
بی زار
پدید آورد
روی آوردم
ستیزه کرد او را
ستیزه می کنید با من
می ترسم
خواست
بازغ
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
درخشان
بی زار
پدید آورد
روی آوردم
ستیزه کرد او را
ستیزه می کنید با من
می ترسم
خواست
گسترده است
بازغ
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
درخشان
بی زار
پدید آورد
روی آوردم
ستیزه کرد او را
ستیزه می کنید با من
می ترسم
خواست
گسترده است
شریک می گیرد
بازغ
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرونSlide 47
درخشان
بی زار
پدید آورد
روی آوردم
ستیزه کرد او را
ستیزه می کنید با من
می ترسم
خواست
گسترده است
شریک می گیرد
یادآور می شوید
بازغ
بریء
فطر
وجّهت
حاجّه
تحاجّونّی
اخاف
شاء
وسع
تشرکون
تتذکّرون
تعداد پاسخ صحیح: ……
درباره زندگی حضرت ابراهیم (ع)بیندیشید و با توجه به عبارتهای زیر، نمایشنامه، نماهنگ، نقاشی و … بپردازید و به پست الکترونیکی مدرسه به دبیر مربوطه بفرستید.
1
2
3
4
5
6
E-mails
ادامه موضوعات
ابراهیم (ع) به زحمت در غار را می شکند و پس از چندی وارد شهر می شود با ساختمان ها
و خیابانهای فراوان و مردمانی که در حال آمد و شدند و ….
ابراهیم (ع) در شهر با کسانی مواجه می شود که درباره خدایی ستارگان گفتگو می کنند
و در مقابل ستاره ها….
ابراهیم (ع) با ماه پرستان گفتگو می کند و پوچ بودن باور آنها را به روشنی بیان
می دارد و آنها …..
ابراهیم (ع) خورشید بزرگ را هم مستحق عبادت نمی داند و بر خورشید پرستان خورده
می گیرد که …..
نوجوانی تبر به دست با گامهای محکم به بت ها نزدیک می شود تا بی خاصیت بودن
خدایا دروغین قومش را به اثبات برساند. او ….
ابراهیم نوجوان را در منجنیق می گذارد تا به سوی کوهی از آتش بیندازند. در حالی که
او با وقار و آرامش خاصی با خدایش نجوا می کند و ….
7
8
9
صفحه قبل
حضرت ابراهیم (ع) به حکم خدا، هاجر و اسماعیل را به بیابان خشک و بی آب و علف
می آورد و رها می کند و باز می گردد. اما هاجر و اسماعیل…..
حضرت ابراهیم (ع) به همراه پسرش اسماعیل برای خدا خانه ای سازند تا ….
دستان کودکانه و زیبای اسماعیل در دست ابراهیم (ع) به قربانگاه می روند و
ملائکه هفت آسمان غرق تماشای عمل ابراهیم هستند که …..
استعدادهای متنوع
انسان
انگیزه های درونی برای رسیدن به کمالات
رو حیه ی بی نهایت طلبی
تفکر و انتخاب
رب
الهه
جذاب ،فریبنده فانی
گمراهی آشکارشرک
الله
پایدار ،هدایتگر، عالم اراده مطلق ،فراگیر
توحید
پیام آیات
گرفتن بتها به عنوان خدا به منزله گمراهی اشکار است
در دعوت حق نباید رعایت سن و سال را کرد کوچکترها به بزرگترها می توانند تذکر دهند
نشان دادن ملکوت اسمانها و زمین به حضرت ابراهیم علیه السلام برای این بوده که آن حضرت از اهل یقین گردد
کسی که حق رابشناسد و مردم را به آن دعوت کند خداوند به او دید ملکوتی می بخشد
ستاره ی ناپدید شونده ( فانی و ناپایدار ) قابل دلبستگی نیست
محبوب واقعی کسی است که محدود به مکان و زمان و موقت نباشد
معبود باید محبوب و عبادت باید خالصانه و عاشقانه باشد
کوچکی و بزرگی اجسام مهم نیست همه آنها چون متغییر و نا پایدار هستند نمی توانند خدا باشند
مبنای انتخاب حضرت ابراهیم (ع) یکتا پرستی است
روی آوردن به جهتی غیر از جهت فطری و حق گرایانه به معنای شرک بوده و حضرت ابراهیم (ع)
در این آیه ی شریفه خود را از آن بری می داند
یکی از جلوه های دید ملکوتی که خداوند به حضرت ابراهیم (ع) داد ، عبور از افول و ناپایداری و رسیدن به ثبات است
ابراهیم (ع) نسبت به آنچه که مشرکان آنها را به خدایی گرفته اند ترسی ندارد و نترسیدن از غیر خدا ، نشانه ی توحید است
اهل باطل در عقیده ی خود تعصب دارند و پافشاری می کنند
تاثیر و نقش هر پدیده ای وابسته به اراده ی خداوند است
تقرب
مکانی و ظاهری
حقیقی
پایان