1
2
شادی در اسلام
3
مقام معظم رهبری :
آنچه که ما امروز از جوانان انتظار داریم ، عینا همان چیزی است که روز اول انقلاب و قبل از انقلاب از جوانان انتظار داشتیم ، ما از جوانان می خواهیم که در عین پاکی و پارسایی و دینداری ، با نشاط و پرشور باشند ، کار کنند و از تنبلی و بیکاری بپرهیزند.
4
قال الصادق ( علیه السلام ) :
المومن دعب ولعب و المنافق قطب و غضب . [ بحارالانوار ، ج 74 ، باب ما جمع من مفردات…]
مومن ، شوخ طبع و خوش مشرب است و منافق گرفته و
خشم آلود است.
5
فهرست مطالب
شادی چیست ؟
شادی از منظر آیات و روایات
انواع شادی
فواید شادی
معیارهای شادی
مزاح
عوامل شادی آفرین
شادی واقعی
6
شادی چیست ؟
هیجان ها بسته به عوامل پدیدآورنده و نیز گاه بسته به
اندیشه ها و دیدگاه های انسان ، مثبت و یا منفی هستند،
یکی از این هیجان ها شادی است.
سرور ، حالت خوش و لذت بخشی است که از علم و اطلاع بر این که یکی از هدف ها و آرزو ها انجام یافته یا انجام خواهد یافت ، به انسان دست می دهد .
شادی احساس مثبتی است که از حس ارضاء و پیروزی به دست می آید.
شادی عبارت است از مجموع لذت ها ، منهای دردها.
اخلاق
7
شادی در قرآن
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ. ﴿ یو نس : 58 ﴾
بگو: به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند، که این، از تمام آنچه گردآوری کرده اند، بهتر است.
هدف :
رسیدن به اهداف
الهی
اخلاق
8
شادی در قرآن
آیات مربوط به شادی در قرآن بر دو دسته اند :
آیاتی که دعوت به شادی می کنند
وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُوْمِنُونَ. بِنَصْرِ اللَّهِ . ﴿ روم :4و5 ﴾
و در آن روز، مومنان بخاطر پیروزی دیگری خوشحال خواهند شد به سبب یاری خداوند.
آیاتی که شادی را نهی می کنند
…ِاذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لاَ تَفْرَحْ اِنَّ اللَّهَ لاَ یُحِبُّ الْفَرِحِینَ. ﴿ قصص:76 ﴾
به خاطر آورید هنگامی را که قومش ( قوم قارون ) به او گفتند: این همه شادی مغرورانه مکن، که خداوند شادی کنندگان مغرور را دوست نمی دارد.
اخلاق
9
شادی از منظر روایات
حضرت علی ( علیه السلام ) می فرمایند :
ان هذه القلوب تمل کما تمل الابدان فابتغوا لها طرائف الحکمه. [نهج البلاغه ، حکمت ش 188 ]
این دل ها همانند بدن ها خسته و افسرده می شوند ( و نیاز به استراحت دارند ) در این حال نکته های زیبا و نشاط انگیز برای آنها انتخاب کنید.
اخلاق
10
امام رضا( علیه السلام ) می فرمایند :
اوقات خود را به چهار بخش تقسیم کنید ، بخشی را برای عبادت ، بخشی را برای کار و فعالیت برای تامین زندگی ، بخشی را برای معاشرت و مصاحبت با برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیب هایتان واقف می سازند و بخشی را به تفریحات و لذائذ خود اختصاص دهید و با مسرت و نشاط و تفریح و شادی ، نیرو و توان انجام وظایف دیگر را تامین کنید. [ بحارالانوار ، ج 17 ، ص 208 ]
شادی از منظر روایات
اخلاق
11
شادی از منظر بزرگان
اخلاق
حضرت امام خمینی ( رحمه الله ) مکرر می فرمودند :
من در طول زندگی نه یک ساعت تفریح را برای درس
گذاشتم و نه یک ساعت درس را برای تفریح .
12
انواع شادی
شادی منفی
شادی مثبت
اخلاق
13
شادی های مثبت
ملاقات با برادران دینی
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) در وصیت خویش به امیرالمومنین
( علیه السلام ) می فرمایند :
یا علی ! ثلاث فرحات للمومن فی الدنیا : لقاء الاخوان و الافطار من الصیام و تهجد فی آخر اللیل . [ بحارالانوار ، ج 74 ، ص44 ، باب ما اوصی رسول الله الی امیرالمومنین ]
ای علی ! برای مومن در دنیا سه خوشحالی است : دیدار برادران دینی ، افطار از روزه و شب زنده داری در آخر شب .
اخلاق
14
شادی های مثبت
انجام یک عمل عبادی
شادی برای حل مشکلات
گفته اند که شیخ طوسی تا صبح روی مساله ای فکر می کرد و هنگامی که به حل آن می رسید آنچنان شاد می شد که فریاد می زد : پادشاهان و شاهزادگان کجا هستند ( که این لذت را درک کنند ) .
اخلاق
15
شادی های منفی
شادی های تمسخرآمیز
اِنَّ الَّذِینَ اَجْرَمُوا کَانُوا مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا یَضْحَکُونَ. ﴿ مطففین : 29 ﴾
بدکاران در دنیا پیوسته به مومنان می خندیدند.
شادی به لغزش های دیگران
قال امیرالمومنین ( علیه السلام ) :
لاتفرح بِسَقطَهِ غیرک فانک لا تدری متی یحدُثُ الزمانُ بک.
[ اعلام الدین ، ص 155 ، فصل فیما جاء فی الخصال ]
به لغزش های دیگران خوشحال مشو ؛ زیرا تو نمی دانی که زمانه با تو چه خواهد کرد.
اخلاق
16
شادی های منفی
شادی مستانه به خاطر مال و ثروت
مانند شادی قارون
…ِاذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لاَ تَفْرَحْ اِنَّ اللَّهَ لاَ یُحِبُّ الْفَرِحِینَ. [قصص : 76]
به خاطر آورید هنگامی را که قومش ( قوم قارون ) به او گفتند: این همه شادی مغرورانه مکن، که خداوند شادی کنندگان مغرور را دوست نمی دارد.
شادی با دروغ
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) :
یا اباذر ! ویل للذی یُحَدِث فیکذب لیُضحک به القوم ویل له ویل له ویل له . [ وسائل الشیعه ، ج 12 ، باب تحریم الکذب فی … ]
وای بر کسی که سخن دروغ بگوید تا مردم را بخنداند ، وای بر او ، وای بر او ، وای بر او .
اخلاق
17
شادی های منفی
شادی در مصیبت دیگران
امام حسن عسگری ( علیه السلام ) فرمودند :
در برابر افراد محزون ، اظهار شادی کردن بی ادبی است.
شادی به گناه
حضرت علی ( علیه السلام ) :
التبهج بالمعاصی اقبح من رکوبها. [ میزان الحکمه ، ج 3 ]
شادی به گناه زشت تر است از انجام آن.
اخلاق
18
اخلاق
فواید شادی
رشد علمی
کاهش جرائم
رشد اقتصادی
سلامتی بدن
نشاط روحی
19
پیامدهای شادی ناروا
جنگ و دعوا
حضرت علی ( علیه السلام ) :
رب طرب یعوذ بالحرب . [ غررالحکم ، ص101 ]
چه بسا خوشی و شادی که به جنگ و دعوا منتهی می شود.
ذلت و رسوایی
حضرت علی ( علیه السلام ) :
من تلذذ بمعاصی الله اَورثه الله ذلا. [ غررالحکم ، ص 186 ]
کسی که از گناهان و معاصی لذت ببرد ،خداوند او را ذلیل خواهد نمود .
اخلاق
20
پیامدهای شادی ناروا
هلاکت و سقوط
وَاِذَا اَرَدْنَا اَن نُّهْلِکَ قَرْیَهً اَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیراً. ﴿ اسراء : 16 ﴾
و هنگامی که بخواهیم شهر و دیاری را هلاک کنیم، نخست اوامر خود را برای مترفین آنجا، بیان میداریم، سپس هنگامی که به مخالفت برخاستند استحقاق مجازات یافتند،آنها را بشدت درهم می کوبیم.
عذاب الهی
پیامبر اعظم ( صلی الله علیه و آله ) :
من اَذنب ذنباً و هو ضاحک دخل النار و هو باک .[ وسائل الشیعه ، ج 15 ، باب وجوب اجتناب الخطایا و الذنوب] کسی که گناه کند در حالی که می خندد ، در قیامت داخل آتش جهنم می شود در حالی که گریان است.
اخلاق
21
عوامل و معیارهای شادی
زیستن در زمان حال
حضرت علی ( علیه السلام ) می فرمایند :
لا تحمل همّ یومک الذی لم یاتِ علی یومکَ الذی اتاک. [ نهج البلاغه ، حکمت 267 ]
نگرانی روزی را که نیامده بر امروز نیفزا .
لا تشعر قلبک الهمّ علی مافات فیشغلک عن الاستعداد عما هو آت .
[ غررالحکم ، ص 321 ، باب آثار الهم و الغم ]
قلبت را از اندوه گذشته آکنده مساز ؛ چون تو را از آمادگی برای آینده باز می دارد.
فلا تحمل همّ سِنتک علی همّ یومک !کفاک کل یومٍٍٍ ٍعلی ما فیه . [ نهج البلاغه ، حکمت 379 ]
نگرانی های سال را بر نگرانی های امروزت اضافه نکن ؛ برای امروز مشکلات خودش کافی است.
اخلاق
22
عوامل و معیارهای شادی
انجام امور خیر
حضرت علی( علیه السلام ) :
اکثر سرورکَ علی ما قدمت من الخیر و حزنک علی ما فات منه .
[ غررالحکم ، ص 145 ]
سرورت را زیاد کن بر آنچه از کارهای خیری که برای آخرتت انجام داده ای و اندوهت را به آنچه از کارهای خیر محروم گشته ای .
اخلاق
23
عوامل و معیارهای شادی
رضایت و تحمل مشکلات
امام صادق ( علیه السلام ) :
نشاط و شادی ، در پرتو راضی بودن به رضای خدا و یقین به دست می آید و اندوه و غم ، در شک و ناخشنودی به مقدرات الهی حاصل می شود . [ بحارالانوار ، ج 71 ، ص 195 ]
اطاعت خداوند
حضرت علی ( علیه السلام ) :
سرور المومن بطاعه ربه و حزنه علی ذنبه. [ غررالحکم ، ص 81 ]
شادی مومن ، به طاعت پروردگارش می باشد و حزنش بر گناه و عصیان است.
اخلاق
24
عوامل و معیارهای شادی
احیای ارزش ها
امام صادق ( علیه السلام ) می فرمایند :
السرور فی ثلاث خلال : الوفاء و رعایه الحقوق و النهوص فی النوائب. [ بحارالانوار ، باب مواعظه الصادق جعفر بن محمد ]
شادی در بین سه جیز نهفته است : وفاداری ، رعایت حقوق دیگران و ایستادگی در برابر مشکلات و گرفتاری ها .
اخلاق
25
شرایط و آداب شادی
گناه و معصیت نباشد.
امام صادق ( علیه السلام ) :
لا ینبغی للمومن من ان یجلس مجلساً یعصی الله فیه و لایقدر علی تغیره.
[ اصول کافی ، ج2 ، باب مجالسه اهل المعاصی ]
برای مومن سزاوار نیست در مجلسی بنشیند که در آن نافرمانی خدا می شود و او نمی تواند جو مجلس را عوض کند.
همراه با اذیت و آزار نباشد .
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) می فرمایند :
من آذی مسلما فقد آذانی .
کسی که مومنی را آزار دهد مرا آزار داده است.
لهو نباشد.
انسان اشرف مخلوقات است و برای کسب مقام قرب الهی آفریده شده و مجلس شادی که هدف عقلائی نداشته باشد به لهو می انجامد .
اخلاق
26
مزاح
مزاح چیست ؟
به کارگیری جملات مسرت
بخش برای شادکردن دیگران
اخلاق
27
جایگاه مزاح در اسلام
پیشوایان معصوم ( علیهم السلام ) شوخی و مزاح را مانند داروی شفا بخشی می دانند که مصرف درست آن در درمان و تسکین آلام جامعه مفید و سودمند و مصرف زیاد آن را زیان بار و نکوهیده دانسته اند.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) :
من هم بشری هستم مانند شما که قهرا شوخی و مزاح می کنم.
امام باقر ( علیه السلام ) :
ان الله یحب المداعب فی الجماعه بلارفث. [ اصول کافی ، ج 2 ، باب الدعایه و الضحک ، ص663 ]
خداوند کسی را که در میان جمع بدون ناسزاگویی مزاح کند ، دوست می دارد .
اخلاق
28
حدود مزاح و شوخی
اخلاق
زیاده روی در مزاح نکوهش شده است.
مزاح دلیل رعایت نکردن ادب و احترام نیست.
مزاح برای شادکردن است ، اما اگر سبب رنجش شود زشت و ممنوع است.
استمرار و عادت به آن ، انسان را به صورت دلقک و بذله گو در اذهان مردم قرار می دهد .
اخلاق
29
جنبه های منفی مزاح
شخصیت انسان را از بین می برد.
حضرت علی ( علیه السلام ) می فرمایند :
ایاکم والمزاح فانه یذهب بهاء الوجه. [ بحارالانوار ، ج 77 ، ص 567 ]
کسی که زیاد مزاح کند شکوه و وقار او کم می شود.
زشوخی بپرهیز ای باخرد که شوخی تو را آبرو می برد
سبب جری شدن مردم می شود.
مردم برایش ارزش و احترام قائل نبوده ، حجب و حیاء از بین می رود.
اخلاق
30
جنبه های منفی مزاح
عامل کینه و عداوت می شود .
حضرت علی ( علیه السلام ) می فرمایند :
شوخی بسیار آبرو را می برد و موجب کینه توزی و دشمنی می گردد.
نور ایمان را از بین می برود.
سبب خنده ی زیاد شده ، دل را می میراند و انسان را از یاد خدا و آخرت غافل می کند.
سبب کم شدن عقل و خرد می شود.
موجبات هرزه گویی را پیش آورده و به مرور عقل و خرد را کم می کند .
اخلاق
31
جنبه مثبت مزاح
امام صادق ( علیه السلام ) :
هرگاه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) یکی از یاران خود را اندوهگین می دید ، با شوخی کردن او را شاد می نمود و می فرمود : خداوند دشمن کسی است که با روی گرفته و عبوس با برادرانش ملاقات نماید.
قال رسول الله ( صلی الله علیه و آله ) :
انی لاَمزاح و لا اِقول اِلا حقا. [ بحارالانوار ، ج 16 ، باب نادر فیه ذکر مزاح،ص298 ]
من شوخی می کنم ولی در گفتارم به جز حق و راست نمی گویم.
انسان باید از دروغ در شو خی پرهیز کند ، زیرا با گفتن دروغ کوچک بد ، دروغ بزرگ جرات می یابد و آماده راه یابی در دروغ های جدی می شود.
اخلاق
نکته :
32
عوامل شادی آفرین
احساس شخصیت
ثروت کافی
زیستن در حال
پرهیز از گناه
رضایت و تحمل
سلامتی
مسافرت
کار
یادخدا
ورزش
اخلاق
33
عوامل شادی آفرین
تبسم و خنده
بوی خوش
پوشیدن لباس های روشن
حضور در مجالس شادی
تفکر در آفرینش
صدقه و احسان
نگاه به سبزه
رفاقت
تلاوت قرآن
اخلاق
34
راه های شاد زیستن
ایمان و اعتقاد به خداوند
توجه به این نکته که دنیا بهشت نیست.
در دنیا چیزی به اسم راحتی مطلق و پایدار نداریم.
زندگی بی معنا نیست ، یاس و ناامیدی را از خود دور کنید.
استفاده از امکانات وفرصت ها.
برخورد واقع بینانه با مسائل دنیوی از جمله عمر ، حوادث و مشکلات.
اخلاق
35
شادی واقعی
رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله ) خطاب به ابوذر می فرمایند :
شادی تو در آن است که قوی ترین مردم باشی ، پس بر خدا توکل کن .
شادی تو در آن است که عزیزترین مردم باشی ، پس از خدا بترس .
شادی تو در آن است که غنی ترین مردم باشی ، پس نسبت به آنچه که در دست قدرت خداست مطمئن تر باش به آنچه که در دست خودت است .
اخلاق
36
شادی واقعی
امام رضا ( علیه السلام ) :
شادی تو در آن است که در حالی خدا را ملاقات کنی که گناه نکرده باشی ، پس امام حسین ( علیه السلام ) را زیارت کن.
شادی تو در آن است که در غرفه های بهشت با پیامبر( صلی الله علیه و آله ) همنشین باشی ، پس قاتلان امام حسین ( علیه السلام ) را لعنت کن.
شادی تو در آن است که به درجه ثواب کسانی برسی که با امام حسین ( علیه السلام ) شهید شدند ، پس هرگاه آن ها را یاد کردی بگو " یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما."
شادی تو در آن است که در درجات بالای بهشت با ما باشی ، پس در حزن ما محزون و در شادی ما شاد باش .
اخلاق
37
شادی واقعی
امام سجاد ( علیه السلام ) می فرمایند :
از هر لذتی که غیر از انس با تو بردم استغفار می کنم ، هر سروری که جز از لقای تو حاصل می شود ، برای من گناه است . از چنین شادمانی به تو پناه می برم .
[ مفاتیح الجنان ،، مناجات ذاکرین ]
به هر حال ملاک ، شاد کردن مومن است و مومن از آن جهتی که مومن است هیچ گاه به گناه شاد نمی شود ؛ شادی او مستقیم یا غیر مستقیم با خدا ارتباط دارد .
اخلاق
38
قرآن کریم
امام علی بن ابی طالب : نهج البلاغه ، ترجمه : محمد دشتی
بیستونی ، محمد : شادی و آرامش از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه ، تهران ، بیان جوان ، 1384.
تمیمی آمدی ، عبدالواحد بن محمد : غررالحکم ودررالکلم ، قم ، دفتر تبلیغات ، 1366.
دیلمی ، حسن بن ابی الحسن : اعلام الدین ، قم ، موسسه آل البیت ، 1408 .
صفرلکی ، شمس الله : احکام جشن و شادی ، قم ، نورالسجاد
عاملی ، حر : وسائل الشیعه ، قم ، موسسه آل البیت ، 1409 .
قمی ، عباس : مفاتیح الجنان
کلینی ، یعقوب : اصول کافی ( 8 جلدی ) ، تهران ، دارالکتب اسلامیه ، 1365.
نشریه سلسله نشت های زلال معرفت، دکتر مهدوی بیات
مجلسی ، محمد باقر : پندهای امام صادق (علیه السلام ) به ره جویان صادق، قم ، موسسه آموزشی – پژوهشی امام خمینی (ره )
فهرست منابع
اخلاق
39
حسن ختام
ای تکیه گاه هر که تکیه گاه ندارد ! اتکا به هر که جز تو ، خانه ساختن در
رهگذر آب است . چه حلاوتی دارد تکیه بر دستهای تو وقتی همه
تکیه گاهها فرو می ریزد !
ای استناد هر که سند ندارد !
مقام و قدرت را به عده ای سپردی و وعده مهلت داده ای و ستمکشان
و مظلومان را نیز وعده نصرت با ظهور آخرین سند ،وعده خودت را محقق
کن . ای پشتوانه هر که پشتوانه ندارد !
آنان که ستم می کنند از پشتوانه مظلومان غافلند . و غافلند که پشت و پناه
محرومان در همین جهان نیز دادشان را از بیدادگران می ستاند . حضور
خودت را عیان کن.
40