تارا فایل

پاورپوینت سیستم اطلاعات برنامه های کاربردی مدیریتی


سیستم اطلاعات (برنامه های کاربردی )مدیریتی

فهرست
سیستم اطلاعات مدیریتی
سیستم اطلاعات منابع انسانی
کاربرد سیستم اطلاعات منابع انسانی
سیستم مدیریت بیمارانADT
سیستم اطلاعات پذیرش
عملکرد سیستم اطلاعات پذیرش
سیستم اطلاعات ترخیص
سیستم اطلاعات مالی

سیستم اطلاعاتی را تعریف نمایید
اطلاعاسیستم ت مدیریتی را نام ببرید
انواع رایج سیستم های اطلاعات مدیریتی
ADT سیستم مدیریت بیماران
سیستم اطلاعات پذیرش
سیستم اطلاعات پذیرش
سیستم زمانبندی
سیستم اطلاعات مالی
اهداف اموزشی

در پایان این درس از دانشجویان انتظار می رود

سیستم اطلاعاتی
سیستم های اطلاعات مراقبت سلامت مجموعه ای از اطلاعات(داده ها)؛فرایندها؛افراد و فناوری اطلاعات است که با یکدیگر در تعاملند تا برای پشتیبانی از سازمان های مراقبت سلامت ,اطلاعات مورد نیاز را جمع اوری ؛ پردازش ؛ذخیره سازی و ارایه دهند
سیستم اطلاعات عبارت است از مجموعه محتویات و اجزاء مرتبط به یکدیگر که جمع اوری،بررسی ،ذخیره،توزیع داده ها و اطلاعات و مکانیسم بازخورد را امکان پذیر می نماید.

در اصل سیستمهای اطلاعات قلب اکثر سازمانها بوده و داده های خام را بعنوان درون داد می پذیرد و پس از پردازش برون دادهایی بصورت عملیاتی و گزارش مدیریتی تولید میکند.

اجزاء سیستمهای اطلاعاتی
منابع انسانی : افراد مهمترین بخش سیستم اطلاعات محسوب می شوند. نیروی انسانی شامل گروه کاربران نهایی و گروه کارشناسان سیستم های اطلاعاتی (برنامه نویسان،تحلیل گران و طراحان) می باشد.
منابع سخت افزاری : منابع سخت افزاری شامل ابزارها و منابعی هستند که جهت پردازش اطلاعات و ورودی و خروجی بکار می روند . هریک از کامپیوتر ها از واحد پردازشگر مرکزی تشکیل شده است که وظیفه کنترل تمام واحدهای کامپیوتر را بر عهده دارد . کامپیوتر از حافظه ، وسایل ورودی (صفحه کلید و موس ) و وسایل خروجی ( مانند مانیتور و چاپگر) تشکیل شده است.
منابع نرم افزاری:شامل مجموعه برنامه ها و دستورات لازم برای پردازش داده ها ، انتقال و توزیع انها است منظور از نرم افزار فقط برنامه های کامپیوتری نیست بلکه روش های تولید ، پردازش، توزیع و تمام دستورالعمل های استفاده از سخت افزار و نرم افزار را نیز دربرمیگیرد.
دادها و اطلاعات: ممکن است داده ها به صورت فرم های اطلاعاتی ،جداول،تصاویر،نمودارها،نوشته های الکترونیکی ، صوتی و تصویری … باشد . داده ها در پایگاه داده سازماندهی ، ذخیره و مدیریت می شوند و در اختیار کاربران قرار می گیرند.
منابع شبکه:سیستم ارتباطی است که امکان به اشتراک گذاری منابع را بین کامپیوترها فراهم می کند (اینترنت ، اینترانت)

دسته بندی سیستم اطلاعاتی
.
سیستم های اطلاعات مراقبت سلامت به دو گروه عمده تقسیم میشوند.

مدیریتی

با توجه به هدف و نوع داده های موجود در این سیستم ها می توان به راحتی انها را متمایز کرد.
بالینی

همچنین در رویکردی متفاوت، هافمن– Huffman سیستم اطلاعات بیمارستانی را به
سه گروه عمده تقسیم می کند:

مالی، مدیریتی و بالینی

کاربرد مالی عمدتا شامل موارد مربوط به صورتحساب ها و حسابداری است.

کاربرد مدیریتی، شامل موارد مربوط به فعالیت بخش هایی نظیر: آزمایشگاه، تغذیه، داروخانه، رادیولوژی، سیستم های اطلاعات پرستاری، ثبت پذیرش- ترخیص و انتقال بیمار، خدمات جراحی، مدیریت اموال، سیستمهای مدیریت اجرایی و سیستم های پشتیبان تصمیم گیری است.

کاربرد بالینی مربوط به استفاده اختصاصی از داده ها در درمان و تشخیص بیماران است، نظیر پرونده پزشکی کامپیوتری، سیستم اطلاعات پرستاری، سیستم ثبت دستورات.

هبدا– Hebda سیستم اطلاعات بیمارستانی را متشکل از
سیستم اطلاعات بالینی- Clinical Information Systems
و سیستم اطلاعات مدیریتیAdministrative Information Systems معرفی کرده است.

اجزای سیستم اطلاعات بیمارستانی مبدا در نمودار 1 نشان داده شده است

سیستم اطلاعات مدیریتی ( یا برنامه کاربردی مدیریتی )عمدتا حاوی داده های مالی ویا مدیریتی است و بیشتر برای پشتیبانی از فعالیت های مدیریتی و فعالیتهای عمومی سازمان مراقبت سلامت استفاده می شوند برای مثال این سیستم ها می توانند حاوی اطلاعاتی برای استفاده در مدیریت پرسنل ؛ منابع مالی؛و یا مدیریت تجهیزات باشند.
سیستم اطلاعات مدیریتی
برنامه های کاربردی مدیریتی ممکن است شامل سیستم مدیریت منابع انسانی؛ سیستم مدیریت منابع ؛ سیستم حسابداری بیمار؛سیستم تهیه صورتحساب یا سیستمی برای نوبت کاری کارکنان باشد.
انواع رایج سیستم های اطلاعات مدیریتی
ADT سیستم مدیریت بیماران
سیستم زمانبندی
سیستم اطلاعات مالی

سیستم اطلاعات منابع انسانی
مجموعهای جامع و یکپارچه از کلیه داده ها و اطلاعات مرتبط با نیروی انسانی با استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری به منظور کمک به تصمیم گیری ، برنامه ریزی و انجام امور جاری نیروی انسانی در سازمان
با کاربرد سیستم اطلاعات منابع انسانی فرایندهای مجزا مانند ترفیعات، انتصابا ت، سنوات خدمتی، ارزشیابی و اقدامات انضباطی، سیستم حضور و غیاب و درخواستها در قالب طرحی جامع و یکپارچه در آمده و بسترهای مدیریت و توسعه منابع انسانی فراهم می آید.

کاربردهای سیستم اطلاعاتی منابع انسانی
برنامه ریزی و تحلیل سازمانی:نظام اطلاعاتی منابع انسانی توانایی سازمان را برای گردآوری و ردیابی ویژگیهای بنیادی چون سن، جنس، سطح آموزش و پرورش، طول خدمت، نژاد و سایر اطلاعات پرسنلی فراهم می آورد
برنامه ریزی برای استخدام و ردیابی آن: نظام اطلاعاتی منابع انسانی می تواند به برنامه ریزی جهت
استخدام و نیز تخصیص پرسنل در پروژ ههای کاری سازمان یاری بسیار دهد و در نتیجه سازمان را قادر سازد تا به هنگام نیاز به نیروی انسانی متخصص با توجه به تعداد نیروی مورد نیاز آمادگی لازم جهت ارائه خدمات را داشته باشد
تهیه طرح های راهنما و پیش بینی: برو ندادهای نظام اطلاعاتی منابع انسانی می تواند مبنایی برای پیش بینی
اثر طر حهای گوناگون باشد. این کار به تعیین و تشخیص کمبودها یا مهار تهای آینده، سنجش کارمندیاب یهای گذشته یا پیش بینی شده
تحلیل بهره وری و ارزیابی برنامه:نظام اطلاعاتی منابع انسانی می تواند برای ردیابی پیامدهای برنامه های آموزشی و دیگر برنامه های بهبود بهره وری به کار برده شود.

ADT سیستم مدیریت بیماران An admission, discharge, and transfer (ADT) system
سیستم پذیرش ؛ ترخیص و انتقال بیماران هسته اصلی سیستم اطلاعات بیمارستانی است که ورود و خروج و مکان بیمار را مشخص می نماید.
ADT پیگیری گردش بیمار در یک محیط بستری است.
وظایف ان عبارت است از :
برسی مراجعات قبلی بیمار به بیمارستان و اطمینان از اختصاص شماره ی واحد به بیمار و ارتباط ان با مدارک قبلی بیمار
ایجاد فرم ها و ابزارهای تعیین هویت بیمار به منظور پردازش در محیط خارجی

ADT سیستم مدیریت بیماران
بعضی از وظایف اصلی که برای یک سیستم پذیرش، ترخیص و انتقال بیماران تعریف شده عبارت است از:
پذیرش بیمار
ترخیص بیمار
ثبت نام بیمار
روزامدسازی اطلاعات بیمار
لغو شدن ترخیص

ADT سیستم مدیریت بیماران
لازم است در سیستم پذیرش،ترخیص و انتقال بیماران ، اطلاعات دموگرافیک و مالی بیمار ، به سایر برنامه های کامپیوتری نیز وارد شود.
در این سیستم علاوه بر اطلاعات دموگرافیک،ادرس،نام بیمار و شماره تلفن، اطلاعات مربوط به نوع بیمه بیمار ، اطلاعات اورژانسی،تشخیص و شکایت اصلی بیمار نیز جمع اوری می شود.
سیستم پذیرش ، ترخیص و انتقال بیماران می تواند داده های مربوط به ویزیت را به برنامه های کاربردی محلی مانند ثبت سرطان ارسال نماید. همچنین در این سیستم ایندکس اصلی بیمار در مرکز ایجاد و به روز می شود.

سیستم اطلاعات پذیرش
سیستم اطلاعات پذیرش اولین سیستمی می باشد که با مراجعه کننده به مرکز ارائه دهنده خدمت سلامت برخود دارند ومعمولا فرایند ارائه خدمت از پذیرش آغاز می شود در سیستم های و حتما بایدبین این سیستم و سیستم های اجزاء سازمانی که در این چارچوب ذکر شده است (ADT) اطلاعات بیمارستانی معمولا سیستمی یکپارچه با ترخیص وانتقال بیمار درنظرگرفته می شود یکپارچکی وهماهنگی وجود داشته باشد. دراین سند برای سادگی ارزیابی آن، جداگانه مطرح شده است

 
امکان ثبت اطلاعات دموگرافیک و توانایی اصلاح آن ها
اطلاعات هویتی بیمار
قابلیت ثبت کدملی بیماران
امکان بررسی خودکار ساختار کد ملی ثبت شده در سیستم
ثبت اطلاعات همراه بیمار
امکان محاسبه سن بر اساس تاریخ تولد
ثبت شرکتها و سازمانهای بیمه گر و کد بیمه
قابلیت الصاق عکس بیمار به پرونده
امکان ثبت اطلاعات ارجاع بیمار
پزشک ارجاع دهنده
قابلیت ثبت اطلاعات ارجاع بیمارستانی
عملکردهای سیستم اطلاعات پذیرش

عملکردهای سیستم اطلاعات پذیرش
امکان تولید شماره پرونده منحصر به فرد برای بیمار
قابلیت اختصاص یک کد یکتا به پرونده بیمار برای هربار مراجعه وی
توانایی بازخوانی اطلاعات از پرونده قبلی در صورت وجود
قابلیت جستجو در لیست سیاه و دادن پیغام هشدار هنگام پذیرش مجدد
امکان اجازه حذف، تغییر و یا اصلاح دستورات پذیرش تا قبل از انجام اولین اقدام بخش
امکان استفاده از بارکد شناسایی بر روی کارت شناسایی، پرونده و تولید مچ بند شناسایی بیمار
قابلیت درج تقویم تعطیلی در نوبت دهی وپذیرش
امکان ثبت اجازه نامه ها و ذخیره اجازه عمل، قطع عضو و غیره
قابلیت پذیرش کلیه واحدهای پاراکلینیکی توسط سیستم
امکان ارائه بیش از یک مفهوم برای تشخیص هویت بیمار
قابلیت پذیرش اتوماتیک نوزادان
امکان ثبت تاریخ و زمان پذیرش

سیستم اطلاعات ترخیص
سیستم اطلاعات ترخیص در اصل سیستم یکپارچه ای همراه با سیستم اطلاعات پذیرش می باشد که معمولا با
شناخته می شود.ADTعنوان
امکان مشاهده لیست انتظار بیماران آماده ترخیص ارسال شده از بخشهای بستری
ارتباط با سیستم اطلاع رسانی ترخیص
امکان ارسال الکترونیکی پرونده مالی بیمار به سیستم مدارک پزشکی با درج اطلاعات کاربر ارسال کننده و تحویل گیرنده
امکان محاسبه خودکار صورتحساب جهت بیمارانی که از چند بیمه( اصلی و تکمیلی) بطور همزمان استفاده می نمایند.
امکان ثبت کسورات اعمال شده از سازمانهای بیمه گر بر روی صورتحساب بیماران و پزشکان
امکان ثبت و نمایش نوع ترخیص بیمار

ADT

Patient Scheduling
مورد استفاده در
وقت دهی برای معاینه بیماران ،
حاوی اطلاعات درباره بیماران ,
ارایه کنندگان مراقبت،
تاریخ و زمان معاینه،
مکان معاینه،
تجهیزات
و سایر منابع

Patient Scheduling

 
سیستم اطلاعات مالی

تاریخچه : از اواسط دهه 60 سازمان های مراقبت سلامت از سیستم های مالی برای کارایی بیشتر استفاده کردند ابتدا مواردی را از قبیل صورتحساب ؛حساب های قابل پرداخت و حساب های بیماران به طور خودکار محاسبه می کردند .پس از ان در اوایل دهه 80 ضرورت نیاز به یکپارچگی سیستم مدیریتی و سیستم مالی مشخص گردید.
وظایف حسابداری مانند اماده نمودن فهرست حقوق کارکنان ؛حسابهای قابل پرداخت ،حسابداری بیمار ، دفتر حسابداری عمومی و بودجه بندی ازجمله فرایندهای مرتبط با سیستم اطلاعات مالی است.

سیستمی کامپیوتری که با هدف مدیریت امور اقتصادی بیمارستان طراحی شده است. این سیستم به مدیریت هزینه ها، خرید و فروش ها و امور حقوقی و دستمزد کارکنان ما کمک می کند.
مزایا:
 تعیین حقوق و دستمزد: تعیین تمام
پرداخت ها به کارمندان
 حسابداری : محاسبه هزینه ها و پردازش
فاکتورها و پرداخت ها در بیمارستان
 مدیریت مطالبات
 مدیریت قرارداد خرید و فروش ها

سیستم اطلاعات مالی(FIC)

Sadoughi F,Ghazisaeid M,Mehraji M,Kimiafar Kh,Ramezanghorbani N,Health Information technology.tehran,jafari;2013
Bitaraf E, Abedian S. Evaluating model of Hospital information system in IRAN .Center of statistics management and information technology in ministry
Sheikh Taheri A, Nasser Bourbadi T, Ahmadi M. Health Information Systems. Tehran ; jafari: 2013
Wager Karen.managing health care information system.USA:Jossy boss Latest edition
reference
[HebdaT ,.Czar P ,.Mascara C ,.Handbook of informatics for nurses and
health care professionals ,1998 .Addison Wesley Longman( Menlo Park ,Calif.)
ناهید نصیرزاده ونهری 1 ،حمید سعادت نیا 2. مقایسه تطبیقی سیستمهای اطلاعات منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی الکترونیک. شماره هفتم – اردیبهشت


تعداد صفحات : 25 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود