چیست؟ Airbnb
یک سرویس و برنامه ی آنلاین برای اجاره کردن و اجاره دادن اماکن اقامتی در سراسر دنیاست.
این مجموعه در حال حاضر دارای دو میلیون مکان اقامتی در ۱۹۱ کشور مختلف است.
بابت هر رزرو، ۳ درصد کمیسیون از میزبان و بین ۶ تا ۱۲ درصد از مهمانان می گیرد.
اماکن اقامتی از یک اتاق اشتراکی است تا یک خانه ی کامل.
مهم ترین دلیل محبوبیت دلایل اقتصادی است، چه برای مهمان و چه میزبان
2
در اکتبر سال ۲۰۰۷، براین چسکی (Brian Chesky) و جو گبیا (Joe Gebbia) فارغ التحصیلان دانشکده طراحی به سانفرانسیسکو نقل مکان کردند. آن ها در تلاش بودند تا مبلغ ۱٫۱۵۰ دلار، اجاره ماهانه خود را بپردازند که با یک انتخاب ساده، روبه رو شدند: «درآمد بیشتری کسب کنند یا به زادگاه خود برگردند؟»
جو و برین، هنگام تحصیل آموخته بودند که هر مشکلی با تفکر خلاق، برطرف می شود. از این رو پس از تفکر زیاد، تصمیم گرفتند تا انرژی خود را روی کنفرانس انجمن طراحان صنعتی آمریکا که به زودی در سانفرانسیسکو برگزار می شد؛ متمرکز کنند. هنگام رزرو هتل برای سفر خود، متوجه شدند که تمام اتاق های هتل در این شهر، پر شده اند؛ چون همایش طراحی صنعتی، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کرده بود.
فکری به ذهن این ۲ دوست جوان رسید و چند تشک بادی خریداری کردند. آن ها این سرمایه گذاری مشترک را تخت بادی و صبحانه (AirBed & Breakfast ) نامیدند و آن را در وبلاگ های طراحی که روی آگهی آپارتمان، تمرکز داشت؛ تبلیغ کردند. ایده آن ها این بود که به بازدیدکنندگان، مکانی برای خوابیدن و صبحانه ای لذیذ ارائه دهند. ۲ دوست جوان ما، برای این پیشنهاد خود، شبی ۸۰ دلار تعیین کردند.
بعد از دریافت بازخوردهای مثبت، آن ها به این موضوع فکر افتادند که چگونه می توانند به عنوان واسطه و با استفاده از آپارتمان های دیگران، کسب درآمد کنند. اولین محل برگزاری این پروژه، جشنواره ای در شهر آستین تگزاس و کنوانسیون ملی دموکراتیک سال ۲۰۰۸ یا در دنور کلرادو بود.
این طراحان می خواستند برای هر ۲ رویداد، مهندسی را وارد تیم کنند تا یک رابط کاربرپسند را به این عملیات اضافه کند و مهارت های برنامه نویسی نوآورانه ای داشته باشد. به این منظور، همخانه خود، ناتان بلوچارزیک (Nathan Blecharczyk) را برای هدف شان انتخاب کردند.
ناتان در فصل بهار، با آن ها همراه شد تا در شکل گیری داستان Airbnb کمک کند. جو و برین، ایده خود را به صورت جدی اجرا کردند و ۷ سال بعد، برند Airbnbرا تشکیل داده بودند.
رشد اولیه
این سه دوست با این مشکل مواجه شدند که چگونه اشخاصی را بیابند که در خانه های خود را به روی افراد غریبه باز می کنند. آن ها تصمیم گرفتند تا در وبلاگ های محلی کوچک، تبلیغ کنند.
با کمال تعجب، این حرکت باعث شد تا این خدمات نسبتا عجیب و غریب، توجه مطبوعات را به خود جلب کند و نتایج خوبی داشته باشد. در حقیقت، پس از انتشار مقاله ای در این مورد در روزنامه نیویورک تایمز، حدود ۸۰۰ نفر به عنوان میزبان، ثبت نام کردند که منجر به ۸۰ رزرو موفقیت آمیز شد.
5
در سال ۲۰۰۸، بنیان گذاران ایربی ان بی در آغاز راه با مشکلات عدیده ی مالی دست به گریبان بودند و به سختی می توانستند از اجاره ی مکان های اقامتی درآمد کسب کنند چون وب سایت آنها چندان مورد توجه قرار نگرفته بود. جای تردیدی هم نیست که هر کسب وکاری برای رشد و بقاء در بازار به منابع مالی نیاز دارد. در اینجا هم انتخابات ۲۰۰۸ به داد چسکی و گبیا رسید و این دو توانستند از فرصت پیش آمده، نهایت استفاده را ببرند.
آنها که تنها ۲۰ هزار دلار از مرحله ی سرمایه گذاری اولیه در اختیار داشتند، توانستند با به کار بستن ترفندی زیرکانه، ایربی ان بی را از تنگنای مالی عبور دهند. با طراحی جعبه های جایزه دار با طرح دو نامزد رقیب انتخابات ریاست جمهوری یعنی اوباما و مک کین و فروش هر یک از آن ها به قیمت ۴۰ دلار، توانستند ۳۰ هزار دلار درآمد بدست آورند.
اما مهم تر از همه، آن ها مورد توجه پاول گراهام قرار گرفتند. گراهام میلیاردر حوزه فناوری و بنیان گذار شرکت (Y Combinator) بود که یک سکوی پرتاب محبوب برای استارت آپ های منطقه سیلیکون ولی محسوب می شد. با وجودی که گراهام، ایده اولیه آنها را دوست نداشت؛ پس از شنیدن اطلاعات راجع به غلات صبحانه، از سرسختی این تیم قدردانی کرد و یک دوره مربیگری ۳ ماهه، در اختیار آن ها قرار داد.
در واقع پاول گراهام، به این ۳ نفر کمک کرد تا متوجه شوند که باید وقت خود را، در شهر نیویورک بگذرانند؛ مکانی که اکثر کاربران محدود آن ها، در آنجا زندگی می کردند. جو و براین، پس از نقل مکان موقت به آن شهر، عکس های جذاب و باکیفیت، در سایت خود آپلود کردند ناتان هم، امور فنی را به عهده داشت.
در این دوره، تیم آن ها به اهمیت خلاقیت در کسب و کار پی برد و تغییراتی ایجاد کرد. مثلا کاربرانی که در مورد اجاره آپارتمان ها تحقیقات می کردند، برین چسکی و جو گبیا را متقاعد کردند تا نام جذاب تری انتخاب کنند. در نتیجه AirBed & Breakfast به Airbnb تبدیل شد.
در ژوئیه ۲۰۱۴ ایربی ان بی بازنگری در طراحی وبگاه و برنامه تلفن همراه را انجام داد و آرم تازه ای را معرفی کرد. این آرم که Bélo نامیده می شود، به عنوان نمادی از "تعلق" در نظر گرفته شده است و از چهار عنصر تشکیل شده است: یک سر که نمایانگر مردم است، یک نماد مکان که نشان دهنده مکان است، یک قلب برای نماد عشق و یک حرف A برای نام شرکت.
این موفقیت، توجه گرگ مک آدو را در شرکت سرمایه گذاری Sequoia به خود جلب کرد. او قبلا در گوگل و اپل سرمایه گذاری کرده بود و به خوبی می دانست که تجارت اجاره منزل برای تعطیلات، ارزشی بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار دارد. سرمایه گذاری ۵۸۵٫۰۰۰ دلاری او به سرعت اوج گرفت و ۴/۲ میلیون دلار، ارزش پیدا کرد. در واقع اعتقاد مک آدو به ایده آن ها، باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها شد.
در کنفرانس جنوب از جنوب غربی در سال ۲۰۱۱ ایربی ان بی جایزه (app) را از آن خود کرد. در اکتبر ۲۰۱۱ ایربی ان بی دفتری در لندن تاسیس کرد، که نخستین دفتر بین المللی این شرکت است.
به دلیل رشد کاربران نهایی بین المللی، در اوایل سال ۲۰۱۲ ایربی ان بی دفاتر خود را در پاریس, میلان, بارسلون, کپنهاگ, مسکو, و سائو پائولو افتتاح کرد.این دفاتر علاوه بر دفاتر موجود در سان فرانسیسکو, لندن, هامبورگ, و برلین بود.در سپتامبر ۲۰۱۳ این شرکت اعلام کرد که دفتر مرکزی اروپا را در دوبلین تاسیس خواهد کرد.
در نوامبر ۲۰۱۲ ایربی ان بی دفتری را در سیدنی، محل یازدهمین دفتر خود افتتاح کرد و از برنامه های خود برای راه اندازی خدمات در تایلند و اندونزی خبر داد. در دسامبر ۲۰۱۲ ایربی ان بی استراتژی خود را برای حرکت به بازار آسیا با راه اندازی دفتر کار در سنگاپور اعلام کرد.
در آوریل ۲۰۱۵ به دنبال کاهش محدودیت های فعالیت های شرکت های آمریکایی در کوبا به دستور باراک اوباما ایربی ان بی به کوبا گسترش یافت و آن را به عنوان یکی از نخستین شرکت های آمریکایی معرفی کرد.
دارایی ها
در ۳۱ می ۲۰۱۱ ایربی ان بی شرکت رقیب آلمانی خود، Accoleo را خرید. با این تصاحب، و همچنین دیگر اقدامات مشابه، نخستین دفتر بین المللی خود را در هامبورگ راه اندازی کرد.
پیش از بازی های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ رقیب خود CrashPadder را در لندن خریداری کرد و متعاقباً ۶۰۰۰ فهرست بین المللی به موجودی خود اضافه کرد. این خرید ایربی ان بی را به بزرگترین وبگاه محل اقامت در بریتانیا تبدیل کرد.
در نوامبر ۲۰۱۲ ایربی ان بی NabeWise یک راهنمای آنلاین شهری را که اطلاعات گردآوری شده برای مکانهای مشخص را جمع آوری می کند، خریداری کرد. این خرید تمرکز شرکت را به سمت ارائه توصیه های فرا محلی به مسافران سوق داد.
در فوریه ۲۰۱۷ این شرکت Luxury Retreats International، یک شرکت اجاره ویلا در کانادا را با مبلغ تقریبی ۳۰۰ میلیون دلار پول نقد و سهام خریداری کرد..
11
دارایی ها
در فوریه ۲۰۱۷ Airbnb Tilt.com را که یک استارت آپ پرداخت اجتماعی است خریداری کرد.
در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۷ شرکت Accomable را خریداری کرد، استارت آپ متمرکز بر دسترسی به سفر.
در مارس ۲۰۱۹ این شرکت HotelTonight، وبگاهی را برای رزرو اتاق های لحظه آخری هتل، با بیش از ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.
در اوت ۲۰۱۹ Urbandoor را خریداری کرد، یک بازار جهانی که اقامت طولانی مدت را به مشتریان شرکت ارائه می دهد. شرایط این معامله فاش نشده است
12
چالش های اخلاقی ایر بی ان بی
چسکی که نقش مدیرعامل شرکت را داشت، کارکنان خود را موظف کرد تا در هر فعالیتی رفتارهای منحصربه فرد و انسان دوستانه داشته باشند. مثلا این شرکت ملزم بود تا در هر آپارتمان، برای خوشامدگویی به میهمان خود، خدمات خاصی برای جذابیت بیشتر، ارائه دهد. به همین دلیل، استخدام اولین کارمند، ۶ ماه کامل طول کشید؛ زیرا چسکی معتقد بود استخدام اول، تعیین کننده DNA شرکت است.
13
چالش های فنی ایر بی ان بی
14
پس از ۸ سال رشد مداوم، این شرکت هنوز هم در حال گسترش پایگاه کاربری خود بود. از زمان راه اندازی شرکت، ۱۴۰ میلیون مهمان ثبت نام کردند.
برای اجرای کامل این کار، یک رابط کاربری یکپارچه، ضروری بود. برای تحقق این امر، چسکی و گبیا از قانون «۳ کلیک فاصله تا موسیقی» استیو جابز در زمان تهیه محصولات اپل، پیروی کردند. یعنی کاربر برای رزرو محل اقامت خود، فقط باید ۳ کلیک انجام دهد.
چالش های ایمنی ایر بی ان بی
در ژوئن سال ۲۰۱۱، آپارتمانی در سانفرانسیسکو متعلق به یکی از میزبانان Airbnb توسط اجاره کنندگان تخریب شد.
بعد از آن ایر بی ان بی یک سیستم پیشرفته از اقدامات احتیاطی ایمنی، ابداع کردند:
بررسی های پیش زمینه ای را در مورد همه کاربران آمریکایی خود انجام می دهد
از سال ۲۰۱۳، کاربران می توانند میزبان را انتخاب کنند یا در صورت تمایل، با سایر کاربران موجه و تایید شده، در یک اقامتگاه بمانند.کاربران موجه، افرادی دارای شناسه تایید شده هستند که حضور مجازی آن ها، با زندگی واقعی شان مطابقت دارد.
اقدام ایمنی بعدی، سیستم اولویت بندی است که از طریق آن، Airbnb سطح خطر و ایمنی کلیه نگرانی های گزارش شده را برای اولویت بندی آن ها ارزیابی می کند.
این شرکت یک تیم قابل اعتماد و ایمن متشکل از ۲۵۰ نفر ترتیب داد که برای شناسایی هرگونه رفتار مشکوک و از بین بردن خطرات احتمالی، تلاش می کنند.
15
چالش های تبعیض نژادی ایر بی ان بی
در سال 2011، مایکل لوکا استاد مدیریت بازرگانی در دانشکده بازرگانی هاروارد، به مطالعه پلتفرم هایی پرداخت که از پروفایل های شخصی و عکس های کاربر برای ایجاد اعتماد استفاده می کنند، واقعیتی که لوکا گمان می برد، ممکن است منجر به تبعیض شود. در مورد Airbnb معلوم شد، دقیقا حق با او بود.
او در یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ نشان داد که میزبان هایی که سیاه پوست نیستند، می توانند ۱۲ درصد بیشتر از میزبان های سیاه پوست، برای محل اقامت یکسان، شارژ انجام دهند.
همزمان یک موج توییتری به راه افتاد و عده ای از سیاهپوستان اعلام کردند بسیاری از میزبان هایی که آنها را رد می کنند با تغییر عکس پروفایل قبول می کنند!
ایر بی ان بی که در ابتدا منکر تبعیض نژادی شده بود، در نهایت بابت این موضوع عذرخواهی کرد
16
اقدامات ایر بی ان بی برای جلوگیری از تبعیض نژادی
ابتدا، آن ها سیاست درهای باز را مطرح کردند که برای هر کاربر که تبعیض را تجربه می کند، اقامت معادل را ارائه می دهد.
این شرکت همچنین هنگام رزروهای جدید، با کاربرانی که تبعیض را در گذشته تجربه کرده بودند، مساعدت و همکاری می کند.
به پیشینه کاربران توجه می شود.
سرانجام، طرحی در دست کار است که میزبان ها را برای تشخیص و جلوگیری از تعصب ناخودآگاه آموزش می دهد. در این فرآیند، افراد نشان هایی را در پروفایل خود به دست می آورند که نمایانگر اتمام چنین آموزش هایی است.
17
چالش های حقوقی ایر بی ان بی
برخی از فهرست های Airbnb، قوانین کرایه محلی یا مقررات ساختمان را در برخی مناطق نقض می کند. خوشبختانه، این شرکت توانست با برخی از شهرداری ها توافق نامه هایی را امضا کند تا این اجاره بها را به حد نصاب برساند.
اما شدیدترین مخالفت در نیویورک وجود داشت که همچنین بزرگ ترین بازار ایالات متحده برای Airbnb بود و سالانه ۴۵۰ میلیون دلار درآمد ایجاد می کرد. در آنجا، این شرکت از طرف مقامات منتخب، فعالان مسکن ارزان قیمت و حتی نمایندگان صنعت هتل داری، مورد قضاوت و انتقاد قرار می گرفتند. در نتیجه، در سال ۲۰۱۰، نیویورک قانون سکونت چندگانه را تغییر داد و اجاره آپارتمان در ساختمان هایی با بیش از سه واحد و بیش از 30 روز بدون حضور یک سرنشین دائمی را غیرقانونی اعلام کرد.
در پاییز سال ۲۰۱۵، Airbnb ضمانتی را مطرح کرد که اطمینان می دهد فعالیت های این شرکت، هیچ تاثیر منفی بر قیمت مسکن در نیویورک نمی گذارد، ضمن این که سیاست «یک میزبان، یک خانه» را نیز در شهر اتخاذ می کند.
18
19
در فوریه ۲۰۱۸ این شرکت Airbnb Plus را معرفی کرد مجموعه ای از خانه هایی که از نظر کیفیت خدمات، راحتی و طراحی مورد بررسی قرار گرفته اند.
همچنین Beyond توسط ایربی ان بی، اجاره های لوکس تعطیلات را ارائه می دهد.
تا اکتبر ۲۰۱۹ هر شب دو میلیون نفر در ایربی ان بی اقامت داشتند
در طی همه گیری کووید ۱۹ ایربی ان بی با افت قابل توجهی در رزروها روبرو شد که بین ۴۱ تا ۹۶ درصد تخمین زده شده است. در پاسخ، این شرکت ارزیابی داخلی خود را از ۳۱ میلیارد دلار به ۲۶ میلیارد دلار کاهش داد و برنامه های تاخیر برای عرضه اولیه سهام را در نظر گرفت.
در ۳۰ مارس، مدیر عامل و رئیس جامعه، برایان چسکی نامه ای را به میزبانان نوشت وعده داد ۲۵۰ میلیون دلار برای لغو مهمان در نظر گرفته است.
20
ایربی ان بی تاکنون توانسته است به عنوان یک شرکت خصوصی در مراحل مختلف سرمایه گذاری، بیش از ۴.۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کند و مطابق گزارش ها درآمد این شرکت در سال جاری از محل اتصال مسافران به دارندگان اماکن اقامتی به ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار خواهد رسید.
این آمار و ارقام و نتایج حیرت آور یک شبه به دست نیامده و نشان از راه درازی دارد که ایربی ان بی طی ده سال پیموده و از اجاره تشک بادی به شرکت کنندگان در کنوانسیون ملی حزب دموکرات به کسب و کار چند ده میلیارد دلاری امروز رسیده است.
21