دین باوری و دین مداری
بـر خـاتـم انبیــاء محمـّـد صلــوات
بــر شیـر خــدا علـی اَمجـد صلـوات
بـر ماه جمال حسن و حُسن حسین
بـر فـاطمـه نـور چشم احمد صلوات
کلیات:
1- مفهوم دین :
در فرهنگ لغت : رسم ،عادت ،قانون ،شریعت،روش
تعریف اصطلاحی دینی : روش ویژه در زندگی دنیا که به مقام لقاءاللهی،قرب و سعادت حقیقی ختم می شود و به آن با تعبیر دین الله یا دین الحق اشاره شده است.
تعریف اصطلاحی دین
علامه طباطبایی(ره):
۱.دین،روش ویژه ای در زندگی دنیوی است که سعادت وصلاح دنیوی انسان را هماهنگ باکمال اخروی وحیات جاودانی او تامین میکند.از این رو،لازم است شریعت،دربرگیرنده قوانینی باشدکه به نیازهای دنیوی انسان نیز پاسخ گوید.
۲.اصول علمی وسنن وقوانین عملی که برگزیدن وعمل به آنها تضمین کننده سعادت حقیقی انسان است. ازاین رو،لازم است دین بافطرت انسانی هماهنگ باشد تاتشریع باتکوین همراهی کند و به آنچه آفرینش اقتضا دارد پاسخ گوید؛چنان که آیه((فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطرالناس علیها…))سوره روم آیه30¤
2-پیشینه دین: از ابتدای خلقت انسان . اولین انسان حجت خدا و پیامبر بوده است. دین،همزاد انسان است وبشرازآغاز زندگی بر روی زمین به اقتضای فطرت پاکش وتامین نیاز روحی وارضای حس مذهبی،پیوسته به دین (بااشکال گوناگون)گرایش داشته وبه نوعی خداپرست بوده است هرچنداین حس مذهبی را گاهی_به دلیل انحراف ازمسیر فطرت_باتقدیس وپرستش غیر خدا ارضا کرده است.
3-قلمرو دین : دین اسلام به عنوان کامل ترین دین در همه زوایای زندگی مادی و معنوی ، دنیوی و اخروی و درتمامی حوزه های فردی و اجتماعی حضور جدّی دارد.
4-ضرورت دین: 1- فطری بودن دین 2- نیاز بشر به قانون جامع و مترقی که از سوی آفریدگار تنظیم شده است 3- نیاز بشر به اخلاق دینی و الهی 4-نیاز بشر به دستورات متعالی برای زندگی انسانی و پرهیز از زندگی حیوانی و شیطانی
وضعیت افراد نسبت به دین : الف)موافقان: 1- دین مدار ( محور قرار دادن نگرش ها و دستورات دین در همه ابعاد زندگی علاوه بر اعتقاد) 2 – دین باور (پذیرش قلبی دین ) 3- دین دار (التزام سطحی به دین) 4- دین شعار (شناسنامه ای)
ب)مخالفان : 1- بی توجه به دین 2- دین گریز 3 – دین ستیز
مفهوم “دین باوری” و “دین مداری”
مراد از دین باوری، اعتقاد راستین به دین در قلب و پذیرش گردن نهادن به آن در اندیشه و عمل است.
مراد از (دین مداری)محور قرار دادن دین و پایبندی به همه ابعاد آن در زندگی و به اجرا گذاشتن احکام و دستورات آن در همه شئون فردی و اجتماعی زندگی است.
جامعیت دین : دین جامع دینی است که پاسخ گوی همه نیازهای مادی و معنوی، دنیوی و اخروی ،فردی و اجتماعی انسان در عوالم مختلف طبیعت ،برزخ و قیامت باشد.
آیات مورد استناد جامعیت دین: «نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَهً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمینَ» (النحل : 89 ) «الْیَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُم» مائده:3 «مَّا فَرَّطْنَا فىِ الْکِتَابِ مِن شىَْءٍ ثُمَّ اِلىَ رَبهِّمْ یُحشرَونَ(انعام:38)
شاخص های دین ناقص: 1-عدم توانایی دین برای پاسخ گویی به شبهات و نیازهای مختلف فرد و جامعه 2- تحریف و ورود خرافات در دین .3-عدم جامعیت. 4- بی فایده و لغو بودن دستورات. 5 – نارسایی مفاهیم دینی در تبیین معارف و جهان بینی . 6- سخت گیری غیرمنطقی. 7 – ابهام و عدم وضوح. « درمورد دین اسلام هیچ یک از این موارد مصداقی ندارد».
یکتایی دین: در فرهنگ قرآن واژه ادیان وجود ندارد. برای کل بشر در طول تاریخ تنها یک دین وجود داشته که آن هم اسلام (تسلیم در برابر خدا) بوده است. *« شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصىَ بِهِ نُوحًا وَ الَّذِى اَوْحَیْنَا اِلَیْکَ وَ مَا وَصَّیْنَا بِهِ اِبْرَاهِیمَ وَ مُوسىَ وَ عِیسىَ اَنْ اَقِیمُواْ الدِّینَ وَ لَا تَتَفَرَّقُواْ فِیهِ »شوری : 13 «انَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الْاسْلَامُ» آل عمران : 19
قرآن کریم دین خالص الهی را که همه پیامبران برای تبلیغ و دعوت به آن مبعوث شده اند،{اسلام}می نامد و پیامبران عظیم الشان را برای هواخواهی اش از این دین می ستاید؛چنان که حضرت ابراهیم خلیل را نیز {حنیف مسلم} می خواند {آل عمران:۶۷}
بگویید: ما به خدا ایمان آورده ایم و به آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و پیامبران از فرزندان او{یعقوب} نازل گشته و آنچه به موسی و عیسی و پیامبران{دیگر} پروردگارشان داده است،و در میان هیچ یک از آنها جدایی نیندازیم و در برابر فرمان خدا تسلیم هستیم.(بقره:۱۳۶ و آل عمران:۸۴)/ ؛
اسلام به معنای تسلیم است و حقیقت ((تسلیم)) در هر زمانی شکلی داشته و در این زمان ، شکل متکامل و پیشرفته آن همان دین گرانمایه ای است که بدست پیامبرخاتم-صل الله علیه و آله- ظهور یافته است و از این رو،اکنون کلمه (اسلام) تنها برازنده این دین بوده، برآن منطبق است وبس. به بیان دیگر، لازمه تسلیم خدا شدن ،پذیرفتن دستورها و فرمان های او است وروشن است که همواره باید به آخرین دستور های خدا عمل کرد وآخرین وکامل ترین دستور ها وفرمان های خدا همان است که آخرین رسول او آورده است. [مجموعه آثار،استادشهیدمطهری،ج۱ص۲۷۵ و ج۲ص۲۲۶]
مراتب ایمان
ایمان به زبان
ایمان با عمل
ایمان در دل
مهم ترین کارکردهای ایمان دینی
جهاد با نفس اماره به عنوان مانع و دشمن درونی کمال انسان
پیکار با دشمنان بیرونی به عنوان سد راه حق و سعادت ابدی انسان
جهاد همه جانبه با جان و مال در راه حق
آثار کلی دین باوری و دین مداری
1. مراقبت از هویت انسانی در همه حال و دعوت آدمی به کارهای نیک و خدا پسندانه و دوری از کارهای زشت
2. امیدواری به افق روشن آینده و عنایات و امدادهای الهی و راه نجات از دشواری ها در جزر و مد زندگی و کوران حوادث سخت
3. آرامش و اطمینان قلبی
4. نشاط و شادابی توام با انگیزه تلاش جدی
5. آمرزش گناهان و خوشنودی خدا
6. نیل به هدایت و رستگاری و زندگی سعادتمندانه اخروی در بهشت
تاثیر دین باوری و دین مداری در زندگی فردی واجتماعی :
1-بهره مندی از لذات برتر، قدرت حقیقی و نعمت های متنوع الهی به صورت صحیح و انسانی در قالب حیات طیبه که ارمغان دین است:
«مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ اَوْ اُنْثى وَ هُوَ مُوْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَهً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ اَجْرَهُمْ بِاَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ» النحل : 97
2-بهجت و نشاط آفرینی :
«اَلَا اِنَّ اَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یحَزَنُونَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ کَانُواْ یَتَّقُونَ لَهُمُ الْبُشْرَى فىِ الْحَیَوهِ الدُّنْیَا وَ فىِ الاَخِرَهِ (یونس:64 -62)
«وَ مَنْ اَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَاِنَّ لَهُ مَعیشَهً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ اَعْمى» طه : 124
3- روشن بینی و بصیرت :
« یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً » الانفال : 29
4-امیدواری:
«وَ لا تَیْاَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ اِنَّهُ لا یَیْاَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ اِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ» یوسف : 87
لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ « الزمر : 53 »
5-آرامش خاطر:
الَّذینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا ایمانَهُمْ بِظُلْمٍ اُولئِکَ لَهُمُ الْاَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ. الانعام : 82
«یجَعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلىَ الَّذِینَ لَا یُوْمِنُونَ وَ هَذَا صرِاطُ رَبِّکَ مُسْتَقِیمًا قَدْ فَصَّلْنَا الاَیَاتِ لِقَوْمٍ یَذَّکَّرُونَ* لهَمْ دَارُ السَّلَامِ عِندَ رَبهِّمْ وَ هُوَ وَلِیُّهُم بِمَا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ» (انعام : 127-125)
6-اجتماعی بودن :
«اِنَّمَا الْمُوْمِنُونَ اِخْوَهٌ» حجرات: 10
7- جامع ترین روابط اجتماعی مترقی:
* اِنَّ اللَّهَ یَاْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاحْسَانِ وَ اِیتَاء ذِى الْقُرْبىَ وَ یَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنکَرِ وَ الْبَغْىِ (نحل:90)
8-بهره مندی از روابط اقتصادی سالم:
«…کىَْ لَا یَکُونَ دُولَهَ بَینَْ الْاَغْنِیَاءِ مِنکُمْ»
حشر :7
انواع صدقات و انفاقات و پرهیز از انواع مکاسب محرمه
9. آزادگی و عزت نفس:
وَ لِلّهِ الْعِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُومِنینَ. (منافقون: ۸)
لا طاعَهَ لَِمخْلُوقٍ فی مَعْصِیَهِ الْخالِق.
10- اعتقاد به غایت مندی نظام هستی و همچنین غایت مندی انسان.(معنا یابی حقیقی زندگی)
الی الله المصیر .الی الله تصیر الامور . الی ربک الرجعی . الی ربک المنتهی .الی الله ترجع الامور . الیه راجعون و …..
11-بهره مندی از ولایت و سرپرستی خدا و بندگان برتر او. و نجات از شیاطین ، طواغیت و مستکبران
«اِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوهَ وَ یُوْتُونَ الزَّکَوهَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ وَ مَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَاِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَلِبُونَ یَاَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الَّذِینَ اتخَّذُواْ دِینَکمُْ هُزُوًا وَ لَعِبًا مِّنَ الَّذِینَ اُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکمُْ وَ الْکُفَّارَ اَوْلِیَاءَ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ اِن کُنتُم مُّوْمِنِینَ
( مائده:57-55)
12- برخورداری از نعمت ولایت در زمان غیبت معصوم در قالب ولایت فقیه
اِنَّ اللَّهَ یَاْمُرُکُمْ اَنْ تُوَدُّوا الْاَماناتِ اِلى اَهْلِها وَ اِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ اَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ اِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ اِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعاً بَصیرا .
النساء : 58
*جایگاه ولایت
یَوْمَ نَدْعُواْ کُلَّ اُنَاسِ بِاِمَامِهِمْ فَمَنْ اُوتىَِ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَاُوْلَئکَ یَقْرَءُونَ کِتَابَهُمْ وَ لَا یُظْلَمُونَ فَتِیلًا وَ مَن کاَنَ فىِ هَذِهِ اَعْمَى فَهُوَ فىِ الاَْخِرَهِ اَعْمَى وَ اَضَلُّ سَبِیلًا (اسرا/72-71).
زندگی بدون ولایت؛مرگ جاهلی
عَنْ اَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (ع )قَالَ: مَنْ مَاتَ وَ لَیْسَ لَهُ اِمَامٌ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّهً .
ِ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) اَنَّهُ قَالَ : یَا یَحْیَى مَنْ بَاتَ لَیْلَهً لَا یَعْرِفُ فِیهَا اِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّهً
بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار ج23ص 79
منظور این است که زیستن بدون امام برحق حیات و زندگی انسانی نیست بلکه مردگی جاهلی است.
راه کارهای تقویت دین باوری و دین مداری
راه کارهای کلی
راه کارهای فردی
راه کارهای اجتماعی
راه کارهای کلی تقویت دین باوری و دین مداری
تقویت دانش وآگاهی(معرفت)
تعمیق نگرش و باور(ایمان و معنویت)
پیراستگی از رذایل و آراستگی به فضایل اخلاقی (تزکیه وتهذیب)
به کاربستن باورها در رفتارهای فردی و اجتماعی(عمل صالح)
(کاهش فاصله بین شناخت و باور قلبی و عمل)
تقویت دین باوری و دین مداری در خود :
1-توّلی، اطاعت و فرمان بری از معصومان (ع) و دوستی با دوستان خدا (ولایت پذیری ، الگوپذیری)
«اتبعوا…» و «اطیعوا…»و «کونوا مع الصادقین و …»
2-تبرّی جستن از طاغوت ها و دشمنان خدا. «لاتتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء…». 3-یاد خدا و انس با قرآن(قرائت و گوش دادن به آیات الهی) « اِنَّمَا الْمُوْمِنُونَ الَّذینَ اِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ اِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ ایماناً وَ عَلى رَبِّهِمْ یتَوَکَّلُونَ» الانفال : 2
4- عبادت و بندگی « وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَاْتِیَکَ الْیَقینُ» الحجر : 99 5- خدا واهل بیت را ناظر دانستن «وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَیرََى اللَّهُ عَمَلَکمُْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُوْمِنُونَ (توبه:105)
6-آخرت گرایی و یاد مرگ اِنَّا اَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَهٍ ذِکْرَى الدَّارِ (ص : 46 ) 7- خود شناسی و خودسازی یا َاَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ عَلَیْکُمْ اَنفُسَکُمْ لَا یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ اِذَا اهْتَدَیْتُمْ ( مائده:105) 8-تفکّر ، تدبر ،تعقل ، تعلیم ، تزکیه و ….
تقویت دین باوری و دین مداری در جامعه
1-تقویت حکومت و حاکمیت دینی :
فَلاَ وَرَبِّکَ لاَیُوْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیَما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَیَجِدُوا فِی اَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیماً. (نساء: ۶۵)
امیر المومنین (ع )«النَّاسُ بِاُمَرَائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِم»(بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار ج75 : 36
در آخرالزمان با ظهور حاکمیت جهانی اسلام و با ظهور و حاکمیت منجی بشر حضرت مهدی علیه السلام و عج ، دین باوری و دین مداری و اسلام ناب، جهانی خواهد شد. تشکیل حکومت اسلامی در گوشه ای از جهان (ایران) به عنوان مقدمه ای برای آن ظهور ، تاثیرات اعجاز گونه ای بر افزایش دین باوری و دین مداری در جوامع بشری داشته است . بر همین اساس امام خمینی(ره) حفظ نظام اسلامی را از اوجب واجبات دانستند .
2-مبارزه با موانع دین باوری و دین مداری در جوامع
فَقاتِلُوا اَوْلِیاءَ الشَّیْطانِ. النساء : 76
وَ اِنْ نَکَثُوا اَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فی دینِکُمْ فَقاتِلُوا اَئِمَّهَ الْکُفْرِ اِنَّهُمْ لا اَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ التوبه : 12
3-استفاده از روش های صحیح جهت ارائه آموزه های دینی
بیداری فطرت
تقویت عقلانیت
تعمیق معنویت
4-بزرگداشت نمادهای دینی و تعظیم شعائر الهی
«وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَاِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» الحج : 32
بزرگداشت اعیاد و وفیات مذهبی ،عاشورا ،مساجد ،حسینیه ها ، مزار شهدا
5-مبارزه با نمادهای شیطانی و شعائر طاغوتی. مانند زخارف ، تزیینات شیطانی ، بت ها و نمادهای شیطان پرستی و فراماسونری و غیره 6-مبارزه پی گیر و عمیق با فرهنگ ضد دینی غرب و صهیونیسم، مسیحیت انحرافی ، فرقه های ضاله و…
7-ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و نقد و بررسی منطقی سخنان مخالفان
8-ترویج فرهنگ قرآنی و زمینه سازی برای کاربردی کردن آیات قرآن در جامعه
شاخص های رفتاری دین مداری :
1- التزام عملی به تمام واجبات دینی و ترک محرمات
2-ولایت مداری و بیزاری از دشمنان
2-ولایت و محبت مومنان و انجام تکالیف
3- غیرت و غضب نسبت به گناه
4- خلق نیکو و حسن
1-ولایت مداری و بیزاری از دشمنان اگرچه از نزدیکان او باشند .
علامت مومن در آخرالزمان ثُمَّ قَالَ (الخضر ) یَا اَمِیرَ الْمُوْمِنِینَ فَمَا عَلَامَهُ الْمُوْمِنِ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ؟ قَالَ یَنْظُرُ اِلَى وَلِیِّ اللَّهِ فَیَتَوَلَّاهُ وَ اِلَى عَدُوِّ اللَّهِ فَیَتَبَرَّاُ مِنْهُ وَ اِنْ کَانَ حَمِیماً قَرِیباً قَالَ صَدَقْتَ وَ اللَّهِ یَا اَمِیرَ الْمُوْمِنِینَ ثُمَّ غَابَ فَلَمْ یُرَ فَقَالَ هَذَا اَخِیَ الْخَضِرُ ع( الاحتجاج على اهل اللجاج ج1 259 ) .
2-ولایت و محبت مومنان و انجام تکالیف ازجمله: امر به معروف و..اقامه نماز ، انفاقات و اطاعت از خدا و رسول در همه عرصه ها وَ الْمُوْمِنُونَ وَ الْمُوْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ اَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَاْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوهَ وَ یُوْتُونَ الزَّکَوهَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ اُوْلَئکَ سَیرَْحَمُهُمُ اللَّهُ اِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ(توبه :71 )
3- غیرت و غضب نسبت به گناه
عَنِ ابْنِ اُذَیْنَهَ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ کُنَّا عِنْدَهُ فَذَکَرْنَا رَجُلًا مِنْ اَصْحَابِنَا فَقُلْنَا فِیهِ حِدَّهٌ فَقَالَ مِنْ عَلَامَهِ الْمُوْمِنِ اَنْ تَکُونَ فِیهِ حِدَّهٌ قَالَ فَقُلْنَا لَهُ اِنَّ عَامَّهَ اَصْحَابِنَا فِیهِمْ حِدَّهٌ فَقَالَ اِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فِی وَقْتِ مَا ذَرَاَهُمْ اَمَرَ اَصْحَابَ الْیَمِینِ وَ اَنْتُمْ هُمْ اَنْ یَدْخُلُوا النَّارَ فَدَخَلُوهَا فَاَصَابَهُمْ وَهَجٌ فَالْحِدَّهُ مِنْ ذَلِکَ الْوَهَجِ وَ اَمَرَ اَصْحَابَ الشِّمَالِ وَ هُمْ مُخَالِفُوهُمْ اَنْ یَدْخُلُوا النَّارَ فَلَمْ یَفْعَلُوا فَمِنْ ثَمَّ لَهُمْ سَمْتٌ وَ لَهُمْ وَقَار. (علل الشرائع ج1 85 و علل الشرائع-ترجمه مسترحمى، ص: 193)
4- خلق نیکو و حسن
قال صلّى الله علیه و آله و سلّم: «من سرّته حسنه و ساءته سیّئه فهو مومن» و قال صلّى الله علیه و آله و سلّم: «لا یحلّ لمومن ان یشیر الى اخیه بنظره توذیه» و قال صلّى الله علیه و آله و سلّم: «لا یحلّ لمسلم ان یروّع مسلما»
و قال صلّى الله علیه و آله و سلّم: «انّما یتجالس المتجالسان بامانه الله عزّ و جلّ، فلا یحلّ لاحدهما ان یفشی على اخیه ما یکرهه»
و جمع بعضهم علامات حسن الخلق فقال هو: ان یکون کثیر الحیاء، قلیل الاذى، کثیر الصلاح، قلیل الفساد، صدوق اللّسان، قلیل الکلام، کثیر العمل قلیل الزلل، قلیل الفضول، برّا وصولا وقورا صبورا رضیّا شکورا حلیما رفیقا عفیفا شفیقا، لا لعّانا و لا سبّابا و لا نمّاما و لا شتّاما و لا مغتابا و لا عجولا و لا حقودا و لا بخیلا و لا حسودا، هشّاشا بشّاشا، یحبّ فی الله و یبغض فی الله، و یرضى فی الله و یغضب فی الله، فهذا هو حسن الخلق.
و سئل رسول الله صلّى الله علیه و آله و سلّم عن علامه المومن و المنافق فقال: «انّ المومن همّته فی الصلاه و الصیام و العباده، و المنافق همّته فی الطعام و الشراب کالبهیمه».
فقد روی انّ رسول الله صلّى الله علیه و آله و سلّم کان یمشی و معه انس فادرکه اعرابیّ فجذب رداءه صلّى الله علیه و آله و سلّم جذبا شدیدا و کان علیه برد نجرانیّ غلیظ الحاشیه، قال انس: حتّى نظرت عنق رسول الله صلّى الله علیه و آله و سلّم قد اثرت فیه حاشیه البرد من شدّه جذبه ثمّ قال: یا محمّد هب لی من مال الله الّذی عندک فالتفت الیه رسول الله صلّى الله علیه و آله و سلّم فضحک ثمّ امر له بعطاء و لمّا اکثرت قریش ایذاءه و ضربه قال: «اللّهمّ اغفر لقومی فانّهم لا یعلمون» فلذلک قال الله تعالى: وَ اِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ. ( المحجه البیضاء، جلد5، ص: 12)
رسول اکرم صلى الله علیه و آله: «مِن سَعادَهِ المَرءِ المُسلِمِ الزَّوجَهُ الصّالِحَهُ وَالمَسکَنُ الواسِعُ وَالمَرکَبُ البَهىُّ وَالوَلَدُ الصّالِحُ» بحارالانوار، ج76، ص155، ح 35
فهرست منابع
ابراهیم زاده آملی , نبی اله،حاکمیت دینی , پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه
جوان آراسته، حسین – مبانی حکومت اسلامی
ربانی گلپایگانی – علی- عقاید استدلالی
سبحانی جعفر، اصالت روح از نظر قرآن، موسسه تحقیقاتی و تعلیماتی امام صادق (ع)
سعیدی مهر، محمد؛ کلام اسلامی، قم؛ کتاب طه
مبانی اندیشه اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
مصباح یزدی، محمد تقی؛ آموزش عقاید، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی
مصباح یزدی،محمد تقی؛ نگاهى گذرا به نظرّیه ولایت فقیه
مرتضی مطهّری، انسان و ایمان، انتشارات صدرا
مطهری- امامت ورهبری
معرفت، محمدهادی، ولایت فقیه، قم، موسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید 77
نوروزی، محمد جواد، نظام سیاسی اسلام، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، قم، چاپ باقری،
هادوی تهرانی, مهدی , ولایت و دیانت
59
شادی روح امام و شهیدان
و سلامتی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی صلوات