1
Entrepreneurship
and
Project
2
کارآفرینی و پروژه
(ویژه دانشجویان رشته حسابداری)
3
In The Name OF God
4
تعداد واحدهای درسی: 2 واحد (1 واحد نظری+ 1 واحد عملی)
تعداد جلسات درسی: 16 جلسه
پیش نیاز: ندارد
5
اهداف درسی:
1- آشنایی با اصول و مفاهیم تئوری و نظری کارآفرینی
2- کسب مهارت های راه اندازی یک کسب و کار
3- آشنایی با چگونگی مدیریت سازمان های کسب و کار
6
ارزشیابی:
1- امتحان میان ترم: 5 نمره (به شکل تستی)
2- کار عملی: 10 نمره (به شکل ارایه کلاسی)
3- امتحان پایان ترم: 5 نمره (به شکل تستی)
محتوای آموزشی:
1- مطالب کلاسی
2- کتاب ”کارآفرینی؛ از تئوری تا عمل“
3- مقالات علمی
4- بازدیدها
7
کتب مورد نیاز برای آموزش کارآفرینی
8
منابع و ماخذ درسی:
مکان تهیه کتاب فوق:
مشهد- روبروی مجتمع فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی- استاد یوسفی 17- انتشارات نما/ جهان فردا
9
4/30/2025
9
سیستم های اطلاعات مدیریت – علیرضا مقدسی
توضیحات در خصوص کارهای عملی:
الف – ارایه موضوع کار عملی (توسط استاد)
ب – راهنمایی درخصوص منابع و ماخذ (توسط استاد)
ج- تشکیل تیم و معرفی آن به استاد (توسط دانشجو)
د – تهیه مطالب و ارایه در کلاس (توسط دانشجو)
ه- ارایه CD کار عملی ارایه شده در پایان ترم و در روز امتحان پایان ترم (توسط دانشجو)
توجه: انجام کار عملی به صورت تیمی
10
4/30/2025
10
سیستم های اطلاعات مدیریت – علیرضا مقدسی
توضیحات در خصوص کارهای عملی:
1- دانشجویان موظف هستند که طبق برنامه و جدول زمانی تعیین شده در کلاس حاضر شده و کار عملی خود را ارایه کنند. این زمان نه تغییر پذیر است و نه تجدید شدنی.
2- امکان تقسیم کار برای ارایه کار عملی وجود دارد ولی کلیه اعضاء تیم در برابر کار عملی تیمی مسئول می باشند.
3- درصورتیکه طبق برنامه زمانی تعیین شده کار عملی کلاسی ارایه نشود، نمره صفر برای آن گروه لحاظ خواهد شد.
توجه: انجام کار عملی به صورت تیمی
11
فصول و رئوس مطالب اصلی:
فصل 1- مبانی و مفاهیم کارآفرینی
فصل 2- دیدگاه های کارآفرینی
فصل 3- کارآفرینی مستقل
فصل 4- کارآفرینی سازمانی
12
فصل اول:
مبانی و مفاهیم کارآفرینی
13
1- مقدمه
14
در حال حاضر بیکاری (فقدان و یا نقصان فرصت های شغلی کافی و مناسب برای جمعیت جویای کار و توازن بین عرضه و تقاضای نیروی کار) یکی از معضلات اصلی و اساسی تمامی کشورها به حساب می آید.
این در حالی است که برخورداری از شغل مناسب جزو یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده حقوق شهروندان به شمار می رود که شاید اهمیت آن از حقوق سیاسی آنها و حضور در صحنه انتخابات کمتر نباشد. به طوریکه اشتغال زایی متناسب با نیازهای جامعه و ریشه کن کردن بیکاری یا همان اشتغال کامل از جمله وظایف بنیادین دولت هاست.
15
از سوی دیگر، اشتغال در ارتباط مستقیم با توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بوده و به سرعت روند توسعه جامعه و موفقیت یا عدم موفقیت برنامه های توسعه بستگی دارد.
در نتیجه:
اشتغال زایی متناسب با نیازهای جامعه و ریشه کن کردن بیکاری یا همان اشتغال کامل از جمله وظایف بنیادین دولت هاست.
اما راه کار دولت ها برای غلبه بر این مشکل چیست؟ کارآفرینی
16
مهمترین عوامل فعلی موثر بر وضعیت اشتغال و مشاغل:
1- رشد اقتصادی
2- تغییرات چشمگیر در روند جمعیت شناختی
17
3- مکانیزه شدن
4- ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به شیوه های مدیریت سنتی در شرکت ها
18
5- خروج بهترین نیروهای کار از شرکت ها و اقدام به کارآفرینی مستقل
6- ایجاد دوره های آموزش کارآفرینی توسط صنایع
19
7- ظهور فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و طرح دیدگاه های نوین در مدیریت و سازمان
Information and Communication Technologies (ICT)
20
چراهای موفقیت * چرا یک مدیر از مدیر دیگر موفق تر است؟ * چـرا یـک شـرکـت از شرکـت دیـگرعملـکـرد بهتری دارد؟ * چرا یک سـازمان از سـازمان دیگر عملکرد بهتری دارد؟ * چــرا یـک کشــور از یـک کشـور دیگــر بـهتــر اسـت؟
21
کشوری که توسعه یافته باشد اقتصاد موفق شرکت های موفق 1) چگونه می توان شرکت های موفق را ایجاد کرد؟ 2) خالقین ایــن شرکت ها چـه کسـانی هستند؟ 3) چگونه این شرکت ها خود را با تغییرات محیط بین الملل وفق می دهند؟ و ….
22
2- ریشه یابی مفهوم کارآفرینی
23
دوره اول (قرون 15 و 16 میلادی): مردمان عهده دار پروژه های بزرگ
اولین تعاریف کارآفرینی در این دوره ارایه می شود. این دوره همزمان با دوره قدرتمندی ملاکین و حکومت های فئودالی در اروپا است. کارآفرین این دوره عموماً کسی است که مسئولیت اجرای یک پروژه بزرگ را بر عهده می گیرد. البته در این راه هیچ خطری را نمی پذیرد زیرا منابع توسط حکومت محلی تامین می شود و کارآفرین تنها مدیریت می نماید. نمونه بارز کارآفرینی در این دوره معماران مسئول ساخت کلیسا، قلعه ها و تاسیسات نظامی می باشند.
24
دوره دوم (قرن 17 میلادی): مخاطره پذیری
قدمت واژه ی کارآفرین به سال 1709 میلادی برمی گردد (بوشهری، 1385). هم زمان با شروع انقلاب صنعتی در این دوره به کارآفرینی بعد جدیدی به نام مخاطره اضافه گردید. ریچارد کانتیللون، یکی از اولین محققین این رشته، کارآفرین را کسی می داند که منابع را با قیمت مشخصی می خرد، روی آن فرایندی انجام می دهد و آن را به قیمتی نامشخص و تضمین نشده می فروشد. از این رو، مخاطره پذیر است. کارآفرینان این دوره شامل افرادی همچون بازرگانان، صنعتگران و دیگر مالکین فردی می باشند.
25
دوره سوم (قرن 18 و 19 میلادی و اوایل قرن بیستم): تمایز کارآفرینان از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد
در این دوره ابتدا کارآفرین ار تامین کننده سرمایه متمایز می گردد، یعنی کسی که خطر می کند با کسی که سرمایه را تامین می کند، متفاوت است. توماس ادیسون یک کارآفرین این دوره بود که پایه گذار تکنولوژی های جدید شناخته می شود. ولی او سرمایه مورد نیاز فعالیت های خود را از طریق اخذ وام از سرمایه گذاران فردی تامین می کرد. همچنین، در این دوره میان کارآفرین و مدیر کسب و کار نیز تفاوت گذارده می شود. کسی که سود حاصل از سرمایه را دریافت می کند با شخصی که سود حاصل از توانمندی های مدیریتی را دریافت می کند، تفاوت دارد.
26
دوره چهارم (دهه های میانی قرن بیستم میلادی): نوآوری
مفهوم نوآوری در این دوره به یک جزء اصلی تعریف کارآفرینی تبدیل می شود. اضافه شدن این مفهوم به کارآفرینی به دلیل افزایش رقابت در بازار محصولات و تلاش برای استفاده از نوآوری برای ایجاد مزیت رقابتی برای کسب و کارهای موجود و بقای آنها می باشد.
27
دوره چهارم (دهه های میانی قرن بیستم میلادی): نوآوری
از تعاریف برآمده در این دوره می توان موارد زیر را نام برد:
کارآفرین نوآور و توسعه دهنده تکنولوژی هایی است که تا به حال به کارگرفته نشده اند.
کارآفرینان یک کسب و کار جدید را شروع می کنند. در حالی که دیگران بر خلاف آنان تغییرات اندکی در محصولات موجود می دهند.
مفهوم نوآوری می تواند شامل هر چیزی، از یک محصول جدید گرفته تا ایجاد یک سیستم توزیع جدید و یا حتی ایجاد یک ساختار سازمانی جدید برای انجام امور باشد.
28
دوره پنجم ( از1980 تاکنون): رویکرد چند جانبه
در این دوره، هم زمان با موج جدید ایجاد کسب و کارهای کوچک و رشد اقتصادی و شناخته شدن کارآفرینی به عنوان تسریع کننده این مکانیزم، توجه زیادی به رشته کارآفرینی شد. تا این زمان کارآفرینی فقط از دیدگاه محققین اقتصادی مورد بررسی قرار می گرفت ولی در این دوره مورد توجه جامعه شناسان و روان شناسان نیز قرار گرفت. عمده توجه این محققین بر شناخت ویژگی های کارآفرینان و علل حرکت فرد به سوی کارآفرینی می باشد.
29
30
3- مفاهیم و تعاریف کارآفرینی
31
مفهوم کارآفرینی
واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی ” Entrepredre“ به معنای ”واسطه و دلال“ و یا اصطلاح انگلیسی ” To undertake“ به معنای ”متعهدشدن“ اقتباس شده است.
این اصطلاح در فارسی ابتدا “کارفرمایی” و سپس “کارآفرینی” ترجمه شده است که هر دو ترجمه خوبی از این واژه نیستند.
بهتر است که این اصطلاح به ((ارزش آفرین)) ترجمه می شد.
32
4- مفاهیم و تعاریف کارآفرین
33
تعاریف کارآفرین
34
5- نوع شناسی کارآفرینی
35
دارای تسهیلات و تجربه مدیریتی محدودی هستند.
آنها کار فنی را به کار مدیریتی ترجیح می دهند.
چنین کارآفرینانی دارای سطح پایینی از آگاهی و مشارکت اجتماعی هستند.
مهارت های ارتباطی متقابل شخصی پایین تر از متوسط دارند و تمایل به اجتناب از ارتباطات دارند.
این گروه از کارآفرینان، معمولاً از سبک مدیریتی اتوکراتیک و یا پدرسالانه استفاده می کنند و تفویض اختیار نمی کنند.
چنین کارآفرینانی دوست ندارند که ریسک به کار ببرند و معمولاً فاقد انعطاف پذیری و اعتماد به نفس هستند.
کسب وکارهایی که به وسیله کارآفرینان صنعتگر انجام می شود، معمولاً برنامه های بلند مدت ندارد و از نرخ رشد پایینی برخوردار است.
الف- کارآفرینان افزارمند
اسمیت
36
با سطح عالی تحصیلات و تنوع وسیعی از تجربیات کاری تشخیص داده می شوند.
آنها تمایل دارند که دارای زمینه های اجتماعی طبقه متوسط باشند.
چنین کارآفرینانی از سبک مدیریت نامتمرکز استفاده می کنند و موافق ارزیابی هستند.
کارآفرینان فرصت طلب سطح بالایی از آگاهی و مشارکت اجتماعی برخوردارند.
آن ها گرایش زیادی به سوی آینده ضمن توجه به رویدادهای بازار و اقتصاد و نرخ رشد سازمانشان دارند.
میزان سود، درآمد شخصی و رشد سازمان و کسب و کار، معیارهای موفقیت کارآفرینان فرصت طلب هستند.
ب- کارآفرینان فرصت طلب
37
این رویکرد بر ارزیابی و گسترش توسعه تکنولوژی های داخلی و خارجی تاکید می کند.
وجود محصول برتر نشانه رویکرد فرصت طلبانه در قبال کارآفرینی داخلی است.
کارآفرینی فرصت طلبانه
38
کارآفرینی از طریق اکتساب توانایی های فنی دیگر شرکت ها و از طریق همکاری، مشاوره و یا انعقاد قرارداد با آنها صورت می گیرد تا به دستاوردهای تکنولوژیکی آن دست یابد.
کارآفرینی اکتسابی
39
این امر نیازمند ایجاد واحدهای نیمه مستقل در شرکت های موجود برای اندیشیدن و آغاز تقویت شرکت های جدید است.
با توجه به ریسک بالای نوآوری در فعالیت های تجاری، واحدهای نیمه مستقل به کارآفرینی داخلی کمک می کنند.
کارآفرینی تکوینی
40
در این رویکرد، نوآوری محدود به تقلید یا ایجاد تغییرات ساده در بسته بندی یا طراحی است.
کارآفرینان ابتکاری
41
شرکت ها در پهنه جهانی در حال ورود به مرحله جدیدی هستند که مسئولیت های ترکیبی در مقابل
مردم (اشتغال، سلامتی، آموزش و حقوق بشر)،
سود (استمرار درآمدهای مالی و اقتصادی) و
زمین (پاکی محیط و محافظت از منابع)
را برای کارآفرینی خوب ضروری می سازد و تغییر از حداکثرسازی ارزش برای سهامداران به حداکثرسازی ارزش برای شرکاء در حال اتفاق افتادن است.
حکومت ها، مشتریان، اتحادیه ها و سهامداران از شرکت ها می خواهند که این مسئولیت ها را در قبال موضوعات اخلاقی، اجتماعی و محیطی به طور گسترده تری به انجام رسانند. عمل به این مسئولیت های ترکیبی در قالب کارآفرینی پایدار امکان پذیر است.
کارآفرینی پایدار
42
برای موقعیتی به کاربرده شده است که گروهی از افراد جامعه که با یکدیگر کار می کنند، ابتدا بدون وجود سازمان با ساختاری رسمی، با هدف ایجاد و پیشرفت ایده ها و فرصت ها برای ایجاد منافع اقتصادی و اجتماعی جامعه تلاش کرده و افراد به انجام فعالیت های کارآفرینانه در جامعه ترغیب می کنند.
کارآفرینی اشتراکی
43
وجود چنین پدیده هایی توجه دو دسته از پژوهشگران را به خود جلب کرد:
دسته اول پژوهشگرانی با سابقه تحقیقاتی زیاد در حوزه تجارت بین الملل بودند.
دسته دوم فعالان تحقیقاتی در عرصه کارآفرینی محسوب می شدند.
کارآفرینی بین الملل
44
وجود چنین پدیده هایی توجه دو دسته از پژوهشگران را به خود جلب کرد:
دسته اول پژوهشگرانی با سابقه تحقیقاتی زیاد در حوزه تجارت بین الملل بودند.
دسته دوم فعالان تحقیقاتی در عرصه کارآفرینی محسوب می شدند.
کارآفرینی بین الملل
45
از تلفیق و امتزاج دانسته های این پژوهشگران در خصوص شرکت های جهان زاد حوزه ای جدید در پژوهش های آکادمیک شکل گرفت که در حال حاضر به کارآفرینی بین المللی معروف است.
کارآفرینی بین الملل به فرایندی سریع اطلاق می شود که در آن سازمان ها در دامنه جغرافیایی وسیعی از کشور فعالیت داشته و درصد قابل توجهی از درآمد های آن به واسطه فعالیت در آن بازارهای خارجی حاصل می شود.
در حوزه کارآفرینی بین الملل سه متغیر وابسته اصلی تاکنون مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. این سه متغیر
سرعت جهانی شدن،
دامنه جهانی شدن
شدت جهانی شدن
می باشند که در عین حال گویای موضوعات مورد علاقه در حوزه کارآفرینی بین الملل و نیز مبنایی برای تعریف کارآفرینی بین الملل محسوب می شوند.
کارآفرینی بین الملل
46
کارآفرینی
فردی Individual
شرکتی (سازمانی)
Corporate Entrepreneurship
انتفاعی و به دنبال ثروت
Profit – Making & Opportunity Seeking
غیرانتفاعی – انسان دوستانه
Non – Profit & Philanthropy
کارآفرینی درون سازمانی
Intrapreneurship or Corporate Venturing
سازمان کارآفریننانه
Entrepreneurial Organization
موسسه های غیرانتفاعی
Non – Profit Institutions
موسسه های دولتی
Govgernmental Organization
نوسازی Renewal
تغییر قوانین رقابت
Changing the Competition Rules
مدل انواع کارآفرینی
47
انواع کارآفرینی
48
انواع کارآفرینی
Independent Entrepreneurer
49
انواع کارآفرینی
Intrapreneurship
50
انواع کارآفرینی
Corporate Entrepreneurship
51
فصل دوم:
دیدگاه های کارآفرینی
52
اولین فردی بود که این واژه را در علم اقتصاد ابداع نمود.
کارآفرین فردی است که ابزارهای تولید را به منظور ترکیب به صورت محصولاتی قابل عرضه به بازار خریداری می کند. کارآفرین در هنگام خرید از قیمت نهایی محصولات اطلاعی ندارد.
ریچارد کانتیلون Richard Cantillon 1730
53
کارآفرین فردی است که مسئولیت تولید و توزیع فعالیت اقتصادی خود را بر عهده
می گیرد. کارآفرینی یعنی ارتقاء بازده منابع از سطحی به سطحی بالاتر.
جان باتیست سی Jean Baptiste Say 1803
54
کارآفرینان کسانی هستند که در شرایط عدم قطعیت ( uncertainty ) به اتخاذ تصمیم می پردازند و پیامدهای کامل آن تصمیمات را نیز شخصاً می پذیرند.
فرانک نایت Frank Knight 1921
55
کارآفرین نیروی محرکه و موتور توسعه اقتصادی می باشد.
وی مشخصه کارآفرین را نوآوری می داند و فرایندکارآفرینی را “تخریب خلاق“(Creative Destrucyion) می نامد.
ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی همانا انجام کارهای جدید و یا ابداع روش های نوین در انجام کارهای جاری است. روش نوین همان “ تخریب خلاق “ می باشد. از نظر وی نوآوری در هر یک از زمینه های ذیل کارآفرینی محسوب می شود.
– ارائه کالای جدید
– ارائه روشی جدید در فرایند تولید
– گشایش بازاری تازه
– یافتن منابع جدید
– ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت
ژوزف شومپیتر Josep Schumpeter 1934
56
مک کله لند Mc Clelland 1963
کارآفرینان نیاز به توفیق ( n Ach) بالایی دارند و این نیاز سبب می شود تا آنها
موقعیت های کارآفرینانه را انتخاب کنند.
افرادی که نیاز به توفیق ( n Ach) بسیار زیادی دارند، دارای ویژگی های ذیل می باشند:
1- مسئولیت شخصی برای تصمیم گیری را ترجیح می دهند.
2- بعنوان تابعی از مهارت ها؛ ریسک پذیری متوسطی دارند.
3- به نتایج تصمیمات خود علاقمند بوده و به بازخورد فعالیت های خود حساس
می باشند.
57
کارآفرین فردی است که تخصص وی تصمیم گیری عقلایی و منطقی در خصوص
ایجاد هماهنگی در منابع کمیاب می باشد. وی داشتن “ توان داوری و قضاوت “
( ِِArbitration and Judgement ) را عنصری مشترک در تمامی کارآفرینان تشخیص داد.
کاسون Casson 1982
58
کارآفرین فردی است که شرکتی را به منظور سود و رشد تاسیس و مدیریت می نماید
و از آن برای پیشبرد اهداف شخصی استفاده می کند.
کارلند Carland 1984
59
از نظر وی کارآفرینی یک رفتار می باشد و نه یک صفت ویژه در شخصیت فرد کارآفرین.
کارآفرینی همانا بکار بردن مفاهیم و تکنیک های مدیریتی؛ استانداردسازی محصول؛ بکارگیری ابزارها و فرایندهای طراحی و بنا نهادن کار بر پایه آموزش و تحلیل کار انجام شده می باشد.
پیتر دراکر Petter Drucker 1985
60
کارآفرین فردی است که در وهله اول مسئول جمع آوری منابع لازم برای یک فعالیت است. بنابراین کارآفرین فردی است که منابع لازم را برای ایجاد و رشد یک فعالیت جمع آوری می نماید و توجه اصلی وی بر توسعه محصولات و خدمات جدید است. یعنی فردی که یک فعالیت پر ریسک را آغاز می نماید و از طریق ابزارهای نوآوری آن را بهبود می بخشد.
فرد فری Fred Fry 1993
61
کارآفرین فردی دارای ایده و فکر جدید است و از طریق ایجاد یک کسب و کار به شکل های درون منزل، مجازی، مغازه یا سازمان، که توام با بکارگیری مخاطره انگیز منابع مالی و اجتماعی است، محصول یا خدمت جدیدی را به بازار ارایه می نماید.
محمود احمدپور Mahmood Ahmadpour 1999
62
فصل سوم:
کارآفرینی مستقل
63
پیدایش
نویسنده
ویژگی ها
1848
میل
ریسک پذیری
1917
وبر
منبع اختیارات رسمی
1934
شومپیتر
نوآوری و خلاقیت
1954
ساتون
تمایل به مسئولیت پذیری
1961
مک کله لند
ریسک پذیری و میل به توفیق
1971
پالمر
پیش بینی و فرض خطر
1974
برلند
مرکز کنترل داخلی
ویژگی های کارآفرینان
64
پیدایش
نویسنده
ویژگی ها
1978
تیمونس
انگیزه اعتماد به نفس؛ هدفگرا؛ خواهان
ریسک های ملایم؛ مرکز کنترل داخلی؛ خلاقیت؛ نوآوری
1980
سکستون
آرزومند پرانرژی؛ عکس العمل مثبت نسبت به مشکلات
ویژگی های کارآفرینان
1982
دانکل برگ و کوپر
رشدگرا؛ استقلال طلب، مهارت طلب
65
الف- ویژگی های روانشناختی
66
خلاقیت همانا توانایی خلق فکرهای جدید است که این فکرها
ممکن است به محصولات یا خدمات جدید نیز منجر شوند . در دایره المعارف علوم اجتماعی از خلاقیت چنین تعاریفی ذکر شده است: برخی آن را توانایی هستی بخشیدن به پدیده ای جدید تعریف نموده اند و عده ای دیگر آن را نه به عنوان توانایی بلکه به عنوان فرایند روانشناختی یا فرایندهایی که از طریق آنها محصولات جدید و ارزشمند خلق می شوند؛ تعریف کرده اند.
1- خلاقیت
ویژگی های روان شناختی مشترکی که به کارآفرینان نسبت داده اند
67
نوآوری را می توان فرایندی تعریف کرد که طی آن فنون و تولیدات جدید به سیستم اقتصادی معرفی می شوند.
نوآوری موفق زمانی صورت می گیرد که قابلیت انجام کاری که پیش از این نمی توانست صورت بگیرد یا حداقل اقتصادی و مناسب نبوده مهیا شود.
2- نوآوری
ویژگی های روان شناختی مشترکی که به کارآفرینان نسبت داده اند
68
نیاز به توفیق عبارت است ازتمایل به انجام کاردراستانداردهای عالی جهت موفقیت در موقعیت های رقابتی . افراد با نیاز به توفیق بالا مایل هستند تا همواره در چالش باشند و در راه رسیدن به اهداف قابل دسترسی و همچنین نسبت به عملکرد خود ؛ به بازخورد مکرر و منظم زمانی نیاز دارند . این افراد ترجیح می دهند تا شخصاً مسئولیت حل مشکلات ؛ تعیین اهداف و دستیابی به آنها را از طریق تلاش شخصی خود بعهده گیرند .
3- توفیق طلبی
ویژگی های روان شناختی مشترکی که به کارآفرینان نسبت داده اند
69
تمایل به مخاطره پذیری عبارت است از پذیرش مخاطره های معتدل که می توانند از طریق تلاش های شخصی مهار شوند.
هنگام در نظر گرفتن هرگونه مخاطره؛ دو عنصر در ایجاد این مفهوم نقش دارند؛ یکی سطح درک فرد کارآفرین از مخاطره در آغاز هر فعالیت پرمخاطره و دیگری امکان احتمالی مشهود شکست در صورت ناموفق بودن آن فعالیت است.
4- ریسک پذیری
ویژگی های روان شناختی مشترکی که به کارآفرینان نسبت داده اند
70
عقیده فرد نسبت به اینکه عاقبت و سرانجام وی تحت کنترل وقایع خارجی یا داخلی می باشد را مرکز کنترل می نامند .
بیشترکارآفرینان رادارای مرکزکنترل درونی توصیف نموده اند.
افراد با مرکز کنترل بیرونی معتقدند که وقایع خارجی که خارج از کنترل آنها می باشد؛ سرنوشت آنها را تعیین می کند.
5- مرکز کنترل درونی
ویژگی های روان شناختی مشترکی که به کارآفرینان نسبت داده اند
71
نیاز به استقلال از ویژگی هایی است که به عنوان یک نیروی بسیار برانگیزاننده مورد تاکید واقع شده است. در واقع، نیاز به استقلال را می توان به صورت عباراتی نظیر کنترل داشتن بر سرنوشت خود؛ کاری را برای خود انجام دادن و آقای خود بودن تعریف کرد. میل به استقلال؛ نیروی انگیزشی برای کارآفرینان معاصر است. لذا آزادی عمل؛ پاداش دیگر کارآفرینی است.
6- استقلال
ویژگی های روان شناختی مشترکی که به کارآفرینان نسبت داده اند
72
قدرت تحمل ابهام عبارت است از پذیرفتن عدم قطعیت به عنوان بخشی از زندگی؛ توانائی ادامه حیات با دانشی ناقص درباره محیط و تمایل به آغاز فعالیتی مستقل بی آنکه بدانیم آیا موفق خواهیم شد یا خیر .
7- تحمل ابهام
ویژگی های روان شناختی مشترکی که به کارآفرینان نسبت داده اند
73
کارآفرینان می دانند به کجا می خواهند، بروند. آنها تصور و دیدگاهی از آینده سازمان خود دارند. البته بسیاری اوقات این تصور از ابتدا وجود ندارند و در طی زمان شکل می گیرند که شرکت چه است و چه می توان باشد. اگرچه شاید کارآفرین مجبور به برنامه ریزی های کوتاه مدت و مقطعی باشد، ولی داشتن چنین دیدگاهی می تواند این برنامه های کوتاه مدت را در یک جهت برای رسیدن به هدف هماهنگ نماید.
8- آینده نگری
ویژگی های روان شناختی مشترکی که به کارآفرینان نسبت داده اند
74
در سازمان های دارای رویکرد کارآفرینی کارگروهی به معنای واقعی آن و به عنوان یک فرهنگ و روشی سازمانی نهادینه می شود. کارگروهی مفید و موثر ظرافت های بسیاری دارد که بی توجهی به آنها نه تنها کارایی، اثربخشی، بهره وری و نوآوری یک سازمان را افزایش نمی دهد بلکه خود عامل تشدید تعارض، تنش، انفعال، کم کاری نیز می شود. از جمله عوارض بسیار مخرب و پنهان کارهای به ظاهر گروهی خفه کردن قدرت خلاقیت و ایده سازی افراد است. در سازمان کارآفرین، کارگروهی مقدس ترین جنبه مدیریت شناخته می شود و بالاترین توهین به افراد سازمان این است که به کسی بگویند: تو کارگروهی بلد نیستی .
9- توانایی ساخت تیم های کاری
ویژگی های روان شناختی مشترکی که به کارآفرینان نسبت داده اند
75
در عین حال، به نکته ای که باید توجه داشت این است که سازمان های سنتی نیز تیم های کاری زیاد و مختلفی را در ظاهر شکل می دهند ولی هیچ یک باعث تحریک، تشویق و توسعه خلاقیت، ریسک پذیری، همدلی توام با تضارب افکار، پویایی، صداقت و اعتماد کارکنان و مدیریت نمی شوند. در این سازمان ها افراد اطلاعات و تجربه های زیادی دارند اما آنها را در جلسات به مشارکت نمی گذارند (صمدآقایی، 1382، ص128). این در حالی است که هر چقدر افراد تجربه و اطلاعات خود را بیشتر در اختیار یکدیگر بگذارند، امکان حل خلاق مساله بیش تر می شود.
9- توانایی ساخت تیم های کاری
ویژگی های روان شناختی مشترکی که به کارآفرینان نسبت داده اند
76
ب- ویژگی های رفتاری
77
اگر چه مطالعات زیادی در مورد اهمیت ارزش های شخصی کارآفرینان انجام شده است، اما این ارزش ها نتوانسته اند تا در بین مدیران، کارآفرینان ناموفق و عموم مردم تمایز ایجاد کنند. عواملی از جمله درجه حمایت، شجاعت، خیرخواهی، قابلیت تطابق و سازگاری، خلاقیت برای تشخیص کارآفرینان مهم هستند اما برای تشخیص افراد موفق هم بکار می روند.
1- ارزش های فردی
ویژگی های مشترک رفتاری که به کارآفرینان نسبت داده اند
78
افرادی که در مورد سرچشمه کارآفرینی مطالعاتی انجام داده اند، دریافته اند که کارآفرینان به طور معمول در فرهنگ ها و جوامعی پرورش می یابند که در آن ارزش هایی همچون رقابت، زمان شناسی، کار و سود محوری از اهمیت بالایی برخوردار است.
2- ارزش های فرهنگی
ویژگی های مشترک رفتاری که به کارآفرینان نسبت داده اند
79
افرادی که در خانواده شان فرد کارآفرین داشته باشند به احتمال زیاد خودشان نیز کارآفرین خواهند شد. به طور کلی وجود یک الگوی نقش سبب تشویق تلاش های کارآفرینانی در فرد می شود. این الگوها ممکن است در خانواده یا بین دوستان یا در محیط های کاری باشند. حتی می توان گفت کسی که والدینش شغل آزاد دارند و برای خود کار می کنند، بیش از افرادی که شغل والدینشان دولتی است، علاقه دارند تا برای خود کسب و کاری ایجاد کنند. پس اگر چند تن از اطرافیان به نوعی کارآفرین باشند، احتمال خیلی زیادی دارد که شما نیز به سوی فعالیت های کارآفرینانه سوق پیدا کنید.
3- الگوی نقش
ویژگی های مشترک رفتاری که به کارآفرینان نسبت داده اند
80
تعدادی از محققان نشان داده اند که کارآفرینان در حرفه و صنعتی که کار خود را در آن شروع می کنند، دارای تجربه قبلی اند و تجربه کاری قبلی آنان در مسیر خاصی از فعالیت های اقتصادی رابطه مثبت و مستقیمی با موفقیت آنان دارد. تجربه کاری باعث می شود تا کارآفرینان به این موضوع پی ببرند که می توانند این کارها را بهتر از رئیس و کارفرمای خود انجام دهند. به همین دلیل اقدام به راه اندازی کسب و کار شخصی می کنند .
4- تجربه و تاریخچه شغلی
ویژگی های مشترک رفتاری که به کارآفرینان نسبت داده اند
81
همچنین، تاریخچه شغلی عاملی است که هم می تواند نقش بازدارندگی نسبت به کارآفرینی ایفا کند و هم نقش پیش برنده در فرایند فعالیت های کارآفرینانه داشته باشد. اغلب اوقات عدم رضایت از جنبه های مختلف شغل اعم از چالشی نبودن، عدم وجود فرصت های ارتقاء شغلی، وجود کارها و وظایف خسته کننده باعث انگیزش کارآفرین در شروع فعالیت های کارآفرینانه می گردد.
4- تجربه و تاریخچه شغلی
ویژگی های مشترک رفتاری که به کارآفرینان نسبت داده اند
82
یکی از موضوعات مورد توجه محققان این است که آیا افراد کارآفرین به دنیا می آیند یا از طریق تحصیل کارآفرین می شوند. این نکته اهمیت توجه به تحصیلات در مباحث کارآفرینی را آشکار می کند.
وسپر معتقد است کارآفرینانی که احتمال شکستشان بیشتر است، کسانی هستند که تجربه دارند اما تحصیلات ندارند. برعکس، کارآفرینانی که هم تجربه دارند و هم آموزش دیده اند، پر سودترین فعالیت ها را هدایت می کنند .
5- تحصیلات
ویژگی های مشترک رفتاری که به کارآفرینان نسبت داده اند
83
همچنین، نباید از نظر دور داشت که همراه با بالا رفتن سطح تحصیلات جامعه، سطح تحصیلات کارآفرینان نیز ارتقاء یافته است. از این گذشته، با توجه به اینکه هماهنگی با پیشرفت های فناوری نیازمند دانش و مهارت سطح بالایی است، کارآفرینان نیز به دانش و تخصص بالایی نیاز دارند تا بتوانند فرصت های کسب و کار را در زمینه های مختلف تشخیص دهند و متناسب با آن ها کسب و کاری را راه اندازی کنند. به عنوان نمونه، بنیان گذاران بسیاری از شرکت هایی که امروزه در سطح جهانی فعالیت می کنند، تحصیلات دانشگاهی دارند .
5- تحصیلات
ویژگی های مشترک رفتاری که به کارآفرینان نسبت داده اند
84
قرارنگرفتن فرد در جایگاه اجتماعی مورد نظرش سبب می شود تا فرد به سوی فعالیت های کارآفرینانه برانگیخته شود. در این زمینه جرج هومانز[1] مطالعاتی انجام داد و نتیجه گرفت که هیچ یک از متغیرهای قدرت، جایگاه، رتبه و سمت سازمانی به تنهایی برای تشریح انگیزه فرد برای کارآفرین شدن کافی نیست. اما هنگامی که بین جایگاه اجتماعی فرد و انتظار وی فاصله باشد، به سوی رفتارهای متفاوت برانگیخته می شود.
[1] -George Humans.
6- جایگاه اجتماعی
ویژگی های مشترک رفتاری که به کارآفرینان نسبت داده اند
85
اساساً نمی توان سن مطلوبی را برای آغاز فعالیت های کارآفرینانه معین کرد. مطالعات و بررسی ها در مورد کارآفرینان دنیا نشان می دهد، کارآفرینان می توانند در هر گروه سنی (از نوجوانی تا پیری) وجود داشته باشند. برای مثال، با ورود اینترنت به زندگی روزمره بسیاری از کسب و کار های اینترنتی را نوجوانان راه انداخته اند. این موضوع 10 سال پیش سابقه نداشت.
7- سن
ویژگی های مشترک رفتاری که به کارآفرینان نسبت داده اند
86
تحقیقاتی که در آمریکا و بر روی مهاجران و اقلیت ها صورت گرفته است، نشان می دهد که از دیدگاه مالکیت، پایین ترین درصد مشارکت در اختیار گروه های سیاه پوست آمریکایی و بیشترین درصد متعلق به آسیایی ها بوده است .
8- عضویت در گروه های اقلیت
ویژگی های مشترک رفتاری که به کارآفرینان نسبت داده اند
87
به طور معمول، اقلیت های نژادی، قومی و مذهبی در هر جامعه ای به منظور ابراز وجود بیشتر و نیز تسهیل فرایند احقاق حقوق از طریق اثبات شایستگی ها از شرایط و انگیزه مناسب تر و بالاتری برای کارآفرین شدن برخوردار هستند. این اقلیت ها با روی آوردن به فعالیت هایی که نفع آن به جامعه ساکن در آن نیز باز می گردد، در پی اثبات این شایستگی ها می باشند. مطالعه دیگری نیز نشان داده است که صاحبان فعالیت های تجاری که از گروه های اقلیت بوده اند، اغلب جوان تر بوده و از تحصیلات بالاتری برخوردار بوده اند.
8- عضویت در گروه های اقلیت
ویژگی های مشترک رفتاری که به کارآفرینان نسبت داده اند
88
فصل چهارم:
کارآفرینی درون سازمانی
89
علاوه بر افرادی که مایلند به طور مستقل کارآفرین شوند و سرمایه گذارانی که مایلند آنها را حمایت کنند، افراد زیادی به آنچه که به عنوان کارآفرینی درون سازمانی یا کارآفرینی در بستر یک سازمان از آن یاد می شود، تمایل دارند.
مقدمه
90
به عبارت دیگر، کارکنانی که در درون سازمان های بزرگ، پیچیده و تثبیت شده روحیه کارآفرینی داشته باشند، کارآفرینان درون سازمانی نامیده می شوند.
مقدمه
91
نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که در حالی که کارآفرینان مستقل سازمانی را برای بهره برداری از یک ایده جدید تاسیس می کنند، کارآفرینان درون سازمانی فضای جدیدی را در سازمانی که در آن کار می کند، برای تقویت، رشد و توسعه آن ایده ها فراهم می کنند. در عمل، این کار او به معنی تمایل به ریسک پذیری و تغییر در سازمان است.
مقدمه
92
این واژه را از ترکیب دو واژه Entrepreneurship & Intracorporate ابداع نمود.
کارآفرین درون سازمانی به فردی گفته می شود که موفقیت او ایجاد سرمایه خیزهای جدید در یک شرکت می باشد. او محصولات، خدمات و فرآیندهای جدید ارائه می کند که شرکت را قادر به رشد و سودآوری می سازد.
پینگات Pinchot 1985
93
کسی که در زیر چتر یک شرکت محصولات؛ فعالیت ها و تکنولوژی جدید را کشف و به بهره برداری می رساند.
گات و گینزبرگ Guth & Ginsberg 1993
94
کانترKanter
افرادی که در سازمان های بزرگ حیثیت شغلی خود را بر روی نتایج حاصل از نوآوری
شرط بندی می نمایند.
95
مایکل ورنر Michael Werner
افرادی که در محیط های انگیزشی و حمایتی فعالیت می کنند و کلید اصلی بازاریابی و توسعه و محصولات در یک شرکت تاسیس شده می باشند.
96
تفاوت های کارآفرینی درون سازمانی با کارآفرینی مستقل و سازمانی
فرایند کارآفرینی درون سازمانی با فرایند کارآفرینی مستقل فرق دارد و کارآفرینی درون سازمانی معمولاً از کارآفرینی مستقل مشکل تر است. این تفاوت بیشتر به وضعیت محیطی آنان باز می گردد. به طور کلی، کارآفرینی درون سازمانی در سازمان هایی که شرایط و بستر سازمانی کامل و مناسبی برای کارآفرینی وجود نداشته باشد، مورد تحسین مدیریت قرار نمی گیرد و خوشایند آنان نیست. بنابراین، صرف وجود تعداد اندکی کارآفرین در یک سازمان دلیل و نشانه کارآفرین بودن آن سازمان نیست بلکه افزایش تعداد کارآفرینان رضایتمندی آنها و وجود کارآفرینی گروهی در سازمان بیانگر پیشرفت و ارتقاء سطح کارآفرینی سازمان است
97
تفاوت های کارآفرینی درون سازمانی با کارآفرینی مستقل و سازمانی
به علاوه فرق کارآفرینی درون سازمانی و کارآفرینی سازمانی در این است که کارآفرینی سازمانی شرایط و بستری را در سازمان فراهم می کند که اولاً هر شخص یا گروهی که بخواهد فرایند کارآفرینی درون سازمانی را طی کند بتواند آن را به سرعت، راحت و اثربخش به اجرا درآورد. ثانیاً محرک، مشوق و آموزش دهنده افراد برای اجرا فعالیت های کارآفرینانه باشد. شایان ذکر است که در ادبیات کارآفرینی در بسیاری از موارد کارآفرینی درون سازمانی به یک معنی به کار رفته و مرز شفاف و دقیقی بین آنها ترسیم نشده است. اما هر چه پارادایم[1] کارآفرینی گسترده تر می شود، این مرز و تفاوت بارزتر و آشکارتر می گردد [1] -Paradigm
98
رابطه انواع کارآفرینی
99
افراد
محیط
سازمان
نیاز به توفیق
مرکز کنترل
تمایل به مخاطره پذیری
رضایت شغلی
سابقه کار
والدین کارآفرین
سن
تحصیلات
رهبری در هزینه ها
تمایز
کالا یا خدمات جدید
رقابت موازی
ورود با استفاده از امتیازمخصوص
انتقال جغرافیائی
کسری عرضه
استفاده از منابع هدررفته
قرارداد با مشتری
تبدیل شدن به منبع دوم عرضه
سرمایه گذاریهای مشترک
اخذ پروانه کار
فرصتهای بکر بازار
فروش سهام بخش ( یا اداره )
خرید مطلوب توسط دولت
تغییر قوانین و مقررات دولتی
قابلیت دسترسی به سرمایه
حضور کارآفرینان مجرب
نیروی کار ماهر از لحاظ فنی
قابلیت دسترسی به عرضه کنندگان
قابلیت دسترسی به مشتریان یا بازارهای جدید
تاثیرات دولت
نزدیکی دانشگاهها
قابلیت دسترسی به زمین یا تسهیلات
قابلیت دسترسی به حمل و نقل
طرز تفکر مردم منطقه
قابلیت دسترسی به خدمات حمایتی
شرایط زندگی
تفکیک شغلی و صنعتی زیاد
درصد بالای مهاجران جدید در جمعیت
زمینه صنعتی وسیع
نواحی شهری با وسعت زیاد
قابلیت دسترسی به منابع مالی
موانع ورود
رقابت درمیان رقیبان موجود
فشار ناشی از کالاهای جانشینی
قدرت چانه زنی خریداران
قدرت چانه زنی عرضه کنندگان
فرصت تجاری را تعیین می کند
منابع را جمع آوری می کند
برای کالاها وخدمات بازاریابی می کند
محصولات را تولید می کند
سازمان را بوجود می آورد
به دولت و جامعه واکنش نشان می دهد
متغیرهای ایجاد شرکت نوپا
فرایند
100
کوارتور و همکارانش در سال 1993
مدل کارآفرینی درون سازمانی را ارائه دادند
که بر اساس تعامل سه فاکتور زیر شکل می گیرد:
1- مشخصات سازمانی
2- مشخصات فردی
3- حادثه ناگهانی
مدل کارآفرینی درون سازمانی
101
فاکتورهای کارآفرینی درون سازمانی:
الف- مشخصات سازمانی: مشخصات سازمانی عبارتست از حمایت مدیرت ارشد سازمان، استقلال و آزادی در انجام کار، پاداش های مناسب، وجود فرصت های کافی برای انجام فعالیت کارآفرینانه و وجود حد و مرزهای سازمانی.
مدل کارآفرینی درون سازمانی
102
فاکتورهای کارآفرینی درون سازمانی:
ب- مشخصات فردی: مشخصات فردی عبارتست از تمایل به مخاطره پذیری و ریسک جویی، تمایل به آزادی عمل و استقلال کاری، نیاز به توفیق، هدف گرایی و داشتن آرمان و نیز مرکز کنترل داخلی.
مدل کارآفرینی درون سازمانی
103
فاکتورهای کارآفرینی درون سازمانی:
ج- حادثه ناگهانی: تصمیم به انجام فعالیت کارآفرینانه در سازمان نتیجه تعامل بین سه فاکتور ویژگی های سازمانی، ویژگی های فردی و نوعی حادثه ناگهانی است. حادثه ناگهانی موجب ایجاد انگیزه در کارآفرین می گردد و عبارتست از توسعه روش های جدید، ادغام ها یا مالکیت های جدید، تقاضاهای جدید در بازار، تغییرات اقتصادی، تهدیدات رقبا، وجود فضای رقابتی- حیثیتی (تهدید ماموریت و موجودیت یک شرکت در طی رقابت)، بی ثباتی بازار یک شرکت بواسطه تغییرات، ایجاد تقاضاهای جدید برای کالاها و خدمات.
مدل کارآفرینی درون سازمانی
104
اجرای
تفکر
قابلیت دسترسی
منابع
توانائی غلبه
بر موانع
برنامه ریزی
کاری – امکان سنجی
تصمیم به انجام
فعالیت کارآفرینانه
سازمانی
ویژگی های سازمانی
– حمایت مدیر
– اختیار کاری
– پاداش / تقویت
– اختصاص زمان
– موانع سازمانی
ویژگی های فردی
– تمایل به مخاطره پذیری
– تمایل به آزادی عمل
و استقلال
-نیاز به موفقیت
– هدفگرایی
– مرکز کنترل داخلی
حادثه ناگهانی
105
بر اساس مدل، شکل های مختلفی از ترکیب
عوامل سه گانه فوق ممکن است اتفاق بیافتد
اما کوارتو و همکارانش از میان همه انواع آن
سه وضعیت قابل آزمایش را که
باعث پرورش کارآفرینی درون سازمانی می شود
پیشنهاد می کنند که عبارت اند از:
نتایج مدل کارآفرینی سازمانی
106
1- علاقه بیشتر افراد ریسک پذیر به فعالیت های کار آفرینانه
دروضعیت نیازمندی سازمان به توسعه تکنولوژی خود.
( حمایت از نو آوری )
107
2- علاقه بیشتر افراد نیازمند توفیق به فعالیت های کارآفرینانه در
وضعیت تغییر اساسی مدیریت.
( تشویق رفتارهای نوآورانه )
108
3- علاقه بیشتر افراد خواهان استقلال به فعالیت های کارآفرینانه
در وضعیت کاهش هزینه ها به علت تغییرات محیطی.
( ایجاد محیطی آزاد و بصیرانه برای کار )
109
موانع کارآفرینی درون سازمانی
مک میلان و همکاران[1] (1986) موانع ذیل را برای پیاده سازی کارآفرینی درون سازمانی معرفی کرده اند:
مشکلات عملیاتی
برنامه ریزی بی دقت و ناکافی
انتظارات سازمانی غیرواقعی
کافی نبودن حمایت سازمان از فعالیت های کارآفرینانه
اشتباه خواندن بازار
[1] -MacMillan et al.
110
موانع کارآفرینی درون سازمانی
سیکز و بلاک[1] (1989) موانع سازمانی پیاده سازی کارآفرینی درون سازمانی را شامل موارد زیر دانسته اند:
رویه های اجرایی نامناسب سازمان در برخورد با اشتباهات کارکنان
برنامه ریزی بلندمدت
سبک (ساختار) مدیریت وظیفه مدار
سیاست های تشویقی یگانه (یک شکل) برای همه
ترفیع افراد سازشکار یا موافق
[1] -Sykes and Block
111
موانع کارآفرینی درون سازمانی
همچنین از سایر موانع می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:
ارزیابی فعالیت کارکنان بر اساس نتایج نه عملکرد
عدم وجود سیستم پاداش مناسب برای تقویت انگیزه افراد خلاق و نوآور
عدم وجود فرصت های اعطایی مناسب به کارکنان خارج از وقت های اداری به منظور تفکر و تامل بر روی ایده های نوآورانه
وجود سلسله مراتب اداری
رویه ها و روش های سنتی اعمال مدیریت
عدم حمایت مدیران ارشد از فکر های جدید و صاحبان ایده ها
112
فصل پنجم:
کارآفرینی سازمانی
113
ششم:
آموزش کارآفرینی
Introduction
114
لازمه موفقیت در این رقابت نیز بهره گیری بیش تر از اطلاعات (Information ) و دانش (Knowledge ) است.
امروزه ثروتمندترین مردم، افراد دانش مدار (Knowledge-oriented ) هستند که پیشه آنها کارآفرینی است.
بسیاری از کشورهای پیشرفته از مدت ها قبل و بعضی از کشورهای در حال توسعه به تازگی، بهره گیری از کارآفرینی را آغاز نموده اند.
آموزش کارآفرینی نخستین قدم در این راه است.
115
اهداف آموزش کارآفرینی
کسب دانش مربوط به کارآفرینی
حل مشکلات اشتغال و بهبود بهره وری
شناسایی و تحریک استعدادها و مهارت های کارآفرینانه
تجدید نگرش ها در جهت پذیرش تغییر
القای مخاطره پذیری با استفاده از فنون تحلیلی
116
آموزش کارآفرینی یک فرایند یادگیری چند مرحله ای (Multi stages) است.
آموزش کارآفرینی حداقل دارای پنج مرحله متفاوت است.
هر فرد در سیستم آموزشی باید فرصت هایی جهت یادگیری مراحل اولیه داشته باشد.
در مراحل بعدی کسانی هدف گزینش و آموزش قرار می گیرند که با یادگیری هر مرحله بتوانند در آینده کارآفرین شوند.
آموزش های هر یک از مراحل فرایند آموزش کارآفرینی، ممکن است با فعالیت های سایر دروس ترکیب شده و یا به عنوان یک دوره درسی مجزا تدریس شود.
117
تاریخچه آموزش کارآفرینی
روند اول
118
تاریخچه آموزش کارآفرینی
روند دوم
119
تاریخچه آموزش کارآفرینی
روند سوم
روند چهارم
120
تاریخچه آموزش کارآفرینی
روند پنجم
121
آموزش کارآفرینی فرایندی نظام مند (Systematic Process)، آگاهانه (Conscious) و هدف گرا (Goal-driven) می باشد که طی آن افراد غیرکارآفرین ولی دارای توان بالقوه به صورتی خلاق و مبتکر تربیت می گردند.
تعریف آموزش کارآفرینی
122
آموزش کارآفرینی فعالیتی است که از آن برای انتقال دانش و اطلاعات موردنیاز جهت کارآفرینی استفاده می شود که افزایش، بهبود و توسعه نگرش ها، مهارت ها و توانایی های افراد غیرکارآفرین را در پی خواهد داشت.
تعریف آموزش کارآفرینی
123
افراد تحت آموزش کارآفرینی
124
موسسات آموزشی دولتی و دانشگاهی
سازمان ها یا حکومت های محلی
موسسات آموزشی خصوصی
اتاق های بازرگانی و کسب وکار
سازمان های غیردولتی فعال در بخش کارآفرینی
موسسات توسعه و ترویج مدیریت
انجمن ها و مراکز بازرگانی
سازمان های مشاوره ای و موسسات آموزشی خودگردان
مراکز آموزش کارآفرینی
125
رئوس مطالب آموزش کارآفرینی
126
الف- کارآفرینی و فرد (Individual)
ویژگی ها، خصوصیات و رفتار یک کارآفرین
کارآفرینی و خلاقیت
کارآفرینی و نوآوری
ویژگی های مدیر کارآفرین
127
ب- کارآفرینی و سازمان (Organizational)
راه اندازی سازمان های کارآفرین
حفظ و نگهداری سازمان های کارآفرین
توسعه کارآفرینی در سازمان های کوچک، متوسط و بزرگ
128
ج- کارآفرینی و محیط (Environmen)
نقش کارآفرینان در جامعه
کارکرد کارآفرینان در اقتصاد
اهمیت کارآفرینی
کارکرد و نقش دولت در حمایت از کارآفرینی
اثرات و پیامدهای کارآفرینی در جامعه
129
سطح ”پایه“
سطح ”پرورش شایستگی ها“
سطح ”کاربرد خلاق“
سطح ”راه اندازی کسب و کار“
سطح ”رشد و توسعه کسب و کار“
فرایند آموزش کارآفرینی
130
سطح ”پایه“
فرایند آموزش کارآفرینی
131
سطح ”پرورش شایستگی ها“
فرایند آموزش کارآفرینی
132
سطح ”کاربرد خلاق“
فرایند آموزش کارآفرینی
133
سطح ”راه اندازی کسب و کار“
فرایند آموزش کارآفرینی
134
سطح ”رشد و توسعه کسب و کار“
فرایند آموزش کارآفرینی
135
ترکیب شرکت کنندگان در کلاس های آموزش کارآفرینی متنوع باشد.
کلاس ها دربردارنده بازخوردهای مستمر و حتی از قبل پیش بینی نشده باشد.
علاوه بر راه اندازی کسب و کار جدید بر انواع ابتکارات و خلاقیت های کارآفرینانه هم تاکید نماید.
جهت هر یک از بحث ها و مسائل کلاس، راه حل و جواب مشخص و معینی ذکر گردد.
امکان تغییر و اصلاح برنامه های آموزشی توسط استاد به آسانی میسر و مقدور باشد.
از سبک ها و روش های مختلف تدریس استفاده گردد تا باعث ایجاد هیجان و جذابیت شود.
استادانی که کارآفرینی را تدریس می کنند، خودشان کارآفرین باشند.
نکات موثر در ارایه مطالب آموزش کارآفرینی
136
137
مرکز آموزش کارآفرینی دانشگاه تهران
138
دکتر محمود احمدپور داریانی
139
کتب دکتر محمود احمدپور داریانی
140
سمینارهای آموزشی دکتر محمود احمدپور داریانی
141
کتب مورد نیاز برای آموزش کارآفرینی
142
کتب آموزش کارآفرینی
143
کتب آموزش کارآفرینی
144
کتب آموزش کارآفرینی
145
کتب آموزش کارآفرینی
146
سایت های آموزش کارآفرینی
147
سایت های آموزش کارآفرینی
148
سایت های آموزش کارآفرینی
149
سایت های آموزش کارآفرینی
150
مرکز توسعه کارآفرینی با همکاری خانه کارآفرینان ایران
151
152
153
154
مرکز توسعه کارآفرینی سازمان بین المللی کار
(موسسه کارآفرینی جهانی)
155
هشتم:
ویژگی های سازمان کارآفرین
156
1- غیررسمی بودن سازمان
2- تخصصی نبودن
3- نداشتن استاندارد
4- کم رنگ بودن سلسله مراتب
5- نداشتن پیچیدگی
6- عدم تمرکز
7- حرفه ای بودن
8- نسبت پرسنلی
9- حمایت مدیران
الف- ابعاد ساختاری سازمان های کارآفرین
157
غیرمتمرکز بودن
غیررسمی بودن
عمودی و افقی بودن ارتباطات
در انحصار نبودن اطلاعات
گروهی بودن کارها
بر خوردار بودن از ساختار سازمانی تخت که مانع اجرای ایده های نو نباشد
کنترل سهل گیرانه و غیررسمی
داشتن کارکنان توانمند
ساختار سازمان های کارآفرین
158
خصوصیات روابط رسمی (سازمان بوروکراتیک)
– مدیران ارتباط را آغاز می کنند.
– مدیران اغلب با زیردستان وهمکاران و بالادستی ها ارتباط دارند.
– زنجیره فرماندهی و استفاده از کانال های سازمانی در ارتباط اجباری است.
-ارتباطات ثبت و بایگانی میشود.
-ارتباطات غیرشخصی است.
– محتوا ادراکی و واقعی است.
– بازخورد از ارتباط، مشکل طولانی و اغلب غیرضروری است.
– ارزیابی، وضوح، فشار و مفید بودن ارتباط بسیار مشکل است.
– احتمالا ارتباطات به دلیل هزینه کم آن ممکن است اثر بخش نباشد.
159
خصوصیات روابط غیر رسمی (سازمان کارآفرین)
-هر کس می تواند با هر شخص دیگری ارتباط را آغازکند.
-آنهایی که اطلاعاتی را دارند به دیگران انتقال می دهند.
-ارتباطات مستقیم و شخصی است.
-محتوا و پیام ها کنترل نمی شود و بازاریابی آنها مشکل است.
-ارطباطات باید مفید باشند.
-محتوا می تواند ادراکی یا واقعی باشد.
-بازخورد از ارتباط، سریع، وسیع و ضروری است.
160
ویژگی های شیوه مدیریت مکانیکی
-محیط خارجی ثابت ،مطمئن و ساده است.
-مقررات دقیق است.
-سلسله مراتب اداری دقیق برقرار است.
-روابط رسمی است.
-تصمیم گیری متمرکز است یعنی در انحصار مدیریت است.
-انحصار اطلاعات وجود دارد و کنترل آن با مدیریت است.
-کارها تخصصی است.
– تقسیم کار زیاد و دقیق است.
161
-محیط خارجی نامطمئن، پیچیده، پویا و ناپایدار است.
-مقررات و کنترل اعمال نمی شود.
-سلسله مراتب اداری دقیق وجود ندارد.
-روابط غیررسمی است.
-تصمیم گیری غیرمتمرکز و کارکنان در آن مشارکت ندارند.
-اطلاعات و کنترل آن در دست افراد زیادی است.
-کارکنان در انجام کارهای مربوطه همکاری می کنند و گروه های کاری تشکیل می دهند.
ویژگی های شیوه مدیریت ارگانیکی
162
کارگروهی در سازمان کارآفرین
در سازمان های کارآفرین کار تیمی یا گروهی به معنای واقعی آن و به عنوان فرهنگ و روشی سازمانی نهادینه می شود.
در سازمان کارآفرین کارگروهی مقدس ترین جنبه مدیریت شناخته می شود و بالاترین توهین به افراد این است که به کسی بگویند “تو کارگروهی بلد نیستی”.
به طورکلی می توان گفت آنچه در سازمان سنتی به عنوان کارگروهی انجام می شود فقط تشکیل گروه های کاری است که با مفهوم کارتیمی در سازمان های کارآفرین بسیار متفاوت است.
163
تفاوت گروه های کاری با کارگروهی
164
خصوصیات مدیریت ارشد سازمان
*قدرت تصمیم گیری *قبول مسئولیت فعالیت های کارآفرینانه
*پزیرش ریسک به عنوان *تنوع درحمایتهای مالی
خصیصه ای مثبت
*قدر دانی از افرادصاحب ایده *تجربه نوآوری مدیرت ارشد
*حمایت ازطرح های آزمایشی *خصوصیات شخص مدیرعامل
کوچک
*تغذیه مالی برای شروع وحرکت *استفاده ازایده های جدیدکارکنان
طرح های نو
*سازگاری ارزش هاوفلسفه ی *اعتقاد به مدیریت مشترک
مدیریت با کارآفرینی
*تحمل انحراف از قوائد *قدر دانی از افراد ریسک پذیر
165
حمایت مدیریت
قدردانی مدیریت از افراد ریسک پزیر
قدردانی مدیریت از افراد صاحب ایده
تحمل کردن انحراف از قواعد کارکنان
متولی شدن طرح های کار آفرینانه
داشتن تنوع در حمایت های مالی مدیریت
حمایت مدیریت از طرح های کوچک آزمایشی
به کارگیری ایده های جدید کارکنان
تغذیه مالی برای شروع و حرکت طرح های نو
قدرت تصمیم گیری مدیریت
166
فرصت ها و منابع نو آوری در سازمان کار آفرین
بعضی از تغییرات برون سازمانی و بعضی از موقعیت های درون سازمانی فرست مناسبی برای نو آوری به وجود می آورند و یکی از ویژگی های مهم کارآفرینان و سازمان های کارآفرین کشف و بهره برداری از همین فرصت هاست.
167
الف فرست های درون سازمانی
اتفاق های غیرمنتظره
ناسازگاری ها
نیازهای پروسه های سازمان
ب فرست های برون سازمانی
تغییرات جمعیت شناختی
تغییر در فرضیات یا دیدگاه های جامعه
علوم جدید
تغییرات بازار و صنعت
168
منابع نوآوری درون سازمانی منابع نوآوری برون سازمانی
-پرسنل -شرکت های تحقیقاتی
-نمایشگاه ها -بازار و رقابت
-مشاوران -مشتریان
-مدیر عامل
-واحد فروش
-توزیع کنندگان
169
طرح ریزی نو آوری در سازمان های کار آفرین
نوآوری در سازمان های کارآفرین مسیری نا مشخص، نامنظم، غیرمعقول و غیرقابل پیش بینی دارد.
طرح ریزی نوآوری در سازمان های سنتی
170
خلاقیت گروهی
سازمان های کار آفرین به خوبی از معایب محاسن ظرافت های کار گروهی و خلاقیت گروهی آگاهند.
سازمان های کار آفرین از انواع تکنیک های توسعه خلاقیت گروهی به شکل جدی و مستمر استفاده می کنند این تکنیک ها از این قرارند:
یورش فکری
گروه مجازی
رویکرد جدلی
ارتباط اجباری
گردش تخیلی
171
دام های مدیریتی برای کاهش نوآوری در سازمان
بدبینی نسبت به همه ایده های جدیدی که از پایین سازمان می آیند
پافشاری بر این که برای تصویب باید از سایر سطوح مدیریت تایید و امضا گرفته شود
خواستن از قسمت های مختلف برای رقابت و انتقاد از پیشنهادهای همدیگر
اظهار انتقاد راحت و ازاد و ستایش و تمجید کردن افراد
شناسایی و تشخیص دقیق ماهیت مسائل به عنوان اشتباه شخص تلقی شود
کنترل دقیق همه چیز
تصمیم گیری مخفیانه نسبت به تغییر سازماندهی سیاست ها و اعلام ناگهانی آن به افراد
اعتماد بیش از حد به این که مقامات ارشد قبلا از همه امور مهم شرکت و کسب و کار اطلاع دارند
172
موانع سازمانی نوآوری
ناآشنایی با نقشه های مختلف افراد
نپذیرفتن ریسک شکست و اشتباه های کارکنان
نپذیرفتن تشویق نکردن و تامین مالی نکردن پیشنهاد های جدید
دسترسی نداشتن به منابع امکانات و تجهیزات
نداشتن وقت آزاد برای فکر کردن درباره ایده های نو
دست به دست گرداندن پیشنهاد ها و ایده های نو برای اخذ تایید
پاسخ ندادن سریع به ایده ها و پیشنهاد های جدید و فقدان سیستم پیشنهاد های بی نام
عدم اطمینان از سرقت ایده ها
173
عدم آگاهی از معیار های ارزیابی ایده های نو
نا آگاهی کارکنان نسبت به توقع و انتظار مدیریت از خلاقیت تک تک افراد
دسترسی نداشتن به اطلاعات موثق شفاف مرتبط و بموقع
ساختار مکانیکی
افق زمانی کوتاه مدت برای سودآوری
فقدان سیستم پاداش و پیشنهاد های اثر بخش و سریع
تعارض تنش و نارضایتی کارکنان
ارتباط نداشتن و همکاری نکردن واحد تحقیق و توسعه با مشتری و تحقیقات بازار
دلگرمی زیاد از حد مدیریت
اعتقاد به این که نو آوری به راحتی به دست میآید
مبارزات و سیاست بازی های سازمانی
اطلاعات بیش از حد
رشد سازمانی
وجود قلمرو حکومتی بین افراد
174
1- اندازه سازمان
2- تکنولوژی سازمان
3- محیط
4- فرهنگ
5- اهداف و استراتژی ها
6- سیستم های مختلف سازمان
ب- ابعاد محتوایی سازمان های کارآفرین
175
فرهنگ سازمان کارآفرین
فرهنگ سازمانی مناسب یکی از عوامل مهم وبسیار موثر درشناسایی، توسعه، بهبود و نگهداری سازمان های کارآفرین است که در اکثرکتاب ها، مطالعات و ادبیات کارآفرینانه به طور مستقیم یا غیرمستقیم به آن اشاره شده است.
176
سازمان
سازمانهای کارآفرین از فرهنگی برخوردارند که همه ی افردسازمان با اینکه سلیقه ها،ایدئولوژی،نیازها وویژگی های متفاوتی دارند،نسبت به سازمان برداشت واحدی دارند.
به عنوان یک
ابزارسلطه
به عنوان یک
فرهنگ
به عنوان یک
ارگانیزم زنده
به عنوان یک
زندان
به عنوان یک
سیستم سیاسی
177
مشخصات فرهنگ سازمان های کارآفرین
حمایت از ریسک و تغییرپذیری، نوآوری و ایده های جدید
احساس رضایت و ارزش کارکنان از اینکه کارشان با معنی است و به انجام رسالت سازمان کمک می کنند.
اخلاق، درستی، صداقت، امانت داری و اعتماد بین کارکنان تقویت می شود.
این اصل حاکم است که کارکنان با ارزش ترین منبع سازمانند.
قدردانی و احترام زیاد به جانفشانی ها و شوق و هیجانات افراد مورد توجه است.
کار مفرح است.
امکان انتخاب رهبر از همه سطوح سازمان وجود دارد.
همه کارهای سازمان برای کارکنان و مشتریان با معنا و دارای ارزش است.
به جزئیات، افراد، ساختار و پروسه ها توجه زیاد می شود.
کنترل توام با آزادی عمل است.
178
روش های تغییرفرهنگ سازمانی سنتی به فرهنگ کارآفرینانه
تشخیص گروه های موافق و تاثیرگذار
تاکید بر اعتماد متقابل
تمرکز برآموزش
گذاشتن وقت کافی برای ایجاد تغییر
تشویق افراد در سازگاری با محیط خارجی سازمان
179
اهداف و استراتژی ها
بازار گرایی
برون گرایی و سازگاری با محیط
فرصت گرایی
دارای بیانیه ماموریت و آرمان مشترک، مدون، واضح، منعطف، آینده نگر، مشتری گرا و مشوق تغییر و نوآوری
180
نقش بیانیه ی ماموریت و اهمیت آن درسازمان کارآفرین
داشتن بیانیه ی ماموریت به صورت واضح، منعطف، مشتری گرا و مدون یکی از مهم ترین ویژگی های سازمان کارآفرین است که مکررا در ادبیات کارآفرینی به آن اشاره شده است.
مفهوم و اهمیت دورنما در سازمان کارآفرین
به تعبیر پیترسنگ، آرمان یا دور نما مقصد مشخصی و تصویری است از آینده ی مطلوب و چشم انداز تحقق هدفی عملی اما کوشش طلب است.
اولین قدم برای رهایی از آرمان مشترک، رهایی از تصوری است که در سازمان ها به طور سنتی ازآرمان مشترک درذهن ها نقش بسته است.
181
استراتژی های رقابتی سازمان پیتردراکر، استراتژی های رقابتی سازمان های کارآفرین را به چهار دسته تقسیم بندی می کند: 1- ورود به صنعت جدید و ادعای اول بودن در آن صنعت. 2-مشاهده ی نوآوری های دیگران واستفاده ازتجربیات ونواقص آنها. 3-ورود به قسمت کوچکی از بازار که یا تا به حال کشف نشده و یا سرویسی داده نشده است. 4-تغیر مشخصات و ارزش محصولات و خدمات در نظر مشتری.
182
سیستم ها
الف- سیستم ارزیابی و تشویق
هدفمند و دارای بازخور است
افراد در اجرای سیستم پاداش و نظارت در توضیع پاداش ها مشارکت دارند
مشوق های متنوع و قابل دسترسی دارد
بر تاسیس شرکت های مستقل تحت پوشش (spin-oft) و واحد های خودگردان به عنوان یک مشوق اثر بخش تاکید می گذارد
183
نسبت به موارد زیر تشویق های مناسب و کافی و عادلانه برقرار می کند
1- ریسک پزیری
2- نو آوری
3- شکست های بارور (شکست های هوشمند)
4- موفقیت ها
عملکرد افراد را به طور منظم مستمر و بلند مدت ارزیابی می کند
معیار های ارزیابی روشن دارد و عموم کارکنان از آنها هستند
184
مواردی راکه سیستم های کارآفرین در سیستم تشویق و پاداش خود بررسی می کنند
نوع مشوق های سیستم
شایستگی های کارکنان
تنظیم هدفهای اجرایی معقول
تشویق و پاداش براساس عملکرد
پیش بینی میزان فرصت هایی که افراد می توانند برای
مشوق داشته باشند
185
ب – سیستم پیشنهادها
به پیشنهادها پاسخ سریع می دهد
افراد از معیارهای ارزیابی ایده های نو آگاهی دارند
ایده های جدید ناقص، طراحی نشده و بدون نقشه قبلی را می پذیرد تشویق می کنند و برای آن بودجه تخصیص می دهند
186
ج – سیستم آموزش
کوشش های آموزشی جهت بالا بردن روحیه کارآفرینی در افراد و یاد گیری گروهی از قبیل آموزش شناخت خلاقیت و موانع آن کارگاه های یورش فکری میدان مشق مدیریت، مدیریت مدل های ذهنی و از این گونه موارد همیشه مد نظر است.
187
د – سیستم تحقیق و توسعه((R&D
بین تحقیقات پایه و کاربردی تعادل برقرار است
ارتباط نزدیک و مستمر واحد تحقیق و توسعه با مشتریان، تحقیقات بازار کار آفرینان و سایر واحد ها وجود دارد
بالا بودن مخارج و هزینه های واحد تحقیق و توسعه نسبت به رقبا
188
ه – سیستم حاکمیت و مالکیت
تعداد مدیران موظف در هیات مدیره بیشتر از اعضای غیر موظف است
مدیران موظف و غیر موظف در هیات مدیره از مالکیت بالایی بر خوردارند
وجود سهامداری اصلی و قوی در هیات مدیره به چشم می خورد
189
و – سیستم مالی
امکان دسترسی به منابع بخصوص برای طرحهای جدید و واحد تحقیق و توسعه وجود دارد
پروسه تخصیص بودجه سریع و آسان است
از سرمایه گذاران سازمانی با اهداف بلند مدت استفاده می شود
190
هفتم:
نتیجه گیری
191
192
برنامه های عملی ما
193
از توجه شما متشکرم