تارا فایل

پاورپوینت موتورهای جت


Jet engine
By Rezatalab Javad
With seeing by professor Farshidianfar

تاریخچه
مقدمه
انواع موتورهای جت
قسمتهای مختلف یک موتور جت
میکرو جت
تغیرات دما و فشار
پیش رانش
پس سوز
مقایسه موترهای جت با پیستونی
سوخت
منابع

تاریخچه اولین موتور جت توسط دو شخص بطور همزمان ساخته شد. آقای فرانک ویتل از بریتانیای کبیر(انگلستان)وآقای هانس وان اوهین از آلمان که درسال م.1930 بطور مستقل از یکدیگر اولین موتور جت را بطور همزمان ساختند.

مهندس آلمانی هانس وان اوهین در سال 1937بتفصیل برای طراحی و ساخت یک موتور قوی و یک بدنه مناسب تلاش کرد و موتور او اولین موتور جتی بود که بعد از ساختن هواپیمای هینکل هی 178 که ساخته ی خودش بود در 27 آگوست 1939 به پرواز درآمد

استفاده در جنگ جهانی دوم
مهمترین کاربرد این جتها

شرکت جنرال الکتریک ایالات متحده : Bell P-59 Airacomet

دیگر جت هایی که در جنگ جهانی دوم(W.W.2) توسعه یافتند شامل  Heinkel He 162 و He 280 که به خوبیLockheed P-80 Shooting Star بودند اشاره کرد.آلمان هم طرح هایی تدارک دید و حتی اجازه ی ساخت یک جت کامل خود(Me 262 ) را در ژاپن در جریان جنگ داد
Home

مقدمه
موتور جت با بیانی ساده 1موتورهای جت دارای قطعات گردان زیرشاخه ی موتورهای توربینی محسوب میشوند,
2 به موتورهای توربینی موتور توربین گازی گفته میشود فقط و فقط بخاطر این که این نوع موتورها از انبساط گازها نیرو میگیرند نه به دلیل اینکه بعضی از آنها از سوخت گاز استفاده میکنند

Home

انواع موتورهای جت
۱. توربین گاز
۲. توربوفن

3. رم جت

4. پالس جت 
سیکل کارکرد پالس جت دریچه دار :  
احتراق انفجار سوخت گیری فشردگی
پالس جت بدون دریچه
۵. پرشر جت 

۶. توربو جت
توربو جت با جریان محوری
توربو جت با جریان مرکزی
توربو جت با جریان محوری

توربو جت با جریان مرکزی (با کمپرسور سانتریفیوژ چند مرحله ای):

۷. توربو پراپ

(با کمپرسور محوری چند مرحله ای):
توربوفن
Home

توربوجت
توربوجت اولین و ساده ترین شکل از یک موتور جت جهت تولید تراست است
توبوفن ها به دو دسته شامل توربوفن با نسبت گذرگاهی پایین و با نسبت گذرگاهی بالا تقسیم میشوند
توربوفن
بسیاری از هواپیماهای مسافربری مدرن از موتور های توربوفن استفاده میکنند بخاطر اینکه آنها بازده بیشتری نسبت به سوخت دارند
Home

توربوپراپ
هواپیماهای ترابری و پر مصرف کوچک از پیشرانش توربوپراپ استفاده میکنند بسیاری از
توبوشفت گونه ای از موتورهای جت است که تقریبا تمام بالگرد هایی که امروزه ساخته میشوند، از آن نیرو میگیرند

توربوشفت
Home

قسمتهای مختلف عمومی و خصوصی
موتورهای جت
مجرای ورود
کمپرسوهای موترهای جت
محفظه ی احتراق
نازل موتورهای جت 
استارت موتورهای جت وتوربینی
بیرینگ های مغناطیسی
توربوشارژر
Home

همه ی موتورهای جت یک قسمت ورودی برای آوردن هوای آزاد به داخل موتور دارند که ما آنرا "مجرای ورود" می نامیم
ورودی SUBSONIC

ورودی SUPERSONIC
ورودی Hypersonic
مجرای ورود (inlet)
back
Home

کمپرسور موتورهای جت  
 .1کمپرسور گریز از مرکز(Centrifugal) 2. کمپرسور محوری(Axial) 3. کمپرسور ترکیبی محوری-گریز از مرکز

کمپرسور گریز از مرکز

back
Home

کمپرسور محوری

کمپرسور ترکیبی(Axial-Centrifugal)

back
Home

محفظه ی احتراق اما اینکه محفظه ی احتراق موتور های جت چطور کار میکند و چه تفاوتی با محفظه ی احتراق موتور های پیستونی دارد؟

نوع محفظه ی احتراق هایی که امروزه استفاده میشود بر سه شکل است : نوع can ، نوع annular یا حلقوی و نوع can-annular .

Annular
back
Home

can-annular

back
Home

نازل موتورهای جت 

همه ی موتورهای توبین گازی یا همان جت یک نازل یا شیپوره دارند که با هدایت گازهای اگزوز به عقب، به جریان آزاد، تراست تولید میکنند

back
Home

. اغلب موتورها یک نازل ثابت همگرا (convergent) دارند که این مدل در سمت چپ شکل زیر دیده میشود و بیشتر با نام axisymmetric شناخته شده است
. موتورهای توربوفن اغلب از نازل co-annular که در بالای شکل زیر سمت چپ دیده میشود استفاده میکنند
back
Home

استارت موتورهای جت وتوربینی
برای روشن شدن یک موتور توربینی یقینا به یک آغازگر و راه انداز نیاز میباشد
هدف از سیستم استارت شتاب دادن به موتوراست تا لحظه ای که توربین ها بتوانند قدرت کافی برای ادامه ی سیکل کاری موتور را تهیه کنند
انواع استارت برای موتورهای توربینی عبارتند از :

.1 استارت الکتریکی 2. استارت الکتریکی که بعد از استارت زدن آلترناتور شود 3. استارت فشنگی یا استارت با سوخت جامد 4. استارت بادی 5. استارت با احتراق هوا و سوخت 6. استارتر با موتور هیدرولیکی 7. استارت دستی یا هندلی 8. استارتر با سوخت یک پایه
تصویر یک استارت الکتریکی میکروجت
back
Home

استارت الکتریکی
استارت فشنگی
این استارت یک استوانه فشنگی شکل است که درون آن ماده ی انفجاری که ازدیاد حجم و انبساط زیادی مینماید قرار میدهند
استارت بادی
در این نوع استارت هوای کمپرس شده در مخزن اکسیژن که معمولا مایع میباشد همزمان با سوخت به داخل محفظه ی احتراق تزریق و محترق شده که باعث حرکت سریع توربینها میشود و بعد از دور خودکفایی سیکل کاری توسط خود موتور انجام میشود

back
Home

بیرینگ های مغناطیسی
بیرینگ ها در هر دستگاهی که دارای اجزای گردنده هستند جهت تثبیت موقعیت و کنترل و نگهداری بار قسمت متحرک، مورد استفاده قرار میگیرند و بسته به کاربرد دارای گونه های مختلفی هستند. نسل جدیدی از این بیرینگ ها که در موتورهای توربین گازی هواپیماهای آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت بیرینگ های مغناطیسی هستند. بیرینگ های مغناطیسی حرکت یک متحرک را بدون تماس فیزیکی ممکن میکنند
back
Home

معرفی توربوشارژر و کاربردهای آن
استفاده از توربوشارژرها یکی از موثرترین راه های افزایش بازده در موتورهای توربین گازی می باشد
به منظور درک صحیح از نحوه عملکرد توربوشارژرها می بایستی ابتدا طرز کار موتور اتومبیل های مدرن را بررسی کنیم
توربوشارژرها بین سالهای 1909 تا 1911 توسط آلفرد.ج.بوچی توسعه یافتند
back
Home

back
Home

اطلاعاتی مختصر درباره ی میکروجت
قطعات مورد استفاده در میکروجت ها به کاربرد موتور بستگی دارد . ممکن است میکروجت برای مصارف هواپیمای مدل، بالگرد مدل، استفاده درمینی اتومبیل وغیره باشد که هر کدام طراحی متفاوتی دارد

Home

تغییرات دما و فشار در موتور های توربین گازی
در این مطلب چگونگی تغییر دما و فشار در موتور توربوجت بررسی میشود
نسبت دمای موتور = نسبت دمای کمپرسور × نسبت دمای محفظه احتراق × نسبت دمای توربین × نسبت دمای نازل
موتور = نسبت فشار کمپرسور × نسبت فشار محفظه احتراق × نسبت فشار توربین × نسبت فشا رنازل نسبت فشار
Home

پیشرانش Ram jet
در اوایل دوره ی 1900 میلادی، بعضی از نظرات اولیه درباره ی رمجت ابتدا در اروپا بوجود آمد. رمجت یکی از انواع پیشرانشهای مطلوب جهت پروازهای فراصوتی است
احتراقی که در یک رمجت تولید تراست میکند، زمانی که سرعت در محفظه ی احتراق مادون صوت است رخ میدهد
Home

شرحی مختصر از پس سوز
بالابردن تراست به میزان قابل توجه، اضافه کردن یک پس سوز به هسته ی توربوجت است یک راه ساده برای
Home

مقایسه موتورهای جت با موتورهای پیستونی
با روی کار آمدن موتورهای جت، موتورهای پیستونی تقریباً از رده خارج شدند. طبیعی است که این برکنار شدن موتورهای پیستونی، علت روشنی هم داشته است و آن مزایای فوق العاده موتورهای جت نسبت به موتورهای پیستونی است

آلودگی کمتر
لرزش کمتر
استهلاک کمتر
قدرت بیشتر
خنک سازی آسان تر
در دسترس بودن هوای داغ
روغنکاری ساده تر
خطر کمتر
کترل قدرت ساده تر
Home

Antioxidants to prevent gumming, usually based on alkylated phenols, eg. AO-30, AO-31, or AO-37;

Aviation fuel is a specialized type of petroleum-based fuel used to power aircraft
JET A-1
JET B
JP-1
JP-4
JP-5
JP-6
JP-7
JP-8
JP-8+100
JPTS
سوخت
Home

منابع
www.ssme.ir
http://jet.blogfa.com/cat-7.aspx
http://www.iranmatrix.org/forums/showthread.php?t=7587
http://www.centralclubs.com/viewtopic.php?t=1910&start=0
http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fuel
http://www.csgnetwork.com/jetfuel.html

Home


تعداد صفحات : 27 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود