به نام خدا
سمینار درس تربیت بدنی
اهداف
-آشنایی نظری و عملی با مراحل پژوهش علمی
– شروع فعالیتهای تحقیقی
– بررسی متون علمی در ارتباط با روش تحقیق
وظایف
نقد یکی از پایان نامه های جدیدکارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی
تهیه 30 فیش تحقیقاتی در ارتباط با موضوع تحقیق
ارایه عنوان مورد نظر برای فعالیت تحقیق و توانایی دفاع از موضوع
ارائه پروپوزال حداکثر تا پایان آذر ماه 87
– آزمون نهایی
یکی از وظایف دانشجویان در درس سمینار توانایی نقد یک
پایان نامه رشته تربیت بدنی است
بر این اساس رعایت نکات زیر ضروری است :
نقد فقط پرداختن به نکات منفی نیست
مطالعه فورمت پایان نامه نویسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای تطبیق در هنگام نقد پایان نامه
ارائه گزارش از نقد و توانایی دفاع از ایرادات
لازم به ذکر است در زمان ارائه همراه داشتن پایان نامه مورد بحث الزامی است.
1- نقد پایان نامه
ارائه 30 فیش پژوهشی ازدیگر وظایف دانشجویان در این
درس میباشد.
فیش خلاصه ای از مطالعه یک مقاله ، کتاب ، پایان نامه یا هرمنبع دیگر است . برای صرفه جوئی در وقت معمولا پژوهشگردر طی مطالعات دامنه دار خود سعی میکند هرمطلبی که گمان می رود باموضوع تحقیقی اش ارتباط دارد را با استفاده از فیش کلاسه و نگهداری کند.
از 30فیش لازم است حداکثر5نسخه آن مربوط به زمینه های نظری موضوع ، 5فیش از پایان نامه ها و 20فیش مربوط به تحقیقات و مقالات خارجی باشد. در انتهای فیش باید منبع آن به شیوه منبع نویسی در فهرست منابع آورده شود.
2- فیش تحقیقاتی
3- ارائه عنوان
برای اینکه بتوانید عنوان مطلوب و قابل ذفاعی را ارائه دهید
لازم است:
1- حیطه موردعلاقه خود را (رفتار حرکتی، فیزیو لوژی ورزش،
مدیریت ،علم تمرین ، بیومکانیک ،حرکات اصلاحی ونوتوانی و..)
انتخاب کنید.
2- استادراهنمای خودرا انتخاب کنید .تخصص ایشان باید با
موضوع شما همخوانی داشته باشد.
3- با استاد راهنما در خصوص موضوع خود بحث و آنرابپرورانید
4- موضوع را از لحاظ عملی بودن به دقت بررسی کنید و دلایل
منطقی برای انجام این پژوهش ارائه نمائید.
عملی بودن چیست؟
عنوان تحقیق و ویژگی های آن
عنوان تحقیق باید کوتاه ، جامع و کامل باشد.
عنوان تحقیق باید نشان دهنده نوع تحقیق باشد.
عنوان تحقیق باید انعکاسی از اهداف تحقیق و
مشتمل بر متغیر مستقل و متغیر وابسته و شرایط خاص باشد . اشاره به زمان و مکان انجام تحقیق و ابزار آن فقط در موارد خاصی الزامی است.
5- آزمون نهایی
آزمون نهایی انعکاسی از آموخته های شماست
مراحل انجام یک پژوهش علمی
ساختن فرضیه
جمع آوری اطلاعات
شناخت وبیان مسئله
تجریه و تحلیل داده ها
استنتاج
فصول پایان نامه
ادبیات تحقیق
متدولوژی
طرح وبیان مسئله
تجریه و تحلیل داده ها
بحث و نتیجه گیری
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیه های تحقیق
پیش فرض ها
تعاریف و اصطلاحات فنی
فصل اول : طرح وبیان مسئله
الف : زمینه های نظری موضوع
ب : تحقیقات مرتبط با موضوع پژوهش
فصل دوم : ادبیات تحقیق
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
نوع و روش تحقیق
طرح تحقیق
جامعه آماری
نمونه و شیوه نمونه گیری
ابزار تحقیق و هنجاریابی آن
متغیرهای تحقیق
روش جمع آوری داده ها
روش های آماری
نوع و روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه و شیوه نمونه گیری
ابزار تحقیق و هنجاریابی آن
متغیرهای تحقیق
روش جمع آوری داده ها
روش های آماری
تقسیم بندی تحقیقات به لحاظ ماهیت:
تاریخی
توصیفی
همبستگی
علی-مقایسه ای
تجربی
تقسیم بندی تحقیقات به لحاظ زمان :
گذشته نگر- حال نگر و آینده نگر
تقسیم بندی تحقیقات به لحاظ هدف :
بنیادی
کاربردی
اقدام پژوهی
تقسیم بندی تحقیقات به لحاظ طول رشد :
مقطعی
طولی
نوع و روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه و شیوه نمونه گیری
ابزار تحقیق و هنجاریابی آن
متغیرهای تحقیق
روش جمع آوری داده ها
روش های آماری
روش های انجام پژوهش :
آزمایشگاهی
میدانی
پیمایشی
کتابخانه ای
مصاحبه
نوع و روش تحقیق
طرح تحقیق
جامعه آماری
نمونه و شیوه نمونه گیری
ابزار تحقیق و هنجاریابی آن
متغیرهای تحقیق
روش جمع آوری داده ها
روش های آماری
طرح پژوهش نقشه و نمایی شماتیک از روند انجام تحقیق است و در آن باید نحوه انتخاب، نمونه ها ازمون های اولیه و نهایی ، وجود گروه کنترل ، متغیر مستقل و نحوه اعمال آن به گروههای مختلف اشاره شود.
نوع و روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه و شیوه نمونه گیری
ابزار تحقیق و هنجاریابی آن
متغیرهای تحقیق
روش جمع آوری داده ها
روش های آماری
به مجموعه ای از اشیاء ،افراد، مکان ها و رویدادهایی اطلاق میشود که در یک یا چند صفت مشترک باشند.
تعریف روشن از جامعه مادر و نیز تعیین حدود و ثغور از موارد اساسی هر پژوهش است.
اشاره به حجم جامعه محقق را در تعیین صحیح حجم نمونه یاری میکند
نوع و روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه و شیوه نمونه گیری
ابزار تحقیق و هنجاریابی آن
متغیرهای تحقیق
روش جمع آوری داده ها
روش های آماری
گروهی از افراد جامعه که معرف آن جامعه بوده وکم و بیش ویژگی افراد جامعه را داراست. در انتخاب نمونه باید :
1- شانس مساوی برای انتخاب همه افراد وجود داشته باشد
2-انتخاب هر فرد مستقل از دیگری باشد.
3-نمونه اریب نباشد.
نمونه های زیر 30 عضو نمونه کوچک و بالاتر از 30 نمونه های بزرگ هستند چرا؟
یک نمونه مطلوب که میتواند معرف دقیق جامعه هدف باشد باید از یک طرف آن قدر بزرگ باشد تا نتایج به جامعه قابل تعمیم باشد و از طرف دیگر باید آنقدر کوچک باشد تا از نظر صرف پول و هزینه و پیچیدگی های پردازش داده ها مقرون به صرفه باشد.
انتخاب تصادفی بهترین شیوه گزینش نمونه است
نمونه گیری
الف – نمونه های تصادفی
تصادفی ساده
تصادفی نظام دار
تصادفی طبقه ای (بر اساس صفات ناهمگون)
تصادفی خوشه ای
ب – نمونه های غیر تصادفی
سهمیه ای (بر اساس تعیین نسبتها و بیشتر در نگرش سنجی ها)
هدفمند (ملاک انتخاب قضاوت پژوهشگر است)
اتفاقی (از نمونه های در دسترس انتخاب می شوند و مثل پزشکان. نتایج آن به آسانی قابل دفاع نیست.)
شیوه های نمونه گیری
1- از طریق محاسبات ریاضی و با توجه به واریانس جامعه روشهای آگاهی از واریانس جامعه:
2-از طریق مراجعه به جداول تعیین حجم نمونه
(جدول کرجسی و مورگان و جدول فلاویو اودینسکی)
انتخاب حجم نمونه
1- بررسی پیشینه تخقیق
2- برآورد واریانس جامعه
3- تعیین واریانس نظری
جامعه
تقسیم دامنه تغیر نمرات
بر عدد 6
نوع و روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه و شیوه نمونه گیری
ابزار تحقیق و هنجاریابی آن
متغیرهای تحقیق
روش جمع آوری داده ها
روش های آماری
ویژگیهای ابزار تحقیق :
روایی
پایایی
عینیت
عملی بودن
variable متغیر
1- از نظر اندازه گیری
2-ازنظر امکان دستکاری متغیر
3- از نظر نقش متغیر
در فرایند پژوهش
الف- کیفی
ب- کمی
الف- فعال
ب- ویژگی
الف- مستقل
ب- وابسته
ج- تعدیل کننده
د- کنترل
ه- مداخله گر
فصل چهارم
تحلیل داده ها
الف – توصیف داده ها
ب – آزمون فرضیه ها یا سئوالات تحقیق
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
خلاصه یافته ها
بحث ونتیجه گیری
محدودیت های تحقیق
پیشنهادها
سایر موارد
فهرست منابع
فهرست پیوستها
چکیده
سپاسگزاری
تقدیم
فهرست مطالب
فهرست جداول
فهرست نمودارها یا اشکال