تارا فایل

پاورپوینت خودسنجی و همسال سنجی


بسم الله الرحمن الرحیم

خودسنجی و همسال سنجی
خودسنجی : عبارت است از ارزش یابی فرد از عملکرد (نتایج) و فعالیت ها(کوشش ها) ی یادگیری خودش
هم سال سنجی : عبارت است از ارزش یابی دانش آموز از عملکرد و فعالیت های یادگیری هم کلاسی هایش (هم سالانش).

نکات مهم در اجرای خود سنجی
همواره، فرصت خودسنجی برای دانش آموزان فراهم شود.
دانش آموزان از معیارها و ملاک های کار و فعالیتِ مورد ارزش یابی آگاهی داشته باشند.
در صورت امکان می توان از خود دانش آموزان در تهیه ی معیارها و ملاک ها کمک گرفت.
شرایطی فراهم شود که دانش آموزان احساس کنند در ارزش یابی از کار خودشان آزادند.
شرایطی فراهم شود که هنگام اجرای هم سال سنجی، دانش آموز احساس کند در واقع کار خودش را مورد ارزش یابی قرار می دهد.
سعی شود در گزارش پایانی از نتایج این ارزش یابی ها کم تر استفاده گردد
به دانش آموزان آموخته شود که در ارزش یابی، از نمره یا رتبه، کم تر استفاده کنند و نحوه ی ارائه ی بازخورد توصیفی،نیز به آن ها یاد داده شود.
در فرصت هایی که به دست می آید، با دانش آموزان برروی موضوعات ساده تر، خودسنجی و هم سال سنجی تمرین شود.

شیوه های اجرای خود سنجی و همسال سنجی:
روش استفاد از فهرست وارسی
روش استفاده از جملات ناقص
روش استفاد از توصیف کامل عملکرد
تصحیح آزمون های مداد کاغذی املا و مانند این ها
بحث و گفتگو

روش استفاده از جملات ناقص

خوبی های گزارش(تکلیف ) من…
ضعف های گزارش(تکلیف) من…
مواردی را که باید اصلاح کنم …

نمونه ای ازمقیاس های کیفی:
خیلی خوب (خ خ)
خوب (خ )
قابل قبول (ق ق )
نیازمند به آموزش و تلاش بیشتر (ن ت)

خیلی خوب (خ خ)
در شرایطی این رتبه به دانش آموز تعلق می گیرد که انتظارات مورد نظرتحقق یافته باشد،. به عبارت دیگر باید در بررسی و مشاهدات به عمل آمده تلاش و پیشرفت او مشخص بوده و نتایج فعالیت هایش کامل و دقیق و فاقد اشتباه باشد.( در انجام همه موارد موفق باشد.(

خوب (خ ): در شرایطی این رتبه به دانش آموز تعلق می گیرد که دانش آموزدر بیشتر مواقع و در بیشتر کارهای خودموفق است. (در انجام بیشتر موارد موفق است)
قابل قبول (ق ق ):
در شرایطی این رتبه به دانش آموز تعلق می گیرد که دانش آموزدربرخی از مواقع یا در برخی از تولیدات و فعالیت ها و کارها موفق بوده است. ( درانجام برخی از موارد موفق است)

نیازمندآموزش و تلاش بیشتر ( ن ت )
این رتبه در شرایطی به بخشی از یا تمامی عملکرد دانش آموز تعلق می گیرد که بخش قابل توجهی از انتظارات تحقق نیافته و یا در حال تحقق یافتن می باشند. همچنین ضعف های جدی و اشتباهات مکرر و زیاد در عملکرد دانش آموز مشاهده شود .به ندرت در کارها موفق است. (در انجام موارد اندکی موفق است)

پایان


تعداد صفحات : 10 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود