اهداف : 1-چگونگی به کار گیری تعیین هدف را به مثابه بخشی از برنامه بالندگی سازمان بشناسید . 2-یافته های مهم تحقیقات را در تعیین هدف برای گسترش اهداف سازمانی وشخصی به کار گیرید. 3-یاد بگیرید که چگونه مدیریت بر مبنای هدف ممکن است همچون یک نظام مدیریتی عمل نماید.
روش مدیریت بر مبنای هدف در صورت به کارگیری صحیح،نظامی برای تعیین هدف،بازنگری عملکرد،بهبود بخشیدن به برنامه ریزی است .
رفتار افراد تحت تاثیر اهداف تعیین شده قرار دارد.بر طبق این نظریه دو نگرش در مورد تعیین هدف وجود دارد: 1-ممکن است مدیران اهداف را به کارکنان تعیین نمایند. 2-کارمندان و مدیران به طور مشترک اهداف کارمندان را تعیین نمایند .
یافته های مهم در نظریه تعیین هدف:
1-اهداف باید شفاف وچالش برانگیز باشند .
2-مشارکت در هدف گذاری
3-در دسترس قرار دادن اطلاعات
4-بازخرود اهداف عملکرد را بهبود می بخشد .
5-تفاوتهای فردی احتمالا در اثر بخشی در تعیین هدف، اثری ندارند.
6-تعیین هدف در گروهها شایسته توجه مخصوص است .
7-حمایتهای مدیریت حیاتی است.
سه عامل که در فرآیند تعیین هدف موثر هستند: الف –تشخیص و تعیین هدف ب:تعهد به هدف ج-غلبه بر مقاومت
مدیرت برمبنای هدف -فن خاصی است که سازمانها برای تععن هدف به کار میگیرند.این فن روندی است که هدف آن ترکیب اهداف فردی وسازمانی است.
فرآیند مدیریت بر مبنای هدف: 1-کارمند فهرست اهداف را متناسب با اهداف تعیین شده در سطح بالاتر برای دوره بعدی به مدیر خود پیشنهاد می کند. 2-کارمند ومدیر باهم اهداف ومقاصدمشخص را تدوین می کنند . 3-دوره ای از عملکرد که شخص سعی می کند به اهداف فردی خود برسد،مشخص می شود.
4-مدیر نتایج را به کارمند بازخور داده وپاداشهایی مناسب با عملکرد در نظر می گیرد. 5-نتایج مرور عملکرد مبنایی برای تعیین اهداف عملکرد جدید و ورود مجدد به فرآیند تعیین هدف است .
مدیریت بر مبنای هدف باید شامل موارد زیر باشد:
1-رویکرد گروهی در مورد تعیین ومرور اهداف
2-مشارکت فعال کارکنان درتعیین اهداف
3-اعتماد مشترک بین کارمند ومدیر
4- علاقه واقعی با اهداف کاری شخصی وهمچنین اهداف سازمانی
انتقاد از مدیریت بر مبنای هدف : -مستلزم صرف زمان،پول وکوشش زیاد است . -آیا تعیین هدف مشترک بین نامساویها ممکن است؟
سوال: آیا می توان تعیین هدف را یک مداخله بالندگی سازمانی دانست؟