مدرسه معماری در انسیتوی تکنولوژی سلطنتی
گروه طراحی، مساحت، موقعیت
نام پروژه مدرسه معماری در انسیتوی تکنولوژی سلطنتی طراح Tham & Videgård Arkitekter
مهندس معمار Martin Videgård, Bolle Tham
مکان پروژه Stockholm, Sweden
سال ساخت 2015
معماران اصلی: بول تام و مارتین ویدگارد سال: 2007-15 مساحت کل: 6،054 متر مربع مساحت کف قابل استفاده: 9،140 متر مربع مشتری: Akademiska Hus
معرفی پروژه
مدرسه معماری در انسیتوی تکنولوژی سلطنت توسط مهندس معمار Martin Videgård, Bolle Tham طراحی شده است. بنای موجود دارای ساختار منحنی می باشد.
دانشکده معماری KTH اولین مرکز معماری اختصاصی در پردیس اصلی دانشگاه از سال 1970 است. اما برخلاف ساختمانهای سنتی آجری که اطراف آن را احاطه کرده اند ، دارای نمای بافتی از فولاد Corten از قبل زنگ زده است. ساختمان شش طبقه جدید فضای حیاط سابق را در قلب محوطه دانشگاه اشغال کرده است.
بررسی سایت
سایت موجود در پردیس KTH ، با زمینه فرهنگی و تاریخی بسیار ملموس و محدودیت های جسمی آن ، می توان نقطه مقابل یک تخته سنگ خالی (تبولا راسا) توصیف کرد. مدرسه جدید با مسیرهای موجود در یک فضای حیاط قرار گرفته است و در مجاورت بناهای آجری اصلی و کاملاً بی نظیر اریک لالرستد از اوایل قرن بیستم واقع شده است.
ساختمان مدرسه با محوطه های گرد و در کل آن در شش طبقه ، دارای یک باغ و یک تراس سقفی است و در عین حال شخصیت حیاط را به عنوان یک فضای مداوم پرورش می دهد. نمای بیرونی استیل قرمز CorTen مربوط به آجر قرمز تیره ساختمانهای موجود است.
دسترسی بین طبقات از طریق پله و آسانسور صورت می گیرد
بر اساس منطق چیدمان دانشگاه که باعث تشویق حرکت می شود ، ایده طراحی این مدرسه این است که گردش و ترغیب گردش در داخل ساختمان و اطراف آن به عنوان روشی برای یکپارچه سازی کامل مدرسه جدید به سایت انجام شود.
فضای داخلی به گونه ای استوار و انعطاف پذیر طراحی شده است. دیوارهای خمیده یک جریان آزاد از فضای پیوسته ایجاد می کنند که حس باز بودن را به بنا القا می کند. نماها و مسیرها از طریق سازه با شرایط مکانی بیشتر به یک منظره نسبت به یک ساختمان رسمی سنتی گسترش یافته است.
ویژگی پنجره ها
پنجره های بزرگ که با ورقه های بیرون زده Corten قاب شده اند ، اجازه می دهد نور به فضاهای آتلیه مدرسه ،در طبقه دوم ، سوم و چهارم سرازیر شود.
این فضاها با داشتن سقفهایی به ارتفاع سه متر ، تا حد ممکن مقاوم و قابل انعطاف هستند. آنها دارای طرح بندی باز هستند که امکان مشاهده 360 درجه را دارد ، اما در صورت لزوم می توان آنها را تقسیم بندی کرد.
پنجره های بزرگ
در سطح ورودی مجموعه ای از فضاهای دوبل ، آتلیه و محوطه نمایشگاهی ، یک ورودی اصلی سخاوتمندانه می باشد که از آن می توان به عنوان یک سالن سخنرانی باز هم استفاده کرد.
نورگیری
در طراحی نما از صفحات گسترده شیشه استفاده شده است. که سبب می شود ضمن حفظ آب و هوا و راندمان انرژی کل ساختمان ، مقادیر زیادی نور در طی روز دریافت کند.
طبقه همکف دارای چندین فضا از جمله آمفی تئاتر با سقف های دو برابر ارتفاع معمولی وجود دارد و به ساختمان اجازه می دهد نمایشگاه های مختلف را میزبانی کند. یکی از آنها به عنوان سالن سخنرانی فعالیت می کند.
بخش اداری و همچنین کارگاه ها و آزمایشگاه کامپیوتر در طبقه اول، جانمایی شده است.
آمفی تئاتر با سقف های دو برابر ارتفاع
سطوح بتنی در فضای داخلی نمایان شده و با چوب تکمیل شده است که به بهبود آکوستیک کمک می کند.
مصالح و ساختار
این پروژه ( ساختمان مدرسه معماری ) در محوطه دانشگاه KTH قرار دارد، این مجموعه با زمینه های فرهنگی و تاریخی بسیار ملموس و محدودیت های فیزیکی آن، دارای بافتی آجریست و این مدرسه جدید در فضای حیاط موجود و در کنار ساختمان اصلی مجموعه قرار دارد.
فضای داخلی به گونه ای استوار و انعطاف پذیر طراحی شده است. دیوارهای خمیده یک جریان آزاد از فضای پیوسته ایجاد می کنند که حس باز بودن را به جای محفظه تقویت می کند.
نماها و مسیرها از طریق سازه با شرایط مکانی بیشتر به یک منظره نسبت به یک ساختمان رسمی سنتی گسترش یافته است.
ویژگی های طراحی
از ویژگی طراحی بنا می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:
این مجموعه با خطوط دوار در شش طبقه ساخته شده و ساختمان مدرسه شامل یک گودال باغچه و تراسی بر روی بام پروژه است.
بهره گیری از نور طبیعی در فضای داخلی
بهره گیری از مصالح طبیعی و سازگار با محیط بیرون
این مدرسه معماری به دلیل وسعت زیاد دارای ورودی های مختلفی می باشد.
بررسی فضای داخلی
فضای داخلی قوی و انعطاف پذیر طراحی شده است، دیوارها با انحنایی ملموس حس باز بودن فضا را تقویت می کنند و تاثیر از بین رفتن محوطه بنا را از بین می برند.
ارتفاع طبقات از حالت استاندارد مقداری بیشتر است که در واقع صرف نظر از جذابیت و ابهت آتلیه های طراحی، فرصت استفاده مناسبی از شیشه را فراهم می آورد که درصد مناسبی از سخاوت نور و شفافیت را ارائه میدارد.
ایده های آموزشی با گذشت زمان تکامل می یابند ، روشهای تدریس تغییر می کنند و بنابراین نیازهای مکانی آنها تغییر می کند. مدرسه جدید با اتاق هایی که به طور خاص شکل گرفته است ، از یک ساختار واضح برخوردار است که انعطاف پذیری را فراهم می کند: تعدادی از اتاق های بزرگ که می توانند برای پیگیری روند پیشرفت فعلی ، مرتب شوند و از هم جدا شوند.
کل بخش مدرسه برای همه : معلمان ، دانش آموزان ، محققان در دسترس است. شخصیت داخلی آن توسط دیوارهای خمیده شکل می گیرد که یک جریان آزاد از فضای پیوسته ایجاد می کند که حس باز بودن را به جای محصور شدن تقویت می کند.
در حالی که سه سطح استودیو برای 550 دانشجو است. در قسمت بالا ، یک پنت هاوس با دو تراس بزرگ بام برای همه قابل دسترسی است. سه ویندوز بزرگ روی خط بام برج قرار دارند و منظره وسیعی از شهر را نشان می دهند.
http://archreport.ir/projects/%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D9%88%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%B7%D9%86
https://www.archdaily.com/778460/school-of-architecture-at-the-royal-institute-of-technology-tham-and-videgard-arkitekter
https://www.e-architect.co.uk/sweden/kth-school-architecture
https://miesarch.com/work/3686
https://www.dezeen.com/2015/12/07/kth-school-of-architecture-stockholm-royal-institute-of-technology-tham-videgards-stockholm-weathering-steel-corten/
https://www.e-architect.com/sweden/kth-school-architecture