تارا فایل

پاورپوینت بررسی و تحلیل مهدکودک bubbletecture



مطالعات مهد کودک ( نمونه خارجی)

bubbletecture مهد کودک
نمونه خارجی

مساحت بنا: 5000 متر مربع
کشور
معمار
ژاپن
اندو
bubbletecture نام مهد کودک

 bubbletecture نقشه ی مهد کودک

ریزفضاها
نام فضا ها: 1)ورودی 11)اتاق بازی 2)اتاق تحویل کودک 12)مخزن نگهداری لباس 3)سرویس 13)اتاق ماشین لباس شویی 4)اتاق کمک های اولیه 14)کلاس ها 5)اتاق مدیریت 15)اتاق پمپاژ آب و موتور خانه 6)اتاق کارمندان 16)استخر 7)کتاب خانه 17)اتاق مشاوره 8)راهرو 18)اتاق کنفرانس و جلسات توجیهی 9)اتاق بازی های کثیف 19)نگهبانی 10)مخزن تجهیزات آموزشی و تفریحی 20)بایگانی

برش ها و مراحل شکل گیری حجم بنا

تصاویر خارجی مهد کودک

تصاویر داخلی مهد کودک
راهروها
لا بی
کلاس آموزشی

تصاویری دیگر از مهد کودک

1 ) ورودی :
عملکرد: فضایی برای ورود و خروج افراد از بنا است.
اصول اصلی طراحی: ورودی باید ارتباط مستقیم با مدیریت واتاق کارمندان ولابی داشته باشد.
تحلیل گروه: در پلان مشاهده میشود ارتباط خوبی با مدیریت واتاق کارمندان ندارد ولی با لابی ارتباط خوب وبا سرویس کارمندان ارتباط بدی دارد.ابعاد ورودی نسبت به ابعاد کل بنا ابعاد خوبی است وهمچنین رابطه ی بدی با کتابخانه دارد.

موقعیت: در قسمت جنوب شرق بنا جای گیری شده است.
نور: نوراین قسمت از ورودی از سمت جنوب که نور خوبی است تامین می شود. فضای پیش ورودی نیمه بازی دارد که امر نوردهی را تشدید می کند.
رابطه ی فضایی: ارتباط مستقیم با اتاق کارمندان ،مدیریت، سرویس ،اتاق کمک های اولیه وتحویل کودک ولابی وغیر مستقیم با کتابخانه وراهرو دارد.

ورودی
راهرو
تحویل کودک
کتابخانه
لابی
سرویس
کارمندان
دیاگرام فضایی ورودی
غیر مستقیم
مستقیم
فضای مورد نظر

: 2) اتاق تحویل کودک
عملکرد: تحویل کودکان به مسولان زیربط مهد کودک
اصول اصلی طراحی: این فضا باید چشم اندازی به کل مهد کودک داشته باشد و دارای فضای نیمه باز باشد.فضای تحویل کودک باید رابطه ی مستقیم با ورودی داشته باشد.
تحلیل گروه:در این پلان به دلیل داشتن ورودی مجزا افرادی که می خواهند به طرف اتاق تحویل کودک بروند نا خودآگاه به سمت ورودی اصلی مهد کودک کشیده میشوند.نسبت به مساحت کل بنا و تعداد کودکان مساحت این فضا کم است.

موقعیت: در قسمت جنوبی بنا جایگیری شده است
نور: دارای فضای نیمه باز و پنجره های متعدد است که نور مناسب را تامین می کند
رابطه ی فضایی: دارای ورودی مجزا، رابطه ی مستقیم با لابی و ورودی وارتباط غیر مستقیم با اتاق کارمندان وراهرو دارد.

اتاق تحویل کودک
راهرو
کارمندان
لابی
ورودی
دیاگرام فضایی تحویل کودک
غیر مستقیم
مستقیم
فضای مورد نظر

3) سرویس:
عملکرد: سرویس شامل حمام، توالت، روشویی و پاشویه است و فضای تعویض پوشک کودکان است.
اصول اصلی طراحی: سرویس باید رابطه ی مستقیم با فضای لابی و بازی های کثیف ورابطه ی غیر مستقیم با کلیه فضا ها داشته باشد.
تحلیل گروه:
(تحلیل سرویس کارمندان):سرویس کارمندان نزدیک ورودی است و رابطه ی بدی با لابی و اتاق کارمندان دارد.
(سرویس کودکان):این مهد کودک چهار کلاس ودو اتاق بازی که یکی از این اتاق ها مخصوص بازی های کثیف ویک شهر بازی است.سرویسی که در کنار اتاق بازی های کثیف قراردارد در مکان خوبی جایگیری شده است.برای چهار کلاس دو سرویس مجزا در بین کلاس ها طراحی شده است.

موقعیت: این مهد کودک دارای پنج سرویس است که در نواحی مختلف بنا شده از این تعداد سه سرویس مخصوص کودکان و دو سرویس باقی مانده مختص مسولان و کارمندان است.
نور: در سرویس بیشتر از نور های مصنوعی استفاده شده است.
رابطه ی فضایی:
(سرویس کارمندان طبقه ی همکف): رابطه ی غیر مستقیم با اتاق کارمندان دارد، رابطه ی مستقیم با ورودی دارد
(سرویس کارمندان طبقه ی اوّل):رابطه ی مستقیم با اتاق کنفرانس و نگهبانی دارد
(سرویس کودکان بخش کلاس ها): رابطه ی مستقیم با کلاس ها و راهرو دارد
(سرویس کودکان بخش بازی ها): رابطه ی مستقیم با کلاس ها و راهرو و رابطه ی غیر مستقیم با کتابخانه دارد

سرویس
کلاس ها
کتابخانه
راهرو
دیاگرام فضایی سرویس
غیر مستقیم
مستقیم
فضای مورد نظر
(سرویس کودکان بخش بازی)

4)اتاق کمک های اولّیه:
اصول اصلی طراحی:این اتاق باید دسترسی خوبی به اتاق مدیریت داشته باشد.در این مکان باید سرویس وجود داشته باشد یا ترجیحا ارتباط مستقیم با آن داشته باشد
تحلیل گروه: ارتباط مناسبی با اتاق مدیریت دارد. این فضا ارتباط خوبی با سرویس ندارد.
عملکرد: این مکان برای حوادث غیر مترقبه و معاینه ی کودکان در بنا پیشبینی شده است .

موقعیت: در ضلع جنوبی و در فضای اتاق کارمندان قرار دارد
نور: این مکان به علت عملکردی که دارد دارای یک پنجره در سمت جنوب است که نور این مکان توسط آن تامین می شود.
رابطه ی فضایی: ارتباط مستقیم با اتاق مدیریت و اتاق کارمندان و رابطه ی غیر مستقیم با سرویس کارمندان ،لابی و راهرو دارد.

کمک های اولیه
راهرو
مدیریت
سرویس کارمندان
لابی
کارمندان
دیاگرام فضایی کمک های اولیه
غیر مستقیم
مستقیم
فضای مورد نظر

5)مدیریت:
اصول اصلی طراحی: باید رابطه ی مستقیم با ورودی، انبار و ارتباط غیرمستقیم داشته باشد
تحلیل گروه: با ورودی رابطه ی خوبی ندارد.اتاق مدیریت رابطه ی مستقیمی با اتاق کارمندان دارد
عملکرد: مدیرییت و برنامه ریزی مهد کودک در این فضا صورت می گیرد

موقعیت: در قسمت جنوب و در دل اتاق کارمندان قرار دارد
نور: نور این فضا از جهت جنوب شرق بنا تامین می شود
رابطه ی فضایی: ارتباط مستقیم با اتاق کارمندان، اتاق کمک های اولیّه و ارتباط غیر مستقیم با ورودی و راهرو دارد.

مدیریت
راهرو
کمک های اولیه
ورودی
لابی
کارمندان
دیاگرام فضایی مدیریت
غیر مستقیم
مستقیم
فضای مورد نظر

عملکرد: مکانی برای استراحت مرببیان و کارمندان است
اصول اصلی طراحی: باید ارتباط غیر مستقیم با مدیریت و رابطه ی مستقیم با اتاق بازی و ورودی داشته باشد.
تحلیل گروه: در مکان رابطه ی مستقیم با ورودی و همچنین با اتاق های بازی کودکان ندارد
6) اتاق کارمندان:

موقعیت: در جهت جنوب بنا که اتاق مدیریت و کمک های اولیه در همین فضا قرار دارد
نور: این مکان دارای پنجره هایی از جهت شرق و شمال است که نور این مکان را تامین می کند
رابطه ی فضایی: ارتباط مستقیم با لابی ، محوطه ، مدیریت و کمک های اولیه و رابطه ی غیر مستقیم با سرویس و ورودی دارد.

ورودی
سرویس
مدیریت
ورودی
لابی
محوطه
کمک های اولیه
دیاگرام فضایی اتاق کارمندان
غیر مستقیم
مستقیم
فضای مورد نظر

موقعیت: در جهت غرب بنا جایگیری شده است.
نور: کتاب خانه از هیچ نور طبیعی تامین نمی شود.
رابطه ی فضایی: رابطه ی مستقیم با لابی و رابطه ی غیر مستقیم با کلاس ها ودر نهیت با ورودی دارد.
7) کتاب خانه:
عملکرد: فضایی برای مطالعه کودکان و کارکنان است.

کتابخانه
راهرو
کلاس ها
لابی
ورودی
دیاگرام فضایی کتابخانه
غیر مستقیم
مستقیم
فضای مورد نظر

8)راهرو :
عملکرد: دسترسی بین فضاها توسط راهرو تامین می شود.
اصول اصلی طراحی: در طراحی مهد کودک وجود راهرو باید به حداقل برسد.
تحلیل گروه: وجود راهرو میتواند فضایی خطرناک را برای کودکان ایجاد کند که یکی از مشکلات این مهد کودک با راهرویی کشیده و طولانی همین است.

موقعیت: راهرو ازجهت شمال شرق تا جنوب غرب را تشکیل داده است .
نور: راهرو دارای فضای نیمه بازی در طول مسیر خود دارد که نور را تامین می کند.
رابطه ی فضایی: کلیه فضاها را که در پلان مشاهده میشود از شمال شرق تا جنوب غرب به یکدیگر ارتباط داده است.

9) اتاق بازی های کثیف:
بازی کار بارنگ و غیره عملکرد: مکانی برای بازی های کثیف مثل شن بازی گل
تحلیل گروه: رابطه ی خوبی به سرویس دارد که مهم ترین آیتم همین است
اصول اصلی طراحی: باید رابطه ی مستقیم با سرویس و رابطه ی غیر مستقیم با اتاق مربیان داشته باشد.

موقعیت: در جهت غرب بنا جایگیری شده است.
نور: از جهت شرق و غرب نور دهی دارد
رابطه ی فضایی: را بطه ی مستقیم با سرویس ورابطه ی غیر مستقیم با راهرو و اتاق مربیان دارد.

اتاق بازی های کثیف
راهرو
اتاق مربیان
لابی
سرویس
دیاگرام فضایی اتاق بازی های کثیف
غیر مستقیم
مستقیم
فضای مورد نظر

10)مخزن تجهیزات آموزشی :
عملکرد: انبار وسایل تفریحی و آموزشی
اصول اصلی طراحی: باید ارتباط مستقیم با فضای آموزشی و تفریحی داشته باشد.
تحلیل گروه: ارتباط خوب با فضای بازی دارد

رابطه ی فضایی: رابطه ی مستقیم با راهرو، کلاس و اتاق بازی دارد.
نور: این فضا از نور فضا های اطراف و نور های مصنوعی تغذیه می شود
موقعیت: این مهد کودک دارای چهار مخزن می باشد که در جهت شمال و شرق جایگیری شده است.

اتاق تجهیزات آموزشی
راهرو
کلاس
دیاگرام فضایی اتاق تجهیزات آموزشی
غیر مستقیم
مستقیم
فضای مورد نظر
اتاق بازی

11) اتاق بازی :
عملکرد: مکانی برای بازی و تخلیه انرژی
اصول اصلی طراحی: اتاق بازی باید در یک فضایی به دور از کلاس ها باشد تا صدای ناشی از تحرک و جنب و جوش کودکان عملکرد این فضا را مختل نکند.
تحلیل گروه: رابطه ی مستقیم و خوبی با انبار تجهییزات دارد و در قسمتی انتخاب شده است که صدا های مززا حم عملکرد کلاس ها را مختل نمی کند و رابطه یمستقیم با اتاق مربیان دارد.

موقعیت: در کنج بنا و در جهت شمال غرب جایگیری شده است.
نور: از چهار جهت نور گیری می شود.
رابطه ی فضایی: رابطه ی مستقیم با انبار تجهیزات و راهرو و رابطه ی غیر مستقیم با سرویس دارد.

اتاق بازی
راهرو
دیاگرام فضایی اتاق بازی
غیر مستقیم
مستقیم
فضای مورد نظر
انبار تجهیزات
سرویس

12) مخزن نگهداری لباس ها:
عملکرد: فضایی برای نگهداری لباس ها بعد از شستو شو
اصول اصلی طراحی: این فضا باید در فضایی طراحی شود که ارتباط مستقیم به داخل فضای آموزشی نداشته باشد و رابطه ی مستقیم با اتاق لباس شویی داشته باشد.
تحلیل گروه: رابطه ی مستقیم با محوطه ی بنا دارد و کاملا از بخش های داخلی جداست و همچنین ارتباط مستقیمی با اتاق ماشین لباسشویی دارد.

موقعیت: در کنج بنا در جهت شمال غرب جایگیری شده است.

نور: از نور مصنوعی تامین می شود.
رابطه ی فضایی: رابطه ی مستقیم با محوطه ی بنا دارد.

13) : اتاق ماشین لباس شویی:
عملکرد: فضایی برای شست و شوی لباس ها
اصول اصلی طراحی : این فضا باید در فضایی طراحی شود که ارتباط مستقیم به داخل فضای آموزشی نداشته باشد و رابطه ی مستقیم با اتاق لباس شویی داشته باشد.
تحلیل گروه: رابطه ی مستقیم با محوطه ی بنا دارد و کاملا از بخش های داخلی جداست و همچنین ارتباط مستقیمی با مخزن نگه داری لباس دارد.

موقعیت: : در کنج بنا در جهت شمال غرب جایگیری شده است
نور: از نور مصنوعی تامین می شود
رابطه ی فضایی: رابطه ی مستقیم با محوطه ی بنا دارد.

14) کلاس ها:
عملکرد: تشکیل کلاس های آموزشی
اصول اصلی طراحی: باید رابطه ی غیر مستقیم با سرویس داشته باشد و در یک فضای ساکت طراحی شود.
تحلیل گروه: رابطه ی خوبی با سرویس ها ، راهرو و انبار تجهیزات دارد.

موقعیت: در جهت شمال بنا جایگیری شده است.
نور: کلاس ها از بهترین نور که از جهت شمال و جنوب است تامین می شود.
رابطه ی فضایی: رابطه ی مستقیم با سرویس و راهرو دارد وغیر مستقیم با لابی و ورودی دارد.

کلاس ها
راهرو
دیاگرام فضایی کلاس ها
غیر مستقیم
مستقیم
فضای مورد نظر
سرویس
لابی
ورودی

15) اتاق پمپاژآب و موتور خانه:
عملکرد: پمپاژ آب به استخر محوطه و موتور خانه
اصول اصلی طراحی: بدلیل اینکه یک فضای خدماتی است باید دراطراف بنا طراحی شود.
تحلیل گروه:در مکان مناسب و نزدیک استخر طراحی شده است.

موقعیت: در جهت شمال شرق بنا جایگیری شده است.
رابطه ی فضایی: رابطه ی مستقیم با محوطه و استخر دارد.

16) استخر:

عملکرد: بازی های آبی
.
تحلیل گروه: استفاده از فنس برای امنیت و رابطه ی خوب با موتور خانه و راهرو
اصول اصلی طراحی: به دلیل این که در مهد کودک کودکان زیر 6 سال هستند اگر استخری وجود داشته باشد باید از فنس ویا مواردی که امنیت را تامین میکند استفاده شود ودر صورتی که از فنس استفاده نشود نباید عمق استخر بیشتر از60سانتی متر باشد که دیگر نمیتوان به آن استخر گفت و به آن حوض تلقی میشود.

موقعیت: محوطه
نور: نور طبیعی
رابطه ی فضایی: درجهت شمال شرقی محوطه طراحی شده است که ارتباط با موتور خانه و نزدیکی به راهروها از مزیت این فضا به حساب می آید.

17) اتاق مشاوره :
موقعیت: طبقه ی اول بنا در جهت جنوب جایگیری شده است
نور: از نور مصنوعی تامین می شود
عملکرد: مشاوره اولیاء:
اصول اصلی طراحی: باید در قسمت اداری بنا طراحی شود
رابطه ی فضایی: در طبقه اول طراحی شده است

18) اتاق کنفرانس و جلسات توجیهی کارکنان و اولیاء:
موقعیت: طبقه ی اول بنا در جهت جنوب جایگیری شده است
نور: از نور مصنوعی تامین می شود
عملکرد: جلسات توجیهی اولیاء و کنفرانس های مختلف
رابطه ی فضایی: رابطه ی مستقیم با سرویس و پله و غیر مستقیم به ورودی دارد
اصول اصلی طراحی: باید در قسمت اداری و نزدیک مدیریت طراحی شود
تحلیل گروه: این فضا در قسمت خوبی از بنا در طبقه ی اول و به دور از سر و صدای بچه ها قرار دارد

19) نگهبانی :
موقعیت: طبقه ی اول بنا در جهت جنوب جایگیری شده است.
نور: از نور مصنوعی تامین می شود.
عملکرد: حفظ و حراست از بنا و اطلاعات کودکان
رابطه ی فضایی: رابطه ی مستقیم با بایگانی و سرویس و رابطه ی غیر مستقیم با ورودی دارد.
اصول اصلی طراحی: باید نزدیک ورودی و مشرف به کل بنا طراحی شود.
تحلیل گروه: در کنار بایگانی طراحی شده که رابطه ی خوبی است ولی به دور از ورودی است.

20) بایگانی:

عملکرد: بایگانی اطلاعات و مدارک کودکان
نور: از نور مصنوعی تامین می شود
موقعیت: طبقه ی اول بنا در جهت جنوب جایگیری شده است
رابطه ی فضایی: رابطه غیر مستقیم با ورودی و مستقیم با نگهبانی
.
تحلیل گروه: جایگیری بایگانی خوب و در جهت تامین امنیت در کنار نگهبانی طراحی شده است
اصول اصلی طراحی: بایگانی باید امن و در قسمت اداری طراحی شود

مصالح
چوب و الوار
سقف چادری شکل

سقف شکل پوسته از سطوح مثلثی شکل تشکیل شده است
این سیستم ساختاری از ۲.۵ میلیون میله چوبی و اتصالات فلزی شش ضلعی

پایان…
کانال تلگرامی

بانک پاورپوینت های مهندسی رشته عمران و معماری @Bankpptmohandesi


تعداد صفحات : 59 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود