بررسی معماری موزه ملی هنر اوساکا
معمار-موقعیت
سزار پلی (Cesar Pelli) معمار دورگه آمریکایی-آرژانتینی است که شهرت بسیاری در طراحی سازه های بلندمرتبه و آسمان خراش ها دارد. وی سالها مدیر بخش معماری دانشگاه ییل بوده و از مهم ترین آثار او می توان به برجهای دوقلوی پتروناس در مالزی اشاره نمود.
موزه ملی هنر اوساکاosaka ژاپن از آثار مهم سزار پلی می باشد. سایت این موزه محدود، ولی دارای موقعیت ویژه در جزیره ناکانو، که میان دو رود تاسابوری و دوجیما واقع شده، قرار دارد. منطقه ای که هم اکنون به عنوان یک دروازه جدید فرهنگی و تجاری برای اوساکا شناخته می شود و به سرعت در حال توسعه است.
مصالح -ویژگی فضای نمایشگاه
سزار پلی، فضای نمایشگاهی را در سه طبقه بطور کامل در زیرزمین قرار داد و سقفی عظیم از شیشه و فلز با فرمی مجسمه وار در تراز خیابان بر روی آن سوار کرد که موزه را به یک نشانه شهری مهم تبدیل کرد. این تندیس همانند پروانه ای که از پیله خود خارج می شود، با ارتفاعی بیش از 50 متر به بالا اوج می گیرد و بطور ارگانیک به بنا گره می خورد. این سازه عظیم، با المان های خطی از جنس فولاد با پوشش تیتانیوم ساخته شده است.
نورگیری
لابی ورودی پوشیده شده از شیشه، در زیر این نورگیر بزرگ قرار گرفته است. گالری ها و فضای نمایشگاهی در طبقات تحتانی نور طبیعی را از این نورگیر دریافت می کنند. علی رغم قرارگیری گالری ها در زیرزمین، طراحی داخلی به گونه ای است که ورود و جاری شدن نور طبیعی را در سرتاسر طبقات نمایشگاه امکان پذیر می سازد و طرح نورگیر از شیشه و فلز، رقصی پیوسته در حال تغییر از سایه ها را در فضاهای عمومی ساختمان پدید می آورد.
ریزفضاها-بررسی سازه
فضاهای خدمات عمومی موزه نظیر سالن های همایش وسخنرانی، رستوران، فروشگاه، اطلاعات و پذیرش، هال ورودی و فضایی برای بازی کودکان در طبقه 1- قرار دارد و دو طبقه زیرین آن به گالری ها و فضاهای نمایشگاهی اختصاص دارند.
با توجه به قرارگیری ساختمان در زیرزمین، بنا توسط دیوار بتنی 3 لایه ای که ضخامت قابل توجهی دارد احاطه شده است و در مقابل خاک مرطوب منطقه مقاومت می کند. همچنین وزن قابل توجه سازه از رانش خاک آبدار جلوگیری می کند. ساختمان موزه را می توان به یک زیر دریایی با پوسته ضخیم لایه لایه در بستر رودخانه های اطراف تشبیه نمود.
موزه ملی هنر اوساکا، مکانی تخیلی و زیباست که از آثار و دیدنی های ژاپن به شمار می آید. این اثر خلاقانه ی زیرزمینی، توسط یکی از معروف ترین معماران دنیا، سزار پِلی که اصالت آمریکایی-آرژانتینی دارد در جزیره ی ناکانو میان دو رود تاسابوری و دوجیما ساخته شده است. این منطقه هم اکنون به عنوان یک دروازه ی جدید تجاری، اقتصادی و در حال توسعه برای اوساکا شناخته می شود. پِلی همچنین شهرت زیادی در طراحی آسمانخراش ها و سازه های بلند مرتبه دارد. وی فضای نمایشگاهی این بنا را به صورت سه طبقه در زیرزمین قرار داده است و سقفی بزرگ از شیشه و فلز با شکلی مجسمه وار را بر روی آن ایجاد کرد که باعث شد تا این اثر به یک نماد شهری منحصر به فرد تبدیل شود. در موزه ملی هنر اوساکا یک اِلمان خطی بزرگ به شکل پروانه با ارتفاع 50 متر رو به بالا ساخته شده که به طور ارگانیک به بنا گره می خورد و از جنس فولاد با پوشش تیتانیوم است
آثار موزه
آثار متعددی در موزه ملی هنر اوساکا نگهداری می شوند ازجمله، نقاشی های پیکاسو، مجسمه های قدیمی و دست نوشته های هنرمندان چینی. ورودی موزه ملی هنر اوساکا در زیر نورگیر بزرگ و پوشیده از شیشه قرار دارد که گالری ها و فضاهای نمایشگاهی و حتی طبقات دیگر نور خود را از آن دریافت می کنند. همچنین این ساختمان دارای امکاناتی شامل، سالن همایش و سخنرانی، رستوران، فروشگاه، فضای بازی کودکان ، اطلاعات و پذیرش است که در طبقه ی منفی یک قرار دارد. دو طبقه ی زیرین موزه ملی هنر اوساکا شامل گالری ها و فضاهای نمایشگاهی، آسانسور و پلکان های بزرگ است که به زیبایی طراحی شده است. موزه ملی هنر اوساکا، به گونه ای طراحی شده است که پایین ترین طبقه ی آن نسبت به خاک مرطوب مقاوم بوده، و از رانش خاک جلوگیری می کند. همچنین توسط یک دیوار بتنی 3 لایه ای احاطه شده است. در واقع می توان آن را به یک زیردریایی بزرگ شبیه دانست.
ویژگی سایت
بررسی سقف
جانمایی فضاها
ویژگی گالری
چالش های طراحی
در پاسخ به چالش موجود در سایت پروژه موزه ملی هنر، راه حل سزار پلی این بود که فضای نمایشگاهی را در سه طبقه به طور کامل در زیر زمین قرار دهد و سقفی عظیم از شیشه و فلز با فرمی مجسمه وار در تراز خیابان بر روی آن سوار کند که موزه را به یک نشانه شهری مهم تبدیل کرده است. این تندیس مانند یک پروانه که از پیله خود خارج می شود، با ارتفاع بیش از 50 متر به بالا اوج می گیرد و به طور ارگانیک به بنا گره می خورد. این سازه عظیم با المان های خطی از جنس فولاد با پوشش تیتانیوم ساخته شده است.
ریزفضاها- بررسی لابی
لابی ورودی پوشیده شده از شیشه در زیر این نورگیر بزرگ قرار گرفته است. گالری ها و فضاهای نمایشگاهی در طبقات تحتانی نور طبیعی را از این نورگیر دریافت می کنند. علیرغم قرارگیری گالری ها در زیر زمین، طراحی داخلی به گونه ای است که ورود و جاری شدن نور طبیعی را در سرتاسر طبقات نمایشگاه امکان پذیر می سازد و طرح نورگیر از شیشه و فلز، رقصی پیوسته در حال تغییر از سایه ها را در فضاهای عمومی ساختمان پدید می آورد.
خدمات عمومی موزه نظیر سالن همایش و سخنرانی، رستوران، فروشگاه، اطلاعات و پذیرش، فضایی برای نگهداری و بازی کودکان، هال ورودی و… در طبقه منفی یک قرار دارد و دو طبقه زیرین آن به گالری ها و فضاهای نمایشگاهی اختصاص دارد. علاوه بر آسانسورها، پلکان های بلند و بزرگی این طبقات را بهم متصل می کند و با گالری ها که فضاهای یکدست، وسیع و خالصی بوده و در پی هم می آیند، پیوستگی فضایی را در تمام موزه ایجاد نموده اند.
ساختمان موزه را می توان به یک زیردریایی با پوسته ضمیم لایه لایه در بستر رودخانه های اطراف تشبیه نمود.
https://www.arthut.ir/museum/1050-osaka-national-museum-of-art.html
https://www.alaedin.travel/attractions/japan/osaka/national-museum-of-art
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjusKvar7jmAhWCzqQKHW2mBaoQFjAMegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fmemaran.ir%2F%25D8%25B1%25D9%2588%25D8%25B2%25D9%2586%25D8%25A7%25D9%2585%25D9%2587%2F%25D9%2585%25D9%2588%25D8%25B2%25D9%2587-%25D9%2585%25D9%2584%25DB%258C-%25D9%2587%25D9%2586%25D8%25B1-%25D8%25A7%25D9%2588%25D8%25B3%25D8%25A7%25DA%25A9%25D8%25A7%25DB%258C-%25DA%2598%25D8%25A7%25D9%25BE%25D9%2586&usg=AOvVaw0lyeCaTtRvknMdw02yT57n
https://memaran.ir/%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%A7%D9%88%D8%B3%D8%A7%DA%A9%D8%A7%DB%8C-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86
http://ushidar.com/index.php/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%D9%8A%D8%A7/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86/1430-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%85%D9%84%D9%8A-%D9%87%D9%86%D8%B1-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86.html
https://www.researchgate.net/figure/Overview-of-the-Osaka-Science-Museum-and-a-Visitor-Scene_fig1_221054377