موضوع : اوقات فراغت
تاریخچه اوقات فراغت
عصر حجر و ویژگیهای آن :
1- بوجود آمدن صنعت سنگ تراشیدن
2- اختراع ابزار نوک تیز
3- تهیه لباسهای گرمتر و ساختن ظروف
4- کشف وسیله روشن کردن غارها
یونان باستان و ویژگیهای آن :
آغاز هر فصل را جشن می گرفتند
برگزاری مسابقات مشت زنی و کشتی و پرشها و پرتاب وزنه
برگزاری بازیهای المپیک
ایران باستان و ویژگیهای آن :
شکار با اسب و تیر و کمان
درختکاری و چیدن گیاهان دارویی
برگزاری جشنهای ملی و مذهبی (نوروز، مهرگان، سده و … )
اوقات فراغت پس از اسلام : انجام هر چه بهتر وظایف فردی و اجتماعی
قرن 19 و قرن 20
تعاریف اوقات فراغت
ریشه فراغت
فراغ : آسایش، آرامش، استراحت
معنای لغوی فراغت : آرامش، آسایش، آسودگی، استراحت
فرصت زمانی است که پس از کار موظف روزانه باقی
می ماند و فرد به هنگام آسودگی با شوق و رغبت به تفریحات، سرگرمیها و توسعه آگاهیها و فعالیتهای هنری جهت رفع خستگی و تجدید قوا و فعالیتهایی که با رشد و تعالی شخصیت منجر می شود، می پردازد.
تعاریف اوقات فراغت
ریشه فراغت
فراغ : آسایش، آرامش، استراحت
معنای لغوی فراغت : آرامش، آسایش، آسودگی، استراحت
فرصت زمانی است که پس از کار موظف روزانه باقی
می ماند و فرد به هنگام آسودگی با شوق و رغبت به تفریحات، سرگرمیها و توسعه آگاهیها و فعالیتهای هنری جهت رفع خستگی و تجدید قوا و فعالیتهایی که با رشد و تعالی شخصیت منجر می شود، می پردازد.
اوقات فراغت به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می شود که شخص پس از رهایی از تعهدات و تکالیف شغلی، خانوادگی و اجتماعی با میل و رغبت به آنها می پردازد که هدف عمده آن استراحت، تفریح و توسعه توانمندیها و رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته خویش می باشد.
جان آر. کلی : اوقات فراغت شرایطی است که در آن فعالیتها صرفاً به خاطر خودشان انجام می پذیرند و غایت و هدف دیگری متصور نیست که آن را هدف بدون شرط می نامیم.
رابطه بین اوقات فراغت و بازی
الف) بازی آزادنه انجام می گیرد.
ب) بازی محدود به خود است.
ج) بازی منظم یا تحت انقیاد قانون است.
د) بازی از لحاظ زمانی و مکانی محدود است.
شرایط جامعه شناسان برای فراغت به معنای امروزی
1- فعالیتی باشد فارغ از اجبارهای اجتماعی، مذهبی و عمومی که در آن نوعی گزینش یا انتخاب آزاد باشد.
2- کاری که از آن فرد معیشت خود را تامین
می کند از سایر فعالیتها جدا باشد.
کاربردهای اوقات فراغت
رفع خستگی
تفریح و سرگرمی
رشد و شکوفایی شخصیت
عوامل تاثیر گذار بر اوقات فراغت
1- طبقه اجتماعی
وقت
فضا
2- جنس
فعالیت
ورزشهای مبتنی بر جنسیت
3- خانواده
4- سن
5- دسترسی به امکانات گذران اوقات فراغت
6- معلولیت
هدفهای تفریحات سالم
ارضاء تمایلات و خواستهای افراد
بکار انداختن علایق و تواناییهای خلاق و متنوع خود
کاستن از یکنواختی ساعات کار و تحصیل
فرآیند برنامه ریزی تفریحی
1- آمار پردازی منابع (عرضه) تفریحی
2- تشخیص دقیق احتیاجات و درخواستهای تفریحی استفاده کنندگان
3- تعیین دقیق ابعاد عرضه و تقاضای تفریحی در درازمدت
4- ایجاد گزینه های مختلف در برنامه ریزی تفریحی
5- تولید برنامه ها و طرح های تفریحی
6- اجرای طرح ها و برنامه ها
با تشکر
منابع و ماخذ:
1-A.J.Veal,Definition and recreation, Australian journal of Leisure and Recreation,Vol.2,4,1992, pp.44-48,52.
2-JOSEPH L.MAHONEY AND HAKAN STATTIN, Journal of Adolescence 2000,23,113-127.
3-Robert Freestone and David Nichols, Landscape and Planning,2004,109-120, Realizing new Leisure Opportunities for old urban parks.
4-Patrick Pretti-watel and Fabrice oliver Larente, Drug and Alcohol Dependence, 2004,251-257, Cannabis use ,sport practice and other leisure activities at the end of adolescence.
5- احسانی، محمد. “اوقات فراغت”.انتشارات امید دانش ، زمستان 1380 .
6- میکاییلی، علیرضا. “سازماندهی، برنامه ریزی و طراحی ، تفرجی و اوقات فراغت “. انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، زمستان 1383 .
7- بهرام، عباس.” بررسی چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان رزمنده با تاکید بر فعالیتهای ورزشی”. پایان نامه 1367 .
8- یزدانی فاروقی، شهریار.” بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان قهرمان کشورهای آسیای میانه و ج.ا.ایران شرکت کننده در اولین دوره بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی”. پایان نامه 1374 .
9- علیزاده، محمد حسین. قراخانلو، رضا.” بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولین با تاکید بر نقش تربیت بدنی و ورزش”. مقاله نشریه حرکت ، شماره 6 پاییز 1379 .
10- گودرزی، محمود. اسدی، حسن. “تحلیل میزان و نوع فعالیتهای فراغتی و ورزش استادان دانشگاه تهران”
. مقاله ، نشریه حرکت ، سال دوم شماره 4بهار 1379.
رابطه بین فعالیتهای اوقات فراغت و رفتار غیر اجتماعی نوجوانان و جوانان