به نام خداوند مهرآفرین
autism spectrum disorder
ASD
آنچه به آن خواهیم پرداخت:
اوتیسم چیست؟
تاریخچه
انواع اختلالات رشدی
اختلالی در همسایگی اوتیسم
ضوابط تشخیص اوتیسم
رفتارهای تکراری در اوتیسم
عوامل موثر در بروز اوتیسم
یافته های اخیر درباره اوتیسم
درمان اوتیسم
مقالات
اوتیسم (درخودماندگی)چیست؟
اوتیسم را می توان یک اختلال نورولوژیکی که خودش را در سالهای اولیه کودکی (3 سال آغازین کودکی ) نمایان می کند ،معرفی نمود.
کودکان و بزرگسالان اوتیستیک در زمینه ارتباط کلامی وغیر کلامی ،رفتارهای اجتماعی و بازی های نمادین دارای مشکل می باشند.
تاریخچه
این اختلال برای اولین بار در سال 1943 توسط لئو کانر روان پزشک اتریشی معرفی شد.
به طور رسمی و برای نخستین بار در سال 1980و در DSM-3، اختلال اوتیسم با عنوان اختلال نافذ رشد (P.D.D) به صورت یک اختلال مربوط به روان پزشکی کودکان معرفی شد.
چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری بیماری های روانی DSM-4، چهار اختلال نافذ رشد دیگر را معرفی کرده است که ویژگی همه آن ها نقص در مهارت های اجتماعی، ارتباطی و رفتارهای کلیشه ای است.
انواع اختلالات رشدی:
اختلال اتیستیک: (Autistic disorder)
ارتباط ، تعامل اجتماعی و بازی تخیلی بطور مشخص آسیب دیده است.علایق، فعالیتها و رفتارهای تکراری دیده می شود.
اختلال آسپرگر:(Asperger’s disorder)
با آسیب در تعاملات اجتماعی و وجود فعالیتها وعلاdق محدود مشخص می گردد تاخیر در شروع تکلم وجود دارد ولی در حقیقت مبتلایان مشکل تکلمی کمتری دارند هوش معمولا طبیعی و یا بالاتر از طبیعی است.
انواع اختلالات رشدی:
اختلال رت: (Rett’s disorder )
سیر پیشرونده ای دارد که فقط در دختران دیده می شود در ابتدا مراحل رشد طبیعی است ولی بعد مهارتهای به دست آمده قبلی و توانایی استفاده هدفدار از دستها را از دست می دهند و بجای آن حرکات تکرار شونده دست ایجاد می شود که بین سنین یک تا چهار سالگی شروع می شود.
اختلال فروپاشنده دوران کودکی: (childhood disintegrative disorder)
رشد حداقل در دوسال اول زندگی طبیعی است سپس از دست دادن جدی مهارتهایی که قبلا داشته است مشاهده می شود.
اختلالی در همسایگی اوتیسم
اختلال ارتباط اجتماعی (Peragmatic)، (DSM-5)
نقص دائمی در استفاده از ارتباط کلامی و غیرکلامی برای ارتباط با دیگران
در نتیجه ناتوانی در ارتباط صحیح و موثر، تعامل اجتماعی، روابط اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و عملکرد شغلی
ضوابط تشخیص درخودماندگی
اختلال کیفی در تعامل های اجتماعی با توجه به وجود دست کم ۲ عنصر از عناصری که در پی می آیند:
اختلال بارز در به کار بردن رفتارهای غیر کلامی متعدد مانند تماس چشمی، حالت چهره، وضع بدنی و حرکت ها به منظور تنظیم تعامل های اجتماعی.
ناتوانی در ایجاد روابط با همسالان
فقدان تمایل خودانگیخته به تقسیم کردن شادی ها،رغبت ها و یا موفقیت های خود با دیگران
فقدان تقابل هیجانی یا اجتماعی
ضوابط تشخیص درخودماندگی
اختلال ارتباطی که براساس وجود دست کم یکی از عناصر زیر برجسته می شود:
تاخیر یا فقدان کامل تحوّل زبان گفتاری (بدون آنکه با کوشش برای جبران آن از طریق شیوه های دیگر مانند حرکت یا حالت های چهره، همراه باشد)
در افرادی که به قدر کافی از گفتار متناسب برخوردارند، اختلال بارز در آغاز یا حفظ جریان محاوره با دیگری
استفاده قالبی و تکراری از زبان یا وجود زبان غیر معمولی.
فقدان بازی های تخیّلی (وانمود کردن) متنوّع و یا بازی های تقلیدی اجتماعی
محدود، تکراری و یا قالبی بودن رفتارها، رغبت ها و فعالیت ها با توجه به وجود دست کم یک مورد از عناصر زیر نشان داده می شود:
دل مشغولی متمرکز بر یک یا چند کانون رغبت یکنواخت و محدود که از نظر شدت یا جهت، نابهنجار است.
چسبندگی ظاهراً انعطاف ناپذیر به عادت ها
اطوارگری های حرکتی قالبی و تکراری (مانند به هم زدن یا پیچ دادن دست ها یا انگشتان، یا حرکت های پیچیده تمامی بدن)
دل مشغولی دائم نسبت به برخی از اجزای اشیا.
ضوابط تشخیص درخودماندگی
رفتارهای تکراری در اوتیسم
رفتارهای کلیشه ای (stereotypy):
حرکات پرزدن با دست، صداسازی، چرخش سر و تکان دادن بدن
رفتارهای اجباری (compulsive):
مرتب کردن اشیا در یک مسیر مشخص.
یکسان سازی (sameness):
مقاومت در مقابل جابه جا کردن اثاثیه منزل و یا سرپیچی از تغییر وضعیت موجود
رفتارهای آیینی (Ritualistic):
این رفتارهای تشریفاتی در هنگام غذا خوردن و لباس پوشیدن دیده می شوند.
رفتارهای محدود (Restrict):
علاقه کودک به یک برنامه تلویزیونی خاص محدود می شود.
خودآزاری (self-injury):
ضربه به چشم ،ضربه به دست (با شی نوک تیز) ویا ضربه به سر.
عوامل موثر در بروز اوتیسم
در مورد علل پیدایش بیماری اوتیسم، تئوری های مختلفی وجود دارد و فاکتورهای متعددی را در بروز اوتیسم دخیل می دانند.
ازجمله عوامل ژنتیکی، تغییرات ساختمان مغز، مواد حساسیت زا و آلرژن ها، آلودگی هوا و بسیاری از موارد دیگر.
یافته های اخیر درباره اوتیسم
شناسایی ژن عامل بروز اوتیسم
دکتر رافائل برنر، سرپرست مطالعه و مدیر بالینی مرکز اوتیسم بیمارستان کودکان سیاتل،اظهار داشت این بررسی آنها را قادر به انجام آزمایش قبل از تولد برای تشخیص جهش در ژن CHD8 به منظور شناسایی نوزادانی می کند که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
برنر و همکاران وی با بررسی بر روی 6000 کودک مبتلا به اوتیسم دریافتند ژن CHD8 آنها جهش داشته است.
یافته های اخیر درباره اوتیسم
جهش در سلولهای جنسی
جهش هایی که به صورت خودبه خودی در سلول های اسپرم و تخمک والدین رخ می دهد می تواند خطر ابتلای فرزندان به اوتیسم را افزایش دهد.
همچنین مشخص شد که احتمال انتقال این جهش ها به کودکان از طریق پدر چهار برابر بیشتر از احتمال انتقال از مادر است.
طبق نتایج سه مطالعه ای که اخیرا صورت گرفت، مشخص شده جهش هایی که در قسمت هایی از ژن که ساختار پروتئین ها را برنامه ریزی می کند،اتفاق می افتند،نقش بسزایی در ایجاد اوتیسم دارند.
یافته های اخیر درباره اوتیسم
تشخیص کمی میلین در نورون های مغز
براساس مطالعاتی که 11آگوست 2014 در مجله روانپزشکی به چاپ رسید در مغز افراد مبتلا به اوتیسم میلین کمتری وجود دارد. این مطالعات برای اولین بار روشی را ارائه دادند که میلین را در مغز افراد زنده مبتلا به اوتیسم اندازه گیری می کرد.
این تحقیقات نشان داد که افراد مبتلا به اوتیسم در برخی مناطق مغز دارای میلین کمتری نسبت به افراد سالم هستند. در گروه مبتلا به اوتیسم، افراد با حداکثر ناتوانی در تعاملات اجتماعی دارای حداقل میزان میلین بودند.
یافته های اخیر درباره اوتیسم
برخی لایه های مغز در افراد مبتلا به اوتیسم در مکان های درستی قرار ندارند.
محققان دانشگاه کالیفرنیا به سرپرستی اریک کورشین با کالبد شکافی مغز بیست و دوکودک دو تا پانزده ساله که بر اثر ابتلا به اوتیسم جان خود را از دست داده اند به این نتیجه رسیده اند در نود و یک درصد آنها لایه های مغز به ویژه بخش های پیشین در جای خود قرار نداشته است.
یافته های اخیر درباره اوتیسم
سیناپس های بیشتر
محققان با کشف این موضوع که تعداد سیناپس های موجود در مغز کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم بیشتراز همسالان سالم آنها است موفق به ساخت دارویی شدند که این فرایند را در مغز مبتلایان به اوتیسم بهبود می بخشد.
در این گزارش آمده است که فرآیند هرس سیناپسی در مغز افراد مبتلا به اوتیسم وجود ندارد و به همین دلیل تعداد سیناپس های آنان از حد نرمال تجاوز می کند.
نمونه اولیه این دارو روی موش های مبتلا به اوتیسم با موفقیت آزمایش شده است.این دارو rapamycin نام دارد.
یافته های اخیر درباره اوتیسم
تشخیص اوتیسم با بزاق دهان در ۱۰ دقیقه
محققان با مقایسه دو گروه داوطلب سالم و مبتلا به اوتیسم ، دریافتند که پروتئین های بزاق این دو گروه کاملاً متفاوت است.
تحقیقات نشان می دهد که میزان 9 پروتئین موجود در بزاق بیماران مبتلا به اوتیسم بیشتر است درعوض، میزان سه پروتئین کمتر است یا اصلاً وجود ندارد.
درمان
چگونه شروع کنیم؟
موثرترین روش برای شناخت کودک اوتیستیک،این است که مدت زمان کوتاهی را در ابتدای ملاقاتمان با او بگذرانیم وعکس العمل او را در یک موقعیت ملاحظه کنیم .
اگر شما می خواهید توجه او را جلب کنید ، بهتر است قبل از شروع آموزش در مسیر نگاه او قرار بگیرید و بعد نامش را صدا بزنید .
اگر می خواهید توجه کودک را به چیزهای جدیدی جلب کنید به آنها ضربه بزنید و به جای صحبت کردن در مورد آن موضوع به آن اشاره کنید . اطلاعات نوشتاری یا وسایل بصری شاید بهتر از یک عبارت طولانی گفتاری توجه آنان را جلب کند .
چگونه شروع کنیم؟
برای بعضی از بچه ها استفاده همزمان از چند حس مشکل است، بنابراین اگر آنها در حال نگاه کردن به چیزی هستند، شاید نتوانند کلمه به کلمه به حرف های شما توجه داشته باشند.
دانش آموز در انتقال توجهش از یک موقعیت به موقعیت دیگر مشکل دارد . شاید او روی چیزهای غیرمعمولی تمرکز پیدا می کند اگر فهمیدید کودک چنین مشکلاتی دارد شاید لازم باشد گوشه دنجی را که نسبتا از آشفتگی ها به دور باشد ، برای او تعیین کنید .
بیان کردن قوانین در یک نوشته ، تصویر یا سمبل های دیگر و فراهم آوردن یک برنامه واضح از آنچه در روز اتفاق می افتد و قرار دادن آن روی دیوار یا به صورت کارت روی میزمی تواند برای کودکی که در مورد پیش بینی رفتار افراد دیگر یا بررسی تغییر رفتار آنها مشکل دارد ، مفید باشد .
نقش والدین در درمان اوتیسم
برنامه درمانی، در کنار حمایت والدین و توکل به خدا، می تواند کاری کند که کودک اوتیسمی هم تا حدود زیادی رشد کند. شاهد این ادعا، کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم هستند که توانسته اند به دانشگاه راه یابند و شغل مناسبی نیز داشته باشند.
بهتر است والدین از سردرگمی، رهایی پیدا کنند و به کمک روانپزشک، طرح درمانی مناسب برای کودک خود فراهم کنند، بطوری که آن روش، تمام جنبه های کودک را پوشش دهد.
این روش درمانی می تواند ترکیبی از گفتار درمانی، رفتار درمانی، فیزیوتراپی، کار درمانی و تغذیه درمانی باشد.
دارو درمانی
در این اختلال دارو برای جلوگیری از خشم، عصبانیت، مشکلات حواس، بیش فعالی، مشکلات خوب، بی پروا بودن، زودرنج بودن و زود عصبانی شدن، به کار می رود.
هم اکنون تنها دو داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان تحریک پذیری مرتبط با اوتیسم وجود دارد. این دو دارو، یعنی ریسپریدون و آریپیپرازول، هر دو در گروه داروهای آنتی سایکوتیک آتیپیک قرار دارند و با بلوک گیرنده های پس سیناپسی دوپامین و سروتونین اثر می کنند.
PRTروش درمانی
درمان مبتنی بر پاسخهای محوری
این روش که مبتنی بر رفتاردرمانی است برای کودکان دارای اوتیسم طراحی شده و از جدیدترین روشهای دنیاست.
حوزه تاثیر گذاری اصلی در پی آر تی ابتدا حوزه تعامل رفتاری و سپس تعامل گفتاری است. در این روش توجه زیادی به حوزه انگیزش و هیجان در کودک شده، بطوریکه خودانگیختکی و سپس خودآغازگری در مرکز توجه درمانگر قرار می گیرد.
این روش براساس اصول شرطی سازی اسکینری طراحی شده است.
بازی درمانی
یکی از روشهای موثر در درمان مشکلات رفتاری و روانی کودکان است.
بطور کلی بازی نقش موثری در رشد کودک دارد و در خلال بازی می توان به بسیاری از ویژگیها ، مسائل و رشد کودک پی برد.
بازی می تواند موجب تقویت فرایند سازگاری با اجتماع و جامعه در کودکان اوتیسم گردد.
این بازی ها باید به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی مسائل عاطفی یا جسمی و بر اساس نوع اختلال موجود ،برنامه ریزی و اجرا گردد.
موسیقی درمانی
موسیقی درمانی استفاده تجویز شده و سازمان یافته از موسیقی یا فعالیت های آن برای حالات ناسازگار زیر نظر افراد آموزش دیده یا موسیقی درمانگر.
تاثیر موسیقی بر ابعاد و رفتاری کودک اوتیستیک عبارت است از :
موسیقی می تواند به کاهش یا حذف رفتارهای ایزوله کردن خود و کناره گیری اجتماعی در این کودکان منجر شود.
منجر به توسعه روابط کلامی و رشد گفتار در کودک می شود.
در کاهش اختلالات حسی و ادراکی این کودکان موثر است .
موسیقی درمانی در خدمت رفتارهای کلیشه ای این کودکان موثر است.
یوگا درمانی
حرکت هایی ازیوگا را انتخاب می کنیم که با نیاز های منحصر به فرد کودکان اوتیسم مناسب باشد.
به وسیله اجرای تمرینات یوگا، کودک از تجربیات حسی شدید فارغ خواهد شد.
علاوه بر این تجسم فکری که همراه بسیاری از این حرکات استفاده می شود در به کارگیری مغز و ریلکسیشن بدن کمک می کند.
فواید یوگا عبارتند از کاهش استرس، القای آرامش، افزایش قدرت عضلات، انعطاف پذیری و هماهنگی بدن.
اسب درمانی
اولین پژوهش علمی در مورد اسب درمانی که بتازگی منتشر شده، نشان می دهد اسب سواری برای کودکان اوتیسمی فواید چشمگیری دارد و البته باور دانشمندان بر آن است که منشا این تاثیرات مثبت احتمالا ریتم و آهنگ اسب سواری است.
مطالعه ای که روی 42 کودک اوتیسمی 6 تا 16 ساله انجام شد، نشان داد سوارشدن و نوازش اسب می تواند سبب کم شدن ناهنجاری های رفتاری این کودکان شود.
کودکان اوتیسمی که مدتی را با اسب ها گذرانده بودند، در مقایسه با سایر کودکان اوتیسمی، در مهارت های رفتاری و حرکتی بهبود چشمگیری یافته بودند.
ربات درمانی(زنو)
آزمایش ها در مورد این کودکان موفقیت آمیز بود و محققان بر این باورند که ربات می تواند کلیدی برای تشخیص و درمان اوتیسم باشد.
تشخیص اوتیسم در کودکان اغلب از طریق صحبت کردن و تمرینات زبان است چون این کودکان نمی دانند چگونه باید صحبت کنند اما ربات زنو از طریق حالات چهره، حرکات و ژست ها می تواند به خوبی با کودک ارتباط برقرار کند و نیازی به زبان نیست.
گاهی کودکان مبتلا به اوتیسم، ارتباط اجتماعی را به عنوان یک تهدید حس می کنند حتی با اعضای خانواده نمی توانند ارتباط برقرار کنند اما آزمایش ها نشان داد این کودکان به آسانی با ربات زنو ارتباط برقرار می کنند.
وظیفه ربات آموزش کودک به روابط اجتماعی است، تمام واکنش های کودک را محاسبه می کند و زمان واکنش ها نسبت به درجه مختلف بیماری، رعایت می شود.
The effects of balance training intervention on postural control of children with autism spectrum disorder: Role of sensory information
Effect of a Combined Dance/Movement and Music Therapy on Young Adults Diagnosed with Severe Autism
Sliding on the ground
Imagine you are a bird
The game of emotions
The game of the song
Flamenco dance
The farewell
This study provides preliminary evidence for the high benefits of jointly using MT and DMT with severely affected autistic adults, if applied regularly over a period of at least 6 weeks with two sessions of at least one hour each per week.
Effects of swimming training on physical fitness and water orientation in autism
Six minute walking test
Balance
Thrust test
Standing broad jump
Grip strength.
Muscle strength
Speed
To assess the flexibility sit and reach test, body lateral flexion test (right-left) and body hyperextension tests were used.
Training children with autism spectrum disorders to be compliant with a physical exam
Physical exam
The exam had 10 components
Six of the components were based on examination of major body organs (i.e., lung, heart, abdomen, nose, mouth/throat, and ear) that the PA identified as key for diagnosing young children.
Four additional components were added to enable the exam to occur.
Component 1: Participant enters room
Component 2: Participant plays for 3 min
Component 3: Participant sits on exam table
Component 4: Participant complies with lung exam
Component 5: Participant complies with heart exam
Component 6: Participant lies down on table
Component 7: Participant complies with abdominal exam
Component 8: Participant complies with nose exam
Component 9: Participant complies with mouth/throat exam
Component 10: Participant complies with ear exam
منابع
www.autism-society.org
www.wikipedia.org
www.migna.ir
www.iranautism.ir
www.jamejamonline.ir
www.hamshahrionlion.ir